منابع انسانی و مشاغل

تجزیه و تحلیل شغل Job Analysis

Job-Analysis

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تجزیه و تحلیل شغل Job Analysis”

تجزیه و تحلیل شغل Job Analysis

اسلاید 1: تجزیه و تحلیل شغلJob Analysis

اسلاید 2: عنوانتجزیه و تحلیل شغلنوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / اجراموضوعمنابع انسانیسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: در بعضی مواقع لازم است تا در یک زمان کم، کارهای زیادی را انجام دهیم. در این شرایط می¬توان بدون توجه به محدودیت‌ها، زمان زیادی را صرف انجام دادن این کارها نمود. این کار ریسک زیادی خواهدداشت؛ زیرا ممکن است بیش از حد خسته شویم و کارها را با کیفیت پایینی به انجام برسانیم. همچنین باعث غفلت ما از سایر جنبه های زندگی خواهدشد.گزینه دیگر این است که کمی هوشمندانه رفتار کنیم و تمرکز خود را بر مهم‌ترین بخش های کاری قرار دهیم که برای موفقیت کلیدی هستند و با حذف کارهای غیرضروری، زمان را تا حد ممکن کاهش دهیم. اولین گام در این رویه، تجزیه وتحلیل شغل است.برای این‌که کاری را به بهترین شکل انجام دهید باید درک درستی از انتظارت موجود داشته باشید. شاید این نکته خیلی واضح به نظر برسد ولی زمانی‌که شرایط کاری پر از آشوب، فشار و تغییرات سریع باشد، ممکن است به راحتی از آن غفلت کنید.اگر اولویت بندی ها را در شغل خود بشناسید و بدانید که چه چیزهایی شما را به موفقیت می رساند، می‌توانید بر این نقاط کلیدی تمرکز کرده و تا حد امکان، از پرداختن به بخش های غیرضروری پرهیز کنید. توجه به این امر، بازده کاری را افزایش می‌دهد و موجب کنترل بهتر حجم کاری می‌شود.برای اینکه یک تجزیه وتحلیل شغل را به‌خوبی انجام دهید، گام های زیر را دنبال کنید:1. مستندات رسمی شغل مورد نظر را مورد بازبینی قراردهید.شرح شغل موردنظر را بررسی کرده و اهداف و اولویت های کلیدی آن‌را شناسایی کنید.فرم هایی که در بررسی عملکرد دوره ای تهیه شده است را مرور کنید. با این کار متوجه می¬شوید که در آینده چه رفتارهایی مورد تشویق قرارگرفته و چه رفتارهایی سرزنش خواهدشد.آموزشهای موجود در رابطه با شغل مورد نظر را شناسایی کنید. مطمئن شوید که آموزش های لازم را سپری کرده و هرآنچه را که برای این شغل لازم است، فراگرفته اید.الگوهای تشویقی کنونی را درک کنید تا رفتارهایی را که درخور پاداش هستند شناسایی نمایید.

اسلاید 4: 2. فرهنگ و استراتژی شرکت را درک کنید.شغل شما به دلیلی ایجاد شده است. این دلیل، در قالب استراتژی واحد سازمانی به‌خوبی قابل درک است. این استراتژی زیرمجموعه بیانیه رسالت شرکت می باشد و کاری که شما انجام می دهید باید در راستای تحقق آن رسالت باشد (اگر چنین نیست، امنیت شغلی شما چگونه تامین شده است؟!). بنابراین مطمئن شوید که با درک و عملکرد مناسب، در فرآیند اجرای استراتژی شرکت، مشارکتی فعال دارید.همچنین هر سازمان، فرهنگ ویژه ای دارد. فرهنگی که در گذر زمان و برمبنای ارزش ها، هنجارها و سایر مواردی که برای آن سازمان مهم بوده، شکل گرفته است. اگر شما به تازگی عضو یک سازمان شده اید؛ از یک عضو قدیمی، معتبر و مورد احترام، درمورد ارزش ها و فرهنگ سازمان، راهنمایی بگیرید. مطمئن شوید که فرهنگ سازمان را به‌خوبی درک کرده اید و در راستای تقویت آن فعالیت می کنید؛ یا اینکه حداقل آن را تضعیف نمیکنید. از زاویه فرهنگ شرکت به خود نگاه کنید: آیا سازمان آنچه را که شما انجام می دهید، ارزشمند می داند؟. همچنین اولویت های خود را ارزیابی کنید: آیا آن‌ها با رسالت و فرهنگ سازمان هم خوانی دارند؟ 3. افراد موفق را شناسایی کرده و علل موفقیت آن‌ها را بیابید.احتمالاً هم در داخل و هم خارج از سازمان شما، افراد موفقی هستند که نقشی همانند شما برعهده دارند. بررسی کنید که این افراد کار خود را چگونه انجام میدهند و چه نکاتی را برای دستیابی به موفقیت رعایت میکنند. هرقدر که ممکن است از موفقیت آن‌ها درس بگیرید. ببینید که آن‌ها چه مهارت هایی را کسب‌ کردهاند و به‌دنبال فراگیری همان مهارت ها باشید.4. افراد و منابعی را که برای انجام کار خود در اختیار دارید؛ ارزیابی کنید.در این گام ببینید که آیا از پشتیبانی نیروی انسانی، منابع و آموزش های موردنیاز برخوردار هستید؟ اگر چنین نیست؛ برای بدست آوردن آن‌ها برنامه ریزی و اقدام نمایید.

اسلاید 5: 5. اولویت بندی های خود را به تایید مدیرتان برسانید.تا این مرحله، باید درک درست و مناسبی از شغل خود، اجزا و اهداف کلیدی آن داشته باشید. همچنین باید منابع و آموزش هایی را که برای ارائه بهترین عملکردتان نیاز دارید؛ به‌خوبی بشناسید. اکنون زمان آن است که درک خود از کار مورد نظر و موقعیت کنونی را با مدیرتان در میان گذاشته و برای داشتن عملکردی مناسب به یک درک مشترک برسید. همچنین باید در مورد تناقض های احتمالی نیز با یکدیگر گفتگو کنید و راه های مدیریت و کنترل آن‌ها را ارزیابی نمایید.6. اقدامشما باید بدانید که برای موفقیت در شغلتان، انجام چه کارهایی ضروری است. در واقع باید مهمترین و بی اهمیت ترین فعالیت ها را شناسایی کنید. چه زمانی می توانید کارهای کم اهمیت را کنار بگذارید؟ آیا نیازی به اولویت بندی مجدد آن‌ها وجود دارد؟ در چه شرایطی به منابع و آموزش های بیش‌تری نیاز خواهید داشت؟ مذاکرات لازم برای بدست آوردن آن‌ها را آغاز کنید. اگر نمی¬توانید کاری را رها کنید و توان انجامش را هم ندارید؛ آن‌را تفویض اختیار کنید یا برای گرفتن زمان بیش‌تر با مدیر خود مذاکره کنید.تجزیه وتحلیل شغل، فرآیندی 5 مرحله ای است برای:•درک و پذیرش این نکته که چگونه میتوانید در شغل خود بهترین عملکرد را داشته باشید.•توافق با مدیر خود در مورد حوزه هایی که باید هنگام کمبود وقت بر آن‌ها تمرکز کنید یا حوزه‌هایی که می توانید در صورت کمبود وقت، از اهمیت و اولویت آن‌ها بکاهید.•کسب اطمینان از در اختیار داشتن افراد، منابع و آموزش های لازم برای دستیابی به موفقیت.

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطخودآزمون فرسودگی شغلی Burnout Self-testیافتن مسیر شغلی Finding Career Directionایجاد رضایت شغلی Creating Job Satisfactionمزایابا استفاده از این ابزار، درک خوبی نسبت به چگونگی پیشرفت در شغل خود، پیدا خواهیدکرد. همچنین اولویت های این شغل را بهتر می شناسید.این ابزار به شما کمک می کند تا استرس های ناشی از افزایش حجم کاری را مدیریت کنید؛ زیرا متوجه می شوید که چه کارهایی را باید در چه زمانی کنار بگذارید.ابزار تجزیه وتحلیل شغل، تنها یکی از صدها تکنیک فعالیت محوری است که برای کاهش استرس های ناشی از افزایش حجم کاری، به‌کار گرفته می شود. این ابزار و تکنیک های مشابه به شما کمک میکند تا:•مشکلات ساختاری شغل خود را برطرف کنید.•با مدیر و افراد کلیدی خود همکاری اثربخش داشته باشید.•عملکرد تیم خود را ارتقاء دهید.•از حقوق خود بهتر دفاع کنید تا دیگران به شما احترام گذاشته و کارها را با توجه به موقعیت شغلی شما محول کنند.•استرس شغلی خود را کنترل کنید.•کیفیت زندگی کاریتان را ارتقاء ببخشید.•و درنهایت به موفقیت شغلی دست پیدا کنید

اسلاید 7: کاربردهاتجزیه وتحلیل شغل، تکنیک مفیدی است که امکان تمرکز بر بخش های مهم و کلیدی کار را فرآهم می کند و با از بین بردن به‌هم ریختگی ها و سردرگمی های موجود، سطح عملکرد شما را ارتقاء می‌دهد.معایبزمان بر بودندخیل شدن تعصبات شخصی در تجزیه و تحلیلمنبع داده بسیار کوچک استتحلیلگر شغل ممکن است مهارت لازم برای این کار را نداشته باشدتوانایی های ذهنی را بطور مستقیم نمیتوان مشاهده کرد

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان