کسب و کار مدیریت و رهبری

تحلیل ذینفعان Stakeholder Analysis

Stakeholder-Analysis

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل ذینفعان Stakeholder Analysis”

تحلیل ذینفعان Stakeholder Analysis

اسلاید 1: تحلیل ذینفعانStakeholder Analysis

اسلاید 2: عنوانتحلیل ذینفعاننوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیل / طراحی/ بازنگریموضوعتغییرات و سازمان / ارتباطات و مهارتها / مدیریت پروژه / زنجیره تامینسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: راشل تامسون ، متخصص مدیریت پروژه، معتقد است: مدبریت ذینفعان برای هر پروژه ای و برای هر سازمانی امری ضروری است. با مشارکت افراد مناسب به شیوه ای مناسب در پروژه، تغییر محسوسی را در موفقیت پروژه ها و حتی شغل خود، ایجاد خواهید کرد. زمانی در شغلتان به موفقیت می رسید، که اقدامات انجام گرفته یا پروژه های راه اندازی شده از طرف شما، افراد بیشتری را تحت تأثیر قرار دهند. هرچه تعداد افراد بیشتری را با اقدامات خود تحت تأثیر قرار دهید، احتمال اینکه افراد تأثیرگذار بر روند پروژه تان نیز، تحت تأثیر واقع شوند، افزایش می یابد. این افراد یا حامیان سرسخت پروژه هستند یا موانع اصلی موفقیت یک پروژه.مدیریت ذینفعان تکنیکی است که معمولاً در یک پروژه، توسط افراد موفق برای جذب حمایت سایر افراد استفاده میشود. این حمایت باعث می شود تا در شرایطی که افراد با شکست رو به رو میشوند، اگر از حمایت افراد کلیدی برخوردار باشند، درنهایت پروژه های خود را با موفقیت به پایان میرسانند.مدیریت ذینفعان از دو معیار اصلی تشکیل می شود: تحلیل ذینفعان و برنامه ریزی ذینفعان . در تحلیل ذینفعان به دنبال شناسایی ذینفعان کلیدی هستند که حمایت آنها باید کسب شود. سپس در برنامه ریزی ذینفعان تلاش میشود تا حمایت لازم برای موفقیت پروژه، از جانب این افراد جلب شود.منافع استفاده از رویکردهای مبتنی بر ذینفعان به صورت زیر میباشد :•می توان در مراحل اولیه برنامه ریزی پروژه از عقاید ذینفعان کلیدی برای شکل گیری پروژه استفاده کرد. این کار نه تنها باعث کسب حمایت آنها از پروژه میشود؛ بلکه در مجموع منجر به بهبود کیفیت پروژه نیز میشود.•داشتن حمایت افراد قدرتمند از پروژه باعث میشود تا به منابع بیشتری دسترسی داشته باشید و در نتیجه احتمال موفقیت پروژه افزایش مییابد.•وقتی با ذینفعان خود ارتباط مناسب را داشته باشید میتوانید اطمینان یابید که آنها به خوبی از اقدامات شما و منافع حاصل از پروژه هایتان آگاه هستند. این بدین معنا است که آنها حتی حاضر خواهند شد که در شرایط ضروری از شما حمایت کنند.•به این وسیله شما میتوانید واکنش افراد را نسبت به پروژه تان پیش¬بینی کرده و متناسب با آن برنامه لازم برای جذب حمایت آنها را طراحی کنید.

اسلاید 4: نحوه استفاده از ابزاراولین مرحله، شناسایی ذینفعان است. پس از شناسایی ذینفعان باید آنها را براساس میزان نفوذ و میزان علاقه برای حمایت از پروژه ارزیابی کنید. سپس باید سعی کنید تا از مهمترین ذینفعان شناسایی شده، اطلاعات کافی برای جذب حمایت آنها، بدست بیاورید. همه این موارد در نقشه ذینفعان ثبت می شود. پس از استفاده از این ابزار و رسم نقشه ذینفعان نوبت به آن میرسد که با استفاده از برنامه ریزی ذینفعان، ارتباطات مناسب با هر ذینفع را ایجاد کنید.برای انجام تحلیل ذینفعان، گامهای زیر را بپیمایید:گام نخست؛ شناسایی ذینفعاناولین مرحله در شناسایی ذینفعان برگزاری جلسات طوفان فکری است. در این جلسه باید به این سه پرسش پاسخ دهید :-چه کسانی تحت تأثیر فعالیت و اقدامات شما قرار خواهند گرفت-چه کسانی قدرت و نفوذ کافی را برای تأثیر بر پروژه دارند-چه کسانی علاقه مند به موفقیت یا شکست پروژه هستندیادتان باشد که ذینفعان شامل ذینفعان سازمانی و ذینفعان فردی است. شما تنها میتوانید با ذی-نفعان فردی ارتباط برقرار کنید. بنابراین سعی کنید تا به درستی ذینفعان فردی را در سازمانها شناسایی کنید.گام دوم؛ اولویت بندی ذینفعانتاکنون لیست بلند بالایی از افراد و سازمانهایی که تحت تأثیر اقدامات شما قرار میگیرند، تهیه شده است. برخی از این افراد با قدرت نفوذ خود یا با علاقه خود به پروژه، باعث پیشرفت پروژه و برخی مانع فعالیتهای پروژه میشوند. به کمک ماتریس میتوان ذینفعان را براساس قدرت نفوذ بر روی پروژه یا علاقه ای که به آن دارند، طبقه بندی کرد.برای نمونه؛ رئیس شرکت شما احتمالاً علاقه و قدرت نفوذ بالایی بر پروژه خواهدداشت یا خانواده شما در طبقه ای قرار میگیرد که علاقه اعضای آن به اقدامات شما زیاد است ولی احتمالاً قدرت نفوذ کمی بر روند پروژه دارند.با اولویت بندی ذینفعان، میتوان نوع برخورد مناسب با هر یک از دسته ها را به شرح زیر طبقه بندی کرد :•ذینفعانی با قدرت نفوذ و علاقه زیاد: این گروه افرادی هستند که شما باید کاملاً آنها را درگیر پروژه کرده و تمام تلاش خود را برای ایجاد رضایت مندی در آنها به کار بگیرید.

اسلاید 5: •ذینفعانی با قدرت نفوذ بالا و علاقه کم: درگیر کردن آنها در کارها باید به اندازه ای باشد که نه تنها رضایت آنها جلب گردد بلکه موجب کسالت آنها نیز نشود.•ذینفعانی با قدرت نفوذ کم و علاقه زیاد: سعی کنید این افراد را مطلع نگه دارید و مطمئن شوید که این افراد با هیچ مشکلی در مورد پروژه رو به رو نیستند. این افراد برای جزئیات پروژه بسیار کمک کننده هستند.•ذینفعانی با قدرت نفوذ و علاقه کم: بر این افراد تنها نظارت داشته باشید و آنها را با ارتباطات بیش از اندازه کسل نکنید. گام سوم؛ شناخت ذینفعان کلیدیدر این مرحله باید سعی کنید تا شناخت بیشتری از ذینفعان کلیدیتان کسب کنید. اینکه آنها در مورد پروژه چه احساسی دارند و واکنش آنها چگونه خواهد بود. چگونه میتوان به بهترین شکل آنها را در پروژه مشارکت داد. چگونه باید با آنها ارتباط برقرار کرد. سئوالات اصلی که به شما در شناخت ذینفعان کلیدی کمک میکند، عبارتند از :•علاقه عاطفی یا مالی این افراد نسبت به خروجی پروژه چیست؟ مثبت یا منفی؟•چه چیزی بیشتر از همه آنها را انگیزه مند می کند؟•آنها چه اطلاعاتی از شما میخواهند؟•چگونه آنها این اطلاعات را از شما دریافت میکنند؟ بهترین راه انتقال پیامتان به آنها چیست؟•عقاید فعلی آنها نسبت به کار شما چیست؟ آیا این عقیده بر پایه اطلاعات خوب و درستی است؟•چه کسانی بر عقاید آنها درمورد پروژه تأثیر گذارند؟ چه کسانی بر عقاید آنها در مورد شما، تأثیرگذارند؟ آیا ممکن است برخی از این تأثیرگذاران، از مهمترین ذینفعان شما باشند؟•اگر این افراد، مثبت نگر نیستند، چه چیزی باعث شده است که آنها برای حمایت پروژه شما گرد هم جمع شوند؟•اگر شما فکر میکنید که قادر به کسب حمایت آنها نیستید، چگونه میتوانید مقاومت آنها را مدیریت کنید؟•چه کسانی تحت نفوذ این افراد هستند؟ آیا آنها میتوانند ذینفعان کلیدی شما باشند؟اولین کار برای پاسخ به سئوالات بالا، پرسش مستقیم از خود ذینفعان است. معمولاً افراد در مورد بیان دیدگاه های خود با دوستانشان کاملاً باز هستند، بنابراین اولین کار برای دستیابی به عقاید این افراد؛ ایجاد یک رابطه خوب با آنها میباشد.نتایج یافته های خود را میتوانید بر روی نقشه ذینفعان وارد کنید. به کمک این نقشه میتوان فهمید که کدام یک از ذینفعان نقش مانع و منتقد پروژه و کدام یک نقش پشتیبان و مدافع پروژه را دارند. بهترین کار برای مشخص کردن ذینفعان، استفاده از رنگها است: ذینفعان پشتیبان و مدافع را با رنگ سبز، ذینفعان مانع و منتقد را با رنگ قرمز و سایر ذینفعان خنثی را با رنگ نارنجی نشان دهید.

اسلاید 6: نمونه کاربردیشما میتوانید از ماتریس قدرت / علاقه برای شغل فعلی تان و یا برای اقدام و پروژه ی جدیدی که قصد انجام آن را دارید، استفاده کنید. یک تحلیل ذینفعان کامل انجام دهید. از خودتان بپرسید آیا در برقراری ارتباط با ذینفعانتان به اندازه کافی اثربخش عمل کرده اید یا اینکه برای کسب حمایت ذینفعان و کاهش انتقادات چه اقدامات بیشتری میتوانید انجام دهید.نکات کلیدیکار یا پروژه شما زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود که در طی آن افراد بیشتری تحت تأثیر قرار گیرند. برخی از این افراد قادر به اعمال نفوذ بر روند پروژه و یا موقعیت شما را دارند. برخی از آنها از حامیان سرسخت شما هستند و برخی از منتقدان جدی شما خواهند بود.مدیریت ذینفعان، تکنیکی است که برای شناسایی ذینفعان کلیدی و جذب حمایت آنها بکار گرفته میشود. تحلیل ذینفعان، اولین مرحله از این تکنیک میباشد. در این تحلیل به شناسایی و کسب اطلاعات از مهم ترین ذینفعان میپردازیم. مراحل انجام تحلیل ذینفعان به این صورت می باشد :•اولین مرحله برگزاری جلسات طوفان فکری برای تهیه لیست ذینفعان پروژه است.•سپس افراد شناسایی شده را براساس دو معیار قدرت و علاقه اولویت بندی کرده و جایگاه آنها را در ماتریس قدرت / علاقه مشخص کنید.•در نهایت باید مشخص کنید که این ذینفعان چگونه انگیزه مند میشوند و شما برای جمع کردن آنها در اطراف خود به چه چیزهایی نیاز دارید.

اسلاید 7: ابزارهای مرتبطرویکرد ابزاری نظریه ذینفعان Instrumental Approach Of Stakeholder Theoryمدیریت ذینفعان راهبردی Strategic Stakeholder Managementنگاشت ذینفعان Stakeholder Mappingمزایامی توان در مراحل اولیه برنامه ریزی پروژه از عقاید ذینفعان کلیدی برای شکل گیری پروژه استفاده کرد. این کار نه تنها باعث کسب حمایت آنها می شود؛ بلکه در مجموع منجر به بهبود کیفیت پروژه نیز خواهدشد.داشتن حمایت افراد قدرتمند از پروژه باعث می شود تا به منابع بیشتری دسترسی داشته باشید و درنتیجه احتمال موفقیت پروژه افزایش پیدا میکند.وقتی با ذینفعان خود ارتباط مناسب را داشته باشید می توانید اطمینان یابید که آنها به خوبی از اقدامات شما و منافع حاصل از پروژه هایتان آگاه هستند. این بدین معنا است که آنها حتی حاضر خواهند شد که در شرایط ضروری از شما حمایت کنند.به این وسیله شما می توانید واکنش افراد را نسبت به پروژه تان پیش بینی کرده و متناسب با آن برنامه لازم برای جذب حمایت آنها را تهیه کنید.

اسلاید 8: کاربردهاتکنیک بنیادی تحلیل ذینفعان راهی سریع و مفید برای شناسایی ذینفعان و علائق آنهاست که با روشن ساختن کانون توجه آنها در سازمان به معرفی بعضی از موضوعات استراتژیک پرداخته و سپس عوامل حامی یا مقاوم را بررسی میکند. یکی از مدل های پایه ای تحلیل ذینفعان استفاده از جدول قدرت در مقابل علاقه است که در آن ذینفعان در یک ماتریس دو در دو طبقه بندی می شوند . محورهای این جدول عبارت است از میزان توجه یا علاقه به سازمان - که البته منظور کنجکاوی ساده در مورد آن نیست - و دیگری قدرت تاثیرگذاری بر سازمان .معایب•تعیین اینکه چه کسانی واقعا ذینفعند، کار مشکلی است.•اجرای تحلیل ذینفعان ممکن است پرهزینه و وقت گیر باشد.

اسلاید 9: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 10: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان