تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 107 اسلاید شامل 107 اسلاید برگرفته از کتاب دکتر الوانی

nazila.br99

صفحه 1:
9 ‏ا‎ ‎OSE TOBE Te Sone Sep es] a

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
تصمیم گیری چیست؟ تصمیم گیری رکن اساسی کلیه وظایف و فعالیتهای مدیریتی به شمار می آید زیرا هر مدیری برای اجرای هر یک از وظایف خود برنامه ریزی - سازماندهی - هدایت و نظارت همواره با مواردی مواجه میشود که نیاز به اخذ تصمیم دارد

صفحه 5:
همه تصمیم های مدیران برای سازمان دارای ‎ee eee kanye ere)‏ زيادى از اعضاى سازمان اثر مى كذارد و براى اجرا به مبلغ زيادى بول نياز دارد ويا رز ا ا و سایر تصمیمها ممکن است از اهمیت زیادی ‎Bee eee es BE ey‏ ‎Be Sb Dee es ere‏ ‎Pei Ra eg EN]‏ ل ل ل لد برسازمان را

صفحه 6:
تعریف تصمیم گیری عبارت است از انتخاب یک راه از میان راههای مختلف و در حقیقت انتخاب بهترین راه براى نيل به اهداف.تصمیم گیری فرآیندی شامل تعریف مسئله - ارزیابی راه حل ها - اتخاذ تصمیم- اجرای تصمیم وارزیابی نتیجه است. +

صفحه 7:
یکی از وظایف اصلی مدیر به شمار می آید. جوهر تملم فعالیتهای مدیر است. در تمامی افعال و اعمال مدیریت جزء اصلی و رکن اساسی است. از اجزای جدایی ناپذیر مدیریت به شمار میآید و در هر وظیفه مدیریت به نحوی جلوه گر است. تصمیم گیری میزان توفیق و تحقق هدف های سازمان را معین میکند.

صفحه 8:
11 3 pyre vole BB مترادف با مديريت است. م ا ۱ راه كارها را مشخص مينمايد.وى به كمك تصميم كيرى استراتژیهاسیاستها ا 0 ‎peer Te Ey‏ ل ل ی میدهد. حتی وقتی که تصمیمات از طریق سرپرستان و مدیران سطوح لنجام گردید.اوآنها را ارزیابی مینماید.

صفحه 9:

صفحه 10:
33 تعاریف دیگر: ت۱7 انتخاب يك راه كار از ميان جند راه كار (فرایند تصمیم گیری) 044 به فرآيند » تعبين و تشخيص مسالههيافتن راه حلهاى 1 cern CMPT renee Br Ce ei ew ar wee reese ere تصميمءاتلاق ۳

صفحه 11:

صفحه 12:
فرآیند تصمیم گیری: ‎ee‏ ا ل ا ا ا ل ‎[0 ere ee ee ree ‎ ‎RENTS ee Oe eee C re ee)

صفحه 13:
32 3 ۱ مرحله جهارم: تعيين نتايج حاصل از هر يك از راه حل هاى ممكن. مرحله بنجم: ارزيابى راه حل ها از طريق بررسى نتايج حاصل از آنها. مرحله ششم: انتخاب یک راه از میان راه های مختلف و ار اه بیانیه 55

صفحه 14:

صفحه 15:

صفحه 16:
بيش دانسته هاى انواع مسئله و انواع ت خط ل ایجاد میکنند که مدیران باید در محدوده آن تصمیم گیری هی آتی را اتخاذ روش: شبوه های مشخص یا گامهای معین را برای اجری فعالیتهای آينده تعيين ميكنند و راهنماى عمل اند. قوانين: اقدامات الزامى ويزه اى را معين ميكند(بايد ها و ن

صفحه 17:
aay سرراست بدون پیچ و خم هدف تصمیم گیری در مورد آنها روشن ال ۳ آنها كامل و قابل ادسترسى

صفحه 18:

صفحه 19:
۳ انواع تصمیم گیری: * الف) تصمیم های برنامه ریزی شده: | ‎RD RE CONE Be ORB refs e8 hy ©‏ بر اساس روشها‌قوانین و خط مشی ها نوشته شده است. ‎a “‏ ۲ در وقت و هزینه صرفه جویی میشود. ‏44 ‏دا 0 ‎

صفحه 20:
3 ب) تصمیم های برنامه ریزی نشده: “ با مسائل غیر معمول و استثنایی و بد ساختار سر و کار دارد. 9 32 ‏ا ف‎ eY Steere ene] 0 4 ا ل ال ا | ‎Ste SY ote nee ce))‏ ا 00 گیری میباشد. ) “ Ree eet hb Een ee tee aE a EB oer

صفحه 21:

صفحه 22:
شرايط تصميم كيرى : 2 سيران براى تس جمعیت »قوانین جدید »تغییر سلیقه مشتریان »آشوبهای ‎Bere oe eee‏

صفحه 23:
دز ۱ نه كفك ( کی , ‏را برآورد کرد‎ bel

صفحه 24:

صفحه 25:
414 شرایط اطمینان مدیران در مورد یک مسئله » راه حلهای جایگزین دارند واز نتایج IS Povo CEO ere ee De Cee ars pelee] ‏تیچ آنها را نظارت یا حداقل پیش بینی کند.‎ مديران خط اول در شرايط اطمينان تصميم ككيرى ميكنند وبه ندرت مديران ‎eC eee ae vere)‏ ۱ ‎ee at ey ev On‏ ا ا ا ‎

صفحه 26:
مسئله ای را میشناسد و اطلاعات کافی برای ‎sees sc‏ رار اا ا ‎rarer fee RSA‏ رز ‏هر راه حل را تخمين ميزند يبر نانك ترا : ير دعاك ‎Cus‏ ‏8-2 اختمال دارد را ه حل ‏ليل شا ‏انند مخاطره ای را که جزء جدا نشذنی ‎aa‏ ‎es) Veh cas‏ درا دس ‎

صفحه 27:
شرایط عدم اطمینان مسائل وانواع راه حلهاى جايكزينى معمولا مبهم اند و به خوبى شناخته نشده اند. عدم اطمينان معمولا ناشى از دو علت است: ۱ 001 fo. errs bonOE) ‏کنترل آنهاست مواجه باشند.‎ ۱ eae eee cn te Sis ot oe) شرس ‎oat tat 9) Ey‏ خیر تایل پیش بیش است ر منیران فرش اند ال پیاتهای ش راه سطء را مساسید کنند/.

صفحه 28:
در شرایط عدم اطمینان تصمیم گیرن حل مسائل از سه شیوه میتوان استفاده * براى انتخاب راه n

صفحه 29:
ا ا ‎me)‏ 00000 ©)حداكثر حداقل ها : انتخاب بهترين تصميم از ميان بدترين نتايج در شرايط محيطى مورد نظر [إد ببثادا) ©) ارزش مورد انتظار با احتمال يكسان : در اين شيوه به توجه به اين ل 00 ‎tes‏ 272100 فرض میشود و بر اساس بالاترین ارزش مورد انتظار تصمیم گیری به عمل مى آيد.

صفحه 30:
دام های تعسیم گیری *؟ تصمیم های بد ريشه در روش تصمیم گیری دارند. اينکه انتخاب های * جایگزین به درستی تعریف نشوند پا اطلاعات صحیح» جمع آوری دكردند و يا ايذكه هزينه/فايده به دقت محاسبه نشود» همگی ريشه در ذهن تصميم كيرنده دارد. روش تصميم كيرى مدير مى نواند برآیند تمام .تصميمات او را زايل نمايد

صفحه 31:
جان هاموند» رالف کینی و هاوارد رایفا در مقاله ای به نام « اشتباهات تصمیم گیری - 0 به هشث دام تصمیم گیری اشاره می نمایند:

صفحه 32:

صفحه 33:
[ry ‏و‎ ور

صفحه 34:
5 ٠ ‏وضعيت موجی‎ 7

صفحه 35:
۳ ۳۳

صفحه 36:
,دام لك

صفحه 37:
ون

صفحه 38:
43

صفحه 39:
نا / د

صفحه 40:
نا 17 05

صفحه 41:
‎cs) Oy GA‏ دوری ‎=e‏ اين دام داه أكاهى ارت 5ك تكزارتد تا با درس كرتن 9 را ثثر 5 تكارب كذشته رش رب از ‎ee‏ تاك در برابر لغزش هاى ذهنى بردارتد تا همكاران» اس ‎isla‏ سكسل كنند تصميم هاى أنها ايمن و قابل ‏میب ‏0 ‎vit a ‎

صفحه 42:
سلوای تیم تیری رضریت سل + مدل الگویی است که از ر1..- گرفته شده است ورراب! بيك «ترررا را نشان می دهد و می توان از آن برای پیش بینی در تصمیم گیری استفاده کرد . تصمیم گیرنده می تواند مدلی از نظام مورد نظر خود را ایجاد و سپس به کمک آن نتایج مختلفی را که از تصمیمات گوناگون حاصل می شود با دقت بررسی کل با به کار گیری مل ورن تنکه کسشیخ گر در قیای افش تعانادم أيجاد كن مى توان مطلوبدرين تصمى را انان كرد..

صفحه 43:

صفحه 44:
ا ری نه صورت نوشتار و درقالب عباراات و اخمادك فقن می شوند مانند پرسیدن آدرس و توص( ۳ حررت کلتس ewe eee) ۳ eee) ‏نشان می دهند. در مثال قبل اگ‎ Calis ‏را به فردی که آدرس محلی را از شما‎ ‏از الب ی تفه کر ۰3 ید‎ با اکتا ۳

صفحه 45:
۳- مدل هاى ‎Eom‏ ويج ۴- مدل ریاضی

صفحه 46:
مدل کلاسیک نكرش مديران در تصميم/كيرى عقلايى و عينى است و در نتيجه انان هميش#/تصميم هايى را اتخاذ می کنند که به نفع سازمان اسلت

صفحه 47:
| براماس دل :تاشت سيران با لمات ضرورى رين ۳ عالت کنند تا این مدل را تصميم ‎3S 1S SRE‏ نده Reig: Cy ONG ‏اطلاعات‎ -( ح ل ل ا للك ‎tigy a‏ ۱۰ 3 کلیه راه حلها را برای حل مسئله بشناسند ©6-كليه اطلاعات درباره تمام راه حل و/نتايج هر راه حل را جمع آورى كنند ‎Ea}‏ میم بهینه زمانی اتخاذ می ند اد كه مدير راد حلى را ‏اکتا ند كة نه طور مطلق برتریه رده بت سضد ‎‘i‏ ‎

صفحه 48:

صفحه 49:
اين فرايند .از مدل ‎is ae‏ ۰ يَيَروى مى كند شامل شش مرحلة ۳ بت دديران براى اتناة تک رار اسودمندتر در, ترانت از اره در ايند استفاده كنند زیت هیچ تضمینی وجود ندارد که مدیران با به کارگیری ‎oN Daa‏ کنند. سیر ان کامی او قات فاقد اطلاعات کافی بر ۱ لماكل بعدذى اند و نمى رل تر ای زا حدل sad ,. ‏کنند‎ ES

صفحه 50:
0) تعریف مسئله 0) ایجاد راه حل ها ©) ارزيابى راه حل ها ۳ ‎pai cla! (G‏ 9) ارزیابی نتایج و فراهم آوردن باز خورد

صفحه 51:
a ay AG aaa ار ‎J ols Hr.‏ ما تو حه کنند تا ۳ 0 ترجا باد دكا شل و ۵ در علتهای مسئله دقت كنند تا ر” ‎Bot ay) 4 Bias Up‏ مونز ا حل مستلنه دسا ‎“ae‏ ۱ ‎

صفحه 52:
2- ايجاد راه حل ها باتند ترياء كنت , بوخى از رأه ‎eg er‏ 1 ار يا ناشى از شيوه هاى خلاق مديران/راتد سیران *# . # م ام اس 2 * كزاز می دهند بهتر می توانند تصمیم ۳"

صفحه 53:
-ارزیابی راه حل ها ‎a‏ ‏ذر این مرحله احتمال وقوع نتایج(۳ ۱ ‎ (‏ ‏كَل ها ارزیایی می شود.برای ای ویر گیهای هر یک از راه حل ها آنهایی را که نامناسب»بسیار گران | اداراف ۷۷ غير قایل پذیرش دیگری باشند جدا می کندد. سین اگر راه حلی نتواند به طور ارآمد اجرا لا تلع سار رس ر أن را تار على كذارند .

صفحه 54:
(اتخاذ تصمیم بعد از ارزیایی راه حل ها میات[ اس اه را سس ‎Aa,‏ ‏باشذ با پذیرش مخ ‎ta‏ 0 دنند ,

صفحه 55:

صفحه 56:
©- ارزيابى نتايج و فراهم آوردن ۱ 0 ارزیایر نتايج و فراهم كردن بازخورد دنب اودزتظةة 3 كن اى 1 إن ات اين كار ميزان ت ‎al‏ نتايج با انتظارات را نشان مى دهد كه در صورت لزومءمديران تغييراتى را براى اصلاح تصميم يا اجراى آن ‎١‏ كنند.اكتر تسم أصلى نتايج مطلوب را به بار نياورد ممحن اک اكتف إن درست تعريف نشدن مسئله باشد و شاید نز به جایگزینی راه حل دیگری به جای راه حل انتخاب شله باشد, تبل از اين تدك سیم بان با ‎ally‏ ل م ی o— me she) aly ‏زدان ثائر,‎ ty دار ازه ‎ny]‏ ارس 4 Bar |]

صفحه 57:
وقتی محدودیت زمان حداقل و هزینه جستجو و ارزیابی گزینه ها پایین است الگوی عقلایی » توصیف خوبی از فرآیند تصمیم گیری ارائه میدهد. مغروضات این مدل )) تنها یک تصمیم گیرنده دارد 2) تصمیم گیرنده فقط یک هدف دارد 2 بین دو گزینه میتواند یکی را نسبت به دیگری برتری دهد. ) برای حل یک مشکل .یک راء حل بهترین وجود دارد.

صفحه 58:
مدل اداری / يكى از انسمندان ر 15 1 ار دانشمندان رفتارى فرايند ته اک در مذل کلاسی؟ ‎a‏ 2 ‎ae 5‏ مج ترارداد زیامت برد که مدیر انا چنین موقعيتى دست يابنا ‎ner,‏ ‏)| )24 7 بت ار بان أبن ارائه كرد كه .2 7 ‎Co‏ بت دنل بدا 0 ره را بر جكونكى نكرش واقعى 201719770 اكترى را يررسى مى كند, .دل اد ‎ne a‏ دا سا 2 ؟ ا ‎oo‏ عد ررى ار (فا. اه که رل ای مه 3 | * مدیران به | تصمیم گیری می کنند نه اينکه آنان ر واقعی 8 ی

صفحه 59:

صفحه 60:
ae... محدوديت لك رمف ‎ea‏ 2 .= اك ‎٩‏ ‏اطلاعاتر 4 ‎ge aS‏

صفحه 61:
سح ey | : 7 po! 3۳۹ ۳ ‏تصميمات رضایتمندانه پیت انتخالب؟ه‎ 9 ‏درشرایط موجودهنه بهترین و عليكرين‎ ‏راضایتمند به جای جستجوی وسیع 17 يافتتن كليه زاة‎ عل سا ارلینت رلداتر را تدرالبت ترلی باشد ر حائل ‎٩۱ ۳‏ کل (( تست ناس ‎BES)‏ ‏4 ان انتخايى ‎a‏ با ترب.با لالز لا رت راه حل ها و ارزیایی فرایند تصمیم گیر ‎oa‏ ‏ای زر سر ‏تاد اين كونه 3 ‎ ‎

صفحه 62:

صفحه 63:

صفحه 64:
a تصميم كيرى كروهى بستاری از تصمیم های سازمانی یه ۳۳ ‎eee‏ ۱ و ارکنان سازمان ‎oD‏ ولا د رات يدنه دس ترا دازداتر رربانت 5 از تحت ذا نازر اناد ديت اى تجدن مر كاي براي تصميم كيرى ات نطانات ‎٩ 08‏ ان می دهد که ,توا :۳ ‎ge mente oo‏ صميم كيررى & \ كرفت .

صفحه 65:
ای تم ری ره )ل آهم کردن اطلاعاا” بير كامل تر 2 ايجاد راد كل رازه ‎ih‏ ‏3- پذیرش بهتر یک راه حل شام اذ ايت مشروعيت

صفحه 66:
0- فراهم كردن اطلاعات بيشترارو كامل تر ‎cee‏ ‏اين حقيقتى أشكار است كه دو فكر بهتر أن يكو" اتنت. يك كروه به میزان بیشتری به تجربه اطلاعات و نظ كيرى دسترسى دارد. ©ايجاد راه حل هاى بيشتر م ل ا 1 ‎ee‏ ا ار ا ا 9 200 یک فرد تعیین کنند. برای نمونه گروهی ممکن ‏ واحدهای مهندسی»حسابداری‌تولیدبازاریابی و مان اعلام مى شود

صفحه 67:
- پذیریش بهتر یک راه حل بسيارى از تصميم ها بعد از اتخاذ مردودام ند زيرا افراد ‎MISES‏ ا ل ا ل ل 0 راه حلى تمايل بيدا كنند و در تصميم كيرى//إمربوط به آن كمك و ديكران را نيز يراى يذيرش آن تشويق مى كنند. اعضاى كروه مايل نيستند با تصميمى كه در اتخاذش همکاری کراّده اند به مبارزه بر خیزند یا آن را تضعیف کنند. افزایش مشروعیت فرایند تصمیم گیری گروهی با آرمانهای دموکر اتب ال 02 تصميم هاى فردى از مشروعيت بيشترى برخوردارااست.

صفحه 68:

صفحه 69:
صرف وقت ‌ جمع کردن اعضای گروه نیاز به زمان تا 7 ‎Ir GCN Reap ET]‏ ۱ ‎ELS OCS Te Tee ie See Le Me TEES‏ نسبت به تصمیم گیری فردی نیاز دارد. تسلط اقلیت ل ‎ETON CER Y= HIb Be‏ ل ۱9 ‎Brel ry Ss ke‏ 9 سایر اعضاءمهارتهای کلامی و مانند آنها با هم تفاوسٍ داشته باشند. ای تفاوتها برای یک یا چند تن از اعضای گروه فرصتى/إيجاد می کند تا از كذارند.

صفحه 70:
۳ 5 5 ‎rials col (LL-O‏ <= تصميم كيرى كروهى ممكن است منجر به مكتالحة اى شود كه تصميمى بهينه را براى سازمان در بر نداشته باشد.اين حدوديت ناشى از تفكر ‎EES‏ ا الات ۱ همبسته كه براى نيل به توافقى سريع از اختلاة امر به قيمت عدم ارزيابى منطقى مسئله و راه كاهش تفكر كروهىعمديران بايد بر بررسى كامل آزادانه و نقادانه مسائل و راه حلها تاكيد كنند م “4 - مسئوليت مبهم ‎Sey Deora]‏ 0 ۱ واقعا 9 ‏ا ل‎ er يك از اعضا روشن نيست ودر يرده اى از ابهام قرراق دارد لت

صفحه 71:
فنون تصمیم گیری گروهی: “© روش برای تصمیم گیری گروهی پیشنهاد شده است :

صفحه 72:
طوفان مغزی: | یافتن راه حل های جدید و غیر معمول است.قوانین اين فن به شرح زیر است: 0- هيج عقيده اى مورد انتقاد قرار نميكيرد. 2 000 ‎EOE ee ee eo)‏ ۱ e MEU MEN ato AES

صفحه 73:
گروه اسمى: در این روش اعضای گروه گرد هم میایند و ابقّدا مسئله راطرح میکنند و هر کدام نظرات خود را به طور بیان میکنند.نظرات طبقه بندی میشود و در تابلویی در مقایل دید همگان قرار میگیرد و درباره تمام نظرات گفتگو شود.بعد از بحث ‎Tr pier egy ren]‏ ۱ ۱

صفحه 74:
:فن دلفی در اين روش برای تصمیم گیری در مورد خاص گروهی از افراد صاحب نظر را انتخاب میکنند و یظرات آنها را با پرسشنامه ای جویا میشوند.سپس آن نظراترا طبقه بندی میکنند برای کلیه اعضا ی گروه میفرستند.۱ نظرات ابراز شده را بررسى و ارزيابى ميدهند.در فن دلفى افراد لزوما يكديكر را نمى شد Sy 0 ‏ل‎ S.) Poe

صفحه 75:
اين روش جديدترين شيوه تصميم كيرى كرؤؤهى است و روش كروه اسمى را با فنورى بيشرفته كامبيوتر درا هم مى آميزد.اين روش را ملاقات الكترونيكى مينامند. مزایای اصلی اين روش گمنامی- درستکاری و ت است.

صفحه 76:
تصمیم گیری فردی بعضی از مدیران در تصمیم گیری های خود فرد مدارند.تصمیم گیری فردی ريشه در خصوصیات رفتاری افراد دارد و چون از مسائل شخصیتی و فرهنگی است تغییر آن به سادگی امکان پذیر نیست و نیاز به برنامه ریزی و تلاشهای مستمر دارد.اين روحیه جوی را ایجاد میکند که کمتر کسی به خود اجازه ابراز نظر میدهد لذا فرد از موهبت مشورت و راهنمایی کردن دیگران محروم و احتمال خطا در تصمیم گیری هایش بیشتر می گردد.

صفحه 77:
مدل مطلوب تلویحی اين مدل براى حل مسائل بيجيده تصمیم گیری در مواقع غیر عادی به کار گرفته می شود و مانند مدل رضایت بخش»شخص تصمیم گیرنده تلاش می کند با ساده ترین فراگرد تصمیم گیری مسائل پیچیده را حل کند.در این مدل فرد نه منطقی و عینی عمل می کند و نه قضاوتیبلکه با توجه به نوع سلیقه و اعمال نظر شخصیبهترین راه حل را انتخاب می نماید که از نظر وى درست مى باشد.در اين مدل شخص تصمیم گیرنده پس از شناسایی مسئله» به صورت ضمنی راه حل مطلوب را مشخص می کند؛ولی او تحقیق را در همان جا به پایان نمی رساند و در واقع اين آغاز کار است. | he,

صفحه 78:
واقعیت این است که تصمیم گیرنده»اغلب از اين موضوع آگاه نیست که راه حل مطلوب را به دست آورده و اینکه اقدامات او ذهنی است و ممکن است راه حل های بیشتری نیز وجود داشته باشد و نمی توان تضمین نمود که راه حل نهایی او بیان کننده ی مفروضات مدل رضایت بخش باشد.

صفحه 79:
مدل جزثى تدريجى اين مدل از خط مشی عمومی به عنوان تداوم فعالیتهای گذشته دولت با اعمال تغبیراتی جزئی نام برد. اولین بار اين مدل را در ارتباط با نقد مدل تصمیم گیری عقلایی معرفی شد. این مدل پیشنگر محسوب نمیشود زیرا برنامه های جاری و گذشته ملاک عمل قرار میگیرند و با افزایش و کاهش در آنها به تصمیمات جدید ميرسند. خط مشی گذارها عموما مشروعیت برنامه های حاضر را میپذیرند و برای ادامه آنها نظر موافق دارند.تصمیم گیری مستقل از تجزیه و تحلیل منطقی ومعقول عمل نمیشود

صفحه 80:
ابزارهای تصمیم گیری (ابزارهای کمی) 0) ماثریس سود (ماتریس تصمیم گیری) 9) تحلیل نقطه سر به سر ©( درخث تصمیم

صفحه 81:
ماتریس سود یکی از ابزارهای کمی تصمیم گیری است که به مدیر کمک میکند تا نتایج احتمالی دو یا چند راه حل را که با توجه به شرایط متفاوت آینده میتوانند اختلاف داشته باشند با هم مقایسه کنند. احتمال نتایج حاصل از هر یک از راه حل ها و احتمال شرایط محیطی آنها تخمین زده میشود .سپس ارزش نتیجه هر راه حل را که سود نامیده میشود را محلسبه میکنند .

صفحه 82:

صفحه 83:
محل فرویگ, ‎ .‏ میزان سود در رشد . میزان سود در رشد . میزان سود در رشد 2 متوسط جمعیت زیاد جمعیت 0 3 3 3 ‎aq 3 3 ©‏ 3 3 3 3 3 3 ۳ 3 SO% 2520 CO% ‏احتمال وقوع‎ ۱

صفحه 84:
تحلیل نقطه سربه سر | (هزینه های اداری» اجاره و. هزينه هايى كه مستقيما با ميزان توليد ارتباط دارند.توليد بیشتر هزینه متغیر را افزایش میدهد . تحلیل نقطه سربه سر رابطه بین میزان تولید و هزینه ناشی از آن را در ‎EE eee cyl‏ لد سر( ‎۱ sree ers ‎

صفحه 85:
پر( رن سه متیر( رز میزان تولید درامد ر هزیته رسد ف۸ریده فایت و متیر محر مر ا ا ا ا ا 2 كالا در رابطه با هزينه كل آن كالا سنجيده ميشود. مدير به كمك نمودار و تحلیل ریاضی نقطه سریه سر,میتواند نسبت به ميزان توليد کالای خاص با کال های مختلف تصميم بكيرد,

صفحه 86:

صفحه 87:
۷ DCX) Rem () CSE KGa م):هرینه متغیر ولحد :درآمد حاصل از فروش 9

صفحه 88:
درخت تصمیم ابزاری تحلیلی است که نتایج منطقی هزینه ها و راه حل های مربوط به آن را از راه ترسیم تصویر میکند. اين ابزار زمانی کارآمد است که مدیران با مسائلی مواجه اند که مستلزم اتخاذ تصمیماتی در آینده است. شاخه های درخت تصمیم که برای هر راه حلی ترسیم میشود که از یک مربع سرچشمه میگیرند که نماینده نقطه تصمیم است.

صفحه 89:

صفحه 90:
....دكتر الوانى نظریه های عمومی سازمان ومدیریت. رضا سید جوادین مبانی سازمان و مدیریت, الا مدیریت رفتار سازمانی. الك شاه

صفحه 91:

صفحه 92:
00 re Pe متقابل دارند. در مدیریت معاصر. تصمیم گیر يك مسأله تعريف شده است و اغلب به تصميم گفته مي شود. مي توان گفت تمام ‎Ine ern er‏ ‎eee Sp otra ney By‏ ۱

صفحه 93:
0 مقدمه Pe Sd 45 ‏برای اتخاذ یک تصمیم مساعد باید با‎ ‏از نتايج احتمالي را كه يس از انجام او حاصل‎ ‏خواهد شد. ييش بيني كرده و به طور مني اين ارزش ها‎ ‏را با نوعي مقياس كمي مقايسه» و احتمالٍ موفقيت را‎ ‏بررسي نماید» که این کار هميشه ساده نگواهد بود. تصمیم‎ كيرى از اجزاى جدايى نايذير مديريت به شمار ميآيد و در

صفحه 94:
©- تصميم كيرى در هر نوع تصميم كيري دو عامل اساسي وجود داردا ا ا ا 9 شخص ال 5 داشت تمالي مطلوب وجود خواهد به نظر هربرت سایمون؛ تصمیم گيري جوهر اصلي مدیری ‎Oe we MOE Re IDES See Oey Sree er Ne reba)‏ 001 DEO NCIS te PRD ety Seen I) EM UEP ECD genet grenwon) eae CD I BICteY Soe Do ote nee yew er ire renee ‏گيري بدانیم دیگر انتخاب تنها یک راه از راه هاي دیگر تصمیم/گيري نیست. بلکه عنوان‎ CSS TES WSUS ED Oe eT Tec oes Teo lee are) [۳ TED) ‎ve Bes)‏ ا ا ل ا ا ا ‏بيان شد تصميم كيري فرآيند مرتبط با حل يك مسأله يا مشكل است ‏ اغلب با اصطلاح ‏«حل مشكل» مطرح مي شود. ‏است و حتي مي توان مديريت

صفحه 95:
در بسياري موارد مسأله يا مشكل وضعيت خيلي بيجيده.اي” دارد و تنها بخشي از آن ممکن است فایل فع و بنابر این تصمیمات معمولا آن چنان نتايج ايده آل يا ياسخ هاي كامل ارائه دهن ‎Caer‏ ا | موارد ممكن است مديران أن جنان خود ببينند كه فقط بتوانند تا حد امكان شدت ا ا 22 ل ا

صفحه 96:
راسل ا ا شك ما و جذب یا هضم مشکل («نرامجرا حل مشکل (شه) ‎eestor Tar tel‏ ‎Ae‏ 1 ش است براي یا 5 رفع مشكل («دض!جحج): به معناي يافتن ياسخ رض ا ا است ضرورتاً بهترين راه قابل دسترسي نباشدء بلكه انتقدابي است كه به اقتضاي شرايط نظير محدوديت هاي زماني و يا فقدان شناخت اقعي از مسأله؛ انجام مي 1 دفع مشكل (-0-1147)): زماني صورت مي كيرد كه ‎eo‏ دوه به طريقي كه در شرايط موجود و با اجراي اقدامات تعيين شده مسأله ‎١‏ رسيدن به هدف جديد به نظر نرسد. احساسات درباره آنجه اد اتف مي فا تغییر يافته و تعدیل شده و در مسيري قرار مي گیرند که ۱ فد رخ ده به عون واقعیت هاي جاريپیرفه خراهد جذب يا هضم مشکل 1 : يعني به امید اين که 9 نخواهند شد. نادیده انگاشته شوند

صفحه 97:
©- فرليند تصميم كيرى در تعریفی بسیار ساده تصمیم گیری عبارت است از انتخاب ل ا ا ا ‎Heep een Sie Tee‏ ا ا ۸ aa A ete oven El gener ECL PINOT vere Tene ‏ا ا ال‎ eee) ‏از يك نكاه ديكر فرآيند تصميم كيري را مي توان به دو بخش كلي طبق#يندي نمود:‎ Pre ta ‏ع 000 مرحله را‎ اعظم و شاید هم از جهتي ت که اظهارمي دارد است و مراحل بعدي» فرآيند اجرا و نظارت را تشكيل مي دهند كه بحث بيرامون آنها از محدوده اين بحت خارج است.

صفحه 98:
فرايند تصميم كيرى شامل شش مرحله مى باشد: و ۱ ‎PP ‌ ‌‏ .كرذه است هس ر است د ستيا بى به راه حل ها با ‎Wien ne teas (On rel 1s etn np rn reper trea)‏ ۱7۹ هاى بي ترى رج 11 ‎٠‏ 0-1 ر#تصميم كيرى صورت خواهد كرفت ‏00 30000 راه حل های که هزینه کمتر یا ‏مرحله سوم؛ انتخاب معيار براى سنجش و ارزيابى راة حل هاىا ‎۷ se te Tee yee ences bee ie cmiesee ‏مرحله بها ۲ حاصل ار هر ری از ‎Bb oad‏ ‏حل ها در این مرحله مشخص میشوند ‏مرحله ال ا ا ا ال منفى كه در هر يك از راه حل ها بدست أمده است و مقايسه آنها با م ‎3 VIR ‏در بعضی از موارد تعیین راه حل مطاوب ازه‎ . ay ‏است. شايد بر اساس يك معيار راه حل داراى الويت است ولى به لحا ‎SRG ١‏ ‎Se ake‏ این موارد باید روش تلفیقی را بوجود آورد تا ارزیأیی برآن اساس صورت 5 ‏مرحله نهایی؛ انتخاب یک راه از میان راه های مختلف تصمیم مذیر می ای ‎ ‎ ‎[۱ nr ‎ ‏است. با توجه به نتایج مثبت ‏و ارائه بيانيه ت

صفحه 99:
كاهى اوقات اجراى آزمايشى تصميم متخذه ذ جزء فرايند تصميم گبری ذکر ‎OREN C re etre ret ry‏ در قالب يك مشكل جديد در ابتداى در فرايند ت موارد آن تكرار می شوند. آنجه بايد بيشتر مورد توجه قرار كيردء نقش تعيين/كننده اطلاعات استء كه هسته مركزي الكوي تصميم كيري عقلايي را تشکیل مي دهد و بدون توجه به ا ل ا ‎oe eer ee CCCI ie‏ الكوي عقلايي تصميم كيري اصولاً بر اين مبنا استوأ است که تصمیم گیرنده ا ا ا ا ا ا ل ی است. ‎cee fen roan‏ ا ل اق الك رای و عكس العمل دقيق ق ديكر افراد و سازمان هايي كه در اتخاذو اجراي تصميم آرار ‎AS) ER NAT‏ مشت سازماني و اجتماعي) تأر اساسي بر نحو ارزيابي راك عملي خواهد داشت. اشت. با همه اين احوال هركز نمي توان از اطمينان حاصل كرد كه به حداكثر رضايت خوا تيرى قرار مى كيرد و

صفحه 100:
ا ا 0 0 لازم است در شخص تصمیم گیرنده وجود داشت = موردي و انفرادي در اشخاص وجود دارد و ب 5 ا 0 ۱( ‎Derren‏ ‎res‏ است در جدول زیر نشان داده شده اند: مراحل مهارت هايا كليدي لازم ‎eae‏ را © بيان و تحليل مشكل ‎Calls fog gps} eam‏ اطلاعات كنل ماسر سرس دقت نظر ‎rns‏ ل ‎at CeCe‏ © ارزيابي نتايج احتمالي ۱ 0

صفحه 101:
استفاده از مدل در تصمیم گیری مدل الكويى بركرفته از واقعيت است و روابط بن ا ۱ مدل بدون آنكه مخاطره تصميم كيرى در دنياى وأ توانیم مطلوب ترین تصمیم را اتخاذ کنیم. به وسیله مختلف می تواند به سرعت و با دقت مورد سنجش 8 گیرنده بدون مخاطره و ریسک از نتایج آن ها مطلع شمايى از واقعيت اند ولى عين واقعيت نيستند و از اير را به دقت نشان نمى دهند. مدل مطلوب مدلى است كه نظر در تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری را داشته باشد و واقعیت نیست ولی با نشان دادن روابط بین اجزاء وسیله ی ساده و مناسب در ‎we Tb eres enc‏ برها را نشان مى دهد و تفاده كرد. با به كاركيرى 20 مدل آثارتغييرات ۳ 0 ‎en ieD)‏ كت زای اصلی مورد ‏چه درست همانند 3

صفحه 102:
© انواع مدل ها ‎eee ye eye wery‏ بيش بينى اخذ تصميم و تجزي دارد ولی بطور کلی میتوان آنها را در ‎oe‏ ‏تحلیل فعالیتهای ‎Bre‏ ‏بن و شرب ۰ ۳ مدل هاى ترسيمى: دراين مدل ها ررابط بن تحير ها د ‎CREE‏ ا ‎IBS Ce‏ بسيار كاربرد دارد. ‏موضوع در مقياس معين إن استقرار اتومبيل. ‎Lene‏ مد های ریاضی روابط ریاضي بین متیر ند ماد ‏0 ا ل ل الاك ‏مجسم می گردد مائند ماکت یک ساختمان یا یک کارخانه یا ‎eee 50‏ م 20 اكتشافى ‏ ابتكارى بهره كرفت. در اين روش فرد با توجه به تجربقات و توانايى هاى ذهنى ‎es‏ 2 ‏مدلهای قبلی نیست ولي ل 1 ال ل ا 5 ل

صفحه 103:
م انتخاب مدل مناسب یک مدل مناسب بستگی به نوع مشکل و هدف ‎rere‏ ‏شرايط وى دارد. مدل مناسب بايد در بركيرنده ۳ ‎KS‏ ی دخیل هستند باشد. در صورتيكه تصمیم گی نياز به عوامل بسيار بین متغیرها را بیان می کند باید انتخاب شود. در انتخاب كنيم كه سريع ترء ساده تر و با دقت بیش تر ها را به هدف برساند. 0 انتخاب معیار یا ملاک درتصمیم گیری ل ا ل ان معیار وارزیابی راه ها به وسیله آن است. 1 ‎Poe‏

صفحه 104:
طبقه بندی تصمیم ها طبقه بندی تصمیم ها کار مدیر و تحلیل گر را در ‎Tete‏ ۳[ طبقه بندی تصمیم ها از نظر میزان اطمینان به نتایج خاصل از شقوق مختلف اخذ تصميم دراين طبقه بندى سه كروه قرار مى كيرد: تصمیم گیری تحت شرایط اطمینانکامل: زمانی که تصمیم گر کر تصمیم گیری در قاط ا کول ‎٩‏ ار ۱۱۲ تصمیم گیری در شرایط ریسک: وقتی تصمیم گیرنده با اطمینان از هر شق چیست ولی احتمال وقوع آنها را میداند در تحت شراي 3 تصمیم گیری در شرایط عدم اطمینان: هنگامی که تصمیم گیرنده احت شقوق ممکن را نمی داند؛ او در شرایط عدم اطمینان تصمیم گیری طبقه بندی تصمیم ها براساس مراحل: راه های دیگر برای طب براساس مراحلی است که در تصمیم گیری ملاک عمل هستند می شوند 7 2 یسک و با مخاطره تصمیم

صفحه 105:
‎care gpevens)‏ ا 0000 ا یک مرحله توجه می شود. درتصمیم های تک مر. نتایج حاصل ازآنها را در نظر ندارد و قصد ش اخذ ‏آن را ثابت فرض كرده است. در تصميم هاى جند مرحله اى و انداله ار لخر ا ‎se Sg)‏ ام ‎48 Cul as ee ‏كيرنده معطوف به مراحل بعدى ات نت ‏ل ياد ‎PCr eves Pp ae cp re nan‏ ‎mene‏ ا ل ۳ ۱۳ یک تصمیم گیری تک مرحله ای است. روش درخت تصمیم چند مرحله ای می باشد. يكي از شيوه هايي كه براي تجزيه و تحليل جند مرحله اي ل 0 در تصميم هاي جند مرحله اي». در كروي اخذ مجموعه اي از تصميم هاي متوالي است د بسیار مفید و موّثر است.

صفحه 106:
0 - نتيجه ا ا ا ل ل دك ا ل ا ا داك ه ها؛ هدف يافتن بهترين راه ا ‎RO est eC OCS TO‏ روشن و واضح ؛ قابل بيان ‎Cine rere ee rE.‏ 0 وسیله آنها به شکل منطقی میتواند راه حل مطلوب را ان زمان ؛ مالى و نبود ا نمی توان به ۳ کمک ت ‎mee ree Cry ie yee ren eee‏ ات 0000020 تصمیم های قبلی و با اطلاعاتی که در دسترس دارد 5 یم/می گیرد و اگر چه شاید "مورد بحث قرار كرفت شمار می آید. بنابر اين نباید خود را به شيوه هاى جامع - مطلب نيز باعث رد اين روش ها لمى شود يا ايذكه تصميم لا ا نقد اك و اس رارم ۱ واقعيات محيط و شرايط واقنى زان و مدي ان مطابقت د تواند پاسخگوی نیاز مدیران باشند.

صفحه 107:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان