صفحه 1:

صفحه 2:
مطالب فصل * ضرورت ها و دلایل تصویب بودجه توسط مجلس * ويژگيهاي تصویب قوانین در مجلس * ويژگيهاي تصویب بودجه در مجلس * نحوه بررسي و تصویب بودجه کل کشور * بررسي و تصویب کلیات و تبصره ها در صحن علني مجلس ° چگونگي ابلاغ قانون بودجه

صفحه 3:
ضرورت ها و دلایل تصویب بودچه توسط مجلس از و 2 ‎a She ts Se‏ دولت.ب زان اعدا و رقم 8 که از طریق تصویب مجلس»ارزش قانوني مي یابد. تصويب بودجه به معني مجاز شمردن دولت در كسب درآمد و ‎Ss‏ Dale) Abas id Cokes Aad Cand ‏درآمدهاي بيش بيني شده خويش را تامين نمايد.‎ * ‏هزینه هاي موردلزوم خود را پرداخت نمايد.‎ *

صفحه 4:
تلفيق اصلي ابلاغ به رياست جمهوري با امضاء رييس مجلس تشكيل كمسيونهاي بررسي بيشنهادهاي كمسيونهاي تخصصي درباره تبصره ها بررسي درآمدها و نحوه پیش بيني آنها بررسي هزینه هاي دستگاه هاي اجرايي تقدیم پیشنهادات نمایندگان به كمسيونهاي تقدیم لایحه به كمسيونهاي تخصصي توسط رييس مجلس تقديم كزارش نهايي به جلسه على توسط بونهاي اصلي مراحل تصویب بودجه تقديم لايحه به رييس مجلس توسط رییس جمهور ارائه گزارش نیون توسط سخنان موافقین و مخالفین إما «کفایتذلکر ات

صفحه 5:
خضرورت ها و دلایل تصویب بودجه توسط مجلس ال پنجاه و دوم قانون اساس: بودجه سالانه کل کشور به ترتيبي که در قانون مقرر مي شود از طرف دولت تهیه و براي رسيدگي و تصویب به مجلس شوراي اسلامي تسلیم مي گردد . هر گونه تغییر در ارقام بودجه نیز تابع مراتب مقرر در قانون خواهد بود. ‎Gale‏ این اصل تصویب بودجه از وظایف و اختیارات مجلس مي باشد. ‎

صفحه 6:
ضرورت ها و دلایل تصویب بودجه توسط مجلس ‎٠»‏ لايحه بودجه مهمترین لايحه اي است که دولت به مجلس ارائه مي نماید. ‏* بررسي و تصويب لايحه بودجه در مجلس از مهم ترين و حساسترين فعاليتهاي ساليانه قوه مقننه محسوب مي شود. ‏© لايحه بودجه بيانكر اهدافءبرنامه ها و خط مشي ها و بطور كلي نشان دهنده وظايف و عمليات دولت است. ‏* به منظور نظارت مردم بر درآمدها و مخارج دولتء لايحه بودجه توسط وكلاي مردم مورد بررسي قرار مي كيرد. ‎

صفحه 7:
خضرورت ها و دلایل تصویب بودجه توسط مجلس اننظار مردم از نمایندگان: © حداكثر دقت را در هنكام تصويب بودجه داشته باشند. * توزیع درآمدهاي دولت میان هدفهاي مختلف به گونه اي باشد که حداکثر رفاء و مطلوبیت را ایجاد نمايد.

صفحه 8:
سط مجلس ضرورت ا و دلايل تصویب بودجه توه ۱ Laas ‏با تصویب بودجه توسط مج‎ ۳ فعاليتهاي دولت به وسیله نمایندگان مردم تنظیم مي شوا بتهاي دولت فرا زمینه لازم جهت نظارت و کنترل فعاليتهاي دولت فراهم مي كردد.

صفحه 9:
خضرورت ها و دلایل تصویب بودجه توسط مجلس نتایج تصویب بودجه توسط مجلس: 6 اهدافسیاست هاءبرنامه ها و خط مشي ها و وظایف و عملیات دولت مشخص شده و چگونگي دستيابي به آنها تعيين مي شود. خطوط اصلي و كلي حرکت دولت مشخص گردیده و دولت ملزم به حرکت در اين مسیر است.

صفحه 10:
* مجلس شوراي اسلامي در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسي مي تواند قانون وضع نماید. * کلیه مصویات شوراي اسلامي باید به شوراي نگهبان ارسال شود. * تشخیص عدم مغایرت و تعارض مصوبات مجلس با اکثریت فقهاي شوراي نگهبان است. * نظر نهايي در مورد مصویات مجلس که از نظر شوراي نگهبان خلاف قانون اساسي است در صورت رد نظر شوراي نگهبان از سوي مجلس به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است,

صفحه 11:
» مجلس نمي تواند اختیار قانون گذاري را به عهده شخص يا هياتي واگذار نماید مگر در مواردي خاص با رعایت اصل هفتاد و دوم قانون اساسي. © شوراي عالي استانها مي توانند در حدود وظایف خود طرح هايي تهبه و مستقیماً يا ازطریق دولت به مجلس بيشنهاد کنند.

صفحه 12:
ضرورت ها و دلایل تصویب بودجه توسط مجلس مد د دده

صفحه 13:
ويژگيهاي تصویب بودجه: ‎dongs‏ هميشه به شکل لایحه تقدیم مجلس مي شود و نمایندگان نمي توانند بودجه را در قالب طرح تقدیم نمایند. ‏©. نمایندگان نمي توانند پيشنهاداتي بدهند که هزینه را افزایش ‏دهد. ‏©. مجلس نمي تواند تصویب موقت لايحه بودجه را به عهده کمسیون گذارد هر چند که ضرورت ایجاب نماید. ‎EP‏ قانون بودجه مربوط به سال مشخصي است. ‎SG‏ بودجه از جمله لوایح يك شوري است. ‎

صفحه 14:
تحوه پر رسي و_تصویيب يوبهه كل كشور طبق ماده 00 آیین نامه داخلي مجلس لوایح قانوني و بودجه هاي تفصيلي پس از تقدیم درجلسه علنيء.از طرف رييس مجلس به م مربوط ارجاع و سپس در دسترس نمایندگان قرار مي ذيرد. لايحه بودجه از سوي رييس جمهور به رييس مجلس شوراي اسلامي تسليم مي كردد و سيس يك نسخه از لايحه بودجه در دسترس نمايندكان قرار كرفته و حسب دستور رييس مجلس كار رسيدكي و بررسي در كمسيونها شروع ‎١‏ مي شود.

صفحه 15:
تحوه پر رسي و_تصویيب يوبهه كل كشور بررسي و تصویب لايحه بردجه کل کشور طي مراحل زیر صورت مي گیرد: . بررسي و رسيدگي در کمسیون تخصصي . بررسي و رسيدگي در کمسیون اصلی(تلفیق) . بررسي و تصویب کلیات لايحه بودجه در جلسات علني . بررسي و تصویب تبصره هاي لايحه بودجه در جلسات عني ©. بررسي و اظهار نظر شوراي نگهبان .ابلاغ قانون بودجه کل کشور

صفحه 16:
بررسی و رسینگی د رکمسیون ها ي تخصصی و اصلی * بررسي و رسيدگي در کمسیون هاي تخصصي هر يك از نمایندگان مجلس بر اساس آیین نامه داخلي مجلس عضو يكي از کمسیون ها مي باشند. تعداد اعضاي هر کمسیون حداقل 46 تفر و حداکثر 06 نفر است, اعضاي هر کمسیون شامل : * رییس کمسیون * نایب رییس کمسیون * دو نفر منشي که خلاصه مذاکرات هر کمسیون در دفتري ثبت مي شود.

صفحه 17:
تلفيق اصلي ابلاغ به رياست جمهوري با امضاء رييس مجلس تشكيل كمسيونهاي بررسي بيشنهادهاي كمسيونهاي تخصصي درباره تبصره ها بررسي درآمدها و نحوه پیش بيني آنها بررسي هزینه هاي دستگاه هاي اجرايي تقدیم پیشنهادات نمایندگان به كمسيونهاي تقدیم لایحه به كمسيونهاي تخصصي توسط رييس مجلس تقديم كزارش نهايي به جلسه على توسط بونهاي اصلي مراحل تصویب بودجه تقديم لايحه به رييس مجلس توسط رییس جمهور ارائه گزارش نیون توسط سخنان موافقین و مخالفین إما «کفایتذلکر ات

صفحه 18:
بررسي و رسيدگي د رکمسیون هاي تخصصي و اصلی © وظایف کمسیون هاي تخصصي: - بررسي تبصره هاي مربوط به خود(ارزي وريالي) - بررسي در آمدهاي دستگاه مربوطه - بررسي هزینه هاي جاري و عمراني فصول مربوطه در چهار چوب سقف تعیین شده - بررسي میزان پیشرفت فيزيكي و ريالي طرح ها و پروژه ها - بررسي بودجه استاني و نحوه توزیع آن بر اساس شاخص هاي منطقي در موارد مربوط به خود - تططبیق برنامه ها و فصول مربوط به خود با قوانین؛اهداف و برنامه هاي توسعه اي ارد فوق با دستورو ار جاح ریب و رسيدگي است.

صفحه 19:
بررسی و رسینگی د رکمسیون ها ي تخصصی و اصلی *کمسیون عمران و كشاورزي *کمسیون اقتصادي »کمسیون امنیت ملي و سیاست *کمسیون کارواموراجتماعي خار لحي #کمسیون صنایع كمسيون انرزي و نفت » كمسيون فرهنكي *کمسیون حقوق و قضايي ماه * کوسیین آمررزشی وا ت‌قیقاتبه اقتضاي وضعیت سياسي داخلي و خارجي كمسيوني بنام کمسیون ویژه و یا کمسیون تحقیق و تفحص لكات شكن ار بدن در وا مر منحل مي گردد. *کمسیون برنامه»بودجه ومحاسبات *کمسیون بهداشت و آموزش پزشکي

صفحه 20:
بررسی و رسيدگي د رکمسیون هاي تخصصي و اصلی بررسي و رسيدگي در کمسیون اصلي (تلفیق): اعضاى كتشيون لعل در یی ار اه بغر از اعضايا رکه رون تخصصي است به انتخاب همان کمسیون و کلیه اعضاي کمسیون آمور برنامه و بودجه مي باشد. در زمان بررسي حسب مورد نماینده دفتر ریاست جمهوري و نماینده دیوان محاسبات کشور حسب مورد نیز در کمسیون حضور دارند. این کمسیون علاوه بر بررسي لایحه بودجهءوظیفه ترکیب و تلفیق نظرات و پیشنهادات کمسیون هاي تخصصي را بر عهده داشته و بايد حداكثر ظرف مدت ©0 روز بعد از دریافت گزارشات كمسيون هاي تخصصيببيشنهادات خود را آماده و در جلسات علني مجلس شوراي اسلامي مطرح نمایند.

صفحه 21:
بررسی و رسيدگي د رکمسیون هاي تخصصي و اصلی نحوه كار در كمسيون تلفيق: تبصره هاي درآمدي به لحاظ حساسيت بيشتري كه در كشورهاي جهان سوم دارند ابتدا مورد بررسي قرار مي كيرد»زيرا جنين كشورهايي بيشتر با مشكل كمبود درآمد روبرو هستند. برابر آبين نامه داخلي کمسیون اصلي مصوب 00/00/۳ بررسي سایر تبصره ها ابتدا در گروه هاي چهارگانه صورت مي گیرد وسپس نتایج در جلسات کمسیون اصلي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

صفحه 22:
بررسی و رسینگی د رکمسیون ها ي تخصصی و اصلی گروه هاي چهارگانه کمسیون اصلي: * گروه اقتصادي:شامل كشاورزي و منابع طبيعي» آب.برق»صنایع و معادن.نفت و گازبازرگاني»راه و ترابري و مسکن»پست و مخابرات»عمران و نوسازي روستاها و شهرها. * گروه اجتماعي:شامل آموزش و پرورش؛آموزش عاليبهداشت و درمان.فرهنگ و هنرء‌تربیت بدني»محیط زیست.تامین اجتماعي و بهزیستي:اطلاعات و ارتباطات جمعيبزیارت و سیاحت. * گروه امور عمومي و دفاع:شامل امور عمومي کشورامور قانون كذاريءامور قضايي»امور دفاع؛امور داخلي+حفظ نظم شهري»امور خارجه:امور ماليءآمار و خدمات عمومي و امور نيروي كار. ‎٠‏ كروه شركتها :شامل درآمدءهزينه:سودءماليات»استهلاك و بررسي كليه مسايل مربوط به شركتها. ‎

صفحه 23:
بررسی و رسینگی د رکمسیون ها ي تخصصی و اصلی وظایف کمسیون اصلي(تلفیق): * تمام مواردي که در وظایف کمسیون هاي تخصصي ذکر شده جزيي از وظایف این کمسیون مي باشد (البته این بررسي بصورت جامع تر خواهد بود) * بررسي پیشنهادات کمسیون هاي تخصصي * بررسي چگونگي و میزان وام مورد نیاز دستگاه هاي ملي و محلي از منابع بانكي * بررسي وضعیت دیون داخلي و خارجي كشور * تلفیق و جمع بندي نهايي مصوبات و پیشنهادات کمسیون هاي تخصصي و اعلام نظر راجع به آنها * اعلام نظر نسبت به لایحه بودجه و طرح آن در جلسات علني مجلس

صفحه 24:
نحوه بررسي وتصویب کلیت و تبصره ها در صحن علني مجلس بررسي و تصويب كليات لايحه بودجه در جلسات علني طبق آيين نامه داخلي مجلسءمدت زمان تعيين شده براي مذاكره درباره كليات بودجه سالانه كشور ‎UD‏ ساعت مي باشد كه * سه ساعت و نيم موافقين لايحه * سه ساعت و نیم مخالفین لایحه ‎٠»‏ يك ساعت مخبر كمسيون ها © دو ساعت نماینده دولت نظرات و دیدگاه هاي خود را مطرح مي نمایند. ‏هدف از مذاکرات روشن شدن ابهامات نمایندگان مجلس و راي دادن با آگاهي كافي نسبت به لایحه بودجه مي باشد. ‎

صفحه 25:
نحوه بررسي وتصویب کلیت و تبصره ها در صحن علني مجلس در طي زمان مذاكرات در صورتي كه ده نفر از نمايندكان خواستار اعلام كفايت مذاكرات باشند راي كيري بعمل مي آيد ودر صورت تصويب مذاكر متوقف خواهد شد. بعد از اتمام مذاکره راي گيري مخفي بعمل میآید و اگر 6/6 نمایندگان حاضر راي مثبت دهند به صورت مصوب در خواهد آمد. لايهه بودجه شامل سياستها خطوط اصلي و اساسي برنامه دولك در سال بودجه اي است.

صفحه 26:
تحوه بررسي و تصویب کلیات و تبصره ها در صهن علني مجلس طرح ها و لوایج كه در مجلس به تصویب مي رسد اغلب دو شوري است بدین معنا که مجلس در يك شور کلیات را به تصویب مي رساند و در شور دیگر که حداقل پنج روز بعد مي باشد جزییات را مورد بررسي و تصویب قرار مي دهد. اما لايحه بودجه کل کشور و یا لایحه يك چند دوازدهم و متمم آن يك شوري است بدين معنا كه به هنكام طرح لايحه بودجه در مجلس جلسات بايد بلا انقطاع در كليه ايام هفته(بجز جمعه و تعطيلات رسمي)حداقل روزي جهار ساعت تشكيل كردد و تا زماني كه شور و مذاكره بايان نياقته و راي مجلس اخذ نشده از دستور خارج نمي شود هيج لايحه يا طرح ديكري جز لايحه يك يا جند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت نمي تواند مطرح شود.

صفحه 27:
تحوه بررسي و تصویب کلیات و تبصره ها در صهن علني مجلس بررسي و تصویب تبصره هاي لايحه بودجه در جلسات علني * در بررسي تبصره هاي بودجه اي ابتدا تبصره هاي درآمدي و سپس تبصره هاي هزینه اي بررسي مي شود. * در جلسه عني ابتدا مخبر کمسیون اصلي گزارش کار ارائه مي نماید و سپس مخبران کمسیون هاي تخصصي نظرات و پیشنهادات خود را که قبلاً در زمان تعیین شده ارائه و به چاپ رسانیده اند مطرح مي نمایند. * سپس راي گيري در مورد هر تبصره به عمل مي آید. * در جریان رسيدگي به تبصره ها ممكن است مواردي اضافه»كم و يا حذف گرید. * نمایندگان توجه دارند که نمي توانند پيشنهاداتي را كه بار مالي اضافي داشته باشد مطرح نمايند و أكر جنين بيشنهادي ارائه شود بايد نحوه تامين د رآمد آن نيز مشخص شود.

صفحه 28:
نحوه بررسي وتصویب کلیت و تبصره ها در صحن علني مجلس » براي هر كونه بيشنهادي اعم از اصلاح؛حذف:اضافه و تعديل راي كيري به عمل مي آيد. © تصويب هر گونه پيشنهادي باید مورد تایید 0/0 از نمایندگان حاضر در جلسه قرار گیردکه اين راي گيري براي مشخص نشدن موافقین و مخالفین با ورقه انجام مي شود. * کار رسيدگي به تبصرههاي لایحه بودجه به صورت روزهاي متوالي تا رسيدگي به آخرین تبصره ادامه مي یابد. «لوايح بودجه تا سال 660 داراي يك ماده واحد و 200 الي (00 تبصره و پيوستهايي بوده است.

صفحه 29:
نحوه بررسي وتصویب کلیت و تبصره ها در صحن علني مجلس بررسي و اظهار نظر شوراي نگهبان لایحه بودجه از دوجهت توسط شوراي نگهبان بررسي مي شود: 0. مغايرت يا شرع مقس اسلام ©. مغايرت با اصول قاثون اساي مجلس بمنظور اصلاحات لازم جلسه علني تشكيل داده واز اعضاي شوراي نكهبان نيز معمولاً دعوت به عمل مي آورد. در صورت تاييد لايحه بودجه توسط شوراي نكهبان لايحه بودجه كل كشور بصورت قانون در مي آيد. أكر اختلاف نظر ميان مجلس و شوراي نگهبان رفع نشود موارد اختلاف به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شده و نظر ار قطي و رز م از جرا خواهد بود.

صفحه 30:
ابلاغ قانون بوجه پس از طي مراحل قانوني و تایید شوراي نگهبان و اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص موارد اختلاف لایحه بودجه به صورت قانون درآمده و با امضائ رياست مجلس جهت اجرا به رييس جمهوري ابلاغ مي كردد.

صفحه 31:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان