صفحه 1:
به نام خدا
BODY IMAGE & SELF CONCEPT
SADEGHMOGHADAM
صفحه 2:
*Body Image
|
*تصویر ذهنی آز پد x
Pap 6
صفحه 3:
- مفهوم تصویر بدنی در رشته های متعدد. از جمله روانشناسی» پزشکیء
روانپزشکی, روانکاوی» فلسفه و مطالعات فرهنگی استفاده می شود. در
سراسر این رشته ها تعریف یکسانی از تصویر بدنی وجود ندارد.
- تصویر بدنی محصولی از تجارب شخصی. شخصیت. و نیروهای مختلف
اجتماعی و فرهنگی است .
- حس فرد از ظاهر فیزیکی خود. در رابطه با نظر دیگران يا ليد ه آل هاى
فرهنگی می تواند تصویر بدنی وی را شکل دهد .
- تصویر بدنی می تولند طیف گسترده ای از اثرات رولنی و اثرات فیزیکی
داشته باشد.
- براى درك اين مفهوم بايد با مفهوم كلى تر يندا
صفحه 4:
* تعریف پنداشت از خودابسمسس ۴و6
پندار یا تصور نسبتا دائمی هر فرد راجع
به ارزشی که او برای خود قائل است. )كارل راجرز(
* خود مجموعه ای ازافکار و عواطف است
که سبب آگاهی فرد از موجودیت خود می شود.
*؟ تصویرخود. کلیه عقاید و احساسات است
که فرد درباره هویت. ارزش هاء توانائی ها و
محدودیت های خود دارد.
* تصور از خود مثبت : بیانگر سلامت روانی
* تصور از خود منفی : شخص از لحاظ روانی نا سالم افیز( )4 بر
صفحه 5:
WPhuewes tv GeP-Cpwept
را
Oe 0
0 ات
سین
] سس ۳
Retitcoships
صفحه 6:
* "مفهوم خود" در هر فرد چهار جنبه دارد :
صفحه 7:
* هويت : بحل“
آكاهى فرد از خود به عنوان فردى مستقل و جداى از ديكران
در واقع هويت باعث تمايز فرد از سايرين مى شود.
۶ در حللى كه فرد با ايده كل هاى كروه اجتماعى مشترك است؛ در عين
حال بواسطه این جنبه "تصویر خود " فردیت و وحدانیت جدای از
دیگران دارد.
* اکثراً هویت فرد در ارتباط با دیگران شکل می گیرد.
Pap?
صفحه 8:
نقش ها مجموعه ای از رفتارها هستند که فرد با توجه به خصایص ویژه
خود و بر اساس انتظارات اجتماعی ایفا می کند.
نقش های متداول عبارتند از:
يدر يا مادر
زن يا شوهر
دختر یا پسر
کارمند بودن
دانشجو بودن و...
صفحه 9:
love
wyselt!
عزت نفس عبارتست
* یک قضاوت شخصی در مورد با ارزش بودن یا
بی ارزش بودن ۰ قبولی یا عدم قبولی خود که 7
در نگرش او ظاهر می شود.
صفحه 10:
انواع عزت نفس
به طور کلی عزت نفس و احساس ارزشمندی بر اساس منلبع تامین
کننده آن به انواع زیر تقسیم میشود :
عزت نفس جسمانی: میزان رضایت یا عدم رضایت فرد از ظاهر و
توان جسمانی خود.
عزت نفس خانوادگی :میزان تایید يا پذیرفته شدن فرد در خانواده
عزت نفس آموزشگاهی: نحوه ارزشیابی فرد از خود به عنوان یک
دانش yl یک کارمند و ...
عزت نفس كلى : تصويب و بذيرش كلى خود كه مي بخش های
صفحه 11:
انواع خود از دیدگاه کارن هورنای
dg اظنلی اور واقعتی: ا[مجموعهاحسسانتاتت تفایلات آرژوهانو عزاطف
طبیعی و اصیل فرد تشکیل می شود.
sialyl SES" a squad Lal SEY نم yh WS Cal che fl تحوةباینه
یا آرزومی کند کهباشد:
خود فعلی: عبارت از آن است چیزی که فرد فعلا هست.
فردی که تصویر خود نزدیک و هماهنگ با خود ایده ل دارد از یک
سطح بالای عزت نفس برخوردار است.
صفحه 12:
تفاوت عزت نفس از خودپنداره
خودپنداره عبارت است از مجموعه ویژگی هلیی است که فرد برای توصیف به
کار می برد.
مثلاً یک فرد ممکن است خودش را یک فرد چاق بدلند که لین ها محتوای
خودينداره را تشكيل مى دهد .
اما عزت نفس ارزشى است كه لن توصيف (اطلاعات درون خودينداره ) براى
فرد دارد.
ارزشى كه اين جاق بودن براى فرد دارد. عزت نفس را تشكيل مى دهد.
خودپنداره یعنی آگاهی هر شخص از خود. به عنوان موجودی متمایز از
دیگران. که قادر به فکر کردن و کاری انجام دادن است.
عزت نفس یعنی ارزش گذاردن به توانایی های خود و پذیرفتن کاستی
ها و نا توانایی ها. رو بر
صفحه 13:
تصویر بدنی :
* به مفاهیم وگرایشلتی که فرد نسبت به بدن, به عنوان شیء خارجی در
Lad دارد Body ٩۱۰۴ _ می گویند.
ai, شکل گیری تصویری از اندازه . عملکرد. ظاهر توانلیی ها و محدودیت
های بدن در ذهن می گویند.
تصویر ذهنی از جسم خویشتن
تجسم و پنداری که از بدن خود داریم .
* یک ایده ذهنی است که شخص از جسم خود در هر لحظه براساس
ادراکات فعلی و گذشته دارد.
۴ در واقع عبارت است از:
بازتاب تجسم al ما از وضعیت فیزیکی و دید
صفحه 14:
تصویر ذهنی بخشی از درک فرد از خود می باشد . اولین بار توسط
۲ اآلا۳۵ در سال ۱۹۳۵ مورد استفاده قرار گرفت .
تصوير ذهنى از جسم خویش یک ایده ذهنی براساس ادراکات فعلی و گذشته
|
تصویر ذهنی یک جریان پویا است و با رشد و تکامل ۰ تغییر و تکامل می یابد .
بر مبنای تصویر فرد از جسم خویش و نظرات دیگران نسبت به او ساخته می
صفحه 15:
Imagining امه
through play
T belong with
people. Tam.
Tike them. A>
Selt-concept is
دعر gj
groups of friends
during adolescence
Seif is intluencea
by being ina.
family srour
Full adult self-concept
#:
صفحه 16:
تغییر 0094 در دورانهای مختلف زند
دوران نوزادی : ۰-۱ سالگی
- تصویر ذهنی از خود ندارد
- وابسته به مادر است.
-با حرکت متوجه محیط می شود
حركت عامل hel در جدا دانستن خود از مادر و محیط است.
والدين و حرکت در توسعه تصویر ذهنی نقش دارند
صفحه 17:
دوران نوپائی : ۱-۳ سالگی
- شناخت خود را شروع نموده است .
- به اعضای خود مانند ناخن ومو علاقمند است.
- کمی روی اعمال بدن (دفع) کنترل پیدا می کند.
تراه رفتن را می آموزد.
-کوتاه کردن مو وناخن همانند قطع عضو می باشد.
- درک ارزش قسمتهائی از بدن دراین مرحله شروع می شود.
صفحه 18:
دوره قبل از مدرسه : ۳-۶ سالگی
- تصویر از جسم روشنتر می شود.
- رشد زبان ومهارتهای ظریف حرکتی پیدا ميکند.
- با الگوی والدین وفق می دهد.
- در مورد جنسیت خود کنجکاو می شود.
- رفتار والدین تاثیر مهمی دارد.
- کودک نباید تنبیه شود.
صفحه 19:
- وارد جامعه می شود .
- خود را با ديكران مقايسه مى كند. 5
- شناخت از جنسيت تثبيت مى شود.
- تغييرات بدنى شروع مى شود و
فکر کودک را مشفول می کند.
صفحه 20:
- رشد بسیار سریع
ظهور صفات ثانوبه جنسی
به تناسب اندام خيلى | 5
- كسب هويت
صفحه 21:
- تشکیل زندگی مستقل وسعی در ایجاد استقلال
- صفات خود را ازدید جنس مخالف بررسی می کنند.
- در اواخر این دوره تاکید زیاد روی جسم کم رنگ می شود.
صفحه 22:
دوره میانسالی : ۴۰-۶۵ سالگی
- در این دوره شخص به ظاهر خویش توجهی ندارد.
- بیشتر بعد شخصیتی مثل پدر خوب بودن اهمیت دارد.
- افراد در جامعه به او احترام بیشتر بگذارند
- اگر مراحل قبل را با موفقیت حس کرده باشد احساس رضایت و کمال
wel
- در غير اين صورت دچار پاس و ناامیدی می شود .
صفحه 23:
ظاهر جسم اهمیت خود را ازدست می دهد.
اهمیت چندانی برای ظاهر قائل نمی شوند.
بيشتر به معنويات مى انديشند.
صفحه 24:
عوامل مهم در ساختن تصویر جسمی از خود
واکنش والدین و اجتماع
تعبیر فرد از واکنش دیگران
شناسایی دیگران که به نظر فرد ایده آل می آیند
وضعیت آناتومیک بدن
فعالیت های روزمره : شغلء مسئولیت هاء نقش های گوناگون فرد...
استفاده از وسایلی مثل عصاء عینک. لوازم آرایش + بح(
صفحه 25:
تغییراتی که باعث تغییر در تصویر ذهنی از جسم می شوند:
* تفییرات مادر زادی ویا در اثر بیماری : آلبینیسم و آرتریت روماتوئید.
eso la وناگهانی: تصادق
* تغییرات فیزیولوژیک : پیری بارداری,بلوغ
*تغييرات پنهانی : هیسترکتومی و کلستومی
3# Pape CS
صفحه 26:
اساس تغییرات جسمی
و نت ody Oy
- ظاهر بدن : سوختگی . 7۳۲۳ رن
- عملکرد بدن : فلج . سکته قلبی ۳۷۲۲ ب)
- ساختمان بدن: کلستومی. هیسترکتومی, ایلئوستومی
we
Pap SO
صفحه 27:
عوامل موثر بر عکس العمل فرد نسیت به تغییر ذهنی از جسم خویشتن
۱- شخصیت مددجو:
طرز تفکر نسبت به بدنش
مفهوم بیماری در فرد
تجربه ی قبلی.سن و جنس
زمینه اقتصادی اجتماعی
تحصیلات مذهب فرهنگ
ges ct یی را زنط فتکجو
وسعت ضایعه
سرعت ایجاد ضایعه
اهمیت عملی قسمت گرفتار شده
۳- عکس العمل افراد مورد اعتماد مددجو نسبت به
۴- کمک های در دسترس
۵ الگهایارتبی فرد دیگران
Pup OP
صفحه 28:
عكس العمل به تغيير در 2.© :
ياسخ بيمار به تغيير DA
پاسخ خانواده
gules,
پاسخ تیم بهداشتی
3# Pap SO
صفحه 29:
پاسخ بیمار:
انطباقی
Pap SO
صفحه 30:
پاسخ انطباقی :
اهر حله کرک که
شوک وناباوری» از یک دقیقه تا ساعتها وروزهاءگربه وافسردگی که در واقع
فرد را از تنیدگی شدید حفظ می کند.
۲- مرحله سعی در مقابله با تنیدگی
کاهش اعتماد به نفس و کناره گیری از دیگران
امرعطه بديرش
رفتار واقع بينانه. ميل به حل مشكل قبول بيشنهاد كمك و استفاده از
اندامهاى مصنوعى يا كمكى. حمايت خانواده در اين مرحله بسيار مهم
است.
هذف ایجاد تعادل مناسب است تا فرد حذ اکثر استفاده از اناك هایش را
بكند. 4 ع
صفحه 31:
پاسخ غیر انطباقی
نگهداری تصویر ذهنی قبلی
رفتارهاى شايع شامل:
- انکار
- عدم توانائى
- عدم قبول اندام مصنوعى و ييشنهاد sly كمك
- ينهان كردن يا فراموش كردن تغيير
- انجام كارهاى بيهوده
هدف در اين وضعيت كمك به فرد است تا به سمت انطباق
ع
صفحه 32:
پاسخ خانواده به تغییر
۱- حمایت کردن :
در هر حالت افراد حمایت می کنند و دارای رفتار واقع بینانه هستند .
۲- رها کردن:
- در خسارات و ناراحتی فرد را رها کرده هيج كونه اقدامى به عمل نمی
آورند.
- رفتارهای غیر انطباقی از خود بروز می دهد.
نکته : رفتار خانواده بسته به شدت و نوع شخصیت و نقش فرد در خانواده
صفحه 33:
° عکس العمل اجتماع نسبت به تغییر
* ۱- اتخاذ رفتار پسندیده:
* حمایت. تایید. پیگیری
* ۲- اتخاذ رفتار ناپسند:
* کنجکاوی. موشکافی » خیره نگریستن » واکنش منفی آشکار و پنهان
wy
صفحه 34:
پاسخ تیم بهداشتی
سعی تیم های درمانی بهداشتی در این است که :
از طریق فهماندن مشکل و قبول به زندگی کردن با تغیبرات موجود.
در ساختن مناسب مفهوم از خود به بیمار کمک نمایند.
کمک به قبول وزندگی کردن با تغییر موجود و ایجاد اعتماد به نفس
نگرش منفی: مداراه خشم. غیر حساس بودن ودوری جستن
نگرش مثبت: ارزیلبی بیمار با توجه به فردیت. برخورد علمی و واقع
بینانه به مراحل سازگاری و پذیرش
صفحه 35:
* نقش پرستار در تغییر 691
از مستولیت های مهم پرستاران در مواجهه با بیماران با تغییر در
تصویر دهنی بر جسم :
* پذیر ش و درک واقعی از مشکل و مسائل بیمار .
* در بررسی و شناخت بیمار پرستار می تواند با استفاده از :
* مهارتهای گوش کردن
* بررسی عکس العمل بیمار و نوع رفتار و کلیه متغیر های موثر
بیمار را ارزیابی کند .
* هدف از خدمات های پرستاری در این بیماران:
* کاهش نگرانی
افزایش اعتماد به نفس و بازسازی تصویر ذهنی
توجه پرستار بلید بر قسمتی از بدن بیمار پاش
luce as 7
xp OC
صفحه 36:
فرایند پرستای در بیمار با اختلال در تصوير بدنی
ig
پاسخ به بد شکلی بدن یا محدودیت
الکوهای استقلال - وایستگی
لاعتماد به نفس
اجتماعی شدن و ارتباطات
Cuan داشتن
اشایستگی و صلاحیت
اقدرت
افضایل اخلاقی
لایفای نقش + رل 0
صفحه 37:
a” تشخیص پرستاری
- تصور از بدن آشفته شده
اعتماد به نفس يايين
ايفاى غير موثر نقش
هویت فردی آشفته
اضطراب مربوط به تغییر
عدم همکاری مربوط به اعتماد به نفس پایین
3# Pap 8?
صفحه 38:
برنامه ریزی
- به طور واقعی خود را شرح دهد : نقاط قوت و کمبودها
- با احساسات و نيازهايش به طورى که به طور موثربراورده شوده ارتباط
برقرار کند.
- مسولیت های مربوط به نقش را با اطمینان و شایستگی بپذیرد.
- رضایت از زندگی را با توجه به شرایط داشته باشد .
صفحه 39:
اجرا
مراقبت های پرستاری
گوش دادن به صحبت های مددجو
تاکید بر قسمت های سالم بدن وی
وادارکردن مددجو به تحرک
تشویق به برقراری ارتباط با دیگران
تشویق به مراقبت از خود
تقویت حس با ارزش بودن در مددجو
آماده سازی روانی بیمار برای تغییر از قبل از جراحی
ارزشیابی تاثیر مراقبت ها