صفحه 1:
صفحه 2:
لازیر نظر استاد گرامي: جناب آقاي دکتر مجتبوي
لاتهيه كنندكان: كيومرث عيدي و مهدي ضربي
5 لا ردیبهشت 099
32
+# عد 0
صفحه 3:
صفحه 4:
سلسله صفویه
صفویان دودماني ايراني و
شيعه بودند که در سالهاي
00 تا 00000 هجري
شمسي برابر با 49000 تا
6 بر ايران حكو مت
كردند. بنيانكذار آن شاه
اسماعيل صفوي و آخرين
يادشاه صفوي سلطان حسين
بود كه در سال 00000 ه.ش.
از افغان ها شكست خورد.
صفحه 5:
Sa
٠ صفويان آيين تشيع را در ايران
کسترش دادند و لن را که مهمترین
عامل ييوند ايرانيان بود به عنوان ا
همبستگي ملي ایرانیان برگزیدند. "۳ 0
شیوه فرمانروايي صفوي تمرکزگرا _
و نيروي مطلقه در دست شاه بود. عد يعم
يكي از مهمترين دلايل اهميت
صفويه اين بود بعد از انقراض
سلسله ساسانیان که بیگانگان بر ae
ايان عكرت کر ۱۲۲ 5
صفحه 6:
۰ صفویان همواره بزرگترین سد در
برابر ترکان عتمانی بودند و اندیشهی
بازپسگیری مرزهای هخامنشیان و
اشکانیان و ساسانیان را Gases sat
در جنگهای خود با عثمانیها همواره با
نام ایران میجنگیدند. ترکان عثمانی تا
پیش از بیرون رانده شدنشان به دست شاه
عباس بزركء آذربايجان و قفقاز را به
اشغال درآورده و از مردمان اين منطقه
كشتار فراوانى كردند. صفويان فرهنك».
هنرء موسيقىء معمارى ايرانى و ادبيات
را كسترش مىدادند و سرانجام شاه
ی ۱
A
صفحه 7:
٠ رسمیت مذهب تشیع آئني عشري و اتحاد سیاشی ایران بر
مبناي يكپارچگي مذهب شيعه اماميه اقتضاء ميکرد تا
جنبشي نیز در حوزه فرهنگ تشییع صورت كيرد و حركت
تألیف و ترجمه را تسریم وتقویت بخشد. تا زیر بناي
اعتقادي و فكري و فقهي تشیع را در چارچوب مكتبي با
پشتوانهكلامي و فقهي قوي در ایران عرضه کند و
وزههاي عقيدتي مذهب جدید براي تثبیت و استحکام
۵ 5 الما
صفحه 8:
صفحه 9:
٠ أن آنجا که بیشتر متون و منابع مذهبي شیعه به زبان عربي
بود و نمایندگان فرهنگ شيعي قبل از صفويه عمدتاً عرب
بودند و یا آثار خود را به زبان عربي به نگارش در
ميآوردند در آغاز تشکیل حکومت صفوي ترجمه و شرح
کتب ديني در اولویت اساسي قرار داشت. بنابراین ترجمه و
شرح و تفسیر متون در آثار مزبور عرصه آزموني براي
. . علماي شيعي مذهب بود تا خلاقيت و استعداد خود را در
ne ديني از از me 9 بروز دهند.
: i9
۳ AY a x
صفحه 10:
* با تدوین کتاب هاي چشم گيري در رابطه با تعلیم و تربیت
و آموزش هاي ديني» زمینه براي گسترش این شاخه فراهم
آمد. این کتابها که اکثرا با استنباط از قرلن و استفاده از
احادیث معتبر به رشته تحریر. در آمده بودند» در رابطه ي
استاد و شاگرد» نحوه آموزش»گزینش نوع محتوا تحولي
صفحه 11:
صفحه 12:
۰ یاد دادن و یاد گرفتن در عهد
صفویه صرفا براي قرب به
خداوند بود. هدف مسامانان از
تربيت كودكان اين بود كه
كودكاني معتقد به تشيع و
علاقمند به ائمه معصومين بار
صفحه 13:
هدف
تعلیما علمیه
ید ِ
oe wie
: علوم
۳ 0 در ۴
a ae ۰ 1 ۱
: ۱ | 1 4 .
1 کی >
Eos سیدند
۲ : ها به
ioe
ae 3
Be 7
۳
و 0
5 ۰
صفحه 14:
پیدایش خانقاه
* در قرن اول هجريء
گروهي به نام صوفي
وجود نداشت. این نام در
قرن دوم پیدا شده است و
ظاهرا در همین قرن» این
جماعت به صورت يك
گروه خاص درآمدند.
صفحه 15:
وی دس ره
فرق ههاي صوفیه به اوج خود
رسیدند و در ابتدا که تصوف
گسترش پیدا نکرده بود» شاید
خانقاهي نيز وجود OSI
ولي از هنگامي که :۳
فزوني گرفت خانقاه ها هم به
وجود آمدند
صفحه 16:
* تربیت صوفیه تربيتي عملي و
A
درست نقطه ي مقابل آن تربیت
نظري و عملي بود که در
مدارس صورت مي گرفت .
در
اینجاء خانقاه کاملاً حکم مدرسه
البان_را داشت
x, 0
صفحه 17:
مدارس صفویه
٠ از ميان مدرسه هاى قديم
مدرسه ملا عبدئّه (م ۱۰۲۲ه)
از دوران شاه عباس بزرگ
است که یهد ۱ ۲
است . در عهد شاه عباس دوم
دو مدرسه به نام جده ی بزرگ
و جده ی کوچک در سالهای
۸ و ۱۰۵۹ بنا شد .
صفحه 18:
* بعضی از مدرسه ها و مسجدها
به اختصاص برای عالمان
همزمان پادشاه بنا شده است
مانند مدرسه ی ملاعیدالّه
مسجد شيخ لطف الله و مسجد
cle آقا رحیم ارباب و مسجد
قاضی هندی و مدرسه صدر و
مدرسه ی صدر خواجو و...
صفحه 19:
۰ از مدرسه های معروف دیگر
که در عهد صفویان ساخته شد
مدرسه نواب است در OWLS
نادری مشهد که در دوران
سلطنت شاه سلیمان به سال
۶ بوسیله میرزا صالح
نقیب رضوی بنا گردید .
صفحه 20:
* تقيد به تشيع اثني عشري: از شروط اصلي براي یک
مدرس تقید به آیین تشیع اثني عشري بود. چرا که مدارس
مكاني براي ترويج و تبليغ اين آيين هم به شمار میرفت.
٠ تسلط بر علوم ديني: مسلم است كه شرط اول مدرس بودن»
اشرياف بر علومي است که قصد تدریس آن را دارد.
صفحه 21:
صفحه 22:
حضور در مدرسه: غالبا واقفان مایل بودند که مدرسان در
مدرسه اقامت کنند» اگر چه آنان نمیتوانستند مدرسان را
مانند طلبهها ملزم به چنین كاري بکنند ولي دست کم اتاقي
در مدرسه جهت مدرس در نظر گرفته میشد که علاوه بر
آن که در اين اتاق به طلاب درس میداد گاه شب را نیز در
آن بیتوته میکرد.اما حضور دایم مدرس در روز الزامي بود
در واقع او نمیتوانست بدون دلیل از مدرسه غیبت کند
* He
co زا
A Aree “a
صفحه 23:
صفحه 24:
* گفته شده که مدارس نظارتي بر پیشرفت تحصيلي محصلان
خود نداشتند و افراد مختلف با استعدادهاي متفاوت در کنار
هم به تحصیل مشغول میشدند و گاه برخي عمري را در
مدرسه سپري میکردند بدون آنکه پیشرفت محسوسي داشته
باشند. واقف مدرسهي امامیه شیراز در حین شروط خود قید
کرده است که: «هر یک از طلبه که به قدر هفت سال در
ee سساو
ee ere :
صفحه 25: