صفحه 1:
تصمیم گيري و تعین خط مشي دوائي
دكتر سيد مهدى الوانى
رشته مديريت دولتي
صفحه 2:
eee
۰ هدف كلي:آشنايي با تعاریف»مفاهیم و ويژگي هاي خط مشي
عمومي »نقش عمده خط مشي عمومي درجامعه » شناخت
انواع خط مشي عمومي.
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
* خط مشي عمومي كلي است در مورد
هدف هاي نظام و مسئووليت هايي كه هربخش
بايد عهده داركردد.
صفحه 6:
" خط مشي عمومي مشخص كننده بايدها و
onion eee Paar
صفحه 7:
* خط مشي عمومي ءنشان دهنده خطوط کلي در فعالیت
هاو اقدامات بخش عمومي است.
صفحه 8:
که
صفحه 9:
vos wey اصل gla و
* خط مقمي عمومي .سازمانهارادرانجام اقدامات
وبرنامه هایشان مدد مي دهد و هادي آنان
در عماياتشان مى بأشدر
صفحه 10:
2
3 فنك اسدة و آر
انهاي با يكديكر هما
ار
2
IS eS ا رك
صفحه 11:
ها وفعالیت هاي
ارزيابي و کنترل برنامه ها و 1
۱ ب 2 ae
ae Co aes
سشحش و اررزيابى و كنتول عمل
0
صفحه 12:
ee ل ا the
۳ درجامعه ايفامي نمايد»تأمين
. تضمین منافع عامه است
صفحه 13:
Pep COs emien rer
MA ee le ee
قانون اکثریت ءنظام پارلماني و غیره
مورد بررسي قرارگرفته و به صورت
خاص بیان مي شود.
صفحه 14:
ننم حمزمي لزوسامجموح مناقم
alias ۷
|
ee ee Tene ۶
دك
صفحه 15:
Vee pre 5 اف
شد)ر
صفحه 16:
" خط مشى عموى بايد يتواند با محيط متغير و
متحول تطبیق یافته و به نیاز های گوناگونی در
طول زمان ياسخ دهد.
صفحه 17:
کنر راك بت ). 1
رنه و OSS رال ۶٩ كل از SS) 5
در امکانات ی نادیده انکاننت (مکانات
يا نادي ي
موبجود تود داري زرزد),
صفحه 18:
ای زمان و مکان 0 در نظر
بكيردو از اغراق در امكانات يا ناديده
امكانات موجود خوددارى ورزد.
صفحه 19:
&
رت ار 9( ees
سو ي هدفي iS تا در باشد).
صفحه 20:
(ee
صفحه 21:
7 ح SDE SB: متعدد را تحت
يوششس ACS BIS:
صفحه 22:
خر 7
مشی ها
ee 0
= 00 جزیی و خا
سیع را د
رز
عمى
صفحه 23:
" 6)مظهربودن:
(فرهنكىءارزش ءايدئولوزي و جهان
بيني »نگرشي هاي اقتصادي »سياسي
اس«
صفحه 24:
1 اع احخظ مد عمومي:
Ree ene
و
امقنته ومجلس وضع مي كردائة.
صفحه 25:
"ب)خط مشي هاي 1
ال ا ل ا لل ا
صفحه 26:
kal amet ol cen و
Wee rer ete) ۳
صفحه 27:
و ۱
در ۶
" الف)سياست تشريعى)امرونهي ها و حقوق و
كيرد
صفحه 28:
* ب)سیاست تحلیلی(دانش 90
مقرر سياسي را مورد تجزيه و تحليل
قرار مي دهد.
صفحه 29:
ج)سیاست ندبیر و اجراني(که عبارت
است از»هدفهاي که اداره کنندگان جامعه
برمبناي سپاست تشریعی :آن رابرنامه
ريزي و سازماندهي مي کنند).
صفحه 30:
صاحب نظر ديگري خط مشي عمومي
رابه دوكروه كلى خط مشي هاي سياسي و
تقنيني و خط مشي هاي اداري و اجراني
تقسيم نموده است,
صفحه 31:
خط مشي هاي عمومي »براساس بيجيدكي و
9
En مشي عمومي BEEN (ar 2
ءساده) gi )
صفحه 32:
#ب)خط مشي هاي عمومي
تاكيتکي (بيجيذه و کستردم (
صفحه 33:
cans
La) J
رس عرد
لي از
-
ساك
1 جامعه 2 ۵
J Eos راشامل مي
صفحه 34:
ل ۳
get ( هاي عمومي سياسي (نحوه انتخاب
نمایندگان)
صفحه 35:
"ب)خط مشي هاي عمومي
ار
(Gibbs
صفحه 36:
ase (Cl ا رت
مجد د (ماليات تصاعدي
بردرآمد)»تقسيم مي شوند.
صفحه 37:
خط مشي هاي
8 0
Bee aC eon 0
" فراكير: ياابرخط 7
هادي :شیوه خط مشي گذاري ae ۳9
ae ير 0
we Ay 99)
۳
صفحه 38:
S باي
Sale ms
pas
صفحه 39:
*خط مشتي هاي تصريحي وتلويحي
را
0
صفحه 40:
و سر زر رل( زر
ray اه(
sk
" تصريحي :مدون وصريح مي باشند.
صفحه 41:
*به کمک خط مشی عمومی می
توانیم بر نامه ها و فعالیت ها را
محى زده و بيازماييم. اين نقش
كنترل كننده و ارزياب خط مشى
را لت
صفحه 42:
he رر
ا ار
صفحه 43:
و رل تلا درم
جزو خط مشی های بازدارنده
است.
صفحه 44:
صفحه 45:
0 ا ل ee
آارمائها. خط مشي كذران نا تبره كبري از
۱۳ فرآيند
ا ا م Mee:
رامي سنجد وبهترين را انتخاب مي كنند.
) (فرايند عقلايى
صفحه 46:
Baye (x
صفحه 47:
. 5 قلائي خط
eee)
ا ee
Sree shave Lente 9
حلا لد م1
تصمیم کار برد دار د.مدل يا الکوست.
صفحه 48:
صفحه 49:
الواع مدل ها . .
نوشتار »عبارات و جملات)
صفحه 50:
۳
"(روابط.بين:متغيرها.را درقالب
نمودار واشكال نشان,مبيدهد..
صفحه 51:
2 مدلل هاي تجسمي
ب(سه بعدی.مانند ماکت یك
ساخنمان)
صفحه 52:
صفحه 53:
"از نظر عملكردءمدل ها به ©دسته
(تشريحي - پیش بین و تجويزي )نقسیم
مي شوند و ازنظر زماني مدل ها به پویا
صفحه 54:
" مدل تصميم كيري مقطعي: هنكامي كه
سیاست گذار با پدیده هاي جدید که
اطلاعات اندكي درباره انها وجود دارد
روبرو مي شود.مدل تصمیم گيري
مقطعي با اجراي هم زمان کاربرد مفيدي
ذاررك
صفحه 55:
6 تصمیم گیری
"تصميم كيرى در شرايط
مختلف (ub) سك eS
صفحه 56:
32 2
"تصميم كيرى در شرايط
اطمینان
صفحه 57:
انوج دوم
EB errs له
2
صفحه 58:
#نوع سوم
See te Te tree
له
صفحه 59:
"در شرايط اطمينان كامل خطمشى كذار
بر اساس اطلاعات موجود مى داند كه
کب ا راك شق ممكن حيست
صفحه 60:
ال ۳
تصميم كيركدء .نا اللميكان اكابيل
نميداند كه نتايج حاصل از هر خط
ee ا ل ale SRO
۳۹
صفحه 61:
۴در شر ابطظ عدم اطمینان كك
مشی گذاری مشکل بوده و از
سه شیو ه استفاده میشو د.
صفحه 62:
" |)- شيوه اتخاب حداكثر حداكثرها:
yn. را
ممكن. اين شيوه خوشبينانه است.
صفحه 63:
" 2- شيوه انتخاب حداكثر حداقلها:
"در اين شيوه فرض مى شود كه براى
راه حلهاى ممكن بدترين نتيجه در
e ا ل 3
خواهد شد.
صفحه 64:
شض احتمال
شيوه انتخاب با فقرض
hee 4
ae 0 د
a ۰ 5 ۲ 2
0 ۳ گردد.
Bie انتظار تعیین سس
صفحه 65:
جطر اس فظام خط مکی کار ی سوم 2
TED See eee SPEED BS
باید مراحل زیر راطي نمائیم :
" )- شناخت ارزش ها واولويت بندي انها
براساس اهميت .
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
4 ۹
boy 6h
LS ۱ طااعه
"LS ۱
ی sy سس
d 1 all
2 2 ۰ ۰ ععل
1 ik
3 أمىا
صفحه 69:
ie موجود
صفحه 70:
۴ نعیین و احدهاتي که مي
ال ا ل
كذاري راعهده دا رنباشد.
صفحه 71:
mo
2
a)
6
م
ey كم
ر
CS
9
صفحه 72:
#وضع خطمشی های و اقع بینانه
0
صفحه 73:
ور لا
تجزيه و تحليل ييشنكر 9
yok) ناميده
صفحه 74:
"مدلهاى تجويزى:
سس«
را براى حل مسال در اختيار
تصمیم گیرنده eS مى دهند.
صفحه 75:
pore ere El
شناخت ارز شهاست.
صفحه 76:
فصیل سوم:
فرايند عقلائي تعديل شده
on
eI
خط مشي كذاري عمومي:
ep ss
صفحه 77:
؟ - شيوه تغييرات.تدريجي:.تصميم كيرنده به
تصميماتي که قبلا مُورد نظر گرفته شده و او
نسلّت به نتایخ او را ۲۱۰
eee لا ار
در آن بوجود مي اورد . میزان مخاطره دراین
Wp ere) ات
صفحه 78:
eee eee te ا
ارزیا بي واصلاح ee enero) مدل
ساده است.به مدل تغييرات تدريجي
وجزئي انتقادات فراوان شده است.
صفحه 79:
صفحه 80:
- مدل رضایت بخش(اطس» ببناصهه ):
۳ Tew Veet Serene ce war eS)
بخش در شرایط موجود است نه بهترین راه محدودیت
هاي منابع »زمان و اطلاعات وبينش مدير و تصميم
eye ک
. تصمیم گيري باقي نمي گذارد
صفحه 81:
كن ات اسر سس ماه در
مدل تعدیل شده عقلاتی است . هدف. در جمت بهینه سازي
جرنی است . بعدارتی دیجر نوعي برخورد رضایت بخش
درل هل دا سر رز ار ۱
رک ses ری راد
بر ال 0 ار
بيشتري دارد.
صفحه 82:
صفحه 83:
مراحل مختلف شیوه عقلائي
" مرحله از
صفحه 84:
oA 1 در
eee 2 نت ره
صفحه 85:
ee
*انتخاب معیار و ارزیابی
راه حلها
صفحه 86:
صفحه 87:
مرحله پنجم:
*اجرا و بازخور خطمشی
صفحه 88:
صفحه 89:
eee
#جستجو برای راه حلهای
مشکل در گذشته
صفحه 90:
مرحله سوم.
*انجام تغییرات جزیی در راه
55
صفحه 91:
صفحه 92:
مرحله پنجم:
7
cS eee مشى
در عمل
صفحه 93:
مرحله ششم
و
عقلايى كاملا غير ممكن است.
صفحه 94:
"اطلاعات انبوه در فرايند
ere Cae tts 00
نوعی مانع به شمار می آید.
صفحه 95:
مدل تغييرات جزيى كار ييش
بيدى را 0 ميسازد.
صفحه 96:
"در شيوه تغييرات جزیی خط مشى
كذار به انديشه و تفكر خلاق نمى
يردازد و روح محافظه كارى بر
وى غلبه مى كند.
صفحه 97:
#طر فداران شیوه تغییر ات
ee eS 0
همان پیروان شیوه عقلایی-
We RVC ERE NED CT ۳
صفحه 98:
"در برنامه ريزى اكتشافى- ابداعى
قايده ساده در نظر كرفته شده و
دايما مقايسه 0 انجام می پذیرند
OEE nee nee rele)
00-0
صفحه 99:
۱ [
"مهمترين تفاوت بين شيوه
Ee ae
جستجوی راه حلها در اینده و
در كذشته است.
صفحه 100:
3 2
4
صفحه 101:
منابم ۱ يك سلسله اهداف مورد نظر aS
é 1 ae 3 جح
برخلاف اهداف ديكر است بيان كرديده
صفحه 102:
»قدرت مو a است كه ترد
eet) ۳۳ بر لا ز 1 ط ا به
ديكران بقبولاند .
صفحه 103:
ازسوي ديكر مي توان كفت :
لت اناك 1 ene خيير دررفتار دیگران و نفوذ
درانان ات
صفحه 104:
۴اختیاره
5 حق pe ونفوذ برديكران
زا Secor geal gat lve
صفحه 105:
صفحه 106:
منایم =
ی
قدرت ناشي از مد alia سازماني واداري
eS
صفحه 107:
صفحه 108:
" كروههاي ذي نفوذ درجامعه با حمايت خود
درخط مشي گذاري موثر واقع مي شوند که
اين نمونه اي از بكارگيري قدرت ترغیب و
صفحه 109:
les ogy acne) قدر ت رال«
قدرت ناشي از ارزش ها وسنت ها
A quads یات فردي - تخصه - sn
ز شرت نبیه سي شزد,
صفحه 110:
FOr ers GAB Vein Clee Se aren
*#قدرث اجبار- تسلط -- تر غیب مي
2
صفحه 111:
ا ل
* وقتي تصمیم گيري براساس خصوصیات و
ويژگيهاي فردي (ازمنابع قدرت)گرفته شود.
Eve ea pre Ee ۱
عقلاني گویند.
صفحه 112:
دراين روش تصميم كيري مبتني بر
شهود ل دريافت های ي ذهني ند الصمليم
By ete ney eee
ag
هاي منظم عملي دنب دنبال شود.
صفحه 113:
2 ۷/۱7 s)he
"دراين نظريه جامعه به ©طبقه
نخبگان - متوسط و طبقه سوم
تیم سم رسد
صفحه 114:
001015515
nie ey eer 23230000
طبقات و کرو ههای مختلف موجود در جامعه
در خط مشي گذاري موترند و هیچ طبقه اي
بر طبقه دیکر سلطه ندارد.
صفحه 115:
eee Tee
SE CEE SI NCS SONG NT (OC Zc)
است . درمدل گروهي طبقات و گروههاي مختلف
درجامعه با یکدیگر درارتباط و تعامل بوده و خط مشي
كذاري حاصل فشار و نيروهائي است كه ازسوي اين
ل ا SL TIES
| ee)
صفحه 116:
* گروههاي ذي نفع و خط مشي گذاري :(عسعه"
(rae ed 3
" كروههائي هستند كه هدف و مقصود مشتركي رادنبال
كرده و نفوذ و قدرت مسلطي رادرريك زمينه دارامي
باشند. اين ككروهها جزءساختار رسمي دولت نمي باشند.
صفحه 117:
صفحه 118:
4021 وام الام fees Gre
54 کرو ههاي دي نفود محص.
۱
ره ۳ وي سیاست عمل مي
۹ ابذا
صفحه 119:
*- گروههاي ذي نفوذ نسبي :
" آن است كه فشار سياسي فقط بخشي از
pe EGP PSBee ل 1
وزمينه هاي فعاليت ديكري داشته باشد.
صفحه 120:
* - گرو ههاي ذی نفوذ خصوصی و عمومی:
3
کر ار در ار به كروههاي خصوصي
اطلاق مي شد آما بندر یج مفموم کسترده تری بیدا کرد و
گروهیی عمومی رانیز دربرگرفت .
صفحه 121:
ند که در درون
صفحه 122:
* وگروههای ۱ ار
* در يك کشور خارجي براوضاع و احوال داخل کشور
تاثیر مي گذارند . ویابه صورت یك سازمان بین COMA
Slee) 58 ل
صفحه 123:
صفحه 124:
" خواص: دربي كميت نيستند بلكه به دنبال
كيفيت مي باشند . خطاب آنان به سرشناسان
اجتماعي وبه خواص است .
صفحه 125:
" طدقه نخ كان تعدادشان نسبت به 5
pecs 37 ”
١ 1 ات و رت
جامعه معدود می باشد و
وسیله آنان انجام می پذیرد.
صفحه 126:
"رهبران سياسى در دايره اوليه در
۹ ۳ عادی در
دايره های خارجی و دور از
مركز قرار دارند.
صفحه 127:
ee ۳ ات نفود طبقات
اجتماعی در خط مشی گذاری
عمومى يكسان نيست.
صفحه 128:
"ييام نطريه جامعه مركب و مدل
كروهى تصميم كيرى آن است كه
ل ك2
صفحه 129:
نفاثر قنی و سازمانهای خبری
2
gM ga gly ay Se باه شمار
2 اله
ane
صفحه 130:
جامعه به وضع خط مشى ها مى
انحامد,
صفحه 131:
ayes های دی نفود می تو انند
اطللاعات را در ات لا
گیرندگان دولتی قرار دهند و
موجبات اعمال نفود خود را فر اهم
آورند.
صفحه 132:
و در
اي: |= ا :
صفحه 133:
"دراين مدل »تأكيد و سازمانهاي
قانوني موجود درجامعه بوده و
خط مشي ها حاصل عملكرد اين
نهادها درارتباط با يكديكر قلمداد
صفحه 134:
صفحه 135:
" شكل شماره )-© : مدل كردونه اى
صفحه 136:
شکل شماره 9-0 ) مدل جدید سازمانی خط مشی گذاری
هدف از اعمال فشار و كنترل واحدهاى دولتى
تريب
صفحه 137:
صفحه 138:
صفحه 139:
" خط مشي هاي بازدارنده و انضباطي:
" جنبه فردي داشته ودولت با كنترل
rere ا Dee
تأمین مي کند .
صفحه 140:
۳
خط مشي هاي توزيع مجدد: در اين نوع
IS
۰ در( ا per ey نمي باشد وكل نظام
مورد توجه مي باشد.
صفحه 141:
صفحه 142:
60 هاني که تحت
انقياد قدرت نظامي بوده وابه
وسیله نظامیان اداره مي شود.
صفحه 143:
دزیر Sb << و
* که به وسیله قدرت تخصصي وقانوني
a Al GOES oes Ss ss گذارد
صفحه 144:
Fike a - 22
بت بروکر اسي دای ایند
MI
0 هيات سیستم پارلماني, وقوه
متا نهد رتعسيم يري اي میس
ما مژتر مي بات
Wet
صفحه 145:
a= بروكراسي هاي -6 =a)
AS; اخاب ناش از به aye رسیدن
رات بت در كشر زر ah tx?
صفحه 146:
eee OSES I WES Tie
صفحه 147:
مرو 3 نمايندكي
۳ مشارکت عامه مردم
دو روش اشاره نمود
صفحه 148:
۳۹ :
|
روش غبر مستقیم |
CProxiprocess) |
صفحه 149:
صفحه 150:
ل اك
= تمارتدكي را برمي گزیفند وآنان يه
etre ree ae ek
نمايندسي, از طرنا سردم با 2 he
سل مکی ل تک
bs J
صفحه 151:
#نظارت بر حسن اجرای
ere 0
اسلامى ايران بر عهده مقام
رهبرى است.
صفحه 152:
“جلوكيرى از كاهش كيفيت
كالاها به وسيله دولت در قالب
خط مشی های بازدار نده
متبلور مى كردد.
صفحه 153:
"دليل عمده استفاده از روش
مستقیم خط ۳ BRS وى
افزايش جمعيت است.
صفحه 154:
z
= هاى سازمانها در
بح ىز تسين خط
مشى به شيوه عقلايى:
صفحه 155:
ديت اول:
محدو
ae 1 اطلاعات
كامل
صفحه 156:
محدودیت دوم:
۶ عدم وجود نیروی
مس PoP
صفحه 157:
محدودیت سوم:
* 3- عدم وجود وقت بى حد و
صفحه 158:
صفحه 159:
9 0
برگرفته از تفکر سيستمي
است ,
صفحه 160:
aan 1 eal 5 7
اس 3 رم / قنك x ۳ 1
لس 2 رن 7 بر لس
اد د راي
ee ) مزرزرجزد رد
أ
بلكه 11
تور بر هادر در
موفعيتي
ما
متفاوت است
صفحه 161:
صفحه 162:
1 ا som
“
a
££
صفحه 163:
.هر يك از محيط هابا توجه به
موضوع خط مشي در انتخاب
الكو و شيوه مناسب تأثير مي
كذارد و خط مشي كذار بايد با
توجه به اثرات اين عوامل به
انتخاب شيوه مناسب اقدام كند
صفحه 164:
" الگوي افتضائی بخشی:
"دراین مدل هر بخش از جامعه در امر خط
مشي گذاري پا نفوذ برخط مشي گذاري با
استفاده از شیوه خاص وارد عمل مي گردد
صفحه 165:
اي از
قر ايند هارينه همراه
Spee هم يراي
|e ee
از ری دیگر و
قي دیگر باید گفت مجمو عه ۱
صفحه 166:
ول کرد )ی کار و ال ثر ارنددای ۰
0 كه ae
a | رات سارماتى
کرت و 1 0
اللبا- سس
0 بر رر
صفحه 167:
|
Cua lie! blis ig 138
فرآيندهاي مختلف درشرایط
ک استفاده واقع
مي شوند
صفحه 168:
و ۰ ۱3
صفحه 169:
"اين مدل )زا و ۳
ar) انَئْ را دربرداشته و 2
مدل هاي اقتضتائي اسّت .
صفحه 170:
كان + a
در مختلف
جع و سازمانهاي متفاوتي نقش
متذاوتي فد
محور و عوامل مود
0 مل مؤثر يا اقمار را ايفا
صفحه 171:
مدل ند بعدی خط مش كذاري :
eg SS Gases
بح بو ات که حراس سس در ان
. دي مدخل هستند
صفحه 172:
Cente ۱7۳ از
یکدیگر جدانیستند .
صفحه 173:
0 ene
تأثيرمي گذارند و از هم تأثیر
م 50 دراين مدل عامه
مستقیماً درجریان تعیین adja
gape gl خط مشي
ندارند.
صفحه 174:
مدل بررسي تلفيقي. :
درا
۳
= 3 ه هاي
بعمل
هي
ايد و ضمن
يد استفاده
و3
سل از 0
1 5 از تقاط
| جع
هيه a
حتراز
J
مي
صفحه 175:
دراین مدل پدیده ها دردو سطح
مورد معامله قرارمي گیرند يکي
درسطح گسترده كليات مورد
بررسي بادید منطقي و جزني .
صفحه 176:
؟اين روش »ءشیوه اي اقتضاني است که
ا ال له
ل ل
VES
صفحه 177:
"سه جريان دزاين مدل مطرّح است::
oa ا 1 7 i ge
صفحه 178:
" [)- جريان مسايل و مشكلات (نظر خط مشي
كردد و از مجاري كوناكون براي خط مشي
گذار محسوس ومعلوم مي کردد
صفحه 179:
Seles ee SEE Su as اش
RT ۲ (مسایل مطرح یا فراموش میشوند
ب: جریان سیاسی حساس نسبت به مشکلات
Spe ele el pp At 02
ج: جريان يقين خطمشی مطلوب
)- راه حل براى رفع مشكل. 2- ارزيابى راه حل
2 توافق بین اعضا
صفحه 180:
3 Dias
که باید حل شوند به وسیله مقامات
دولتي و رسمي تنظیم مي گردد.
صفحه 181:
۳ Sea OF
7 رل
درا
رك
58 snes
5
nae a میان آنها
1 2
a
ee
شود.
صفحه 182:
صفحه 183:
صفحه 184:
* دریچه حل مشکلات زماني باز مي شود که مشكلي به صورت
ل ل
By SSS) ل ا ا كه
رد
ا ل لك
0 wet
صفحه 185:
صفحه 186:
OO eS cee eee oats
راست که به وسیله آن سازمانها
0 ا
اجتماعي اطراف خود را که برآن
۳
۱ cs
مناسبي ار ائه دهد.
صفحه 187:
#مدیر یت مسایل عمومی.پیش
در رب بر ان ۳
نت گذار ی aU شيوه الک ار
از ات ۲
صفحه 188:
هدف مدیر بت مسایل
عمومی آن است که برای
صفحه 189:
|
مقدمه خط مشى كذارى
عمومی eave)
صفحه 190:
#تخصص وسیله ای است که
كارشناسان براى تاثير در
ee erate ان
ان بهره مى كيرند.
صفحه 191:
#ديدككاه اقتضايى بر كرفته از
تفکر سيستمى است,
صفحه 192:
*#اصطلاحات پوشش وسیع و
دید مقطعی در توصیف مدل
بررسی تلفیقی بکار رفته
است,
صفحه 193:
" آكَاهى از مشكلات در مديريت
مشكلات و تلاش در حل انهاست.
صفحه 194:
بي ۰ [ ۰ مه
عمومی شناخت مسایل
بی است
صفحه 195:
صفحه 196:
* مشورت وتصمیم گيري : سعي وتلاش درجهت
ee eT eR AS ee Tee Ce
كه ينهان و مخفي بوده و عرضه نمودن نتيجه اين
تلاش و کوشش به دیگران مشورت » مفاوضه و
مبادله دركلام است (رايزني)تادرسايه آن كلام و
NE Coes] |
صفحه 197:
٠ 1 0 4
روش هاي تصميم كيري
سس
يكي از تکنیك
: 3 : Ara Nae yo
بطور كروهي و از طریق مشورت یداع شده
تسم خر » تلم دارد, ey
صفحه 198:
ابن لاس قا ياك كر رد ال
متخصصان دانش و آكّاهي خود را به منظور
ات ان لك ا Pete er ENA Seay
بكاركيرند.
صفحه 199:
"و هدف أن »تبديل مشكل به
الفاظ OC
ا 2
اصلاحي را تسهيل مي كند.
صفحه 200:
"سمينار 3 تصمیم گير يءنگرشي همه
0530 »چند بعدي »انعطاف پذیر و
eprate|| ا 00 ا
خط مشي كذاري را فراهم مي
أورد.
صفحه 201:
* روش گروه اسمي یا كاغذي : (« 20
۳
" مشكل فشار كروهي كه يكي از عوارض تصميم
گيري جمعي است غلبه مي کند. روش گروه اسمي
و دلفي تلاش است در جهت استفاه از مزاياي
تصمیم گيري گروهي و کاستن از مشکلات ناشي
۱7۹
صفحه 202:
و ۳(
مطرح مي کنند و افراد مستقلاً نظرات خود
رااعلام مي نمایند پس از آن نظر ات كمع
ار رل مر
Ee See veces
صفحه 203:
صفحه 204:
ار رش هام
سب .حاصل انتخاب یك کرینه از میان
كزينه نز مختلف است.
صفحه 205:
2 6 اكت
" |)- معيارهائي كه منتهي برتعقل ابزاري و
ْ كاركردي هستند(ام 000
صفحه 206:
۴در این معیار ر ابطه با هر
رویذادی فایده و سودي را
دنبال مي كنند(كارائي -
(Ce ess
صفحه 207:
CN enn eae PED ONE Oe
" به دنبال بصيرت و خير خواهي و مصلحت آدمي
ل ا كر ا ل ال ا ا
باشد. دراين جا جنبه اخلاق مقدم برجنبه هاي مادي
است .
صفحه 208:
"در تصمیم گیری جمعی و
مشورتی دید تصمیم گیرنده
hae eh ene
كردد.
صفحه 209:
و9
۳
تصرف در امور خود را به دست غير
خود دهد.
صفحه 210:
"مشورت هايى كه به منظور
دستيابى به راى و نظر
صورت مى كيرد از نوع
مشورت در معانى است.
صفحه 211:
*از دیدگاه اسلام مستشاران باید :
صفحه 212:
5 عقل- خرد- ايمان و تقوا
داشته ياشند.
صفحه 213:
ا Se
خیرخواه باشند ۹
صفحه 214:
*- ترسو و حريص
صفحه 215:
*تصمیم گیری مشورتی از
نظر زمانى وقت بيشترى را
صفحه 216:
#در راه رسیدن به هدف و
مقصود يس از فراهم آمدن
اسباب طبیعی چه عواملی
ممکست سه رن اه انسان شوه
صفحه 217:
200 rr ie
صفحه 218:
صفحه 219:
صفحه 220:
*ز مانیکه تصمیم گیرنده از
اك جك عاملى به او
یاری میدهد؟
صفحه 221:
*توکل به خدای سبحان
صفحه 222:
EB IEEE NC ITN
صفحه 223:
on دلب دم نی
.و گوایش به نتایج زودرس
صفحه 224:
و زا
ee ۱
(فقدان ديد كلي نكّروهمه
جانبه)
صفحه 225:
* نار ساني هاي اطلاعاتي
درتصمیم گيري (عدم وجود يك
پایگاه معتبر اطلاعاتي که تصمیم
0 رادراخذ تصميمات
es ياري eee
صفحه 226:
<6-كرايش به ساده انكاري و ساده
بدیدار می نود خط مشی گذار ان به
erect ا Dna
ese ee) be) ۳
(Aja
صفحه 227:
"اعمال نظر د as
درتصميم كيري واتكاءبيش
ee ae)
صفحه 228:
و
SiG yes
با زخوردر فر آیندخط مشي
كذاري
صفحه 229:
-)عدم تمایل به تصمیم گيري (به دلیل عدم وجود
فصای حما بر اي تصمیم گیرندگان ۰عدم وجود
5
نی تخصصي و اطلاعاتي برای کمك به
تصمیم گیرندگان » نارسائي فني و تخصصي» عدم وجود
صفحه 230:
Petrone)
تسیمات (زافید. تنك
مر ىه رام 7 م
تصملد ی تدكان تن ۰ یه
۵ .ا و مج بان al
صفحه 231:
GS
"3 الك
me ( وظاهري
۳ تبليغاتي CURES صرفاً
ی شده + اند) 7 a
مردم 0۹
صفحه 232:
-0))عدم آگاهي عامه مرده و احساس بي نقشي آنان
درخط مشي كذاري (يكي از عمده ترين تنكناهاي خط
مشي گذاريناآگاهي عامه مردم و عدم حضور آنان
درخط مشي گذاري است. جامعه درخواب رفته و بي
PA apne! زر را ی
كند به زندكي خود ادامه مي دهد و اين جدائي ۱9
WES Sore ا rere
صفحه 233:
"اكر اطلاعات مربوط به كذشته
باشد تصمیمگیرنده با فقدان
صفحه 234:
و تصميحٌ كيرى هاى دور
گیرندگان زا به اخذ تصمیماتی با
نتايج زودرس سوق. مى دهد.
صفحه 235:
ey
nie
اا
ie: a به انداز ه اعتبار
صفحه 236:
eae ba,
گزارشهای رسمی و غفلت از
درپانت نظرات عامه ۳ سز جب
wee 2 1
: : م ينه بات 3 a 93 as 1 5“ 0
ما 1
متحده ميحر دد,
صفحه 237:
صفحه 238:
#خط مشی های عمومی باید
از نظرات و خواسته های
مردم نشات گیرند و به
نیاز های آنان ۳۹
صفحه 239:
"نا آگاهی و جهالت مردم یکی
از دلالى است كه آنها را از
دايره خط مشى كذارى به كنار
صفحه 240:
Za 5 >
اكر تصميم كيرنده عوارض و
مشكلات را با اصل انها يكى
ee é.
۳7 کر انش لاد Jee SES)
Fs 3 ساده جويى در
صمیمگیر ی Buss) ات
صفحه 241: