صفحه 1:

صفحه 2:
يه احور كي تحولات عاطفى دوره‌ی بلوغ استاد : جناب آقای دکتر شسرفی

صفحه 3:
بخش اول : ويزكى ها و واقعيتهاى بلوغ و نوجوانى ‎-١‏ سلامت فطرت ۲- لطافت دل ۳- ذهن مستعد

صفحه 4:
۱- بلوغ , با تغييراتى در تن و روان همراه است . ۲- بلوغ » با تغییراتی در رفتار و خلق و خوی همراه است . ۳- بلوغ » در سنین متغیری ایجاد می‌شود (بلوغ زودرس و دیررس ) ۴- بلوغ « متأثر از تغذیه » عوامل زیستی و عرض جفرافیایی است . ۵- بلوغ » از فرهنگ و محرک‌های محیطی تأثیر می‌پذیرد . ۶ بلوغ .با نوجوانی از سالهای اولیه آن همپوشی دار . ۷- بلوغ « با تکلیف شرعی همزمان و مقارن است .

صفحه 5:
۸- بلوغ » تولد ثانوى و نقطه‌ی عطف زندگی تلقی می‌شود ( با تأکید بر حیات عاطفی ) ‎-٩‏ بلوغ , با تغییرات جدی از حیث کمیت و کیفیت دروس همراه است ( تأثیر آن در رشد اعتماد به نفس ) ۰- بلوغ , با افزایش حساسیت نوجوان نسبت به فضای زندگی » روابط والدین با هم و کیفیت تأثیر آن در آرامش زندگی همراه است . ۱- بلوغ » با بروز هویت جدیدی به نام نوجوانی همراه و اقتضا آن تغيير مناسبات اطرافيان با اوست .

صفحه 6:
با وجود تعاریف متعدد برای نوجوانی به نظر می‌رسد "تولد ثانوی عنوان مناسب تری برای این دوره می باشد. زیرا تغییر و تحولات کمی و کیفی ویژه ای برای نوجوان پیش می آید و توجه و مراقبت ویژه والدین و مربيان را ضروری می سازد. نوجوانی خود به دو مرحله (۱۲-۱۴ سال) و (۱۵-۱۸) تقسیم می شود که نوجوانی اول مقارن با دوره راهنمایی و نوجوانی دوم مقارن با دوره دبیرستان و دوران جوانی نیز سالهای ‎VO)‏ ‏۸) می باشد که شامل دوره پیش دانشگاهی و دانشگاهی است. غالبا بلوغ برای پسران درحدود ۱۵ سالگی رخ می دهد و لذا می توان آن را حدفاصل و نقطه تماس دو مرحله نوجوانی تلقی نمود.

صفحه 7:
برخی از خصوصیات بارز و برجسته این دوره عبار تند از: - دوره تكوين هويت: به اين معنا كه نوجوان در تلاش براى درک این مسئله که "من كيستم؟ " غالبا پاسخ های اقناع كننده اى مى يابد. - نياز به مبناى جهت كيرى : با اين توضيح كه وى تلاش مى كند تا با دستيابى به آرمان و هدف مشخص مسیر آینده خود را روشن کند. - برزخ ميان دو مرحله: نوجوانى ميان دو دوره کودکی و جوانی احاطه شده و همچون پرزخی است که تعلق او را به جوانی بیشتر شاهد هستیم. - دستیابی به استقلال نسبی: نوجوان در حرکت به سوی بالندگی و رشد. مایل است از نوعی استقلال و قدرت تصمیم گیری نسبی برخوردار باشد.

صفحه 8:
- ترجیح ارتباط افقی بر ارتباط عمودی: علاقه مندی نوجوان برای اینکه اطرافیان همچون یک دوست با او برخورد نموده و ارتباط برقرار نمایند. - تغییر در نگاه به زمان: نوجوان افق نگاهش را به زمان گسترش داده و بد گذشته و آينله (آينذه بيش از كذقتته) علاقمنل مى اشنوة. - احساس تنهايى و بى كسى: كاهى نوجوان احساس تنهايى عميقى نموده و نوعى درون كرايى در أو مشاهده مى شود. - بيدار شدن غرائز و احساسات: در اين دوره غرائز نيرومند سر ب و بر بخشى از وجود او تأثير مى كذارند. - تغيبرات سریع و پی در پی: حالات نوجوان نیز همچون زندگی در معرض تغییرات زیادی قرار مى كيرند. - نیاز به آگاهی از فرآیند بلوغ و نوجوانی و شیوه مواجهه با آن - نیاز بهآگاهی از حیات عاطفی بلوغ , نشانهكان » فرصت‌ها و تهدیدها .

صفحه 9:
بخش دوم : نوجوانی» حیات عاطفی» فرصت ها و تهدید ها مقدمه : اضلاع مختلف زندگی نوجوان ( عاطفی» اجتماعی» علمی و آموزشی, عقلی» خانوادگی, دینی و اخلاقی» سیاسی و ۰۰۰) وجوه مختلف زندگی

صفحه 10:
۱- قدرتمندی احساسات : حضور پر رنگ عواطف در زندگی فرد ۲- رفاقت گرایی : گرایش به جمع همسالان ۳- تأثیر حیات خانوادگی : خانواده» عامل اثرگذار بر احساسات فرد ۴- خلأُها و کمبودها : جستجو برای کشف منابع عاطفی جایگزین ۵- اراده خودساز شخصیت : عامل تعیین کننده حیات عاطفی اراده آدمی

صفحه 11:
مهمترین آسیبهای اين دوره از حیث دوستی ها عبار تند از: ‎-١‏ خودشيفتكى» فرد مركز ثقل عواطف خويش ( نمونه: احتمالا يديده تك فرزندى) ‏۲- عدم بلوغ عاطفى ( نمونه: نارسايى والدين در برقرارى ارتباطات عاطفى صحيح) ‏۳- عدم موازنه در داد وستد عاطفی ( اعمال محبت یک جانبه والدين به فرزند) ‏۴- حساسیت و زودرنجی های رو به تزاید ‏۵- فقدان ضابطه برای دوست یابی

صفحه 12:
حيات عاطفی الف) مزیت ها : ب) تهدید ها : ۱- خروج از دایره تنهایی ۱- دوستی های افراطی ۲- تقویت روفد اجتماعی ۲- دوستی جنس مخالف ۳- توسعه تجربیات اجتماعی ۳- انزو؛ گوشه گیری ۴- رشد مهارت های زندگی ۴- جذب کانون های عاطفی مشکوک ۵- زمینه مساعد برای تعالی معنوی ۰ ۵- ناتوانی در کنترل تغییر و تحولات عاطفی

صفحه 13:
بخش سوم : موضوع " تثیر رشد شناختی و عاطفی نوجوان در ثبات شخصیت" مقدمه : از خصوصیات انسانهای رشید و تکامل یافته . رشد همه جانبه و متوازن و متعادل آنان است. آنها در ابعاد عاطفی» شناختی, اجتماعی و اخلاقی به طور همزمان به قابلیت های بالایی دست می یابند و زمان مهم و مناسب برای نیل به این مرحله» دوره نوجوانی و سالهای اول جوانی است. در این مبحث به بیان تاثیر رشد شناختی و عاطفی نوجوانان در ثبات سخصیت آنان می پردازیم :

صفحه 14:
الف - ویژگیبای رشد شناختی نوجوان کسانی که واجد ویژگی های ذیل می باشند. از رشد شناختی مناسب و مطلوبی برخوردارند: ۱- مواجه شدن با مسئله (درگیری با موقعیت) یا (مشکل چیست؟) ۲- آگاهی و بصیرت نسبت به مسئله (چه شناختی نسبت به مشکل دارم؟) ۳- قدرت تجزیه و تحلیل مسئله (چه تحلیلی از مشکل دارم؟) ۴- قابلیت حل مسئله (چه راهکاری برای حل مشکل دارم؟) ۵- آینده نگری (یرمبنای حل اين مشكل جه نوع پیش بینی برای آینده

صفحه 15:
ب- ویژگیبای رشد عاطفی نوجوان برخورداری از خصوصیات زیر, بیانگر رشد عاطفی نوجوان می باشد: ۱- توجه و اهمیت دادن به دیگران (همسالان» خانوادهه محيط مدرسه) ۲- درک احساسات دیگران ۳- احترام به احساسات دیگران ۴- همدردی و همدلی با دیگران ۵- اهتمام به حل مشکل دیگران

صفحه 16:
ج- "ثبات شخصیت " الزاماً مبتنی بر چه نوع توانایی‌هایی است؟ برخی از مهم ترین توانمندی های مذکور عبارتند ازد ۱- اعتماد به نفس (خودباوری» اطمینان به خویشتن و نگاه وافع بینانه به خود داشتن) ۲- اعتماد به دیگران (رابطه خود و دیگران را بر پایه اعتماد و اطمینان تنظیم نمودن) ۳- جلب اعتماد دیگران به خویشتن( نظر مثبت و اطمینان بخش دیگران را فراهم کردن) تحقّق سه مؤلفه مذكورء همچون اضلاع‌مثلثی است که اجتماع آنها همراه توکل به خداء موجد حصول "عزت نفس " می‌شود.

صفحه 17:
بخش چهارم : موضوع "پرخاشگری؛ مطالعه موردی ( به منزله یک آسیب در حیات عاطفی ) * مقدمه: برخی از صاحب نظران اجتماعی» پرخاشگری را پدیده عصر جدید دانسته و آن را معلول روند بيجيده تر شدن زندگی, ناتوانی آدمی در کنترل فرایندهای حیات و کاهش اعتماد به نفس وى مى دائئد. با اين حال» تمي تون به طورقاطع و کامل این نظریه را پذیرفت, بلکه با شناخت عوامل اثرگذار می توان در کنترل آن توفیق حاصل نمود و به لحاظ شیوع این پدیده در سن بلوغ و نوجوانی آن را مورد بررسی مستقل قرار می‌دهیم .

صفحه 18:
الف - عوامل و زمینه های پر خاشگری : * سن بلوغ و دوره نوجوانی و اقتضائات آن * ناکامی مقطعی/ ناکامی های مکرر * رشد فاصله میان امکانات و انتظارات (منطقی/ غیرمنطقی) # کاهش عرّت نفس و خودباروی ‏ موفقیت واقعی عزت نفس موفقیت مورد انتظار # احساس نامنی در زندگی خانوادگی (واکنش به ناسازگاری والدین) * احساس بی عدالتی در خانواده( برداشت لین مطلب که یکی از ف بیشتری از استحقاق خویش دارد) * عدم تأمین يك یا برخی از نیازهای اساسی رولنی (امنیت/ تبادل منزلت/ تکریم زیبایی/ تلّق/ خودشکوفایی) * افراط در توجه به نوجوان و تقویت حساسیت های بيجا * تقلید از الگوهای پرخاشگری (همانند سازی با رفتارهای عینی یا

صفحه 19:
ب- راهکارها و شیوه های مواجهه با پرخاشگری : * انگیزه شناسی(عامل اصلی پرخاشگری چیست؟) مطالعه روحیات و رفتارها/ # خویشتنداری و عدم مقابله به مثل * آرام سازی فضای خانواده و زندگی # همدلی و همدردی * ورزش, بازی و فعالیهای بدنی (راهی برای تخلیه هیجانات مضر و آزار دهند & تجدید نظر در برنامه تغذیه و بهداشت فردی ایجاد فاصله ای منطقی برای استراحت فکری در میان ساعات مطالعه (هر فکری» ۱۰ دقیقه استراحت) * ایجاد تعادل میان امکانات و انتظارات (فرد از خویشتن/ دیگران از فرد) * حفظ موازنه در تأمین نیازهای اساسی روانی (پرهیز از افراط و تفریط) *# تقویت عنصر معنوبت در خانواده و استمرار ارتباط با خدای متعال # آموزش مهارت‌های زندگی نظیر مدیریت هیجانی شامل کنترل خشم © ايجاد بينش در خصوص بيامدهاى كوتادمدت و دراز مدت مديريت

صفحه 20:
بخش پنجم : " نقش هوش هیجانی در مدیریت احساسات و عواطف " مقدمه : هوش هیجانی (عحب المصاست) نوع دیگری از هوش است که مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از لن برای اتخاد تمگمیمهایمناسب در زندگی است. توآنایی اداره مطلوب خلق و خوی و وضع رولنی و کنترل تکلنش هاء عاملی است که به هنگام شکست ناشی از دست نیافتن به دف در شخص ایجاد انگیزه وامید می,کند. "هم حسی " یینی آگاهی از احساسات افراد پیرامون انسان و مهارت اجتماعی یعنی خوب تا كردن با مردم و کنترل هیجانهای خویش در رابطه با دیگران و تانایی تشویق و هدایت آنان است. هوش عمومی (100) و هوش هیجانی ‎(BO‏ برخی از صاحب نظران بهره هوشی (160) را در بهترین حللت خود تنها عامل ۲۰ از موفقیت های زندگی دانسته و ۸۰ موفقیتهای افراد را مرتبط با هوش هیجانی می دانند.

صفحه 21:
۱- مهارت خودآگاهی: شناخت احساسات و هیجانات خود به طور نی و عمیق و استفاده از آن برای راهتمایی در تصمیم‌گیری‌های مناسب. ۲- مهارت خود نظم دهی: توانایی مهار مدیریت هیجانات و حفظ آرامش برای کمک به تصمیم گیری و بهره گیری از توانمندی های شناختی به نجو مناسب. هماهنگی با هیجانات خود به نحوی که به جای اختلال در کارها در تسهیل آن به ما يارى رساند. ۳- مهارت خود انگیختگی: استفاده از عمیق ترین علاثق خود برای حرکت دادن و هدلیت به سمت اهدافه تا کمک کند پیشقدم شویم و در جهت‌تکامل و پیشرفت تلاش‌کنیم‌ننه لین که منتظرمانده تا یک واقعه یا شخص باعث ایجاد انگیزه و حرکت در ما گردد. ۴- مهارت هملی: درک آنچه افراد احساس می کنند» توانایی در نظر گرفتن دیدگاههای دیگران و توسعه حسن تفاهم و هماهنگی انسانهای گوناگون به منظور ارتقای طرح مناسبات انسانی (به ویژه در محیط خانواده)

صفحه 22:
۵- مهارتهای اجتماعی: در روابط با دیگران, موارد زیر را از نوع مهارتهای اجتماعی می دانند: - به خوبی کنار آمدن با عواطف خود و دیگران - فهم دقیق موقعیتها و شبکه های اجتماعی - مهارت خوب كوش كردن و زمينه سازى براى خوب ابراز وجود كردن - حل تضادها و تعارض ها و استفاده از اين مهارتها براى متقاعد سازى #رهبرئ ومديريت

صفحه 23:
آنچه واضح است این که: مهارتهای چهارم و پنجم مستقیماً با دیگران و اعضای خانواده در ارتباط می‌باشد و مهارتهای اول تا سوم. به روابط آدمی با خویش معطوف است. موفقیت در ۳ مهارت اول. زمینه ساز موفقیت در مهارتهای چهارم و پنجم است. همسران می‌توانند فضایی فراهم کنند که ضمن تبدیل نیروهای مخالف و قهر آمیز به انرژیهای خلاق. از شایستگی های هیجانی در جهت بهبود و تعالی اداره زندگی و پویایی آن حداکثر استفاده حاصل شود. 2 ۱

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان