تحقیقات بازاریابی ۳ استاد

0019877651

صفحه 1:
Pare

صفحه 2:
er eee re Reaper eer eC hol nee SETS te ae eae ‏فعالیت هایی که ارتباطات لازم را بين مصرف کنندگان » خریداران» عامه مردم و مدیران بازاریابی»‎ ۲ ‏از طریق تبادل اطلاعات برقرار می کنند.‎ تحقیقات بازاربابی

صفحه 3:
مراحلی سازمان بافته که طی آن اطلاعات جمع آوری » طبقه بندی » تجزبه و تحلیل حی شود و در داخل و خارج از شرکت » به طور منظم مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه 4:
Pe) BS Ren eS eos) ‎)١‏ نظام يافته و سيستماتيك بودن ‏۲ قحت تأثیر ذهنیت محقق قرار نگرفتن ‏۳ به دنبال رفع مشکل يا ایجاد فرصت بودن ‏۴ کمک به امر تصمیم ( به امر 5 ‎es‏ ‎0 ‎

صفحه 5:
‎٠١‏ زمينه اى كه تحقيقات بازاريابى در آنجا صورت كرفته است ‎ ‏ا. بيش بينى كوتاه مدت |. اندازه كيرى قوان بالقوه بازار ۱۱. مطالعات مربوط به کالاهای رقابتی ۱. تجزیه و تحلیل سهم بازار ‎III‏ پیش بینی های بلند مدت |اا. تعیین خصوصیات بازار ‎IV‏ مطالعات مربوط به سیستم های بازاریابی ۷ تجزیه و تحلیل فروش ‎V‏ بررسی های قیمت گذاری ۷ مطالعات مربوط به روند فعالیت های تجاری

صفحه 6:
۳ ال تحقیقات بازا ریا بي ig ‏ی‎ 1 ie 2 7 ra ۳ Sno 6 pas

صفحه 7:

صفحه 8:

صفحه 9:
وا ۵« ‎itd‏ ‏2 ‎A‏ ‎a‏ تعیین اهداف ۳ : ذ اطلاعات 2١ ‏اخذ‎ te = ew, o wi nn 8 2 جب آورى ۳ ۱ ۳ دازش ‎١‏ ود ; گزارشات و تهیه

صفحه 10:
تعریف روشن مسئله » اولین و مهمترین مرحله در اجرای هر نوع طرح تحقیقلنی می بلشد » و به معنی تعیین وضعیت کلی مشکل و مشخص نمودن اجزاء تشکیل دهنده آن است.

صفحه 11:
هدف تحقيق » بیانگر چیستی و چرلیی انجام پژوهش است و یک طرح تحقیقی » احتمال دارد یکی از اهداف سکانه زیر را دنبال کند: 0 اکتشافی ‎Is‏ ‏۲ تشریحی ~~ ۲ سببى يس ‎٠‏ حسِ

صفحه 12:
اهداف اکتشافی تهیه اطلاعات مقدماتی برای تعریف مشکل و ارائه مفروضات اهداف تشربحی ظرفیت بالقوه بازار برای کال یا خدمت خاص خصوصیات جمعیت شناختی و پیش بینی طرزتفکر مصرف کنندگان cow ‏اهداف‎ امفروضاتی درباره روابط علت و معلولی مورد آزمون قرار می گیرند

صفحه 13:
عبارت است از بیانی مختصر درباره ی مساله ی > 5 مورد نظر. در بیشتر موارد باید موضوع را کوچکتر کرده» یک سوال مشخص را مورد - 4 2 تجزیه و تحلیل قرار دهیم. تجزيه و تحليل قرار دهيم ©

صفحه 14:
۱ ) گفتگو با تصمیم گیرندگان موسسه ۲ گفتگو با متخصصان صنعت مربوطه ۳) تحلیل اطلاعات موجود قبلی ۴ انجام تحقیقات کیفی در صورت لزوم

صفحه 15:
اشتباهات مربوط به تعریف مسئله )_تعریف خیلی کلی از مسئله ‎A‏ 2 ۲ _تعریف خیلی خلاصه از مسنله

صفحه 16:
بعد از تعییف مسئله» فرضیه هلیی تعبین هی شود. كاه در مورشسیک مسئلمیا مشکل محقق‌حی تولند بیش ازسیک فرضیه ارائه دهد.

صفحه 17:
در این مرحله» سه بخش مورد توجه قرار می گیرد: ا. _ مشخص كردن نوع تحقيق اا. تعيين منابع كسب اطلاعات ااا. طراحی و انتخاب نمونه

صفحه 18:
نوع تحقیقبه انتظار محقق از پژوهش خود بستگی دارد. وقنی که محقق موضوع تحقیق خود را مشخص‌سی کند» می خواهد تصوير خوبی از موقعیت کار خود داشته باشد. بنابرلین تحقیق بیشتر حللت اکتشلفی و کیفی دارد. وقتی که هدف حالبه طور دقیق مشخص شده محقق بلید برای جمع آوری اطلاعات از روش توصیفی يا علی با ترکیبی از هر دو استفاده کند. این دو روش بیشتر کمی هستند تا کیفی.

صفحه 19:
۱۱۳۳ Te tC re ‏ا‎

صفحه 20:
وقتی که محقق احتیاج‌به تعییف بهتری از موضوع مورد مطالعه دارد» در بیشتر موارد از تحقیقات اکتشلفی استفاده‌عی کند. در لین روش از مجموعه ای از تحقیقات اولیه که بلعث شکل دادن فرضیه هحاحی شود استناده می شودء برای مثال محققمی تولند در لین تحقیقات از منلبع طبقه بندی شده ی ز خودیا منلبع دیگر بهره بگیردسیا اينکه ازکارشناسان داخل وخارج سازمان استفاده کندودر مور دمساله باعمق بیشتری‌به تجزیه وتحلیل پزدازد. همچنین عی تواندباخریداران‌یا گروههلیی که درتحقیق جزومصاحبه شوندگان بوده اندتبادل نظر کندوبا کمک آنان فرضیه های دقیق تروصائب تری ارائه دهد.

صفحه 21:
۱ coeaal ) اراثه تعریف روشن از مسئله و فرموله کردن آن ۲ مشخص کردن اقدامات مورد نیاز برای تحقیقات بعدی ۳) تقوبت کمیت و کیفیت فرضیه ها ۴ تفکیک متغیرها و مشخص نمودن نوع و میزان ارتباط بین آنها ۵ یافتن بهترین روش رویکرد به مسئله ‎(F‏ تعیین اولویت ها به منظور انجام تحقیقات بیشتر ‎

صفحه 22:
تکنیک سوّال برای کشف مسائل پنهانی تکنیک مصاحبه نردبانی تكنيك تجزيه و تحليل نمادين (سمبوليك) ‎lets)‏ ۱۳ اطلاعات در تحقیقات اکتشافی تکنیک های ارتباطی تكنيك هاى تكميل تکنیک های تشریح تکنیک های تداعی عکس ها

صفحه 23:
زر ۶ یک فرد آموزش دیده بعنوان رئیس » ‎Calan‏ جلسه ای را بر عهده‌عی گیرد که در آنن تعدادی افراد مطلع از وضع بازار و صنعت جهت اظهار نظر جمع شده اند.

صفحه 24:
۶ we Ter Is)

صفحه 25:
معايب روش كروه هاى متمركز در جمع آورى اطلاعات

صفحه 26:
8 روش مصاحبه هاى عمقى ee سیک روش مستقیم » بدون ساختار و بصورت انفرادی است كه مصاحبه كربا استفاده از سؤالات باز قصد | 0 نکنیک سوّال برای کشف مسائل پنهانی پی بردن‌به احساسات » انگیزه‌ها و ۰ ۰ .در مصاحبه 2 ‎RA Pwo herp‏ شونده دارد.

صفحه 27:
| تكنيى فرافکن در این تکنیک محقق هدف و منظور اصلی خود را در شکل و قالب دیگری به مصاحبه شوندگان القاء می کند.

صفحه 28:
ا 0 0 ) _ گفتگو با متخصصین امر 90 صميو ؟) بررسى هاى مقدماتى ۳ مطالعات موردی 4 ۴ تجزیه و تحلیل اطلاعات قبلی نسبتاً مرتبط الوةه = ۵ انجام تحقیقات کیفی کوچک

صفحه 29:
تحقیقات تشریحی (توصیفی) در این تحقیقات محققان ماهیت مساله بازاریلبی را توصیف‌حی کنند. غالبا اين نوع تحقیقات بعد از تحقیق اکتشلفی صورت می کیرد» اکثر تحقیقات بازاربلبی را می توان از نوع توصیفی تلقی کرد.

صفحه 30:
روش هاى مورد استفاده در تحقيقات قوصيفى ‎)١‏ مشاهده ‏۲ شبيه سازى ‏۲ مطالعه بوسیله پرسش نامه ‏۴ تشکیل جلسه هایی با افراد متخصص , مشتریان و نظایر آنان ۵ _تجزیه و تحلیل اطلاعات نسبتاً مرتبط قبلی ‎

صفحه 31:
< ۷/۱۵ ‏چه کسی‎ P Whats jum a > Whytya < ‏چه‌وقته۷/۳‎ ‎> Wheres به چه طویقی ۱۷۷۵ ۲

صفحه 32:
8 Ped bed 927755 ‏تلفن‎ ‎22 ‎Ra Pk cel ‏سس سح‎ | مصاحبهاز طريق بست ) ۳ روش های جمع آوری اطلاعات در تحقيقات قوصيفى

صفحه 33:
انواع با روش مشاهده ) روش مشاهده شخصی ‎a‏ 8 ۲ روش مشاهده مکانیکی = - ۳ روش ممیزی ( موجودی برداری عینی) 8 2 5 7 15 ‏روش تجزيه و تحليل اثر‎ OF A ۳ 8 ‏روش تجزیه تحلیل محتوا‎ )۵

صفحه 34:
شیوه هایی که پرسش نامه ها در اختبار پاسخ دهندگان قرار می دهند ‎)١‏ از طریق تلفن ۲ از طريق ملاقات حضو ‎meee‏ "سم ان نگ ر ‎

صفحه 35:
روش های عمده مصاحبه ‎)١‏ مصاحبه تلفنی ‏۲ مصاحبه در محل سکونت ۳ مصاحبه در محل خرید ۶ مصاحبه از طریق پست ‏۵ مصاحبه به شیوه پانل پستی

صفحه 36:
۲ پرسش های باز: لین پرسش ها لین امکان را برای پاسخ کو به وجودعی آورد که آنچه رابه خاطرش‌حی رسد ابراز دارد. این نوع پرسش ها هزینه تحقیق را افزایش می دهد. : در لین گونه پرسش ها از افراد می SS ‏يكى را انتخا‎ Wig ghd ‏كاز‎ ag فاى دو جو ی: در لین نوع از فرد مصاحبه شونده می خواهند که از بين گزینه ها پاسخ خود رامشخص کند. eae

صفحه 37:
هدف لین ‎ot‏ 7 & ® خاصی را در بازار ایجاد کرده است وبه محقق کمک‌می کنمتا لین نکته رلبه بات برساندکه با[ تغیبر متفر مستقل» متفیر وابسته در جهت خاصی | 0 قلا ‎Wai‏ مه Marketin ‏ات‎ ‎» (RR oF ۳ 4 at Preeti

صفحه 38:
ا ا ل ات ‎heel oad‏ يت مفهوم علمى عليت ‏فقط ‎oo yous x‏ باشد “ا فقط بكواز علنهاوممكربسراىلا عوباشد ‏همیشه‌ها را بسه ۷ حیوساند وقوع < احتمال وقوع ۷ را بیشتر می کند ‏۳ ما هیچ وقت نمی توانیم ثابت کنیم كه “ا علت لا می این امکان وجود دارد که ثابت نماییم < علت ۷ می باشد » فقط در بهترین حالت می توانیم به نتایجی ‏باشد. ‏دست بابیم که دلالت می کند < علت ۷ می باشد.

صفحه 39:
|[ تعیین منابع کسب اطلاعات دو نوع داده هلیی که معمولا در تحقیق استفاده می شود عبارتند از؛ ) داده های انویه ۲ داده های اولیه

صفحه 40:
اطلاعلتی هستند که از طریق تجزیه و تحلیل « 38 دن اطلاعات داخلی مژسسه‌من جمله اسناد و مدارک ‎a a>‏ » دفلتر و پرونده‌ها و نیز جمع آوری و بازسازی ‎f‏ اطلاعات موجود محیطی بدست می آیند.

صفحه 41:
Lio > ‏بع‎ ‏جمع آورى اطلاعا‎ ‏سل‎ ع( ) منا ابع داخ خلی 6 من منابع خا ابع ارجى

صفحه 42:
9 ) انواع صورت های مالی مثل ترازنامه » سود و زیان و .۰ ۲ اسناد و مدارک حسابداری مثل فاکتورهای فروش » مدارک موجودی ها و .. ۲ گزارشات تحقیقی موجود در ‎Bo‏

صفحه 43:
1 Pee ae ) انواع نشریه های دولتی مثل ویژه نامه های آماء ی ۲ کتب اطلاعات استانی و شهری ۳ کتب و محلات اقتصادی ۴ راهنماها اطلاعات بازاریابی بازر گانی

صفحه 44:
اطلاعات اولیه با دست اول اطلاعلتی هستند که با بهره گیری از تحقبقات بازاریلبی و از طییق جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعلتی که تاکنون در دسترس نبوده اند » بدست می آیند .

صفحه 45:
زمینه های استفاده از اطلاعات حاصله از ة marketing ‏عم‎ ) شناسایی فرصت ها و تهدیدات بازاریابی ‎discovery. <Sarnentation” information‏ ‎Psychographic 0 lucts‏ ۲ ایجاد» بهبود و ارزیابی فعالیت های بازاریابی . ‎SS,‏ ‎tsk‏ ‏*) نظارت بر كارآبى فعاليت هاى بازاريابى ‎“personality‏ سر رس سوت ‎trends weompetitor‏ ‎aunttatve technographic Alle etic‏ ۴ فهم بهتر فر آیند بازاریابی

صفحه 46:
ار نمونه یعنی زیر مجموعه ای از جامعه آماری که نماینده کل است. ا أ ‎٠. 5‏ .»" © روش های نمونه گیری به دو گروه تقسیم می شود: ۲ هد ۰ ea - ae ‏موه ری ای‎ 0 ۲ نمونه گیری غیر احتمالی

صفحه 47:
7 نمونه گیری احتمللی: نمونه ای است‌که در ن‌هرسیک از افراد جامعه آماری بر حسب شلنس يا احتمالات انتخاب می شود. شامل: ۲ نمونه گیری تصادفی ساده: در لین روش همه ‎cof Bf‏ مکان هلیا اشیای جامعه دارای احتمال با شانس مساوی برای انتخاب شدن هستند. 7 نمونه گیری طبقه بندی شده: روشی است که درّن» محقق جامعه رلبا توجمبه خصوصیات آن سبه جولمع و گروه های کوچکتر تقسیم‌می کند و سپس برای گزینش هر گروه» روش نمونه گیری تصادفی را به کار می برد. ۲ نمینه گیری خوشه ای: لگر محققان جامعه رلبه گروه هلیی تقسیم کنند.که شلمل انواع مختلفی از اعضا باشد و سپس از میان آن ها گروه هلیی را انتخاب کنند که نمونه کل جامعه باشد به اصطلاح از روش خوشه ای استفاده کرده اند. "۲ نمینه گیری منطقه ای: نیعی از نمونه گیری خوشه ای لست کهبا توجمبه مرزهای جغرافیایی يا خطه آماری؛ یعنی حوزه هایی که پارامترهای آن را دولت تعیین مى كند, انجام می گیرد.

صفحه 48:
نمینه گیری غیر احتمللی: برحسب قضاوت و نظر محقق انتخاب‌حی شود؛ بنابرلین سمکن است اعضای جامعه نماینده کل جامعه مور تحقیق نباشند. 7 نمونه گیری قضاوتی: انتخاب این نمونه ها با توجه به نوع قضاوت و نظر فرد محقق است. ۲ نمونه گیری ساده(آسان) : این نمونه از آن جهت انتخاب می شود که براحتی در دسترس است. ۲ نمونه گیری سهمیه ای: شامل افراد یا اقلامی است که انتخاب آن ها به دلیل ویژگی های خاص آن هاست.

صفحه 49:
۴- جمع آوری داده ها * مشاهده * نظر خواهی يا نظرسنجی نظر خواهی یا نظر سنجی از طریق پست 4+ | Ad 22 ‏یج‎ _

صفحه 50:
eee te ‏نا‎ محقق کار خود را از تهیه جدول آغاز می کند. پاسخ‌ها را مورد دقت قرار داده» خلاصه ای از ‎oy‏ ها تهیه حی کند. سپس-با استفده از انواع خاصی از نرم افزار(لگر داده ها در کامپیوتر خبت شده بلشد) »كن .ها را مورد تجزبه و تحلیل قرار عى دهد.-يس از تجزيه و تحليل نتايج» مديران بازاريلبى از استنتاج آمارى استفاده هی کنند؛ینی روش هلیی که عی توان با استفاده از تن حابه صورت آماری دور بودن داده‌ها را از مبانکین‌یا نزدیک بودن آَن ها را سبه میانگین نشان داد. البته از نمعی قضاوت به اصطلاح شهودی هم استفاده می شود.

صفحه 51:
نتیجه تحقیق بلیسبه صورتی خلاصه و در عين حال قلبل درک و واضح باشد» لعم از لین که به صورت کنبی‌یا شفلهی ارلثه شود. گزارش باید علاوه بر نتلیج تحقیق» مشتمل بر پیشنهادهایی مشخص ببه مدير سازمان باشد.تا وى بتواند تصميمات لازم را اتخاذ كند.

صفحه 52:
ee ‏سا‎ لوتباطات 00۳0۳۱۷۳۱۱6۵110۳ همکلوی60-006۲۵10۲ . لعتماد بسه نفس6» 00۳0۴106۳ خلو مرولعتماد بسه نفس020061 نزدیکه وهن655 010567 تكلوم ‎Continuity‏ . CreativityouiMa

صفحه 53:
Rte ese ) مخصوص مدیران عالی ؛ معمولا بصورت کوتاه ؛ خلاصه و حاوی اطلاعات کلی

صفحه 54:
ارائه شده توسط: محمد رضا قربانی ودیق

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان