صفحه 1:
تاريخ روانشناسى از رنسانس تا امروز
مریم olsludl معینی 3
59
صفحه 2:
سوال هاى مداوم در روانشناسى :
ماهيت انسان جيست ؟ آيا انسان ها از اراده آزاد برخوردارند؟
و
ویژگی های انسان تا چه اندازه ای به وسیله ورائت در برابر تجربه
ای سا
|
coe)
صفحه 3:
انسان ككرايى رنسانس :
عموما تاريخ رنسانس از سال 08000-19000 تعيين شده است
SY Te Br ran ne) ل ا ل 20 07002
اكرخدا وجودداشت درطبيعت وجود داشت بنابراين مطالعه كردن طبيعت به معنى مطالعه
كردن خدا بود.
صفحه 4:
انسان گرایی رنسانس چهارموضوع عمده داشت :
0200000
0.تاکید براینکه مذهب باید شخصی وکمتر نهادی باشد
ee Sh ene) ۱
<#.نگرش منفی نسبت به فلسفه ارسطو
صفحه 5:
فرانسیسکوپترارک (1906_09>6)
به قدری با نفوذ بود که شماری ازتاریخ نویسان معتقدند نوشته های او ازشروع
رنسانس حکایت دارد.
PRPC eRe en ا oF
Pet ae Rees
هدف اصلی او حمله به فلسفه اسکولاستیک بود .
۹
صفحه 6:
(POO_ASPO) 83 GH
اراده آزاد را انكاركرد
جرا انسانها به اعمال شرورانه دست مى زنند؟
لوترپاسخ داد : اراده انسان مثل حیوان باربر است اگرخدا سوار آن شود به جایی که خدا
اراده می کند می رود واگرشیطان سوارآن شود به جایی که شیطان اراده می کند می رود.
اراده نه تصمیم می گیرد به کدام سوارکار سواری دهد نه اينکه آنرا جستجو می کند بلکه
۱ 09
صفحه 7:
رنه دکارت (1999_900)
Bre eee Sie Te Ee kee ل
ROR nn s')
0
ای #۹
صفحه 8:
۱ Te Tee Tee
Beets eos kee eT SST e wae ee ac tn ee my
_به اطلاعات حسى مى توان اعتماد كرد زيراخداوند دستكاه حسى مارا آفريده وما را فريب
نخواهد داد.
Deel Ie ل ا ل م ا ا م امل ween tie ae
) بریدن تاثیر بگذارد.( مدل دوگانه نگری دکارت
دکارت معتقد بود که ذهن برکل بدن نفوذ می کند . دکارت به دنبال مکانی بود که ذهن تاثیر
خود را بربدن اعمال کند. اوبه دنبال ساختاری در مغزبود .زیرا ازنظر او مغزمخزن ارواح
See ee ee wee eee Se eee eT er ee CMT me Ens ا
5 000 ا eS ae
صفحه 9:
[۱ Ieee)
کسانی که معتقدند تجربه اساس کل دانش است .
شواهد حسی داده های اصلی کل دانش را تشکیل می دهند.
4 توماس هابز
© جان لاىف
ه جورج بركلى
|
اك
© جيمزميل
م جان استوارت ميل
Ox LS
0200
صفحه 10:
: 50 02 (o>) Beer a
بنیان گذاره تجربی نگری بریتانیایی است .
Troe OMS Tony |
lai ogay AZT oat! Glad St sly
PATE pie S-Yeroe we ToeT err)
0 4
۱ 000 PPS ل
صفحه 11:
۳ ) رت 0 SY Yla_O
/ در06 اوت در کشور انگلستان صال بعد ازمرگ
4 1 . فرانسیس بیکن به دنیا آمد
ذهن صفحه سفید است عاری از هرگونه علامت
بدون هرگونه انديشه .
كل دانش وآكاهى ما درنهايت از تجربه حاصل مى شود .
30 ا ا ا ا men)
۱ . وپرورش دنیای غرب داشت
صفحه 12:
(SISO foe) te STB no)
۳ Yes Se Sew e Cosy
تنها جيزى كه وجود دارند ادراكها هستند.
OED لل ل Snes re ST)
~
1/0
توجيه تجربه بركلى درمورد ادراك نقطه عطفى درتاريخ روانشناسى بود زيرا نشان
ا ا ا TE SOB Fe
ce Se ee od
#۹9 1
صفحه 13:
(CRU) Fe rns
در 00آوریل درشهر ادینبورگ کشور اسکانلند به دنیا آمد.
تنها چیزی که تجربه می کنیم فکر وعادت های فکراست .
re SSE Ts fer For Ts) ۳
RS Peeves Sey Roe Ee KUEN are ..|
سه قانون تداعى :
_ قانون مجاورت
یت
_ قانون علت ومعلول
صفحه 14:
1 Fe SER)
PEE SS Sore On tee eS IOOn ا S\)
ادامه یافته.
اولين كسى است كه مى توان اصطلاح تداعى كرا را بدون هيج قيد وشرطى درمورد
Peer)
Te Cr) وبه مدت (0©سال تازمان جيمزميل توجيه
معتبرى بود.
(pera srals) OSM e)
اهل اسکاتلند که در آوریل به دنیا آمد. €¢
Ss
مهمترين خدمتش به روانشناسى :
كتاب تحليل يديده هاى ذهن انسان بود.
كل انديشه هارا مى توان برحسب تجربه واصول تداعى توجيه كرد. ۹
صفحه 15:
در( توت بر رت ۱
ا ا
ery ve Sey ee amet e:)
۳
جيزى كه لازم است تاعلم ذهنى را علم دقيقى كندآكاهى يافتن ازقوانين ثانوى است.
۰ ۱
علم كردارشناسى او شباهت جندانى به كردار شناسى نوين ندارد . .
صفحه 16:
©_الكساندربين (©0606_060)
Ye" BY 6B.) ا ا
Ease eee et EE Tee ae. 0)
کتاب کاملی درباره رابطه ذهن وبدن نوشت .
Tes tot Tee ا م
ee ار
۹ BYTES PETE NTPVINCIE STEPS ES PaTe Tor TPE Ten
صفحه 17:
خردكرايى :
p TEC eB" 5 ل ل ل ۱
نكرها برعلت ها تاكيد دارند.
rE و ار م ne et ا nies Teat)
وسيله قوانين تداعى كنارهم قرار مى كيرند.
0- باروخ اسبينوزا
©- نيكولاس مالبرائش
ie Ta) 3
“6 توماس رید
©- امانوئل كانت
فرد ریش هربارت
صفحه 18:
_باروخ اسپینوزا (4999_097۳)
ات ار | a شد
_ خدا ,طبیعت ,ذهن جدانشدنی اند. ی
W
_ذهن وبدن مانند دو روی یک سکه اند.
۱ eS Et IPN Ses Per errr CeCe Fee ore
. ماده گرایان با آن دست به گریبان بودند گریخت
| Our ESTES Sone URE rl toe
٠ خدا طبيعت, طبيعت قانون مند است. _
Ae CRP oe rs rs ee
صفحه 19:
©_نيكولاس مالبرائش (06©6©_0706)
2
2 ١
نظر دكارت را در مورد جدايى ذهن وبدن بذيرفت اما با توجيه او كه جكونه اين دو تعامل
\ مى كنند مخالف بود.
_ ديدكاه سبب ساز انكارى
۱
صفحه 20:
6_ گاتفریدویلهلم فن لایب نیس (0209_ 490)
در اول زوئن درشهر لاييزيك كشور آلمان به دنيا آمد.
Teste) م ام ا اا ل
دارد.
6 RY Sent ES Soe be Tob CE)
صفحه 21:
لتم
0 ل ل ا ie kre tie ene te Slo oe.)
OE pee eas SAB Bret ey Sere Weis RESO ger BYE Cr Pee)
می
|
۱1 BS COP PC heer Wen ON PC Kn PNP One Peer pen Ot WP u REECE OY
Pee Se ok Sie
می توان او را روانشناس قوای ذهنی دانست. 7
صفحه 22:
22200000005
در 90آوریل درشهرکونیگزبرگ کشور پروس به دنیا آمد
5
Cie
امرمطلق کانت : @
۳۳|
1 0 or err ptr eer م ا
Ves ibrar hr ere ere rrr re reer tt e7
ذهن قوانین طبیعت را تعیین می کند.
کانت ازاین نظر حتی ازکوپرنیک هم انقلابی تر بود زیراازنظراوذهن انسان مرکزجهان شد.
كانت روانشناسى را به صورت تحليل درون نكرانه ذهن تعريف كرد.
صفحه 23:
6 _یرهان فردریش هربارت (۲2۰2۵_0960
در<6 ماه می درشهر اولدنبرگ کشور آلمان به دنیا آمد.
re Siero Tee)
۳ iT nae
دوکتاب بسیار مهم او در زمینه روانشناسی : 3
۳ Tere co Eee oon
ار o)
CORREA: PRU? NORD TORU) By RUSTY COREE RENE PU
صفحه 24:
کارکردگرایی :
9
On nS)
©_جان ديوثئى
نف
5a puby_d لي
۳
9 Fee es EB YSN ES. as Tay
به پیروی از داروین معتقد بود رویدادهای ذهنی و رفتار آشکار هميشه کارکردی دارند. ..
بخش عمده ای ازرفتار غریزی وبخش عمده ای آموخته شده است .
#۹ ۱۳ و ل ONES)
صفحه 25:
ا ل اس (er
ازنظر تاثيركذارى برروانشناسى آمريكا نفردوم بعد از جيمزبود.
۱ ا ESE Tee Tene)
درسال 900 اولین آزمایشگاه روانشناسی را درایالات متحده دایر کرد واولین نشریه
آمریکایی را به وجود آورد.
انجمن روانشناسی آمریکا را داير کرد و اولین رئیس آن بود.
هال همراه جیمز و مونستربرگ نظریه تکامل داروین را وارد روانشناسی کرد وزمینه
e 000
_جان دیوتی (USS Ss elo)
درایجاد آموزش وپرورش پیشرو در ایالات متحده تاثیر بسزایی داشت.
۹ Rot Penis 5 Seo Re BEo ke: Ree ey eB
صفحه 26:
روان کاوی
در ارت ت۱0
در مارس در شهرفریبرگ جمهوری چک متولد شد.
۳
Peet EBT SY ton rne Bs
_ روش جدید روان درمانی
ae
ساختن نظریه ای که علاوه بر رفتار نابهنجاررفتار بهنجار را نیزتوجیه کند. _
صفحه 27:
تا و ارت ات رت
soy |
یونگ یکی از پیروان اولیه فروید بود اما سرانجام به
Oe Wee ee SE Te Em Cy
كرد.
یرنگ لیبیدو را بصورت منبع انرژی که می توان از
BES Tor Pe CR IE ei SITs Tel
نظر داشت نه آنگونه که فروید معتقد بود به صورت
صرفا جنسی
BYE ل cree
00
صفحه 28:
یونگ بر اهمیت میانسالی در رشد شخصیت تاکید کرد» زیرا قبل از اينکه خود شکوفایی
۱ Sere SBN Ee Ete C TSE BTSEe he Oe ee Et POEs eee
POLST O re ETE They ee her ee تست
5
يونك معتقد بود همزمانى يا تقارن معنى دارء نقش عمده اى در تعيين روند زندكى فرد ايفا
مى كند.
يونك فرض كرد روياها به جنبه هايى از شخصيت كه در زندكى ابراز كافى نيافته اند
امكان ابراز مى دهند. بنابراين براى مشخص كردن اينكه كدام جنبه هاى شخصيت به طور
مناسب رشد كرده و كدام يك رشد نكرده اند مى توان از تحليل رويا استفاده كرد.
2389
صفحه 29:
1
در روان شناسى امروز جوى از التقاط كرايى وجود دارد يعنى تمايل به استفاده كردن از
ECWe WETS) ل ا ا ا ل 0
212717111010
REE SO RSE ا ا
اما به صورت گسترده تر روانشناسی همچنان به سوال هایی پاسخ می دهد که فیلسوفان
یونان باستان مطرح کرده بودند.
۱ cere RPT
Re egw nee CESS YPN ee nse ne