صفحه 1:
پژوهش آزمایشی
استاد محترم:جناب آقای دکتر اسماعیل زاده
تهیه و تنظیم: مژگان نادرزاده گوارشکی Oo
0
©
©
دیماه66
صفحه 2:
طرح تحقیق تجربی چیست؟
محیطی خاصی را دستکاری می کند تا چگونگی تأثبر اين
تغییرات را در شرایط یا رفتار گروه نمونه»:مورد مطالعه و
بررسی قرار دهد.
انتخاب وگزینش یک طرح ویژه.به نوع هدف های تحقیق»نوع
متغیر هایی که باید مورد دستکاری قرار گیرد و به نوع شرايط و
صفحه 3:
دیت هایی بستگی دارد که تحقیق ۳ انیت
پمارت Tash طرح تحقیقی به مسائلی از قبیل
0)چگونگی گزینش آزمودنی ها برای گروه های تجربی و شاهد
) چگونگی دست کاری متغیر های بازیگر در موقعیت پژوهشی
9) چگونگی کنترل متغیر های نا مربوط و نا خواسته در موقعیت
(P چگونگی نوع تجزیه و تحلیل آماری که برای تعبیر و تفسیر
روابط بین متغیر های موجود در شرایط تجربی مورد استفاده قرار
می گیرد.بستگی دارد.
صفحه 4:
آزمایش شامل موقعیتی پژوهشی است که در آن دست کم یک
متغیر مستقل که آن را متغیر آزمایشی مینامند به وسیله پژوهشگر
مورد دستکاری یا تغییر قرار میگیرد.
طرح آزمایشی: اجرای طرحی پیش ساخته برای تجربه کردن آن.
به طور دقیق تر میتوان گفت طرح آزمایشیساختاری است است که
به وسیله آن متغییرها در درون آزمایش موقعیتی کسب
کرده»سازماندهی شده.یا به وجود ميایند.
صفحه 5:
طرح آزمایشی شامل:
متغیر یا متغیرهای مستقل است که باید متغیرهای آزمایشی و
احتمالا متغیرهای دیگر مانند متغیرهای وجودی را در بر گیرد.
از آنجا که اندازه های به دست آمده (داده های مورد تجزیه
وتحلیل) از متغیر (یا متغیرهای) وابسته به دست میاید؛مواردی
که در آزمایش اين گونه اندازه ها گرد آوری میشود بايد مشخص
كردد.
صفحه 6:
متغیر وابسته گمارش تصادفی نوع آموزش
| 0صتر کلامی
تعداد راه حلهاى 0 عنفر نوشتاری
صحیح CO تركيبى
۹9 0
oe اس 0( 069
صفحه 7:
فرایند آزمایشی:
واژه«آزمایشی»در کاربرد معاصرءدارای معانی
آشنامولی مبهم و وسیع است؛آنچنان وسیع است که اگر.
فردی رویکرد یا شیوه ی جدیدی ریا برای مشاهده اثر آن
موردآزمایش قربار دهدهمی تتانیم آن را آزمایش یا فرایند
آزمایشی بنامیم.
صفحه 8:
متغیر آزمایشی:
یک یا چند متغیر مستقل برای تعیین اثرهایشان مورد دستکاری
! ند
مک تفه سورد مقفازی قزر می كيرد متغير أزمايشى ناميده مى
شود.
تدابیر آزمایشی : هر متغیر آزمایشی دارای سطوح متعددی است که بين
0-سطح و به ندرت بیش از ۳-۵" سطح است.سطوح متغير آزمايشى كاه
تدابیر آزمایشی نامیده میشود.
صفحه 9:
متغير آزمايشى سطوح ممکن
نوع درمان الف) دارو
ب) ورزش
ج) دارو و ورزش
صفحه 10:
استفاده از واژه آزمودنی:
در تمام پژوهش ها به ویژه در پژوهش های آزمایشی واژه ی
آزمودنی به معنای فردی است که در آزمایش شرکت
دارد.آزمودنی ها شرکت کنندگان در آزمایش هستند که تدبیر های
آزمایشی را دریافت میکنند.در منابع پژوهشی (در زبان انگلیسی)
واذه «#جزطح» و نماد«ج»معمولا براى آزمودنى به كار مى
رود.
صفحه 11:
معیارهای پژوهش آزمایشی به خوبی طرح ریزی شده
اساساءویژگی هایی که طرح های پژوهشی را مطلوب می سازد در مورد
طرح های آزمایشی نیز صادق است.
معیارهای عمده درطرح آزمایشی
کنترل آزمایشی ©. ساختكى نبودن آزمایش
9. مبنای مقایسه قرار گرفتن ؟. کسب اطلاعات کافی ازداده ها
©. داده هاى فاقد آأموختكى ©.عدم درآء $5
متغيرهاى مهم بزوهش
صفحه 12:
2 معرف بودن ©. ایجاز
روایی آزمایشی
روایی آزمایشی دو نوع است:روایی درونی و روایی بیرونی,
روایی درونی عبارت است :از اعمال حداقل کنترلی که برای تفسیر نتایج
لازم است.(تامین کنترلکافی بر متغیرهای غیر مرتبطشیوه های
انتخابشیوه های اندازه گیری و...)
روایی بیرونی با میزان تعمیم گیری نتایج پژوهش سروکار دارد.(کلاس»...)
صفحه 13:
طرح فقط پس از آزمون با گروه کنترل
پیش آزمون: به اندازه گیری پا فزمونی که بيش از تدبیر آزمایشی در
مورد آزمودنیها اجرا میشود اطلاق میگردد.
پس آزمون: اندازه گیری که پس از تدبیر آزمایشی انجام میشود.
بس آزمون براى تعيين اثرهای تدبیر آزمایشی ضروری است.
طرح آزمایشی : معمولا شامل دو گروه یا چند گروه است گروهی که
تدابیر آزمایشی را دریافت میکنند و گروه کنترل.(تصادفی)
صفحه 14:
اگر در طرح پس آزمون »گروه کنترل
لازم نباشد اين طرح »طرح فقط يس
آزمون با گروههای با گمارش تصادفی
نامیده میشود.
صفحه 15:
در طرح فقط پس آزمون با گروه کنترل تعداد
گروه ها معادل تعداد تدبیرهای آزمایشی
بعلاوه گروه کنترل است.آزمودنیها پس از به
کارگیری تدبیرهای آزمایشی اندازه گیری
»
میشوند,
صفحه 16:
طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل
افزودن یک پیش آزمون پیش از اجرای تدبیر های آزمایشی (طرح فقط
پس آزمون با گروه کنترل ) را به (طرح پیش آزمون - پس آزمون با
گروه كنترل) تبديل ميكند.
آزمودنيها به طور تصادفى در دو يا جند كروه قرار ميكيرند و درست
بيش از شروع آزمايش در مورد يك متغير فرضى بيشايند
مرتبط احتمالا به وسيله شكل ديكرى از آزمودنى كه متغير وابسته را
مى سنجد مورد آزمون قرار ميكيرند.
صفحه 17:
se ew
تحفیق نجربی
طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه
کنترل میتواند شامل هر تعدادگروه تدبیرهای
آزمایشی بعلاوه یک گروه کنترل باشد.
آزمودنیها پیش و پس از دریافت تدبیرهای
پم آزمایشی مورد آزمون قرار میگيرند.
صفحه 18:
see we
نحفیق نجربی
طرح چهار گروهی سالومون
ساده ترین ترکیب (طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل)
و(طرح فقط پس آزمون با گروه کنترل )در سال 10600 توسط سالومون
توصیف شد. در این طرح ۵ گروه آزمایش و۵ گروه کنترل وجود
دارد.گروه آزمایش تدبیر آزمایشی یکسانی را دریافت میکنند »
ولی فقط یکی از 0 گروه پیش آزمون دریافت مینمایند. از هر 6 گروه در
پایان دوره آزمایش پس آزمون گرفته ميشود .گمارش آزمودنیها در همه
9 كروهها تصادفی است.
صفحه 19:
صفحه 20:
طرح تک آزمودنی (معمولا طرح شبه آزمایشی تلقی میشوند.)
رویکرد کلی پژوهش بررسی فرد تحت شرایط آزمایشی و غير
آزمایشی است. (گروه مورد آزمایش قرار نمیگیرد)
این پژوهش برای معلمانی مفید است که پژوهش (احتمالا اقدام پژوهی)
را با دانش آموز معینی انجام میدهند.مشاورانی که با دانش آموزان به
صورت فردی کار میکنند.توانبخشی و فیزیوتراپی.با موقعیتهایی
مواجهند که در آن پژوهش فردی مطلوب است.
صفحه 21:
( طریح های تک آزمودنی ) معمولا شامل اندازه
گیریهای مکرراست و در آن از قانون متغیر واحد یعنی
تغيير فقط يك متغیر در یک زمان استفاده میشود.در
تفسیر نتایج باید به روایی درونی توجه شود.توضیحهای
جانشینی نتایج (غیر از اثر تجربی ) باید مورد توجه قربار,
گیرد رد شود.
صفحه 22:
انواع طرحهای تک-آزمودنی
طرح 6-0
6 بیان شرلیط خط پایه اسب
()ب یانگر شرایط تدبیر آزمایشیاست
تفسیرنتایج طرح مبنای اين پیش فرض است که مشاهده ها در
صورتی که تدبیر آزمایشی ارائه نميشد از آنچه خط پایه بود تغییر
نمیکرد.
صفحه 23:
تسیر نتایج طرح (-9) بر مبنای این پیش فرض است که مشاهده
ها در صورتی که تدبیر آزمایشی ارائه نمی شد از آنچه شرایط
خط پایه بود تغیر نمیکرد.
این طرح مستعد دخول متغیرهای دیگر و احتمالا متغیرهاییاست
که با تاریخچه و رشد يا رسش همبسته اند و آثری را موجب
میشوند که ممکن است روایی درونی را تهدید کند.(ضعیف ترین
طرح تک آزمودنی )
صفحه 24:
طرح 6-۵-6
طرح معکوس یا بازداری شده نامیده میشود زیرا تدبیر آزمایشی
بازداری میشود.در این طرح به جز تغير از خط بايه به تدبير
آزمايشى وسبس بازكشت به شرايط اوليه.ديكر ويزكيها مثل مدت
وتعداد مشاهده ها تغييرى نميكند. افزوده شدن شرایط خط پایه
روایی درونی اين طرح را نسبت به طرح 7-0 افزايش ميدهد.
صفحه 25:
طرح ۵-6-0
آیا میتوان این نتایج را به دیگر موارد مشابه تعمیم داد یا وه
طرح های خط پایه چند گانه
در اين طرح ها از منطق -)استفاده میشود ولی به جای اینکه به یک
آزمودنی .یک رفتار و با یک موقعیت اکتفا شود دو یا چند رفتار»موقعیتیا
آزمودنی»یا ترکیب هایی از آنها در نظر گرفته میشود.به طورکلی »هنگامی
که تدبیر آزمایشی به آزمودنی عرضه میشودهادامه نیز می یابد ودر طرح
هایی که بازداری تدبیر پس از شروع آن نامطلوب است کاربرد دارد.
صفحه 26:
-خط بايه هاى جند كانه بين رفتارها(مدت زمان يكسان)
-خط پایه های چندگانه بین آزمودنیها(افراد متفاوت)
-خط پایه چندگانه بین موقعیت ها
صفحه 27:
طرح های زمینه یابی
#طولى
/مقطعى
معمولا در مورد نمونه ها اعمال ميشوند
©ريذكى كه اين طرح ها را از هم متمايز ميكند:
مقاطع و زمانهايى كه داده ها در آن كردآورى ميشوند
ماهيت نمونه ها
صفحه 28:
طرح های طولی
شامل گرد آوری داده ها در طول زمان و در مقاطع مشخصی از
آن است.(کوتاه مدتبلند مدت)
داده ها در دو یا چند مقطع زمانی گردآوری میشوند.
)مطالعه روند ها
)مطالعه گروه ویژه
0)مطالعه گروه منتخب
صفحه 29:
مطالعه روند ها
مطالعه ای طولی است که در آن جامعه ای کلی در
طول زمان بررسی میگردد.معمولا از اين جامعه
نمونه گیری شده»نمونه های تصادفی اندازه گیری
۰
ميشود.
صفحه 30:
مطالعه گروه ویژه(جزء مطالعات روند ها
است)
مطالعه ای طولی است که در آن جمعیت
ویژهای در طول زمان مورد بررسی قرار
میگیرد.(نمونه گیری تصادفی)
صفحه 31:
مطالعه گروه منتخب
مطالعه ای طولی است که در آن نمونه واحدی از افراد دو یا چند
بار اندازه گیری میشوند.نمونه ممکن است معرف جمعیتی ویژه یا
کلی باشد.
امتباز: محقق را قادر میسازد نه تنها تغییرات را در گروه اندازه
گیری کند »بلکه منبع تغییر را نیز با توجه به افراد خاصی که
تغییر میکنند شناسائی نماید.ترتیب موقتی متغیرها را بیان میکند.
صفحه 32:
طرح های مقطعی
(طرح های مقطعی) بر خلاف طرح های طولی» مشتمل بر جمع آوری
داده هادر یک نقطه زمانی از یک نمونه تصادفی است که معرف
برخی جمعیت های معین در همان زمان است. از طرح مقطعی نمی
توان برای اندازه گیری تغییر در یک فرد استفاده کرد؛ زیرا فرد فقط
یک بار مورد اندازه گیری قرار می گیرد؛ با اين حال» تفاوت بين گروه
های تعریف شده در مطالعه مقطعی ممکن است معرف تغییراتی باشد
که در گروه تعریف شده بزرگتری اتفاق می افند.
صفحه 33:
6 _ __ ]
(طرح مقطعی)
شامل جمع آوری داده ها در یک نقطه زمانی
از یک نمونه یا بیش از یک نمونه است که
معرف دو یا چند ظرفیت آماری است.
صفحه 34:
طرح نمونه های موازی
انتخاب نمونه ها به طور همزمان از دو يا جند جمعیت و مطالعه
در مورد مساله يزوهشى واحد (طرح نمونه هاى موازى) ناميده
می شود. طرح نمونه های موازی اگرچه ممکن است طولی باشد»
معمولاً به صورت مقطعی ظاهر می شود. در اين حالت دو يا جند
نقطه جمع آوری داده ها وجود خواهد داشت که با فواصل زمانی
از یکدیگر جدا می شود.
صفحه 35:
فهرست منابع
روش های پژوهش در علوم تربیتی. eee دکتر غلامرضا خوی نژاد
مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی....دکترعلی دلاور
روش هاى تحقيق (علوم تربيتى).
..دكتر عزت الله نادرى
دکتر مریم سیف
نراقی