علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

تاریخ کشور هند و وضعیت اسلام و مسلمانان در آن

hend_va_eslam

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تاریخ کشور هند و وضعیت اسلام و مسلمانان در آن”

تاریخ کشور هند و وضعیت اسلام و مسلمانان در آن

اسلاید 1: موضوع تحقیق:تاریخ کشورهند ووضعیت اسلام ومسلمانان در آنزیر نظراستاد:آقای دکتر مجتبویتهیه کننده:آقای حسین علی میرزائیرشته دینی و عربیمرکز تربیت معلم شهید بهشتی مشهدبهار: ١٣٨٨

اسلاید 2: جمهوری هندوستان پرچم هندنشان ملی هندشعار ملی هند: حقیقت به تنهایی پیروز است

اسلاید 3: هندوستاندهلی نوپایتختبمبئیبزرگترین شهرهندی،انگلیسی و٢١زبان دیگرزبان رسمیجمهوری فدرالپراتیبها پتیلمان موهان سینگنوع حکومت رئیس جمهورنخست وزیر

اسلاید 4: مشخصات کلی نام: «هند» مشتق شده از واژهٔ «ایندوس» در زبان پارسی باستان است که به جای واژه سانسکریت «سیندو» به‌کار می‌رفته و نام رودخانه‌ سند بوده‌است. همچنین واژه «هندوستان» که به عنوان نام کامل این سرزمین در اغلب کشورها از جمله خود هند رواج دارد واژه‌ای فارسی است به معنی «سرزمین هندوها» هند یا هندوستان با نام رسمی جمهوری هند کشوری در جنوب آسیا است که پایتخت آن دهلی نو است. هندوستان از شمال با پاکستان،چین، بوتان، نپال ، تبت،برمه و بنگلادش همسایه‌است. همچنین هند از غرب با دریای عرب، از شرق با خلیج بنگال، و از جنوب نیز با اقیانوس هند مرز آبی دارد.

اسلاید 5: جمعیت : هندوستان حدود ۱،۱۴۸۰۰۰،۰۰۰ نفر (براورد ۱۳۸۷) است که دومین کشور پرجمعیت جهان پس از چین به شمار می‌آید(رشد جمعیت: ۴/۱٪). بندر بمبئی با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر، پرجمعیت ترین شهر هند است. هند بیش از سی و پنج شهر بزرگ با جمعیت بالای یک میلیون نفر دارد. بمبئی، دهلی، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، اگرا، میسور، جی‌پور، گوا، پونا، بوپال، تریفندرام، سورت ، کانپور و احمدآباد از شهرهای مهم این کشور پهناور هستند یکای پول: روپیه هندوستان است. هر دلار آمریکا تقریبا برابر با ۳۸ تا ۴۳ روپیه‌ است. پهناوری :هندوستان ۳،۲۸۷،۲۴۰ کیلومتر مربع (هفتم در جهان، ۲ برابر ایران) است. بیشتر سرزمین هندوستان پست و هموار است و رشته‌کوه‌های بزرگ هیمالیا و هندوکش که در شمال کشور قرار دارد باعث شده‌است که رطوبت و ابرهای باران زا به شمال آسیا نفوذ نکند و در نتیجه هند کشوری پرباران و مرطوب و دارای خاک بسیار حاصلخیز است. این موضوع باعث شده‌است که این کشور جمعیت بسیار فراوانی داشته باشد.

اسلاید 6: پرچم هند: پرچم ملی کشور هند دارای سه رنگ افقی، از بالا به پایین، زعفرانی، سفید و سبز است. در وسط این پرچم گردونه‌ای با بیست و چهار پره به رنگ سرمه‌ای است. رنگ زعفرانی سمبل شجاعت، دلیری، وارستگی و فداکاری، رنگ سفید بیانگر خلوص و حقیقت و رنگ سبز به معنای ایمان، اعتقاد، باروری و حاصلخیزی است. گردونه پرچم که به آن دهارما چاکرا گفته می‌شود، نمادی باستانی در آیین بوداست که توسط آشوکا پادشاه قدرتمند قرن چهارم قبل از میلاد به عنوان گردونه قانون استفاده می‌شد. روز استقلال و روز جمهوری: کشور هندوستان در ٢٣ مرداد ١٣٢٦ (۱۵ اوت ۱۹۴۷) و درست یک روز پس از استقلال پاکستان از بریتانیا استقلال یافته ‌است. قانون اساسی این کشور نیز در ٥ آذر ١٣٢٨ (۲۶ نوامبر ۱۹۴۹) تصویب شد، ولی از آنجا که برخی از مواد آن بلافاصله دستخوش تحول گردید و بخش عمده این قانون در ٦ بهمن ١٣٢٨ (۲۶ ژانویه ۱۹۵۰) - که به عنوان «روز آغاز» شناخته شده‌است - عملی گشت، این روز در کشور هندوستان به عنوان «روز جمهوری» جشن گرفته می‌شود.

اسلاید 7: تاریخ پیشینه حضور انسان در شبه قاره هند به دویست تا چهارصد هزار سال میرسد. اما اولین تمدن به معنای واقعی در این سرزمین، تمدن حوزه رود سند با قدمت نزدیک به سه هزار سال است که با تمدن شهر سوخته در ایران همزمان بوده و با آن مراودات نزدیک داشته‌است و تقریبا پس از ورود آریائی‌ها بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد، هر دو از بین رفته‌اند. ورود آریائیها به هند در فرهنگ دین و ادبیات و سیستم اجتماعی این سرزمین بسیار تأثیرگذار بوده‌است.از جمله؛ شکل گیری سانسکریت، تدوین متون مقدس هندو و پیدایش سیستم طبقاتی جامعه هند اشاره نمود. اولین امپراتوری در هند با حکومت سلسله موریا بین سالهای ۳۲۶ تا ۲۰۰ قبل از میلاد شکل گرفت. قدرتمندترین حاکم تاریخ هند تا قبل از گورکانیان، آشوکای بزرگ نام دارد که سومین شاه این سلسله‌است. وی در تمام جنبه‌های هنری و اجتماعی و سیستم اداری از هخامنشیان ایران الهام گرفت. آثار بسیار مهم حجاری این دوره مانند پیکره چهار شیر (نماد ملی هند) بسیار تحت تاثیر حجاری تخت جمشید است.

اسلاید 8: دومین سلسله قدرتمند به نام گوپتا از سال ۳۲۰ تا ۵۵۰ میلادی در شمال هند حاکمیت داشته و پس از گوپتاها تا قرن سیزده میلادی حکومتهای زیادی در شمال هند با درگیری، شکست و پیروزی یکی پس از دیگری برروی کار آمدند. باتوجه به عدم قدرتمندی این حکومتها، جنوب هند امنیت وآرامش بیشتری نسبت به شمال داشت و سرگرم تعامل و تجارت با اعراب مسلمان و منطقه جنوب آسیا بود و نقش مهمی در روابط خاور میانه با خاور دور ایفا میکرد. اولین تماس اسلام با آسیای جنوبی، سال هفتصد و یازده میلادی است که مسلمانان تا کناره رود سند که هم اکنون در پاکستان است پیش آمدند. در قرن دهم میلادی سلطان محمود غزنوی پنجاب را تصرف کرد و بارها به شمال هند حمله کرد. تا قرن سیزدهم تاخت و تازهای زیادی به هند صورت می‌گرفت، اما چندان ماندگار نبودند، تا اینکه در این زمان مسلمانان شهر دهلی را تصرف کردند و اولین حکومت مسلمانان، به نام دوران سلطنت یا غلامان مسلمان را بنیان گذاشتند واسلام رسماً بر هند حاکم شد.

اسلاید 9: در سال ۱۵۲۶ «بابر» از نوادگان تیمور بر هند تسلط یافت و سلسله گورکانیان یا امپراتوری مغولی هند را بنیان گذاشت. این سلسله از ۱۵۲۶ میلادی تا ۱۸۵۷ میلادی در بخش بزرگی از شبه قاره هند فرمانروایی کرد. حکمرانان این سلسله به تدریج تمامی شبه قاره را تحت فرمان گرفتند اما پس از مدتی بخش‌هایی از جنوب هند از اختیار آنان خارج شد. این سلسله در نیمه سده ۱۷ میلادی و در زمان شاه جهان بزرگ‌ترین و ثروتمندترین امپراتوری جهان بود. این سلسله آخرین دوران طلایی امپراتوری‌های اسلامی به شمار می‌رود. در سال ۱۷۳۹ میلادی با حمله نادرشاه افشار به هندوستان مقدمات انقراض این امپراتوری فراهم شد و در سال ۱۸۵۷ پس از سال‌ها نبرد سرانجام کمپانی هند شرقی توانست این امپراتوری را منقرض کرده و سرزمین‌های آنرا تصرف کند.

اسلاید 10: در سال ۱۵۱۰ میلادی پرتغالیها به عنوان اولین مهاجمان اروپایی در گوا مستقر شدند. هنگامی که طوایف «مراتی» و «سیک» علیه حکومت پادشاهان گورکانی قیام کردند، بریتانیایی‌ها و فرانسوی‌ها در قرن ۱۸ مناطقی برای خود از هند جدا کردند و بنیاد حکومت بریتانیای کبیر در هند استوار گردید. دولت بریتانیا بر اثر شورش‌های سال ۱۸۵۷ میلادی در هند، کمپانی هند شرقی بریتانیا را که گردانندهٔ هند بود منحل کرد و به این سرزمین خودمختاری داده شد. و در سالهای ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۵، دولت بریتانیا ناچار شد که ادارهٔ بعضی از امور کشور را به مردم هند واگذار نماید. در این هنگام رهبر بزرگ جنبش استقلال هند، ماهاتما گاندی قیام کرد و علیه استبداد بریتانیا به مبارزه پرداخت.

اسلاید 11: سپس اختلاف شدیدی در بین سران هند و سران مسلمانان هند که رهبر آنها محمدعلی جناح بود بوجود آمد. قصد مسلمانان این بود که کشوری مرکب از مناطق مسلمان هند تشکیل دهند. در آن هنگام بریتانیا قوانینی وضع نمود که به‌موجب آن به هند و سیلان و پاکستان استقلال داده شد. در ماه اوت ۱۹۴۷ م. آخرین سرباز بریتانیایی خاک هند را ترک گفت، و در تاریخ ژانویهٔ ۱۹۵۰ هند حکومت جمهوری مستقل خود را اعلام نمود و به عضویت اتحادیه کشورهای مشترک المنافع بریتانیا درآمد. اختلافات مرزی دولت هند با پاکستان در منطقهٔ کشمیر هنوز برطرف نشده‌است.

اسلاید 12: تقسیمات کشوری در هند کشور هنوستان شامل ۲۸ ایالت و ۷ ناحیه هم‌ پیوسته‌ است. ایالت‌ها ۱· آندرا پرادش ۲· آروناچال پرادش ۳· آسام ۴· بیهار ۵· چاتیسگر ۶· گوآ ۷· گجرات ۸· هاریانا ۹· هیماچال پرادش ۱۰· جامو و کشمیر ۱۱· جارکاند ۱۲· کارناتاکا ۱۳· کرالا ۱۴· مادایا پرادش ۱۵· ماهاراشترا ۱۶· مانی‌پور ۱۷· مگالایا ۱۸· میزورام ۱۹· ناگالند ۲۰· اوریسا ۲۱· پنجاب ۲۲· راجستان ۲۳· سیکیم ۲۴· تامیل نادو ۲۵· تریپورا ۲۶· اوتار پرادش ۲۷· اوتارانچاند ۲۸· بنگال غربی

اسلاید 13: ادیان هند معجونی از ادیان مختلف و فرقه‌های مذهبی گوناگون است که اکثرا از هندوئیسم، اسلام و بودایسم نشات گرفته‌اند. حدود ۸۰/۵٪ مردم هند پیرو آئین‌های هندو و حدود ۱۳/۴٪ مسلمان هستند. هند هم چنین بیش از ۲/۳٪ مسیحی و ۱/۹٪ سیک دارد. هند اگرچه زادگاه آئین بودا بوده، اما جمعیت بودائیان هند در حال حاضر تنها حدود ۰/۸٪ برآورد می‌شود. همچنین پیروان آیین جینیسم۰/۸٪ و مجموع پیروان دین زرتشتی، یهودی، بهایی و بقیه مذاهب ۰/۴٪ می‌باشد. با این وجود هند بزرگ‌ترین کلنی فرقه احمدیه و مذاهب ایرانی بهائی و زرتشتی در سراسر جهان است. مسلمانان بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی کشور زندگی می‌کنند و در کشمیر اکثریت جمعیت را تشکیل داده‌اند. به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان عظیم ترین جمعیت مسلمان جهان را داراست.

اسلاید 14: زرتشتیان، ازمهمترین اقلیتهای دینی هند هستند که به ایرانی و پارسی معروفند و طی بیش از پنج قرن از ایران به هند مهاجرت کرده‌اند و بیشتر در مناطق مختلف گجرات و مهاراشترا به مرکزیت بمبئی اقامت دارند. اگر چه جمعیت آنان کمتر از۲۰۰ هزار نفر است، اما نزدیک به ۱۷ ٪ اقتصاد هند را در دست دارند. کمپانی‌های بزرگی مانند: «تاتا» و «گودریج»، متعلق به زرتشتیان است. گروه دیگری از اقلیت‌های کم جمعیت بهراها هستند که قدرت اقتصادی مهمی در هند دارند. صاحب کمپانی معروف «ویپرو» که جزو ثروتمندترین افراد جهان می‌باشد، از این فرقه‌است.

اسلاید 15: جایگاه اسلام و مسلمانان در هند جایگاه دین اسلام در هند جایگاهی رفیع است و این دین در کنار دیگر ادیان سنتی، در این کشور پرپیشینه حضوری چشمگیر داشته است. آمارهای رسمی از ادیان هندی نشان می دهند که هندوها بیش از ٨٠٠ میلیون نفر، مسلمانان ١٥٠میلیون نفر جمعيت شيعيان‌: ۳۰٬۹۰۰٬۰۰۰ ميليون نفر (البته از ٧ميليون تا ١١٠ميليون گفته شده است‌﴾وسنیان۱۲۳٬۶۰۰٬۰۰۰، مسیحیان ٢٤ میلیون نفر، سیکها ١٩میلیون نفر و بودائیها با ٨ میلیون نفر در کناریکدیگر با احترام به اعتقادات یکدیگر زندگی می کنند. مسلمانان در قرن اول هجری به مرزهای هند دست یافتند، اما به جای جنگ و فتح به داد وستد پرداختند. تا قرن چهارم هجری نفوذ اسلام در این سرزمین بیشتر از همین طریق بود و اسلام از راه تجار مسلمانی که به منظور انجام امور تجاری به این کشور آمده بودند، وارد شد.  

اسلاید 16: ظهور و گسترش اسلام در هند تحولات بنیادین در این کشور برپا کرد که باعث شد تماسها و ارتباطهای گوناگون علمی و فرهنگی و ترجمه متقابل علوم اسلامی در قرن سوم و چهارم هجری زمینه ساز تمدنی بزرگ در این سرزمین شود. هندیهای غیرمسلمان تحت تأثیر هندیهای مسلمان بسیاری ازآداب و رسوم آنها را پذیرفتند مانند حجاب که گفته می شود تحت تأثیر مسلمانان ایرانی حجاب را پذیرفتند و این نوع پوشش اسلامی به وسیله آنها در این کشور رواج یافت.  نفوذ اسلام با گذشت چند قرن و آرام آرام به این کشور صورت گرفت و در اوایل قرن دهم هجری نفوذ مسلمانان در این سرزمین به حداکثر رسید.

اسلاید 17: اولین حملات جدی اسلامی به شبه قاره هند در دو قرن ٩و١١ میلادی بودند. در اواخر قرن نهم هجری سرزمین هندوستان میان تعداد زیادی از دولتهای هندو و مسلمان تقسیم شد. شواهد و قرائن نشان می دهند که از زمان خلافت معاویه بن ابو سفیان، وی مهلب بن ابی صفره را به منظور فتح این سرزمین به هند اعزام کرد و محمد قاسم ثقفی به دنبال او این اقدام را انجام داد. با تأسیس دولت گورکانی درهند وحدت سیاسی هند تحقق یافت و نفوذ مسلمانان به حداکثررسید. این دولت از جمله دولتهای بزرگ اسلام به شمار می آید و در تاریخ و تمدن آن نقش بسزائی دارد. قدمت حکومت اسلامی در هند به بیش از ١٠ قرن می رسد و مسلمانان تمدنهای انسانی و پیشرفته ترین تمدن بشری را در هند گسترش دادند.

اسلاید 18: مسلمانان هندی از فعالترین اقلیت مسلمان در جهان به شمار می روند. به منظور آگاه کردن مسلمانان با علوم اسلامی و مسائل اسلامی دارالعلوم دیوبند در سال ١٨٦٧ در دهکده دیوبند تأسیس شد که از قدیمیترین مؤسسات آموزش اسلام در هند به شمار می رود و اینک بیش از سه هزار دانشجو در آن به تحصیل علم می پردازند. بعد از این در سال ١٨٧٥ در شهر علیگر مدرسه ای به نام مدرسه العلوم به منظور بالا بردن سطح دانش مسلمانان تأسیس شد که بعدها توسعه یافت و توسعه آن اساس دانشگاه اسلامی علیگر را بنا نهاد و در سال ١٩٢٠ این دانشکده با نام دانشگاه اسلامی علیگر آغاز به کار کرد.

اسلاید 19: امروزه این دانشگاه به عنوان معتبرترین مرکز آکادمیک و اسلامی و پشتوانه علمی و فرهنگی مسلمانان هند به شمار می رود و با دارا بودن کتابخانه ای عظیم با گنجینه های کم نظیر و نادر به پیشرفت و ترقی مسلمانان دامن زده است. مسلمانان هندی تعداد زیادی دانشگاه و مدارس اسلامی تأسیس کردند که مشهورترین آنها دانشگاه علیگر، دانشگاه اسلامی  در دهلی، مؤسسه  دارالعلوم در دیوبند، دانشگاه اسلامی در لکنهو و دانشگاه اسلامی در حیدرآباد هستند.

اسلاید 20: هم اکنون تعداد زیادی از دانشجویان هندی مسلمان در کشورهای اسلامی و عربی بویژه درعربستان درس می خوانند. هر ساله هزاران هزار زائر به منظور ادای مناسک حج راهی عربستان می شوند و این مناسک را به جا می آورند.

اسلاید 21: منابع : www.hajj.irسایت : وبلاگ سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو تاریخ ایران و جهان، آموزش متوسطه، رشته علوم انسانی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. www.wikipedia.org سایت : www.hawzah.netسایت: پایان

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید