صفحه 1:

صفحه 2:
* اعتقاد به تثلیث, اساس آموزه های مسیحیت را ساخته و راز نخستین شمرده می شود ** بايد بكويم كه بر خلاف تصور رایچ از آموزه تثلیث. مسیحیان به سه خدا اعتقاد ندارند؛ بلکه آنما به خدای یگانه ای ایمان دارند که از سه آقتوم (شخصیح برخوردار است: پدر و پسر و روج القدسن. 0

صفحه 3:
در کتاب مقدس هیچ تصریحی به تثلیث نشده است ترتولیان: نخستین ‎yl‏ ترتولیان در قرن دوم میلادی آن را به کار گرفته باشد. * . درقرن چمارم کنستانتین امپراطور روم مسیحی شد و مسیحیت دین رسمی ره ‎EES‏ لبد وال ‎Ole Hk MER Ch‏ ناکین نتر با کز9: 0

صفحه 4:
** دو طرف نزاع را آریوس اسقف لیبی و آتاناسیوس شاگرد الکساندر اسقف مصر تشکیل میدادند "* آریوس بر آن بود که تنما "پدر" موجودی ازلی است و "پسر" و "روج القدس" هر دو مخلوق هستند ولی با سایر آفریدگان تمایز دارند و به عبارتی مخلوقی کامل هستند ** آناناسیوس از سر مخالفت با آریوس در آمد و آموزه عیسی خدایی به شكل رسمی آن را پایه گذاری کرد.او معتقد بود چون نجات تنما کار خداست و از جانبی عیسی نجات دهنده ماست بنا بر این عیسی باید خدا باشد «لستر مک کراث , در آمدی بر الاهیات مسیحی, ترجمه عیسی دیباج ص ۳9۵ 0

صفحه 5:
** کنستانتین برای حفظ حکومتش ابتدا هر دو طرف درگیری را توبیخ کرد و گفت : * این نزاع ها کارهائی است احمقانه در خور کودکان بی تجربه نه شایسته (ویل دورانت : تاریخ تمدن ج ۳ صفحه 0۷۹۹ * ول چون نزاع بالا گرفت. کستانتین .۳۰ سقف براي قمر ليقي اذو ترکیه امروزی در حوالی ازمیر » فراخواند. پس از روزها بحث و گفتگو و نزاع سرانجام با دخالت مستقیم کنستانتین امپراطور روم دیدگاه آتاناسیوس به مثابه ری رسمی کلیسا پذیرفته شده و بنا گذاشته شد که مسیح به عنوان خدا و همذات با خدا به عنوان اقنوم دوم در کنار خدای پدر به عنوان خدا پرستش شود 0

صفحه 6:
۱۱۹/۵۱ 12116101 he EE ONT RS HY [ Loon Kal 2 0 مع ليمع مال

صفحه 7:
** با این وجود هیچ یک از اسقفان در نیقیه عقيدهْ تثلیث را ترویج ندادند. آنان فقط دربارهُ طبیعت عیسی تصمیم گرفتند . نه نقش روح القدس, * شوراي او رشلیم: در شورای اورشلیم که پس از شورای آریوس داده شد و آموزه عیسی خدایی کنار گذاشته شد. برپا شد راى به نفع نظریه ** شوراي قسطنطنیه : دیر زمانی از این شورا نگذشت که دو باره نزاع بر سر روج القدس در کلیسا آغاز شد و المی دانی به نام مقدونیوس ( 6600۴15 ۳۵) الوهیت روح القدس را ژتکار نمود و بدین منظور شورای قسطنطنیه در سال ۳۸۱ تشکیل شد و اين اصلاحیه ای به اعتقاد نامه نیقیه افزود "من ایمان دارم به روح القدس , خداوند و بخشنده حیات که از پدر صادر میگردد * استوارت الیوت . راز تثلیث . صس ۷۹ 0

صفحه 8:
ده ۲ * دائره المعارف کاتولیک در اي اره چنین مینویسد: ** تثلیث واحد است. ما به سه خدا اعتراف نمیکنیم بلکه به خدای واحد در سه اقنوم «تثلینی كه از نقر جوهر واحد است. (شورای قسفنطینه) پس اقانیم تثلیث در یک الوهیت سهیم نیستند بلکه هر یک از آنما کامل خدا هستند «هریک از اقانیم ثلائه, همین حقیقت یعنی جوهر و ذات و سرشت المی هستند..(شورای لاتران) اقانیم ثلائه واقعاً از هم متمایز هستند «خدا بگانه است اما تنجا نیست پدر. پسر و روح القدس فقط نامعائی نیستند که بر کیفیتمای وجود المی دلالت کنند زیرا آنما واقعاً متمایز از همدیگرند نه پسر پدر است و نه پدر پسر و نه روج انقدس پسریا پدر است»(شورای تولدو) آنما از نظر شما با هم تفاوت دارند «اين پدر است که متولد ميكند. اين يسر است كه متولد میشود و این روج القدس است که صادر میشود»(شورای لاتران) وحدت المی سه گانه است ۰ 0

صفحه 9:
تثلیت عبارت است از ایمان به سه گزینه زیر در ذات خدا سه شخص متمایز وجود دارد الفا يشر بسرائيست «تمايو يدر أزيسو ب)پدر روج القدس ني یز پدر از روج انقدس چ)پسر روج القدس نيست :تمايز بسر از روح انقدس 2 - هر شخص كاملا خدا است الف-) خداى يدر حداى كامل است. ب)خدای پسر خدای کامل است. ج) روح القدس خدای کامل است. ‎ree‏ ۳- فقط یک خدای واحد حقیقی وجود دارد برخی تصور میکنند که مسیحیان به سه خدا اعتقاا دارند در حالی که اینگونه نیست و مسیحیان یک خدا را میپرستند ولی آن خدا سه شخص (یا تشخص) دارد. + vw. Win2Farsi.com

صفحه 10:

صفحه 11:
© ** قمثيل اشتباه : همانطور كه يى شخص . مى تواند به سه جنبه داشته باشد هم پدر پاشد برای فرزندانش و هم پسر باشد برای پدرش و هم شوهر باشد برای همسرش خدا نیز طبق صلاحدید خود . خود را به صورت های مختلف نشان می دهد . * جواب: این تمثیل با گزینه اول ناجور است زیرا در این جا ما یک شخص داریم با سه جنبه ولی گزینه اول میگفت ما سه شخص داریم نه يکه شخص ۱ 0

صفحه 12:
‎nm‏ ات را ‏* تمثیل اشتباه : همانظور که مثلث دارای سه ضلح است . اما این سه ضلع مجموعا یک مثلث واحد را تشکیل می دهند . خدا نیز از سه شخص تشکیل شده که با هم یک خدای واحد را بوجود می آورند. ‏* . جواب: این تمثیل با گزینه دوم ناجور است زیرا ما در مثلث , هر ضلع به خودی خود فقط یک "ضلع" است . نه یک مثلث . اما در تثلیث . هر شخص (پدر یا پسر یا روج القدس) به تنمایی کاملا ذات المی دارند و با دو شخص دیگر از نظر ذات الوهی و ابدیت برابرند . در واقع . سه مثلث داریم که روی هم یک مثلث را بوجود می آورند. ‎0

صفحه 13:
تمثیل اشتباه: همانظور که در یک خانواده هم پدر وجود دارد و هم پسر و هم ملار در یت هم كذ رهست وهم يسرنو هم :روح القدس جواب : این تمثیل با گزینه ۳ ناجور است زیرا ما در این خانواده سه وجود خارجی داریم ولی در تثلیش ما یک ذات واحد بیشتر نداریم 0

صفحه 14:
* در کتاب مقدس هیچ آیه ای برای اثبات تنلیث که مهمترین بنای اعتقادی مسیحیت است وجود ندارد

صفحه 15:
تنجا آیه ای از کتاب مقدس که مسیحیان برای تثلیث به آن استدلال میکنند آیه زیر است بس رفته هم امتها را شاكرد سازيد و ايشائرا به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید دهيد. (انجيل متى 214 15) ياسخ به طو قطع ذكر كران سه اسم مجزا در يشت سر هم هيج دلیلی بر يكى بوان اين سه نفر ی وطخ كلع رورة. «كن اكه رايم ع ‎Mea em, OE SE ORES‏ میگوبیم اسم علی و آرش و داریوش زیبا هستند و هیچ وقت ذکر کردن سه اسم در پشت سر هم نشان از یکی بودن این سه نیست 0

صفحه 16:
** یکی دیگر از آیانی که ** كسانى كه در آسمان شاهدند سه نفرند : پدر و کلمه و روح القدس و این سه نفر یکی هستند (یوحنا ۵: ۷) مقدس ميآورند آيه ذيل است: بات تثليث از ** واين آيه در متنهاى كهن وجود ندارد فقط در برخى ترجمه ها افزوده شده است و امروزه هم در ترجمه های معتبر این آیه را حذف میکنند به تصاویر ذٍیل دقت کنید : 0

صفحه 17:

صفحه 18:
** اما در تثلیث ميخوانيم كه به غير از يهوه (يدر) دو شخص دیگر و همذات با یموه الوهیت دارند به نام (پسر و روج القدس) ** كتاب مقدس ميفرمايد: ** «ما را تنها يى خداستء يعنى بدر» (اقرنتيان :ع) * اما در تثلیث میخوانیم ما را تنما یک خداست یعنی پدر . پسر . روح القدس 0

صفحه 19:
مسیح خود اذعان میکند که (قلار) نیست و کسی دیگر به او قدرت داده: ** ((پسر از خود هیچ نمیتواند کرد (بوحنا ۵: ۱۸) *** «پدر پسر را دوست دارد و همه چیز را در دستان او قرار داده است » یوحنا ۳۵۰۳ * معجزات خدا **_ "ای مردان اسرائیلی این سخنانرا بشنوید. عیسی ناصری مردی که نزد شما از جانب خدا مبرهن گشت به قوات و عجایب و آیاتی كه خدا در ميان شما از او صادر گردانید چنانکه خود میدانید «عمال رسولان 0۲۲۰۳ 0

صفحه 20:
** یکی از صفات خدا علم است و مسیح ااعان میکند که (عالم) نیست: ** ((ولی از آنروز و ساعت غیر از پدر هیچکس اطلاع ندارد » نه فرشتگان در آسمان و نه پسر هم.)) (مرقس ۱۳: ۳۲) * تعالیم خدا * مسیح به آنها جواب داد و گفت تعالیم من از من نیست بلکه از از طرف کسی است که مرا فرستاده از پیش خود هیچ نمی گویم بلکه پدری که مرا فرستاده است به من توصیه ای عطا کرده كه جه بگویم و چگونه بگویم بوحنا [۴۹:۱۲] 0

صفحه 21:
© نا عیسی مسیح همواره میگفت من خدایی دارم که همان خداى شماست و اكر عيسى مسيح خدا بود جرا بايد خداى ديكرى داشته باشد عیسی مسیح به مریم مجدلیه گفت: عيسى بدو كفت: ...و ليكن نزد برادران من رفته به ايشان بكو كه نزد پدر خود و پدر شما و خدای خود و خدای شما میروم ‎bogs)‏ ۲۰:۱۷) ناتوانی خدا دیک به ساعت نهم» عیسی (بر بالای صلیب) به آواز بلند صدا زده كفت:إيلى إيلى لما ببَقَنى: يعنى الهى الهى مرا جرا قرك كردي » ‎(FF Ve)‏ اگر مصلوب شده مسیح بود .عیسی به چه کسی فریاد میکند؟ به خودش يا به بخشی از خودش؟ 0

صفحه 22:
= مسیح الأعان ميكند كه او نيكو نيست و به کسی که به أو كفته بوذ اى استا نیکو پرخاش کرد که : > ((چرا مرا نیکو گفتی و حال آنکه کسی نیکو نیست جز خدا فقط)) (مرقس ۱۰: ‎(IA‏ * خضوع خدا برای خدا * در عجد جدید میخوانیم در روز داوری پسر نیز برای پدر خاضع میشود : "و هنگامی که خضوع هعه اشیء برای پسر تمام شد خود پسر خضوع خواهد کرد برای کسی که همه چیز برای او خضوع میکنند بخاطر اينکه خدا همه اشیاء در همه اشیاء باشد 0

صفحه 23:

صفحه 24:
4 -گزاره هاي عقلي سه گونه:هستند: | -گزاره های سازگار باخرد -گزاره های ضد خرد -گزاره های فراتر از خرد ** .اسقف یوجین کلارک میگوید: , ما توانایی درک آنرا نداریم « بنابراین فقط آنرامی پذیریم.» و فراتر از عقل است ( گزینه ۳) * _ اماوقتی تثلیث را بررسی میکنیم میبینیم که تثلیث نه فراتر از عقل بلکه ضد عقل است و با عقل و خرد تناقض دارد (گزینه ۲ 0

صفحه 25:
* مسیحیان میگویند که تثلیث برابر است با ۱2۱+۱+۱ و این به وضوح تناقض ذاتی دارد چگونه میتوان گفت امریگنه ای رادرهمان حال که یکی است, سه تا دانست و یا در همأن حال که سه تا است, یکی پنداشت؛ 0

صفحه 26:
در کتاب مقدس آیات صریحی وجود دارد که مسیح هستی و حياتش را از پدر گرفته اگر بر مبدای کتاب هقدنن خعتقدیم که پسنر همه چگونه پسنر همه وجود و خستن خود را از پدر دارد پدر پسر را دوست دارد و همه چیز را در دستان او قرار داده است » بوحنا ۳: ۳۵ "همانطوری که پدر ذاتا حیات دارد به پسر نیز حیات بخشيده در ذاتش ۳ چگونه باید بگوییم در عین حال الوهیتی درونی و ذاتی دارد؟ و جكونه يسر همه جيز خود را از يدر دارد ولى با این وجود از پدر کمتر نیست در عین حال الوهیتی درونی و ذاتی دارد؟ 0

صفحه 27:
حلول خدای نا محدود در جسم محدود محال است همه میدانیم که خداوند نامحدود لایتناهی است و نیز میدانیم جسم ما انسانما محدود و دارای اندازه است و همچنین و میدانیم محال است شیء کوچکتر نمی تواند شی: بزرکتر را در خود جای دهد بعنوان مثال نمی توان دو لیتر آب را در قرف یک لیتری جا داد ** لذا ممكن نيست جسدی محدود (جسد مسیح) بتواند روحی غیر محدود یا قدرت غیر محدود (خدای» را در خود جای دهد 0

صفحه 28:

صفحه 29:
0111 ی و در سراسر تاريخ جمان باستان . از همان روزگار بابل . پرستش بتجا در گروه سه تایی یا ثلاثی معمول بود. ویل دورانت تاریخ نویس اظمار کرد: ((مسیحیت بت پرستی را نابود نکرد ؛ بلکه آنرا مورد اقتباس قرار داد. ... ایده های تثلیث المی از مصر سرچشمه میگیرند.») 0

صفحه 30:
* مهمترین داستانی که شباهتجای بسیاری با تثلیث مسیحی برقرار می کند. افسانه ازیریس مصری است که در آن ازیریس به دست برادرش کشته می شود, آنگاه ایزیس خواهر و زن او جسدش را حنوط می کند؛ ازیریس زنده شده و خدای جمان پایین می گردد. سپس ايزيس از ازيريس باردار شده و پس از مرگ او فرزندی به نام هوروس به دنیا می آورد. ازبریس, رب النوع مصر قدیم به شمار می آمده است. sre ae ‏مقر هجدوب‎ هزاه دوم قبل از میلد 0

صفحه 31:
لیس مسي. پدر رع القدس. توجه كنيد : براى اين سه شخص تنها جهار يا وجود دارد. vw. Win2Farsi.com

صفحه 32:
قرنها بيش از مسيح . مجموعه های سه گانه . یا تثليثجايى . از خدایان در بابل و آشور قدیم وجود داشت. در تفکرات بابلی عالم به سه ناحیه تقسیم شده بود و هر ناحیه به قلمرو یک خدا مبدل گشت. سهم آنو سمان بود. زمین به انلیل واگذار شد. اثا حاكم آبها شد. آنها با يكديكر مجموعةٌ سه كانه خدایان اعظم را تشكيل ذلاند.)). بابل: مجموعه خدايان سه كانه عشتر. سین . شمس حدود قرن ‎ole dsl‏ ((ذايرة المعارف میتولوژی لاروس» به زبان فرانسه. 0

صفحه 33:
* («شیوا یکی از خدایان تثلیث است. گفته میشود که او خدای هلاکت است. دو خدای دیگر برهما . خدای خلقت و ویشنو . خدای محافظ هستند ... و این سه خدا نیز در هم ادغام شده . به یک فرم درآمده اند تا نشان دهند که این سه پدیده واحد هستند.») نماد های تثلیث هندی و با تثلیث مسیحی قابل مقایسه هستند به تصاویر ذیل دقت کنید. مادگرایی خدایان و آیینمای هندوء چاپ 1 پارتازاراتی . بعبئى. www. Win2Farsi.com

صفحه 34:
wowmWin2Farsicom

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان