علوم انسانی و علوم اجتماعی روانشناسی و روانپزشکی

تاریخ روانشناسی از رنسانس تا امروز

tarikhe_ravan_shenasi_az_ronesans_ta_emrooz

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاریخ روانشناسی از رنسانس تا امروز”

تاریخ روانشناسی از رنسانس تا امروز

اسلاید 1: تاریخ روانشناسی از رنسانس تا امروزمریم السادات معینی

اسلاید 2: سوال های مداوم در روانشناسی :ماهیت انسان چیست ؟ آیا انسان ها از اراده آزاد برخوردارند؟ذهن وبدن چگونه بهم مربوط می شوند ؟ویژگی های انسان تا چه اندازه ای به وسیله وراثت در برابر تجربه تعیین می شوند؟انسان هاچه ارتباطی با حیوانات دارند؟و...

اسلاید 3: انسان گرایی رنسانس : عموما تاریخ رنسانس از سال 1600-1450 تعیین شده است رنسانس دورانی بود که اروپا به تدریج از خدا محوری به انسان مداری تغییر جهت داد .اگرخدا وجودداشت درطبیعت وجود داشت بنابراین مطالعه کردن طبیعت به معنی مطالعه کردن خدا بود.

اسلاید 4: انسان گرایی رنسانس چهارموضوع عمده داشت : 1.اعتقاد به استعداد انسان 2.تاکید براینکه مذهب باید شخصی وکمتر نهادی باشد3.علاقه زیاد به ادبیات یونان و روم باستان4.نگرش منفی نسبت به فلسفه ارسطو

اسلاید 5: فرانسیسکوپترارک (1374_1304)به قدری با نفوذ بود که شماری ازتاریخ نویسان معتقدند نوشته های او ازشروع رنسانس حکایت دارد.اومعتقد بود خداوند می خواهد انسان ها ازتوانایی های عظیم خوداستفاده کنند نه اینکه جلوی آنرا بگیرند.هدف اصلی او حمله به فلسفه اسکولاستیک بود .

اسلاید 6: مارتین لوتر(1546_1483)اراده آزاد را انکارکردچرا انسانها به اعمال شرورانه دست می زنند؟لوترپاسخ داد : اراده انسان مثل حیوان باربر است اگرخدا سوار آن شود به جایی که خدا اراده می کند می رود واگرشیطان سوارآن شود به جایی که شیطان اراده می کند می رود.اراده نه تصمیم می گیرد به کدام سوارکار سواری دهد نه اینکه آنرا جستجو می کند بلکه خود سوارکارها برای اینکه کدامیک آنرا در اختیار بگیرند رقابت می کنند.

اسلاید 7: رنه دکارت (1650_1596) در 31مارس از والدین ثروتمندی در شهر لاهی کشور فرانسه به دنیا آمد.فکرمی کنم پس هستم

اسلاید 8: _درون نگری روش معتبری برای جستجو کردن حقیقت است پس می توان او را نخستین پدیدار شناس دانست بخاطراستفاده از درون نگری برای یافتن اندیشه های روشن ومتمایز_به اطلاعات حسی می توان اعتماد کرد زیراخداوند دستگاه حسی مارا آفریده وما را فریب نخواهد داد._ ذهن وبدن را مجزا اما در تعامل می دانست یعنی بدن می تواند بر ذهن و ذهن می تواند بربدن تاثیر بگذارد.( مدل دوگانه نگری دکارت )دکارت معتقد بود که ذهن برکل بدن نفوذ می کند . دکارت به دنبال مکانی بود که ذهن تاثیر خود را بربدن اعمال کند. اوبه دنبال ساختاری در مغزبود .زیرا ازنظر او مغزمخزن ارواح حیوانی بود . دکارت غده صنوبری را انتخاب کرد از طریق غده صنوبری است که ذهن تصمیم می گیرد عمل کند یا نکند._ پدر فلسفه نوین وبه طور اخص پدر روانشناسی نوین

اسلاید 9: تجربی نگری بریتانیایی :کسانی که معتقدند تجربه اساس کل دانش است .شواهد حسی داده های اصلی کل دانش را تشکیل می دهند.1- توماس هابز2- جان لاک3- جورج برکلی4- دیویدهیوم5- دیوید هارتلی6- جیمزمیل7- جان استوارت میل8- الکساندربین * * *

اسلاید 10: 1_توماس هابز (1679_1588)بنیان گذاره تجربی نگری بریتانیایی است .ماده گرا ,ماشینیست وتجربی نگر بود.برای رفتار انسان اراده آزاد وجود ندارد.اراده به صورت گرایش به عمل کردن تعریف شده.کل رفتارانسان درنهایت به وسیله جستجوی لذت ودوری از درد با انگیزه می شود.

اسلاید 11: 2_جان لاک (1704_1632)در21 اوت در کشور انگلستان 6سال بعد ازمرگ فرانسیس بیکن به دنیا آمد .ذهن صفحه سفید است عاری از هرگونه علامت بدون هرگونه اندیشه .کل دانش وآگاهی ما درنهایت از تجربه حاصل می شود .کتاب لاک با عنوان عقایدی درباره آموزش وپرورش تاثیر عمیق وبادوامی برآموزش وپرورش دنیای غرب داشت .

اسلاید 12: 3_جورج برکلی (1753_1685)در12مارس درشهر کیلکنی کشور ایرلند به دنیا آمد.تنها چیزی که وجود دارند ادراکها هستند.برکلی نظریه تجربی ادراک فاصله را ارائه داد.توجیه تجربه برکلی درمورد ادراک نقطه عطفی درتاریخ روانشناسی بود زیرا نشان دادچگونه ادراک های پیچیده را می توان به صورت ترکیبی از احساس های مقدماتی مانند دیدن , شنیدن درنظرگرفت. در 14 ژانویه 1753 درآکسفورد درگذشت .

اسلاید 13: 4_دیوید هیوم (1776_1711)در 26آوریل درشهر ادینبورگ کشور اسکاتلند به دنیا آمد.تنها چیزی که تجربه می کنیم فکر وعادت های فکراست .رویداد مهم در روانشناسی این بود که هیوم اظهارداشت نه ذهن وجود دارد ونه خود.الگوی هیجانات فرد شخصیت اورا تعیین می کند.سه قانون تداعی :_ قانون مجاورت _ قانون شباهت_ قانون علت ومعلول

اسلاید 14: 5_دیوید هارتلی (1757_1705)هارتلی جست وجو برای ارتباط های زیستی رویداد های ذهنی راآغازکردکه تا حال ادامه یافته.اولین کسی است که می توان اصطلاح تداعی گرا را بدون هیچ قید وشرطی درمورد او به کار برد.مدل تداعی گرایی هارتلی بسیاربا نفوذ شد وبه مدت 80سال تازمان جیمزمیل توجیه معتبری بود.6_جیمزمیل (1836_1773)اهل اسکاتلند که در6آوریل به دنیا آمد.مهمترین خدمتش به روانشناسی : کتاب تحلیل پدیده های ذهن انسان بود.کل اندیشه هارا می توان برحسب تجربه واصول تداعی توجیه کرد.

اسلاید 15: 7_جان استوارت میل (1873_1806)در20ماه می به دنیا آمد.قوانین اصلی حاکم بر رفتار ازپیش معلوم شده اند.چیزی که لازم است تاعلم ذهنی را علم دقیقی کندآگاهی یافتن ازقوانین ثانوی است.علم کردارشناسی را ارائه داد .علم کردارشناسی او شباهت چندانی به کردار شناسی نوین ندارد .

اسلاید 16: 8_الکساندربین (1903_1818) درشهرآبردین کشور اسکاتلند به دنیا آمد.اولین کسی بود که کتابهای درسی روانشناسی را نوشت.کتاب کاملی درباره رابطه ذهن وبدن نوشت .برای توجیه کردن پدیده های روان شناختی از واقعیت های شناخته شده نورو فیزیولوژیکی استفاده کرد ویک نشریه روانشناسی دایر کرد .هدف اصلی اوتوصیف روابط فیزیولوژیکی پدیده های ذهنی و رفتاری بود .

اسلاید 17: خردگرایی :خردگرایان برای اینکه رفتار را توجیه کنند برعقل واستدلال تاکید دارند درحالی که تجربه نگرها برعلت ها تاکید دارند.ذهن چیزی بیشترازمجموعه اندیشه هایی بود که ازتجربه های حسی به دست می آیند وبه وسیله قوانین تداعی کنارهم قرار می گیرند.1- باروخ اسپینوزا2- نیکولاس مالبرانش3- فن لایبنیتس4- توماس رید5- امانوئل کانت6- فرد ریش هربارت * * *

اسلاید 18: 1_باروخ اسپینوزا (1677_1632)در24نوامبراز والدین یهودی پرتغالی درشهرمسیحی آمستردام متولد شد._ خدا ,طبیعت ,ذهن جدانشدنی اند._ذهن وبدن مانند دو روی یک سکه اند._ با فرض اینکه ذهن وبدن دوجنبه از چیزواحدی اند ازمشکلاتی که دوگانه نگرها وماده گرایان با آن دست به گریبان بودند گریخت ._ موضع اسپینوزا دوجنبه نگری روانی _ جسمانی نام دارد._ خدا طبیعت, طبیعت قانون مند است._ اراده آزاد وجود ندارد.

اسلاید 19: 2_نیکولاس مالبرانش (1715_1638)نظر دکارت را در مورد جدایی ذهن وبدن پذیرفت اما با توجیه او که چگونه این دو تعامل می کنند مخالف بود._ دیدگاه سبب ساز انگاری_ خدا میانجی تعامل های ذهن وبدن می شود.

اسلاید 20: 3_ گاتفریدویلهلم فن لایب نیتس (1716_1646)در اول ژوئن درشهر لایپزیگ کشورآلمان به دنیا آمد.مونادهای ذهن به طورکامل با مونادهای بدن مرتبط اند که هماهنگی از پیش برقرارشده نام دارد.ارائه قانون تداوم : طبیعت هرگزجهش نمی کند.

اسلاید 21: 4_توماس رید (1796_1710)در26آوریل دراستراچان ناحیه ای تقریبا در 20مایلی آبردین اسکاتلند به دنیا آمد.می توانیم به برداشت های خود از دنیای مادی اعتماد کنیم زیرا عقل سلیم آنرابه ما می گوید.ما دنیا را مستقیما درقالب واحدهای معنی دارنه احساس های جداگانه ای که ازطریق اصول تداعی ترکیب شده باشند درک می کنیم.می توان او را روانشناس قوای ذهنی دانست.

اسلاید 22: 5_امانوئل کانت (1804_1724)در22آوریل درشهرکونیگزبرگ کشور پروس به دنیا آمد.امرمطلق کانت : قواعدی که بر رفتارفرد حاکم اند بایدبه گونه ای باشندکه مبنایی را برای اخلاقی همگانی تشکیل دهند اما چون افراد از اراده آزاد برخوردارند می توانند این قواعد را قبول کنند یا نکنند.ذهن قوانین طبیعت را تعیین می کند.کانت ازاین نظر حتی ازکوپرنیک هم انقلابی تر بود زیراازنظراوذهن انسان مرکزجهان شد.کانت روانشناسی را به صورت تحلیل درون نگرانه ذهن تعریف کرد.

اسلاید 23: 6_یوهان فردریش هربارت (1841_1776)در4 ماه می درشهر اولدنبرگ کشور آلمان به دنیا آمد.اولین روانشناس تربیتی است .اندیشه را به موناد لایبنیتس ربط داد .دوکتاب بسیار مهم او در زمینه روانشناسی :1_ کتاب مختصر او به نام کتاب درسی در زمینه روانشناسی 2_ کتاب حجیم ودشوار روانشناسی به عنوان علم براساس تجربه, متافیزیک و ریاضیات ازجمله اولین کسانی بودکه ریاضیات را درمورد پدیده های روانشناختی به کار برد.

اسلاید 24: کارکردگرایی :1_ ویلیام جیمز2_ استانلی هال3_ جان دیوئی1_ویلیام جیمز(1910_1842)بیان گر انتقال بین روانشناسی اروپایی و آمریکاست.به پیروی از داروین معتقد بود رویدادهای ذهنی و رفتار آشکار همیشه کارکردی دارند.بخش عمده ای ازرفتارغریزی وبخش عمده ای آموخته شده است .رویدادهای جسمانی موجب افکار واین افکار رفتار را تعیین می کند.* * *

اسلاید 25: 2_گرانویل استانلی هال (1924_1844)ازنظر تاثیرگذاری برروانشناسی آمریکا نفردوم بعد از جیمزبود.اولین کسی بود که در روانشناسی دکترا گرفت واولین دانشجوی آمریکایی وونت بود.درسال 1883 اولین آزمایشگاه روانشناسی را درایالات متحده دایر کرد واولین نشریه آمریکایی را به وجود آورد.انجمن روانشناسی آمریکا را دایر کرد و اولین رئیس آن بود.هال همراه جیمز و مونستربرگ نظریه تکامل داروین را وارد روانشناسی کرد وزمینه را برای کارکردگرایی آماده ساخت.3_جان دیوئی (1952_1859)درایجاد آموزش وپرورش پیشرو در ایالات متحده تاثیر بسزایی داشت.عبارت مشهور او : دانش آموزان با عمل کردن یاد می گیرند

اسلاید 26: روان کاوی زیگموندفروید(1939_1856) در6مارس در شهرفریبرگ جمهوری چک متولد شد. از جمله خدمات فروید :_ گسترش وسیع حوزه روانشناسی _ روش جدید روان درمانی_ ساختن نظریه ای که علاوه بر رفتار نابهنجاررفتار بهنجار را نیزتوجیه کند.

اسلاید 27: کارل یونگ (1961_1875)در 26 ژوئیه در سوئیس به دنیا آمد. یونگ یکی از پیروان اولیه فروید بود اما سرانجام به خاطر تاکید فروید بر انگیزش جنسی با او قطع رابطه کرد.یونگ لیبیدو را بصورت منبع انرژی که می توان از آن برای رشد مثبت در طول زندگی استفاده کرد در نظر داشت نه آنگونه که فروید معتقد بود به صورت صرفا جنسییونگ نگرش های درون گرایی و برون گرایی را متمایز کرد.

اسلاید 28: یونگ بر اهمیت میانسالی در رشد شخصیت تاکید کرد، زیرا قبل از اینکه خود شکوفایی بتواند روی دهد باید نیروهای متضاد درون روان شناخته شوند. دستیابی به چنین شناختی، فرایندی طولانی و پیچیده است که معمولا در مدت کودکی، نوجوانی و جوانی صورت می گیرد.یونگ معتقد بود همزمانی یا تقارن معنی دار، نقش عمده ای در تعیین روند زندگی فرد ایفا می کند.یونگ فرض کرد رویاها به جنبه هایی از شخصیت که در زندگی ابراز کافی نیافته اند امکان ابراز می دهند. بنابراین برای مشخص کردن اینکه کدام جنبه های شخصیت به طور مناسب رشد کرده و کدام یک رشد نکرده اند می توان از تحلیل رویا استفاده کرد.

اسلاید 29: روان شناسی امروزی در روان شناسی امروز جوی از التقاط گرایی وجود دارد یعنی تمایل به استفاده کردن از روش هایی که درمطالعه کردن جنبه های گوناگون انسان ها موثرند.از همان آغاز روانشناسی بین کسانی که می خواستند کاملا علمی باشند وآنهایی که به دنبال به کاربردن اصول روانشناختی برای حل کردن مسائل علمی بودند تنش وجود داشت.اما به صورت گسترده تر روانشناسی همچنان به سوال هایی پاسخ می دهد که فیلسوفان یونان باستان مطرح کرده بودند.با وجود اینکه تاکید ها تغییرکرده همینطور ابزارهای تحقیق واژگان اما روانشناسی کماکان به همان مسائلی می پردازد که همیشه مطرح بوده است.

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید