آموزش ریاضیسایرعلوم پایه

تجربیات آموزشی خلاقانه معلمین ریاضی

صفحه 1:

صفحه 2:
سومین جشنواره تجربیات آموزشى خلاقانه معلمين رياضى صديقه فرخ بيوجردى سرگروه آموزشی رياضى و دبير دبيرستانهاى شهرستان رشت - ناحپه 8

صفحه 3:
جه مى بريسى ميان سينه دل جيست خرد چرن سوز پیدا کرد دل شد دل از ذوق تيش دل بود» ليكن جو يكدل از تيش افتاد كل شد اقبال لاهورى

صفحه 4:
1 نود

صفحه 5:
معلم خلاق دانش آموز خلاق نظام آموزشی خلاق * خلاقبت و نوآوری فلسفه اصلی تعلیم و تربیت اسث و انتظار می رود که در جريان برورشء ذهن پویای معلم و دانش آموز همواره منشاء مسائل جدید باشد. * معلم به‌عنوان مهم‌ترین عنصر نظام آموزشی» نقش مهم و ویژه دارد. او با رفتارهای عملی خود به شکل خلاقانه» اندیشه‌ها و افکارش را نمایش می‌دهد و با ابراز احساس عواطف به شکل‌های گوناگون کلامی و غیرکلامی فرصت نمونه برداری ادراکی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کند تا آدان نبز به خلاثبت و نوآوری دست یابند. مطالعات نشان داده است :ٍ دانش‌آموزانی که الگوی خلاق داشته باشند» خلاقانه تر عمل مىكنند.

صفحه 6:
چرا حل خانق مسایل برای دانش‌آموزان مفید است؟ * سوال : دانش‌آموزان چه مهارث‌هایی باید بیاموزند ثا افرادی مسئولیت‌پذیر» مشارکت جو و خود اتکا باشند؟ * پاسخ : از آنجا که حل خلاق مسایل» اساسی رین نمام مهارت‌هاست» حل مسایل پاسخی منطقی و کامل است. * سوال : چگونه می‌نوان دانش آموزان را برای موفقیت در مواد درسی برانگیخت؟ * پاسخ : آموزش دانش‌آموزان برای اینکه چگونه فکر کنند و چگونه فکر خود را در جهت یک هدف به کار برند» هم درگیر کننده اسث و هم برای آنها رضایث به وجود می آورد.

صفحه 7:
فعالیت ) زمان اجرا:9 دقیته * نواری از کاغذ به طول 2 متر دارییم و هیچ نوع خط كش با مثری برای اندازه‌گیری در دسترس نیست چگونه می‌توانیم با قیچی کردن قسمت اضافىء نواری دقیقا به درازی نیم متر بدست آوریم؟

صفحه 8:
easly ‎a‏ د منرت ملتر- یر را ‎1 Ap?’ ‏اما چ< وج یعنی ی نوار باید با قیچی جدا شود بنابراین‎ ‏برای دستیابی به یک چهارم ن کافی اسث که نوار را دو‎ ‏بان تا كنيم.

صفحه 9:
فعالیت 6 زمان اجربا :6۳ دقيقه * سه ‎orl‏ يكسان ( مكعب مستطيل شکل ) و یک خطکش ‎uh‏ جكونه مى توانيم طول قطر داخلی یک آجر را حساب کنیم؟ ( به فرمول نظیر فضیه فیثاغورث نپاز نپست؛ چون در آن صورت یک آجر کافی بوده» مگر نه؟ )

صفحه 10:
بياسخ

صفحه 11:
فعالیت شماره 6 زمان اجرا : 0 دقیقه * سریع ولی با احتیاط در پک نبمروز» ائوبوس مسافربری از نهران به طرف فزوین حرکت کرد» یک ساعث بعد دوچرخه سواری از قزوین به طرف تهران و البته با سرعت کمتری حرکت کرد وقتی که مسافرین اتوبوس و دوچرخه سوار به هم می‌رسند» کدام یک از آنان دورثر از تهراناند؟

صفحه 12:
پاسخ: * مسافرین اتوبوس و دوچرخه سوار در یک نقطه هستند» بنابراین از تهران به یک فاصلهاند.

صفحه 13:
فعالیت شماره 6 زمان اجرا : 4 دقیقه از یک نقطه» سه پرستو با هم پرواز میکنند» چه وقت آنها روی یک صفحه واقع خواهند بود؟

صفحه 14:
چاسخ " همواره روی یک صفحه قرار دارند

صفحه 15:
فعالیت شماره 5 زیمان اجرا : 6 دقیقه * برای چراغانی کردن یک جشن» چگونه میتوان 40 لامب را در پنج ردیف قرار داد بهنحوی که در هر ردیف 4 لامپ وجود داشثه باشد .

صفحه 16:
"Seal ‏پاسخ:‎

صفحه 17:
فعاليت شماره © زمان اجرا : 0 دقيقه * شیب نقلا هنرمندی» مستطیلی در داخل یک دایره کشیده است. میتوانم به شما بكويم كه فطر ابن دايره (10) سانتيمتر استء آيا ميتوانيد به من بكوييد كه طول خط شیب داری که با علامت سوال مشخص شده؛ چقدر است؟

صفحه 18:
* 0 سالتی متر

صفحه 19:
فعالیت شماره ح» زمان اجرا : 6 دقيقه " جهار مثلث أيا با شش جوب كبريث ميثوان جهار مثلث متساوى الاضلاع ساخت؟

صفحه 20:
* چهاروجهی

صفحه 21:
فعالیت شماره 6 زيمان اجرا : © دقيقه * چگونه مینوان ارتفاع ساختمانی بلند را به کمک یک دماسنج اندازه گرفت؟ دست کم سه راه حل ممکن بپان كنيد .

صفحه 22:
* پنج راه حل ارائه میدهیم : ‎Sos) eae >‏ پشت بام ساختمان میآویزیم من آن را بالا ميم طول ‎Spa‏ ‏است» اندازه 2 دماسنج را از بالای ساختمان رها می‌کنیم و زمان فرو افتادن آن را از بالا به پایین اندازه میگیریم. سپس با استفاده از فرمول نج ‎jac ey‏ را محاسبه می کنیم. ©- در یک روز آفتابی» نسبت طول دماسنج به طول سايهاش را تعيين ميكنيم. سپس با در دست داشتن طول سایه ساختمان و با استفاده از یک تناسب» ارتفاع ساختمان را به دست میأوریم. ١و‏ كنك اكالتده ‎ee Sat eS‏ ی كار ا تس و موی ۱۳ وا شار ‎sae‏ مرري ودر قل اسان چ به اوه از وی ميخواهيم در صورتى كه مايل باشد ارتفاع ساختمان را به ما

صفحه 23:

صفحه 24:
فعالیت شماره 6 زمان اجرا : 6 دقیقه دو به دو با هم بازى كنيد جدولى كه در بالا مشاهده مىكنيد از 000 خانه تشکیل شده است. نحومى بازى با جدول بالا به اين كونه استث كه دو بازيكن شركتكننده در هر مرحله از بازى مىتوانند يكى از دو حروف ( 5ها ©) را درون يكى از خانههاى جدول قرار دهلد. نحودى بيروزى در اين بازى به اين كونه اسث كه هر يكى ازبازيكنان که بنواند کلمه‌ی ( 905 ) را تشكيل دهد برنده مى شود.

صفحه 25:
فعالیت شماره 000 " بيست و بنجها را بيابيد. چند تا گروه سه‌تایی از مربع‌های زیر را می‌توان پیدا کرد که جمع آنها 66 شود بطوری كه اين سه مربع بصورت سئونی پا ردیفی کنار هم باشند؛ ضمناً حرکت روی قطرها نیز قبول نيست. زمان اجرا : © دقيقه 5| 15 5 6 14 6 ۱ 4 12 و ۸ 5 16 ۱7 2 8 11 5 9 11 3 7 3 15 12 ۸4 7 4 ۱ 20

صفحه 26:
فعالیت شماره 00 زمان اجرا : 0 دقیقه * در تصوير جه می‌بینید؟

صفحه 27:
فعاليث شماره 5) كرك موبيليد؟ زمان اجرا : 0 دقیقه

صفحه 28:
فعالیت شماره ©0 زمان اجرا : 0 دقیقه " جند تصوير مخفى در عكس زير می‌ببنید؟ خوب دقت كنيد باز هم خواهيد يافت!

صفحه 29:
فعالیت شماره ‎A‏ زمان اجرا : 0 دقيقه " جاى خالى را بر كنيد

صفحه 30:
فعالیث شماره 06 زمان اجرا : 0 دقیقه " آيا مي توانيد نقاط سياه ۳۳ 515155۲ 5 5 5 5" 5 5 ۷ 1 50 80 101 101 101 1لا 6 5"

صفحه 31:
فعالیت شماره 49 زمان اجرا : 0 دقيقه MOW CAN THIS BE TRUE ?

صفحه 32:

صفحه 33:
فعالیت شماره 09 زمان اجرا : 6 دقیقه " اگر اندازه همهی موجودات و اشیاء روی زمین دو برابر شود آنگاه وزن بدن آدمی چه مقدار خواهد شد؟

صفحه 34:

صفحه 35:
فعالیت شماره 5 زمان اجرا : © ‎aia‏

صفحه 36:

صفحه 37:
فعالیت شماره 66 زمان اجرا : © دقيقه * تفسیر کوتاهی از تصویر داشنه باشید ,

صفحه 38:
فعاليث شماره ©© زمان اجرا : 6 دقيقه " براى تصوير تفسير مناسب داشثه باشید .

صفحه 39:
فعالیت شماره 65 زمان اجرا: 6 دقيقه " نامى براى حيوان زير بيابيد. بر a RA

صفحه 40:
* برای تصویر زیر تفسیر مناسب داشته باشید. دقيقه فعاليث شماره 66 زمان اجرا : ©

صفحه 41:

صفحه 42:

صفحه 43:
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم ‎Lila‏

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان