صفحه 1:
دکتر کامران صداقت
صفحه 2:
وارسي تك تك سوالها و تعين ميزان دقت و
نارسايي هاي آنها
9 تعيين نقاط قوت و ضعف يك آزمون و كيفيت
همه سوالهاي آن
صفحه 3:
اطلاعات موردنیاز
7" پاسخهايي که آزمون شوندگان به هر سوال می دهند
چند نفر گزینه درست را انتخاب کرده اند
7 هر يك از گزینه هاي انحرافي چند نفر را به خود جلب
کرده است
جند نفر آن را بي جواب گذاشته اند
لاتعيين دو كروه قوي (بالا) و ضعيف (يايين) اطلاعات
براي تك تك سوالات هر آزمون
صفحه 4:
مراحل
۳ مرتب کردن برگه هاي آزمون به ترتیب نمره اي که گرفته
اند از کوچك به بزرگ
انتخاب از بالاترين نمره و قرار دادن تعداد برگه هاي مورد
نیاز در گروه بالا
انتخاب از پایینترین نمره و قرار دادن تعداد برگه هاي مورد
نیاز در گروه پایین
صفحه 5:
"۲ اگر تعداد دانش آموزان OO نفر يا کمتر است : برگه هاي
آزمون به دو دسته بالا و پایین نقسیم می شوند
۲ تعداد کل دانشجویان بیشتر از 000 و کمتر از 6۳00 نفر:
0 برگه بالا و 00 برگه پایین
"۲ تعداد کل دانشجویان بیش از 6۳00 نفر: 96070 کل برگه ها
صفحه 6:
تحلیل سوالات
- ضریب دشواری
- تحلیل گزینه های انحرافی
صفحه 7:
(Difficulty Index) ¢¢ loco Ww ps
لاد رصدى ازافراد كه به سوال پاسخ درست داده اند
لاضریب دشواری مطلوب: 900 تا (10) درصد
تاسوال دشوار: 0)
تاسوال آسان: 06000
لاضريب دشوارى:
تعداد پاسخهای درست گروه بالا + پایین به تعداد کل
افراد گروه بالا + پایین ضربدر 4000
صفحه 8:
Discrimination) j.035 ضریب
(Index
قدرت سئوال را در تشخیص بین گروه قوی و گروه ضعیف
آزمون شوندگان مشخص می کند
معلوم می کند که سئوال تا چه اندازه می تواند گروه قوی را از
گروه ضعیف تشخیص دهد
ضریب تمیز < تعداد پاسخهای درست گروه بالا - پاسخهای
درست گروه پایین بر تعداد افراد گروه بالا
صفحه 9:
وباثر 0/6
0/۱52
0/99
تا 0/0
99
ONS زیر
سوالات بسیارخوب
تقریبا خوب
سوالاتی که احتیاج به تجدید نظردارند
سوالات ضعیف که به تجدید نظرنیاز
دارند ويا بايد حذف شوند
صفحه 10:
حداکثر ضریب تمیز
ضریب دشراری سوال
حدافل ضریب تمیز
۰/۸
+۶
+
+.
۲
۴
ضریب تمیز سوال
صفحه 11:
سوالهای خوب یک آزمون آنهائی هستند که
دارای ضریب دشواری متوسط و ضریب تمیز
بالایی باشند
صفحه 12:
مقدار ضریب دشواری چقد راست ؟
Cee oe Son)
PO-OO لست؟
سئوال مناسب و موردتائيد اسث
صفحه 13:
گزینه های انحرافی
هنت محر
ف: منحرف کردن افرادی که پاسخ
فربادی که پاسخ صحیح را نمی دانند
ز مان
زمانی مطلوب ١ ست که افراد گ ف
افراد كروه يايين را منحرف كند
صفحه 14:
(validity) 0+3) wis»
7 هدفی که آزمون برای تحقق بخشیدن به آن طراحی شده است
"۲ آزمونی روا تلقی می شود که برای اندازه گیری آنچه مورد نظر
ably cals wal
Oo انواع:
"" روايى محتوايى (content)
(face) cose als ®
" روايي معيار يا ملاك
صفحه 15:
روایی محتوایی
7 آیا سوالات آزمون از محتوایی درس یا موضوع مورد نظر نمونه
مناسبی ارائه می دهند؟
۲ آیا آزمون بر اساس اهدافی است که دانشجو باید یاد بگیرد؟
7 روايي محتوايي به اين مطلب اشاره مي کند که نمونه سوال هاي
موجود در يك آزمون تا جه حد معرف كل جامعه سؤال هاي ممكن
است كه مي توان از محتوا يا موضوع مورد نظر تهيه كرد.
OF براى افزايش روايى آزمون:
"" جدول مشخصات آزمون (5066[81005 0۴ ۵016):
7 ردیفها: محتوای آموزشی مورد نظر
ستونها: حیطه های شناختی (دانش» درک» کاربرد» تحلیل)
صفحه 16:
روایی صوری
به اين مطلب اشاره مي كند كه سوال هاي يك آزمون تا چه حد در
ظاهر شبیه به موضوعي هستند که براي اندازه گيري آن تهیه شده اند
لا عوامل موثر بر روایی صوری:
درونی
تادستور العمل آزمون
7 کیفیت سوالات
7ترتیب قرار گرفتن سوالات (از نظر دشواری و آسانی)
بیرونی
تافضا و زمان برگزاری آزمون
صفحه 17:
۰
A. روايي
میزان ارتباط بین نمرات حاصل از يك آزمون با نمرات
حاصل از يك آزمون یا وسیله اندازه گيري دیگر است.
هرزمان که از نمرات يك آزمون براي پیش بيني عملکرد
افراد در آزموني دیگر (آزمون ملاك) استفاده کنیم با روايي
ملاك سر وکارداريم.
آزمون اول را آزمون پیش بین و آزمون دوم که عملکرد فرد
درآن پیش بيني مي شود »آزمون ملاك نام دارد.
صفحه 18:
(Reliability) 053) aub
ads ۲" اعتمادپذیری یا تکرارپذیری نتایج
۲7 توانایی آزمون در قابلیت تعمیم پذیری
آزمون بايد يايا باشد تا بتواند روا باشد
۲7 اگر آزموني در هر بار اجرا برروي تعدادي آزمون شونده نتايج
مختلفي به دست دهد پایا نخواهد بود
صفحه 19:
روشهای تعیین پایایی
Oo پایایی ممتحنان
ل بازآزمايى
"۲ فرمهای هم ارز
تا همسانی درونی
صفحه 20:
براي تعيين بايايي آزمون هاي تشريحي يا به طور كلي آزمون هاي
غير عيني كه نمرات آنها تحت تاثير قضاوت مصححان قرار مي
كيردء بايد از دو يا جند مصحح كه مستقلا ياسخ هاي آزمون
شوندكان راتصحیح مي کنند» استفاده كرد همبستكي بين نمرات
مصححان مختلف شاخص بايايي مصححان به حساب مي آيد
صفحه 21:
فرمهای موازی
تا طرحی دو آزمون موازی یا هم ارز از یک مطلب و انجام آن در
یک گروه از آزمون شوندگان در فاصله کوتاهی از هم
صفحه 22:
همسانی درونی
۲7 انجام یک آزمون در یک گروه از آزمون شوندگان و سپس دو نیمه
كردن آزمون و مقایسه آن (سوالات فرد و زوج)
ل تعيين ضريب همبستكى
صفحه 23:
عوامل موثر بر پایایی
افزايش تعداد سوالات
۲ همكون كردن سوالات
ل افزايش سوالات با ضريب تميز بالا
ل افزايش سوالات با ضريب دشوارى متوسط
صفحه 24:
صفحه 25:
نو
»
res را
TAXONOMY Rj Goly 4)
= Babylon English-English + Browse
taxonomy
n.* study of the principles of scientific classification
(Biology)
i Concise Oxford English Dictionary + 6 ih
taxonomy
@ noun chiefly Biology the branch of science concerned
with classification. »a scheme of classification.
taxonomic adjective
taxonomical adjective
صفحه 26:
Miller - Van der Vieuten
learning assessment pyramid
Peeters (Pe 4
ed pea, Ortevs, Lou,
Ondercover GPs
ده ج19 protean
۳۶ ,0050025 ,جصفسحووط 0
مس !/ لوص 13) امحم:
POR, Pranab, Boras, On
0 62086, 0, 0
صفحه 27:
حیطه شناختي
در حي
سطوح يادكيري
صفحه 28:
Cognitive domain
evaluation
5 Recognition recall
تا
5 Problem solving
صفحه 29:
Taxonomy 1
5 Knowledge
4 Remember
5 Recall
5 Recognition
صفحه 30:
شايع ترين تومور مغزی کدام است ؟
الف - منینجیوما
ب -استروسیتوما
ج -همانجیوما
د -اولیگودندروگلیوما
06-06 از مجموع سوالات را تشکیل میدهند
زمان جواب دادن 00-00 تانیه
صفحه 31:
Taxonomy 2
قدر تركيب داده ها
ذا درك مطلب
7 تفسيرمطلب
۲ آنالیز مطالب
۲۳ تشخب
صفحه 32:
تاکسونومی دو (تشخیص و تفسیر)
نوجوان 4 ساله ای پس از برگشتن از مسابقه فوتبال شکایت از درد
شديد در بيضه سمت چپ و شکم همراه با تهوع واستفراغ به مدت
© ساعت دارد در معاینه شکم نرم و: طبیعی داشت ومحتوی
کیسه بیضه سفت ودردناک وکبود بود.بعلت درد معاینه حلقه
انگوینال میسرنشد,گرافی ساده شکم و ازمایش کامل ادرار طبیعی
بود تشخيص شما جيست ؟
الف -اوركييت
ب ختق انگوینال مختقق
ج -تورشن تستیکول
د -هماتوم ناشی از ضربه
00-0© از سوالات و زمان 900-656 ثانيه
صفحه 33:
Taxonomy 3
۲7 ارزشیابی
قضاوت (بالينى )
2 حل مساله
قدرت و توان پیش بینی
۲7 قدرت تصمیم گیری در تنظیم برنامه درمانی
7 قدرت در ارایه راه حلهای عملی
صفحه 34:
توکسونومی 2 (تصمیم گیری )
چه تصمیمی برای این جوان میگیرید ؟
الف -تجويز مسكن و ييكيرى تا )©ساعت
ب - دتورشن فورى بيضه
ج -اوركيكتومى الكتيو
د -هرنيورافى فورى
900-5310 سوالات را تشكيل ميدهند
زمان 600-08 تانیه
صفحه 35:
مثال
تا گرافی ۸ قفسه سينه جيست؟
اين كرافى را تفسير كنيد.
8 اين كرافى از قفسه سينه مربوط به آقائ Sly fay cline ALL OD
و سيكار كه در حمام لیز خورده و شکایت از درد در سینه و تنگی
نفس بمدت ۳ ساعت دارد » چه تصمیمی برای وی میگیرید ؟
صفحه 36:
یاداوری مهم
لا بعضی از سوالات ظاهری شبیه تاکسونومی 0 دارد در حالیکه فقط
محفوظات را می سنجند:
ل جوان 0ساله ای شکایت از چند نوده بدون درد درناحیه سوپرا
کلاویکولار سمت چپ به مدت ماه دارد در معاینه ۴ توده سفت
و به هم چسبیده بدون درد در لمس بطور متوسط در اندازه های
در ۴)سانتی متر یافت شد . در صورتیکه جواب بیوپسی از
ضایعات لنفوم هوجکین باشد کدامیک از انواع ذیل پیش اگهی
بهتری دارد ؟
صفحه 37:
ياد اوری مهم
7 بعضی سوالات ظاهری شبیه تاکسونومی دارند ولی نیاز به تجزیه
و تحلیل دارند !!!
۲7 در معاینات بدو استخدام فردي که در معدن سنگ آهن فعالیت مي
کند چه تستهايي را پیشنهاد مي کنید؟
صفحه 38:
نکات مهم در خصوص طراحی سوالات
۱
۲
هر سوال باید یک هدف آموزشی را اندازه بگیرد .
سوالها را کاملا روشن و واضح بنوسید و از عبارات و کلمات قابل فهم
استفاده نمایید. میزان دشواری یک سوال به محتوا و هدف آموزشی
باید مورد سنجش باشد نه به عبارات و کلماتی که در آن بکار می رود.
مطللب اصلی سوال را بطور کامل در تنه سوال بنويسيد. تنه سوال بايد
بگونه ای باشد که آزمون شونده پس از خواندن آن و پیش از مراجعه به
گزینه ها بداند که سوال مربوط به چه مطلبی است.
صفحه 39:
لا مثال:
لآ سوال ضعيف
Slate Jour A
آ" الف)نشان می دهد که چگونه می توان از آزمون برای بهبود امر آموزش و
یادگیری استفاده کرد.
آ" ب) نمونه بهتری از محتوی درس و هدفهای آموزش به دست می دهد
ج) روش مورد استفاده در تصحیح پاسخهای آزمون را مشخص می کند
۲ د) عینیت آزمون را افزایش می دهد
صفحه 40:
لا سوال Fe
Qo مهمترين فايده استفاده از جدول مشخصات در تهيه آزمون هاى
پیشرفت تحصیلی آن است که:
آ۲ الف) آموزش و یادگیری را بهبود می بخشد
آ" ب) نمونه بهتری از محتوی درس و هدفهای آموزش به دست می دهد
ج) روش مورد استفاده در تصحیح پاسخهای آزمون را مشخص می کند
۲ د) عینیت آزمون را افزایش می دهد
صفحه 41:
۲ <- از تکرار مطالب در گزینه ها خوداری کنید.
07 متال سوال ضعیف:
تا در آزمونهای عینی» اصطلاح عینی:
8 الف) به روش مشخص کردن نتیجه یادگیری مشخص می شود
7 ب)به روش انتخاب محتوای آزمون مربوط می شود
تا ج) به روش تصحیح جوابها مربوط می شود
5 د) به روش ارائه مطالب مربوط می شود
صفحه 42:
لا سوال بهتر
درآزمونهاى عينى اصطلاح عينى مربوط به جه جيزى است؟
۲ الف) مشخص كردن نتيجه يادكيرى
ب)انتخاب محتواى آزمون
۲ ج) تصحيح جوابها
تا د) ارائه مطالب
صفحه 43:
©- همه كزينه هاى يك سوال بليد متجانس و به موضوع واحدی مربوط
باشد. تجانس كزينه ها يكى از راههاى كنترل سطح دشوارى سوالهاست.
لا مثال:
كداميك از مطالب زير درست است؟
(GE تهیه جدول مشخصات برا ی آزمونهای انشایی مفید نيست
(OF سوالهای عینی را تنها در كلاس هاى دانشگاهی می توان اجرا کرد
لا ج)هدفهای رفتاری از دیر باز مورد استفاده معلمان بوده است
ل د)سوالات انشليى بهترين نوع سوال برای ارزشیلبی هدفهای طبقه ترکیب
هستند.
صفحه 44:
لا سوال بهتر
ل در رابطه با سوالات انشايى و ارزشيابى هدفهاى آموزشى بايد كفت :
GIF سوالات انشايى بهترين نوع سوال براى ارزشیابی هدفهای طبقه
ل ب) سوالات انشایی برای ارزشیابی هدفهای هیچ یک از طبقات حوزه
ج )بين سوالات انشايى و سوالات عينى از نظر ارزشیابی هدفهای
گوناگون آموزشی چندان تفاوتی وجود ندارد
۳ د) بهتر است از سوالات انشایی بندرت استفاده شود.
صفحه 45:
۳ - گزینه انحرافی بلید طوری نوشته شود که توجه آزمون شوندگان بی
اطلاع از موضوع سوال را به خود جلب کند.
۲ ۷-تنه سوال و گزینه صحیح نباید تشابه ظاهری داشته باشند. آزمون
شونده ممکن است جواب صحیح را با توجه به تشابه ظاهری پیدا کند
لا مثال: اسناد مالکیت املاک مردم در کجا ثبت می شوند
۲ الف) اداره کل ثبت اسناد و املاک
ب) اداره کل ثبت احوال
2 ج) وزارت امور اقتصادی و دارایی
ل د) وزارت فرهنگ و آموزش عالی
صفحه 46:
لا ©- در سوالات منفی کلمات منفی را برجسته کنید.
-٩ ۲" از نوشتن سوالهایی که در آنها متن سوال منفی و گزینه ها منفی
هستند احتراز کنید.
۳ ۱۰ از کاربرد عبارتهایی مانند تمامی موارد. هیچکدام از موارد و غیره
خوداری کنید..
-١١ سوالها را مستقل از هم بنویسید: پاسخ دادن به یک سوال نباید
شرط لازم برای پاسخ دادن به سوال دیگر باشد
صفحه 47:
© ؟1-از صحبح بودن املایی تنه سوال و گزینه ها اطمینان حاصل کنید.
-١ دو كزينه متضاد را كه يكى از آنها درست است بكار نبريد مكر اينكه
از دو زوج متضاد براى سوال جهار كزينه اى استفاده كرد.
۲ مثال:
ل" در نظریه شرطی سازی کلاسیک پاولف. خاموشی عبارتست از:
2 الف) بى اثر شدن محرک شرطی
ب) بى اثر شدن محرك غير شرطى
ج)- تغيير شكل دادن محرك طبيعى
ل د) تغيير شكل دادن محرك غیرطبیعی
صفحه 48:
5 642)- طول گزینه درست را در سوال های مخثلف تغییر دهید.
۲ 9 محل گزینه درست را در میان گزینه های انحرافی به طور تصادفی
انتخاب کنید.
۲ 0» كلماتي را که در تمامي گزینه ها به کار مي رونده به ساقه سوال منتقل
كنيد
۲ ۲2 از ترکیب گزینه هاي فارسي و انگليسي اجتناب کنید.
0 6 سعي کنید طول گزینه هاي مختلف تقریبا یکسان باشد
9 09. از طراحي سوالاتي با اين مضمون خودداري نمایید: "در خصوص ....
ch alas از جملات زیر صحیح است؟*
صفحه 49:
چک لیست میلمن جهت بررسی رعایت اصول ساختاری در سئوالات
15
ise LEC اعظم اطلاعات در ساقه سوال گنجانده شده است؟
۲ - آیا سوال یک هدف اختصاصی یادگیری را مورد ارزیابی قرار مي
دهد؟
- آيا لغات استفاده شده در ساقه يا كزينههاء شفاف و مستقیم بیا
شدهاند؟
؟ - آيا از كاربرد كزينه منفى براى ساقه منفى خوددارى شده است؟
- آيا از كاربرد كزينههاى نظير همه موارد هیچکدام و گزینههای
تركيبى خوددارى شده است؟
ع - آيا ازكاربرد كزينههاى متضاد يكديكر خوددارى شده است؟
صفحه 50:
جك ليست ميلمن جهت بررسی رعابت اصول ساختاری در سئوالات
چند گزبنه ای:
سوال 99
> - آیا لغات مثبت درساقه سوال استفاده شده است یا در صورت منفی بودن
ساقه سوال لغایت منفی مشخص شده اند؟
- آیا هر سوال مستقل از سوالات دیگر می باشد؟
٩ آیا گزینه ه از نظر طول. ساختار لفوی و سبک نگارش هم سنگ هستند؟
۰ - آیا تا حد امکان از کاربرد ساختار لغوی و سبک نگارش هم سنگ هستند؟
۱ - آیا کلمات به کاررفته در ساقه و با گزینه ها از نظر املایی صحیح هستند؟
۲ - آیا گزینه ها بطور عمودی لیست شده اند.