علوم انسانی و علوم اجتماعی تاریخ و بیوگرافی

تاریخ خوارزمشاهیان و مغولان

tarikhe_kharazmshahiyan_va_mogholan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاریخ خوارزمشاهیان و مغولان”

تاریخ خوارزمشاهیان و مغولان

اسلاید 1: نام دبیر: استاد هاشمی نام سازنده : علی گوهردهیبه نام ایزد رستگارخوارزمشاهیان و مغولان10

اسلاید 2: سلطان محمّد خوارزمشاهسرزمین خوارزم در جنوب دریاچه خوارَزْم(آرال کنونی)قرار داشت و فرمانروایان آنجا خوارزمشاه یعنی شاه خوارزم نامیده می شدندیکی از مشهور ترین خوارزمشاهیان که پس از انقراض حکومت سلجوقیان به قدرت رسید،سلطان محمد خوارزمشاه بود.

اسلاید 3: حکومت خوارزمشاهیان تا زمان سلطان محمّد به موفقیت هایی دست یافته بودند اما بنیان های محکم و استواری نداشت؛زیرا خوارزمشاهیان بر حکومت های محلّی تسلّط نداشتند. از سوی دیگر، سلطان محمّد خوارزمشاه و خلیفه عباسی با یک دیگر دشمن بودند . به علاوه ، مادر سلطان محمّد در کارها مداخله می کرد و باعث آشفتگی می شد.تصاویری از سپاه سطان محمد خوارزمشاه1-ترکان خاتون

اسلاید 4: سلطان محمّد که پادشاه مغروری بود ، در اواخر سلطنت خود ، با قراختاییان به جنگ پرداخت و حکومت قراختایی را منقرض کرد. مورخان این کار سلطان محمد را اشتباهی بزرگ دانسته اند.به کمک نقشه ی پایین حدس بزنید چرا این کار سلطان محمد اشتباهی بزرگ بوده است؟( لطفا کلیک کنید)

اسلاید 5: قدرت یابی چنگیزخانمغولستان سرزمینی است در شمال کشور چین با آب و هوای سرد و خشک. در این سرزمین ،اقوام بیابان گردی به نام مغول زندگی می کرد که بیشتر اوقات خود را به قتل و غارت یک دیگر یا هجوم به سرزمین های اباد می گذراندند .چنگیز ها حاکم مغولستان بود. مغول ها اورا فرمانروایی مناسب می دانستند و دستوراتش را که یاسا (قانون) نامیده میشد ، دقیقا اجرا می کردند

اسلاید 6: حمله مغول ها به ایرانچنگیز خان پس از تصرف چین در سال 616 هجری به ایران حمله کرد . وقتی سلطان محمّد از حمله سپاهیان چنگیز خان با خبر شد، به جای چاره اندیشی و مقاومت پا به فرار گذاشت و پس از مدتی آوارگی در گذشت . مغول ها وارد ایران شدند و هرچه می توانستند غارت کردند . حمله مغول وحشیانه و زیان بار ترین حمله ها به ایران بوده است.از جمله کسانی که در مقابل مغول ها ایستادگی کرد، سلطان جلال الدین خوارزمشاه پسر سلطان محمد بود.

اسلاید 7: لشکر کشی هلاکوخان به ایرانفرزندان چنگیز خان،پس از مرگ او تصمیم گرفتند بار دیگر به ایران حمله کنند؛ زیرا مردم مسلمان ایران،سلطه مغول ها را نمی پذیرفتند و در بعضی شهر ها و روستا ها قیام هایی برضد حاکمان مغول صورت گرفت. خلیفه ی بغداد نیز حاضر به اطاعت از خان مغول نمی شد. مأموریت حمله به ایران به هلاکوخان،نوه ی چنگیز واگزار شد. این حمله حدود چهل سال پس از حمله چنگیزخان آغاز گردید.هلاکوخان سپس به بغداد حمله کرد و پس از فتح این شهر،آخرین خلیفه عباسی را به قتل رساند. بدین ترتیب حکومت عباسیان در سال656 هجری منقرض شد

اسلاید 8: حکومت ایلخانان مغول در ایرانهلاکو،پس از فتح ایران ،مراغه را پایتخت خود قرار داد و حکومتی را تأسیس کرد که به حکومت ایلخانان شهرت یافت.هلاکو و جانشینانش هنگامی که تصمیم گرفتند در ایران بمانند ، برای خود وزیران و کارمندان ایرانی انتخاب کردند آیا میدانید چرا؟مغول ها تحت تأثیر فرهنگ و تمدن ایرانی قرار گرفتند و بسیاری از عادت های زشت و وحشی گری های گذشته را کنار گذاشتند.در این دوره ایرانیان با تدبیری چون خواجه نصیر الدین طوسی و خواجه رشید الدین فضل الله به وزارت مغولان رسیدند و ار این طریق به مردم خدمت بسیار کردند.

اسلاید 9:

اسلاید 10: پایان حکومت ایلخانانپس از غازان خان که معروف ترین فرمانروای ایلخانی بود،حکومت ایلخانان ضعیف شد ؛ زیرا سرداران مغول که قدرت بسیاری داشتند و انتخاب ایلخانان ، با نظر آنان صورت می گرفت ، با دخالت در اداره ی کشور باعث بی نظمی بسیار می شدند. آخرین ایلخان مغول به نام ابوسعید نیز جوانی کم تجربه بود. هنگامی که ابو اسعد مرد، قلمرو او میان سرداران مغول و بستگانش تجزیه شد و حکومت ایلخانان مغول د اواسط قرن هشتم (736ه.ق) منقرض گردیدبناهایی از دوره ایلخانان مغول

اسلاید 11: پرسش و جست و جو1- چرا حکومت خوارزمشاه بنیان های محکم و استواری نداشت؟2- دو شخصیت بر جسته ایرانی در زمان حکومت مغول ها را نام ببرید.

اسلاید 12: تصاویر

اسلاید 13:

اسلاید 14:

اسلاید 15:

اسلاید 16: پایان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید