صفحه 1:
| ere
صفحه 2:
لد ۳ های عمومی
خط مشی های عمومی را به گونه های مختلفی طبقه بندی
کر( :۱۳۳
های عمومی اساس طبقه بندی واقع گردیده است.
در یکی از اين تقسیم بندی ها بر اساس قوای سه گانه که هر
ل ا Sree 1۳
را در نظام کشوری دارا می باشند. به سه نوع خط مشی
rene ne ee
صفحه 3:
الف - خط مشى هاى تقنينى
Se wee eee)
ج - خط مشى هاى قضائى
صفحه 4:
طبقه بندى ديكرى را روالى
aa)
۱ eee mere renee ae eel
Eres eRe PCP CCIE Sey ا eee rom el Or
مشروع مردم سرچشمه می گیرد. و خطاب آنها به کل جامعه می باشد.
ب) سیاست تحلیلی: اصول مقرر سیاسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد تا بدین
CRTC eee en os ۱
geen ences BIE nee ned (cl ات
تشريعى و با استمداد از سياست تحليلى براى جهت بخشيدن به اوضاع كشور و مردم و
oD) ا ا ل ا ا ا م
صفحه 5:
صاحبنظر دیگری خط مشی های عمومی را به دو گروه کلی خطی مشی های
rene ee Carers CE ED SN ee a et eed
الف) خط مشی های سیاسی و نقنینی کلی اند و به وسیله مراجع قائونگذار تهیه
eee aw SE Ie ee eee See TB) ل
ea) ا eet eee ene ee Se ee
Als
ب) خط مشی های اداری و اجرایی در,راستای خط مشی های گروه اول شکل
et ewe) Bee Ne BED aren re er etme eS ۳
مشى هاى عمومى جنبه ادارى و اجرايى دارد.
صفحه 6:
در طبقه بندی دیگری خط مشی های عمومی براساس پیچیدگی و سادگی آنها به
سه دسته تقسيم شذه اند.
إلك) خط مش هاى عمو مق عادى كه سامل خط مش فاق اهدو مقع كر ازا و
ساده در زمینه اموز عادی جامعه می باشند.
ب) خط مشی های عمومی تاکتیکی که گسترده ثر و پیچیده تر هستند و
انشعابات چندی را در بردارند.
۱ ep ee
زر
۳
صفحه 7:
خط مشی های عمومی در طبقه بندی دیگری به چهار گروه
تقسیم شده اند.
الف) خط مشی های عمومی قانونی - سیاسی مانند انتخاب
ا ا 0
ب) خط مشى هاى عمومى انضباطى و بازدارند مانند
جلوگیری از تبلیغات نادرست.
ج) خط مشى هاى عمومى توزيعى كه هدفشان توزيع مزيتى
در جامعه است مانند يرداخت سوبسيد به كشاورزان.
د) خط مشى هاى عمومى توزيع مجدد كه هدفشان توزيع مجدد
مزيتى در جامعه است مانند ماليات تصاعدى بردرامد.
صفحه 8:
یکی دیگر از صاحب نظران علوم سیاسی از دیدگاه دیگری به تقسیم
ee aT STN Nee ee or Were arent
ا ESRB Wee one) eo Cn TERE WEF po
است.
خط مشی های فراگیر یا ابر خط مشی نسبت به سایر خط مشی های
عمومی جنبه ی کلیتر و فرا گیر تری دارند.خط مشی های هادی یا
Rg eet SEE EN BED kG v TERI eet)
Fe Cnet Re TED Seep EOL) Ete EO OUD CaO
سوم خط مشی های عمومی هستند که خطوط اصلی و جهت گیریهای
كلى اقدامات و فعاليتهاى بخش عمومى را بيان ميكنند.نظر به اهميت
و تازگی خط مشی های گروه اول و دوم درباره آنها توضیح بیشتری
و
صفحه 9:
تن هروا تن
۱ Pergo Pe Aree ae Tere pS
رهنمودهايى است كه خط مشى هاى عمومى بايد از آنها
آيينه تمام نمايى از ايدئولوزيهاء ارزشهاء شرايط اقتصادى»
1
صفحه 10:
7 0 re PES
دارا بودن هدفهاى كلى و فراكير: هدفهاى كلى و بخش اصلى خط
مشى هاى فراكير را تشكيل مىّ دهند و تصميم كيرندكان در
انتخاب خط مشى هاى عمومى» از آنها بهره فراوان مى برند. به
عنوان مثال اهداقى جون استقلال و آزادى» حفظ تماميت ارضى
کشور» توسعه اقتصادی و ... در خط مشی فراگیر» اجزای اصلی
و عمده را تشکیل می دهند.
صفحه 11:
3
فراكير بايد تعيين کننده حد و مرز خط.مشی های عمومی
near Patent coy waverly eroae Cente 7
خط مشى های فراگیر معین شود. خط مشی های فراگیر
مشخص مى سازد كه هر خط مشى عمومى به جه سازمانها
ال ا م ۱3
قدرت عمل دارد.
صفحه 12:
9. تعیین اولویت زمانی خط مشی گذاری عمومی: این بعد خط مشی
های فراگیر» مشخص می کند که چه خط مشی هایی باید بلافاصله
عملی گردند و چه خط مشی هایی باید به مرور زمان به انجام
رسند. در خط مشى هاى فراكير رابطه بين زمان موود نياز و تحقق
اهداف سنجيده مى شود و اولويت زمانئ خط مشى ها معين مى
ا ا 0
اوضاع اجتماعی احتیاج فوری به بر آوردن یک نیاز و آماده نبودن
جامعه براى يذيرش بعضى از مسائل برمهلت زمانى خط مشى ها و
ies kere p) ا
صفحه 13:
“4. تعيين ميزان ريسك يذيرى: اين جنبه از خط مشى هاى فراكير
ا ا ا ا ل لت
ال ا ا ل ا ا ات 02
تصميم كيرندكان كمك مى كند تا میزان معقول ریسک را در خط
مشی های مورد نظر خود دریابند. مسلما خط مشی هایی که
OTT ا ا ل ف لت ال ا 7
تغييرات جزئى است مخاطره بيشترى را بّه دنبال خواهند داشت.
صفحه 14:
9. تعیین حدود جزئی یا کلی بودن تغییرات درخط مشی: این جنبه با
خصوصیت قبلی مرتبط است. درتعیین میزان وسعت و تغییرات»
عمق تغييرات و زمان آنها خلاصه مى شود. هر قدر ميزان متغير
بودن خط مشی بالا باشد ریسک پذیری آن هم بیشتر خواهد شد.
ا ا ا ا
توام باشد. مثلا استفاده از مطالعات راهنما برای انجام دادن تغییرات
عمده در خط مشی ها راهی است که ازمیزان ریسک در حد قابل
توجهى مى كاهد و ميزان عملى بودن تغييرات را روشن مى سازد.
صفحه 15:
©. تعيين ميزان جامع يا محدود بودن خط مشى: اين جزء تعيين كننده
بر
وضعیتهای گوناگون است. مثلا یک خط مشی که با موضوع رفاه
لا ار
با زآموزی است» از وسعت و جامعیت بیشتری برخوردار است. باید
یاداور شد خط مشی ای که جامعتر و وسیعتر باشد لزوما از سایر
خط مشى ها مهمتر به شمار نمى آيد.
صفحه 16:
۸ گرایش به تعادل یا جهش در+خط مشی: سوالي که در این جنبه از
خط مشى فراكير بدان ياسخ داده مى شود اين است كه خط مشى
Wee Nea ا ا 0 6 eee
برعكسء متعادل و تدريجى عمل نمايند. به عنوان مثال درصورتى
ا ا ا و ا ا 0
طور متعادل.و تدريجى بهتر مى توان به نتيجه رسيد در حالى كه
Te wee oo) ا ا 2 ا امل
داراست,
صفحه 17:
Ee ee yee 5 Vee B no) ا ا
فعلى قابل تعميم به بسيارى از شرايط آتى نخواهد بود و خط
مشى هاى آينده بايد خصوضصيّات خاص زمانى خود را
داشته باشد. در اين وجه از خط مشى فراكيرء بيش
فرضهایی که درمورد آینده طراحی شده است و خط مشی
هاى عمومى كه بايد از آنها تبعيت كنند مشخص مى كردند.
صفحه 18:
تنكام تاد فى تطردى براي خط ولت RE ۱
در ار را
هاى عمومى باشند. نظريه هاى سياسى تئوريهاى مديريت»
Bs ا ا ا Rene Sie
اساس نظرى خط مشى هاى عمومى را تشكيل دهند و
درخط مشى هاى فراكير بيان شوند.
صفحه 19:
ee RS ECO aera ene Serer)
۱ BES)
عمومی در اختیار خواهند داشت. منابع قابل تخصیص به
خط مشی های عمومی در این جنبه از خط مشی های
فراگیر معين می گردد و راهنمای تصمیم گیرندگان در
انتخابهايشان خواهد بود.
صفحه 20:
0 تعیین انواع شیوه ها و ابزارهای مورد نیاز خط مشى ها: وسائل»
ات
ee er 9
eR Gh GOCE ا Le AAO
الك
آثار مثبت و منفى هريك را تشخيص دهند و يس از ارزيابى صحيح
ا ل 0 0
صفحه 21:
خط مشى هاى هادى يا راهنما
درواقع خط مشی های راهنما اصول و پایه های خط مشی
گذاری هستند. خط مشی های هادی به تصمیم گیرندگان
اطلاعات کافی ارائه می دهد و با توجه به فضای فرهنگی
ER aie] CEN ۱
مطلوب تعیین خط مشی آشتا می کند.
صفحه 22:
7 IS
زمان و,نيروى بيشترى صرف كردد درخط مشى هائ عمومى آثار
مفیدی به جای خواهد گذاشت و کار خط مشی گذاری با سهولت و
اثربخشی بیشتری انجام خواهد گرفت.
eee ee oe el ا
كذارى را در وضعيتهاى مختلف شناخت و ازخطاها و مخاطراتى
BORNE CS ا ا 0 0
راه و رسم منظم و قابل اعتمادى براى خط مشى كذارى عمومى
SU IRIE Ane es Since و
صفحه 23:
با
See te Dee ee Se DTC wee See ee!
US (ot Gly lids clei ye 59 GIS ke
براى طراحى و تنظيم خط مشى هاى راهنما يا هادى بايد ابتدا ارزشهاى حاكم بر
جامعه و نظام سياسى كشور را شناخت و اولويتهاى آنها را معيّن كردء سيس
امکانات و منابع و ظرفیتهای واقعی موجود در جامعه را شناسایی نموده
ا ات ا ا
مشى هاى هادى را بر نتايج حاصضل از اين بررسيها استوار نمود. در اين
مرحله نكرش نظامكرا و بررسى همه جانبّه و جامع به وضع موجود درجامعه
Se eo ل eo)
صفحه 24:
ا ل ا ل 0 000
oD oeS ا 0
ضعف خط مشى هايى كه در كذشته وضع و اجرا شده اند مطالعه و
از آنها براى تنظيم خط مشى هاى.راهنما استفاده مى تنود. البته
ee Cle Be ECS ا ا 1 0
خط مشى هاى هادى نيستء بلكه بايد با استفاده از تكنيكها و فنون
مختلف پیش بینی» اوضاع و احوال آینده زا پیش بينى کرد و در
|
صفحه 25:
استفاده از دانش و تخصص خبركان و كسانى كه در زمينه هاى مختلف
nie hereto Sree ل ا ل SED
ل ا ا ا ۱
Uva] ا كا ا ل ا ا 0
ای دارند.
1 Oxy Rtt Pent ie)
مشی ها به دو نوع صریح و تلویحی دسته بندی شده اند.
صفحه 26:
ا ا لت ا ل الت ل
در
بيان مى دارند.
ب) خط مشى هاى تلويحىء مكتوب و مدون نيستند و رسَما نيز اعلام
و رل ا ل 0 اه
لا
زسما اعلام نشده اند اما همكان آنهارا مى شناسند و ذر اعمالشان
ا دن ل ا ا ل 2 000
ساختن آزادىء از اين نسخ مى باشند.