صفحه 1:
صفحه 2:
* اعتقاد به تثلیث, اساس آموزه های مسیحیت را ساخته و را
شمرده می شود.
از نخستین
** بايد بكويم كه بر خلاف تصور رايح از آموزه تثلیث. مسیحیان به سه
خدا اعتقاد ندارند؛ بلكه آنها به خدای یگانه ای ایمان دارند که از سه
اقنوم(شخصیت» برخوردار است: پدر و پسر و روح القدس.
صفحه 3:
در کتاب مقدس هیچ تصریحی به تثلیث نشده است
ترتولیان: نخستین بار, ترتولیان در قرن دوم میلادی آن را به کار گرفته
باشد.
* . درقرن چمارم کنستانتین امپراطور روم مسیحی شد و مسیحیت دین رسمی
SEN eNO Es AES Gil yh tS ay
صفحه 4:
** دو طرف نزاع را آریوس اسقف لیبی و آتاناسیوس شاگرد الکساندر اسقف مصر
تشکیل میدادند
* آریوس بر OT بود که تنما "پدر" موجودی ازلی است و "پسر" و "روج
القدس" هر دو مخلوق هستند ولی با سایر آفریدگان تمایز دارند و به عبارتی
مخلوقی کامل هستند
** آناناسیوس از سر مخالفت با آربوس در آمد و آموزه عیسی خدایی به شكل
رسمی آن را پایه گذاری کرد.او معتقد بود چون نجات تنما کار خداست و از
جانبی عیسی نجات دهنده ماست بنا بر این عیسی باید خدا باشد
«لستر مک کراث , در آمدی بر الاهیات مسیحی . ترجمه عیسی دیباج ص ۳۹۵)
صفحه 5:
کنستانتین برای حفظ حکومتش ابتدا هر دو رف درگیری را توبیخ کرد و
كفت :
اين نزاع ها كارهائى است احمقانه در خور كواكان بى تجربه نه شايسته
كشيث
«ویل دورانت : تاریخ تمدن ج ۳ صفحه 0۷۶۹
ولی چون نزاع بالا گرفت کنستانتین ۳۰۰ اسقف . را به شجر نیقیه «در
ترکیه امروزی در حوالی ازمیر » فراخواند. پس از روزها بحث و گفتگو و
نزاع سرانجام با دخالت مستقیم کنستانتین امپراطور روم دیدگاه
آتاناسیوس به مثابه ری رسمی کلیسا پذیرفته شده و بنا گذاشته شد که
مسیح به عنوان خدا و همذات با خدا به عنوان اقتوم دوم در کنار خدای
پدر به عنوان خدا پرستش شود
صفحه 6:
۱۱۹/۵۱ 12116101
Vi HV CHUNONTES 1 6و وا
Kal ۱90۱۸ ۵ 2 0
صفحه 7:
** با این وجود هیچ یک از اسقفان در نیقیه عقيدهْ تثلیث را ترویج ندادند. آنان فقط دربارة طبیعت
عیسی تصمیم گرفتند . نه نقش روح القدس.
* شوراي او رشلیم: در شورای اورشلیم که پس از شورای نیقیه برپا شد رای به نفع نظریه
"آریوس داده شد و آموزه عیسی خدایی کنار گذاشته شد.
* شوراي فسطنطنیه : دیر زمانی از این شورا نگذشت که دو باره نزاع بر سر روج انقدس
در کلیسا آغاز شد و المی دانی به نام مقدونيوس ( 00101015 1036) الوهيت روح القدس را
انکار نمود و بدین منظور شورای قسطنطنیه در سال ۳۸۱ تشکیل ذو اا اصلاحیه ای به
اعتقاد نامه نیقیه افزود " من ایمان دارم به روح القدس . خداوند و بخشنده حیات که از پدر صاار
میگردد *
استوارت الیوت . راز تثلیث . ص ۷۹
صفحه 8:
** دائره المعارف کاتولیک در اي
اره چنین مینویسد:
"* تثلیث واحد است. ما به سه خدا اعتراف نمیکنیم بلکه به خدای واحد در سه اقنوم «تثلیثی
که از نظر جوهر واحد است. (شورای قسفنفینه! پس اقانیم تثلیث در یک الوهیت سمیم
نیستند بلکه هر یک از آنجا کامل خدا هستند «هریک از اقانیم ثلائه, همین حقبقت یعنی
جوهر و ذاته و سرشت المی هستند..(شورای لاتران) اقانیم ثلائه واقعاً از هم متمایز
هستند «خدا یگانه است اما تنما نیست پدر. پسر و روح القدس فقط ناممائی نیستند که بر
ای وجود المی دلالت کنند زیرا آنما واقعاً متمایز از همدیگرند نه پسر پدر است و نه
يدر پسر و نه روج القدس پسر یا پدر است.شورای تولدو) آنجا از نظر شما با هم تفاوت
دارند «اين پدر است که متولد میکند. این پسر است که متولد ميشود و این روح القدس
است که صادر میشود.(شورای لاتران) وحدت المی سه گانه است
۰
صفحه 9:
تثلیت عبارت است از ایمان به سه گزینه زیر
در ذات خدا سه شخص متمایز وجود دارد
الف) پدر . پسر.نیست :تمايز يدر از يسر
ب)پدر .روح القدس نی ایز پدر از روج القدس
ج)پسر روج القدس نیست :تمایز پسر از روح القدس
2 - هر شخص کاملا خدا است
الف-) خدای پدر حدای کامل است.
ب»خدای پسر خدای کامل است.
ج) روح القدس خدای کامل است. وا ۰ ۲۳۷ عااوت ۰ #425
۳- فقط یک خدای واحد حقیقی وجود دارد
برخی تصور میکنند که مسیحیان به سه خدا اعتقاد دارند در حالی که اینگونه نیست و مسیحیان یک
خدا را میپرستند ولی آن خدا سه شخص (یا تشخص» دارد.
صفحه 10:
صفحه 11:
©
** قمثيل اشتباه : همانطور كه يى شخص . مى تواند به سه جنبه داشته باشد هم پدر
پاشد برای فرزندانش و هم پسر باشد برای پدرش و هم شوهر باشد برای همسرش
خدا نیز طبق صلاحدید خود . خود را به صورت های مختلف نشان می دهد .
** جواب: این تمثیل با گزینه اول ناجور است زیرا در این جا ما یک شخص داریم با
سه جنبه ولی گزینه اول میگفت ما سه شخص داریم نه یکه شخص ۱
صفحه 12:
nm ات را
© تمثيل اشتباه : همانطور که مثلث دارای سه ضلع است . اما این سه ضلع مجموعا یک
مثلش واحد را تشکیل می دهند . خدا نیز از سه شخص تشکیل شده که با هم یک خدای
واحد را بوجود می آورند .
* . جواب: این تمثیل با گزینه دوم ناجور است زیرا ما در مثلث , هر ضلع به خودی خود
فقط یک "ضلع" است . نه یک مثلث . اما در تثلیث . هر شخص (پدر یا پسر یا روج
القدس) به تنمایی کاملا ذات المی دارند و با دو شخص دیگر از نظر ذات الوهی و ابدیت
برابرند . در واقع . سه مثلث داریم که روی هم یک مثلث را بوجود می آورند .
صفحه 13:
** تمثيل اشتباه: همانظور که در یک خانواده هم پدر وجود دارد و هم پسر و هم ماار در
تثلیث هم گدر هست و هم پسر و هم روج القدس
* جواب : این تمثیل با گزینه ۳ ناجور است زیرا ما در این خانواده سه وجود خارجی
داریم ولی در تثلیش ما یک ذات واحد بیشتر نداریم
صفحه 14:
* در کتاب مقدس هیچ آیه ای برای اثبات
تنلیث که مهمترین بنای اعتقادی مسیحیت
است وجود ندارد
صفحه 15:
تنجا آیه ای از کتاب مقدس که مسیحیان برای تثلیث به آن استدلال میکنند آیه زیر است
بس رفته هم امتها را شاكرد سازيد و ايشائرا به اسم اب و ابن و روح القدس تعمید
دهید. (انجیل متی ۹:۲۸)
پاسخ
به طور قطع ذکر کردن سه اسم مجزا در پشت سر هم هیچ دلیلی بر یکی بودن این سه نفر
بیستند و ما در مکالمات روز مره مان اگر بخواهیم اسم اشخاصى را خطاب قرار دهيم مثلا
ميكوييم اسم على و آرش و داریوش زیبا هستند
و هیچ وقت ذکر کردن سه اسم در پشت سر هم نشان از یکی بودن این سه نیست
صفحه 16:
** یکی دیگر از آیانی که
* کسانی که در آسمان شاهدند سه نفرند : پدر و کلمه و روح القدس و این سه نفر یکی
هستند (یوحنا ۵: ۷)
براى اثبات تثليث از مقدس ميآورند آيه ذيل است:
** واين آيه در متنهاى كهن وجود ندارد فقط ذر برخى ترجمه ها افزوده شده است و امروزه هم در
ترجمه هاى معتبر اين آيه را حذف ميكنند به تصاوير ذيل دقت كنيد :
صفحه 17:
صفحه 18:
کتاب مقدس میفرماید:
((من یهُوّه هستم و ديكرى نيست و غير از من خدائى فى.)) (اشعيا 4؟: 4)
اما در تثليث ميخوانيم كه به غير از يهوه (يدر) دو شخص ديكر و همذات با يهوه الوهیت دارند
به نام (پسر و روج القدس»
کتاب مقدس میغرماید:
bo» را تنها یک خداست یعنی پدر» (اقرنتیان ۶:۸)
اما در تثلیث میخوانیم ما را تنما یک خداست یعنی پدر . پسر . روح القدس
صفحه 19:
مسیح خود اذعان میکند که (قلار) نیست و کسی دیگر به او قدرت داده:
* ((پسر از خود هیچ نمیتواند کرد (بوحنا ۵: 1۸)
*** «پدر پسر را دوست دارد و همه چیز را در دستان او قرار داده است » یوحنا ۳۵:۳
* معجزات خدا
*** "ای مردان اسرائیلی این سخنانرا بشنوید. عیسی ناصری مردی که نزد شما از جانب خدا
مبرهن كشت به قوات و عجايب و آياتى كه خدا در ميان شما از او صادر گردانید چنانکه
خود میدانید «عمال رسولان 0۲۲۰۳
صفحه 20:
** یکی از صفات خدا علم است و مسیح اذعان میکند که عالم) نیست:
** ((ولی از آنروز و ساعت غیر از پدر هیچکس اطلاع ندارد » نه فرشتگان در آسمان و نه
پسر هم.)) (مرقس ۱۳: ۳۲)
* تعالیم خدا
* مسیح به آنها جواب داد و گفت تعالیم من از من نیست بلکه از از طرف کسی است که مرا
فرستاده
** از پیش خود هیچ نمی گویم بلکه پدری که مرا فرستاده است به من توصیه ای عطا کرده
که جه بكويم و چگونه بگویم یوحنا ۴۹:۱۲]
صفحه 21:
©
** عيسى مسيح همواره ميكفت من خدايى دارم كه همان خداى شماست و اكر عيسى مسيح
خدا بود جرا بايد خداى ديكرى داشته باشد عیسی مسیح به مریم مجدلیه گفت:
عیسی بدو گفت: ...و لیکن نزد برادران من رفته به ايشان بگو که نزد پدر خود و پدر
شما و خدای خود و خدای شما میروم (یوحنا ۲۰:۱۷)
ناتوانی خدا
دیک به ساعت ined عیسی (بر بالای صلیب) به آواز بلند صدا زده گفت:ایلی ایلی لما
بقتنی: یعنی الهی المی مرا چرا ترک کردی» (متی۲۷: ۴۶)
اگر مصلوب شده مسیح بود .عیسی به چه کسی فریاا میکند؟ به خودش يا به بخشی از خودش؟
صفحه 22:
Sd ميكفة كا يكو نيست وبه كس ك به و كفت يوذ اى اسل نيكو برشا
د که :
> ((چرا مرا نیکو گفتی و حال آنکه کسی نیکو نیست جز خدا فقط)) (مرقس ۱۰: ۱۸)
** خضوع خدا برای خدا
“* در عمد جدید میخوانیم در روز داوری پسر نیز برای پدر خاضع میشود :
** "و هنگامی که خضوع همه اشیاء برای پسر تمام شد خود بسر خضوع خواهد کرد برای
کسی که همه چیز برای او خضوع میکنند بخاطر اینکه خدا همه اشیاء در همه اشیاء باشد
صفحه 23:
صفحه 24:
-گزاره:های: عهلي سبه گونه هستند:
-كزاره هلى سازكار با خرد
-كزاره هاى ضد خرد
-كزاره هاى فراتر از خرد
اسقف یوجین کلارک میگوید: , ما توانایی درک آنرا نداریم . بنابراین فقط آنرامی
پذیريم.») و فراتر از عقل است ( گزینه 4۳
اما وقتی تثلیث را بررسی میکنیم میبینیم که تثلیث نه فراثر از عقل بلکه ضد عقل است
و با عقل و خرد تناقض دارد (گزینه ۲
صفحه 25:
7۳۳6
* مسیحیان میگویند که تثلیث برابر است با (+۱2۱+۱
و این به وضوح تناقض ذاتی دارد چگونه میتوان گفت امریگنه ای رادرهمان حال که یکی
است, سه تا دانست و يا در همان حال كه سه تا است. یکی پنداشت:
صفحه 26:
در کتاب مقدس آیات صریحی وجود دارد که مسیح هستی و حباتش را از پدر گرفته اگر بر
مبدای کتاب خقدش هعتقدیم که پسر همه چگونه پسر همه وجود و هستی خود را از پدر دارد
پدر پسر را دوست دارد و همه چیز را در دستان او قرار داده است » بوحنا ۳: ۳۵
"همانطوری که پدر ذاتا حیات دارد به پسر نیز حیات بخشيده در ذاتش ۳
جكونه بايد بكوييم ذر عين حال الوهیتی درونی و ذاتی دارد؟
و جكونه يسر همه جيز خود را از يدر دارد ولى با اين وجود از يدر كمتر نيست در عين حال
الوهیتی درونی و ذاتی دارد؟
صفحه 27:
حلول خدای نا محدود در جسم محدود محال است
همه میدانیم که خداوند نامحدود لایتناهی است و نیز میدانیم جسم ما انسانجا محدود و
دارای اندازه است و همچنین و میدانیم محال است شیء کوچکتر نمی تواند شی:
بزرکتر را در خود جای دهد بعنوان مثال نمی توان دو لیتر آب را در قرف یک لیتری جا
داد
لذا ممکن نیست جسدی محدود (جسد مسیح) بتواند روحی غیر محدود یا قدرت غیر
محدود (خداى) را در خود جای دهد
صفحه 28:
صفحه 29:
0111 ی
* و در سراسر تاریخ جمان باستان . از همان روزگار بابل . پرستش بتجا در گروه سه تایی یا
ثلائی معمول بود.
** ویل دورانت تاریخ نویس اظجار کرد: ((مسیحیت بت پرستی را نابود نکرد ؛ بلکه آنرا مورد
اقتباس قرار داد. ... ایده های تثلیث المی از مصر سرچشمه میگیرند.»)
صفحه 30:
* مهمترین داستانی که شباهتمای بسیاری با تثلیث مسیحی برقرار می کند, افسانه ازیریس
مصری است که در آن ازیریس به دست برادرش کشته می شود, آنگاه ایزیس خواهر و
زن او جسدش را حنوط می کند؛ ازیریس زنده شده و خدای جمان پایین می گردد. سپس
ایزیس از ازیریس باردار شده و يس از مرگ او فرزندی به نام هوروس به دنیا می آورد.
ازیریس, رب النوع مصر قدیم به شمار می آمده است.
sre ae مقر هجدوب
هزاه دوم قبل از میلد
صفحه 31:
ایوس پدر رع
القدس. توجه کنید .
براى اين سه شخص تنها جهار يا
وجود دارد.
صفحه 32:
* قرنما پیش از مسیح . مجموعه های سه گانه .یا
تثلیشهایی . از خدایان در بابل و آشور قدیم وجود
داشت. در تفکرات بابلی عالم به سه ناحیه تقسیم
شده بود و هر ناحیه به قلمرو يکه خدا مبدل گشت.
سهم آنو آسمان بود. زمين به انليل واكذار شد. انا
حاكم آبها شد. آنها با يكذيكر مجموعة سه كانةٌ خدایان
اعظم را تشكيل ذااند.)».
یل مجموعه خدايان سه كانه
عشتر .سین . شمس حدود قرن
ole dsl
** ««دایرالمعارف میتولوژی لاروس» بهزبان فرانسه.
صفحه 33:
** ((شيوا یکی از خدایان تثلیث است. گفته میشود که او خدای هلاکت است. دو خدای دیگر برهما .
خدای خلقت و ویشنو . خدای محافظ هستند ...و این سه خدا نیز در هم ااغام شده . به یک فرم
درآمده اند تا نشان دهند که این سه پدیده واحد هستند.») نماد های تثلیث هندی و با تثلیث
مسیحی قابل مقایسه هستند به تصاویر ذیل دقت کنید.
مادگرایی خدایان و آیینمای هندو. چاپ ار تزاراتی . بمبثی.
صفحه 34: