کسب و کارمدیریت و رهبری

تصميم گيری و تعيين خط مشی دولتی

صفحه 1:
تصمیم گيري و تعین خط مشي دوائي دكتر سيد مهدى الوانى رشته مديريت دولتي

صفحه 2:
eee ۰ هدف كلي:آشنايي با تعاریف»مفاهیم و ويژگي هاي خط مشي عمومي »نقش عمده خط مشي عمومي درجامعه » شناخت انواع خط مشي عمومي.

صفحه 3:

صفحه 4:

صفحه 5:
* خط مشي عمومي كلي است در مورد هدف هاي نظام و مسئووليت هايي كه هربخش بايد عهده داركردد.

صفحه 6:
" خط مشي عمومي مشخص كننده بايدها و ‎onion eee Paar‏

صفحه 7:
* خط مشي عمومي ءنشان دهنده خطوط کلي در فعالیت هاو اقدامات بخش عمومي است.

صفحه 8:
که

صفحه 9:
vos wey ‏اصل‎ gla ‏و‎ * خط مقمي عمومي .سازمانهارادرانجام اقدامات وبرنامه هایشان مدد مي دهد و هادي آنان در عماياتشان مى بأشدر

صفحه 10:
2 3 فنك اسدة و آر انهاي با يكديكر هما ار 2 ‎IS eS‏ ا رك ‎

صفحه 11:
ها وفعالیت هاي ارزيابي و کنترل برنامه ها و 1 ۱ ب 2 ‎ae‏ ‎ae Co aes‏ سشحش و اررزيابى و كنتول عمل 0

صفحه 12:
ee ‏ل ا‎ the ۳ ‏درجامعه ايفامي نمايد»تأمين‎ . ‏تضمین منافع عامه است‎

صفحه 13:
Pep COs emien rer MA ee le ee ‏قانون اکثریت ءنظام پارلماني و غیره‎ مورد بررسي قرارگرفته و به صورت خاص بیان مي شود.

صفحه 14:
ننم حمزمي لزوسامجموح مناقم ‎alias‏ ۷ | ‎ee ee Tene‏ ۶ دك

صفحه 15:
‎Vee pre 5‏ اف ‏شد)ر ‎

صفحه 16:
" خط مشى عموى بايد يتواند با محيط متغير و متحول تطبیق یافته و به نیاز های گوناگونی در طول زمان ياسخ دهد.

صفحه 17:
کنر راك بت ). 1 رنه و ‎OSS‏ رال ‎۶٩‏ كل از ‎SS)‏ 5 در امکانات ی نادیده انکاننت (مکانات يا نادي ي موبجود تود داري زرزد),

صفحه 18:
ای زمان و مکان 0 در نظر بكيردو از اغراق در امكانات يا ناديده امكانات موجود خوددارى ورزد.

صفحه 19:
& رت ار 9( ‎ees‏ سو ي هدفي ‎iS‏ تا در باشد).

صفحه 20:
(ee

صفحه 21:
7 ح ‎SDE SB:‏ متعدد را تحت يوششس ‎ACS BIS:‏

صفحه 22:
خر 7 مشی ها ‎ee‏ 0 = 00 جزیی و خا سیع را د رز عمى

صفحه 23:
" 6)مظهربودن: (فرهنكىءارزش ءايدئولوزي و جهان بيني »نگرشي هاي اقتصادي »سياسي اس«

صفحه 24:
1 اع احخظ مد عمومي: ‎Ree ene‏ و امقنته ومجلس وضع مي كردائة.

صفحه 25:
"ب)خط مشي هاي 1 ال ا ل ا لل ا

صفحه 26:
‎kal amet ol cen‏ و ‎Wee rer ete)‏ ۳

صفحه 27:
و ۱ در ۶ " الف)سياست تشريعى)امرونهي ها و حقوق و كيرد

صفحه 28:
* ب)سیاست تحلیلی(دانش 90 مقرر سياسي را مورد تجزيه و تحليل قرار مي دهد.

صفحه 29:
ج)سیاست ندبیر و اجراني(که عبارت است از»هدفهاي که اداره کنندگان جامعه برمبناي سپاست تشریعی :آن رابرنامه ريزي و سازماندهي مي کنند).

صفحه 30:
صاحب نظر ديگري خط مشي عمومي رابه دوكروه كلى خط مشي هاي سياسي و تقنيني و خط مشي هاي اداري و اجراني تقسيم نموده است,

صفحه 31:
خط مشي هاي عمومي »براساس بيجيدكي و 9 En ‏مشي عمومي‎ BEEN (ar 2 ‏ءساده)‎ gi )

صفحه 32:
#ب)خط مشي هاي عمومي تاكيتکي (بيجيذه و کستردم (

صفحه 33:
cans La) J ‏رس عرد‎ لي از - ساك 1 جامعه 2 ۵ ‎J Eos‏ راشامل مي

صفحه 34:
ل ۳ ‎get (‏ هاي عمومي سياسي (نحوه انتخاب نمایندگان)

صفحه 35:
"ب)خط مشي هاي عمومي ار ‎(Gibbs‏

صفحه 36:
‎ase (Cl‏ ا رت مجد د (ماليات تصاعدي بردرآمد)»تقسيم مي شوند.

صفحه 37:
خط مشي هاي 8 0 ‎Bee aC eon‏ 0 " فراكير: ياابرخط 7 هادي :شیوه خط مشي گذاري ‎ae‏ ۳9 ‎ae‏ ير 0 ‎we Ay 99)‏ ۳

صفحه 38:
S ‏باي‎ ‎Sale ms pas

صفحه 39:
*خط مشتي هاي تصريحي وتلويحي را 0

صفحه 40:
و سر زر رل( زر ‎ray‏ اه( ‎sk‏ " تصريحي :مدون وصريح مي باشند.

صفحه 41:
*به کمک خط مشی عمومی می توانیم بر نامه ها و فعالیت ها را محى زده و بيازماييم. اين نقش كنترل كننده و ارزياب خط مشى را لت

صفحه 42:
‎he‏ رر ا ار

صفحه 43:
و رل تلا درم جزو خط مشی های بازدارنده است.

صفحه 44:

صفحه 45:
0 ‏ا ل‎ ee ‏آارمائها. خط مشي كذران نا تبره كبري از‎ ۱۳ ‏فرآيند‎ ‏ا ا م‎ Mee: ‏رامي سنجد وبهترين را انتخاب مي كنند.‎ ) ‏(فرايند عقلايى‎

صفحه 46:
Baye (x

صفحه 47:
. 5 قلائي خط ‎eee)‏ ا ‎ee‏ ‎Sree shave Lente 9‏ حلا ‏ لد م1 تصمیم کار برد دار د.مدل يا الکوست.

صفحه 48:

صفحه 49:
الواع مدل ها . . نوشتار »عبارات و جملات)

صفحه 50:
۳ "(روابط.بين:متغيرها.را درقالب نمودار واشكال نشان,مبيدهد..

صفحه 51:
2 مدلل هاي تجسمي ب(سه بعدی.مانند ماکت یك ساخنمان)

صفحه 52:

صفحه 53:
"از نظر عملكردءمدل ها به ©دسته (تشريحي - پیش بین و تجويزي )نقسیم مي شوند و ازنظر زماني مدل ها به پویا

صفحه 54:
" مدل تصميم كيري مقطعي: هنكامي كه سیاست گذار با پدیده هاي جدید که اطلاعات اندكي درباره انها وجود دارد روبرو مي شود.مدل تصمیم گيري مقطعي با اجراي هم زمان کاربرد مفيدي ذاررك

صفحه 55:
6 تصمیم گیری "تصميم كيرى در شرايط مختلف ‎(ub)‏ سك ‎eS‏

صفحه 56:
32 2 "تصميم كيرى در شرايط اطمینان

صفحه 57:
انوج دوم ‎EB errs‏ له 2

صفحه 58:
#نوع سوم See te Te tree ‏له‎

صفحه 59:
"در شرايط اطمينان كامل خطمشى كذار بر اساس اطلاعات موجود مى داند كه کب ا راك شق ممكن حيست

صفحه 60:
ال ۳ تصميم كيركدء .نا اللميكان اكابيل نميداند كه نتايج حاصل از هر خط ‎ee‏ ا ل ‎ale SRO‏ ۳۹

صفحه 61:
۴در شر ابطظ عدم اطمینان كك مشی گذاری مشکل بوده و از سه شیو ه استفاده میشو د.

صفحه 62:
" |)- شيوه اتخاب حداكثر حداكثرها: ‎yn.‏ را ممكن. اين شيوه خوشبينانه است.

صفحه 63:
" 2- شيوه انتخاب حداكثر حداقلها: "در اين شيوه فرض مى شود كه براى راه حلهاى ممكن بدترين نتيجه در ‎e‏ ا ل 3 خواهد شد.

صفحه 64:
شض احتمال شيوه انتخاب با فقرض ‎hee 4‏ ‎ae‏ 0 د ‎a ۰‏ 5 ۲ 2 0 ۳ گردد. ‎Bie‏ انتظار تعیین سس

صفحه 65:
جطر اس فظام خط مکی کار ی سوم 2 ‎TED See eee SPEED BS‏ باید مراحل زیر راطي نمائیم : " )- شناخت ارزش ها واولويت بندي انها براساس اهميت .

صفحه 66:

صفحه 67:

صفحه 68:
4 ۹ boy 6h LS ۱ ‏طااعه‎ "LS ۱ ‏ی‎ sy ‏سس‎ d 1 all 2 2 ۰ ۰ ‏ععل‎ ‎1 ik 3 أمىا

صفحه 69:
‎ie‏ موجود ‎

صفحه 70:
۴ نعیین و احدهاتي که مي ال ا ل كذاري راعهده دا رنباشد.

صفحه 71:
mo 2 a) 6 م ‎ey‏ كم ر CS 9

صفحه 72:
#وضع خطمشی های و اقع بینانه 0

صفحه 73:
ور لا تجزيه و تحليل ييشنكر 9 yok) ‏ناميده‎

صفحه 74:
"مدلهاى تجويزى: سس« را براى حل مسال در اختيار تصمیم گیرنده ‎eS‏ مى دهند.

صفحه 75:
pore ere El ‏شناخت ارز شهاست.‎

صفحه 76:
فصیل سوم: فرايند عقلائي تعديل شده on eI خط مشي كذاري عمومي: ‎ep ss‏

صفحه 77:
؟ - شيوه تغييرات.تدريجي:.تصميم كيرنده به تصميماتي که قبلا مُورد نظر گرفته شده و او نسلّت به نتایخ او را ۲۱۰ ‎eee‏ لا ار در آن بوجود مي اورد . میزان مخاطره دراین ‎Wp ere)‏ ات

صفحه 78:
‎eee eee te‏ ا ‏ارزیا بي واصلاح ‎ee enero)‏ مدل ساده است.به مدل تغييرات تدريجي وجزئي انتقادات فراوان شده است.

صفحه 79:

صفحه 80:
- مدل رضایت بخش(اطس» ببناصهه ): ۳ Tew Veet Serene ce war eS) ‏بخش در شرایط موجود است نه بهترین راه محدودیت‎ ‏هاي منابع »زمان و اطلاعات وبينش مدير و تصميم‎ eye ‏ک‎ ‎. ‏تصمیم گيري باقي نمي گذارد‎

صفحه 81:
كن ات اسر سس ماه در مدل تعدیل شده عقلاتی است . هدف. در جمت بهینه سازي جرنی است . بعدارتی دیجر نوعي برخورد رضایت بخش درل هل دا سر رز ار ۱ رک ‎ses‏ ری راد بر ال 0 ار بيشتري دارد.

صفحه 82:

صفحه 83:
مراحل مختلف شیوه عقلائي " مرحله از

صفحه 84:
oA 1 ‏در‎ ‎eee 2‏ نت ره ‎

صفحه 85:
ee *انتخاب معیار و ارزیابی راه حلها

صفحه 86:

صفحه 87:
مرحله پنجم: *اجرا و بازخور خطمشی

صفحه 88:

صفحه 89:
eee #جستجو برای راه حلهای مشکل در گذشته

صفحه 90:
مرحله سوم. *انجام تغییرات جزیی در راه 55

صفحه 91:

صفحه 92:
مرحله پنجم: 7 ‎cS eee‏ مشى در عمل

صفحه 93:
مرحله ششم و عقلايى كاملا غير ممكن است.

صفحه 94:
"اطلاعات انبوه در فرايند ‎ere Cae tts‏ 00 نوعی مانع به شمار می آید.

صفحه 95:
مدل تغييرات جزيى كار ييش بيدى را 0 ميسازد.

صفحه 96:
"در شيوه تغييرات جزیی خط مشى كذار به انديشه و تفكر خلاق نمى يردازد و روح محافظه كارى بر وى غلبه مى كند.

صفحه 97:
#طر فداران شیوه تغییر ات ‎ee eS‏ 0 همان پیروان شیوه عقلایی- ‎We RVC ERE NED CT‏ ۳

صفحه 98:
"در برنامه ريزى اكتشافى- ابداعى قايده ساده در نظر كرفته شده و دايما مقايسه 0 انجام می پذیرند ‎OEE nee nee rele)‏ 00-0

صفحه 99:
۱ [ "مهمترين تفاوت بين شيوه ‎Ee ae‏ جستجوی راه حلها در اینده و در كذشته است.

صفحه 100:
3 2 4

صفحه 101:
منابم ۱ يك سلسله اهداف مورد نظر ‎aS‏ ‎é 1 ae‏ 3 جح برخلاف اهداف ديكر است بيان كرديده ‎

صفحه 102:
»قدرت مو ‎a‏ است كه ترد ‎eet)‏ ۳۳ بر لا ز 1 ط ا به ديكران بقبولاند .

صفحه 103:
ازسوي ديكر مي توان كفت : لت اناك 1 ‎ene‏ خيير دررفتار دیگران و نفوذ درانان ات

صفحه 104:
۴اختیاره 5 حق ‎pe‏ ونفوذ برديكران زا ‎Secor geal gat lve‏

صفحه 105:

صفحه 106:
منایم = ی قدرت ناشي از مد ‎alia‏ سازماني واداري eS

صفحه 107:

صفحه 108:
" كروههاي ذي نفوذ درجامعه با حمايت خود درخط مشي گذاري موثر واقع مي شوند که اين نمونه اي از بكارگيري قدرت ترغیب و

صفحه 109:
‎les ogy acne)‏ قدر ت رال« ‏قدرت ناشي از ارزش ها وسنت ها ‎A quads‏ یات فردي - تخصه - ‎sn‏ ‏ز شرت نبیه سي شزد, ‎

صفحه 110:
FOr ers GAB Vein Clee Se aren *#قدرث اجبار- تسلط -- تر غیب مي 2

صفحه 111:
ا ل * وقتي تصمیم گيري براساس خصوصیات و ويژگيهاي فردي (ازمنابع قدرت)گرفته شود. ‎Eve ea pre Ee‏ ۱ عقلاني گویند.

صفحه 112:
دراين روش تصميم كيري مبتني بر شهود ل دريافت های ي ذهني ند الصمليم By ete ney eee ag ‏هاي منظم عملي دنب دنبال شود.‎

صفحه 113:
2 ۷/۱7 s)he ‏"دراين نظريه جامعه به ©طبقه‎ ‏نخبگان - متوسط و طبقه سوم‎ تیم سم رسد

صفحه 114:
001015515 ‎nie ey eer‏ 23230000 طبقات و کرو ههای مختلف موجود در جامعه در خط مشي گذاري موترند و هیچ طبقه اي بر طبقه دیکر سلطه ندارد.

صفحه 115:
eee Tee SE CEE SI NCS SONG NT (OC Zc) ‏است . درمدل گروهي طبقات و گروههاي مختلف‎ ‏درجامعه با یکدیگر درارتباط و تعامل بوده و خط مشي‎ ‏كذاري حاصل فشار و نيروهائي است كه ازسوي اين‎ ‏ل ا‎ SL TIES | ee)

صفحه 116:
* گروههاي ذي نفع و خط مشي گذاري :(عسعه" ‎(rae ed‏ 3 " كروههائي هستند كه هدف و مقصود مشتركي رادنبال كرده و نفوذ و قدرت مسلطي رادرريك زمينه دارامي باشند. اين ككروهها جزءساختار رسمي دولت نمي باشند.

صفحه 117:

صفحه 118:
4021 وام الام ‎fees Gre‏ 54 کرو ههاي دي نفود محص. ۱ ره ۳ وي سیاست عمل مي ۹ ابذا

صفحه 119:
*- گروههاي ذي نفوذ نسبي : " آن است كه فشار سياسي فقط بخشي از ‎pe EGP PSBee‏ ل 1 وزمينه هاي فعاليت ديكري داشته باشد.

صفحه 120:
* - گرو ههاي ذی نفوذ خصوصی و عمومی: 3 کر ار در ار به كروههاي خصوصي اطلاق مي شد آما بندر یج مفموم کسترده تری بیدا کرد و گروهیی عمومی رانیز دربرگرفت .

صفحه 121:
ند که در درون

صفحه 122:
* وگروههای ۱ ار * در يك کشور خارجي براوضاع و احوال داخل کشور تاثیر مي گذارند . ویابه صورت یك سازمان بین ‎COMA‏ ‎Slee) 58‏ ل

صفحه 123:

صفحه 124:
" خواص: دربي كميت نيستند بلكه به دنبال كيفيت مي باشند . خطاب آنان به سرشناسان اجتماعي وبه خواص است .

صفحه 125:
" طدقه نخ كان تعدادشان نسبت به 5 ‎pecs 37‏ ” ‎١‏ 1 ات و رت جامعه معدود می باشد و ‏وسیله آنان انجام می پذیرد. ‎ ‎

صفحه 126:
"رهبران سياسى در دايره اوليه در ۹ ۳ عادی در دايره های خارجی و دور از مركز قرار دارند.

صفحه 127:
‎ee ۳‏ ات نفود طبقات اجتماعی در خط مشی گذاری عمومى يكسان نيست.

صفحه 128:
"ييام نطريه جامعه مركب و مدل كروهى تصميم كيرى آن است كه ل ك2

صفحه 129:
نفاثر قنی و سازمانهای خبری 2 ‎gM ga gly ay Se‏ باه شمار ‏2 اله ‎ane‏

صفحه 130:
جامعه به وضع خط مشى ها مى انحامد,

صفحه 131:
‎ayes‏ های دی نفود می تو انند اطللاعات را در ات لا گیرندگان دولتی قرار دهند و موجبات اعمال نفود خود را فر اهم آورند.

صفحه 132:
و در اي: |= ا :

صفحه 133:
"دراين مدل »تأكيد و سازمانهاي قانوني موجود درجامعه بوده و خط مشي ها حاصل عملكرد اين نهادها درارتباط با يكديكر قلمداد

صفحه 134:

صفحه 135:
" شكل شماره )-© : مدل كردونه اى

صفحه 136:
شکل شماره 9-0 ) مدل جدید سازمانی خط مشی گذاری هدف از اعمال فشار و كنترل واحدهاى دولتى تريب

صفحه 137:

صفحه 138:

صفحه 139:
" خط مشي هاي بازدارنده و انضباطي: " جنبه فردي داشته ودولت با كنترل ‎rere‏ ا ‎Dee‏ ‏تأمین مي کند .

صفحه 140:
۳ خط مشي هاي توزيع مجدد: در اين نوع IS ۰ در( ا ‎per ey‏ نمي باشد وكل نظام مورد توجه مي باشد.

صفحه 141:

صفحه 142:
60 هاني که تحت انقياد قدرت نظامي بوده وابه وسیله نظامیان اداره مي شود.

صفحه 143:
دزیر ‎Sb‏ << و * که به وسیله قدرت تخصصي وقانوني ‎a Al GOES oes Ss ss‏ گذارد

صفحه 144:
‎Fike a - 22‏ بت بروکر اسي دای ایند ‎MI ‏0 هيات سیستم پارلماني, وقوه متا نهد رتعسيم يري اي میس ما مژتر مي بات ‎Wet

صفحه 145:
a= ‏بروكراسي هاي‎ -6 =a) ‎AS;‏ اخاب ناش از به ‎aye‏ رسیدن ‎ ‏رات بت در كشر زر ‎ah tx?‏

صفحه 146:
eee OSES I WES Tie

صفحه 147:
مرو 3 نمايندكي ۳ مشارکت عامه مردم دو روش اشاره نمود

صفحه 148:
۳۹ : | روش غبر مستقیم | ‎CProxiprocess)‏ |

صفحه 149:

صفحه 150:
ل اك = تمارتدكي را برمي گزیفند وآنان يه ‎etre ree ae ek‏ نمايندسي, از طرنا سردم با 2 ‎he‏ ‏سل مکی ل تک ‎bs J‏

صفحه 151:
#نظارت بر حسن اجرای ‎ere‏ 0 اسلامى ايران بر عهده مقام رهبرى است.

صفحه 152:
“جلوكيرى از كاهش كيفيت كالاها به وسيله دولت در قالب خط مشی های بازدار نده متبلور مى كردد.

صفحه 153:
"دليل عمده استفاده از روش مستقیم خط ۳ ‎BRS‏ وى افزايش جمعيت است.

صفحه 154:
z = هاى سازمانها در بح ىز تسين خط مشى به شيوه عقلايى:

صفحه 155:
ديت اول: محدو ‎ae 1‏ اطلاعات كامل

صفحه 156:
محدودیت دوم: ۶ عدم وجود نیروی مس ‎PoP‏

صفحه 157:
محدودیت سوم: * 3- عدم وجود وقت بى حد و

صفحه 158:

صفحه 159:
9 0 برگرفته از تفکر سيستمي است ,

صفحه 160:
‎aan 1 eal 5‏ 7 اس 3 رم / قنك ‎x‏ ۳ 1 لس 2 رن 7 بر لس ‏اد د راي ‎ee )‏ مزرزرجزد رد ‏أ ‏بلكه 11 تور بر هادر در موفعيتي ‏ما ‏متفاوت است ‎

صفحه 161:

صفحه 162:
1 ‏ا‎ som “ a ££

صفحه 163:
.هر يك از محيط هابا توجه به موضوع خط مشي در انتخاب الكو و شيوه مناسب تأثير مي كذارد و خط مشي كذار بايد با توجه به اثرات اين عوامل به انتخاب شيوه مناسب اقدام كند

صفحه 164:
" الگوي افتضائی بخشی: "دراین مدل هر بخش از جامعه در امر خط مشي گذاري پا نفوذ برخط مشي گذاري با استفاده از شیوه خاص وارد عمل مي گردد

صفحه 165:
اي از قر ايند هارينه همراه ‎Spee‏ هم يراي ‎|e ee‏ از ری دیگر و قي دیگر باید گفت مجمو عه ۱

صفحه 166:
ول کرد )ی کار و ال ثر ارنددای ۰ 0 ‏كه‎ ae a | ‏رات سارماتى‎ ‏کرت و‎ 1 0 ‏اللبا- سس‎ 0 ‏بر رر‎

صفحه 167:
| ‎Cua lie! blis ig 138‏ فرآيندهاي مختلف درشرایط ک استفاده واقع مي شوند

صفحه 168:
و ۰ ۱3

صفحه 169:
"اين مدل )زا و ۳ ‎ar)‏ انَئْ را دربرداشته و 2 مدل هاي اقتضتائي اسّت .

صفحه 170:
كان + ‎a‏ ‏در مختلف جع و سازمانهاي متفاوتي نقش متذاوتي فد محور و عوامل مود 0 مل مؤثر يا اقمار را ايفا

صفحه 171:
مدل ند بعدی خط مش كذاري : eg SS Gases ‏بح بو ات که حراس سس در ان‎ . ‏دي مدخل هستند‎

صفحه 172:
‎Cente‏ ۱7۳ از یکدیگر جدانیستند .

صفحه 173:
0 ene ‏تأثيرمي گذارند و از هم تأثیر‎ ‏م 50 دراين مدل عامه‎ ‏مستقیماً درجریان تعیین‎ adja gape gl ‏خط مشي‎ ‏ندارند.‎

صفحه 174:
مدل بررسي تلفيقي. : درا ۳ = 3 ه هاي بعمل هي ايد و ضمن يد استفاده و3 سل از 0 1 5 از تقاط | جع هيه ‎a‏ حتراز J ‏مي‎

صفحه 175:
دراین مدل پدیده ها دردو سطح مورد معامله قرارمي گیرند يکي درسطح گسترده كليات مورد بررسي بادید منطقي و جزني .

صفحه 176:
؟اين روش »ءشیوه اي اقتضاني است که ا ال له ل ل ‎VES‏

صفحه 177:
"سه جريان دزاين مدل مطرّح است:: ‎oa‏ ا 1 7 ‎i ge‏

صفحه 178:
" [)- جريان مسايل و مشكلات (نظر خط مشي كردد و از مجاري كوناكون براي خط مشي گذار محسوس ومعلوم مي کردد

صفحه 179:
Seles ee SEE Su as ‏اش‎ ‎RT‏ ۲ (مسایل مطرح یا فراموش میشوند ب: جریان سیاسی حساس نسبت به مشکلات ‎Spe ele el pp At‏ 02 ج: جريان يقين خطمشی مطلوب )- راه حل براى رفع مشكل. 2- ارزيابى راه حل ‏2 توافق بین اعضا ‎

صفحه 180:
3 Dias ‏که باید حل شوند به وسیله مقامات‎ دولتي و رسمي تنظیم مي گردد.

صفحه 181:
۳ Sea OF 7 ‏رل‎ ‏درا‎ ‏رك‎ ‎58 snes 5 nae a ‏میان آنها‎ 1 2 a ee شود.

صفحه 182:

صفحه 183:

صفحه 184:
* دریچه حل مشکلات زماني باز مي شود که مشكلي به صورت ل ل ‎By SSS)‏ ل ا ا كه رد ا ل لك 0 wet

صفحه 185:

صفحه 186:
OO eS cee eee oats ‏راست که به وسیله آن سازمانها‎ 0 ‏ا‎ ‏اجتماعي اطراف خود را که برآن‎ ۳ ۱ cs مناسبي ار ائه دهد.

صفحه 187:
#مدیر یت مسایل عمومی.پیش در رب بر ان ۳ نت گذار ی ‎aU‏ شيوه الک ار از ات ۲

صفحه 188:
هدف مدیر بت مسایل عمومی آن است که برای

صفحه 189:
| مقدمه خط مشى كذارى عمومی ‎eave)‏

صفحه 190:
#تخصص وسیله ای است که كارشناسان براى تاثير در ‎ee erate‏ ان ان بهره مى كيرند.

صفحه 191:
#ديدككاه اقتضايى بر كرفته از تفکر سيستمى است,

صفحه 192:
*#اصطلاحات پوشش وسیع و دید مقطعی در توصیف مدل بررسی تلفیقی بکار رفته است,

صفحه 193:
" آكَاهى از مشكلات در مديريت مشكلات و تلاش در حل انهاست.

صفحه 194:
بي ۰ [ ۰ مه عمومی شناخت مسایل بی است

صفحه 195:

صفحه 196:
* مشورت وتصمیم گيري : سعي وتلاش درجهت ‎ee eT eR AS ee Tee Ce‏ كه ينهان و مخفي بوده و عرضه نمودن نتيجه اين تلاش و کوشش به دیگران مشورت » مفاوضه و مبادله دركلام است (رايزني)تادرسايه آن كلام و ‎NE Coes]‏ |

صفحه 197:
‎٠ 1 0‏ 4 روش هاي تصميم كيري ‏سس ‏يكي از تکنیك ‎: 3 : Ara Nae yo ‏بطور كروهي و از طریق مشورت یداع شده‎ ‏تسم خر » تلم دارد,‎ ey ‎ ‎

صفحه 198:
ابن لاس قا ياك كر رد ال متخصصان دانش و آكّاهي خود را به منظور ات ان لك ا ‎Pete er ENA Seay‏ بكاركيرند.

صفحه 199:
"و هدف أن »تبديل مشكل به الفاظ ‎OC‏ ‏ا 2 اصلاحي را تسهيل مي كند.

صفحه 200:
"سمينار 3 تصمیم گير يءنگرشي همه 0530 »چند بعدي »انعطاف پذیر و ‎eprate||‏ ا 00 ا خط مشي كذاري را فراهم مي أورد.

صفحه 201:
* روش گروه اسمي یا كاغذي : (« 20 ۳ " مشكل فشار كروهي كه يكي از عوارض تصميم گيري جمعي است غلبه مي کند. روش گروه اسمي و دلفي تلاش است در جهت استفاه از مزاياي تصمیم گيري گروهي و کاستن از مشکلات ناشي ۱7۹

صفحه 202:
و ۳( مطرح مي کنند و افراد مستقلاً نظرات خود رااعلام مي نمایند پس از آن نظر ات كمع ار رل مر ‎Ee See veces‏

صفحه 203:

صفحه 204:
ار رش هام سب .حاصل انتخاب یك کرینه از میان كزينه نز مختلف است.

صفحه 205:
2 6 اكت " |)- معيارهائي كه منتهي برتعقل ابزاري و ْ كاركردي هستند(ام 000

صفحه 206:
۴در این معیار ر ابطه با هر رویذادی فایده و سودي را دنبال مي كنند(كارائي - (Ce ess

صفحه 207:
CN enn eae PED ONE Oe " به دنبال بصيرت و خير خواهي و مصلحت آدمي ل ا كر ا ل ال ا ا باشد. دراين جا جنبه اخلاق مقدم برجنبه هاي مادي است .

صفحه 208:
"در تصمیم گیری جمعی و مشورتی دید تصمیم گیرنده ‎hae eh ene‏ كردد.

صفحه 209:
و9 ۳ تصرف در امور خود را به دست غير خود دهد.

صفحه 210:
"مشورت هايى كه به منظور دستيابى به راى و نظر صورت مى كيرد از نوع مشورت در معانى است.

صفحه 211:
*از دیدگاه اسلام مستشاران باید :

صفحه 212:
5 عقل- خرد- ايمان و تقوا داشته ياشند.

صفحه 213:
ا ‎Se‏ ‏خیرخواه باشند ۹

صفحه 214:
*- ترسو و حريص

صفحه 215:
*تصمیم گیری مشورتی از نظر زمانى وقت بيشترى را

صفحه 216:
#در راه رسیدن به هدف و مقصود يس از فراهم آمدن اسباب طبیعی چه عواملی ممکست سه رن اه انسان شوه

صفحه 217:
200 rr ie

صفحه 218:

صفحه 219:

صفحه 220:
*ز مانیکه تصمیم گیرنده از اك جك عاملى به او یاری میدهد؟

صفحه 221:
*توکل به خدای سبحان

صفحه 222:
EB IEEE NC ITN

صفحه 223:
‎on‏ دلب دم نی .و گوایش به نتایج زودرس

صفحه 224:
و زا ‎ee‏ ۱ (فقدان ديد كلي نكّروهمه جانبه)

صفحه 225:
* نار ساني هاي اطلاعاتي درتصمیم گيري (عدم وجود يك پایگاه معتبر اطلاعاتي که تصمیم 0 رادراخذ تصميمات es ‏ياري‎ eee

صفحه 226:
<6-كرايش به ساده انكاري و ساده بدیدار می نود خط مشی گذار ان به ‎erect‏ ا ‎Dna‏ ‎ese ee) be)‏ ۳ ‎(Aja‏

صفحه 227:
"اعمال نظر د ‎as‏ ‏درتصميم كيري واتكاءبيش ‎ee ae)‏

صفحه 228:
و ‎SiG yes‏ با زخوردر فر آیندخط مشي كذاري

صفحه 229:
-)عدم تمایل به تصمیم گيري (به دلیل عدم وجود فصای حما بر اي تصمیم گیرندگان ۰عدم وجود 5 نی تخصصي و اطلاعاتي برای کمك به تصمیم گیرندگان » نارسائي فني و تخصصي» عدم وجود

صفحه 230:
Petrone) تسیمات (زافید. تنك مر ىه رام 7 م تصملد ی تدكان تن ۰ یه ۵ .ا و مج بان ‎al‏

صفحه 231:
GS "3 ‏الك‎ ‎me ( ‏وظاهري‎ ‎۳ ‏تبليغاتي‎ CURES ‏صرفاً‎ ‏ی شده + اند)‎ 7 a ‏مردم‎ 0۹

صفحه 232:
-0))عدم آگاهي عامه مرده و احساس بي نقشي آنان درخط مشي كذاري (يكي از عمده ترين تنكناهاي خط مشي گذاريناآگاهي عامه مردم و عدم حضور آنان درخط مشي گذاري است. جامعه درخواب رفته و بي ‎PA apne!‏ زر را ی كند به زندكي خود ادامه مي دهد و اين جدائي ۱9 WES Sore ‏ا‎ rere

صفحه 233:
"اكر اطلاعات مربوط به كذشته باشد تصمیمگیرنده با فقدان

صفحه 234:
و تصميحٌ كيرى هاى دور گیرندگان زا به اخذ تصمیماتی با نتايج زودرس سوق. مى دهد.

صفحه 235:
ey nie اا ‎ie: a‏ به انداز ه اعتبار ‎

صفحه 236:
eae ba, ‏گزارشهای رسمی و غفلت از‎ درپانت نظرات عامه ۳ سز جب ‎wee‏ 2 1 : : م ينه بات 3 ‎a 93 as‏ 1 5“ 0 ما 1 متحده ميحر دد,

صفحه 237:

صفحه 238:
#خط مشی های عمومی باید از نظرات و خواسته های مردم نشات گیرند و به نیاز های آنان ۳۹

صفحه 239:
"نا آگاهی و جهالت مردم یکی از دلالى است كه آنها را از دايره خط مشى كذارى به كنار

صفحه 240:
Za 5 > اكر تصميم كيرنده عوارض و مشكلات را با اصل انها يكى ee é. ۳7 ‏کر انش لاد‎ Jee SES) ‎Fs‏ 3 ساده جويى در ‏صمیم‌گیر ی ‎Buss)‏ ات ‎

صفحه 241:

34,000 تومان