صفحه 1:
ات
تجزیه و تحلیل سیستمها
صفحه 2:
ee
* خطوط راهتمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
sua ile y cole
تعیین dink polarity)sig, cobs
oop polarityjai> ts jae -
حلقه منم گذاری كنيد
تآکیهلی مهم مود tt Ee latina كنيف
Gs ital 2
جانمایی تمودارحلقه علیک
تسج مناسبی ار تجمیع(010 399۳60261 )را تخاب نمابید.
حر همه لها را در یک ندز بای ندید
1 ۲ ->اهتاف (حالت تعادل) حلقه های علی منفی را مشحَص تعائید
بين تابط واقمى و شرايط ادراك شده. تمايز لكوي
7 اكر به لى كيلب كستوش و توسعه دارد أن را بؤقر نموده و كسترئ كتحي تالز تود حلى.و معليلى تدكيل
- تسم عل هی با عون عه 4 عر سر وليه
GIS peels ie =
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترفیک
ع
صفحه 3:
ee
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
علّیت به جای همبستگی *
قر پیوند در نمودار حلقه علّیت. باید بیانگر رابطه علت و معلولی بین متغیرها باشد.
قمبستگی بینسقیرها را وازد تموثار تکنید
*_ اگر حلقه های بازخوری که قبلا ساکت بوده اند کالپ شوند.
گر خط متی تا جدیدی آزمایش توت
1 + _ گر ممکن انتت-همبستگی های بین متفیزها که قبلا قابل آطمینان بودنده-شکسته شوند.
مدلها و نمودارهای علیت. فقط بلیت روابطی را تامل شوتک که ساختار علت و معلولی
سیستم رازه دییت دهند.
مثال: شما نمی توانید یک چیوند بین فروش بستنی و نرخ جنایتهاء ایجاد تمایید. در عوضص
مى توانيد بين دما و فروش بستنی و نیز بین دما و نرخ جنایتهاء لینک برقرار نمایید.
58
صفحه 4:
ccc
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
(ink تعیین قطبیت پیوند([00۱۵۲ ٠
le i ریافی te
> Fe: eat
دیگر افزایش(کاهش) FRE با فرض یکسان بود
يرون ويب | 87+ بالاتوبابين تر از أن مقدار كباي باشد
-* کم کفزایش(کاهش) می یب. در حات اناشتگی )یه es
اس رش ور .بت -
! ==
ooo فروش | قیمت محصول [
(Gain 5) KOS ong TR باغرضي
در حات ای أ .بای تالر از آن متا که باداش
.----1 2996 تج | تس | كاحش(افزايش ) مى بابد. در حت اتناشتكى
| شاه رز نورد يعت
1 5 جمعیت | مرگ ومیر
58
صفحه 5:
ا
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولی
(ink تعيين قطبیت پیوند(00۱۵۲[۲۷ ٠
caja
نا ۷ فروشنای از گقها
منم hs to يوشرناش ل كقه
ame 7 و فایعات
۷
+" colicin gl!
aR) 0 وليه Sap h 0 Seite
+4
5-6
صفحه 6:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولی
* تعیین قطبیت dink polarity )oig0
< تمرین ۲ بخش : جذابیت یک محصول را که در نظر مشتریان به جنبه
های مختلف ن محصول بستگی دارد در نظر بگیرید قطبیت های ارتباط
را اختضاص دهید. کر نتیجه تغییر تقاضای محصول شرکت به دلیل
جذابیت آن, چه حلقه های بازخوردی ممکن است ایجاد شود؟ لین حلقه
ها را با علامت گذازی ارتباط و قطبیت حلقه به نمودار خود اضافه کنید.
8
ioe ۰ ] =
Jose ek
عطكيد
58
صفحه 7:
ee
خطوط راهتمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
* تعیین قطبیت پیوند(00۱3۲۱6۷ dink
- همه پیوندها باید قطبیت نامبهم داشته باشند.
مثبت یا متفي بودن یک پیوند گاهی به سایر پارامترهای سیستم یا اینکه
سیستم در چه جأییتعفل می کند» وايسته است.
مثال: ته بين قيمت و كرَآمدٍ شرکت, به کشش تقاضا وایسته است. اگر کشش تقاضا بالا باشد
افزليتر-قيمت موجب_كاهش دراصدرمى كردد. ولى اكر تقاضا بدون كششى باشد افزليش قيمت
مرجب اازاهقي#رأعد دم كردت
آگر قطبیت مبهم باشد معمولایعنی بیش از یک مسیر علیت بین دو متفیر
[ مورد نظو وجود دارد.
#مرمثال: قیمت. دو تأثیر روی ترآ دارد: میزآن ترآمد حاصل از فروش. تعداد محصول فروش
رکتهرتموتار متاسبه در سمت رایبت تفوار زیرشان کاده مات اگر کشش تقاضا کم
اش موه
صفحه 8:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
پیوند( 0۵0۱۵۲۲۷ (dink
تمریی ۲ بخش ۲: فاصله ب
کارایی مطلوب و کارایی فعلی هر
کارمند عامل مَثر در میزان انگیزه وی برای ادامه کار و رشد و ترقی
انست. بکث لین اسککه این فاصله آیا دارای تأثیر منفی است و یا
مثبت؟ و یا اصاابلیک رابطه مستقیم میتوان لین لثر این دو مفهوم
بر یکدیگر را مطالعه نمود؟ رابطه علی و معلولی زیر را کامل کنید.
عماکرد انتظار. ed
4۴
اختلاف عماكيد
انكيؤ شكاركنان
صفحه 9:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
* تعيين قطبيت حلقه(/]01311م 1008)
> روك سريع» إيين است که تعداد پیوندهای منفی موجود در حلقه را
شمارش نماییّه»اگر تعداد پیوندهای منفی زوج باشد» حلقه مثبت است ؛
اگر تعکنادر فرد است»حلقه منفی است.
روش صحیح. لین است که تأثیر یک تغفییر را حول حلقه. ردیایی نمایید.
یعنی_تأثیر یک تعبیر کوچک دریکی از متفیرها را حول حلقه. ردیابی
1 کنید. اگر تأثیر با[ حور تغییر آولية زاگقویت می کند. یک حلقَه منبت
وجود دارد؛ اگر با تقییر اولیه مخالقت-می کتک یک حلقه منفی اتعت, با
هر متغیری از حلقه شروع کنید. نتیجه یکسان خواقت بود(لین روش به
شما کمک م ی کند اگر قطبیت پیوندی را اشتباه نوشته ات اصاام
نمایید)
58
صفحه 10:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
* تعیین قطبیت (loop polarity)ai>
7 تمرین ۲ بخش قطبیت ارتباط ها و حلقه های زیر را مشخص
کرده علامتگذازی کنید.
lar
۱ 1
هزین هایواحد. 55-535 تعلديقا
0
قت >
اتوخته ماىتقو.
پاک
1 1
تونابپیدافت یون خالص اسراد تلاشبراینلفت
3
ابیت زار
lie براكتطات
کیت محیطی
صفحه 11:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
* تعيين قطبيت doop polarity )ail>
< ریاضیات قطبيت حلقه
« قطبیت حنَ در نظریه کنترل علامت سیگنال برگشتی حلقه های باز در میان
حلقه های دیگر اسَت(۱00۳0 ۲06 0۴ طنوو ۱۵00 (The Open
« 9310 به 5 رگشتیسر میگردد. م ثلاسیگظ [یر گشتیدوبرلبر
یعنیتسغییرکوبرلیر در ستفیر در کر چرخه
* 6۱06۳0۱000 بدیرمتاتسکه لیب کچرخه ب ازخورد باشکسته و
| بان شون جاقه در بسرخیتتفاط ما سبه میگ رک
« ریک حلقه بازخورد اختیاری شامل 0 متغیر ,۰.26 میک را در نظر بگیرید اگر
6 متغیر انتخابی باشد و آن را به ورودی "6 و حروجی *ب26 تبدیل کنیم
سیگنال برگشتی حلقه باز به صورت مشتق جزیی یلا نسبت به "و26 محاسبه می
شود
58
صفحه 12:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
(loop polarity)ai> تعيين قطبيت *
رياضيّات قطبيت حلقه -
Polarity of loop = SGN(dX,°/ aX,')
SGN(aX,°/ aX,') = SGN[(X,°/ aX,J (aX, لي >
(aX, / aX,')
> 8 سر ,جنب ند سر
١ / ۱ 1 /
۱ ۱ /
Xe % 4 1
4 \ 4 \
/ ۱
AN _/, andtrace the effect \_ م7
سس وير جه — x, >“
of a change around كه
the loop. 98 لج
صفحه 13:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
* حلقه ها را نام گذاری کتید
yyMakes Waste. wis
اغلب. تعداد حلقه ها بيش از آن جيزى مى شود كه بتوانيد آنها را اداره كنيد.
حلقه ها را با توجه به نوع و شماره نام كذارى كنيد تا
عبارتهاى اختصارى براى تسهيل گفتگو فراهم گردد.
مخاطبان بتوانند شبکه ای از حلقه ها را ناوبری نمایند
مثال: بررسى علل تخویل دبرهنگام کارهای طراحی
jb; L Work Remaining)..tJl Is باقیمانده(۲1۳06 6/310179) مقایسه می
erty (Schedule Pressure) cas ols) 3 losis thoi abolé az 38 055
احساس می کتند.
یک روش لن است که پیشتر اضافه کاری کنند کارشان را زودتر شروع کنند. ناهار را حذف کنند؛ تا
دیروقت کار کتسو در تتطیلات آخهفته نیز مشفول کار باشند. آنها با دود چراغ خورد:
“cs burning the midnight ofl) 0 عناق 2 ان
اما اکم این آضاقة کاری ها زیاد (Patiqueyc os Ul opt = شوتت و بر پهروریشا
os debs S65 31 (Productivity) شود نرخَ تکمیل کارشان(0۳ 20۳001611 Work
ke als (Rate لين نيز فشار زمان بندي وا أفزليش داده و منجر به ساعات كارى طولاني تي مى
شود این حلقهتقویتی آتمام سوخت 06۳۵0 اریختی اضاقه کاری را محدود مى كند و83
روش ک5یگر کاهش زمان صرف شده در هر وظیفه(851] ۳6۳ 1۳06 ۲)اتتت که باعث فزاش بیره
وری می گردد: ون فشار زمانبندی را کم می کند. لین حلقه تعادلی (0۸0ام) 0۲06۲ نام
گرفت چون اغلب فشار زماتددی آنقدرزیاد می شود که مهندسان جاره لى جر كافش كيقيت وعدم"
انجام مستند سازی ندارند.(82)
هط ختم نمی شود و اگر زمان صرف شده هر فعالیت کاهش یبد نرخ خطا(۴۲۳0۲
6 افزلیش یافته و ۳ بر بهره وری لثر منفی دارد. در وآقع عجله موجب اتلاف آست(,۳۱۵56
31 0
صفحه 14:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
۰ حلقه ها را نام گذاری کنید
ts ae 1
صفحه 15:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولی
۱ تأخیرهای مهم موجود در پیوندهای علّیت. را تعيين كنيد
> تاخیرها به سیستم ایتوسی من dies
>-نوسان ايجاد.مى كنند.
حمسكول ]1906-01 بين تاثيرات كوتاه مدت و بلند. مدت
- نمودارهای علیت بایک تاخیرات اثرگذار را نشان دهند
- تاخیر به شکل مقابل نشان داده می شود.
Price supply
58
صفحه 16:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
تاخیرهای مهم موجود در پیوندهای علیت. را
-مثال: تقاضاى انرژی:
پاسخ فروش بنزین به تغییرات قیمت. با تاخیرهای طولانی همراه است.
هدر کوتاه ملکتم با افزایش قیمست کشش تقاضا کسم است مردم سفرهای
عیرضروری(05 ۳1 1156۲6110115۲۷) خود را کاهش می دهند.
اما اگر ی موضوع ادامه ید مردم به واسطه کارهای ضروری مجبور به استفاده ite از
خودروهای شختی(/000 ۵۴ یا مکانیزم حمل و نقل عمومیاامآنام
1 در صورت مناسب بودن می گردند.
7 اگر قیجت بنزین به مدّت-طولانی بهآنهازه کافی بالا بملند. خرید و طراحی ماشین
های کارلتر(6۲616۳۱0 ۱۵۲6 توجیه چذیر می گردد.(اما تقریبا سه سال طول
bass Ss ۴ ١ خودروهای کاراتر Bc) پازار آید)
حتى بعد از اينكه ماشين هاى كازائر در دَسَتَرسقَوَاركيرند. اکثر ماشین های
موجود در جاده ها ناکارا خواهند بود که همان مدل های قدیمی تر هستند که وقتی
فرسوده شونت جایگزین می گردند (تاخیر حدودا ۱۰ ساله).
* اگر قیمتها باز هم بالا بماند سرانجام تراکم آلگوهای سکونت(0۵16۲۳5
۲۱۸ 0۶ /016۳05/6) افزایش می یابد.
* روی هم رفته. کل تاخیر در لینک بین قیمت و تقاضای بنزین؛ به طو,
و نت
ee
صفحه 17:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
price
"_تأخیرهای مهم موجود در پیوندهای علّیت. را تعیین کنید
ire aE من
‘discretionary
trips
car pooling and use
expected ‘of existing mass
a :
mvs transit routes
efficiency of ee
‘on market
صفحه 18:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
* متغيرها را نام كذارى كنيد
نام متغیرها باید اسم یا عبارات اسمی باشند.
* نمودار نادرست جهت دار است (قیمتها در حال افزایشند)
cpl cay
bap eb البايشقيت اقيايش هيه ها
I 0 نام متغیرها باید جهتی روشن داشته باشتند.
#ستا قطبیت شفاف شود
- نام هایی اتتخاب کنید که برای آنها؛ معنی کاهش با آقزایتش روشی و شفاف باشد.
« اگر بازخورد از سمت فیس افزایش بابدآبا بدین معناست که شماجن"
ag) UF توت
کرات بیشتری دریافت می
* آيا اين تذكرات خوب آستتريا بد و رای افزایش نگرش ذهتی جه مفهوتی دارند؟
يون ما رف یس Bat ادا bb
هفته پنجم 3 رئيس oo
صفحه 19:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولی
* متغيرها را نام كذارى كنين
عتفیرهایی انتخاب کنید که جهت معمول آنهاء مثبت باشد. به عنوان مثال, به جای
"وين" از سود " استفاده کنید.
3 ae
كد / «
bau 9 bao مود
coy camp ۱
"
EC 5
ata ختوی اتلد باحسو
58
صفحه 20:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
* جانمايى نمودار حلقه عليت
از خطوط منحنی برای نملیش اطلاعات بازخورها استفاده کنید. خطوط منحنی به
خوانندهکمک:می کند تا حلقه هایبازخور زا تجسم نماید:
نمودار را به نحوی ترسیم کنید که حلقه های مهم به صورت دایره يا بیضی باشند.
ک-نمودار لبه نحوی سااندمی کنید که تعداد تداخل خطوط حداقل ممکن باشد
- در تموّدارها پیزامون متفیرهاءهرگز از دار هاء بیضی ها و دیگر نشلنه ها استفاده
نکنید چون علائم فاقت ععنا فقط به شلوغی مدل می آنجامد.
ر صورت نیاز. نمودار را چندین بار مجددً رسم نمایید تا بهترین جانمایی را
58
صفحه 21:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
* سطح مناسبی از تجمیع(809۲601[0۳ ) را انتخاب نمایید
عزئیات زیاد درک مدل را هشکل منی نماید.
> کلی گویی به منطق روابط علی و معلولی صدمه می زند.
= هنما كم کیترین حلی زتهوداز درا ترسیم نمانیه سیتی روانطی کلی (] که خهاننده
مدل قادر به کرک منطق آَن نمیباشد به گونه ای اصلاأح کنید که قابل فهم باشند.
Po Poe
۹ 0
A 2 هزی یواح Hoos
هزین وا thes
صفحه 22:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولی
* همه حلقه ها را در يك نمودار Typ جاى ندهيد
7 استفاده از رولبط علی پیچیده و بزرگ بررسى و درك نمودار و
اينکه نمودار فوق چگونه رفتار دینامیک تم را ایجاد
مشکل Ogos daly
- حافظه گوتاه Gs re تَوَان مديريت ؟ تا /ا موضوع را در يك
زمآن ذاركة
58
صفحه 23:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
اهداف (حالت تعادل) حلقه هاى على منفى را مشخص نمائيد
هر حلقه على منفى داراى يك هدف است.
كت حلقه علی منفی نشان دهنده وضعیت مطلوب سیستم میباشد.
ای علیمنقی, هدف حلقه را نيز بيان كنيد.
حلقه علی منقی با مقاسه وضعیت فعلی با هدف براساس میزاناختلاف موجود بین نها عکس العمل نشان میدهد.
اهدافه عاقهایبازخوردی منلیخود متثر از شرایط محیط بوده و دز کذرزمان فییزخواهنهنمد
Correct
من
= Product
yo
Ae) و
( Stent ۰]
03
ا
ماوت oon
oe Tempore
Incorrect
4 Product
تاه
0
م
Programs
cotter
۳9
Em ممع 2
صفحه 24:
ال
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولى
* بين شرايط واقعى و شرايط ادراك شده. تمايز قائل شويد
يد معمولاً بین وضعیت صحیع و وضعیت درک شده از سیستم اشتلاف وجود
دارد.
- این اختلاف متأغر از برخی عوامل مثل زمانهای تأخیر» خطای اندازه گیری.
خطای انحراف به یک سمت خاص, تحریف و ابهام در اطلاعات می باشد.
- به عنوان مثال در مسئله کیفیت انحراف در ارزیلبی کیفیت محصول و نیز
انحراف دیگری در قانع نمودن عدیریت در راستای تصمیم گیری در مورد
مسائل کیفی منجر بة وجود اختلاف در شرلیط واقعی و درک شده مستله می
شود.
1 7 آنترات در یسم گزارش دهي
مشتریان دوست ندارند در مورد تماتى مشكلات قرم بر كنيد
کارکنان فروش و تعمیرات ممکن است تمام شكايات را به دفتر Ss ita Epo
انحراف مديرَتت در يرداشت از كيفيت
کارکنان اطلاعاتی که بهآنها می رت زا فش کنتد:
مدیران خودروسازها اغلب سوار خودروهلیی مي شوند که انتخلبی است و مدام چک می شود و این
يا خودرو مشتری فرق دارد.
58
صفحه 25:
خطوط راهنمای ترسیم حلقه های علت و معلولی
بین شرایط واقعی, و شرایط ادراک شده. تمایز قائل, شوید
Bias In
Reporting
tem
Syste .
— * Reported Management
[Delay] product Bias Toward
Product Quality High Quality
Quality Ke
7 Management
é Perception of
Delay| Product Quality pesired
Product
- Quali
Quality Quatity ۷
Improvement مس
7
+
9
صفحه 26:
71للالسلسل لل EET
خطوط راهنماى ترسيم حلقه هاى علت و معلولی
٠ اكر رابطه اى نياز به كسترش و توسعه دارد آن را بازتر نموده
Ee ز جندين رابطه على و معلولى تشكيل
دد.
* از ترستیم حلقه های باز به عنوان حلقه های بازخور
خودداری فرمایید.
5-6
صفحه 27:
71للالسلسل لل EET
مثال ١
* تعریف مساله:
يك دانشجو بايد بين فعاليتهاى درسى. شخصى و خواب تعادل برقرار کند
- در طول-ترم در کلاسها شرکت کرده. مطالعه نموده و تکالیف خود را سر موعد یا گهگاهی انجام می
سم ار تم در حد مطلوب تگیرد تلاش بیشتری می کند و فقط در شرایط خواب آلودگی و افت انرژی به
طور موقت کار را تعطیل می نماید.
در این مسألة دو نوع استراتژی بین دانشجویان رواج دارد:
استراتژی مورچه:ه گر کار امروز را به فودا وا نمی گذارد.
Go SL oS eee SBT تواند A ام سك امروز انجام نمی دهد.
.> مورچه بهطور بت در طول تم اه وگل را کاووو هرک سدی از تلف بای SE
مازد. در پیان ترم پریشان و تتزدرگم نیست. به خوبی استراحت کرده و بهره وری بالبی دارد و برای
قعالیتهای شخصی نیز وقت زیادی دارد. نمرات آو یر دارای رونت تثبت رو به رشدی است.
~ ملخ کارها راب افتها واگذار می کند و در ابتدای ترم زمان کمی صرق تکالیف کرده و به قعالیتهای
شخصی خود می پردازد. وه خوبی استراحت می کند. لی دیواری از تکالیت در جلوی ود می
سازد. در نهایت زمان آشفتگی وی فرا می رسد و ساعتهای طولانی کار می کند. متاسفانه به دليل
خواب آلودگی, انرژی و بهره وری او يايين مى آيد لين موضوع بر ميزان و كيفيت كارى او تاثير منفى
من رده نمرات اوافت مى كند و حتى مجبور مى شود درخواست زمان بيشترى از استاد نب WE
صفحه 28:
مثال ۱
100
م
Workweek
‘Workweek (hours/week)
Energy Level (0-100%)
‘Grades (0-100)
Tirne (weeks cf the semester) 8
58
صفحه 29:
مثال ۱
00
Energy Level
Graces ۳
2 10
‘Grades (0-00),
‘Time (week ofthe samaster} 8
grasshopper
strategy
© Wercweek hoursiveeh)
صفحه 30:
مثال ۱
Identifying Key Variables
Assignment rate: the rate at which professors assign work-
throughout the
.term (tasks/week)
Work completion rate: the rate at which tasks are completed-
.(tasks/week)
Assignment backlog: the number of tasks that have been assigned-
.but not yet completed (tasks)
.Grades: the grade received for work handed in (0-100 scale)-
Workweek: the number of hours spent on academic work, including
.classes, reading, homework, projects, etc. (hours/week) 1
Energy level: measures how well rested the student is. Arbitrary stale-
from
-(where 100% = fully rested and 0 = comatose 0-100%
Other variables could be added, but this set- provides a reasonable
starting point for conceptualization of the feedback structure governing
.the dynamics
58
صفحه 31:
ال
مثال ١
Developing the Causal Diagrams
The Assignment Rate is assumed to be exogenous: Once a student has
.signed up for a set of courses, the assignment rate is determined
Classes can sometimes be dropped, but this possibility is ignored for
-now
Assignment
]۰ سيد
صفحه 32:
ال
مثال ١
Developing the Causal Diagrams
سس سیر سس Asignment
ay 5 \
Pressure: Productivity
| I
3 J
\ Midnight
wet
a
3
صفحه 33:
71للالسلسل لل EET
مثال ١
Developir
Assignment —— ye rk
Rae Assignment Completion
an Backlog te
If work pres «Ne @s ۳ aN
some readi —“*Romaning —~ fe fae / \ \
-questions / ‘Work / \
Le ان Erirt Devoted Productivity \
م ete Assignments
oI |
5
\
Work press \
Remaining ۰
ل wok
<
د
صفحه 34:
مثال ۱
Developing the Causal Diagrams
ا
with high work. تست re oder basi ‘Options avteiteble to a
A 2 / (ooh 8
~~ / (co 0 Xx
+ /
work longer stacregsing the Gampletion sate and redycing (1)
the backl94 (the Midnight @k4~5 B 1), or \
work fastér by spending ۱65 سس on each 0-7 heeding the (2)
«compl n rate and reducing|the backlog rner Cutt\ng loop B2)
| \ |
Sustained righ workweeks cut |nto-sleep and the 2 را
|
needs (eating, exercise, human\companionship, etc.); causin
.student’s Energy Level to’fall-| 6 jos
1 orm /
A-tired student must spend longer than a well-rested one t6 com fete a
.task with a given level of qualit:
ده
Level 4+
هنت پنجو ” [Or سمه
سس
صفحه 35:
یج سین
has side effects 0کلهه ۱۱
/ Got oo
Putting ieee ffortinto each task oes وا w assignments to
completegin ی هس Ss these U, of Mork, 9 0196
-student's Grades
Oe omer = OPPet Devoted fie \
When @ades fall, there is press re tO Boe Setrereffort Leet into each
.task 7 1 (ah ۱
pieces Sum
eis HIgh
The negative Quatity Control 1
صفحه 36:
71للالسلسل لل EET
مثال ١
‘Developing the Causal Diagrams
If all else fails, the @znistec- ~hude-can 7 2و faculty for relief,
.generating,equests for یو
we ON (coh
Usually, such re ايه دم دع storigs of ree and
thardship bey 0 tke jeeudens ontrol
"My dog abs 25120 = ac oe \
“ My hard didk crashed" \ Se #4 | \
"My roommaté سم مس 21
الت
pose | 3
if the faculty are moved by thesd tailed 5 trag ewrand woe fa big if), the ۱
due-date is slipped, making more tins vie and reducing work
-pressure
میم \
oe
Note that slipping the deadline, 2 اتوم د work, ressure, may
actually cause the workweek to fara the effort devoted to each
مت rise, both reducing the completion rate and causing wi work
.pret build up again
صفحه 37:
* تمرین شماره ۲:
7 نمودار حجم کاری دانشجویان را جهت پوشش موارد زیر اصلاح
* واحدهای حذف شه,در واکنش به فشار کاری زیاد. نمرات پایین يا
انرژی کم
نوشیدن قهوه یا خوردن_مواد محرک برای بیدار ماندن در زمانی که
vf سطح انرژی پایین است:
فریبکاری در انجام تکالیف برای افزايش ترخ تکمیل آن و بالا بردن نمره
« سایر علقههایی که از نظر شما مهم هستند
58
صفحه 38:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
* در سال ۱۹۹۵ حدود ۲۰۰ میلیون خودرو در امریکا وجود داش
در سال-۱۹۹۰ تعداد ۱۰۰ میلیون نفر از مردم معادل 1۸۷ کل
شاعلان از خودر شخصی که 1۸۵ آن تک سرنشین بود استفاده می
کرکتمو فقطه/ از مسایل_حمل و نقل عمومی استفاده کرده بودند.
* در سال ۲۹۶۰نقرییاس۶۳/ از مردم از خودرو استفاده مي- کردند. از
سال ۱۹۷۰ تعداد خودروها و مساقت پیموده شده ۷۰ رشد کرد.
۱۶۸ 12-۴۳ كاه بهره وری چهعلت ترآقیک درامریگا سر سال بین El
میلیارد دلار تخمین زده می شود.
* به این موضوع خشم و اعصاب خراب رانندگان را اضافه کتید.
58
صفحه 39:
ee
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
كل مايل طى شده توسط خودروهای امریکا
تريليون مايل به ازاء هر خودرو در سال
9 120 13 1-0 سس
تعداد کل مسافران در سیستم حمل و نقل عمومی امریکا
میلیارد مسافر در سال
| rencrrongerramrerepeomnmnyerommningl
0 aka
9
صفحه 40:
71للالسلسل لل EET
تشريح مقاومت در برابر سياست: تراكم ترافيك
جه اشتباهى رخ داده است؟
*_راهکار سنتی حا, تراکم ترافیک چیست؟
_ ساخت جادههای جدید جل تراکم ترافیک و تأخیرها
* وقتی جاده های جدید ساخته می شود چه اتفاقی رخ می دهد؟ و از کجا باید برای
Gules اثرات بازخورد ساخت جاده. شروع به طراحی و ترسیم یک نمودار علی نمود؟
* شروع از ساختار فیزیکی راحت تر بهتر از ساختار رفتاری و تصمیم گیری
شروع با تراکم ترافیک منانتب است:
۱ میک مدل خوب به متفیری تیازسد است که کارا وی عملیلتی_بوده و پتواند مورد.
سنکش قرار گیرد.
۰ چه متفیری می تواند تراکم ترافیک را خوب اندازه گیزی نماید؟
زمان سفر(برای یک سفر تمونه در یک منطقه خاص)
چه چیزی زمان سفر را تعیین می کند؟
58
صفحه 41:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
* ساخت جاده به معنای ساخت و بهبود وضعیت جاده هاى
موجود با اضافه کردن خطوط. تغییر جریان ترافیک مانند
تغییر چهارراهها به تقاطعهای غیر همسطح Cail oe
- درطراحی نقشه علی واحدهای ۱
اندازه گیری کمک شایانی خواهند نمود.
ظرفیت
بزرگراه
| “.زمان سفر
- كقيقه در هر مسافرت. ۳
ه د ع . ة# allie زمان سفر
ظرفیت بزرگراه و حجم ترافیک: “ fo
- مايل خودرو در روز
58
صفحه 42:
71للالسلسل لل EET
تشريح مقاومت در برابر سياست: تراكم ترافيك
* چه چیزی محرک برنامه های ساخت بزرگراه است؟
* زمان مطلوب سفر حدود ۲۰ دقیقه برای رفتن از منزل به
col IS Jace مقدار واقعی زمان سفر به طور متوسط در
سال ۲۹۹۰ حدود ۲۲ دقیقه بود.
سا ادم
Sipe vf & ریت ره
توسعه قرئیت
با د <<
Be
58
صفحه 43:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
* آيا حجم ترافيك از يك عامل بيرونى تحميل مى شود؟
* در صورتى كه حلقه توسعه ظرفيت تنها بازخورد عمل كننده باشد آنكاه
tall ala wheres Gales عرافیکه یه خوبی عتعل عی کند ولی
اینگوثه نیست.
حجم ترافیک عامل بیرونی"نیست و در داخل سیستم است.
چه چیزی حجم ترافیک زا مشخص می کند؟
= تعداد توتروهای منطقه * مقدار_ مايل بيكودوشده روزانه هر خودرو
عقدار جایل چیجوهه شده روزانه هر خودرو چگو by دست ی آید؟
7 تعداد سفرهای روزانه هر خودرو* طول سفر
حجم ترافیک-تعداد خودروها * متوسط سفر روزانه * متوسط لول سفر
مقدار ملیل پیموده شده رورانه خودروهات تعداد خودرو ۶ تعناد سفراروز ۶
مقدار مایل اسف
سح
صفحه 44:
71للالسلسل لل EET
تشريح مقاومت در برابر سياست: تراكم ترافيك
* تعداد سفر روزانه و متوسط طول سفر به تراكم ترافيكى بستكى دارد.
اگر ترافیک سبک باشد احتمال سفرهای طولائی و اضافی مردم افزایش می یابد.
> اکر فیک منگین بشد مردم سمی در کوتاه کردن سفر می کنند. مثلا به جای
خرید از مرکز شَهر سعی در برآورده کردن نیازهای خود از فروشگاههای محلی می
نمایند
تعداد خودروها در کنطقه ز
بت نیست.
تعداد خوذرو در منطقهبراب رات با ککناد افراد یک منطقه و کارهای تجاری
منطقه ضربدر متوسط تعداد خودرو به آزای هر نفر
کم چه قدر تعداد آقرآد یک-سنطقه و کارهای_تجاری بیشر باشد همانقتستعداد
خودروهای منطقه بیشتر خواهد بود.
تعداد وسایل نقليه به ازای هر فرد یا هر کار تجاری ثلبت نیست و بستته به میزان
رگ ار
و =
صفحه 45:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
3 ساخت جاده
فشار رای he oe
وفنا اتوسعة طرفيت بز كراد
| ‘
"ب PN nate
gals حمل و نقل
یس 9
متوسط ول سف > MRE
ee lass
Em meq ee Ss at
صفحه 46:
71للالسلسل لل EET
تشريح مقاومت در برابر سياست: تراكم ترافيك
" سه حلقه جدید پس از ساخت جاده ها باعث افزایش تراکم
ترافیک می گردند یعنی:
وقتی جاده جدیدی برای کاهش تراکم ترافیک ایجاد شود در
كوتاة مدت زمان كف ركاهش مى يابد.
7 وقتی مردم ببیتند می توانند سریعتر سفر کنند باعث می شود از
سفرهای مطلوبتر استفاده ibs 82
vf 7 هم چنین مسافت های زیادتری را ی کنند. 83
" برخی هم که تاکنون از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می
کردندالان با این سوال که چرا از وسایل حمل و نقل عمومی باید
استفاده كرد؟ به سمت استفاده از خودرو شخصی می روند BA
58
صفحه 47:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
تعداد جمعیت منطقه تحت تاثیر میزان دسترسی سایر مناطق. خصوصا حومه
امس
میزان دسترسی حومه به مرکز شهرها با توسعه بزرگراهها و کمربندی ها توسعه
می یلبد و باعث می گردد اندازه منطقه مطلبق زمان سفر به طور منطقی رشد
کند.
با افزایش دسترسی مناطق خومه به مناطق داخل شهر مردم اقدام به جابجایی و
حركت به سمت مناطق حومه می نمایند. لین حرکت تا جلیی ادامه می یلبد که
| * مان تسقر به حدی افزایش یابد که جلو توسعه حَوّمه را بگیرد:85
* ولی ساخت جاده ها متوقف نمی شود و بزرگراههای جدید باعث تسهیل در
رفت و آمد بین حومه و مرکز شهر می گردد. و مناطق جدید شگل می گیرد که
مردم برای انجام هرکاری مجبور به استفاده از خودرو هستند(در حومه) و تراکم
es Joe del Gl Sls فشا اك لقث
Al ور کت سس رشع له
صفحه 48:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
ساخت جاده
5
سروم @
ane اتوسعة 0
زمان مطلوب ۳
کفایت وسایل 2
حمل وانقل عمومى ست UF سترفاىا کر
رهبا
ان سیب
Sos) “ee oa 5 1 ملس
کرایهی seg
| آضافی 0 =
متوسط طول سقر DR ,2
سيار لين بر وسيل جه
ns
os sy
58
صفحه 49:
71للالسلسل لل EET
تشريح مقاومت در برابر سياست: تراكم ترافيك
". اين مدل به روشنى بيهودكى تلاش هاى انجام شده جهت
کاهش تراکم ترافیک با استفاده از ساخت جاده های جدید
را نشان می دهد
* بررسی هانشان می دهد ۸۱۰ افزايش در ظرفیت جاده ها
به 4۹ افزایش درجم SK در ۵ سال منجر می شود.
5-6
صفحه 50:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
* چرا وقتی تراکم ترافیکی افزلیش می یلبد مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
روی نمی آورند؟
عمدت زمان کمتر-سفر باعث افزلیش جذابیت رانندگي شده و لین امر باعث افت استفاده از
وسایط حمل و نقل عموتی و سپس افت درآمد حمل و نقل عمومی می گردد. در حالیکه
چون اکثر هزیته ها ثابت است این هزینه ها خیلی پایین نمی آید.
* اگر مسئولین خمل و نقل عمومی اقدام به کاهش هزینه ها کنند 96 کیفیت و کمیت
خدمات کاهش یافته. مسیرها ناقص شده ویر جذابیت رانندگي اضافه می گردد وبا سرعت
بیشتری استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش باه و منجر به کاهش بیشتر شبکه حمل و
نقل عمومی می گردد: 82
بالا بردن کرایه ها کمی اوضاع حمل و نقل عمومی را بهتر می کند 87 ولى بر جذابیت
رانندگی می افزلید» تعداد مسافران کم شود و باعث افزلیش بیشتر کرلیه ها مي گردد و این
چرخه ادامه می یابد 13
تلاش برای ساخت شبکه حمل و نقل عمومی جهت خنثی کردن حلقه های مثبت از طریق
دا و ee
هائ زياد نبردى است كه با شكست مواجه مى شود. 88
صفحه 51:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
ب ساخت جاده
ral
ee > نگ
Sos iA باز
00
nn
6
“ipsa in ع
ید
کنات وس
Bs is
A
اناا © بك مسج اس
2 اتوسعة مسبير ا Ba
ea نا a ۳3 0 5 عسو
a کج احور | eos
one
وتان سید
مرگ یی ۷ 7
Speen genes in
Cae
ce
pa,
صفحه 52:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
' _کافی بودن سیستم حمل و نقل عمومی به چه عواملی
بستگی دارد؟
- دامنه شبکه و مَقدار خدمات
- انهازو حچم جمعیت عمنطقه
* با گسترش حومه محل فعالیتها به خارج از مناطق دارای
» ff "وسایط حمل و نقل عمومی تغییر مکان داده و تعداد کمتری
از مردم در نزدیک مسیرهای حمل و نقل عمومی زندگی می
کنند و همیی امر باعث افزلیش جذابیت رآنندگی چانستفاده
کمتر از وسایط نقلیه عمومی می گردد.۹4
ات
صفحه 53:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
و سافت جاده
۳۹ بت
ee ew
5
aS i te BESS
۲
aa
دک
idan كرا ۳
ee ها
{Se Sn
سل
: ری
جر دام
58
مسر رو
صفحه 54:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
* تحلیل سیاست تاثیر فن آوری
- کر دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ یک راه حل با نام ۳162۷(مسیرهای خودروهایی با سرنشین
زیاد یا امدادی» پیش بینی شد ولی پس از مدتی آنها هم دچار تراکم ترافیکی شدند.
~ ابداعاتی مدنظر است تا سیستمهای هوشمند خودرو-بزرگراه مورد استفاده قرار گیرد.
- مدل ازلئه شدء نشان می دهکتمادامی کهبه دنبال افزلیش ظرفیت جاده ها به منظور
کاهش تراکم ترافیک باشیم به نتیجه نخواهیم رسید.
> راه حل در پرداخت هزینه به موازات افزایش تراکم ترافیکی است ولی فشار سیاسی
مبنی بر علت پرداخت چنین هزینه هایی مشهود اسیت.
- کولت سوند مکانیزمی را به کارگیفته اس کهبرای-شودروها سرعت را بهسم
کیلومتر محدود می نملید و از طریق فن آوری اقدام به اندازه گیری سرعت خودروها
می نمايد که ین آمر باه ترغیب مردم به استفاده از وسایط نقلبه عم ومی کی گرد
صفحه 55:
تشریح مقاومت در برابر سیاست: تراکم ترافیک
*_اگر چنین مقاومتی در برابر سیاست افزلیش جاده ها توسط
مردم اعمال می شود چرا ما مساله را اینچنین حل می
ES.
چون تجربیات ما در مورد سیستمهای ساده است و فقط مسائلی 7
را می بینیم که علت و معلول لن از نظر زمانی به هم نزدیک
است.