صفحه 1:
ضروونتپبیساز للحاظمعنوور! بسیانکسنید؟ (نییب >
| تربیت. عامل فهم و تنظیم رابطه انسان با خداست و راه و رسم
این ارتباط را به آدمی می آموزد. می دانیم رابطه خدا و انسان از دو
دید و از دو چهره قابل بررسی است. یکی رابطه خدا با انسان و دیگر
رابطه انسان با خدا. تربیت. ما را با خدایمان آشنا کرده و يايبند
فرمان ها و تعالیم الهی می سازد. ارزش توکل و توسل به او را نشان
داده و ما را به کیفیت عبادت و ارتباط با پروردگار و دعا و مناجات و
استمرار و استعانت از او آگاه می سازد. تربیت. می تواند عامل وصول
انسان به مقام عبد و عبودیت باشد و تجربه های روز از خانواده ها و
مردم و مبلغان آن را اثبات می کند.
صفحه 2:
عولوضف قدلن تسوبی نچیست شسرح شهید. (تیییبه D>
[ عدم تربیت و با سوء تربیت موجد عوارض فردی و اجتماعی بسیاری
است از جمله: در جنبه فردی فقدان با سوء تربیت سب ب خمودی و
واماندگی. خامی و خشنی. سرکشی و جهل و بی خبری و در نهابت در
حالت حیوانی زیستن است.
* در جنبه اجتماعی. سوء تربیت و با فقدان آن سبب جرم زایی. انحراف.
فساد آفرینی. نابسامانی در روابط اجتماعی بی توجهی به مسؤوليت و
اخلاق و انسانیت است.
در جنبه اقتصادی حدم بیت. سبب بیکاری. عدم اتقان در کار سوء
# در جنبه سیاسی عدم تربیت. سبب بی توجهی به نظام. عدم حکومت
صالح. بی بند و باری در استفاده از آزادی. عدم پای بندی به ملیست و ...
خواهد شد.
صفحه 3:
فسطر تچیسك شرح شهيد. جتربيك - 9
لاخدا انسان را آفريد واو را در مسير و در خط هدايت قرار داد. براى
وصول او به مراتب رشد و کمال. زمینه هاء امكانات و تجهيزاتى در
اختیار او نهاد که بخشی از آنها ظاهری و قابل ریت هستنضد. مثل
چشم. گوش و بخشی از آنها باطنی و مربوط به جنبه های درونی انسان
Cowl مثل غریزه. وجدان» فطرت.
(فطرت به معنی شکافتن. ابداع آفربنش ابتدایی و بدون سابقه
است. آن را نیروبی می شناسند که مرموز و پیچیده واسسرار آن
ناشناخته است و این یرو سبب می شود که فعالیت انسان به سوبی
خاص جهت پیدا کند.)
صفحه 4:
غریزد و فطرنچه تفلونهلییبا هم دلیند؟ (تیبیب CP
لا غریزه. دارای جنبه مادی است و نیروی آن آدمی را به سوی غذاء
آب. انتخاب همسر و ... جهت می دهد. در حالی که فطرت دارای جنبه
غير مادی است و آدمی را به سوی امور غیر مادی می کشاند؛ مثل
صداقت. امانت دوستی. خیر خواهی و ...
صفحه 5:
آنها که فطرتآهمیا بست-فلوتمیپلنند چه نظری0
دارند؟ (تریت)
لا آنها معتقدند که فطرت آدمی رنگ ویژه ای ندارد. نه خوب است. نه
بد. بعدها در سایه تربیت خوب می شود یا بد. برخی از اینان چون «
جان لاک» ذهن و روان آدمی را چون لوحی سفید و نانوشتسه
می خوانند. عالم دیگری می گوید: «طبیعت انسان ظرفی خاکسی.
بی شکل و بی رنگ است. هرچه از محیط بگیرد. به هسان رنگ در
می آید.»
صفحه 6:
نظرلسلامرا در عورد فطر ديا نكنيد. (تربيه -©
[اسلام. در مورد دنیای فطرت آدمی چنین می گوید: « فطرت و طبیعت
آدمی پاک و خوب است و به سوی خیر و صلاح گرایش دارد. او از سر ميل
و اخلاص. خدا را می پذیرد و او را آفریدگار آسمان ها و زمین می شناسد
و این است که نهاد آدمی به سوی خیر و فضیلت گرايش دارد.» به
گفتسه خواجه نصیر الدین طوسی. آدمی را نمی توان به صورت خوب یا
بد خواند. زیرا که او موجودی در حال «شدن» است. البته در اثر تربیت
فاسد و غلط می توان او را به سوی شر. جهت داد و بر اثر تربیت خوب به
سوی خیر. در هر دو صورت . نهاد او بر اساس پاکی و خیر است و می
تواند به سوی آرمان های خداپسندانه بشتابد. از سوی دیگر امکان
شرور شدن در آدمی وجود دارد ولی انسان در سایه خواستن. آگاهی و
ایمان می تواند بر آن غالب شود. آدمی هم می تواند فرشته باشد و هم
حیوان و این امسر بستگی به تربیت و ایمان و آگاهی او دارد.
صفحه 7:
در هورد تسیبیسذ بر عانسان کلا چند نسظروجود دارد؟ -م”
به اختصار بیان کنید. (تریت)
[| گروهی معتقدند. انسان. صد در صد قابل تربیت است و مربی به
هر صورتی که بخواهد می تواند در او تغییر ایجاد کند و او را چسون
مومی به دست بگیرد و به هر شکلی که بخواهد. در آورد . ولی ماء در
عمل می بینیم کودکان چنان نیستند که هرچه را بخواهیم بتوانیسم
درباره انها اعمال كنيم. عده ای از علما معتقدند که انسان غیر قابل
تربیت است زبرا او هم اسیر ورائت و هم اسیر غرایز است و این
شرایط و عوامل نمی گذارند که او از دیگران نفوذ ببذیرد. به نظر
طرفداران عامل محیط و جغرافیا و فرهنگ. شرایط چنان آدمی را
تحت تأثیر قرار می دهد که او قادر به تغییر وضع و سرشت نیست.
صفحه 8:
تسوبیتسذ بر وانساناز نظرسلام سه چاموریمشروط و محدود ۳
است؟ شرح دهبد. (تریت)
[] - هوشو دلنلییخام آدمیهرچه آدمیساهوشتر باشد لمکانتربی و
- سنبهلیرمعنیکه هرچه آدمودر سنبلیینتروب اشدلمکانتربیست
او زیادترلست
-لستعداد و تولنلییهاینلتیو بل انوم شم میدلنید در بر خیلستعداد
امییبیشترلستو در عدهلولستعداد وباضی
- رغبنو تمليلآهمىهمدر تربيتهذيرواو نقشدارد..لنسلنیچیزیرا کسه
mela در أزيمينه 0 3 خی ست
- آمادگیو تجهیزلناو بسهلیرمعنیکه انسانی!گر بسخولهد بسبیند و یاد
ولنگشتانرا للزم دارد.
- معلمو آموزگار خوبنسیز در تربیتآدمیو پا جهتهادرو بسه سویتسربیت
ن قشساسیدارد. گاهیموزگار خوبسحرکآدمیبه کار و تربینلستو
يملنىمانع او در ميرهمر.
صفحه 9:
جمع بسند وچیدلسلام در تسوبیسسذ بروچیسل جهار عورد ٠١ )
را بیان کنید. (تریت)
[] -لمکانتسربینر دورلنک ودک سیسیشتر از دیگر دویه ای
200
- در تسربیتهذیروو یادگیری ظرفیننساناز همه پسدیده ها
- بسرخواز ویژگیها در محدوده کار تسربیتشیستمثل
تسغییر ونگسوستو شولیط ایثیو مادر زادی
-لگر تسربینسا شولیط فطر تم نطبقساشد. نتیجه و
صفحه 10:
و یلوا تسعریفکسنید. (عواملمزثر در توبیب -(10)
[] عبارت است از انتقال یا سرایت پاره ای از صفات و خصایص
والدین و اجداد به کودک. از طریق نطفه که بعدها همین نطفه به
انسانی تبدیل می شود و بر این اساس. کودکی که به دنیا می آید.
دارای صفات و خصایصی از پدر و مادر و اجداد پدری و نیز
ویژگی هایی از مادر و اجداد مادری است و این گونه صفات را صفات
ارثی می خوانند.
صفحه 11:
صفانیکه از طریوورلشتسه فرززندلنسنتقلمیشود را -00
فام ببر ید. (عوامل موثر در ترییت)
1 لك صنفانمربوط بسه نوع؛
2 - صفاتمر بوط به جنبه هاوفيز يولوثيكيا جنبه هاووظليف
و
۳- صنانمرضین
۴- صفاتمربوط بسه جنبه هایهوشیو رولنی
صفحه 12:
صفانضوعی | که از طریق ویلفتنتقلمینسونه شرح -16
دهيد. (عوامل مؤثر در تربيت)
ا مثلاً از حيوانى جون آهو . آهويى به دنيا مى آيد كه از
نظر شکل و صورت و قيافه با دیگر آهوان متفاوت است. از
نسل انسان نیز آدمی به وجود می آید که از نظر شکل و
صورت و قيافه با گوسفند و شتر و کلاغ متفاوت است. هر
پدیده ای در حین ولادت و رشد. دارای صفات نوعى خويش
است و انتقال این صفات از طریق وارئت است.
صفحه 13:
صفانفیز بو لوژیککه از طریقو ول تعنتقلمیش وف ه -19
کدامند؟ بیان کنید. (عوامل مثر در ترییت)
لا این گونه صفات نیز از طریق ورائت به نسل بعد سرایت
می کند . مثل وضع گردش خون افراد انسانی که با سیستم
گردش خون کبوتر متفاوت است. فشارخون, طرز کار قلب.
طرز كار غده هاء معده و روده. طول عمر, رنگ پوست:
ضربان قلب. درجه حرارت بدن. وضع بلوغ انسان و حیسوان
با دیگران فرق دارد.
صفحه 14:
چه صفانمر ضیاز طودقو رلفمنتقلمیسوند؟ شرح EP
دهيد. (عوامل مؤثر در تربيت)
لا باره اى از بيمارى ها هستند كه از راه نطفه و از طريق ورائت به
نسل بعد سرايت مى كند. مثل مرض قند. بیماری سفلیس, بيمارى هاى
قلبى. شب ادرارى و....
صفحه 15:
صفانصربوط به جنبه های ولنیو هوشیا که از طویق- 16
ورافت منتقل می شوند معرفی کنید. (عوامل مزثر در تربیت)
[اتحقیقات علمی نشان داده اند پاره ای از این صفات نیز از طریق
ورائت و از کانال نطفه منتقل می شوند. به عنوان مثال فرزندانی که
به دنیا می آیند. از نظر هوشی تقریباً معدلی از هوش پدر و مادر را
دارند. معمولا از پدران و مادران باهوش. فرزندانی باهوش و از پدران
و مادران کم هوش غالباً فرزندان کم هوش به دنیا می آیند و کی
را که به علیت پدر و مادر سیاه پوست. با رنگ پوست خاصی به دنیا
آمده نمی توان سفید پوست کرد.
صفحه 16:
غرضاز عحيط در تر بيجي سك تتوضيح شهيله (عيلمامؤثر - 09
(در قربيت
لا غرض از محیط. عوامل و شرايطى است كه آدمى رادر خود
غوطه ور ساخته و يا به كونه اى او را تحت تأثير قرار مى دهد. مثلاً
محیط رحم مادر بک محیط است. زیرا طفل را در خود شناور كرده
و هوا هم یک محبط است. زبرا ما را در خود غرفه ساخته است
صفحه 17:
ححیط وحم چه تسلذسرودر جنینمیکنارد؟ OP pee
دهید. (عوامل مؤثر در تربيت)
[- حجم رحمو شولیط لگرکه محیط وشد و پسرویشجنیوستو
کمییازیادیآنحجم در جنیرمو ثرلست
- فشار وحماز نظر هویمونها و مواد شیمیلییتسولید شده بسه
علتحاملگیو لمتزاج خونها!
-غنلیمادر در دورلنحملاز نظر ساهنيا مسومیتحجمغنا که
بسرلیزنانساردار بساید کسمحجمو از نظر قدوتباید نیروزا بساشد
مک [کوشتخرما کره.؛
- بسیمایومادر در دورلنحملکهاثواتسیبر رویجنیسردارد مثل
- دولیسادر در دورلنحملسه ویژه دا روهایسسکرکهلثریمنفیو
Sa pcs وه رک ده
صفحه 18:
چه عولملیو شیلیطراز خانوادد در کودکمژثینت د؟ -۱9
شرح دهيد. (عوامل مؤثر در تربيت)
لا - وضع!خاهیو انظباط ی ول اسیر+ر کودکمو ثر لستپ در و مادیی
که دربایه فرزندانظباطیاندیشیده و رفتاریس ر لس اسضولبط
و خاقلساهیبیاده میک ننده در فرزندلنخود تلنیریخاص
دايند 5
- شولیط فکروو فرهنگیول اسیرنسیز در تربينفس|اجدا مؤثر
لست
- شولیطلجتماعیخانواده همدر ربیف رزندلنمو ثرلست
صفحه 19:
بسه نسظر شما نسقثرپدر در تسوبییک و دکهبسیشتر مولرلستی | -7
نقش مادر؟ چرا؟ (عوامل مؤثر در تربيت)
[] نقش مادر به مراتب مهم تر و موثرتر از نقش پدر است؛ زیرا:
-طفل تا مدت ٩ ماه در رحم مادر بوده و با او رابطه خوبی داشته
است.
-کودک تا دو سال در دامان مادر بوده و از شیر او نوشی_ده است.
-در شبانه روز بیشترین مدت ارتباط را مادر با فرزندان خود دارد نه
بدر.
-کودک از نظر انس و معاشرت با مادر مأنوس تر است تا با پدر.
صفحه 20:
لعضایخانواده چه کسانیهستند؟ (عیلملموثر در تيبييك SO-
آاعضای خانواده شامل هر کسی است که در خانواده با کودک.
زندگی می کند ولی پدر يا مادر او نیست و شامل:
برادران و خواهران . پدر بزرگ و مادر بزرگ . دیگر افراد خانواده .
خویشان و بستگان.
صفحه 21:
خويشان بستكارجه نقشو تسلثیرودر کوددکمیک نلوند؟ 9
بيان كنيد. (عوامل مؤثر در تربيت)
لأغرض از خويشان و بستكان. آنهايى هستند كه در خانه كودى با
أو نيستند. بلكه در خانه خود زندكى مى كنند . ولى با خانواده
کودک آمد و شد و با طفل ارتباط دارند. مثل خاله. عمه. دائى و
فرزندان آنها. تجارت علمی نشان می دهند که نقش این گکروه در
موادی وسیع تر و موّثرتر از نقش پدر و مادر است. چه بسیارند
کودکانی که پدر و مادر آنها افرادی درست و صالح بوده اند ولسی
کودکان به علت ارتباط دائم و وابستگی با خویشان و بستگان فاسد
خود سر از انحراف در آورده و راه و رسم آنها را پذیرا شده اند.
صفحه 22:
کسروه معا شولنچه نقنرو تلثیرودر کودکمیک نلوند؟-60
بیان کنید. (عوامل موثر در تربیت)
از عوامل محیطی موْثر در تربیت. گروه معاشران هستند یا گروه همسالان.
یعنی افرادی قرین. نظیر و همتا در آنها هستند که با هم دوستی معاشرت و بازی
دارند و همراز و همدم یکدیگر به حساب آمده و جرگه اجتماعی را تشکیل
مى دهند. گروه معاشران, نقش فوق العاده و سرنوشت سازی در زندگی بکدیگر
دارند. گروه معاشران در سه مورد. نقش و اثری بیش از پدر و مادر دارند:
الف) زمانی که خانواده از منطقه ای به منطقه دیگر کوچ کرده اند. در آن صورت
فرزندان در محیط جدید پذیرای فرهنگ جدیدند.
ب) در موردی که فرزندان در مرز سنی بلوغ قرار گرفته اند و در آن هنگام. برای
بیان رازها در مرزهای مربوط به آن بیش از آنکه به والدین و مربیان روی آورند به
سوی دوستان روی می آورند. ._
ج) زمانی که وضع و محیط خانه آشقته و نابسامان باشد و پدر و مادر کودک با هم
درگیری و اختلاف داشته باشند. در آن صورت کودکان به سوی دوستان بیشتر
روی می آورند و با آنها پیشتر درد دل و معاشرت دارند.
صفحه 23:
جه جيز معلم در aes eater
(مؤثر در توبيت
ل|- سر و وضع ظاهر و آراستكى ها و نظافت و آرايش معلم و
رسيدكى هاى عادى و افراطى خود؛
- نظم ادارى و وقت شناسى و ياى بندى معلم و مربى به رعايت
ضوابط و مقررات مدرسه و جامعه؛
- الكوى عملى بودن او يعنى آنجه را كه او به شاكردان مى آموزد
و دستور اجراى آن را مى دهد. خود نمونه و سمبل باشد.
- اخلاق و معاشرت و يايبندى معلم به اداب و سننء خير خواهى
وانس و صفا و صميمت او؛
- همدلى و همرازی معلم در جهت خیرخواهی ها و حل مشكلات
شاگردان و احیانا دیگر افراد جامعه؛
صفحه 24:
دارند؟ شرح دهید. (عوامل مزثر در تریت)
حردم جلمعه چه کسانیهستند و چه تللیسرودر p=
[ کسانی هستند که در سازندگی و با ویرانی بای اخلاق
کودکان و نوجوانان موّثر هستند. ما موجودی اجتماعی هستیم و
در جامعه با مردم زندگی می کنیم. از آنان تأثیر می گیریم و در
مواردی در آنان تثیر می گذاریم. جامعه شامل گروهی از زن و
مرد و پیر و جوان است که دارای وحدت در فکر و خط و رویه ای
روشن است.
صفحه 25:
حسیولا یاجولییچه ک سنیستند و چه تأثیرودر کودک.
دار فد؟ (عوامل مغثر در تریت)
غرض از آنها کسانی هستند که در مقامات اجرایی جامعه
نقشی اساسی دارند. مثل وزرا؛ رسای ادارات. بخشداران. پلیس
و مأموران انتظامی و هر کسی که در پست فرماندهی و رهبری
کشور با یک منطقه است. نقش و تثیر آنها در اصلاح یا فساد
یک کشور, اندک نیست. اگر رهبران جامعه افرادی پاک و سالم و
در خط صواب باشند. مردم نیز کم یا بیش همان راه و روش
اصیل شناخته شده مملکت و شیوه پایبندی به ضوابط قانونی را
در پیش می گیرند و برعکس اگر اینان در خط فساد و آلودگی و
گناه و با در خط طاغوت باشنفد مردم نیز همان راه و خط را در
پیش خواهند گرفت.
صفحه 26:
شیطانک یس و چه تلذیرودر صلاح و فسساد ها دار د؟(عومل 01
(مؤثر در قرييت
لا بر اساس بیان قرآن. شیطان آفریده ای از خدا و خلقتى از
خلقت های اوست و از گروه جنیان است. او خواستار آن شد تا
قيامت زنده بماند و به عزت خدا سوگند یاد کرد که نسل آدم را
گمراه سازد و راه رشد را بر او ببندد.
صفحه 27:
فرشتكانكه هستند؟ (عولملمزثر در تسوبی -672
لا خدا آفربده های دیگری نیز دارد که از جمله آنا
فرشتگانند که مآموران الهی در کارگردانی نظام و برخی در رابطه
با انسانند. برخی فرشته وحی اند که پیام را از جانب خدا برای
پیامبران می آورند. برخی مراقب و همراه آدمی و حسابرس و
ثبت کننده اعمالند. برخی مأمور باد و بارانند و عده ای مأمسور
ستاندن جان انسان در حین مرگ.
صفحه 28:
در جهانچه نظاملتیجکومت لیند؟ پسنجعورد را بیان- 06
کنید. (عوامل موثر در ترییت)
[] - نسظام عملو عکساهملدگر ستم کسنیستم خواهیدید لگ ر
سیلیسزنیسیلیخولهیخورد. ِ
- نظاملمید؛ که پابانشبسیه سفیدلستپساز هر دشوایی آسلنی
خولهد امد
- نظام لسرلفو فقر؛ فرجاماسرلفو زياهمه رووفقر و محرومينلست
- نظام عزتو ذلت بعنیهرکسنمینه را بسپلیعزنو آبرهمندیخود
فولهمسازد. عزیز خولهد شد و هرکسنمینه را بسولونلتو بسد
بختوخود فرلهم سازد. فلي [خولهد شد
- نظام مركو حساب]دميإكر هزارلنس لهم زنده بماند سرلنجام
بايد بميرد و يسإاز مركاز او مىيرسند كه جه كرد واو بايد
حسابلعملاثررا ذيه ذيه يسردهد
صفحه 29:
خومانسازهر خودثرجه نقشو تأئيرودارد؟ بسیانکنید؟ 8
(عولملموّثر در تسوبیبا
[اآدمى, خود تحت تأثیر خواسته ها. تصمیم ها و باورهاى خويش
است. خود می تواند در سرنوشت سازی خویش موّثر باشد. برای
خود عزت و شوکت و سربلندی پدید آورد و یا سببی برای بدبختی .
سقوط و تیره روزی خود باشد. نباید نقش خواست و اراده آدمی را
در سازندگی یا ویرانی خویش نادیده گرفت. آنجا که بتواند خواسته
خود را بر اساس فرمان خدا تطابق دهد و آنجا که انسان از روی
درک و فهم و حساب چیزی را بخواهدو بالاخره آنجا که این خواست
را با نیروی ایمان همراه کند. همه چیز در خط درست و صواب به
پیش خواهد رفت.
صفحه 30:
غرضاز شسولیط نسخصوور تسوبینچیسل شسرح شهید (میس-(0٩
«مؤثر در تربيت
. لا يعنى شرايطى كه به خود ما و وضعيت ما مربوط مى شوند و از
آن جمله اند شرایط جسمی و بدنی ماء از نظر پیشرسی ولادت که
خود سبب آمادگی برای آسیب پذیری ها و داشتن حالات بیمار گونه
و در نتیجه بدبینضی نسبت به خود و زندگی. نق زدن ها و
ترشروبی های مداوم است. سلامت و بیماری کودک که برخی از آنها
مزمن و گرفتار کننده اند و طفل را نیازمند به پرستار می سازند.
صفحه 31:
غرضاز شوليطمربوط به جلمعه در تسيبيتجيسئر مس90
(مؤثر در تربيت
ازعوامل و شرایط موّثر در تربیت و رفتار ما؛ شرايط مربوط به
جامعه و امور اجتماعی است که آدمی از تأثیرات و نفوذ آنها دور و بر
کنار نیست. این شرایط می تواند عامل سلامت يا بیماری فرد.
سازنده خلق و خوی آدمی و با عامل اسارت و پای بندی او باشند. از
نظر اسلامی جامعه دارای نقش مثبت يا منفی و گاهی عامل کفر
افراد است. امور جامعه به چهار صورت است:
-١ شرایط فرهنگی جامعه؛
۲- شرایط اجتماعی جامعه؛
- شرایط سیاسی جامعه؛
۴- شرابط اقتصادی جامعه؛
صفحه 32:
نقشو تلثير فقروغنادر تربسلفراد كدام لسكب ده
كنيد. ( عوامل مؤثر در تربيت)
Ll عامل فقر برای آنها که تمرين و تحمل آن را ندارند. سبب
شکست روحیه و گاهی سبب کفر است . گاهی فقر و نداری سبب
می شود که آدمی در شهر و کشور خود غریب باشد. فقر, معکین
است انسان تیزهوش را از بیان رأی و نظرات خود باز دارد مگر آنکه
این فرد» طوری تربیت شود که دارای عزت نفس باشد. عامل غنا نیز
موجب برازندگی است به شرط آنکه آدمی ظرفیت آن را داشته باشد
وگرنه گاهی غنا سبب غرور است و با سبب فخرفروشی. خودخواهی
و خود پرستی.
صفحه 33:
هد فعلمی تسحقیقیچیست شرح شهيسل مدف - 99
لا برورش روحيه تعليم و تعلم در افراد آنجنان كه هميشه در يبى
كسب علم و افزايش دانش خويش بوده و سعى كند ديكران را نيز به
اين كار وادارند. روح بررسى و كنجكاوى افراد. زنده نكه داشته و
سعی در کشف و ابداع و اختراع داشته باشند. كنجكاوى فرد نسبت
به محیط طبیعی و اجتماعی توسعه یافته و بتواند اطلاعات و مهارت
سودمندی را برای زندگی به دست آورد. علاقه مندی به خواندن
مطالعه کردن و فهمیدن و افزايش آگاهی را در او پرورانده و او را به
شکار و کسب اطلاعات تازه وادارد.
صفحه 34:
هد فد رزبانو اهبياتجيس/ تسوضیح دهیدرمدن QP.
oy! Gos است که نسل جدید. قادر به درک و دریافت نثر. نظم.
متون و اشعار زبان فارسی باشد. از استصارات و کنایات . از
ضرب المثل های آن سر در آورد و در عرصه کاربرد زبان قادر به
استفاده به جا و مناسب از آن باشد. همچنین هدف این است که او
بتواند افکار و نظرات خود را به زبان فارسی به گونه ای آسان و
سلیس و روان. به نگارش درآورد و در نهایت. از ادب فارسی به
عنوان مظهر وحدت ملی و در نقشه ای فراتر از وحدت اندیشه ای
فارسی زبان cle جهان که در جای این قاره بزرگ زندگی می کنند .
استفاده برد و می دانیم که جامعه شناسان . زبان واحد را . عامل
وحدت به حساب می آورند.
صفحه 35:
هدفهنریچیسلر مدن-596
لا شناخت زیبایی های جهان آفربنش و مخصوصاً شگفتی های آن به
عنوان مظاهر جمال الهی از اهداف تربیتی اسلام و استفاده از آنها
برای هدایت و تلطیف ذوق ها و استعدادها و زیبا کردن زندگسی.
هدفی دیگر است.
هدف شناخت هنر از دیدگاه اسلام و استفاده از آن. برای زیبا سازی
مناسبات زندگی انسانی و حفظ صفای باطن و جلای روان است و
هنر اسلامی چنین مقصد و رسالتی دارد .
صفحه 36:
هدفدر جهانسناسیچیست بسبانکنیدد هدن -96
از اهداف مهم تربیت. ایجاد جهان بینی در افراد و بیسرون آوردن
فرد از مرحله جهان احساسی و کشاندن او به عرصه جهان شناسی
است. در جهان احساسی. افراد نسبت به پدیده های جهان. رابطه و
برخوردی سرسری و سطحی دارند که نمونه آن در عالم حیوانات هم
به چشم می خورد. در جهان شناسی سعی به درک روابط علت و
Glee GES Soleo شناخت رمز و راز پدیده ها و طرز کار آفرینش
است و چنین شناختی است که آدمی را به جهان بینی می کشاند .
بعنی داشتن دیدی کلی نسبت به جهان.
صفحه 37:
هدفدر كسب آكاهوسياسيها جيسك بسیانکنیده( مدق -70©
لاهدف ارتقاى بينش سياسى افراد در عرصه حكومت و نوع آن »
آگاهی از کیفیت و اهميت قانون و مشروعيت ان و تابعيت ببا
متبوعیت انسان در کشور. توجه دادن به حكومت صالح . اجرای
قوانین حق و عدل. آگاهی از جربانات حاکم بر کشور. وضعیت و
موقعیت کشور و جنبه های سوق الجیشی آن است.
این مهم است که افراد یک کشور از شرایط سیاسی آن, از وقایع و
اتفاقاتی که در جامعه وجود دارد. از سیستم حکومت و از مشروعیت
آن سر در آورند و بدانند در چه جامعه ای زندگی می کنند و چه
خطوطی در آن حاکم است.
صفحه 38:
هدفدر جنبه قانونولستقا [چیس شرح دهیدد هدن -©9
[] هدف پرورش روحیه قانون پذیسری و احترام به قانسون حق و
مشروع و التزام به رعایت آن است. هدف گسترش روحیه ضابطه
داری و نظم و رعایت انظباط در عرصه سیاسی است.
صفحه 39:
Loe nace billing lage opty ole
هدف پرورش روح سلحشوری و سربازی در نسل به منظور حفظ و
صیانت از سرزمین و مرزهای اسلامی است و در این عرصه =
بنیه دفاعی کشور ایجاد آمادگی دفاع نظامی در افراد و تهیه قوای
لازم بر اساس ضرورتهای روز و حتی به نمایش گذاشتن آن به خاطر
ابجاد رعب در دبدگان دشمن و واهمه داری آنان از اندبشه حمله و
دستبرد به جامعه اسلامی و منابع و منافع آن است. همچنین هدف
رشد و تقویت روحیه جهاد و ابثار و شهادت. توسعه اندیشه
فداکاری و روحیه شجاعت و شهامت در افراد و مبارزه بی امان علیه
خصم و رغبت به اعتلای نام خدا و حفظ ارزش ها و قداست هاء. تحت
هدایت و رهبری ولی امر مسلمین است.
صفحه 40:
هدفاز كار و توليدرا بسيانكسنيسدهدف PO-
[] هدف . توجه دادن به کار و قداست آن است. شناخت نوع
کارهای لازم در جامعه. پذبرش نوعی از آن و تن دادن به آن و تلاش
در جهت کسب معاش حلال است. اصل . بر اين است كه آدمی تن به
کار و تلاشی دهد که در سایه آن بتواند استقلال اقتصادی خود را
حفظ کرده و سربار دبگران نشود. هدف. تن دادن به کاری مفید و
مشروع. بهره مندی از مواهب و در آمد آن و سعی در کسب مهارت و
ورزیدگی لازم برای آن کار است.
همچنین هدف این است که هرکس به تناسب توان و استعداد خود
به پیش رود و با داشتن رغبت های لازم . فنون و مهارت های مربوط
به آن شکل را به دست آورد.
صفحه 41:
هدفدر آگاهیچینیچیست دهدن -6۳4
[- آگاهیو معرفنة تسه لصولدیز د املآكا تسبجة:
- خدا و صفانجادلم جملللو خلقو قدیناو مدیرینو ک ارگردلن یو .
دلنلییو شنولییاو ارادم sgl تسوحید در خلقولمر مشیخدا. تضاد و قدر او
وه
- عدلخداء و قسطاو و آگاهیاز جبر ولختیار. آزادیلنساندر تصمیم گیریو
عمق
- نبوتو ايسل|يسك عصمسآنها. وسللتآنها. صفاتو عملآنها نبوتعامه و
خاصه؛
-لماستو یهبری مسّه جانشینیو وصلیتلمامتعامه و خاصه ولایندر عصر
حضور و غیبت
- معاد و يستاخيز دنیایب رزخ مسّه حشرو نش مسلّه حسابو
میولن بهشنو دوزخ؛
صفحه 42:
بسولواهداف چه شولیط و خصلیصی)سل بسیانکنید «هدف ٩6-
[1- شولیط مذهبیچامعه بسه ویژه از آنجهنکه در بکجامعه
مذهبی دیرنسقشیسهم و لساسودر سرنوشتسازودر زند گیمرم
دارد.
- شولیط سیاسیجامعه از نظر نوع حکومتو کسیفیتک ارگردانسی
کسه معمولکذگر جامعه لوسینیباشد لیومر در تربیتجامعصه هم
نسقشدارد.
- شرلیطلقتصادیجامعه که فقر و غنا خط فشکرومردم در
مصرفدارلین_قشیمهم در لجولولهدلفو بسه کار گیرورلد و
روشهاوا خاقیو تربیتیاست ۱
- شولیط فرهنگیجامعه و طرز فشکرلفراد و آدلبو سنوو ارزشهاء
به ویژه از آنسلبنکه دریلبیم آزفرهنگهارلیچه نسقاط
لشتراکیب مذهبلستو تا چه حد خل او ناخلاصلست
صفحه 43:
نوعهدفها کلمند؟ بسبانکنید. (هدن -64۳9
[1- مسلمو قطعوو تسغییر ناپذیر بساشنده مثلهدفهایمربوط بسه
- تسغییر پسذیر و قلبلدگر گونیباشند
- عمومیساشند ی عنیلهدلفب ولیهمه لفراد جامعه بساشد
- فردیاشند» مثلهدلفدر رلبطه با یشد و تقويتجسمو فهرو
رولرو عاطفه؛
- جمعیاشند يعنودر رلبطه با رولبطو ايتباطاتفجتماعىاشد
-در سطح ملىباشند يعنىرلوهمه فراد كشور بهتر شود.
صفحه 44:
عنلبيلاهدافد رسلسلام کتلمند؟ بسیانکنید. (هدن PR-
[- قرآن بعنیهمینک تابآسملنیکه در دستماستو خداوند آنرا به عنولن
دستورااهملزندگیها: تسوسط پسیامبر خود. نالک ردملست
- سنتکه عبارنلساز قول فعلو تقریر پسیامبر و حضولتهعصومیوع) که بسولی
مادر عرصه زندگیبسینیسنسلست
-لجماع که عبایتلسناز رلیو نظر و نیز عمل]گاهلنه به مسلئلسام و پاک ارو
نيكار#ساهدر طولتاييخ حياظسلام
- عقلو خرد علهانو صاحبنظيلنر مبناودركو بردلشز حقليقهيره زندگیبا
شرط عدملصطکاکو مخلافتآنبا قرآزو سنت
- فطرت که دارلوزمینه لود رونیدر همه لنسانهاستو در همه نقاط جهانسيلى
همه لفراد ولحدلستو مبنایفطروبر صداقت حقیقتجویی پشد و تعللیآدسی
ملست
- تاییخ و دستلوردهایت اییخیکه حاصلب روسیهایسحقتقانلسنو یمز یشدهاو
لنحطاط ملنتها در آنمعیزو بسولیمردملمروز: دیسلست
- تجاربووزمره عللمان مدیولنو صاحبنظولنک شور که در خطصدلقتو پاک یو
صفحه 45:
روشرا تعييفكنيد؟ لسفاتآن | تسوضیح شهید. ( روشاونیبین PS
لاروش. عبارت است از مجموعه تلاش هاء فنون و وسایل و ابزاری که
وصول ما را به یک هدف. ممکن و تسریع می کند.
- کلمه تلاش است که نشان می دهد برای وصول به هدف. باید
فعالیت و رفتاری را از خود بروز دهیم و تنها با قصد و نیت نمی توان به
مقصد رسید.
- کلمه فنون در این تعریف حکایت از آگاهیهای عملی و تجربی دارد.
- کلمه وسایل و ابزار در تعریف. حکایت از اشیاء و وسایل مادی يا غیر
مادی دارد که برای وصول به مقصد. ما را پاری می دهند.
- کلمه تسریع در تعریف. سخن از این دارد که از بين راههاى ممکن
براق رسیدن به هدف باید آن راهی را برگزید که بتواند زودتر و بهتر
ما را به مقصد برساند.
صفحه 46:
شید ق رآرولسلام دیباید روثچیسل تسوضیح دهید. ( ریشاوتوبيت - 66
I اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین ادیان المی در امر
تربیت و سازندگی نسل. به این نکته خوب واقف است که
قابلیتها به خودی خود رشد و پرورش نمی یابند. هیچ حرکتی
را نمی توان صورت داد جز آن که ما در آن به آگاهی و معرفت
وراه و روشی نیاز داریم. در تربیت. ما به دنبال روشی هستیم
که ما را زودتر. بهتر و بیشتر به هدف برساند.
صفحه 47:
روش كويوجكونه روشييسك آزرا بسيانكنيسل روش هاو تيبي -6۶
ل روش الكويى از مهم ترين روش هاى سازندكى در تربيت
است كه در اسلام راجع به آن سفارش و تأكيد بسيار شده
است.
صفحه 48:
لثر ورزششدر یفتار چیست( روشهاوتیبیب -6
ورزش در رفع فشارهای روانی. بهبود کار رگ ها و عسروق»
قلب و ریه . افزايش سوخت و ساز و بالا بردن روحیه شادی و
نشاط به انسان کمک کند. وقتی, قلب و ربه با حداکثر ظرفیت
و در هوای آزاد عمل کنند. عمل غده ها تنظیم و از فشارهای
روائی کاسته می شود.
صفحه 49:
مر حدیسه در یفتار چیسك( روشهاوتیبیب) -49
پس از خانه. مدرسه از مهم ترین عوامل رشد فکسری ۰
اجتماعی و عاطفی کودکان به شمار می رود. آموزش. به طور
کلی در تغییر با ایجاد رفتار . نقش تعیین کننده دارد . در
مدرسه. کودک با همسالان و دیگر شاگردان از گروه های
گوناگون جامعه و نیز با معلمان و اولیای مدرسه مواجه است و
زمان نسبتا چشم گیری را در مدرسه می گذراند. با فراگرفتن
خواندن و نوشتن و معلومات جدید. پایه رشد علمی. ادبی,
هنری و فکری کودک پی ریزی می شود.
صفحه 50:
تلثير وولشو محيطدريفتار را توضيح شهيد؟ ( روشهائتربيم -00©
لا ويزكى هاى جسمانى تحت تأثير وراثت قرار دارند . مانند رنك
پوست. گروه خونی. استعداد بلندی با کوتاهی قد و مانند آنها. چنانکه اگر پدر و
مادری هر دو بلند قد باشند کودکان آنها استعداد بلندی قد دارند. نکته مهم اين
است که رفتار, به طور گلی ارتی نیست. آنچه از راه ارت به ما مي رسد . ساختمان.
بدنى و قا برای واکنش نشان دادن در محیط های گوناگون است. زمانی که
رفتارء از ساختمان و نيروهاى بدنى مايه مى كيرد. از وراثت بيروى مى كند
وكرنه تابع يادكيرى است. رفتار به طور مستقيم از راه ارث انتقال نمى يابد بلكه در
مسير تكامل فرد. ادراك و آموخته مى شود. آنجه هر کودکی به ارث می بسرد ژن
هایی هستند که در ساختمان. رشد و شكل دهى اعضاى بدن و طرز كار آنها
موّثرند. اساس آن هدایت و جهت دهی افراد به سوی مقصدی معین. آموزش راه و
شم حیات. اضلاح اخلاق و رفتار است.
اساس این روش. استفاده از توان مشاهده افراد و ایجاد انگیزه و علاقه در فرد
برای همانند شدن است. این همانند سازی در برگیرنده همه حرکات. افصال و
مواضع آدمی است.
صفحه 51:
تلثير ویلفتو ححیط در یفتار را توضیح دهید؟ ( روشاوتیبین SU
1-لنبیای)سلهیکه بسند گانپاکو صلاح خدا بسودند
۲ - عترتیسول له که نموه و سمبلآنحضرتعلطلع) و
فاطمه س) و حسوع) و حسیولع) هستند
۳- بسند گانصللح خدا از پسدرلرو مادرلنشلیسته و در خط عبادت
خداونداز علماو فقهاىشليسته و باتقوا كه نكهبازسين
نكهدار خود در برلبر كاهازو لومكيىها مخلقازهولونفسو
مطيعهلمر يرورهكار باشندو هرلمنسانشليسته اوكه
بنده صلكح خداوند و به دوراز كناهانزو لمنحرلفاتباشسلينان
اسلگوهاین سلهستند و ما بساید از رله و روشآنها تسبعینکنيم
صفحه 52:
وعظو موعظه را در جه عوارهوبه كار عوبر ند؟ جهار عورد را شرح -
دهيد.( روش هاى تربيت )
[- بسولوقیام و هرکتب»لیرعنیکه از خولبغفاتبسیدار شویم تنبلیو
تنبرويورا به كترئنهيم از جاىخود بجنبيمو برلىحلاو لينده
خود حركتورا آغلز كنيم
- بسولو] داوملفتمدلنيم که در بسینشلساهيهمه آنچه را که دایم
لملنتهلییاز خداوند در دستتاستجانما: ملله: وج ود ما قدیتو
تسولنلییهایسا و ... همه سرملیه هایخدادادیو بسه عنولراماننلو در دیسا
هستند و ما بايد ياسنارلميئملنتهاو به كار كيرنده آنهادر رلهئباشيم
كه صا كار مانناز ما خولكتهلست
- ترككنله و حوام: كاه موعظه بيلى]إسكه آهمورا از فعل حيلم و
از گناهیب از داییملگر فردورا در خط گناد میسینیم باید او را موعظه
کنیم: از آبردارد و خود را خهنمی: سازد:
- تس رکزووگوییو ستم: که آننیز ی کگ ناه و عم لحولملستو حرمتآن
زمانیسیشتر لسنکه آنزورگوییو ستمبهلهلخانه. خویشانو نزمیک ارو
کلابه مژمنانباشد
۰
صفحه 53:
چه BEL cS بساشد بسهترلسک( ریثرهاوتوین-5
] بهتر است خود انسان برای خود واعظ باشد. با استفاده از وقابع و
جریانات. با عبرت آموزی هاء با استفاده از قرآن و از کلام حضرت
معصومین می توانیم خود را موعظه کنیم و اگر خواستیم براى
دیگران واعظ باشیم لازم است که خود را به ابزار علم. ایمان. تقوا .
عمل اسلامی و خیرخواهی و اخلاص و صفا و دوستداری مردم
صفحه 54:
تشويقدليوجه عفهوعرهارد؟ شرح دهيسد روشهائ تبي - :]60
لا تشويق به معنى به شوق افكندن فرد براى انجام دادن یک
رفتار ويا بيان يك سخن است. اساس مسأله اين است كه سعى
داريم با زنده كردن آرزو و رغبتى, با ايجاد روح اميد در افرادى
برای وصول به یک نعمت. لذت يا خیرخواهی. آنان را به کاری
واداریم که به خیر و صلاح آنها در مورد خواست و نظر ماست.
صفحه 55:
فولید تسشویقدر تسوديستجيس كد روشماوئتربي) -©6©
در تعلیسم و تربیت . نقش و اثر تشویق . به مراتب مهم تر از
نقش تنبیه است. کودک و حتی فرد بزرگسال در سایه تشویق .
3 می رود تا در سایه ملامت. توبیخ. کتک زدن و .
۳ فواید آن گفته اند : تشویق. استعدادهای درونی را بدا
می سازد؛ سببی برای اعتماد به نفس است؛ عامل خوش بینی به
زندگی و کار و تحصیل است؛ باعث تکرار و تداوم عمل است ؛
سبب نشاط و شادابی عمل است؛ عامل احساس توانمندی در کار
و تلاش است.
صفحه 56:
تشويق به چه صورنهلییس چهار هورد را بسیانکنید.( روشای- 50
(تربیت
ا- تشويقكاهى مثلمر حباو آفريركفتق
- به صورتجايزه دادن
- بسه صورتف زدیکک ردنسه خود. فرد را در نزد خود
نشاندن به لحتولمشاز جاوبرخاستق . ,
- بسه صورندادنسقام و یتبنسه فسرد . مثلادر مدیسه او
را مسئولكلا كرحن
صفحه 57:
تسفویق بساید بسلسابرچه سیلیطو اد ؟ جهار عورد را شرح 6
دهید.( روش های تربیت)
[] تشويق بايد به تناسب جنس باشد.
تشوق باید به تناسب حالات و نیازمندی ها باشد.
تشویق باید به تناسب میزان کار و فعالیت و به تناسب استحقاق
باشد:
تشویق باید در حد و مرزی باشد که بعداً اگر کار بهتری انجام
داد بتوانیم بر مقدار و میزان آن بیفزاييم.
صفحه 58:
بیلوتنویق چه ضولبطیا بساید در نظر دلشتك( روشهاوتوبیبه bo.
[اعلت تشویق برای او روشن باشد. به موقع و به هنگام. صورت
گیرد. از سوی کسی عرضه شود که مورد علاقه و احترام اوست.
گاهی در حضور جمع باشد تا در او اثر بیشتری داشته باشد.
تشويق كاه به كاه باشد نه هميشه و پی در پی که در آن صورت
اثر تشویق از میان می رود. ت برای کارهای عالی و ممتاز
باشد. از تأٍیید درونی برخوردار باشد. فرد معنی و مفهوم و لذت
آن را لمس کند. اعمال تشویق همراه با ابزار بیان و احساس
باشد.
صفحه 59:
در تشويق از جملمويوبايد برهيز كرد؟ بيانكنيسل روتهائ يسك of.
لانشويق ما نبايد فرد را به غرور و خودبينى بكشاند و يا
تشويق يكى مايه تحقير ديكرى نشود. تشويق براى زيبايى
صورت که امری خدادادی است روا نیست. تشوبق را برای
كارهايى بايد انجام داد که او در آن تلاش و فعالیتسی کرده و
چیزی را کسب نموده است.
تشویسق شما به اندازه ای نباشد که او احساس کند دیگر
مسئولبتی ندارد و یا به خود رها شده است. تشويق شما به
اندازه ای نباشد که او احساس کند دیگر مسئولیتی ندارد و يا به
خود رها شده است.
صفحه 60:
چرا بايد بسولولنسانها تسنبیه بساشد؟ شسرح شهید. ( روشهاوتسوبیب OD
لا فطرت انسان پاک دارای رنگ و هوای الهی است. ولی در او
تمایل به شر و خواسته هایی است که اگر نتواند بدانها دست يابد
ممکن است از غیر طربق مشروع وارد آن شده و تن به گنه و
فساد دهد.
شک نیست که هدایت ها و ارشادات والدین و خیرخواهی ها و
نصایح معلمان و مربیان عامل خوبی برای سالم داری او و نسز در
مواردی کنترل و مراقبت از او است و اگر این نصایح کارساز نبود
ناكريز بايد از روش تنبیه استفاده کرد.
صفحه 61:
۱ عيلحلتنبيه كدلمند؟ شرح شهید. ( روشهاوتسوبیب QO
لأمرحله آگاه کردن: کودک بداند و دریابد چه کارهایی خوب یا بد است.
مرحله تذکر: اگر فردی آگاهانه خطایی و کناهی مرتکب شد سعی بر این است
تذکر و یاد آوری او را آگاه کرد.
راه
مرحله اخطار: اگر تذکرات. چند بار اتفاق افتاده و موّثر واقع نشوند. سعی شود به او
اخطار کنند و به او بفهمانند.
مرحله تحکم: غرض این است که فردی را به جبر. از عملی باز داریم و یا او را به عملی
وادار کنیم.
بیخ: در برخی از موارد با ذکر کلمات درشت و اهانت آمیز ممکن است و او را به
کاری وادار کرده و یا از کاری باز داریم.
مرحله ملامت: غرض. سرزنش است و این به هنگامی است که مراحل قبلی در او موثر
ند عاطفی از یک فرد را قهر گویند.
x به تناسب سن و ظرفیت روحی کودک. او را تهدید خواهیم کرد.
در آخرین مرحله, از زدن استفاده می کنیم. اما زدن. شرایطی دارد و هر
کسی حق ندارد گودک را بزند.
صفحه 62:
محبسبه جه معناسث ( روث هائتيبيك - © ©
ل عبارت است از این که رحمت خود را بر فردی گسترده کنیسم و به
سوی او بکشانيم. همه انسانها در هر وضع و شرایطی که باشند
دوست دارند محبوب و مورد علاقه دیگران باشند. رابطه ای عمیق از
انس و صفا بين او و دیگری برقرار باشد و در سایه آن احساس
آرامش و لذت نمایند.
صفحه 63:
بسینمجبو تبعینچه رلبطملواست ( ریناوتوییب -595
[] یعنی هر انسانی در خط پیروی از راه و روش کسی است که
محبوب اوست. دوستداری خدا سبب پیسروی و دنباله گیری راه و
دستور او می شود.
صفحه 64:
5906 - هدلینچه رلبطملواست ( ریشایتوبیب gurus
| بعنی دوستی هرکسی سبب می شود که آدمی راه و روش
او را پیدا کرده و خود را در حفظ هدایت او قرار دهد.
صفحه 65:
بینمحسولصلاح چه رلبطملواس ( ریناوتوبين -956
لا محبت به فردی سبب مى شود كه او تذكرات محب وب را در
اصلاح عيوب خود بيذيرد و خود را در همان خط و طريقى قرار دهد
كه او مى خواهد.
صفحه 66:
نظم و نظام را تسعویفکنید. (ویژگیهاونظام تسعلیم و تسوبی -66
[آچند مداد کودک و بزرگ را به تربیت قد در کنار یکدیگر چیده
اید. شما در واقع آنها را نظم داده اید. در خانه خود هر چیز را در
جای خود قرار می دهید. مثلاً جای کفش, لباس. کتاب و ... معیسن
است. در این صورت شما در زندگی خود نظم را رعایت کرده اید.
نظام شامل مجموعه ای متناسب و مرکب از نم ها و قاعده
هاست.
صفحه 67:
-لسلام دا یلیچه نظاملتیٍست بسیانکنید. (ویژکیهاونظام تسعلیم و تسوییبا be.
لآ اسلام دارای نظام سیاسی است و در سایه آن روابط متقاببل
مردم را با دولت تعيين مى کند. دارای نظام اقتصادی است و در آن.
Luly, کار و تولید و ضوابط مالکیت و مصرف را معین می کند. دارای
نظام اجتماعی است و در آن. برای خانواده. اخلاق. قضاوت. حقوق.
ضابطه و نظمی را اعلام کرده و داری نظام تربیتی است و در آن.
برای شکوفایی استعدادها. رشد و تعالسی بشر. ساختن و به عمل
آوردن افراد. قواعد و دستوراتی را معین فرموده است.
صفحه 68:
عنبع قواعد و نسظاما نلسلامیچیس لک( ویزکیهاونظام تسعلیمو تسوبی bo.
لآ منبع این قواعد و نظامات قرآن است که پدید آمده از جانب
She as ata lee oes I
اللّه و ائمه معصومین (ع) است و در راه اجرا و عمل از ره آورد و عقل
و تجارب صاحبنظران و یافته های روز نیز بهره می گیرد.
صفحه 69:
نظام تسوبیتیسلام لسن چه؟ (ییزکیهاونظام سعليم و نريبيك بو
[أنظام تربیتی اسلام دارای جنبه الهی است. یعنی رنگ و هوای خدایی دارد و
از جانب آفریدگار بشر. برای او معین شده. همان آفربدگاری که دانای اسرار و
تواناست و آفرینش و کارگردانی آن را بر عهده دارد. بر این اساس. اين نظام با
نظامات بشر ساخته و نظامات پدید آمده از سوی فلاسفه و دانشمندان و هم با
نظاماتی که قال به خالق و آفریدگاری برای جهان نیستند. کاملاً متفاوت
است. نظامات تربیتی دیگری ممکن است وجود داشته باشند که آنها نیز الهی
ولی نظام اسلام با آنها نیز متفاوت است. زیرا اولاً دست تحریف و جابه جایسی و
Be, cur os ee
دين کاملی است و پس از بهود و مسیحیت پدید آمده و خداوند به علت رشد و
تکامل اندبشه ها و لیاقت انسان به حفظ و نگهداری میراث دینی و فرهنگی آن
را دین خاتم قرار داده و تا روز قیامت باید قادر به اداره بشر و تأمین سعادت او
باشد.
صفحه 70:
نظام تسوبیتیسللام تسوحید واٍسیهسعنیچه ؟ (ویزکیهاونظام تسعلیم و يسك له
به این معنی که برای خلق و امر. یا آفرینش و کارگردانی. یک
خدا قائلیم و خط ثثلیت (سه خدایی) با ثنویت (دوگانه پرستی) در
انديشه های تربیتی اسلام مردود است.
صفحه 71:
سظام تسوبیتیٍسلام-لساام)سیسعنیچه ! (ویزکیهاونظام تسعلیم و توبیب PC
لأما به دنبال آن خدا و الهى هستيم كه اسلام. معرف آن است و
صفاتى كه براى خدا قائليم بر اساس وصفى است كه قرآن و نسبت
از آن سخن گفته اند. خدای ما واحد. علیم و خبیر. سمیع و بصیر .
قادر و مرید و مدرک وحی و صمد و سرمد است.
صفحه 72:
نظام تسوبیتیسلام فطر واٍسیعنیچه؟ (ویزگیهاونظام تسعلیم و توبیبا
لإيعنى الله و معبودی که برای ما تربیتی معین کرده. همان الله و
خالقی است که ما را آفریده و فطرت ما را پدید آورده است. فطرت
نیرویی در عمق وجود ماست که پیچیده و مرموز است و ما را بسه
سوی حقیقت دوستی. عدالت خواهی. زیبایی. آزادی طلبی و ...
سوق می دهد.
صفحه 73:
نظام تسوبیتطسلام معنو ولس يسعنوجه؟ (وبزكرهاو نظام تعليم و تربييك fo.
aw I نظام الهى تربيت در اسلام تنها به ماديات عنايت ندارد
كه معنويت نيز ركنى از اركان حيات انسانى است. در همه امور. در
همه رفتار و كفتار و كردار بايد خدا مورد نظر باشد. در همه اعمال
که در اسلام رنك و هواى عبادت دارد بابد مقصد رضای خداوند
باشد.
صفحه 74:
«fon aie gg alley ar
بالاخره نظام الهی. نظامی جاودانه است. زیرا از سوی خداوند
بر پیامبر ما نازل شده که او خاتم پیامبران است. به فرموده قرآن
و به اعتقاد همه مسلمین پس از او پیامبری نخواهد آمد. پس از او
پیامبری نخواهد آمد. پس حکم اسلام. دستورات قرآن. جهت
دهی های سنت اسلامی برای هميشه تا قیام قیامت برای بشریت
جاری خواهد بود.
صفحه 75:
هيزرا تسعريفكسنيده (ويزكرهاىئ نظام تسعليم و تسوبييك - ©0”
لا مجموعه قواعد و مقررات. تعالیم و احکامی است که از جانب
خدا برای هدایت بشر به زندگی سعادتمندانه فرستاده شده است.
صفحه 76:
خدلوند چند گونه هدلینقرار دادملست شرح دهید. (ویژگیهای- 0"
رنظام تعلیم و تربیت
لایکی راهنمایی ذاتی و سرشتی که خاص انسان نیست. گیاه و
حیوان و حتی ذرات عالم وجود نیز از آن بهره مند هستند. اینکه
انسان. حیوان و گیاه رشد می کنند. خود نمونه ای از هدایت ذاتی و
دیگر . هدایت تشربعی است که آن مخصوص انسان است و اساس
آن دین است که خداوند برای راهنمایی بشر به خوب زیستن و نیکو
ادای وظیفه کردن. پیامبرانی را برای افراد عاقل اعزام داشته تا راه
و روش زندگی را به او بیاموزد.
صفحه 77:
هادباردر نسظام تسوبیتمسالمیچه کسانیهستند؟ ۳
رنظام تعلیم و تربیت
[] خداوند که خالق و آفریدگار بشر است. هادی و راهنمای او به
زندگی سعادتمندانه و خط صواب است.
پیامبران الهی نیز برای هدایت بشر آمده اند. معلمانی بی مزد و ببی
منت که دستور کار و هدایت خود را از خدا گرفته و آن را به امت
خویش ابلاغ نموده اند.
قرآنی که امروز در دست ماست. از جانب خدا و برای هدایت مردم
نازل شده است. در نظام تربیتی اسلام معلمان و مرببان. پدران و
مادران و واعظان و دانابان . دعوت کنندگان به معروف و نی
کنندگان از منکر. در واقع هادیان و راهنمایان افرادند. فطرت بشر .
cola او به سوی خیر. صداقت. پاکی. عدالت و تقوا است.
صفحه 78:
فسظام تسوبیتسلام بسویاستبعنیچه ؟ (ویزکیهاونظام تسعلیم ۳
(و تربیت
پوبا به مفهوم رفتن. حرکت کردن,. دویدن و شتاب کردن است و
نیز حرکت توآم با چالاکی است و وقتی صفت پویا را درباره کسی به
کار می بریم غرض آن است که او ایستا و متوقف نیست. پیوسته در
حرکت و تلاش برای یافتن به دست آوردن و راه و رسم جدید را
صفحه 79:
لمام علو(ع) فرموشه: "بسه کسوینده نسنگرید بسلکه بسه کسفتار بسنکرید! +
چه؟ (ویژگی های نظام تعلیم و تربیت)
لا این سخن خود حکایت از پوبایی دارد. می خواهد بگوید درباره
سخن بیندیشد و جوانب و ابعاد آن را خوب در نظر آورید.
صفحه 80:
حکمهستنیچه؟ (ویزکیهاونظام تسعلیم و تسوبی -(90
لا حکمت شامل دانش استوار. فهم و سخن محکم است. در بینش
اسلامی گمشده موّمن است و هرکس که آن را یافت مالک و صاحب
آن می گردد و بر این اساس, باید به جستجوی حکمت رفت و آمد
آن را به دست آورد.
صفحه 81:
عقلدر.لسلام دایلعچه ارزش بسهلیساسل (ویژگوهاین ظام تعلیم :00
(و تربیت
لا عقل از نظر اسلام . پایه و مابه پذیرش هاء طردهاء راهنمای
آدمی به سوی سعادت و وادارنده آدمی به طی طریق در راهی است
که فرجام آن خیر و نجات است. این عقل ماست که ما را وا می دارد
بپذیربم و باور کنیم که جهان را صانعی است که همان خدای بزرگ
است
صفحه 82:
کار عقلدر خمینه کسلیانو جزئیانامور چیسل بسیانکنید. (ویژگیهای 96
رنظام تعلیم و تربیت
1 کار عقل ادراک کلیات است و در درک مسایل جزئی و جنسی
هميشه نمی تواند رآی و نظر بدهد. مثلاً عقل حکم می کند که باید
جهان را آفربدگاری باشد. انسان باید خالقی داشته باشد. انسان در
این جهان, بدون تکلیف و مسئولیت نیست. اگر مسئولیتی و
تکلیفی باشد حساب و کتابی لازم است.
صفحه 83:
-لسللام بسک آیبو)نقالبیست بسعنیچه ؟ (ویزگیهاونظام تسعليم و تسربيبه 65
لاسلام يى مذهب و یک آیین انقلابی است و به گفته یکی از
بزرگان جهان اسلام محال است اسلام وارد ذهن و انديشه ای شود و
در آن دگرگونی انقلاب پدید نیاورد و شما نمونه ها و موارد آن را در
صدر اسلام و در زمان شخص پیامبر (ص) و پس از او در عصر
خلفا و امامان معصوم می بینید.
صفحه 84:
-لسللام در زندگیجتما عیمرددم چه تسحولبسنیادوپدید آورد؟ بسان.*
کنید. (ویژکی های نظام تعلیم و تربیت)
[انظام تربیتی اسلام. در این عرصه نیز تحولی بنیادی پدید آورد.
خانواده را مقدس معرفی کرد و برای تشکیل آن سفارش و توصیه
بسیار کرد . زن و شوهر را در دست یکدیگر چون امانت خدایی
معرفی کرد و با همین نیت و انديشه دستشان را در دست یکدیگکر
قرار داد.
صفحه 85:
نسظام تسوبیتٍسلام در ع رصهلقتصادوچه تسحولرپدید آورد1 foo
کنید. (ویژگی های نظام تعلیم و تربیت)
[] نظام تربیتی اسلام در جنبه های اقتصادی نیز انقلاب و تحصول
بنیادی پدید آورد. کار و تولید مشروع را امری مقدس و وظیفه ای
همگانی معرفی کرد. مالکیست درآمد را محترم و مقدس شمرد و
مردم را بر مال خود مسلط دانست. مصرف را تحت ضابطه قرار داد
آن چنان كه مصرف ها در عین مشروعیت منبع. از اسراف و زیاده
روی دور و برکنار باشد. در آن تبذیر به معنی ربخت و پاش نباشد.
صفحه 86:
نظام توبیتیسلام تزکیه را بسر تسعلیممقدم کرد» بسعنیچه؟ سس
(نظام تعلیم و تربیت
آایعنی شرف را بر کسب مدرک و عنوان تحصیلی تقدم دارد. اگر
امر زندگی و تحصیل انسان بین دو مسأله دایر باشد. با مدرسه
رفتن و کسب معلومات ولی به بهای از دست دادن شرافت وعفت
و تقوا و یا سالم ماندن شرافت و عفت و تقوای آدمی ولی به بای
عدم کسب علم و مدرک تحصیلی. نظام تربیتی اسلام افراد را چنان
تربیت می کند که برای شرف و تقوای خود بهای برتری قاثل باشند
و در سطوح بالای علم و تحصیل,. نخست خود را از آلودگی ها و
مفاسد برهانند و خویش را تزکیه کنند و آنگاه به کسب علسم
بپردازند که علم همیشه چون اسلحه و چراغ است و چون به دست
نااهل افتد خطر آفرین خواهد شد.
صفحه 87:
نظام تیبیتیسلام دایلیچنبه همگلنیٍسسعنیچه؟ (همکلنیبودن-6
(تعلیم و تربیت
1 تعالیم و احکام نظام تربیتی اسلام برای همه انسان هایی است که
در کران تا کران جهان زندگی می کنند و برای همه افراد تا روز
انقتراض نسل بشر است. دینی است خانم. که پس از آن آییسن
دیگری از سوی پروردگار برای انسان ها نمی آید. اين تعالیم و
دستور العمل ها هم دارای جامعیت و کمالند و هم دارای جنبه
ظرافت. رشد و زایندگی. برای همه جنبه ها و ابعاد زندگی آدمی
برنامه و دستور العمل دارند و هم برای امور انسان در زندگی. شامل
جنبه های مربوط به حکومت و اقتصاد. اجتماع و فرهنگ. قضاوت و
اخلاق.
صفحه 88:
بسرنلمه تسوبیتیسلام چه ساعلتواز عمرها را شلملموشود؟ شوح ۴
ذهید. (همگانی بودن تعلیم و تربیت)
I] صبحگاهان از همان لحظه اول که از خواب بیدار می شویم و
هوشیار می گردیم برای ما راهنمایی و برنامه دارد. تا زمان صبحانه
خوردن ماء. لباس پوشیدن ماء از خانه خارج شدن ماء به سر كار
رفتن ماء نصوه کار و تولید ماء معاشرت و برخورد ما با مسردم.
با زگشت به خانه. معاشرت ما با اهل «lo Cols a خواب و
استراحت ماء مصرف ماء ذخیره ماء ذکر و زمزمه های ماء كيفيت
خفتن ما و ...
صفحه 89:
خدلواسلام و رلبطه او را بل لذسا نمع فيكسنيد (دمكلنيه وهر تسعليمو -©©
(تربيت
لا خداى اسلام هيجكاه دور از دسترس نيست و دمى هم از ما
غافل نيست. هر أنكاه او را بخوانيم سخن ما را مى شنود و هر عملى
كه انجام دهيم ما را مى بيند و این مسأله ای نیست که خاص فردی
ويا جمعی معین باشد. همگان در چنین وضع و شرایطی هستند.
صفحه 90:
کلیانق ع ام لساام یام ل هملفر | دلسٍ عنیچه 3 (همکلنیب ودتسعليم po-
(و تربیت
آآهر فردی از افراد بشر. در هر نقطه و منطقه ای که زندگی کند.
در هر وضع و موقعیتی که باشد. در هر سنی که زندگی را در آن
بگذراند. می تواند تحت پوشش نظام تربيتى اسلام قرار كيرد.
درست است که تعداد افراد در جامعه بسیارند و هر فردی برای خود
دنیای ویژه است ولی در پیشگاه خداوند ly هر انسانسی دفتری
جداگانه و پرونده ای خاص است و آدمی در عین بهره گیری از
کلیات مربوط به نظام تربیتی اسلام. از جنبه های مربوط به شرایط
اختصاصی بهره می گیرد.
صفحه 91:
عراحل تسوبیت رملسلام نساملچه قسمتهلی سل بيبا نكنيد (همكلنى 1
(بودن تعلیم و تربیت
لاشامل سه مرحله عمده است:
-١ هفت سال اول عمر را دوره سیادت (آقابی) یا دوران حربت
(آزادی) نامگذاری کرده اند.
۲- هفت سال دوم را دوره عبودیت نام گذارده اند.
۳- هفت سال سوم. دوران وزارت نام دارد. غرض آن است که آدمی
در آن سن و سال باید ملازم و همراه باشد.
صفحه 92:
در هفتسللولعمر چماصولیبایدمورد نسظر بساشند؟ پسنج مسسورد را -
بیان کنید. (همکانی بودن تعلیم و تربیت)
[- اصل مراقبت و پاسداری از کودک. بدان خاطر که او به رعایت
مصالح خويش آگاه نیست.
- اصل توسعه خودشناسی و آگاهی افراد از ابعاد وجودی و به
کارگیری مناسب اعضا و حواس.
- اصل توسعه جهان شناسی و آشنایی او با پدیده های جمادی.
گیاهی, جانوری, مایعات.
- اصل خداشناسی و توجه دادن او به خالقیت و رازقیت و شاه د
بودن خداوند در امور.
- اصل آشنایی با مسوّولیت در برابر والدین» مردم. پدیده ها و در
نهایت پروردگار.
صفحه 93:
بولوهفتسل ملعم چه برنلمه هلییمورد نظرلست پنجمورد را fe
بیان کنید. (همکانی بودن تعلیم و تربیت)
لا برنامه های بهداشتی: شامل نظافت. ششتشوی دست و صورت
و ...+
برنامه های معاشرتی: شامل طرز برخورد با پدر. مادر . اعضای
خانواده ...؛
برنامه هاى ایمنی: مثل عدم خطر آفرینی با چاقو کبریت؛
برنامه های مربوط به ایمنی در خیابان؛
برنامه های دینی.
صفحه 94:
سلساستسوبیتتر ۷ سللنوم عمر کتاملست بنجهعوردرا بسا
کنید. (همکانی بودن تعلیم و تربیت)
- رشد و پرورش تن. توسعه مهارت های بدنی. آموزش شیوه
cle حفظ سلامت. ایجاد عادات بهداشتی؛
- رشد و پرورش ذهن. پرورش تفکر و توسعه. گسترش استدلال»
پرورش حافظه و بازشناسی و تشخیص؛
- رشد و پرورش عاطفه. اصلاح ترس های موهوم. تعدیل خشم.
جهت داری عواطف. علاقه مندی به یادگیری؛
- رشد و پرورش روان, توسعه وجدان, میل به حقیقت جویی . به
کارگیری از آزادیهای مشروع و مشروط؛ 1
- اصلاح و توسعه رفتار تکلمی. تقویت زب ان و ادبیات. آموزش
خواندن و نوشتن. توسعه توان تفهیم و تفاهم؛
صفحه 95:
لساستسوبینتار ۷ سللپسوم عمر را شرح دهید؟ (#۵عورد) سس
(تعلیم و تربیت
- زمینه سازی و هشداردهی برای داشتن تعادل روانی. تعدیل
تمایلات. ارضای متعادل هوس ها؛
- آشنا کردن به اسرار طبیعت و کشف روابط انسان با طبیعت و
کیفیت بهره گیری و استخدام آنها؛
- توجه دادن به اخلاق و پاکی و فضیلت و زمینه سازی برای انطباق
با ارزش ها و داشتن رفتاری اخلاقی؛
- توجه دادن به ارزش های دینی و ایجاد فهم و عادت به رعایست
تعالیم و موازین آن و پای بندی به مذهب؛ 1
- آموزش مفاهیم روابط و ارتباطات بین المللی و اهمیت آن و علاقه
مندی به استقلال و عدم وابستگی؛
صفحه 96:
آیا تسوبیتر دیگر حولحلعمر هموجود دی تیه
لا تربیت همگانی در اسلام. دیگر مراحسل عمر را نیسز در بسر
می گیرد. آدمی پس از گذر از دوران کودکی و نوجوانی ؛ به مرحله
جوانی و سپس به مراحل میانسالی. بزرگسالی و پیری و سالمندی
می رسد و چنان نیست که در آن مراحل. از تربیت بی نیاز باشد.
اصولا یکی از مرزهای بعثت انبیا برای همه افراد در سنین مختلف
این است که انسان ها در هر سن و سالی و در هر مرحله ای از عمر
که باشند باز هم نیاز به تربیت مداوم و پی در پی دارند.
صفحه 97:
لصلب ازسازیو سازندگیا شسرح شهید. (همکلنیسودنتسعليمو توبیب OP
اصل بازسازی و دوباره سازی شخصیت. به این معنی که اگر در
مسیر زندگی از خط صواب. دور منحرف شده دوباره از راه استغفار و
توبه و ششتشوی گناهان خویش, را در خط صواب. قرار دهد. اگر
نارساپی و نقصی در کار و برنامه زندگی اوست آن را اصلاح و ترمیم
کند.
صفحه 98:
حعلمافینوله چه کسانیهستند؟ (همگلن یپ ودرتسعليمو توبیب 96
wll طریق تربیتی همکانی و حرکتی عام به سوی مقصود. ما را به
معلمانی نیاز است که بدون اشاره و همراهی آنها نمی توان به سوی
مقصد حرکت کرد . ما به دنیا آمدیم. در حالیکه از نظامات و از راز و
رمزهای این جهان خبر نداشتیم. خدای مهرب ان وسایل و ابزار
شناساگر را در اختیار ما قرار داده که همان چشم و گوش و دیگر
حواس و نیز فهم و عقل و توان درک است و نیز مربی و معلمی برای
ما معین کرد که به شرایط و اوضاع این جهان پیش از تولد ما اگاه
بوده و توانسته است ما را راهنمایی کند.
صفحه 99:
حعلم از نظرلسلام دا یلیچه و ظلیفیٍس ده مکلنیسودتسعليم و تسوبی DO
[]-تعلیم که در آن آموزش های گوناگون از قرآن. از دانش ها از
تارییخ و کلا دستورالعمل زندگی صورت می گیرد. ۱
- تزکیه به معنی پیراستن آدمی از عوامل فساد و انحراف و آراستن او به
فضايل و ياكى ها.
- رهايى از همه عوامل و شرايط كه ادمى را در بند مى كنند و سد راه
رشد و بيشرفت او هستند.
- امامت به معنى رهبرى و الكويى كه افراد از راه و رسم و عمل والدين و
مربيان درس مى كيرند.
- رسالت و در آن انجام وظيفه دعوت به ياكى هاء ابلاغ حق و قيام
آموزى در انجام وظايف.
2مراقیت و نظارت و نصیحت و وعظ و امر به معروف و نهی از منکر,
- حرکت بخشی به سوی مقصد و هدف الهی و عبودیت که رمز آفرینش
است .