صفحه 1:
اکر مو اولادکم و احسنوا آدایکم فرزندان خودرا گرامی داریم و آداب نیکو را به آنها بیاموزید(پیامبر اسلام)بحار جلد ۲۳ ص ۱۱۴ مانحل والذ ولداً افضل من آذ ب خسن , هيج ارثيه اى براى فرزند بهتر از ادب و تربیت نیست(علی ع)

صفحه 2:
امام سجاد (ع) خداوندا مرادر تربیت فرزندانم یاری فرما علموا انفسکم و اهلیک الخیر وادلوهم(علی ع)

صفحه 3:
* کودکان خود را از دوسالگی باگفتگو تربیت کنید قبل از آن که درجوانی آبرویتان را بر باد دهند(امام صادق ع). « نقل از ييامبر اکرم:ای مردم.کودکان رادرآغوش بگیرید و بردوش خود بنشانيد.آنان از إين صحنه ى مسرت انكيز بى نهايت خشنود ميشوند واين خاطرات شيرين را هركز فراموش نمى كنند وبعدها باكودكان خود جنين رفتارى خواهند داشت.كسى كه باكودكان مهربان نباشد ازما نيست.مردى كه نسبت به فرزند خود باعطوقت ومهربانى بسيار برخورد مى كند مشمول رحمت خداوند مى شود وروش بيامبر شما اين است كه همه روزه فرزندان خود را مى بوسم ودست محبت ونوازش بر سرانها مى كشم.حقوق فرزندان بر يدر خويش:نام نيكوءاورا به ياكى و ياك دلى يرورش دهيد,ءبا أو يبوسته مهربان وباعاطفه رفتارکنید.اوراباایمان پرورش دهید.قرانش بیاموزید.مادراوراتکریم واحترام نمایید(ص226,نامنی؛1386). نصیحت کردن نوجوان درحضورمردم همان سرزنش و ملامت اوست که حاصلی جز تضعیف شخصیت اوندارد(آمام علی ع).

صفحه 4:
از شرکت کنندگان در ا! گفهوم واهمیت تربیت را بشناسند کار گاه انتظار می رود دربایان کلاس بتوانند: عصبانیت و پرخاشگری در کودکان را بشناسند سبکهای دلبستگی را تعریف نمایند یت در نوجوانی را تعریف نمایند

صفحه 5:
تربیت مجموعه ای از روشهاست که شرایطی را فراهم می آورند تا کودک ستعدادهای بالقوه ای که در اوست دست ‎mul‏ ز چه زمانی آغاز می گردد؟در تربیت کودک باید به پیش ازازدواج برگشت .پیش اید در انتخاب همسر مناسب دقت کرد ب همسر باید به سلامتی او توجه داشت.سلامت یک موضوع چند بعدی است تغريف سازمان بهداشت جهانی سلامت نه فقط به معنی فقدان بیماری بلکه به سياس آسوده بودن در ابعاد جسمی روانی و اجتماعی می باشد.

صفحه 6:
أبعاد سلامت: سلامت جسمی: بدن بدون بیماری با عملکرد قلبی عروقی خوب.سیستم ایمنی قوی و توانلیی تحمل جراحت جسمی . البته سلامت جسمی عادتهای سبک زندگی رانیز در برمی گیردکه باعث ارتقای سلامت جسمی عی گردند:تغنییه مناسب.فعالیت بدنی و تمرین منظم. خواب خوب و عدم مصرف سیگار توتون و الکل و... می شود. > سلامت رولنی توانلیی تفکر درست. عزت نفس داشتن,.لذت کلی از زندگی و احساس آسودگی است. شامل توانلیی حل مساله (جستجوی اطلاعات از شیوه های مناسب).ثبات هیجلنی داشتن. پذیرش خود و باز بودن‌به ایده های جدید و داشتن شخصیت سرسخت 70"

صفحه 7:
> ادمت. پولني : ‎٠“‏ - سلامت. شنلختی: بالاترین. سطح تفکر از منظر شناختی لنتزلعی. در لغلز نوجولنی- یعنی لز حدود ‎١١‏ سللكى شروع مى شود ‏* - سلامتد هیجلنی- سلامت. هیجلنی نیز بلید. مهرد توجه قرلر ‎wyatt‏

صفحه 8:
سلامت اجتماعی :داشتن مهار تهای مناسب بین فردی.روابط مناسب با خانواده و دوستان و آشنایان و حمایت اجتماعی در زمانهای بحران, همچنین عوامل فرهنگی اجتماعی سلامت با آن مرتبط می باشند مثل شرایط اقتصادی اجتماعی مناسب. آموزش, فرهنگ و.. *سلامت معنوی: امیدو ایمان داشتن‌به آینده ای فرلتر از دنیای مادی,خوش بین بودن به آینده خود و اعتماد داشتن به خللق هستی‌به گونه ای که از طریق آن می توان‌به رابطه انسانبا خداء انسان با خودش, انسان‌با دیگران و انسان‌با طبیعت را عمق و غنا بخشیده و زندگی را معنا دار نمود. نتیجه و پیلمد معنهیت معنا داری وجود و جهان. ایجاد آرامش. امید و شادی درونی عمیق و پایداری خواهد بود.

صفحه 9:
اولین مرحله پیش از تولد . دوره تخمک بارور ۰ تقریباً دو هفته دوره رویانی از ۲تا ۸ هفته طول می کشدو در این مدت شالوده تمام ساختارهای بدن ریخته می شود . در هفته اول اين دوره مجرای عصبی تشکیل می شودو دستگاه عصبی شروع به رشد می کند.اندام های دیگر به دنبال آن سریع رشد می کنند. در پایان این مرحله رویان به تماس پاسخ می دهد و می تواند حرکت کند. دوره جنینی که تا انتهای حاملگی ادامه دارد .افزایش چشمگیر اندازه بدن و کامل شدن ژاختارهای جسمانی راشامل می گردد. در اواسط دوره سوم سه ماهه مادر مى تواند حرکت را ناس ‎os‏

صفحه 10:
ورنیکس پوشیده می شود که از پوست دربرابر خشک شدن محافظت می کند. موهای نرم و سفیدی به نام به ورنیکس کمک می کنند تا به پوست بچسبد. در پایان دوره سه ماهه دوم تولید نورون ها در مفز کامل می لوزن ها عوامل محيطى هستند كه درطول دوره يبش از تولد آسيب مى رسانند تاثيرات آنها با مفهوم دوره مطابقت ير تواتوزنها برحسب مقدار و طول مدت مواجهه. ساختار إنتيكى مادر و جنين «وجود ياعدم وجود عوامل ز: بخش ديكر. سن اركانيزم به هنكام مواجهه فرق مى كند.اركانيزم درحال رشد در دوره رويانى بسيار آسيب يذير / آکوتانترتوژن بسیار قوی است.یک دارو كه براى درمان أكنه مصرف مى شود. ف اسيد فوليك در حدود زمان باردارى:نايهنجاريهاى مجراى عصبى مانند اسيينا بيفيدا و آنانسفالى را به ميزان یا كاهش مى دهد. بعلاوه مصرف آن در ‎٠١‏ هفته آخر باردارى احتمال زايمان زودرس و وزن كم به هنكام تولد رابه از ۱ میلیگرم توصیه می شود.

صفحه 11:
يرش وروابط نزديىك به کودک اجازه می دهد مطابق با توقع معقولی برای پختگی صمیمی,پذیرا ودلسوز و نسبت به أملدكيش تصميم يكيرد كودى را به | خارد و همواره لن را توش آنارهای کودک لس ابراز افکار و احساسات برمی ‏ می دهد انگیردهتگام اختلاف نظر تصمیمات و بای کودک ‎wien‏ عررى من اكتد يه توقعات ابا امتفاده از زور سرد و طرد کننده ومرتت کودک را تذرت بد تقطة نار كودك توجة دي كد لت را ریم می ‎BS eh tas‏ کند توقعات کمی دارد یا اصلا صمیمی و سهل گیر یا بی توجه ندارد است اینکه به کودک اجازه می دهد قبل آمادگی داشته باشد تصمیمات نسبت به تصمیم گیری و نقطه نظر توقعات کمی از لحاظ هیجانی کناره گیر و 1۳۳ کودک بی توجه است. ندارد جداست

صفحه 12:
خوش بین. عزت نفس بالاء خویشتنداری,پختگی اجتماعی و اخلاقی و پیشرفت تحصیلی بالاء : دستور می دهند عیب جو و تهدید می کنند:نگرش آنها لین است لین کار را انجام بده چون من از [ وله امفرزندان آنها ناخشنود. عزت نفس پایین دارندخشم بالا وابسته به کارش علاقه ای ندارد و انجام ار برامئن سخت است. هروقت هركارى بخواهند مى توانند بكنند جنين فرزندانى سركش و نافرمان هستند يرتوقع و اسران وابسته می کردند آوالدین اغلب جدا و افسرده هستندبی اعتنا هستند و غفلت یعنی بدترین نوع بدرفتاری با کودک ۵ ی شود.کودکانشان دچار مشکلات متعدد ازجمله تنظیم هیجلنی ضعیفرفتارهای ضداجتماعی دارند.

صفحه 13:
می باشد. متوسط نیاز زنان ی رود و گاه نوجوان مداوم بدن ماهستند. ان بالاء کیبهای ارگانیک هستند که بسیاری از کنش های

صفحه 14:
ن‌:ار تباط ما با یکدیگر در چند سطح است . در ار تباط بخش غیر کلامی بیش از نیمی از انتقال نی را بعهده دارد حدود ۵۵درصد و گوش دادن فعال حدود ۳۸درصد ( فرازبانی درارتباط کلامی ) جنبه زبانی در فرایند ارتباط کمتر از ۰ادرصد است. زبان گفتاری باید بازبان رفتاری متناسب باشد. حرفتون حرف باشه( وقتی کودک به ما اعتماد می کند که عمل و گفتار یکسان باشند خواب: ۶ خواب کودک در هنگام تلد حدود ۱۶ ساعت می باشد و زمان خواب مشخص نیست اما بمرور خواب کمتر می شود و به الگوی بزرگسالان نزدیک می گردد. < کابوس شبلنه معمولا در کودکان از ۳ سال به بعد ممکن است دیده شود. علت آن بدرستی مشخص نیست اما کم خوابی و خستگی کودک می تواند آنرا تشدید کنند. \ هیجان: کودکان از کسانی که دوستشان ندارند چیزی یاد نمی گیرند. هر کودکی نیاز به یک قهرمان دارد. همان روزهای ابتدای زندگی برخی هیجانها را در کودکان می توان دید اولین هیجانها خشم وترس ای هستندد معتقدبود عاوه بر نیزهایی همچون گرسنگی تشنگی و... یک نیاز دیگر نیز وجود دارد و آن دلبستگی می باشد.

صفحه 15:
أن مانند بچه سایر گونه های حیولنی . از یک رشته رفتارهای فطری برخوردار است که به نگه دیک اوبرای محافظت کردن از وی دربرابر خطر و حملیت کردن از او در کاوش کردن محیط و آن + کمک رمی نید | تمام بچه هلیی که در خانواده بزرگ شده انددر سال دوم به مراقبت کنندة آشنلیی دلبسته ‎A‏ اما کیفیت این رابطه تفاوت داردبرخی کودکان ایمن بنظر می رسند وبرخی دیگر مضطرب و نا می رسند. ماری اینورث و همکاران با استفاده از آزمایش موقعیت غریب که در آن جدایی ,از والدین اتفاق می افتد یک حالت دلبستگی ایمن و سه حالت نالیمن را مشخص نمودند

صفحه 16:
ایمن. این کودکان از وللد خود بعنوان تکیه گاه امن استفاده می کنند وقتی که آنها جدا می بل است گریه کنند یا نکنند. اما اگر گریه کنند. علت ن لین است که وللد غلیب است و اورا به قرد جیح می دهند.وقتی که ولد برمی گردد. آنها بطور فعال به دنبال تماس با او هستند و گريذ آنها فور می یابد. تقریباً ۶۵ درصد نوباوگان امریکای شمالی این حال را نشان می دهند. نگی دوری جو. به نظر می رسد که این کودکان نسبت به وللد هنگامی که حضوردارد بی تفاوت بوقتی که او آنها را ترک می کن, معمولاً اراحت نمی شوندو به فرد غریبه خیلی شبیه وللد خود واکنش دهند. آنها هنگام پیوستن مجدد. از ولد خود استقبال نمی کنند. پا به کندی این کار را انجام می و وقتی که وللد آنها را بلند می کند اغلب به او نمی چسبند.تقریباً ۲۰ درصد بچه های امریکای شمالی

صفحه 17:
وم. لین کودکان قبل از جدلیی به دنبال نزدیکی به وللد خود هستند و اغلب به کاوش نمی از برگشتن او عصبانی می شوند و رفتار خصمانه. گاهی کتک زدن و هل دادن نشان می دهند. آنها وقتی که بغل می شوند به گریه ادامه می دهند وبه راحتی نمی توان آنها را آرام کرد. تقریباً ‎١‏ درصد کودکان امریکای شمالی اين حالتی را نشان می دهند. آشفته اسرد رگم. لین حللت بیشترین نا ایمنی را نسان می دهد. لین بچه ها هنگام پیوستن به آنهاف رفتارهای سردرگم و متضاد نشان می دهند.امکان دارد در حللی که وللد آنها را بغل روی برگردانند يا با هیجان سطحی وافسرده به او نزدیک شوند اغلب آنها هیجان خود را به جلوة بهت زده انتقال می دهند . تعدادی از آنها بعد از اينکه آرام شده اند گریه می کنندیا حالت های ‎fe‏ غریب و خشک نشان می دهند.تقریبأ ۵ تا ۰ درصد کودکان امریکای شمللی لین حالت را

صفحه 18:
دیدگاه راحرز انسان بیک گرلیش ذلتی به سوی خودشکوفلیی دارد و ما در طول عمر تمام تجربه های زندگی را براساس اينکه چگونه به خودشکوفایی ما خدمت می کنند ارزیلبی می کنیم,زمانی که کودک نسبت به خود آگاه می شود. کودک نیاز به آنچه را که راجرز توجه مثبت نامید پرورش می دهند. لین نیاز همگانی و مداوم است و تنامل پذترتی, محیتت و تابیه شین از نطرف دیگران مخصوصاً از جانب مامر فر کوذکی است. ۱ کودکان دریافت توجه مثبت را ارضا کننده و عدم دریافت آن را ناكام کننده می يابند.توجه مثبت برای ار کودک به وسیله عشق و محبتی که به او اعطا می شود هدایت می گردد. “ اگر مادر توجه مثبت ارائه ندهد. گرایش کودک به سوی خودشکوفایی ورشد خود با ماتع روبرو می شود و اگر لین حللت زیاد ادامه یلبد کودک تلاش برای خودشکوفلیی را متوقف و درعوض برای به دست آوردن توجه مثبت از دیگران عمل می کند افيه ضورت ايده آل کودکان در مجموع پذیرش, محبت و تایید کافی را دریافت می کنند . این حللت توج ار کودک نیست بلکه آزادة رشد انسان حیاتی است. ‎cute‏ نامشروط نام دارد که بدین معنی است که محبت مادر مشروط به رکامل به اوداده می شود. ‎ ‎

صفحه 19:
عصبانیت و پرخاشگری در کودکان والدین و مراقبین کودک ممکن است در زمانهای مختلف با بدرفتاری و پرخاشگری کودکان مواجه شوند لذا باید با علم و دانش مورد نیاز در این زمینه آشنا باشند. گام اول شناخت علل خشم و عصبانیت کودک است.خیلی مواقع والدین و مراقبین کودک علل پرخاشگری کودک را تمی دانند. و ممکن است با برخورد‌های ناصحیح خود شرایط را بدترو کودگ را به سمت اختلالات زوانی سوق بدهند.

صفحه 20:
« :امعان . تشع و رعق كم خوابى مى تواند باعث ايجاد آشفتى در كودك و به هم ريختن خلق او كردد.كودك در هنكام كم خوابى در میزان قند خونش اختلال ایجاد و بنابراین تسبت به استرس و ناراحتی ها بیشتر حساس می گردد هتگام گرسنگی قند خون پایین می آید در نتیجه هورمونهای استرس (کورتیزول و اپی نفرین) ترشح می گردند تا قند خون او را بالا ببرنداپی نفرین موجب اضطراب. آشفتگی و تحریک پذیری و پرخاشگری کودک گردد خوردن شیرینی باعث بالا رفتن سریع قند خون می گردد متعاقب آن انسولین از لوز المعده ترشح می گردد ویعد از ۳۰ دقیقه اين باعث افت قند خون اواززمانی که هنوز شکلات و شییرینی تخورده می گردد و باعث آشفتگی و عصبانیت و تحرک بیش از حد کودک می گردد.به هنگام گرسنگی کودک به او غذای اصلی بدمیم فاده:بیروتونین که تعدیل کنعده خلق ابنت تزشح‌ضی گردد.

صفحه 21:
۲- مغز بعضی کودکان هنوز از نظر احساسی رشد نکرده ‎P‏ مغز کودک در هر سنی ممکن است رشد کافی نداشته باشد که بتولند رفتارهای متناسب و خوب داشته باشدبه عبارت دیگر مغز فوقلنی بعضی از کودکان رشد نکرده تا بتواند محرکهای مغز تحتانی را کنترل نماید ‏“ بنابرلين كودك جيغ مى زند و كاز مى كيرد و دائماً در حال دويدن و بالا رفتن از در و ديوار و ميز و صندلى است. ‏« کودکان بیش فعال در اين زمره می توانند قرار داده شوند.

صفحه 22:
<< ۳-اشتیاق ها و نیازهای روانی “ نیاز به محرک: نداشتن محرک می تواند باعث گردد کودک محرکهای لاژم را برای خود به دست نیاورد در این صورت ممکن است جیغ بزند سرش را به دیوار بزندو اعمال مخربی مثل کنک زدن دیگر کودکان را از خود نشان دهد نیاز به مورد توجه قرار گرفتن: اگر کودک بفهمد که دیگران متوجه اونیستند ممکن است جیغ و داد بزند.جیغ زدن یعنی من فراموش شده ام. نیاز کودک به قوائین و مقررات: کودک نیز نیاز دارد که زمانی برای تفریح و سرگرمی او در نظر گرفته شود.اگر زمانهایی را برای جنب و جوش و بازی کردن با کودک در نظر بگیرید بسیاری از جنب و جوشها و مشکلات رفتاری کودک کاهش می یابند

صفحه 23:
۴- احساسهای اگوار زمانی که دچار احساس فردناک شود ازکسی ناراحت گردد نسبت به کودک دیگری دچار حسادت شودو‌تهدید شود عزیزی را از دست بدهدو مورد تهدید قرار گیرد. در چنین حالتی قذرث بیان اخساسات دروتى. ود را ثقاره ودر جَنِينَ خالتى.ممكن اسة:واكتش أويصورت جيغ وفرياد بدخلقى و عصبانيت باشد. ه- الكو يذيرى از والدين عصبانيت و خشم والدين: غم و اندوه والدين » مشاجرات خانوادكيف استرس والدين همه مى توانند بر کودک و رفتار او افر گذار باشند

صفحه 24:
۶ ع- امر و نهى كردن دائم و منفى كرايى دايم كودكان ‎P‏ اكر كودك ذائما ار و نهى بشوذ او دجار خشم و عصبانيث مى كردذ . کودک از ۱۸ تا ۲۴ ‎Sab‏ به ميزان زياد و يس از آن هم در دوره هايى از تحول منفى كرايى و تمرد(يعنى كارها را برخلاف آنجه والدين مى خواهند انجام می دهد) دارد

صفحه 25:
رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدین * کودک ۱۸ ماهه کودکی است که به آنچه به او گفته می شود با رضایت و راحتی عمل نمی کند و لجاجت و سرسختی و به عبارتی منفی گرایی دارد .درصورتی که در دوسالگی آرامتر می شود “" سن سه سالگی زمانی است که مادر می تواند با تشویق و جایزه کودک را را راضی کند تا آنچه مادر می خواهد انجام دهد ۶ درانتهای سه سالگی کودک خواسته هایش کمتر شده و با او بهتر می توان کنار آمد و با لذت تر زندگی کرد

صفحه 26:
رفتارهای کودک درسنین مختلف با والدین * سال چهارم سال طفیان و تفییر و تحول کودک است ولی ينج سالگی سال اطاعت و فرمانبرداری و سربه راهی کودک خواهد بود. ۶ کودک ممکن است زمانی که شما را وامی دارد کاری را انجام بدهید و شما با آن موافق نیستید از شما اظهار نفرت کند گاه ممکن است حق با کودک باشد .بنابراین در خواسته خود كاه بايد تجديد نظر كنيد . اما در بیشتر اوقات با متانت و بدون خشم و عصبانیت بايد از کودک بخواهید آن کار را انجام بدهد و او هم انجام خواهد داد.

صفحه 27:
با کودک: خورد ب قرمزها در بر خط قرمزها در ی آسیب زدن به خو | 1 زدن به دیگران «آسیب زذن 0 «آسیب زدن به اشی تورات ت نکردن قوانین ودستورا ‎cule‏

صفحه 28:
برای کنترل رفتار کودک استفاده نکنید.ممکن است این روش موثر باشد اما خشم کودک را برمی انگیزد. گاه باعث می گردد کودک در مشارکت و کمک در هر کار دیگری غیر از وظایفش خودداری کند مگر اينکه پول بیشتری دریافت کند. درخرید لباس: کودک اغلب می خواهد چیزی رابپوشد که دیگران می پوشند.اگر او ظاهری بسیار تفاوت از دیگران داشته باشد احساس می کند آسیب دیده و تحقیر شده است.در خرید لباس به او جد ان اد دهید وقبل از خرید با به توافق برسید. در خرید لباس علاوه بر کیفیت و قیمت لباس به جذابیت آن برای کودک ثیز توجه داشته باشید

صفحه 29:
‎٠“‏ آيا بايد درمورد مواد مخدر نگران بود: ‏مدارس‌والدین و رسانه ها همه:می خواهند بگویند مواد مخدر بد است‌«مواد مخدر می تواند تو را یکشد ,خلاف است.آدمهای بد آن را مصرف می کنند و..» ‏به جز موارد نادر اکثر کودکان هیچ علاقه ای به مواد مخدر ندارند. ‏اول از همه والدین که خود مهمترین الگو هستند خود استفاده نکنند. والدین می گویند استفاده نکن اما خودشان دور از چشم کودک سیگار می کشند مصرف مواد دارند و... فرزندان در مقابل رفتار متناقض والدین گیج خواهند شد. ‏فرزندتان به راهنمایی و حمایت دائمی شما برای مقاومت در برابر مواد مخدر نیاز داردبه سوالاتش پاسخ دهید و دربار* خطرات مواد مخدر توضیح دهید

صفحه 30:
کودک کمرو ‎P‏ هرچند بنظر می رسد رفتاری که برخی كودكانٍ نوپا در برخورد با غریبه ها دارند ناشی از کمرویی آنهاست اما این حللت معمولاً طبیعی است و نمی توان نام آنرا کمرویی گذاشت بلکه به دلیل وابستگی کودک نوپا به وللد و اضطراب جدلیی است و برای همین به کودکان نوپا یعنی زیر ۴ سال نمی توان برچسب خجالتی بودن زد و جه لین رفتارشان خیلی اهمیت ندهید در لین سن مشکل محسوب نمی شود.اما اگر ‏بعد ازلين سن نیز انتظارتان برآورده نمی شود و مشکل بی نتیجه مانده حتما تا قبل ‏از ورود به مدرسه سعى نماييد جاره جويى نماييد زيرا باورود به مدرسه مشكل ‏تشدید می گردد.

صفحه 31:
چگونه با کودک کمرو رفتار کنیم؟ آنها انعطاف پذیری کم دارندو مشکل اصلی آنها در برقراری ارتباط است. این کودکان حتی در ابتدای ورودبه جمع های خانوادگی هم مشکل دارند و بلید به آنها زمان داد و به گریه و رفتارهای آنها توجه نکرد تا کم کم با محیط خو بگیرند \ ورود آنها به مهد و محیط جدید نیز سخت است و معمولا تا ۲ ماه طول مى کشد تابا محیط جديد كنار بنابر این ارتباط درست با این کودکان در محیط مهم است. چون دستشان رابالا نمی گیرند گاه به کم هوش بودن از منظر مربیان کم تجربه متهم می شوند اگر در مهد و مدرسه مربی خوش خلق و خوش رو داشته باشند که روی رابطه با کودک کار کند سریع رابطه برقرار می کنند.

صفحه 32:
* مهم ترین کار والدین و کسانی که با لین بچه ها در ارتباط هستند لین است که به لین بچه ها احترام بگذارندو با بیان عبارتهایی همچون «عجب ترسو یا خجالتی هستی »او را آزار ندهند. * گاه نیز اورا برخلاف میلش به کارهایی وامی دارند که او را آزار می دهد مثلا به زور وامی دارند تا به دیگران سلام کند بايد اورا به حال خود كذاشت تا بادیگران ارتباط برقرار کند. توانمنديهايش را برجسته كنيد ثلا نقاشی خوبش را به دیگران نشان دهید و از او تمجید کنید.اعتماد به نفس او را بالا ببريد و مهارتهاى اجتماعى را در اوبالا ببيرد مثلا به او مسئوليت بدهيد تا در حضور شما از فروشنده خوش اخلاق خوراکی بخرد به درمان وجود دارد در صورت اضطراب بالا و ترس

صفحه 33:
۶ رفتن به مهد: مهد رفتن قبل از ۲ سالگی یعنی زمانی که کودک توانایی توصیف فضای مهد و اتفاقاتی که در آنجا می افتد را ندارد نباید صورت بگیرد . احتمال اضطراب جدایی بالا می رود. قبل از آن بهتر است یک نفر مراقب کودک باشد. اینکه بچه نباید درخانه بازی کند تا به مهد علاقمند شود درست نیست.درخانه باید بابچه بازی کرد و اورا اشباع نمود. ۶ رفتن به مدرسه: در انتخاب مدرسه مهمترین نکته مربیان و معلمان کودک هستند. مدرسه ای که معلم خوش خلق و خوش رو دارد و دارای حوصله و علم لازم است. ۶ هدف از مدرسه رفتن کودک تنها خواندن نیست کودکان تک فرزند بهتر است در مدرسه ای باشند که خیلی کانون توجه نباشد. >

صفحه 34:
مصادیق عاطفی کودک آزاری ۶ تورا نمی خواستم: تورا نمی خواستیم و اتفاقی باردار شدم همان دوتا بچه کافی بود.اگر تونبودی یک روز هم با پدرت امادرت زندگی نمی کردم کودک احسا رنج شدیدی می کند و احساس می کند وجودش موجب رنجش و ناراحتی والدینش شده یا راحتی را از آنها گرفته سختی به خاطر تو: من به خاطر تو تمام خوشی ها وتفریحات چشم پوشی کرده اموظیفه نگهداری و مراقبت از کودک برعهده والدین است.و این عبارت باعث آزار کودک می شود.

صفحه 35:
مصادیق عاطفی کودک آزاری به اسم صدا نزدن کودک: هی پسر هی بچه و... دادن لقب بمبچه: اینها براساس ظاهر و ویژگی کودک داده می شود.گاه ظاهرا بی ادبانه نیست اما نامنلسب بکار بره می شود مثل پروفسور انتخاب نامنامناسب: گذاشتن نامی که باعث شود اطرافیانش اورا تمسخر کنند.مثلا اسمهایی که بسیار مهجور و نامتعارف هستند مقایسه کودک بادیگران: باعث احساس حقارت در کودک می گردد تنبیه سکوت: قهرکردن باکودک و قطع رابطه کلامی باکودک ازچندساعت تاچند روز به نشانه دلخوری.که آسیب شدیدی به او می زند سبک کلامی نادرست: انتظارات نادرست: مثلا کودک نوپا ۳۰ دقیقه بدون تحرک بنشیند یا بدون بیدار ن تاصبح بخوابد

صفحه 36:
دانش امور جنسی برای کودک ونوجوان به کوذکان آز۴سالگن بياموزيم که تقاط حساس:بدن آنها رأ کسی جز والدین تباید ببیند و لسن ند کودکان از حدود سن ۶ سالگی در کنار هم نخوابند. از آغاز بلوغ دختر و پسرمان را تدها در خانه نگذاريم “8 ميل جنسى در نوجوانى كاملا بيدار مى شود اما نوجوان تها به بلوغ جنسى دست يافته بين رسيدن به بلوغ جنسى تا بلوغ روانى و بلوغ اجتماعى فاصله مى باشد. >

صفحه 37:
باید قبل از بلوغ فرزندشان بدون ناراحتی . بازبان ساده و باز مطالب زیر را برای نوجوانشان توضیح دهندو اورا کاملا آگاه 2 ‎-١‏ جكوناكى دستكاه تناسلى دختر و بسر ‏۲- چگونگی پیدایش صفات نویه جنسی در دختر و پسر ‎ ‏۳-شروع قاعدگی در دختران زال شبانه در پسرها ‎ ‏امون مسایل جنسی و دوری کردن از انحرافات جنسی مخصوصاً همجنس گرایی که می تواند بیماریهای روانی و مقربتی و ایدز ایجاد نماید ‏۶چگونگی انتقال ویروسها از طریق مقاربت و نزدیکی ‎٠“‏ ۷زدواج . آميزش جنسى حامله شدن و ‏" باید به دخترشان بفهمانند که هر دختری پس از قاعدگی خود اگر یا پسری نزدیکی کند ممكن است حامله شود و اين نوع حاملگی خلاف است > ‎ ‎ ‎ ‏زوابط با جنس دیگر در نوجونی ل اكر ارقبَاط برقرار نمود جه كنيم؟ دختر را جكونه برخورد نما ‎ ‏؟ يسر را جكونه يرخورد نماييم؟ ‎

صفحه 38:
يق ‎Ene A {‏ ‎El vega‏ ‎Eg fo En Agn‏ ‎ETE‏ ‏لماع ‏۶2 ‏۶20۳ ‎۶6٩1 7‏ 1ك هتاه اناميا مقفع ۷۲ 212 ۶ اعد ۶2 ۶25 6 2 ز 2 ۶2 8 22 35 ۶255 5 ع0 هفل 128 ۰ هعلق ‎Ayzma mi |‏ ‎E (2a ۸۵‏ بقاءعة 8 زر مسحفدة | ۲ 0 ‎c vo 6p (Agen oo‏ ‎(mo MEM c [uA‏ 0-2 ‎‘Ypro dn (4 0‏ ‎td 1.Oy‏ ترم م شه ار جلاع 0 ‏قلاع‎ ‎Thy ¥IA

صفحه 39:
هویت برای اینکه نوجوانان بتوانند واقعاً به بز رگسال بدل شوند و بز رگ شدن ن ها محدود به جنبه جسمانی نباشد باید بتدریج بتوانند از والدینشان مستقل شوند. خود را با بلوغ جنسی سازگار کنند و با همسالان روابط همکارانه و کاری برقرار کنند. در فرایند کنار آمدن با همه این ها نوجوان در ضمن باید بتواند برای زندگی فلسفه ای پیدا کندو به احساس هویتی دست يابد. نوجوانان پیش از آنکه بتوانند با \ » وابستگی دوران کود کی را رها کنند باید تا اندازه ای بدانند که چه کسی هستند. به کجا می | روندوبرای رسیدن به جایی که می روند چه امکاناتی دارند جستجوی هویت شخصی متضمن این است که شخص تشخیص دهد که برای او چه چیزهایی مهم و چه کارهایی ارزشمند است و نیز متضمن تنظیم معیارهایی است که وی بر اساس ‎OT‏ ها بتواند رفتار خود و دیگران را هدلیت و ارزیابی کند.علاوه بر این هاء این جستجوء تکوین احساس خودشکوفایی و شایستگی را نیز درفرد برمی گیرد.

صفحه 40:
چهار وضعیت هویت بر اساس دو تکلیف اکتشاف و تعهد مشخص می گردند اکتشاف به معنی بررسی فعال جنبه های گوناگون و جریآن های عقیدتی تعهد یعنی دستیابی به یک معنای روشن از تعریف «خود» یا «هویت من» هويت موفق: بيانكر لين است كه فرد يك دوره تصميم گیری و اکتشاف را تجربه کرده و هم اكنون تعهدات معينى را بر عهده كرفته است. هويت ضبط: اين افراد نيز تعهدات معينى را بر عهده كرفته اند اما بدون اكتشاف؛ مثل كسى كه شغل يدرى خود رابدون بررسى انتخاب نموده است. تعلیق هویت: بیانگر اشخاصی است که به جستجوی خود برای کسب ههیت ادامه مى دهندو "در بحران هویت به سر می برند. سُردرگمی ههیت: رشد نایافته ترین وضعیت است شامل کسانی است خواه دست به اکتشاة بده باشند يا خیر هنوز در زندگی خود به هیچ هدف معینی تعهد نسپرده اند

صفحه 41:
اصلی تربيت موثر لن است که وقتی فرزندشما نیم نگاهی به شما می اندازدتا مطمغن شود کارش درست است یانه بگوییم درسته یا وقتی کودک یکساله به سمت پریز برق میرود قاطعانه نه بگویب قت تلفن وقتی میخواهد تلفن راقطع کند کم نوجهی تصمیم داشت منتظر تمام شدن مکالمه شما شود توجه کنید و نگاهی از سرلطف به او ,۲ چگونه تحسین کنیم.وقتی عمل خوبی انجام میدهد تحسین کنیم نه فقط وقتی دعوا می کندانتقاد همراه با ستایش, - رفتارهای کودک را تشویق کنید .تفیر شخصیت مشکل است.بجای چه دختر خوبی بهتر است مثلا بگوییم از اینطرز حرف نت خوشم آمد تا کودک دقیقا بداند برای چه تشویق می شود. |پیشرفتی را تحسن کنید.مثلا اگر اصلا اسباب بازیهلیش راجمع نمیکرده حالا که یکی را برداشته تشویقش کنید. آفرین که باب بازيت را داخل كمد كذاشتى بگذار کمکت کنم تابقیه راهم جمع کنی. پطور مناسب و مقتضی تحسین کنید .تحسین یک کودک چهار ساله با دوازده ساله متفاوت است . در بزرگترها با لحن همراه یاشوخی باشد.جملات تکراری نباشند. بلافاضله تحسين كنيد را باعلاقه بيقيد وشرط همراه كنيد.بمرور در رفتارهايى كه كودك ياد كرفت تحسين كمتر اما كاه بدون ارزيلبى هم وشرط همراه نماييد. راه موثر برای برطرف کردن رفتارهاى آزار دهنده خاص نادیده گرفتن آنهاستالبته همه رفتارها را نمی شود نادیده ید چه چیزهایی را می شود نادیده گرفت.

صفحه 42:
0-5-5-8 1 روشهای اصلی تربیتادامه) انتظار داشته بشید رفتارهاقبل از بهتر شدن بدتر شود - انتخاب ياداشها نيز مهم است. جه چیزی برای کودک یک پاداش محسوب می شود. - به ياداشها تنوع ببخشيم. - هميشه به قولتان عمل كنيد.هرجه كودك كوجكتر باشد به تكميل نشدن يا تخیر وعده ها حساس | ارفتار كودك نيازمند به وقت و انكيزه هاى صحيح است. سبه حرف کودک گوش بدهیم بان رفتارها گوش بدهیم گاه کودک یا نوجوان حرفهایش را با رفتارهای دیگر نشان می دخد مثلا بعد از بدنيا آمدن کودک دوم می بینیم فتارهای کودک اول بد می شود خب این نیاز به توجه دارد نیاز دارد تا به او محبت بیشتر شود - برای گوش دادن به حرفهای کودک وقت بگذاريم.

صفحه 43:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان