علوم انسانی و علوم اجتماعیسبک زندگیاخلاقسایرروانشناسی و روانپزشکیتحقیق و پژوهشعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

تعریف عملی و جامع شخصیت بر اساس کتاب زمینه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد

تعداد اسلایدهای پاورپوینت : ۳۰ اسلاید پاورپوینت حرفه ای و جامع در موضوع شخصیت برگرفته از کتاب زمینه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد ، همراه با انیمیشن ها و آیکون های جذاب و متناسب با موضوع مورد نظر ، قابلیت ارائه در سمینار ها ، کنفرانس ها ، دانشگاه ها ، مدارس ، همایش ها و کنفرانس ها

Mohsen Nasiri

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
تعربف و ارزیابی شخصیت رویکرد شناختی رويكرد صفات شخصيتى رويكرد انسان كرا رويكرد روانكاوى رويكرد تكاملى رويكرد رفتار كرايى مبانى زنتيك شخصيت

صفحه 5:

صفحه 6:
تعریف و ارزیابی شخصیت ۰ (©) ((من کیستم؟)) تلاش براى تعريف كردن شخصيت با اين سوال 1 )در زبان محاوره انكليسى . شخصيت با کاراکتر مترادف شروع شده است :(( من کیستم؟) 7 أست اما : در بين رولتشناسان : اين ذو أز هم تفکیک ‎ae‏ ‏#میتوان شخصیت را چنین تعریف کرد کاراکتر بعنی «شخصیت ارزیابی شده ». یا تملك مجموعه افکار . هیجان ها . و رفتار ها که صفات مطلوب سبک شخصی فرد در تعامل با محیط فیزیکی و اجتماعی را تشکیل میدهند.به عبارت دیگر » شخصیت الگوهای رفتاری منحصر به فرد و . مداوم افراد تشکیل شده است شخصیت با خلق و خو نیز تفاوت دار و خوی به جنبه های ارئی و فیزیولوژیک .طبیعت هیجانی افراد اشاره دارد ilelg 2

صفحه 7:
صفات شخصیتی 8 صفات شخصیتی عبارتدد از ویژگی های شخصی و دائمی که } 6 شخصیت از حدود ۲ سالگی به تدریج تثبیت میشود و تا _ .میتوان آن ها را از رفتار افراد لستنباط کرد ۳-۶ ۵۰ سالگی به «سفت شدن» خود ادامه میدهد. از ۵۰ سالگی به ‎١ ee cla‏ عردم ‎Oye ees eatin la by‏ بعد ‎٠‏ به تفريج يخته ميشود يا جا مى افتد , زيرا شعور أكثر ‎lela‏ تقسيم ‎ES (ee‏ عردم بیشتر و اخلافشان بهتر میشود به ان ترتیب ۰ کليشه هایی مثل «پیرمرد بد اخلاق» و «پیر زن .غرغرو» بسیار بی اساس است اتيب شخصيتى؛ نظامى براى درك رفتار انسانى انست 77 تلوری تیپ شخصیتی در دهه ۱۹۲۰ توسط ۷ 6 نکته ای که در با تيب هلي شخصيتى بايد به آن توجه كديد ‎١ : 20‏ } ای که در باب بررسی تیپ های شخصیتی باید به آن توجه کنیا تيد اكارل و ‎Sr ea)‏ ۶ این لست که ارزش تمامی تیپ ها یکسان میباشند. و هرکدام ارزش و مطرح قرن ۲۰) ارائه شد. أزمون شخصيت قابليت هاى خاص خود را دارد. هدف اصلی از شناخت تیپ های عابرو يريكزدر دعه +155 توسط ايرايل شخصیتی. درک درست درباره آنها و احترام گذاشتن به تفاوت های »بریگر مایرز گسترش بیدا کرد .بین افراد مختلف است

صفحه 8:
خود-ینداره » عزت نفس ازشیبیکلی فد از شخصیت خویش را ft ‏م1‎ انسان هاء بر اساس تجربه هاى هرروزه خوددبا خلاقيت تمام , خود بنداره هايشان را افرادى كه عزت نفس بالا دارند , اعتماد به نفس دارند.مفرورند. برای -هیسازند بعدبا پیش آمدن تجوبه های جدید وه پنداره هاى خود را تغيير و تعديل ميدهئد خودشان احترام قایلند.افرادی که عزت نفس بايين دارند.اعتماد به نفس خود-پنداره ثابت بع از استقرار مارا کارهایمان هدایت می کندمثلا به چه چیزی توجه کنیم ۰۰۰ «ندارند. متزلزل هستند و دائم از خودشان انتقاد منفی به عمل می آورند .جه جيزى را به ياد بياوريم و درباره جه جيزى فكر كنيم 5 زمینه روانشناسی اتكينسون و هيلكارد زميته روانشناسى انكيتسون و هيلكارة ‎Rene‏ ‏الرجمه حمزه حنيى + نشر سلوالان ‏ اهران ».ا اترجمه حمزه كنجى , نشر ساوالان . هران .ا

صفحه 9:
ارزیابی شخصیت شخصیت را چگونه میتوان ارزیابی کرد؟ «روان شناسان . از مصاحبه . مشاهده ۰ ۰ پرسشنامه . و آزمون های فرافکنی استفاده میکنند تا شخصیت را ارزیابی کنند ارزیابی شخصیت به شما کمک میکند تا پیش بینی کنید که مردم . در مشاغل . مدرسه. دانشگاه . و روان درمانی چگونه رفتار خواهند کرد پرسشنامه ‎ong‏ های فرا در مصاحیه از سوالات 3 مستقيم استفاده مى شود تا Fb ences feet و روات م ‎‘Bread a tee‏

صفحه 10:
3 ۶ هه ‎(interview) 4+>Lac‏ 5 ارم ‎٠‏ انتخاب افراد براى مشاغل مختلف.دانشكاه يا برنامه هاى ويزه . وبراى مطالعه ۱ استفاده مشود انواع مصاحبة : نقاط ضعف مصاحبه ‎shies‏ نس و جنسیت خود مصاحبه کر . و حتی جنسیت وی ممکن است در رفتار رسمی است و درباره هرموضوعی که صحبتش پیش «می آید حرف زده میشود مصاحبه شونده تاثیر بگذارد در مصاحبه . مصاحبه گر پر اساس فهرست ۱ سوالاتى كه قبلا تهيه و ساختار بندى شده است . مصا. ‎elias 29 ae 1 ei‏ و اك مثبت يا را قدم به قدم و به طور سیستما تیک پیش میبرد ا و ‎

صفحه 11:
216 مشكلات روش مشاهده ى مستقيم مشاهده ممکن است به مشکلی به نام دچار شود که در مصاحبه نیز ءشاهد آن هستیم a oo مشاهده مستعفيم ومءنه تس رورت مشاهده مستقیم ( نگاه کردن به رفتار ) وقتی برای سنجش شخصیت به کار میرود. ۱ به نكاه كردن به ديكران بيدا كند. مثلاء ممكن است روانشناسان شرايطى را فراهم آورند تا بتوانند بازى يك كودى با سار کودکان را » او مود مطالعه قرار دهند. Be ‏ل‎ ۱ قیاس درجه بندی عبارت است از فهرستی از صفات ‎SOS ee ed SS RCP RCE a ST Seah ate‏ ‎Rye eer ats‏ روش دیگر ؛ است که در آن . فراوانی رفتار های و را ثبت می کنند نه صفاتی را که فکر میکنند او دارد

صفحه 12:
يرسشس نامه هاى شخصيت دل الهممومعم لي در مقایسه با مصاحبه یا مشاهده . 5 31000 شده است. به طورى كه نمرات به دست آمده . تحت ناث ‎Dees Tee Broad‏ سس ‎- Guilford - Zimmerman ‎Be le rors) ‎ ‎ ‎ ‏-نمیگیرد . اما این کار برای . برای مطمئن شدن از دقت نمرات کافی نیست آزمون ۲۱۱۱ ی ‎Cet‏ ‎cers men resi‏ ۱ پوسیله ساخته شد و از آن پس در بزوهشهاى مختلف مربوط به مسائل شخصيتى و اختلالات روانى ودر ‎Temperament Survey ‎- California Psychological 1۳۱/۰۵ ‎- All port -Vernon Study of wT ‎- 16 ۲۴ ‎Pe SIP rere rer yk see cae conn rend ‎۱ Ty aCe Lan LAN ee ee Soe ‏۷ می‌باشد. ‎agen‏

صفحه 13:
رویکرد صفات تخصیتی 6 ۱ ENC ‏بیمارانشان را مورد استفاده قرار داد و به دوعامل شخصیتی مهم دست یافت‎ : ۷ Fie Ve ee eee pee ares .نوروتیسم گذاشت ازانواع مکانیسم های دفاعم م توان مارد زیر نا برد: | ears Conia eee (eens ure eres iron eee ‏<جبجي[ 862106007 9150) نين‎ 000 eer amma oN 5201 ‏و‎ ‎(REACTION FORMATION) cael el eons Set es (Comers مزتجوید

صفحه 14:
‎ee‏ سرا ‏پس از تحقیق درباره دو سوپرفاکتور اول , آیسنک درباره سوپرفاکنور سوم تحقيق كرد كه أن را نامید . این کلمه به روانپریشی گرایی ترجمه شدم‌است که بیانگر روانبریشی و داشتن #رايش در جهة أن ال ؟ ‎ ‎

صفحه 15:
رویکرد روانکاوی 1 eee ee در نظریه روانکاوی فروید . ذهن انسان به كوه يخ تشبيه شده است.فقط قله اين كوه يخى بالاتر از سطح زيكموند فرويد. رون شناس و انكاو ‎eee ere eke ie) eee neem een real‏ م و بوي ا و ا لا ۱ آغازگر دانش روانکاوی بود. او در آغاز متخصص مغز و اعصاب بود.فروید در پی یافتن راهکاری کارآمد برای درمان بیمارانی که دچار نشانه‌های عصبی یا هیستریک بودند می‌گشت. با گذر زمان و بررسی بیماران. فروید دریافت که آیندهای روانی وجود دارند که آگاهانه 5 در پژوهش‌هایش به عنوا نورولوژیست کشف کرد که برخی از بیماری‌هاء دلایل جسمانی ندارند بلکه در اثر عوامل و آیندهای ذهنی انسان شکل می‌گیرند Conscious Preconscio ‏حرق‎ unconscio 1 سويرايكو superego

صفحه 16:
رویکرد روانکاوی ‎emia‏ فروید متوجه شد كه مدل كوه يخى بيش از حد ساذه است و تعينواك شخصيت آلسان را توضيع دهد.بنابراین . به فکر طراحی یک مدل ‎CE aor ۱ me hie vee‏ ساختاری افتاد. اين مدل شخصیت را به سه ابتدایی را شامل می‌شود. رفتارهای ابتدایی مانند بازتاب هاء با تاب مکیدن در سیستم . که باهم تعامل میکنند تا رفتار انسان برابر احساس گرسنگی در نوزاد. نهاد مخزن لیبیدو است. پیروی از قوانین تفکر ‎jo lye‏ کتترل خود داشته بأشند, تقسيم ميكتد ‎Pen nore oe‏ 1 (نهاد) ( من يا خود) خود يا من يا ايكو (لاتين) بخش 3 ايكو ( من برتر فرا خود) ميانجى بين نهاد. فراخود. و دنياى خارجى است. تبعيت از قوانين فرايند 000“ فراخود يا آبَر-مَن يا اوور-آى (انكليسى) شامل دو بخش است: « 94 8 » فراخود محصول عقده ادیب است و از طریق همانندسازی با والدین به وجود می‌آید. کنش «وجدان» به دو صورت است: پاداش دادن در برابر رفتارهای اخلاقی و ایجاد احساس گناه در برابر انجام اعمال غیر اخلاقی

صفحه 17:
رویکرد روانکاوی ۱ Ferre rene eee recs sem Meee ears pene, a We aioe Rv اميال نابذيرفتنئ درونئ به ميل يا احساس افراد يا شرايط بيرونى نسبت داده مى شود. واقعیت های بیرونی متناسب با نیازهای درونی تغییر شکل یافته ادراک می شود. : عمل بر اساس همان میل یا تکانه اپذیرفتی درونی برای فرار از احساس همراه با آن : خوبی و موفقیت دیگران را به خود نسبت دادن. تایولزاغر مستقیم_خهم یت به دیجیان ‏ : توسل به سطوح پایین عملکرد برای اجتناب از تتش و تعارض درونی. و ات ی وه وا سا ار "۳ ‏م‎ PN eae RV

صفحه 18:
رویکرد روانکاوی مکانیسم دفاعی مکانیسم های دفاعی فرایندهای خودکار ذهن برای فرونشاندن اضطراب های ناشی از تعارضاه هستند. مکانیزم ها زمانی فعال می شوند که بالا آمدن سطوح اضطراب منجر به آسیب های روانی شود. در واقع ذهن یک روش ناخودآگاه (ناهشیار) برای سازگاری با موانع اخلاقی و اجتماعی و از طرف دیگر میل و خواسته های درونی اش استفاده می کند انواع مکانیسم دفاعی انواع مکانیسم های دفاعی روان رنجورانه نتقال احساس یا تکانه های اضطراب زا از یک شخص یا شی بر روی یک شخص یا شی قابل پذیرش تر عقلانی سازی: استفاده مفرط از نیروهای عقلانی و منطقی به منظورفرار از راز عاطفه یا تجربه آن ‎٩‏ ‏بازداری: محدود سازی یا جشم پوثتی از برخى اعمال به منظور اجتتاب از اضطراب همراه با آن مثلا وقتی با اهداف یا آرزوهای دست نیافتنی مواجه مين شویم اننظارات را تقلیل دهیم. ‎Weel np he ech fi‏ ام ی واکنش وارونه: انجام عملی بر خلاف خواسته با امیال شرم آور یه منظور موجه جلوه دادن آن ‎Re Py UNC Or ee Peet erga es RPE ee

صفحه 19:
رویکرد روانکاوی انواع مکانیسم دفاعی پخته ار تا ‎CSS‏ ‏درونی همراه شود. اين مکانیسم نوعی واکنش وارونه خوش خیم است. موقعیت های اضطراب زا با براز لحناسات و افکار همراه با شوخی باشد. لا ‎Pec) 8‏ و طرح ریزی وافع بینانه برای تحمل ناراحتی های درونی نسبت به یک رویداد در آینده 2000 peery و اعمال مقبول و جامعه پسند

صفحه 20:
مرحله دهانى 01215152606 اولین مرحله روانی - جنسی رشه شخصیت از تولد نا ذو سالگی ادامه دارددر خلال ‎CST eae Oo eee eee ere I ELT MSI ree‏ ‎Een RSE Eee re eemem TK 0 ter ine]‏ مثل وابستگی و به دهان بردن همه چیز از ویژگی‌های مهم کودک است. کودک از نظر روانی نارس است و باید دیگران از او مواظبت کنند. اولین تماس‌های او با جهان خارج ‎Mae eee sat se‏ ۱ ا ‎Ren Pvegeane‏ Anal Stage ‏مرحله مقعدی‎ همزمان با از شیر گرفتن کودک, لیبیدو از ناحیه دهان به منطقه مقعد منتقل می‌شود. ‎VCE yy TUReP ene Tree fee icar ren re meant)‏ 1۳ ‎tear erer‏ ا ‎nee eek‏ آموزش توالت رفتن. 1 ۱ دازند عم دفم بای خودی تولید قابت شهوانی می‌کنهه آما با شووی آموزش تواکت: 1

صفحه 21:
phallic stage JT 4& yo USSR IR ee ee rere Rea er oe BLE eee enn Tey) تناسلى متمركز مىئشود. در اين سن اغلب ذيده مى شود كه توجه ‎CYT Cy‏ ا ل ا ا ا ا ل ‎gently‏ ل ۱ ‏مزحله حنسئ .يا تناسلى 56306 0611621 ‎Fee er rae ee Ce ae a ae Bel ‏جنسى اغاز مى شود. بدن از نظر فيزيولوزيكى بالغ مىشود و اا 000 ممکن است فرد قادر به هدایت زندگی بهنجار باشد

صفحه 22:
۱ انداره‌گیری. آموزش. و تغییر داد ‎rel‏ 1[ ‎ca co]‏ 1 ‎cere eee need‏ 0 20 ‎De rue ey‏ تنها با درون‌نگری می‌توان مورد مطالعه قرار داد. ولى درون نكرى ابزارى ناكار آمد است؛ چون نمی‌توان هشیاری را به دقت و به شیوه‌ی صحیح مورد مطالعه قرار داد. و بهتر است كه اصلاً آن را مطالعه نکنیم. شرطی‌سازی کلاسیک تکنیکی است که در آن یک محرک خنثی با یک پاسخ جفت می‌شود. سپس محرک خنثى با محركى كه به صورت طبیعی پیاسخ را بمی‌نگیزد جفت می‌شود. سوانجام محرک خنثی اولیهمی‌تواند بدون محرک طبیعی برانگیزاننده پاسخ.رفتار فرد را .فراخوانی کند.دو عتصر اصلی عبارت اند از محرک شرطی و پاسخ شرطی شرطی سازی عامل در اصل شرطی سازی ‎dale‏ ابزاری.زمانی رخ می‌دهد که افراد ید می‌گیرند که رفتارهایی خاص منجر به باداش مى شود و رفتارهایی دیگر پاداشی در پی ندارد و با «ممکن است تنبیهی در انتظار فرد باشد آقای اسکینر.روانشناس معروف آمریکایی که تا دهه ۱۹۷۰ معروف‌ترین روانشناس آمريكايى بود. نظريه شرطى سازى عامل را بيان كرد. اسكينر رفتاركرا بود: به اين معنا که محیط و اثر محیط بر فرد را بسیار مهم می‌دانست. به عبارتی رفتارگرایان معتقدند كه .انسان همچون لوحی سفید که محیط به وی و انتخاب‌ها و شخصیت وی شکل می‌دهد

صفحه 23:
| ears Sy Eee er 17 با تجارب شخخص از رويدادها. يعني با بديدارشناسى فرد سروكار دارد و رويكردى است برخاسته از واکتش پدیدارشناسان به ‎oer nes‏ | ‎en | IP epee‏ ۱1 ‎Reape neeerye ene Te ree‏ به‌وسیله محرک‌های پیرونی (برطبق رفتاركرائى). يا صرفاً از راه اطلاع بردازى در 121111111 Cr ne Ie ‏يا توسط تكانه هاى ناهوشيار (طبق‎ 00 ee © نظريه يادكيرى .يادكيرى اجتماعى نظربه يك نظريه يادكيرى و رفتار اجتماعى است كه پیشنهاد می‌کند که رفتارهای جدید را می‌توان از طریق مشاهده و تقلید از دیگران به دست آورد. این نظریه بیان می‌کند یادگیری یک فرایند شناختی است که در یک زمینه اجتماعی شکل می‌گیرد و مى تواند از طريق مشاهده یا آموزش مستقیم باشد یا حتی در غیاب سیستم تشویق و تنبه .مستقیم (تقویت) ارزیابی رویکرد شناختی در اصل شرطی سازی ‎dale‏ ابزاری.زمانی رخ می‌دهد که افراد ید می‌گیرند که رفتارهایی خاص منجر به باداش مى شود و رفتارهایی دیگر پاداشی در پی ندارد و با «ممکن است تنبیهی در انتظار فرد باشد آقای اسکینر.روانشناس معروف آمریکایی که تا دهه ۱۹۷۰ معروف‌ترین روانشناس آمريكايى بود. نظريه شرطى سازى عامل را بيان كرد. اسكينر رفتاركرا بود: به اين معنا که محیط و اثر محیط بر فرد را بسیار مهم می‌دانست. به عبارتی رفتارگرایان معتقدند كه .انسان همچون لوحی سفید که محیط به وی و انتخاب‌ها و شخصیت وی شکل می‌دهد

صفحه 24:
روانشناسی انسان گرایانه با پیش‌فرض‌های نظریه بادگیری ‎renee rere)‏ 1[ و یاس در ارت یادگیری اجتماعی نظریه یک نظریه یادگیری و رفتار اجتماعی است که پیشنهاد می‌کند که رفتارهای جدید را می‌توان از طریق مشاهده و تقلید از دیگران به دست آورد. اين نظریه بیان می‌کند یادگیری یک فرایند شناختی است که در یک زمینه اجتماعی شکل می‌گیرد و می‌تواند از طریق مشاهده يا آموزش مستقیم باشد یا حتی در غاب سیستم تشویق و تنبه .مستقیم (تقویت) ارزیابی رویکرد شناختی در اصل شرطی سازی ‎dale‏ ابزاری.زمانی رخ می‌دهد که افراد ید می‌گیرند که رفتارهایی خاص منجر به باداش مى شود و رفتارهایی دیگر پاداشی در پی ندارد و با «ممکن است تنبیهی در انتظار فرد باشد آقای اسکینر.روانشناس معروف آمریکایی که تا دهه ۱۹۷۰ معروف‌ترین روانشناس آمريكايى بود. نظريه شرطى سازى عامل را بيان كرد. اسكينر رفتاركرا بود: به اين معنا که محیط و اثر محیط بر فرد را بسیار مهم می‌دانست. به عبارتی رفتارگرایان معتقدند كه .انسان همچون لوحی سفید که محیط به وی و انتخاب‌ها و شخصیت وی شکل می‌دهد

صفحه 25:
۱ en perc eB eee وجودى در خصوص اينكه افراد داراى آزادى :اراده مى باشند. آغاز مى كردد ارزيابى انتقادى رويكرد انسانكرايانه در مقايسه با ساير رويكردهاء به نسبت كمى در زمنیه‌های موجود در روانشناختی مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین. مشارکت آن محدود به زمینه‌هایی .مانند درمان. اختلال. انگیزه و شخصیت بوده است یک دلیل محتمل در خصوص عدم تأثیر رویکرد انسان گرایانه بر روی روانشناسی آکادمیک می‌تواند مربوط به اين حقيقت باشد که انسان گرایی به صورت ارادی و تعمدی یک رویکرد غیرعلمی را برای مطالعه‌ی انسان‌ها اتخاذ می‌کند همچنین زمینه‌هایی که توسط انسان گرایی مورد بررسی قرار می‌گیرند. از قبیل آگاهی و احساسات. برای .مطالعه‌ی علمی بسیار دشوار است

صفحه 26:
وويكرد 1 تکاملی روان شناسى تكامليدر علوم اجتماعى و طبيعى است كه به بررسى صفات روانى نظير حافظه: ادراك و زبان از طريق جشماندازهاى تكاملى نوين مى يردازد. اين شاخه به دنبال شناسايى اين است كه كدام صفات روانى انسانء در نتيجة سازكارى فرگشت پیدا کرده‌اند و به اين ترتیب از نتایج كار كردي انتخاب طبیعی یا انتخاب ۱ كيني اتناك 2 روان‌شناسی فرگشتی رویکردی به نسبت جدید در رولن شناسی است. از این ديدكاهء رفتار انسان و عملکرد ذهنی او به انتخاب طبیعی نسبت داده می‌شود. طبق گفته وود و ایکلی (۲۰۰۲) هروانشناسان فرگشتی, فعالیت‌های مردان در جامعه راء بازتاب رقابتایشان در به‌دست آوردن منابع با هدف جذب زنان می‌دانند.زنان جامعه نیز در جریان تطور زیستیء کسی را به عنوان جفت ترجیح می‌دهند که از عهده تأمينٍ منابع برای آن‌ها و فرزندان‌شان برآید. از این دیدگاه. مردان تمایل دارند برای اطمینان یافتن از قطعیت پدری شان و در نتیجه تأمین منابع برای فرزندان زیستی (حقیقی) شان: بر تمایلات جنسي زنان نظارت و کنترل داشته باشند

صفحه 27:
THE END

صفحه 28:
ما

صفحه 29:
MOHSEN NASIRI PN ‏ال‎ ‎act)‏ اشنا ‎۱۱۰۵۷۱۸۱ ۵ ۰۸ ۶:۳ he ‎

صفحه 30:
طراحى انواع باوريوينت 8 به صورت حرفه اى » نيمه حرفه اى و ساده جهت ارائّه در کلاس» کنقر انس»سمینار و... ‎NOVIN‏ ‏ترجمه مطالبترکی و انلیسی ‎POWER‏ PowerPoint Design Group > =

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان