پزشکی و سلامت طب سنتی

تاریخ طب اسلامی

tarikhe_tebe_eslami_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاریخ طب اسلامی”

تاریخ طب اسلامی

اسلاید 1: Dr_rezamontazer@yahoo.comمختصر پیرامونتاریخ طب اسلامی

اسلاید 2: www.tabaye.ir

اسلاید 3: فصل اول : تعريف واژه‏ها فصل دوم : بيان حقايق تاريخى فصل سوم : بيان حقايق طبى در قرآن كريم فصل چهارم : طب در كلام پيامبراكرم و ائمه‏ى اطهارعليهم السلام فصل پنجم : نارسايى‏ها ، نقاط ضعف و آفات طب رايج فصل ششم : برخى شواهد برترى طبّ اسلامى و سنتى بر طبّ رايج فصل هفتم : تكليف چيست ؟ فصل هشتم : موانع موجود در راه احياء طبّ سنتى فصل نهم : حجامت

اسلاید 4: آموختن از تاريخ (نهج البلاغه نامه 31 )« پسرم درست است كه من به اندازه پيشينيان عمر نكردم اما در كردار آنها نظر افكندم و در اخبارشان انديشيدم و در آثارشان سير كردم تا آنجا كه گويا يكي از آنان شده ام بلكه با مطالعه تاريخ آنان گويا از اول تا پايان عمرشان با آنان بوده ام. پس قسمتهاي روشن و شيرين زندگيشان را از دوران تيرگي شناختم و زندگاني سودمند آنان را با دوران زيانبارش شناسايي كردم سپس از هر چيزي مهم و ارزشمند آن را و از هر حادثه اي زيبا و شيرين آن را براي تو برگزيدم و ناشناخته هاي آنان را دور كردم »

اسلاید 5: طب سنتي ايران ؟ طب عرب ؟ طب يوناني ؟ طب اسلامی؟

اسلاید 6: اولين كسى كه طب را به صورت مدوّن درآورده، بقراط است (355-460 قبل از ميلاد) فرد دوم كه در تاريخ طب پيش از اسلام بسيار معروف بوده، جالينوس است (129- 199ميلادى) بعد از جالينوس تا زمان ظهور اسلام طب در يونان دچار ركود شد و تا در قرن چهارم ميلادى خرافات و افسون و جادو و دفع اجنه و طلسم جاي آن را گرفت. (ص 39)

اسلاید 7: مبدأ اوليه‏ طبّ يونان ؟ سيريل الگود در كتاب تاريخ پزشكى ايران می نویسد: ايرانيان اصول آن چيزى را كه طبّ يونانى ناميده شده به يونانيان تعليم داده‏اند در سال 700 پيش از ميلاد، هيچ گونه اثرى از علم و فرهنگ بر يونانيان مشهود نبود با اين حال 200 سال پس از آن يونانيان چنان در علوم و فنون پيشرفت كرده بودند كه بقراط توانست رساله‏هايىدر پزشكى به رشته‏ تحرير درآورد و عنوان پدر طب را كسب كند. خيلى بعيد به نظر مى‏رسد كه يونانيان در طى اين دو قرن روشى را كه اكنون به نام روش بقراط معروف است، خود به خود پديدآورده باشند

اسلاید 8: در آثار و كلمات بقراط نشانه‏هاى تازگى كاملاً آشكاراست و هيچ گونه اثر تحول تدريجى در آن‏ها ديده نمى‏شود حتى خود يونانى‏ها فرضيه‏ طبايع چهارگانه‏ خود را يكفرضيه‏ بيگانه مى‏شناختند و به رسم آن زمان، آن را ايرانى مى‏ناميدندمرحوم دكتر نجم‏آبادى در كتاب تاريخ طب در ايران : مكتب طبى زرتشت خيلى پيشتر از مكاتب طبى يونان، درعالم وجود داشته است.

اسلاید 9: تاریخ پزشکی و درمان جهان از آغاز تا عصر حاضر محمدتقی سرمدی

اسلاید 10: ورود مجدد طب سنتی به ایرانمهد اوليه‏ طبّ يونانى در ايران دوران ساسانیان مهاجرت دانشمندان یونانی به ایران(489 م)شاپور اول: تاسیس مدرسه‏ جندى شاپور انوشیروان(578-531 م): ترجمه آثار یونانیظهور اسلام: فتح شهر جندی شاپور(636 م) ادامه فعالیت جندی شاپور تا زمان احضار اطبای آن به بغداد توسط منصور(762 م)

اسلاید 11: منظور مورّخان غربى از طب عرب و پزشكان عرب زبان همان پزشكان مسلمان ايرانى چون رازى و ابن سينا و... بوده است كه به علت عربى بودن تأليفاتشان از آن‏ها با عنوان پزشكان عرب ياد كرده‏اند.

اسلاید 12: دوران خلفای عباسیدر اثر توجه آنها به ترجمه‏ كتب يونانى، طبّ يونانى به مسلمين منتقل و در اختيار آن‏ها قرارگرفت امر ترجمه در عهد هارون و مأمون به اوج خود رسيد.به دنبال ترجمه و مطالعه‏ آثار طبى يونان، از قرن سوم هجرى شاهد تأليفات مهم اطبّاى مسلمان مى‏باشيم.

اسلاید 13:

اسلاید 14:

اسلاید 15:

اسلاید 16:

اسلاید 17: نتيجه : طبّ سنتى ايران از پشتوانه قوی علمی و تاریخی برخوردار است ریشه آن به قرن‏ها قبل از ظهور اسلام برمى‏گردداز طب يونانى تغذیه نموده استبا ظهور اسلام از طب اسلامی استفاده نموده استنبايد آن را كاملاً يونانى دانست. رازى و جرجاني گرچه در آثار خود به كلام اطبّاى يونانى استناد كرده‏اند ولى با تجارب و كشفيات خود طبّ یونانى را بسيار تكامل بخشيده و به حقايقى دست يافته كه بقراط و جالينوس از آن‏ها بى‏اطلاع بودند. علاوه بر آن پزشكانى چون ابن‏سينا، بهره‏هاى وافرى از طبّ اسلامى برده و تعاليم برگرفته از طبّ اسلامى را نيز به طبّ يونانى افزوده‏اند.

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید