tasvir_zehni_az_badan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تصویر ذهنی از بدن”

تصویر ذهنی از بدن

اسلاید 1: به نام خدا BODY IMAGE & SELF CONCEPTSADEGHMOGHADAM

اسلاید 2: Body Image تصویر ذهنی از بدن

اسلاید 3: - مفهوم تصویر بدنی در رشته های متعدد، از جمله روانشناسی، پزشکی، روانپزشکی، روانکاوی، فلسفه و مطالعات فرهنگی استفاده می شود. در سراسر این رشته ها تعریف یکسانی از تصویر بدنی وجود ندارد. - تصویر بدنی محصولی از تجارب شخصی، شخصیت، و نیروهای مختلف اجتماعی و فرهنگی است . - حس فرد از ظاهر فیزیکی خود، در رابطه با نظر دیگران یا اید ه آل های فرهنگی می تواند تصویر بدنی وی را شکل دهد . - تصویر بدنی می تواند طیف گسترده ای از اثرات روانی و اثرات فیزیکی داشته باشد. - برای درک این مفهوم باید با مفهوم کلی تر پنداشت از خود آشنا شویم .

اسلاید 4: تعریف پنداشت از خودSelf concept طرز پندار یا تصور نسبتا دائمي هر فرد راجع به ارزشي كه او براي خود قائل است. )كارل راجرز(خود مجموعه اي ازافكار و عواطف است كه سبب آگاهي فرد از موجودیت خود مي شود.تصویرخود، کلیه عقاید و احساسات است که فرد درباره هویت، ارزش ها، توانائی ها و محدودیت های خود دارد.تصور از خودِ مثبت : بیانگر سلامت روانيتصور از خودِ منفي : شخص از لحاظ رواني نا سالم است .

اسلاید 5: Influences to Self-ConceptSelf-ConceptAgeAppearanceGenderCultureEmotional MaturityEducationRelationshipsSexual OrientationLife Experiences

اسلاید 6: ”مفهوم خود“ در هر فرد چهار جنبه دارد :

اسلاید 7: هويت : Identity آگاهی فرد از خود به عنوان فردی مستقل و جدای از دیگران در واقع هویت باعث تمایز فرد از سایرین می شود. در حالی که فرد با ایده آل های گروه اجتماعی مشترک است؛ در عین حال بواسطه این جنبه تصویر خود فردیت و وحدانیت جدای از دیگران دارد.اکثراً هویت فرد در ارتباط با دیگران شکل می گیرد.

اسلاید 8: نقش ها : Rolesنقش ها مجموعه ای از رفتارها هستند که فرد با توجه به خصایص ویژه خود و بر اساس انتظارات اجتماعی ایفا می کند.نقش هاي متداول عبارتند از:پدر یا مادر زن یا شوهردختر یا پسرکارمند بودندانشجو بودن و...

اسلاید 9: عزّت نفس: Self esteem عزت نفس عبارتست از :یک قضاوت شخصی در مورد با ارزش بودن یا بی ارزش بودن ، قبولی یا عدم قبولی خود که در نگرش او ظاهر می شود.ارزیابی و ارزشیابی مداومی که شخص نسبت به ارزشمندی خویشتن خود دارد .

اسلاید 10: انواع عزت نفسبه طور کلی عزت نفس و احساس ارزشمندی بر اساس منابع تامین کننده آن به انواع زیر تقسیم میشود :عزت نفس جسمانی: میزان رضایت یا عدم رضایت فرد از ظاهر و توان جسمانی خود.عزت نفس خانوادگی :میزان تایید یا پذیرفته شدن فرد در خانوادهعزت نفس آموزشگاهی: نحوه ارزشیابی فرد از خود به عنوان یک دانش آموز، یک کارمند و ...عزت نفس کلی : تصویب و پذیرش کلی خود که به بخش های مختلف عزت نفس یکپارچگی و نوعی وحدت می بخشد.

اسلاید 11: انواع خود از ديدگاه كارن هورنايخود اصلي و واقعي: ازمجموعه احساسات تمایلات آرزوها و عواطف طبیعي و اصیل فرد تشكیل مي شود.خود ايده آل: چیزي است كه فرد نمي باشد اما تصور مي كند آن هست، یا آرزو مي كند كه باشد.خود فعلي: عبارت از آن است چیزي كه فرد فعلا هست.فردي كه تصویر خود نزدیك و هماهنگ با خود ایده آل دارد از یك سطح بالاي عزت نفس برخوردار است.

اسلاید 12: تفاوت عزت نفس از خودپندارهخودپنداره عبارت است از مجموعه ویژگی هایی است که فرد برای توصیف به کار می برد. مثلاً یک فرد ممکن است خودش را یک فرد چاق بداند که این ها محتوای خودپنداره را تشکیل می دهد . اما عزت نفس ارزشی است که آن توصیف (اطلاعات درون خودپنداره ) برای فرد دارد.ارزشی که این چاق بودن برای فرد دارد، عزت نفس را تشکیل می دهد.خودپنداره یعنی آگاهی هر شخص از خود، به عنوان موجودی متمایز از دیگران، که قادر به فکر کردن و کاری انجام دادن است.عزت نفس یعنی ارزش گذاردن به توانایی های خود و پذیرفتن کاستی ها و نا توانایی ها.

اسلاید 13: تصوير بدنی :به مفاهیم وگرایشاتی که فرد نسبت به بدن، به عنوان شیء خارجی در فضا، دارد Body Image می گویند.به شکل گیری تصویری از اندازه ، عملکرد، ظاهر، توانایی ها و محدودیت های بدن در ذهن می گویند.تصوير ذهنی از جسم خويشتن تجسم و پنداری که از بدن خود داریم .یک ایده ذهنی است که شخص از جسم خود در هر لحظه براساس ادراکات فعلی و گذشته دارد.در واقع عبارت است از:بازتاب تجسم ادراکی ما از وضعیت فیزیکی و دیدگاه ما نسبت به بدن و بخش های مختلف آن و عملکرد های آن

اسلاید 14: تصویر ذهنی بخشی از درک فرد از خود می باشد . اولین بار توسط Paul Schilder در سال 1935 مورد استفاده قرار گرفت . تصویر ذهنی از جسم خویش یک ایده ذهنی براساس ادراکات فعلی و گذشته است . تصویر ذهنی یک جریان پویا است و با رشد و تکامل ، تغییر و تکامل می یابد . بر مبنای تصویر فرد از جسم خویش و نظرات دیگران نسبت به او ساخته می شود . .

اسلاید 15:

اسلاید 16: تغییر BI در دورانهای مختلف زندکی دوران نوزادی : 1-0 سالگی- تصویر ذهنی از خود ندارد - وابسته به مادر است.- با حرکت متوجه محیط می شود حرکت عامل اصلی در جدا دانستن خود از مادر و محیط است. والدین و حرکت در توسعه تصویر ذهنی نقش دارند . لمس کمک بزرگی در درک تفاوت بین خود و دیگران به او می دهد.

اسلاید 17: دوران نوپائی : 3-1 سالگی- شناخت خود را شروع نموده است . - به اعضای خود مانند ناخن ومو علاقمند است.- کمی روی اعمال بدن (دفع)کنترل پیدا می کند.راه رفتن را می آموزد.کوتاه کردن مو وناخن همانند قطع عضو می باشد.- درک ارزش قسمتهائی از بدن دراین مرحله شروع می شود.

اسلاید 18: دوره قبل از مدرسه : 6-3 سالگی- تصویر از جسم روشنتر می شود.- رشد زبان ومهارتهای ظریف حرکتی پیدا میکند. - با الگوی والدین وفق می دهد. - در مورد جنسیت خود کنجکاو می شود.- رفتار والدین تاثیر مهمی دارد.- کودک نباید تنبیه شود.

اسلاید 19: دوره مدرسه : 12-6 سالگی- وارد جامعه می شود . - خود را با دیگران مقایسه می کند.- شناخت از جنسیت تثبیت می شود.- تغییرات بدنی شروع می شود و فکر کودک را مشغول می کند.

اسلاید 20: دوره نوجوانی : 18 -12 سالگی- رشد بسیار سریع- ظهور صفات ثانویه جنسی- اهمیت زیاد به ظاهر- به تناسب اندام خیلی اهمیت می دهد - کسب هویت

اسلاید 21: دوره جوانی : 40-18 سالگی - تشکیل زندگی مستقل وسعی در ایجاد استقلال- صفات خود را ازدید جنس مخالف بررسی می کنند.- در اواخر این دوره تاکید زیاد روی جسم کم رنگ می شود.- بیشتر مفید بودن وایفای نقش برایش اهمیت پیدا می کند.

اسلاید 22: دوره میانسالی : 65-40 سالگی - در این دوره شخص به ظاهر خویش توجهی ندارد.- بیشتر بعد شخصیتی مثل پدر خوب بودن اهمیت دارد. - افراد در جامعه به او احترام بیشتر بگذارند- اگر مراحل قبل را با موفقیت حس کرده باشد احساس رضایت و کمال می یابد. - در غیر این صورت دچار یاس و ناامیدی می شود .

اسلاید 23: دوره پیری ظاهر جسم اهمیت خود را ازدست می دهد.اهمیت چندانی برای ظاهر قائل نمی شوند.بیشتر به معنویات می اندیشند.

اسلاید 24: عوامل مهم در ساختن تصوير جسمی از خودواکنش والدین و اجتماعتعبیر فرد از واکنش دیگرانشناسایی دیگران که به نظر فرد ایده آل می آیندوضعیت آناتومیک بدنفعالیت های روزمره : شغل، مسئولیت ها، نقش های گوناگون فرد...استفاده از وسایلی مثل عصا، عینک، لوازم آرایش

اسلاید 25: تغییراتی که باعث تغییر در تصویر ذهنی از جسم می شوند:تغییرات مادر زادی ویا در اثر بیماری : آلبینیسم و آرتریت روماتوئید. تغییرات سریع وناگهانی : تصادف تغییرات فیزیولوژیک : پیری ،بارداری،بلوغتغییرات پنهانی : هیسترکتومی و کلستومی

اسلاید 26: بر اساس تغییرات جسمی - ظاهر بدن : سوختگی ، Body Appearance - عملکرد بدن : فلج ، سکته قلبی Body function- ساختمان بدن: کلستومی، هیسترکتومی، ایلئوستومی Body structure

اسلاید 27: عوامل موثر بر عکس العمل فرد نسيت به تغيير ذهنی از جسم خويشتن1- شخصيت مددجو: طرز تفکر نسبت به بدنش مفهوم بیماری در فرد تجربه ی قبلی،سن و جنس زمینه اقتصادی اجتماعی تحصیلات مذهب فرهنگ 2- معنا و ماهيت تغيير از نظر مددجو: وسعت ضایعه سرعت ایجاد ضایعه اهمیت عملی قسمت گرفتار شده3- عکس العمل افراد مورد اعتماد مددجو نسبت به تغيير 4- کمک های در دسترس 5- الگوهای ارتباطی فرد با ديگران

اسلاید 28: عکس العمل به تغییر در B.I : پاسخ بیمار به تغییر B.I پاسخ خانواده پاسخ اجتماع پاسخ تیم بهداشتی

اسلاید 29: پاسخ بیمار: انطباقی غیر انطباقی

اسلاید 30: پاسخ انطباقی : 1- مرحله درک واقعهشوک وناباوری، از یک دقیقه تا ساعتها وروزها،گریه وافسردگی که در واقع فرد را از تنیدگی شدید حفظ می کند.2- مرحله سعی در مقابله با تنیدگی کاهش اعتماد به نفس و کناره گیری از دیگران3- مرحله پذیرش رفتار واقع بینانه، میل به حل مشکل قبول پیشنهاد کمک و استفاده از اندامهای مصنوعی یا کمکی. حمایت خانواده در این مرحله بسیار مهم است.هدف ایجاد تعادل مناسب است تا فرد حد اکثر استفاده از توانائی هایش را بکند.

اسلاید 31: پاسخ غیر انطباقینگهداری تصویر ذهنی قبلی رفتارهای شایع شامل: - انکار- عدم توانائی - عدم قبول اندام مصنوعی و پیشنهاد برای کمک- پنهان کردن یا فراموش کردن تغییر- انجام کارهای بیهودههدف در این وضعیت کمک به فرد است تا به سمت انطباق پیش برود.

اسلاید 32: پاسخ خانواده به تغییر1- حمايت کردن :در هر حالت افراد حمایت می کنند و دارای رفتار واقع بینانه هستند .2- رها کردن: - در خسارات و ناراحتی فرد را رها کرده هیچ گونه اقدامی به عمل نمی آورند. - رفتارهای غیر انطباقی از خود بروز می دهد.نکته : رفتار خانواده بسته به شدت و نوع شخصیت و نقش فرد در خانواده می باشد .

اسلاید 33: عکس العمل اجتماع نسبت به تغيير1- اتخاذ رفتار پسنديده:حمایت، تایید، پیگیری2- اتخاذ رفتار ناپسند:کنجکاوی، موشکافی ، خیره نگریستن ، واکنش منفی آشکار و پنهان ترحم

اسلاید 34: پاسخ تیم بهداشتیسعی تيم های درمانی بهداشتی در اين است که :از طریق فهماندن مشکل و قبول به زندگی کردن با تغییرات موجود، در ساختن مناسب مفهوم از خود به بیمار کمک نمایند.کمک به قبول وزندگی کردن با تغییر موجود و ایجاد اعتماد به نفسنگرش منفی: مدارا، خشم، غیر حساس بودن ودوری جستننگرش مثبت: ارزیابی بیمار با توجه به فردیت، برخورد علمی و واقع بینانه به مراحل سازگاری و پذیرش

اسلاید 35: نقش پرستار در تغيير BIاز مسئولیت های مهم پرستاران در مواجهه با بیماران با تغییر در تصویر ذهنی بر جسم :پذیر ش و درک واقعی از مشکل و مسائل بیمار .در بررسی و شناخت بيمار پرستار می تواند با استفاده از :مهارتهای گوش کردنبررسی عکس العمل بیمار و نوع رفتار و کلیه متغیر های موثر بیمار را ارزیابی کند .هدف از خدمات های پرستاری در اين بيماران:کاهش نگرانیافزایش اعتماد به نفس و بازسازی تصویر ذهنی توجه پرستار باید بر قسمتی از بدن بیمار باشد که سالم است نه آنچه از دست رفته است .

اسلاید 36: فرایند پرستای در بیمار با اختلال در تصویر بدنی بررسی:پاسخ به بد شکلی بدن یا محدودیتالگوهای استقلال – وابستگیاعتماد به نفساجتماعی شدن و ارتباطاتاهمیت داشتنشایستگی و صلاحیتقدرتفضایل اخلاقیایفای نقش

اسلاید 37: تشخیص پرستاری تصور از بدن آشفته شده اعتماد به نفس پایین ایفای غیر موثر نقش هویت فردی آشفته اضطراب مربوط به تغییر عدم همکاری مربوط به اعتماد به نفس پایین

اسلاید 38: برنامه ریزی- به طور واقعی خود را شرح دهد : نقاط قوت و کمبودها- با احساسات و نیازهایش به طوری که به طور موثر براورده شود، ارتباط برقرار کند. - مسولیت های مربوط به نقش را با اطمینان و شایستگی بپذیرد. - رضایت از زندگی را با توجه به شرایط داشته باشد .

اسلاید 39: اجرامراقبت هاي پرستاريگوش دادن به صحبت های مددجوتاکید بر قسمت های سالم بدن ویوادارکردن مددجو به تحرکتشویق به برقراری ارتباط با دیگرانتشویق به مراقبت از خودتقویت حس با ارزش بودن در مددجوآماده سازی روانی بیمار برای تغییر از قبل از جراحیارزشیابی تاثیر مراقبت ها

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید