علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

تربیت اسلامى (روش پاداش و تنبیه)

Tarbiat_eslami

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تربیت اسلامى (روش پاداش و تنبیه)”

تربیت اسلامى (روش پاداش و تنبیه)

اسلاید 1: تربيت اسلامى (روش پاداش و تنبيه)استاد ارجمند:جناب آقاى دكتر حيدرى

اسلاید 2: معنى لغوى تشويق(پاداش)وتنبيهتشويق به معناىبرانگيختن-به شوق آوردن-راغب ساختن وشايق كردن است. تنبيه به معناى بيدار كردن-آگاه كردن-هوشيار ساختن وادب كردن است. معروفترين قانونى كه اسلام بدان دعوت نموده است تا در جهت تعليم و تربيت بهره بردارى كند قانون تشويق است.

اسلاید 3: روش تشويق يكى از روشهاى تربيتى از ديدگاه امام على(ع) امام على(ع)درباره نقش پاداش وكيفر الهي در تربيت آدمى ميفرمايد: ناخداىسبحان پاداش را بر طاعت و كيفر را بر معصيت خود قرار داده است تا بندگانش را از عذاب خويش باز دارد و به سوى بهشت روانه سازد. نهج البلاغه حكمت 368

اسلاید 4: اصل تشويق و تنبيه به عنوان امرى مسلم در تربيت اسلامىبهشت و جهنم- انذار و تبشيرپيامبران-آيه هاى مربوط به پاداش و كيفر-وعده هاى شوق انگيز و خوفناك و...همه جلوه هايى از تشويق و تنبيه هستند. خداوند در قرآن مجيد(سوره بقره)ميفرمايد:اى پيامبر به كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند بشارت ده كه جايگاه آنان در قيامت باغستانهايى است كه نهرهاى آب در آن جاريست.

اسلاید 5: نظرياتى در مورد تنبيه وتشويق افلاطون/تنبيه را وسيله اى براى بيدار كردن و تربيت ميداند نه انتقام جوِيى. كانت/پاداش از فرد موجودي تابع ميسازد. اسكينر/معتقد است كه در انسانها يك استعداد ارثى وجود دارد كه طبق آن افراد نسبت به كسانى كه با آنها رفتار محبت آميز دارند با محبت رفتارى ميكنند و نسبت به كسانى كه با انها رفتار خصمانه دارند با پرخاشگرى رفتارميكنند.

اسلاید 6: تاثير بيشتر تشويق در مقايسه با تنبيه دانشمندان بر اساس بررسى هاى جديد دريافتند كودكان تا 12 سالگى برداشت چندان درستى از تنبيه ندارند و به تشويق به مراتب بيش از تنبيه واكنش نشان ميدهيد. تشويق كودكان در 8 سالگى مراكز ويژه رفتارىرا درمغز تحريك ميكنند و كودك رفتار مثبتى كه تشويق شده تكرار ميكند.

اسلاید 7: طبيعت انسان به گونه ايست كه وقتى در انجام امور مورد تشويق قرار ميگيرد به طور معمول در صدد بر مى آيند تا آن امور را بهتر انجام دهند و تشويق عاملى مؤثر در تحريك انگيزش هاى پيشرفت و عملكرد فرد در فرآيند يادگيرى و تقويت رفتار هاىمطلوب است. حتى بزرگسالان نيز تا آخر عمر نياز به تشويق دارند.

اسلاید 8: تشويق موجب رغبت و دلگرمى و نشاط و تحرك ميشود و انسان را به جديت وادار ميكند. شخص مورد تشويق احساس آرامش و رضايت خاطر و اعتماد به نفس ميكند و ميتوان ادعا كرد فرد در پرتوى تشويق به خلاقيت و ابداعات دست يابد. در تربيت انسان اصل بر تشويق و ترغيب است نه تنبيه و مجازات. امام على(ع):به وسيله خوبى با بدى بستيزيد.

اسلاید 9: مشخصات و ويژگيهاى روش تشويق و تنبيهرفتار متناسب با شخص:بايد بين نيكان و بدان و شايستگان و ناشايستگان فرق گذاشت. با هر يك به تناسب وضع و حالش رفتار كرد و به وسيله تشويق و تنبيه مناسب آنان را هدايت نمود. امام على(ع)در عهد نامه مالك اشتر فرمودند: هرگز نبايد نيكوكار و بدكار در نزد تو يكسان باشند كه آن رغبت نيكوكار را در نيكى كم كند و بدكار را به بدى وادار نمايد و هر يك از ايشان را مطابق كارش جزا ده.

اسلاید 10: تقويت انگيزه ها با تشويقات بجا:نقش تربيتى و مثبت تشويق نيروهاى خفته را برمى انگيزاند وميل به تلاش و شادابى را فراهم ميسازد. نقش تنبيه در تربيت فراهم كردن ترس از بدى و پليدى و نوعى ايمن سازى است. امام على(ع): هر كس نفس خود را واگذاردهلاكش گرداند

اسلاید 11: تشويق بايد 1.متناسب با روحيات شخص باشد. 2.در فرد موجبات رشد عقلى و تربيتى و عاطفى را فراهم كند. 3.باعث تقويت رفتار هاى مطلوب گردد. 4.اصل عمل مورد تشويق قرار گيرد. 5.به اندازه و به موقع انجام گيرد. 6.گاه گاه انجام شود.

اسلاید 12: گاهى لازم است تشويق مادى معنوى رفتارى(لبخند) گفتارى(عبارت محبت آميز) باشد.

اسلاید 13: امام على(ع)ميفرمايند: ستايش بيش از استحقاق تملق است و كمتر از استحقاق درماندگى يا رشك بردن است. بدكاررا با پاداش دادن به نيكوكار از عمل بد بازدار.

اسلاید 14: معايب تشويق بيجا و بيش از حد1.وابستگى فرد به عوامل كنترل بيرون از خود 2.كند شدن محرك هاى درونى 3.تبديل شدن به رشوه 4. پرورش فرد پر توقع و طلبكار 5. عدم احساس مسئوليت 6.غرور و خود بينى

اسلاید 15: دقت و ظرافت در امر تنبيه1.تنبيه بايد سنجيده و محاسبه شده و دقيق باشد . امام على(ع)فرمود:افراط در سرزنش كردن ميزان لجاجت را افزونتر ميكند. 2.در صورت به نتيجه رسيدن با اقدامات نرم و لطيف به هيچ وجه نبايد به اقدامات سخت و شديد روى آورد. 3.نبايد درتنبيه ميل به انتقام گيرى باشد. 4.در صورت احساس پشيمانى نبايد شخص را به ياد اشتباه و گناهش انداخت و به تكرار عذر خواهى واداشت.

اسلاید 16: امام على(ع) فرمودند: تكرار نمودن عذر خواهى به ياد گناه انداختن است. كسى كه عذر خواست گويا گناه نكرده است.

اسلاید 17: پاداش و تنبيه در اصلاح و تغيير رفتار انسان با رعايت آداب و شرايط بسيارمؤثر است.

اسلاید 18: ازحضورودقت نظرشما بزرگواران سپاسگزارم. زهره رفيعى-دانشجوىكارشناسى ارشد

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان