صفحه 1:
تاريخ شكل كيرى و تكوين علوم
اجتماعى
عزيز نجف يور
گروه فلسفه علم دانشكاه علوم و تحقيقات
ترم اول 91-90
صفحه 2:
علوم اجتماعی, رفتار گروهی 111] انسان
1] از آن حيث كه 00000 ] 00000010 11 ۲
ىه مطالعه ۲ 111
صفحه 3:
دو مفهوم ذیل را باید از هم تمییز داد:
(social knowledge) دانش اجتماعی
مجموعه معارفی در مورد اجتماع است که لزوما متکی
بر روش تجربی deol نمی شوند بلکه از روشهای
مختلف معژفت بهره می TiS
(social science) cli! ple
مجموعه معارفی در مورد اجتماع که تا حد زیادی متکی
بر روش تجربی dob می شوند و به روشهای دیگر
معرفت اهمیت چندانی نمی دهد
صفحه 4:
دانش اجتماعى در يونان باستان
يونانيان بر اين باور بودند كه احكام عالم
Wine و قوانين طبيعى و اجتماعى توسط
beast ks درياقت الست
علوم طبيعى و انسانى و اجتماعى در ذيل
فلسفه تعريف شدند
در سنت فلسفه اسلامى هم همين منوال در
بيش كرفته شد
صفحه 5:
1- حکمت نظری:
الهنات ule طبيعى: رياضيات
2- حكمت عملى:
افیا یف از سراف
مَدّن (سیاست)
صفحه 6:
فیتاغورت در سده ششم قبل میلاد کوشید
اسرار عالم هستى را به وسیله قوائد
رياضى توضيح دهد
هرودت(بدر علم تاريخ غرب) به جمع آورى
اطلاعات از آداب و فرهنگ ملل يرداخت.
وی پایه گذار علم مردم نگاری است.
مورخان استلامف هم راه هرودت را ادامه
دادند
صفحه 7:
سقراط:
سقراط توجه زیادی به
اندیشیدن در باب زندگی
انسان و تكاليف او داشت
افلاطون:
افلاطون معتقد بود كه
همان تم امین کر
در ار و یات
فلسفی وجود دارد باید در
جامعه هم وقوع پیدا کند
صفحه 8:
Ly je oul es! Ayes OLS Js Gabel
خاش ان سب کید ار رما bole
سحن مى کوید و ساختان لن را توصنح می
دهد.
مدینه فاضله افلاطونی, همانند تن آدفی:است که
در آن:
2- قلب(محل قوه شوقیه) متعلق به سپاهیان و
لش ر بان انیت
3- کبد(محل قوه غضبیه) متعلق به sity وران و
صفحه 9:
ارسطو واقع بین تر از افلاطون بود و همه
موجودات از جمله انسان راء با اذن به تفاوت
ذاتى انها. در عرض همديكّر قرار مى داد و
مدعى بود كه:
1- عوامل نامتجانس باعث تشكيل جامعه شده اند
2- سلسله مراتب اجتماعى و تقسيم كار و نيروهاى
مختلف مرعف اين عدم تجانس است
3- اين عدم تجانس باعث تعادل است
شناسى امروز مطرح است قائل بود
صفحه 10:
3 د مسائل اقتصادی جامعه و
لع عن مبادله و مراحل لن, به
تفصيل بحث کرده و در کتابهای "سیاست
و "اصول حکومت آتن" در باب مسائل
اجتماعی, se 9 سیاسی صحبت کرده
است.
صفحه 11:
ees) levy ere انسان | در پونان
1- روش توصیفی ees ae و ملل, که
توسط هرودت طرح و انجام شد
2- روش oul آلیزم اجتماعی؛ که توسط
افلاطون پیگیری شد
3- روش تجربی مستند به عقلانیت, که توسط
ارسطو در پیش گرفته شد
صفحه 12:
ارویای قرون وسطی ضمن نگاه بت وار به
ارسطو, تابع رویکرد وی بود
cule uly علم, چه علوم انسانی و چه طبیعی, فهم
و شناخت و اثبات نظام الهی در کون و مکان و
کی ان در تفای lle وه
علوم انسانی و اجتمای مورد توجه قرار نگرفت مگر
علم حقوق که در نظام فتودالی وقت, تعیین کننده
ات ات انشاها هر
انسان به صورت آفریدگار خود آفریده شده بود فلذا
امکان بحث و بررسی مستقل او وجود نداشت.
صفحه 13:
به دليل طرز تفکر اسلامی همبستگی ای ین
فرد و جامعه وجود داشت که به زندگی
اجتماعی مسلمین قوت می بخشید
همراهی سعادت دنیوی و اخروی و حفظ
شخصیت فرد و جامعه جزو مسلمات جامعه
مد نظر اسلام بود
روش معرفت ترکیبی روش مورد تاييد دين
0 است:
تجربه, عقل, شهود, وحى
صفحه 14:
(»339-259) Ll:
نها ای کت مت تساه SS eee
ضامن خوشبختی انسانها در این جهان و رستگاری
شان در آخرت بود
افراد بشر ناگزیر از زندگی با همند و کمالشان در
زندگی اجتماعی است
تنها راه نجات انسانها از کشمکش و نزاع. برقراری
یک سازمان اجتماعی منظم است
صفحه 15:
اين خلدون(808-732ه)
به مردم نگاری و مطالعه فرهنگها و جوامع مختلف
گرایش داشت. او شاهد انحطاط و اضمحلال تمدن
اسلامی بود
دك اانه كرانان سا ای ون ارت ات
در مقدمه کتابی که در باب تاریخ عمومی نوشته است
نطرات و افكار احتمافيى و افتادى و ساتين جود را
بيان نموده است
مباحثى مثل انواع تمدنهاء كيفيت تاثير شرايط اقليمى و
نوع زندكى كوج نشينى و شهرنشينى در اشكال مختلف
مد نیت , سازما نها و موسسات اجتماعى و طرز 0
و اشاعه علوم و فنون, زبان شناسی. هنرهای زیبا
جوامع مختلف و ..
صفحه 16:
یکی از مشخصات اصلی vil دوران
قدرت گرفتن بورژوازی در مقابل فتودالیته
تولد و بسط اومانیزم. استقلال انسان از خداوند
بازخوانی متون فلسفی و ادبی یونانی و لاتين
اختراع دستگاه چاپ و افزایش سرعت انتشار
فکار
بسط این نگاه که عالم دارای نظامی منطقی
صفحه 17:
۱ رخدادهای بعد رنسانس
در انداختن فلسفه ای جدید مغایر با فلسفه
اسکولاستیک توسط دکارت(1650-1596)
بمركا وتردن قوائرة علم مكايى در رواتشياشى شط
دكارت
J
صفحه 18:
از ار از را در
ابداع حساب احتمالات و تاثیر در ی منطق و
Seles) geld eagle
در دایره المعارف قرن 18 در تعریف "علم حساب
سیاسی" آمده است: جهان سیاست نظیر جهان
طبیعت از بسیاری جهات به وسیله وزن و عدد و
اندازه قابل سنجچش است.
8 نت lS ریاضیات اجتماعی توسط
كت رس (1743 -1794)
كانت: در امور اجتماعى و در بسيارى از اتفاقات از
قبيل مرك و مير و توالد و تناسل, به وسيله محاسبه
آماری مى توان قوائدى به درست آورد
صفحه 19:
تاثير طبيعيات بر علوم انسانى و اجتماعى
نظريات داروین در کتاب "اصل انواع" در زمينه علوم
طبیعء , مورد استفاده محققان علوم انسانی قرار
گرفت و بحث تطور رنگ دیگزی بدان داد و
روانشناسی به راه دیگری رفت
داروین در کتاب "پیداش انسان" سلسله حیوان تا
انسان را را نشان داد و متعاقبا انسان شناسی
صورت ديكرى يافت و به سمت انسان شناسی
فيزيكى سوق يافت
انسان شناسان كوشيدند از اين منظر تاريخ زندكى
اجتماعى انسان را بررسى قرار دهند
صفحه 20:
علوم سیاسی
اقتصادی
وم شناسی
wo Se
oo 0
تاريخ re
جغرافياى |
صفحه 21:
2 تاربخی Puls 00 ار
صفحه 22:
1 انقلاب های سیاسی
2 لخاد عسي و تايان سرمایه داری
wl 4
ae 5 مذهبی
5 رشد علم تجربى
جنبش های فکری دهه 60 و 70
صفحه 23:
اتقلایان که در باعل فرانسه
9 رخ داد دارای پیامدهای مثبت و
منفی بود.
به دلیل بروز بی نظمی های شدید
اجتماعی, همه اندیشمندان ارزوی
بازگرداندن نظم به جامعه را داشتند.
این اندیشمندان دو دسته بودند :
برخی معتقد به بازگشت به قرون
وسطی بودند
برخی در جستجوی یافتن پایه های نظم
نتوین بودند
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
انقلاب صنعتی مهاجرت جمعیت oguil شهرى را در
پی داشت.
گسترش شهرها مسائل اجتماعی همچون ازدحام ,
آلودگی و غیره ۳ در پی داشت.
جامعه شناسان اولیه مانند وبر و زیمل به مسائل
شهری پرداختند.
آمریکا در شهر شیکاگو بود . شیکاگو آزمایشگاه
بررسی مسائل شهری بود.
صفحه 27:
اعتقادات مذهبی را تغییر داد.
اغلب جامعه شناسان در محیط های مذهبی رشد
یافته بودند پس به دنبال اهداف مذهبی بودند.
انديیشه افرادی چون کنت رنگ و بوی مذهبی
داشت.
تکی از آناز عصده دورکیم در باره دين است .
مارکس به مذهب انتقادی نگریست اما به مذهب
بی علاقه نبود.
صفحه 28:
در دوران رشد نظریه جامعه شناسی افرادی که با
م سروکارداشتند از مرتبه بالایی برخوردار
بودند
بسیاری جامعه شناسی را با الگوی علوم موفق
فیزیکی و زیست شناسی تطبیق می دادند.
اما افرادی هم چون وبر معتقد به ویژگی های
متمایز زندگی اجتماعی از حیات طبیعی بودند.
صفحه 29:
جنبش روش آندیشی فرانسه در ز جامعه شناسی نقش
اساسی داشته است.
ae از روشن اندیشی فلسفه قرن 18 شامل اندیشه شارل
و وان بای روه ات ۰ روشن انیشی: آندیشه
فلسفی جدیدی بود که جای افکار اجتماعی قبلی را گرفت.
زایتلین می گوید جامعه شناسی واکنشی در برایر روشن
اندیشی بود.
قبل از روشن اندیشی قرن 18 افکار بزرگ فلسفی حاکم بود.
رنه دکارت, جان لاک و توماس هابز افکار بزرگ فلسفی ارائه
دادند.
صفحه 30:
جامعه شناسی فرانسوی آمیزه ای از افکار روشن اندیشی
و ضد روشن آندیشی است.
دومیستر و دو بونالد افراطی ترین مخالفان روشن اندیشی
بوده و ضد انقلاب بودند و انقلاب فرانسه را حاصل روشن
اندیشی می دانستند.
بازگشت به قرون وسطی را در سرمی پروراندند.
در اعتقادشان خرد فرومایه تر از معتقدات مذهبی بود.
دوبونالد معتقد است جامعه آفریده خداوند است پس نباید
أن را تغيير داد.
نهادهای سنتی مانند پدرسالاری, تک همسری, سلطنت,
کلیسای کاتولیک نباید تضعیف شود.
صفحه 31:
طبق اتفاق نظر عمومی سن سیمون , اگوست کنت
و دقرکیم بتانگداران حامعهشتاسی ی باس
کلودهنری سن سیمون(1760-1825)
اگوست کنت(1799-1857)
امیل دورکیم( 1858-1917)
صفحه 32:
فیزیک اجتماعی يا جامعه شناسی باید مانند
علوم دقيقه به مطالعه ایستایی(ساختارهای
اجتماعی) و پویایی(دگرگونی اجتماعی) بپردازد.
منظور از پوبایی, سه مرحله تحول است:
مرحله الهیاتی: قرن 13 که قدرت های فراطبیعی
و صورت های مذهبی بنیاد همه چیز است.
مرحله مابعدالطبیعی: قرون 18-13 به جاى
خدایان, نیروهای انتزاعی تعیین کننده همه چیز است.
مرحله اثباتی: قرن 18 به بعد مرحله اثباتی است
که شاخص آن اعتقاد به علم است. در این مرحله به
جای علت های مطلق قوانین از طریق مشاهده جهان
اجتماعی به دست می آید.
صفحه 33:
در مرحله اثباتی,نابسامانی اجتماعی حاصل نابسامانی
فکری است
: جامعه شناسی با روش اثبات گرایی (آزمایش و تحلیل
تاربخی تطبیقی ) در پی اصلاحات و پایان نابسامانی
جهان سامان می بخشد.
به جای فرد, خانواده واحد بنیادین تحلیل است.
وفاق در جامعه اهمیت دارد.
" ماهیت نظام دار جامعه یعنی پیوند بین عناصر جامعه
یه sb نظریه پردازی انتزاعی که رما و تحلیل
تاریخی تطبیقی جامعه شناختی ub پرداخت.
صفحه 34:
موضوع جامعه شناسی, واقعیت اجتماعی است که
شامل نیروها و ساختار هایی که بیرون از افراد
بودهو برای آن ها الزام آور است
خود کشی حاصل واقعیت های اجتماعی است.
واقعیت اجتماعی بر دو نوع مادی و غیر مادی است.
واقعیت اجتماعی مادی مانند بوروکراسی و قوانین
است.
واقعیت اجتماعی غير مادی مانند فرهنگ و نهادهای
اجتماعی است.
واقعیت اجتماعی غیر مادی مذهب را در کتاب صور
بنيادین حیات دینی دنبال کرد.
صفحه 35:
وجدان جمعی قبلا پیوند بخش جامعه بود اما حال پس
ان epee eee OT | te a eS eee
a کار نوین آسیب های اجتماعی گوناگون به
ارمغان آورده است.
تقسیم کار نمی تواند افراد را کنار هم نگهدارد . نیاز
جامعه و دین از نظر او یکی است. دین هم بخشی از
وجدان جمعی است.
دین روشی است که از طریق آن جامعه خودش را به
صورت یک واقعیت غير مادی مشخص می سازد.
صفحه 36:
ريشه های جامعه ۱
(ريشه هاى ماركسيسم): هكل
ایدئالیسم دیالکتیک جوهر فلسفه هگل
است.
منظور از دیالکتیک تفکری aS cul Lg:
بر فرایندها, رولبط, کشمکشها و تعارض
es ار
هر مستله ای دافاهی رح من دهد:
کار,دولت ,ثروت.
حتی دگرگونی در سطح آگاهی رخ می
دهد.
صفحه 37:
فوثر باخ هگلی جوان که معتقد بود انسان دین
را افرافکنی من کند
در صدد تجدید نظر در افکار هگل بود.
باید از ایدئالیسم ذهنی دست برداشت و به .
واقعیت Sole انسان ها پرداخت.
اسان دات اناب انض رایه طورت بک رود
pt شخصی فرافکنی می کند و نامش را خدا
می گذارد.
چون انسان خدا را فراتر از خود می نهد خدا را
از خود بیگانه می:سازد.
اين دين را بايد برانداخت تا بالاترين هدف و
موضوع خود انسان باشد.
صفحه 38:
مارکسن منتقد دیالکتیکی هگل است .پس آن را در طورد
جنبه های sok مانند اقتصاد به کار بست.
هکل به کار انتزاعی ذهن توجه داشت اما مارکس با کار
انسان های واقعی و زنده توجه داشت.
از دید هگل تکامل در فراسوی نظارت انسان ها و
فعالیتشان رخ می هد.
اما ماركس معتقد بود سرمايه درى واقعيت زندكى نوين
است که باید با عمل دسته جمعی و گروهی آن را
برانداخت.
صفحه 39:
سرمایه داری ساختاری مانع فرد است و فرایند
تولید موجب از خود بیگانگی می شود
از خود بیگانگی گسیختگی ميان مردم و ميان
مردم و تولید yl ها که حاصل مالکیت است
کارکر برای ضاحت ابزار کان می کندباید او را اراد
باعل هماهنگ پرولتازیا می توان بر قدرت
سرمایه داری بر منابع غلبه کرد
جامعه سوسیالیستی با طبیعت انسان همراه تر
صفحه 40:
وبر در پی تکمیل نظر مارکس بود . و با این رویکرد به
مخالفت با نگرزش تک علتی جبرگرایان اقتصادی پرداخت
در كنار بعد اقتصادى طبقات اجتماعی به بعد منزلت و
قدرت ,قشر بعدی اجتماعی هم توجه کرد.
مارکس با بحث از اقتصاد نشان داد روی سر قرار دارد-
بايد نظریه مارکس را روی پا قرار داد . وبر به جای اقتصاد
متوجه نقش تعیین کننده افکار و نظام های مذهبی شد.
مارکس یکی از منابع مورد استفاده وبر است
وبر علاوه بر مارکس متاثر از کانت و نیچه(قهرمانان) است.
صفحه 41:
مفهوم محوری وبر عقلانیت است. وبر پرسید چرا
نهادهای اجتماعی فقط در غرب عقلانی شده اند؟.
عقلانیت بر دو نوع صوری و ذاتی است.
عقلانیت صوری : در این نوع عقلانیت کنشگر وسیله
را مناسب هدف انتخاب می کند.
وسایل قوانین و قواعدی هستند که از ساختارهایی
چون دیوانسالاری و اقتصاد سرچشمه می گیرند
در حوزه دیوان سالاری سه نوع نظام اقتدار در نهاد
کاریزماتیک
فلا و ابو (ر فد کال زیوان سالارى)
صفحه 42:
به تحليل تاریخی و تطبیقی بین ادیان مسیحی ,
اسلام , یهود و ... پرداخت
Salers elle ياس lens
است.
در نقش محافظه کار به دولت اهمیت زیادی می
دهد.
وبل فققر حاقعة دید مان دی ی at
ول ات اما شاد بارس اه حل
ريشه ای براى رهايى از مشكلات اين جوامع ارائه
نداد.
وبر به جای جدلی و تند روی سیاسی مارکس
بیشتر علمی و تطبیقی کار کرد.
صفحه 43:
| گتورگ_زیمل (1858-1918 ین
جای گذاشت
آثار او به دو دسته:ابار کلان و خرد تفستم شده
است.
sl wlio سطح خرد شامل فقیر, خسیس و
alas بسیار مورد توجه امریکائیان قرار گرفت.
بر خلاف مارکس و وبر سطح تحلیل او بیشتر
خرد است.
صفحه 44:
اقتصاد سیاسی
بهبود خواهی
تکامل اجتماعی
سرزنش کردن قربانی
صفحه 45:
1 - به سوی جامعه آرمانی , روابط قراردادی ,
اختيارى ثوام نا git اق مشترک. تس روت سس
نبایدها, کمتر جنگ
2 - تمايز وتنوع سه
3 - تقسیم کار فزاینده , رشد جمعیت , ناهمگونی
4 - الگوگیری از زیست شناسی , بقای اصلح ,
عوامل موفقیت جامعه (حجم, ارتباطات, نظارت
اجتماعی بر منابع سازمان )
صفحه 46:
پاره تو (1848-1923): %
به طرد مارکس پرداخت و اساسا بر ضد او نظریه
پردازی کرد.
بر عوامل غير عقلانی همچون غرایز انسانی تاکید کرد.
اعتقاد به غزایز انسانی به معناى اعتقاد به تغيير
ناپذیری است.
دگرگونی برای مارکس خطی بود اما برای پاره تو
دگرگونی دوری و مبتنی بر توده غیر عقلانی و نخبگان
ea
برداشت نظام مند او از جامعه بر افکار پارسنز و
صفحه 47:
رل در سل بر در
اعاز ترر 20
قر 19 ا شال 192 ور بت ها هه سر
مارکسیستی | ست .
پس از مارکس جبرگرایی اقتصادی و مارکسیسم
را رواج يافت.
اما مارکسیست هاى بعدى به نقد Gal Se
اقتصادى يرداختند.
اقتصاد گرایی دیالکتیک فرد و ساختار را نادیده
گرفت.
صفحه 48:
29 VS JEL thy)!
مارکسیسم هگلی در اصلاح جبرگرایی
اقتصادی بر نقش فرد در انقلاب و اهمیت
تراک اكد دار
هواداران لوكاج بنبانکدار مارکنسم عربی
معروف لوکاچ است.
صفحه 49:
۱ Eu ey زر 2 تاريخى
صفحه 50:
1 د لس راك رت ريع
ويزكى هاى ليبراليسم جامعه شناسى امريكا
متاثر از اسينسر :
اعتقاد به آزادى و رفاه فرد دارد.
دیدگاهی تکاملی در باره جامعه که برخی
معتقد به دخالت دولت و برخی معتقد به عدم
دخالت دولت هستند.
لیبرالیسم امریکا کمتر تردیدی به نظام
سرمایه داری روا می دارد پس محافظه کار
است.
صفحه 51:
پروتستانتیسم:
جامعه شناسان همان علاقه پروتستان ها به نجات
جهان را حفظ کردند.
کار جامعه شناسان برای اصلاح اجنماعی مانند کار
کشیشان در کلیسا بود.
جامعه شناسان به دلیل ريشه ها و تقارن های
مذهبی خود با مشروعیت بنیادی جامعه مخالفت
گردند:
صفحه 52:
گروه جامعه شناسی در دانشگاه شیکاگو در سال
با مذهب رابطه قوی داشت. زیرا برخی از اعضای
اين مکتب کشیش يا کشیش زاده بودند.
کار تامس وفلوریان زانیه کی با نام «دهقان
لهستانی در اروپا و امریکا» نقطه عطف این مکتب
است.
صفحه 53:
در اين كتاب از لحاظ روش شناسی مهم است
زیرا از انواع منابع اطلاعاتی مانند زندگی نامه ها ,
نام های خانوادگی , اسناد دولتی و مدارک
سازمانی استفاده کرده بود.
تامس به جهت گیری خرد روانشناسی اجتماعی
كرايش بيشترى بيدا کرد.
صفحه 54:
تامس : اگر انسان ها موقعیت اشان را واقعی
تلقی کنند پس پیامدهای این موقعیت ها نیز واقعی
اند.
اين نظريه با چشم انداز کلان نگر و ساختاری
مارکس و دورکیم در تضاد بود.
صفحه 55:
رابرت پارك شاگرد زیمل و خبرنگار بود با
برجس نخستين كتاب جامعه شناسي را نوشت.
يارى تحصيلكرده ارويا بود يس در جلب توجه
امريكائيان به جامعه شناسى ارويايى موثر بود.
به همراه ارنست برجس نخستين كتاب جامعه
شناسی با عنوان «درآمدی بر علم جامعه
شناسی » را نوشتند.
صفحه 56:
پارک خبرنگار ر که برای درک مسائل شهری
Sus on. داده و مشاهده پرداخت.
7 چارلز هورتون كولي به خود آئینه سان ,
گروهها پرداخت , منتقد رفتار گرايي و معتقد
به درو نكري همدلانه است.
ود أنيثة سان بعنى أكاهى :را از رمينة
اجتماعى نمى توان جدا كرد .
اما ميد اين دور را از هم جدا كرد.
صفحه 57:
جامعه شناسی امریکا برای کسب وجهه علمی بیش از
اندازه از روش های پیچیده و تحلیل های اماری سود
اما مکتب شیکاگومتکی بر روش کیفی و بی توجه به
کار کمی آماری بود.
بیشتر بر بررسی های توصیفی و مردم نگارانه تاکید
می ورزید.
يس تبديل به يك سنت نامعین شفاهي شد كه به
مكتب هاروارد و ايوا ميدان داد.
با عزیمت پارک و مرك ميد از دهه 0 در سراشيبى
قرار كرفت و مکتب هاروارد سریرآورد.
صفحه 58:
شک ۱101999 کر
جامعه شناسی را در هاوارد ایجاد نمود .
9
اجتماعی و فرهنگی اثر مهم سوروکین
ست
صفحه 59:
پارسنز شاگردان معروفی تربیت کرد و
کتات ساختار كتين اجفاعی را نوشتر
او را برای تحلیل ساختارهای جامعه نشان
میدهد.
نقد بر پارسنز بی توجهی به مارکس و تعبیر
نادرست از جامعه اروپایی بود.
صفحه 60:
شاگرد هندروسون و به واسطه هندروسون با
پارتو اشنا شد
منتقد نظام فکری پارسنز بود .
با الهام از اسکینر نظریه مبادله را مطرح
کرد.
صفحه 61:
در سال 1923 از دل مارکسیسم هگلی, مکتب
فرانکفورت در آلمان پدید آمد و در سال 1934 به
امریکا منتقل شد.
پیروان این مکتب قصد در آمیختن مارکس
(اقتصاد )و وبر (قرهنگ) رآ داشتند.
بر کاربرد فنون دقیق علمی - اجتماعی تاکید داشت.
به ترکیب فرد گرایی فروید با مارکس و وبر
پرداخت.
افرادی مثل: هروکهایمر, آدورنو فروم, مارکوزه و
اخيرا هابرماس
صفحه 62:
دهه 1940و 1950سالهای اوج و افول اين
نظریه بود .
دیویس و مور شاگردان پارسنز قشر بندی را
ضروری دانسته و دنبال کردند .
مرتن به کارکرد, پیامد های منفی (کژ
کارکرد ) و تعادل نهائی تاکید داشت.
دهه 70 اماج انتقاد به کارکرد گرایی ساختاری
از سوی میلز , هورو ویتز و هوا کو بود.
صفحه 63:
جامعه شناس رادیکال آمریکا(سی رایت میلز )
تحول نظريه کشمکشل(لوئیس کوزررالف
ارت ورف Gulls
نظریه مبادله(هومنز)
تحلیل نمایشی (گافمن )
جامعه شناسی پدیده شناختی(آلفرد شوتس)
روش شناسی مردم نگارانه(گار فینکل)
جامعه شناسی وجودی (تریاکیان و ...)
نظریه ی نظام ها(باکلی)
صفحه 64:
نو کارکردگرایی
در دهه 80 از جانب هابرماس توجه به آثار
پارسنز افزایش یافت.
تلاش براى رفع کاستی های پارسنز به
وسیله , الگزندر , کولومی Liss
صفحه 65:
صفحه 66:
نظریات:
ae 1 ساختاری, توکا کرد کرایی: و
2 نظريات ea شناختى نوماركسيستى
4- نظريه جامعه شناسى يديده شناختى و
روش شناسى مردم نكارانه
5-نظريه تبادل و جامعه شناسى رفتارى
6- نظريه جامعه شناسى فمينيستى
صفحه 67:
پروژه ای وجود داشته به نام جامعه شناسی یا نظریه
اج عی تجدد که قرار بوده امکان دو کار را برای
ما فراهم کند :
1- ایجاد امکان برای فهم جهان اجتماعی
2- ایجاد امکان sly اداره و سازماندهی جهان
اجتماعی
بحث مرگ جامعه شناسی بحث از عدم امکان تحقق
ce ae ae ae 9
شكسى مي توان دز نظر گرفت
صفحه 68:
كجوييان معتقد است مطالعات فرهنكى و زمينه هاى
مطالعاتى جديد درست است كه بعضى از
مشكلات ای شاش را حل فى كد اما
مشكلات و مسائل معرفت شناختى و روش
شناختی جدید و نسبیت گرایی حاد تری را ایجاد
فى کند که درز ان اصلاما نمی توانجم" عم داشته
باشیم و صرفا روایتها و اقوالی در اختیار داریم.
صفحه 69:
آرون, ریمون(1382) مراحل اساسی سیر اندیشه در
جامعه شناسی, ترجمه باقر پرهام, تهران, انتشارات
علمی و فرهنگی
ریتزر, جورج,(1374) نظریه جامعه شناسی در دوران
معاصر, ترجمه محسن ثلائی, تهران, انتشارات sole
نراقی, احسان,(1386) علوم اجتماعی و سیر تکوینی
آن, تهران. نشر و پژوهش فرزان روز
صفحه 70:
تمام