صفحه 1:
صفحه 2:
اي ae :
ا ا ا
Lee wee] ا ار
واحد سطح ترمزءضريب اصطكاك و قابليت ترمز
EES SeaeBE ROIS ار
aE) EE
صفحه 3:
کلاچها كروت ees 00 رابه
سرعت أنها را به يكا
سرعتء تبديل مى كنند در صورتى كه ترمر
.آنها را از حركت باز مى دارند
صفحه 4:
صفحه 5:
لیسناتب 527 Bey Es Pewee Sr)
انرژی حرارتی تبدیل می کند و یا در جسمی مانند
اتومبیل» انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل
مى نمايد و باعث توقف أن مى شود ويا جسمى مثلّ
را در حالت آویزان نگه می دارند. به همین Sener)
دلیل» بر حسب فرم ساختمان» مکانیزم کار آنها را
,.طبقه بندی می نمایند
صفحه 6:
صفحه 7:
ges ۱ يكفشكى كلت ونه تفار انها اد
eNOS) سيد
دادنک فشکاز دلخلیا خارج به جرخ عمل؛ ۱۱
,صورتمیگیرد 2
SSE TOSS Eee STEED)
ل re eet ES rT كاك 0
.خارجى نيز ساخته ميشوند
صفحه 8:
(ه خارجی
els) Sas sys
صفحه 9:
Sa (Lill ی
صفحه 10:
صفحه 11:
BL ees و REBT oo)
مالك اأعوداوو ران رونو
استفاده می شود که بیشتر هیدر ولد
2 5 7
ار 189383 دان لسع ار 5 مى شود. 5
لاستیکهای جلوی ا به لاستیکهای 1
اندازه ۰ 986 الی90960 به گشتاور اصطکاکی نیز كار
ل ک ۲
لاستیکهای جلوی ماشین» فشار زیادی را انتقال می دهند. از نطر
اطمینان» سیستم ترمز جلو و عقب باید جدا از هم کار کنند. ففط
Uv RUB Ee LENS 6 SOL OE Se e151 اد
صفحه 12:
صفحه 13:
۱ لا پر زر
0 es eer
انأل ct La \) =
yee ye cnr) لكك
ee eee Se re
روغن باعث می شود که کفشکها [ ۰ ۳
شده به کاسه چرخ بچسبند ودر اثر اصطکاک رح
1 مه موستم:تر م۲۳۳۰
صفحه 14:
مدار هيدروليكى سيستم ترمز »
صفحه 15:
دار ند در این سیستم یه ۳۳۳۱۲
فشرده استفاده می گردد و عمل آن» مطابق
سیستم هیدرولیکی می باشد. در شکل زير مار "
eer و
صفحه 16:
صفحه 17:
ترمزهای نواری ۰
صفحه 18:
د به زاوية ييجش قد در سراف جرخ»
ضریب اصطکاک و تنش موجود در نوار دارد
ea BOE nee eee 2
طوری کشیده شده و به شاسی متصل گردیده که +
.حالت کاملاکشیده در آمده است
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
ا SNES reo eae ۱
مي دهد. اين فشار به سیستم هيدروليکي منتفل مي
روغن ترمز از يمب زير يا وارد لوله هاي روعن مي:
و به مكانيسمهاي ترمز مي رسد. (شكل*1-6)) با فريس
فشار هيدروليکي کفشکها یا لنت ترمزها به کاسه ها یا
xB LC SET Ee NOES genera)
مكانيكي يدال ترمز به نيروي هيدروليكي وارد بر
.مكانيسمهاي ترمز جرخ تبديل مي شود
صفحه 22:
صفحه 23:
3 a 0 ie cee ae
ee ee سس در
Ae eee ee ل اك
= باشد و كار كندء بخش ديكر به كار خود آدامه مي دهد و
خودرو را متوقف مي كند. به ندرت ممكن است هر ذو
Ooo) ا ا 7۱
اصلي يا يمب زير يا فقط يى بيستون داشت. در اين
سیتتمها وقتي در نقطه اي از, سیستم هيدروليکي گيبي
,بروز مي کرد» خودرو دیگر ترمز نمي كرفت
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
متوقف کردن خودرو كافي است. در صوا
eee eerie را
Ce Et Crp NOL a ae) -
,بيشتري به پدال ترمز وارد کند
صفحه 27:
سبلندري دارد كه دريآن
nae است . تمر ا
رو ورس هت Jaa
منیفولد بنزین یا یک پمپ خلا تامین مي شود. با فشا
ا ا ا 000
eerey eter ened) رس سر
erat دشار
جو افزايش مي یابد. (شکل9-0)
صفحه 28:
صفحه 29:
رز
مي شود. در نتیجه دیافراگم و میله پشت پمپ زیر
eee ا ee ار رس
پمپ زیر پا عمل کنند» ترمز عمل مي کند. با رها کردن
پدال ترمز شیر هوا دوباره با شیر تنظیم متحرک تماس
پیدا مي کند. در نتیجه محفظه پشت پیستون و دیافر اگم
نسبت به ورود هوا درزبندي مي شوند. (شكل62-62)
صفحه 30:
Master Cylinder Vacuum Booster
1 ۱
Vacuum
on both sides
of Diaphragm
to Pedal
صفحه 31:
صفحه 32:
فشرده مي شوند. همچنین لنتها از يشت
خر او iG
هنكام ترمز كرفتن» فشار spe =
آن را به طرف بيرون مي راندء در نتيجه لنتها به
err OUST PgR OE ENE EE Te Seen
برعت جرخش ديسك و جرخ كاهش مي يابد و
.جرخ متوقف مي شود
صفحه 33:
wheel ١
attaches +
here
Brake Pads
Rotor
صفحه 34:
صفحه 35:
بيستون ۳ ics ۱( رام رز
ae ا CSE Sena
در نتیجه لاستیک تغییر شکل مي دهد» اما باز ۵ 7۳
پیستون چسبیده است. وفتي نزمز رش می 3۶
لاستيك هم آزاد مي شود و به وضعيت اوليه خود بر
.مي گردد
صفحه 36:
ل ا
orm رسيي سماد
eee ار
اه( بر(
کار
شود که لنتقرمز به دیسکنزدی؟ ۳۳۲
(eS ae Bee De]
صفحه 37:
ب) در هنگام رها کردن ترمز الف) در هنگام ترمز گرفتن .
صفحه 38:
صوتي دارند. وقتي لنت ترمز به اندازه
ee aee ا ا 0
ا رل د
KONO RTS ا 00
رسد و راننده را از ساييده شدن کر
.مي كرداند
صفحه 39:
صفحه 40:
Me ses ترمزها وج
: میله بندي مکانيکي يا سيمي .
در اين نوع عملكرها بين يدال ترمز و كفشك ترمر وكا
اهرم بندي مكانيكي قرار مي كيرد كه عامل انتقال ديرو
از يا يا دست راننده به ترمز مي باشد. اين نوع ميله
بنديها» معمولا با بكار بردن اهرمهايي نيروي وارده
توسط راننده را جند برابر مي كنند. (شكل00-62)
صفحه 41:
2. Lever pulls series
of mechanical links 3. End of mechanical
= link pulls lever
سوه
تن 2
1. Brake pushed 4. Lever twists
elliptical cam
صفحه 42:
ع اهرمي 7 سيم استفاده age از لآ
سيستمهاي انتقال نيرو در خودروها كمثر أ
Te ا ا Se a
سیکلتها استفاده مي شود. (شكل*6- 098)
صفحه 43:
2. Lever pulls cable
3. Cable pulls lever
“>
~ 9
5
1. Brake pushed 4. Lever twists
elliptical cam
=
صفحه 44:
COS
صفحه 45:
جايكزين مي شود. سيستمهاي aie منفرد
er ler] ا ل ا Ce
ال ل اا ل So)
et ree eS TO Le One ee
پدال ترمز فشرده مي شود» در واقع پیستون ۲۳5
درون سیلندر اصلي قرار دارد فشرده مي شود
صفحه 46:
=e ا تسدب
nore ار 0
ا ل 0 د
ال eee
er pee en ay ern se اد <<
لستِ (شکل-46) در لینحا لتلینمزیتنیز
بوجود ميليد كه حرارتليجاد شدم در لنتبه
:سيا لهيدروليكيمنتقلشود
صفحه 47:
3. Pressure transferred
| through non compressible
brake fluid in brake lines
4, Fluid pushes
against slave
piston
“~~ 2. Fluid compressed 5. Slave piston
in master cylinder either activates
{Brake pushed by brake piston brakes or pushes
directly on the
brake pads
صفحه 48:
عملگر هيدروليکي دو مرحله اي
صفحه 49:
موتورسيكلتهاي جديد استفاده مي شود. اين سيستم
RES ا ا ا ۱
فرمان مي كيرد و يك مدار جداكانه كه توسط يك دول
كنترل هدايت مي شود و در واقع همان مداري است که
.سرانجام بر روي لنتها اعمال فشار مي كند
صفحه 50:
اجرج كدو ور سجر ورم كك ودار یار یی
همان مقدار- نیرو را به پشت لنتها مي رساند. اکر
Wp ae) ا ار
SOR TNR S 7B OEE ا ار
از طریق راننده را به مدار دوم انتقال نمي دهد بلکه با
se Eee Se eee SP ees زر
OSE 0
صفحه 51:
4. Brake computer signals servo
pump how much pressure to
put into secondary circuit
5. Servo pump pressurises
3. Transferred pressure ۳
secondary circuit
measured by brake
computer
- اي 2. Fluid compressed 6. Fluid pushes against
in master cylinder slave piston which
1. Brake pushed by brake piston activates brakes or
pushes brake pads
صفحه 52:
مر
صفحه 53:
صورت که ai ترمز به یک ی فوق a
متصل شده است و هرچه پدال بیشتر فشرده شود 5
بزركتري به مدول كنترل فرستاده مي شود. (شكل 203302
اما مدار هيدروليكي دوم شبيه حالت قبل است. از مزایای
اين سيستم اين است كه مي توان محل يدال را بدون
TI ا ل ey
صفحه 54:
3. Brake computer signals servo
pump how much pressure to
put into secondary circuit
4. Servo pump pressunses
secondary circuit
ع
Fluid pushes against slave piston which .5
activates brakes or pushes brake pads.
6. Brake computer Pressure measured and a signal is sent
sends feedback back to brake computer
signal to brake
resistor to
provide ‘ee!
2. Rheostat measures
electrical resistance and
sends signal to brake
1. Brake pushed
=
صفحه 55:
صفحه 56:
عمل بعلت قفل شدن جرخها بر روى سطح جاد
براى جلوكيرى از اين امر سيستم ترمرز صَد ففل للد
ا ل ار
الكترونيكى ae شده و با دريافت اطلاعات لازم از
وضعيت سرعت هر جرخها از طريق سنسورهاى سرعت
.نيروى ترمز بر روى جهار جرخ را كنترل و تنظيم ميكتد
صفحه 57:
. ترمز خودرو به صورت عادی عمل می نماید
صفحه 58:
صفحه 59:
ae peep ارم
صفحه 60:
TMqOL REN) کت(
ee eee
Rs
A ارات
Sins
ولحد كنترل! لكترونيكى: لطلاعاتم دس تامدم از سنسور 5
ene] ا ل 0
. هلیتمینماید
سنسور سرعتچرخ ge eRe ee ار
ل ل ا ا Saale! ميكردد كه
= لينيا سه در ولحد زمانميزانسر عتجرخ را مشخصمى
۰
ا الل D سر
By eel ee eae ree ee eens
صفحه 61:
— سس 9
Inner pad cooling fins
Ce 1
Outer pads
Floating rotor with cooling fins |
۹
Hub assembly
Inner pad
Driveshatt/ axle
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
1100-0
ل ا CHEE oh ata
هميشه با اصطكاك و كرما روبروست از
| ا ال ل ار
ere SED Ere eS Sarre
: که چند مورد از آن را بیان می کنیم
صفحه 65:
9(
باشند و بتوانند گرما راخوب هدایت نمایند
ا ا ا 00
سایش» خراش» ورآمدن یا باد کردن» مقاومت
ردص وق نافيك
صفحه 66:
EID ree CE Pep kere np eae eye ey
۱۳۰ استفاده مي شودء در كذشته بيشتر از ازبست در
01010 ا ا ا
ee ee er rar ern PPS
تركيبي و كامپوزيتي استفاده مي شود
صفحه 67:
recone nr لاك
:عبارتند از ۰
صفحه 68:
8 !آإظ see أميكة
حرو نارهم ا
per ا ار
خودروهاي درون شهري و جاده اي هستند. همچنین گزیته خوبي
براي استفاده در اتومبيلهاي مسابقه اي هستند. اين لنتها هنگامیکه سرد
هستند به خوبي مواد آلي کار نمي کنند و برعکس هنگامیکه گرم مي
,شوند» به عملکرد خوب خود مي رسند
صفحه 69:
و هاي + یه ابیت شود
مي کنند و بعلت سختي فلز اتثراتي روي دی
Ae Ec evel د
peg
SS ی
الیاف فلزي دارند که معمولا از الیاف مس بجاي فولاد استفاده مي
Sse DD Pe es TD re
CEE eee Tee ie eee cer aeiar)
SR OOS BELO BE Tete eeOe TEBE hs
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
اين لرزشها به دليل تاب داشتن ديسك جرخ اتفاق
مواقعي كه راننده به طور مرتب از ترمز استفادة ©
Sree ا را
ات ا ا ا -
قطعه تاب برداشته و ترمز كارائي خود را از دست ذاذه وا
علاوه بر سر و صداي زياد» لرزش شديدى در حين ترمز
.كرفتن به وجود مى ايد
صفحه 73:
.شد بعد به heii apse رفت
سطوح دلخلک اسه ترمز را باید بازدید ک نید لكرا
رویسطح لصطکاکیک اسه ترمز» خرلشیدگیشدیدی
وجود دارد با لستفادم از سنبادم نرم میتو لنیم لنّرا
.برطرفسازيم
,کر کیدگی دنه سیلندر. چرخ را بازدید کنید -
صفحه 74:
ا ا را
SSR Sap pre etn me De tear
.کچ شدگیان را عوضک نید
ال و
صفحه 75:
<i Coe pt ga
ترمزها دلغ میکند - ۰
01 me ENG
ترمز شود كه لحتمالهارد لينمورد وقتولنتطا يك
ا ا ا سر
7
صفحه 76:
ون ناك ay باشد.
ا 3
Lise re hve ore oe ار
فشار داده میشود ترمز قفل میکند که اين امر نشان دهنده
وجود عیب در دیسک های ترمز, لنت ها یا خرابی سایر
.اجزا ترمز و یا شل بودن بعضی اجزا میباشد
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
۳
صفحه 80:
صفحه 81:
و
صفحه 82:
ees eS} ل