صفحه 1:
صفحه 2:
تعلیم یا آموزش (۲31۳۱۳9)
دانشمندان معتقدندکه آموزش تنها وسیله ای است
که انسان در اختبار دارد وبه کمک آن می تولند به
زندگی روزلنه و حرفه ای خهیش ینگ مثبت بدهد لين
واه در لغت نامه دهخدابه معنی آموختن. آگاهانیدن»
کسی را چیزی آموختسن, آموزانیدن و... آمده
است.لغت نامه معین:یاد دادن,
صفحه 3:
آموزش بهمعنی آموختن. یاددادن و
تعلیم میباشد. آموزش تجربهای است
مبتنی بر یادگیری و بهمنظور ایجاد تغییرات
نسبتا پایدار در فرد. تا او را قادر به انجام
کار و بهبود بخشی تواناییهاء تغییر
مهارتها, دانش, نگرش و رفتار اجتماعی
نماید..
صفحه 4:
تربیت یا پرورش(/0۵60139092)
درلغت نامه دهخدا به معنی پرورانیدن؛
پروردن؛ پروردن و آموختن معنی شده است.
درلغت نامه
را به کسی آموختن.
) پروردن ۲)ادب واخلاق
صفحه 5:
۱
ا ا لك
اا ا ل و
Peak) ا ا ا ا ل
بر فلسفة ٠ وإن اشالشى ١ اقتصضاد و
زيست شناسى است .
صفحه 6:
و و ۱ اع
داراى ل 0 ote
وی عم باه
صفحه 7:
تربیت از سویی هنر است چون در آن
توجه به لطافت ها و ريزه كارى
هابراى دوباره ساختن ضرورى است.
خدمت است به خود و به جامعه
انسانی وبه می وان ۶و۶
را موجودی مفید ساخت.
صفحه 8:
تفاوت تعلیم با تربیت
تعلیم و تربیت از جهات گوناگنی با یکدیگر
تفاوت دارند:
۱- دامنه و قلمرو: قلمرو تربیت گسترده است و
همه جانداران را دربرمیگیرد. اما قلمرو تعلیم.
جاندارانی هستند که دارای درک و شعور
میباشند.در میان جانداران. تنها انسان است. که
دارای درک و شعور واقعی است.
صفحه 9:
5 et
۲- اهداف: تربیت دارای اهداف گستردهای
است. زیرا به تمامی جنبههای جسمی و
روحی انسان توجه دارد. اما تعلیم. تنها به
جنبه عقلانی و فکری انسان میپردازد و با
پرورش آن قدرت بادگیری و ابتکار فرد را
بالامی برد.
صفحه 10:
wus که متیبی استعدادهای ذاتیاش رابه
صفحه 11:
nae شرلیط تربیت به مرلنب از تعلیم
ee edie ae eS ey «ee ere)
ocr ee cal ۱
پرورش متوبی, از سوبی بلید تملمی شرلیط رشد را
cen wy yen reel arn el) 5
دقت. پشتکار. و ... را به اندازه لازم دارا باشد.
صفحه 12:
(instruction) G45. 3:
فرهنگ دهخدا:درس دادن
Ok
.«فرهنگ معین:درس دادن
صفحه 13:
از تدریس تعریف sly
تلفی اراثه شده است:
*بیان صریح معلم درباره ی
azul باید فراگرفته شود.
**همورزی متقابل ow
معلم,دانش آموز ومحتوا.
پراساس مجموعه
تعاريی ف:«فعاليتى
تعاملی»هدفمندومنظم بین
معلم ودانش آموز به
منظورتسهیل ادگیری
است».
صفحه 14:
رابطه تدریس وآموز
تدریسبه آن قسمت از فعالیت های آموزش کهبا
حضور معلم در کلاس درس
شود و تدریس بخشی از آموزش است. آموزش
اق می افتد اطلاق
با سا مر بای درد سر بسن
آموزش است ولی هر آموزش را نسی توان
نامید.
صفحه 15:
#مفهوم یادگیری:
إيكى از عناصر مهم هر نوع تربيتى
يادكيرى ١ ت. يادكيرى در تمام طول
زندكى انسان جارى است. توجه به اين
مقوله و شناخت کامل gl مارا کمک می
کند که بهتر نیز آموزش دهیم چون نهایتا
هدف آموزش با تربیت" یادگیری است.
صفحه 16:
مجك كن" اع اه هر ۳۳۳۳ >>>
مفهوم بادگیری 6۵۲9109 را می توان به صورت های
مختلف تعریف کرد :
مردم عادی و بسیاری از معلمان . یادگیری را عبارت از کسب
اطلاعات پا معلومات و مهارت ها می دانند ( شریعتمداری ,
۷ (ص ۳۱۵ ) و ( شعبانی ۱۳۷۱۰ :ص ۱۰).
نظریه پردازان یادگیری معتقدند . یادگیری چیزی است که در
نتيجة تجارب معین صورت می پذیرد ( السون و هرگنهان
۸ (ص ۳۹).
ل ص
صفحه 17:
* dee, “oe
معروف ترین تعربف برای یادگیری
عبارت است از: " بادگیری به فرایند ۲
جد ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتاریا بو 5
نوان رفتاری که حاصل تحیبه اس کت
۱
۱
ظ
|
|
می شود و نمى.توان لن را به حالتهاى ۱
2 موقتى بدن مانند آنجه بر اثر بيمارى' 7
ras
خستکی یا داروها پدید می ید نسبت
داد. "(به نقل از سیف۸۰ ۱۳)
be | a سك
صفحه 18:
ا ل ۱
ا ا ل ل ل ل ل
Tele did ل لل الا ال
توصیف کردیم. در این تعامل. معلم با برنامهریزی تلاش
مى كند شرليط مطلوب را براى تغيير بوجود آورد؛ بنابرلين»
Se Ree er RES ee Teoh)
Shelley eRe ce Decree hed ل
صفحه 19:
صفحه 20:
رترب در
راموزش نیازهای
پادگیری را رای تاشن Geel
مشخص می کنند.اما در
یادگیری خود فراگیرنیازهایش
را می فهمدو از تعقیب ورفع
آن ها لذت می برد.
صفحه 21:
و آموزش هميیشه به
ما منبع en دربا د كبرى
همه ی منابع اد
en وجوددارد
درآموزش محتوا وزمان آن را
Sele DCm ere 1
۳
صفحه 22:
)Suggestional_i( |
۳ فرهنگ دهخدا:چیزی را در ذهن و
4 | فکر کسی حقیقت جلوه دادن . کسی
* را به چیزی معتقد کردن .
0
صفحه 23:
ن »پذیرش یک فکر یا یک باور بدون
چرابی.در تلقین .سوژه بدون اینکه در مورد
القائات انجام شده چون و چرا کند آنرا می
پذیرد بسیاری از ویژگیهای شخصیتی انسان
حاصل تلقین است.ما از کودکی تا کنون در
معرض انواع تلقینات اطرافیان خود بوده ایم.
صفحه 24:
نام
۱ **تفاوت تل a ين
وآموزش: ر
#درآموزش به فراگیران فرصت تجزیه
وتحلیل آموخته هاءکاوش ویرسشگری
درموردا-ن ها داده مى شود ولى 4
درتلقین هدف این است که فراگیران 1
انديشه ی موردنظر را حفظ کرده
wanes, تجزيِة وتحلیل تکرارکنند واز اين
Gap لن هطلب ]| درسرشت خود
ZA کر نهادينة کتند.*
صفحه 25:
ات
هر تجربه آموزشى را كه 5
A eee Se)
توان کارورزی نامید و
همین تركيب است كه
نج را به ابزاری
به فرد براى
) ( كتكاش Career (Ge eer
(Exploration | 201 لك كند.
صفحه 26:
اصل کلمه کارورزی به
واه (کارورز) we
گردد و به فردی گفته می
۰ شود که در حین تحصیل
| در آموزش عالی و ب
بلافاصله بعد از پایان
دوران تحصيل تنها با 14
هدف کسب تتجربه و 35
مهارت کاری و عملی در ۰
; کار مى شود. ‘ 1
ال 11 یب باتک Tas ا
صفحه 27:
کارورزی می تواند برای افراد
حالت اجباری يا اختیاری داشته
باشد. يعنى کارورز گاهی اوقات
بايد براى كذراندن دو يا سه
واحد درسی در دانشگاه مه دوره
کارورزی روی بیاورد و یا اینکه
خودش به طور داوطلبانه در یک
واحد صنعتی يا اداری مشغول
کار شود.
صفحه 28:
موز كردن نرم كردن .
yg! yu ee gles
دن ea ی است كه
صفحه 29:
صورت مى كيرد ولك Deel
eee
کردن صرفا از طریق
علي كردن صورت مى كيرد
نجام مى شود ومحدود
طى كردن نيست.
صفحه 30: