مدیریت و رهبری

تعالی مدیریت سازمانی

صفحه 1:
آموزش تعالى سازمانى 3 ويزه كاركنان کاری از زهرا سلطانی راد مدير دبيرستان تربيت شهرستان بروجرد استان لرستان بهار 65

صفحه 2:
‎٠‏ ك2

صفحه 3:
مدیریت و کاربست فرآيندمدار در مدرسه

صفحه 4:

صفحه 5:
European Foundation for Quality Management EFQM @ سازمانی اروپایی برای مدیریت کیفیت = ‎EFQM‏ ‏* بنیاد /001] درسال ۱1۹۸۹توسط کمسیون اروپا تاسیس گردید. ‎feos. = ۰۶‏ 9 هشت مفهوم و اساس برورش ومشاركت كاركتان سئولت اجمامی فرکت. و تامس ایجاد مشاركت 1 كك

صفحه 6:
یات وان ‎sas‏ مشت رار كد رار موجن تغییر روشهای ‎(<a‏ ‏[اپجاد بکد فر هنگد می شود م 6 ‏تراز روشهاى با جد يد‎ Wate ts ‏می شود مادث می شود‎ 0 ©انعطاف يذير ©هدف اين طرح جه كسانى هستند؟

صفحه 7:
سرآمدی چیست چبست؟ عملکرد برجسته در مدیربت سازمان :و دستيابى بدافنا يجزبراساس مفاهيع بنيادين 1 9 انسان سر آمد: را کسی می دانیم که می داند کیست. 4 6 ارتباط چیست؟ مولفه اصلی انسان سر آمد وایجاد انسجام و یکپارچگی در سازمان ابزار سرآمدی چیست؟ الف: ابزار ۱- چک لیست برنامه ریزی دوره بلند مدت بزار ۲ . ماموریت کشف واقعیت: به چه حقایق و هدفی می خواهید برسید.. زار ۳. تحلیل 5۷۷0۵ ؛ ترسیم جدول.محاسبه و یادداشت ؛نقاط قوت و ضعف و ها و تهدیدها اس رس ی [ تنظیم ‎bls‏ )[ ارائه به همکارن | | ورم سیف ور آموزشی و اجرایی | | بثوهی , طرح مدام ؛ فعالب های پرورشی ءجشنواره ها در جلسه اول ودوم ور ,فواهم شده است شوراى دبیران - و ارائه و ثبت پيشنهادات تشکیا گ مه هایر برای اررشیابی همکاران 5 اهداف آموزش و پروزش -اجرای مفاد و دستورالعمل های بهبود فرایندهای آموزش و پرورش

صفحه 8:
6 مشارکت کارکنان در تغییر وبهبود فرایند. برای رسیدن به استراتژی (محور ابتد۶- محور آبند آو۳- ‎Gang‏ تشکیل گروه بهبود (کیفیت):مشکلات کوچک (محورآبند او..) تشکیل گروه بهبود رهگشا (پروژه ) : مشکلات بزرگتر و پروژه ها (محور ‎Gong) ARY‏ گام های فرایند حل مسأله فرایند حل مسأله (بهبود مستمر) ۷ گام دارد : گام اول : انتخاب موضوع گام دوم :جمع آوری داده ها و بررسی آن گام تنوم : تجزیه و تحلیل علت زی و اجرای راه حل

صفحه 9:
دلایل نیاز به کار گروهی در مدرسه توانایی ذهنی محدود انسان . تفاوت در توانایی ها ومهارت ها ‎al‏ ‏۰ تضمین جمع بندی محدودیت های زمانی اهداف و مأموریت های آموزش و پرورش - عملیاتی کردن و اجرایی شدن اسناد تحول بنیادین است علت وربشه اصلی مسایل و مشکلات آموزش وپرورش در منابع فیزیکی و مالی نبوده بلکه درفرابند های اموزشی و تربیتی است» اگر چه افزایش منابع و امکانات در ورودی های سیستم آموزش و پرورش مهم هستند . لکن با بپهسازی فرایندها می توانیم نتایج بهینه ای از ورودی ها داشته باشیم

صفحه 10:
رهبران چه کسانی هستند؟ © حس شوروشوق .موجودیت , اصالت و تازگی وایجاد حس مشارکت 6 بهسازی و أصلاح فرایتد هایی مختلف طراحی » برتامه ریزی,» تولید» آموزش و ارزیابی تعریف فرایند: فرایند. مسیر و جریانی است که طی می شود تا ‎He ack‏ 2 نیت تلاش می کند تا برنامه ریزی استراتایک را وارد رفتار روزانه مدارس كند فرایندهای مدرسه

صفحه 11:
خودارزیابی :شناخت نقاط قوت سازمان و زمینه های نیازمند بهبود آن خودار زیابی چه فوائدی ذارد؟ تعیین دقیق نقاط قوت و نواحی قابل بهبود. روشی منظم وواقعکراجهت ارزیابی ستمر سطوح خرد و کلان سازمان ایجاد زبانی مشتر کك برای مدیریت و بهبود سازمان تعلیم عملی كار كنان سازمان با مفاهیم تعالی سازمانی شفاف سازی ارتباط و نقش کار کنان با مسئولیتهای سر آمدی ایشان در گیرسازی تمام کار کنان سازمان درفر آیند بهبود. امکان مقایسه سازمان با سايرساؤماتها براساس مدلى معقول هماهنگی در بهبودهای مختلف درحین عملیات معمولی ثر گت آماده شدن برای دریافت جایزه کیفیت. __خودادزیایی پنجره یادعیری سازمانی

صفحه 12:
خود ارزبابی را می توان به چهار روش زبر انجام داد : پرسشنامه: کمترین هزینه » حداقل زمان مشروط بر پرسشنامه ای ‎٩‏ روش کارگاهی : گرد آوری اطلاعات و شواهد و ارائه در کارگاه به همتایان ‎٩‏ مجموعه پروفرما: یک صفحه برای یک معیارکه شرح معیار بالای صفحه باشد و ‏صفحه بخش هایی برای نقاط قوت و ضعف ‏© شبیه سازی جایزه :گروهی از ارزیاب های اموزش دیده خروج از سازمان . (اگر خودارزیابی در سطح مدرسه باشد گروه خود ارزیاب مدرسه) ‎ ‎

صفحه 13:
@ ترازیابی:ترازیابی در ساده تربن سطح آن . مقایسه فرآیندها و عملکرد شما در برابر سازمانهای دیگر به منظور بهبود آنها . # چه چیزهایی مورد ترازبابی قرار می گیرد؟ - استراتژی و برنامه ریزی - ( برنامه سالانه آموزشگاه ) -فعالیت ها - (برنامه ها و فرایند های اهداف) - توسعه محصول ‎ -‏ (برنامه ریزی های مختلف جهت اهداف مختلف آموزشی .پرورشی . بهداشتی و ورزشی ..) - خدمات مشتری - ( رضایت مندی دانش آموزان و اولیا ) - فرایند های تولید - (راهکارهای رسیدن به اهداف و بهبود ) دلایل انجام ترازیابی چیست ؟ "مالکان فرایندها را قادر می سازد تا عملکرد فرایند خود را در مقایسه با دیگران بسنجند "رزیابی اغینی تقاط قوت و ضتتب فرلیید: - جستجو روش ها و ایده هایی برای برانگیختن تفکر گروههای داخل سازمان - غلبه بر مقاومت های داخلی در برابر تغییرات مناسب

صفحه 14:
دگرگونی در مفهوم مدیریت مدرسه در مدارس فرایند مدار( تمرکز بر دا پاسخ به نیازها و انتظارات دانش آموزان یکی از مفاهیم جدی است که باید در مدیریت مدرسه به آن توجه شود ؛چرا که یکی از بهترین راه ها برای کسب توفیق پایدار در زمینه ی تعلیم و تربیت ۰ پاسخ به انتظارات و نیازهای دانش آموزان است در این مفهوم تمرکز بر رضایت دانش آموز ما حصل کا _مدیران «فرایند مدار» معتقدند ‏ تا وقتی رضایت دانش آموزان و معلمان حاصل انجام نگرفته است نشنده اش . در مذرسه ا © درمفهوم مدیریت فرایند مداری . دانش آموز ارباب و سرور است .

صفحه 15:

صفحه 16:
wee مدل اجرايى ' بهبود كيفيت جامع مدرسه؟

صفحه 17:
پروژه1 9 بررسی روش های توسعه مشارکت دانش آموزان مدرسه ام بررسی وضعیت موجود 8 مدف پروژه ترسیم وضعیت مورد انتظار ۱-دلنش آموزان در فرآیند مشارکت یعنی از زمان تولمد فکر تا تحقسق واجرای آن حضو فعال_دارند. ۲-قبل از تدوین واجرای برنامه ها از دانش اموزان نظر خواهی_می شود. ۳- دانش اموزان چگونه بودن وجكونه شدن_در فرایند مشارکت مدرسه را درک می کنند. ۵- مدیر‌معلمان ومربیان نسبت به مشارکت اعتقاد وباور کامل دارند ۶-والدین دانش اموزان حامی ومشوق_اولیای مدرسه درامر مشارکت فرزندان خود می باشند. ۷-محیط مدرسه به واسطه مشارکت پذیربودن, با نشاط وشاداب وجذاب است. ابزار مورد استفاده : استخوان ماهی وعلت یابی (تجزیه و تحلیل )

صفحه 18:
علتهاى اصلى در مستطيل نشان داده شده لست. يل هر علت اصلى عاملى أورده شده اسستد أن علتى كه به اقتضا مدرسه ما مهمتر است راب ييضى مشخص مى كتيم

صفحه 19:
نمودار حیمله‌ی نیرو(تجزیه و تحلیل میدان نیرو) در ارتباط با ‎Nigel ails cS ine‏ عوامل جدو برنده (مثبت) مشارعت دانش موز مشارکت پذیری مدیر محبرسه در قرآیند ۲. امتقاد به مشارکت از سوی کارکنان ‎Nestea a Spee‏ معلمان و مريمان در امر مشارکت ۴ مقررات و دستورالممل‌های حمایتی متملقه تجریه ۵. ارتباط متسجم بین دانش‌آموزان ۶ پشتیباتی و حمایت والدین از مدرسه ۷ اتفاق‌تلر مربیان و مملمان در امور مشارکت داتش‌آموزان ۸ روش تدریس موفق مملمان هو امل بازدارنده (منفی) مشار کت دان اموزان غلبه سبك مديريت رتیس‌مآیاته در مدرسه *- ضمف در پاور بعضی از معلمان مدرسه به موضوع مشاركت ۳- نداشتن باور کافی برخی مملمان و کارکنان در امر مشارکت مدرسه ۴- مقررات و دستورالممل‌های موازی اداری ۵- کمیود. ارتباط عاطقی مناسب ‎core‏ ‏داتش‌آموژان مدرسه و معلمان ۶- ترس از وقوع حوادث ناگوار #ردوها و بازد‌یدها) در فضای عمومی مدرسه ۷- توجیه تبودن والدین دانشآموزان بد اسر مشارکت ۸- بی‌امللاعی خدستگزاران از شرح وغلایف خویش و نداشتن آموزش کافی

صفحه 20:
ژی آموزش دانش آموزان برای پژوهش عملی در مد اژی تبیین میزان و چگونگی ارائه تکالیف درسی دانش 6 استرا آموزان - استراتژی راه اندازی گروههای پژوهشی دانش آموزان @ - استراتژی افزايش صلاحیت های حرفه ای معلمان در امور پژوهشی ۵ استراتژی آموزش والدین @ استراتژی تبلیغات لازم در اهمیت پژوهش مدرسه ای

صفحه 21:
© تدوین مأموریت ها و چشم انداز مدرسه ‏ محور 3-1 6 مشارکت دانش آموزان در تدوین میثاق نامه 6-1 @ آگاهی کارکنان, دانش آموزان و اولیا از بندهای میثاق نامه ۰ 6-1 تشکیل کمیته پژوهشی مدرسه 1-2 8 مشارکت داوطلبانه مدیر و سایر کارکنان در انجام مطالعات پژوهشی(اقدام پژوهی, درس پژوهی,پژوهش روایتی و مطالعات موردی) 12 © كاربست نتايج (ارائه نتایج مطالعات ) 1-2 6 مستندسازی مطالعات فوق و انتشار نتایج مطالعات برای استفاده سایرین ۰ 1-2 © كيفيت بخشى به شورای مدرسه ۰ 2-2 8 کیفیت بخشی به شورای دبیران ۰ 3-2 6 هدایت و راهبری دبیران در جهت بهبود و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی 1-3 حضور موفق در عرصه های رقابت ۰ 6-2 0 توسعه فعالیت های علمی- پژوهشی . 7-3 6 فراهم آوردن زمینه ی مشارکت دانش آموزان در اداره ی مدرسه ‏ 14 © فراهم آوردن بسترهای مورد نیاز جهت ‏ شکل گیری و استفاده بهبنه از تشکل ها و شورای دانش آموزی 14 © ايجاد سازو کارهای تشویقی برای دانش آموزان موفق در عرصه رقابت ۰ 54 ۵ فراهم آوردن زمینه های مناسب مشارکت اولیا ‏ 1-5 ارتتای سطح ارتباط صمیمانه و احترام ‎ole jel‏ دانش آموزان , کارکنان و اولیا 4-6 زمینه سازی جهت اجرای کیفی فعالیت های پرورشی و فرهنگی ‏ 1-7

صفحه 22:
پروژه ۲ 59 بررسی راههای بهبود روش تدریس معلمان مناطق دير ء كنكان و جم يح وضعيت موجود و ترسيم وضعيت مورد انتظار : ‎١‏ - آشنا نبودن معلمان با روش هاى جديد تدريس " - نداشتن طرح درس مستمر ۳ -متکلم وحده بودن معلم در کلاس درس ۴ - فعال نبودن دانش آموزان در کلاس ۵ عدم استفاده مفید از وسایل آموزشی ؛ به دلیل عدم آشنایی و یا فقدان وسایل مورد نیاز

صفحه 23:
ترسیم وضعیت مورد انتظار ۴« با توجه به وضعیت موجود میخواهیم تغییراتی در روش تدریس معلمان ایجاد کنیم که افت تحصبلی به حداقل إسد .» حال جنانجه لين راه حل هابه کار گرفته شود حتماً نتيجه خواهد داشت . *ولى جنانجه مطالبى بدون تجزيه و تحليل بيان و به كار كرفته شود ء باز هم مشكل بر جاى خودش خواهد ملند و راه حل ها هم هيج كمكى نخواهد كرد. اينها هم نيازمند تغيير است . یعنی اگر می خواهیم به وضعیتی برسیم که مورد انتظار است بدون ایجاد تغییرات امکان پذیر نمی باشد هر تغییری موجب بهبود نمی شود .اما هر بهبودی نیاز به تغییر دارد .

صفحه 24:

صفحه 25:
عوامل جلو برنده (مثبت ) در امر فر آیند پژوهش مدرسه ۱- کتابخانه مجهز ۲- معلم راهنما و علاقمند به پژوهش ۳ تجهیزات مرتبط به پژوهش ۴- مشارکت و اشتیاق والدین ۵- حمایت منطقه‌ی آموزشی ۶- اعتبار مالی خوب برای کمک به امر پژوهش ۷- وجود دانش‌آموزان مستعد و علاقمند به امر پژوهش ۸- وجود مدیریت آشنا و حامی امر پژوهش ع هنووید عوامل بازدارنده (منفی) در امر فر آیند پژوهش مدرسه بودن آگاهی و فرهنگ عمومی در مدرسه نسبت یه امر پژوهش (عدم بسترسازی) ۲- ضعیف بودن عزم سازمائی مدرسه به امر پژوهش ۳- اولویت اول کار مدرسه تلقی نشدن ‎Al‏ بی‌تفاوتی برخی از کارکنان و اولیای ‏دانش‌آموزان به امر پژوهش ‏۵- بی‌تفاوتی برخی از دانش‌آموزان ‏ع- حجم زياد تکالیف درسی دانش آموزان مدرسه ‏۷- حجیم کتاب‌های درسی ‏۸- کاربردی نبودن خدمات و الگوی مناسب ‏پژوهش در مدرسه ‏۱- پا ‎ ‎ ‏عوامل مثبت وجلوبرنده داخل مدرسه - قوت مدرسه - عوامل منفی داخل مدرسه < ضعف مدرسه ‎ee ee ences he ‎Weta eet len gee ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
تدوین استرانتژی‌های بهیود(توسعه) مشار کت دانش آموزان در امر پژوهش تهد ید. ۶- حجم یاه تکالیف هرسی ۰ ماتریس سوأت ماتريس ‎Swot‏ در امر پژوهش st Test ‏استراتزی فراعم‌سازی زسینه‌های‎ ‏توسمه کسرومهای پژوهشی‎ ‏استراتزی جلوگیری از افزایش‎ پژوهش دانش‌آموزان لسترانزی توسعه‌ی پژوهش‌هایی تجهیزات مرتبط ‏ به ] دانش‌آموزی هر مدرسه ‎om‏ استراتزی فراهم‌سازی مقدمات استراتژی ‏ بهیتسازی ‏ و ‏افزایتی صلاحیت‌های حرفه‌ای | یهروزاوری اموزش‌های والدین افزایش انگیزه در کار کنان مدرسه و ‎ipa‏ دسبت به هر پژوهتی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
ابتدا درباره موضوعاتی که دربهبود روش تدریس معلمان اختلاف نظر وجود دارد به شرح زیر فهرست می شوند : الف ) نظارت مدیر بر روش های تدریس معلمان ب ) شرکت معلمان در دوره های آشنایی با روش جديد ب ) فعال كردن دانش امو ت ) بركزارى مستمر جلسات اوليا و مربيان ث ) فراهم کردن امکانات مناسب ج ) تشکیل کلاسهای آموزش خانواده د) فراهم کردن زمینه های مشارکت بیشتر کارکن ه) ایجاد انگیزه بیشتر در دانش آموزان در کلاس های درس ان در مدرسه

صفحه 28:
ما4 4>|عا عم 5 4

صفحه 29:
ایجاد انگیزه وعلاقه کار درمعلمان به شیوه های مختلف از قبیل تشویق منظم. بالا بردن میزان حقوق. و اختصاص کارانه. اختصاص امتیازات ویژهاموزشی.درمانی وتفریحی تقکیل کارگاء. هی آموزشی برای.معلمان ذر ازتباط با روش آقدریس:تنمیرآت ونو آوری: فا فراهم کردن امکانات جهت دسترسی واطلاع معلمان از روش های جدید ونوین تدریس برقراری ارتباط معلمان با والدین داتش آموزان فراهم کردن امکانات لازم‌در حد نیاز مدارس برای تدریس ارتباط با معلمان در محدوده مدرسه- شهرستان- استان- کشور وحتی جهان, جهت آشنایی با روش تدریس گونگون همدیگراتوجه به تسهیل ارتباطات از طریق شبکه جهانی اینترنت) توجیه اولیا در ارتباط با مسائل آموزشی در کلاس های آموزش خانواده جهت ایجاد هماهنگی بیشتر مدرسه وخانه نظارت مدیران بر امر روش تدریس وکمک معلمان در ارتباط با انتخاب شیوه مناسب در تدریس عدم تغییر پی درپی رسی فعال شدن دانش آموزان در کلاس های درسی خلق جو تفاهم و مشارکت میان معلم ودانش آموز آموزش روش های تذریس جداید ذر ارائه مطالب ذرسی تجدید نظر در روش های سنتی تدریس برگزاری جشنواره ای روش تدریس در دروس مختلف در سطوح مختلف شهرستانی .استانی وکشوری تقدر از روش های برتر ومعرفی آنها به دیگر معلمان

صفحه 30:
لكب 0 مس وهم | يلا نمسای والدين عوامل فيزيكى [تجهیزات و امکانات و سابع روط اتسائى

صفحه 31:
وی اه ی و جع میتی مق 1 ‎weg pF‏ صابون ‎ یرازگ ‏یداشتی وب‎ tere ‎ ‎ ‎ ‏زیت منمدلدامش‌آموزان در دار ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Pica) ea and Pes ‏ع‎ ‏يد ری در رتست ما ‎Wong ck eile) eee ‏فد تك‎ ‏دانش آموزان و والدین اداره آموزش و پرورش ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 32:
Total cad ۳ عدم مشؤكث ملا در نسي كدر مقررات و روش ها

صفحه 33:
ahd ‏تكوش منقى‎ uae تا داشتن یاو ات مان ‎eee‏ مق ‎hes bef BB go)‏ مود دا ری تون اس ‏كرام ون فم ارشيلي ‎eile dy ‏دهدن اما ین ده ری ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
ame] بين معلمان و دائش آموزان ا ویو أسلع یات ها دانش آموزان محيط جايعه منابع و امانات

صفحه 35:

رایگان