پزشکی و سلامت طب سنتی

تدابیر شیردهی ۲

tadabire_shirdehi_tabaye (2)

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تدابیر شیردهی ۲”

تدابیر شیردهی ۲

اسلاید 1: Mamak Hashemi,M.Dwww.tabaye.ir

اسلاید 2: تدابیر شیردهیMamak Hashemi,M.D

اسلاید 3: Mamak Hashemi,M.Dمدت رضاع در قرآن:آیه 15 سوره احقاف: « و حمله و فصاله ثلاثون شهراً » که مجموع دوره بارداری و شیردهی را 30 ماه دانسته مدت شیردهی نوزاد ترم، یک سال و نه ماه محاسبه می شود.آیه 233 سوره بقره: « و الوالدات یرضعن اولادهن حولین کاملین اراد ان یتم الرّضاعة »؛ مادرانی که بخواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر دهند لازم است 2 سال تمام به آنها شیر بدهند.آیه 14 سوره لقمان: « و فصاله عامین »؛ دوران شیر خواری او در دو سال پایان می یابد.

اسلاید 4: Mamak Hashemi,M.Dمدت شیردهی در منابع طب سنتی نهایت دوره شیردهی براساس کتاب خلاصة الحکمة دوسال است و زیاده بر آن باعث بلادت و کم ذهنی طفل می شود.حفظ صحت ناصر الحکما: خجسته ترین زمان از شیر گرفتن، هنگام کم شدن شیر مادر و نمو کامل طفل و مخصوصا بیرون آمدن دندان است. هرگز نباید از یک سال کمتر باشد.

اسلاید 5: Mamak Hashemi,M.Dمدت شیردهی در منابع جدید: 1- هنوز منبع مهم دریافت پروتیین، چربی، کلسیوم و ویتامین ها برای کودک است.2- تا حدود 3/1 انرژی و مواد غذایی مورد نیاز او را تأمین می کند. 3-مواد ایمنی زای شیر مادر نقش حفاظتی بسیار مهمی برای کودک نوپا و در معرض انواع آلودگی است. این حفاظت در برابر بیماری های غیر عفونی نظیر آسم،آلرژی،دیابت نوجوانی و بعضی سرطانهای دوران کودکی نیز وجود دارد.4- نیازهای عاطفی و روانی کودک را که برای رشد و تکاملش بسیار ضروری هستند تأمین می نماید.5- تکامل عصبی و روانی کودک که در سال اول زندگی آغاز شده بود با تداوم تغذیه با شیر مادر در سال دوم استمرار می یابد.6- اغلب کودکان در ایام بیماری به ویژه اسهال، استفراغ وتب ، کم اشتها هستند ولی اشتهایشان به شیر مادر حفظ شده یا حتی بیشتر می شود.7- از نظر اقتصادی چون با کاهش دفعات بیماری های مختلف همراه است، اثر قابل توجهی در بهبود شرایط اقتصادی خانواده دارد.8- در پیشگیری از حاملگی ناخواسته مادر هنوز هم مؤثر است.

اسلاید 6: Mamak Hashemi,M.Dروش های از شیر گرفتن در منابع سنتی :خلاصة الحکمة: مالیدن چیزهای تلخ بر تکمه پستان.سرگرم کردن کودک با وسایل مختلف و گفتن حرفهایی در مذمت و تلخ بودن پستانحفظ صحت: از شیر گرفتن طفل باید با احتیاط و تدریجی طی شود.در ضمن خروج دندان طفل را از شیر نگیرند. بلکه در فاصله روییدن دو دندان باشد.شیر دادن منحصر به 5-4 مرتبه شود صبح و عصر چند قاشق حریره داده شود. به تدریج غلظت و دفعات آن اضافه شود. کم کم آبگوشت و ترید اضافه شود.

اسلاید 7: Mamak Hashemi,M.Dروش های از شیر گرفتن در منابع جدید: بهترین روش، روش تدریجی است. مادر باید خود پیشنهاد شیر دادن نکند و اگر کودک تمایل به شیر خوردن داشت اورا منع نکند. قبل از خواب و به هنگام بیدار شدن به کودک شیر داده شود در زمان هایی که کودک عادت به شیر خوردن دارد یک میان وعده موردعلاقه به او داده شود. برنامه هایی برای سرگرمی او فراهم شود تا کمتر هوس شیر خوردن کند. سعی شود تا کودک مادر را بدون لباس نبیند تا هوس شیر خوردن نکند. وعده های شیر خوردن در ساعات شب به ترتیب یک شب در میان، دو شب در میان و ...

اسلاید 8: Mamak Hashemi,M.D زمان شروع رضاعت مختلط وغذا دادن :در مورد شروع تغذیه کمکی ، در منابع کهن زمان دقیق ذکر نشده، فقط به لزوم شروع آن قبل از بازگرفتن از شیر تأکید شده است.حفظ صحت: 7-6 ماهگی شروع تغذیه تکمیلیلزوم وجود ده دندان برای غذا (18-15) ماه برای قطع شیردهی.

اسلاید 9: Mamak Hashemi,M.Dخطرات زود شروع کردن غذای کمکی: سوء تغذیه و امراض حاصل از آن کساحة و نرمی عظام

اسلاید 10: Mamak Hashemi,M.Dدر منابع جدید بهترین زمان برای شروع غذای کمکی 6 ماهگی است زیرا: وزن شیرخوار حوالی 5 ماهگی 2 برابر وزن تولد می شود و شیر مادر بعد از 6 ماهگی به تنهایی قادر به تأمین نیازهای کودک نیست. ذخیره آهن بدن شیر خوار که در سه ماهه آخر جنینی ذخیره کرده بود در حوالی 6 ماهگی به حداقل می رسد. دستگاه گوارش شیرخوار آمادگی لازم برای غذای نیمه جامد را پیدا میکند. در این زمان کودک توانایی گردن گرفتن و نشستن را پیدا می کندرفلکس بیرون راندن غذا از دهان را از دست می دهد. دندانهایش شروع به رویش نموده و حرکات دست و انگشتانش هدف دار می شود.

اسلاید 11: Mamak Hashemi,M.Dنوع غذا ها ی تغذیه کمکی در منابع طب سنتی:خلاصة الحکمة: شیر گاو، شیر بز، شیربرنج، حریره، احساء لحوم خفیفه، هریسه با گوشت نرم پخته، نان مَیدَه جیّد الطبخ، قطعات به شکل خرما ساخته شده از آرد مَیدَه و شکر سفید و روغن. فردوس الحکمة:«عسل» نخستین غذایی است که بهتر است برای کودک شروع شود چون اشتها آور و تصفیه کننده بدن است .

اسلاید 12: Mamak Hashemi,M.Dنکات مورد توجه در تغذیه کودک: پرهیز از ایجاد تخمه و امتلاء در اطفال. علامت آن انتفاخ بطن و بیاض و غلظت بول است. در صورت بروز امتلا به کودک غذا ندهند و او را بخوابانند. پرهیز از غذاهای صلب که باعث ساییده شدن دندان ها و مانع رویش آنها می شود.اگر با شروع تغذیه تکمیلی کودک دچار کاهش وزن و اسهال شد مجدداً غذا منحصر به شیر شود.

اسلاید 13: Mamak Hashemi,M.Dنوع غذا ها ی کمکی در منابع جدید: شروع غذای کمکی با فرنی آرد برنج است. به اندازه یک قاشق مرباخوری یک بار در روز. سپس به ترتیب حریره بادام، سوپ، زرده تخم مرغ،ماست، بیسکوییت و نان اضافه می شوند. در ماه دهم می توان کته، آب گوشت یا خود گوشت را اضافه کرد.

اسلاید 14: Mamak Hashemi,M.Dمواد غذایی حسایت زا ممنوع در زیر یک سال استفاده شوند:شیر گاو، سفیده تخم مرغ، انواع توت، کیوی، آلبالو، گیلاس، خربزه، بادام زمینی،ماهیمواد غذایی که خطر آسپیراسیون به همراه دارند:دانه کشمش، دانه انگور، ذرت، تکه های سوسیس، آجیلمواد غذایی که باعث مشکلات دیگر می شوند:قهوه یا چای پررنگ سبب بی قراری کودک می شود.عسل می تواند باعث بوتولیسم شود ولی استفاده از عسل پاستوریزه اشکالی ندارد.

اسلاید 15: Mamak Hashemi,M.Dزمان باز گرفتن از شیر: خلاصة الحمة: بهترین زمان، اواخر زمستان و اوایل بهار و اواخر تابستان است.در فصل گرما و زمستان، خطر اسهال به علت سوء هضم وجود دارد. حفظ صحت: فصل بهار وپاییز مناسب. تابستان و زمستان نامناسب. تابستان نامناسب تر از زمستان.

اسلاید 16: Mamak Hashemi,M.Dتدبیر های از شیر گرفتن در تابستان: استفاده از خوراکی های مسکّن عطش و قبض مانند دوغ شیرین، شیره تخم خرفه بوداده با طباشیر، پلوی خشک و ماست و نان به تناوب به کودک بدهند و از دادن غذای چرب پرهیز کنند.یک روز درمیان بر تارک سر حنا ببندند.طلای نشاسته حل کرده در سرکه و گلاب بر تارک در تسکین تشنگی اطفال به غایت مؤثر است. ( چون سرکه مضر دماغ اطفال است فقط در صورت ضرورت شدید استفاده شود)شبها حنا بردست و پا بستن.مالیدن دوغ گاوی یا نشانیدن کودک در آن در میان روزدر صورت اقتضای طفل و بلد.

اسلاید 17: Mamak Hashemi,M.D خوراندن اغذیه حار بالفعل منع از آب سرد مناسبت میوه و هر نوع خوراک با وقت و بلد تدبیر های از شیر گرفتن در زمستان:

19,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید