پزشکی و سلامت بیماری‌ها

تغذیه سالم و رژیم های غذایی

taghzie_salem_va_rejimhaye_ghazaee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تغذیه سالم و رژیم های غذایی”

تغذیه سالم و رژیم های غذایی

اسلاید 1: تغذیه سالم و رژیم های غذاییدکتر احمد رضا درستیمتخصص تغذیهمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسلاید 2: مواد مغذی مورد نیازآبانرژیهشت تا ده نوع اسید آمینه ضروری و همچنین اسیدهای آمینه غیر ضروری موجود در پروتئینهااسید های چرب ضروریمقدار كمی كربوهیدراتسیزده نوع ویتامینهیجده عنصر موجود در نیمه فوقانی جدول تناوبی (علاوه بر هیدروژن، كربن، نیتروژن، و اكسیژن)این مواد مجموعا بیش از ٤٠ ماده مغذی را تشكیل می دهند.

اسلاید 3:

اسلاید 4: نان و غلات (۱۱ - ۶ سهم)؛ هر سهم می تواند شامل باشد بر:۱ برش نان تست یا نان سفید کوچک یا نصف نان همبرگر۴ - ۳ کراکر کوچک یا ۲ کراکر بزرگنیم فنجان غلات پخته مثل برنج یا ماکارونی۳۰ گرم غلات آماده مصرف صبحانه (مثل کورن فلکس)سبزیها (۵ - ۳ سهم)؛ هر سهم شامل:نیم فنجان سبزی پخته یا خام خرد شده یا آب سبزی۱ فنجان سبزی برگی خام مثل کاهو یا اسفناجمیوه ها (۴ - ۲ سهم)؛ از قبیل:۱ سیب یا موز کوچک یا پرتقال یا یک برش خربزه یا هندوانهنصف گریپ فروت یا نیم فنجان میوه پخته یا کنسرویسه چهارم فنجان آب میوهیک چهارم فنجان میوه خشک شدهلبنیات (۳ - ۲ سهم)؛ مثل:یک فنجان شیر یا ماست و یا ۴۵- ۳۰ گرم پنیرگوشت ها، تخم مرغ، حبوبات (۳ - ۲ سهم)؛ از قبیل:۲۷۰- ۱۵۰ گرم بی چربی (بجای هر ۳۰ گرم ۱ تخم مرغ یا نیم فنجان حبوبات پخته)

اسلاید 5: روغن های حیوانی:از آب کردن پی و دنبه و یا از کره تهیه می شود.در دمای معمول جامد است و به همین ترتیب در بدن هم در رگها رسوب می کند.مقداری کلسترول با خود وارد بدن می کند که در دراز مدت سبب کمک به افزایش کلسترول خون می شود. کلسترول اضافی هم دیواره سلولها را سخت می کند و به افزایش فشار خون دامن می زند.انرژی بالایی را به بدن وارد می کند که در مواقع عدم نیاز سبب چاقی می گردد.

اسلاید 6: نوشابه ها و هله هوله:اسید فسفریک افزوده شده به نوشابه برای بدن سمیت داشته و به همراه اسید کربنیک از جذب کلسیم جلوگیری کرده موجب پوکی استخوانها می شوند.در یک بطر ٣٣۰ میلی لیتری حدود ۴۰ گرم شکر وجود دارد که انرژی بسیاری را به بدن وارد می کند.برخی رنگهای مصرفی (گرچه ممکنست اکنون بی خطر معرفی شده باشند) در دراز مدت موجب حساسیت و دیگر مشکلات می شوند.مصرف چیپس و پفک علاوه بر وارد کردن مقدار زیادی نمک، رنگ صنعتی و روغن نامناسب به بدن، از مصرف غذاهای مفید جلوگیری کرده و به چاقی کودکان کمک می کند.

اسلاید 7: عوارض کمبود یا اضافه دریافت مواد غذاییکمبود مصرف هر یک از مواد غذایی بعلت کمبود های ایجاد شده در دریافت املاح، ویتامین ها، انرژی و پروتئین موجب آسیب های جسمی و ذهنی و کندی یا توقف رشد می گردد.در حالیکه کمبود انرژی موجب لاغری و آسیب به ارگانهای بدن میشود، اضافه دریافت انرژی هم می تواند موجب تجمع چربی در بدن و چاقی گردد که خود عوارض متعددی را بدنبال دارد

اسلاید 8: کم خوری مفرطبدن انسان علاوه بر نیاز به انرژی برای زنده ماندن و انجام فعالیت های روزمره، به پروتئین ها نیز برای ساخت سلولهای جدید (جایگزین سلولهای مرده و نیز سلولهای اضافه در زمان رشد و نمو) نیاز دارد. اگر مقدار انرژی که از کربوئیدرات ها و چربیها به بدن می رسد کافی نباشد، بدن به ناچار به سوزاندن پروتئین های با ارزش بدن روی می آورد.افرادی که در اثر داشتن رژیم های غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می دهند، در واقع تاحدودی گوشتهای خود را از دست می دهند. لازم به ذکر است که پروتئینی که در بدن از بین برود ممکنست مدتها وقت و غذای مناسب لازم باشد تا بتواند دوباره جایگزین شود.

اسلاید 9:

اسلاید 10:

اسلاید 11: پرخوریبرخی از افراد در شرایط معمول اقدام به خوردن مقدار بیش از نیاز مواد غذایی و بویژه غذاهای چرب و شیرین می نمایند و یا شیرینی فراوانی مصرف می کنند. دیگرانی نیز هستند که به دلیل اقدام به رژیم های نامناسب قبلی، بدنشان به حالت قحطی عادت کرده و بنابراین مقدار انرژی پایه مورد نیاز خود را کاهش داده است. این افراد غذای خورده شده را بیشتر و بهتر جذب می کنند و نیازشان به انرژی نیز کمتر است و در نتیجه با خوردن غذا حتی در حد کم نیز دچار چاقی می شوند.

اسلاید 12:

اسلاید 13: تنوع غذاییاگر بطور مداوم و هر روز تنها غذاهای خاصی (از هر گروه مواد غذایی هم که باشند) مصرف شوند، تمام نیازهای غذایی فرد برآورده نمی شود بلكه باید انواع مختلفی از غذاهای هر ۴ گروه مواد غذایی مصرف شوند.مواد مغذی موجود در غذاهای مربوط به هر گروه غذایی تفاوت زیادی دارند؛ مقدار ویتامین C موجود در میوه ها از مقدار جزئی (در میوه های خشك شده، نخودخام، و انجیر) تا ١٥٠-١٤٠ میلی گرم به ازای هر ١٠٠ گرم برای كشمش سیاه دارد. با دریافت انواع مختلفی از غذاهای هر گروه مواد غذایی، احتمال دریافت سموم طبیعی كمتر می شود. افرادی كه انواع متنوع تری از غذاها را مصرف می نمایند، شانس كمتری برای دریافت مقادیر زیان آور سموم طبیعی موجود در بعضی از غذاها را دارند.

اسلاید 14: مصرف مکمل همراه با رژیماغلب مردم به مكمل های تغذیه ای نیاز ندارند ولی استفاده از مكمل های آهن برای زنانی كه دچارخون ریزی زیاد قاعدگی هستند می تواند مفید باشد. زنان باردار یا مایل به بارداری روزانه ٤٠٠ میكروگرم فولیك اسید دریافت كنند و غذاهای غنی از فولات را مصرف نمایند. افراد سالمند خانه نشین یا آنها که لباس ضخیم می پوشند مقدار ویتامین D حاصل از تابش نور خورشید بر روی پوست آنها کافی نبوده و روزانه ١٠-٧ میكروگرم ویتامین D دریافت نمایند. زیر ٥ ساله ها قطره های ویتامینی را هنگام نیاز مصرف کنند.افراد قبل از دریافت مكمل، با متخصص تغذیه مشورت كنند.

اسلاید 15: کاهش چاقی، دیابت، فشارخون، کلسترول، بیماری های قلبی واختلالات دستگاه گوارش بوسیله:افزایش حجم مدفوعتغییرسرعت حرکت وزمان توقف مواد در دستگاه گوارشکاهش سرعت جذب گلوکزکاهش جذب کلسترول بویژه توسط پکتین و صمغ های گیاهی موجود در جو دوسر، حبوبات هویج و میوه هامصرف ۱۰۰ گرم جو دو سر روزانه باعث کاهش کلسترول به میزان ۱۳در صد می شود.اهمیت فیبر موجود در غذاها

اسلاید 16: نقش پروتئین در بدنتعادل اسید و بازآنزیم هاهورمون هاغشای پلاسماجزء اصلی ساختمان بافت ها (آنابولیسم)حاملآنتی بادیتنظیم کننده تعادل الکترولیت ها و مایعات

اسلاید 17: ماراسموس

اسلاید 18: كواشیوركور

اسلاید 19: مصرف بیش از اندازه پروتئینبیش از ۳ برابر RDA اثری بر عملکرد ورزشی ندارد.پروتئین اضافی: به مصرف انرژی می رسد.به صورت چربی ذخیره می شود.به مصرف ساختن برخی مولکول های دیگرمی رسد.بار اضافی بر کلیه و کبد دارد.مصرف دراز مدت باعث افزایش دفع کلسیم و پوکی استخوان می شود.معمولا غذاهای پر پروتئین حاوی چربی زیاد نیز می باشند.

اسلاید 20: ویتامین Aشاخص ترین عملكرد ویتامین A، نقش آن در بینایی، هنگام تاریكی است بدین صورت كه ١١- سیس رتینالدئید با پروتئینی خاص بنام ردوپسین در رنگدانه حساس بینایی موجود درسلولهای میله ای شبكیه تركیب می شود.در برخی از كشورهای در حال توسعه شب كوری دركودكان دچار كمبود ویتامین A وجود دارد.در كمبودویتامین A بافت پوششی ملتحمه چشم دچار تغییر شكل (کراتینیزه) شده و تولید موكوس كاهش می یابدكه در نتیجه منجر به بیماری گزروفتالمی می گردد که سبب خراش ملتحمه و در ادامه موجب کوری فرد می شود. سایر بافتهای پوششی از جمله بافت ریه به طور مشابه متاثر شده و مقاومت آنها نسبت به عفونت كاهش می یابد.

اسلاید 21: کراتومالاسی و افتادگی عدسی در کمبود ویتامین A

اسلاید 22: علایم مسمومیت ویتامین Aخشکی مخاط بینیخشکی، سرخی، فلسی شدن پوستپوست انداختنریزش مو و شکنندگی ناخنهاسردرد و استفراغبزرگ شدن و عملکرد غیر طبیعی کبددرد و شکستگی استخواننقص در تولد (Birth defect) دریافت بیش از IU ۱۰۰۰۰ برای زنان باردار بویژه ترم اول ممنوع است

اسلاید 23: کمبود ویتامین Dریکتز (Rickets یا راشیتیسم):اختلال در معدنی شدن استخوانعلایم:پا پرانتزیبرآمدگی در نوک استخوان ساق پادنده های تسبیحیسینه کبوتریبرجستگی در جمجمهدرد و حساسیت عضلانی، بزرگ شدن مچ دست و زانو

اسلاید 24:

اسلاید 25: منابع ویتامین Dروغن کبد ماهیماهی چرب (ماهی ساردین، هرینگ، ماهی خال مخالی، ماهی تون، و ماهی آزاد یا سالمون)محصولات غنی شده با ویتامین Dکره، خامه، جگر، زرده تخم مرغ ( به میزان کمتر)نور خورشیداین ویتامین بسیار پایدار است و با گرم کردن و نگهداری از بین نمی رود

اسلاید 26: اهمیت صرف صبحانهحدود ٢٠تا ٢٥ درصد انرژی روزانه باید از طریق صبحانه تامین گردد.نخوردن صبحانه باعث کاهش قند خون و کاهش توانایی مغز برای یاد گیری میگردد.کودکانی که صبحانه نمیخورند در انجام تکالیف ریاضی کارآیی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش پیدا می کند.

اسلاید 27: میان وعده ها١-کودکان سنین مدرسه علاوه بر سه وعده اصلی به میان وعده هم نیاز دارند.٢-ذخیره گلیکوژن در این دانش آموزان فقط برای ٤ تا ٦ ساعت کافی است.٣-میان وعده نباید بعنوان یک وعده اضافی در نظر گرفته شود.۴- میان وعده های مناسب عبارتند از: انواع میوه، انواع ساندویچ های خانگی، و خشکبار( نخودچی و کشمش٠٠٠)

اسلاید 28: اثرات نوشابه بر دریافت مواد مغذی نوجوانان

اسلاید 29: اهمیت تغذیه مناسب مادراندر ۲ ماهه اوّل بارداری، تمایز جنینی اتفاق می افتد و اسكلت، سیستم گردش خون، سیستم تنفسی، سیستم عصبی، كلیه ها و پوست تكامل می یابند.مشكلات تغذیه ای ازجمله كمبود دریافت مواد غذایی و یا مسمومیت های غذایی در این دوران می توانند در تكامل جنینی اختلال ایجاد كنند و این درحالیست كه ناهنجاری های جنینی ایجاد شده به احتمال زیاد دائمی خواهند بود.نوع و مقدار دریافت مواد غذایی توسط مادر در ماه های بعدی بارداری نيز بر رشد و سلامت جنین و سلامت مادر، تاثیر مستقیم دارد. افزایش وزن مادر در بارداری از شاخص های معتبر كنترل وضعیت تغذیه اوست.

اسلاید 30: مرگ ناشی از بیماری كرونر قلب (CHD) در افرادی كه وزن موقع تولد آنها كمتر بوده، ولی به موقع (در ترم) به دنیا آیند، شایعتر است.كودكان با وزن كم هنگام تولد در میانسالی مبتلا به پرفشاری خون و دیابت غیر وابسته به انسولین می شوند.با وجود اینکه تغذیه خوب برای زنان جوان در زمان قبل از بارداری و در طی آن اهمیت دارد، ولی زنان باردار نیاز به خوردن غذا به میزان دو برابر ندارند.بارداری در زنانی كه در دوران بارداری اضافه وزن یا بی اشتهایی عصبی دارند و همچنین مادرانی كه هنوز در حال رشد هستند، مشکلات بیشتری داشته و این زنان نیاز به مراقبت تغذیه ای ویژه ای دارند.

اسلاید 31: انتخاب جنسیت کودک از طریق غذا اگر لارو کرمهای دریایی در آبی که به آن پتاسیم افزوده شده قرار گیرند بیشتر نوزادان نر می شوند در حالیکه اگر آب قلیایی و غنی از کلسیم باشد، اغلب نوزادان ماده می شوند ولی در آب دارای تعادل یونی در دو جنس تعادل وجود دارد.ظاهرا نسبت پتاسیم به کلسیم و منیزیوم اهمیت دارد بطوریکه با افزایش پتاسیم و سدیم اکثر نوزادان نر، و با افزایش کلسیم و منیزیوم اکثر آنها ماده می شوند.در مطالعه ای گوساله های ۹۰ % گاوهایی که در محیط آکنده از دود پتاسیم بودند و غذای غنی از کلسیم مصرف می کردند نر شدند. مشابه همین نتایج در مطالعات انجام شده روی زنان کانادایی بدست آمده است. بنظر میرسد که تغییر یونها موجب تغییر تمایل غشای اوول می شود.

اسلاید 32: برای موفقیت لازمست حداقل در پریود ماهانه قبل از بارداری رژیم پرسدیم و پتاسیم برای پسرزایی، و رژیم پرکلسیم مثل لبنیات و فقیر از سدیم و پتاسیم برای دخترزایی شروع شود و با جدیت پیگیری شود. در مواردی از قبیل فشارخون بالا، ناراحتیهای قلبی و نارسایی کلیه مصرف رژیم پسرزایی (بدلیل سدیم بالا) ممنوع است. در عوض به هنگام وجود اختلالات عصبی، بالا بودن کلسیم خون و نارسایی کلیوی هم رژیم دخترزایی نباید تجویز شود. در کل این گونه تغذیه لطمه زننده استذکر این نکته ضروری است که مطالعات انجام شده روی خوکها این نظریه را تایید نکرده است و قراردادن آنها در محیط پرپتاسیم و مصرف غذای پرکلسیم نتوانسته نسبت جنسی را در متولدین تغییر دهد. مطالعات جدید نیز کلا این روش ها را مورد تردید جدی قرار داده است.

اسلاید 33: تاثیر رژیم غذایی بر روی جوش صورت حدود ٨٥% از افراد گاهی در طی دوره نوجوانی جوش صورت دارند و بیشتر نوجوانان خوردن شكلات، غذاهای چرب، و نوشیدنی های شیرین لذت می برند. برخی تحقیقات تاثیر منفی خوردن شكلات بر روی جوش صورت را نشان داده ولی هنوز ابهاماتی وجود دارد.در بعضی افراد كاستن از مصرف شیرینی و غذاهای چرب جواب داده و چنین تغییرات رژیمی نيز توصیه می شوند. گزارش شده كه دریافت روی، چربی های حاوی PUFA، و ویتامین A سبب بهبودجوش صورت می گردند. بنابراین می توان به نوجوانان توصیه كرد كه غذاهایی از جمله گوشت و نان از آرد كامل، مارگارین یاروغن مایع خوراكی (حاوی PUFA)، و هویج یا جگر (حاوی ویتامین A) مصرف نمایند.

اسلاید 34: رژیم هایی كه می توانند خطرناك باشند“پروتئین مایع” همراه گرسنگی: در اواخر سال ١٩٧٠ در آمریكا استفاده از این نوع رژیم به علت ایجاد آریتمی قلبی، منجربه مرگ حداقل ٦٠ نفر از افراد بدون سابقه بیماری قلب گردید.پروتئین “پرولین” محصولی ازعصاره چرم گاو است كه فاقد چندین اسید آمینه ضروری می باشد. گرسنگی طولانی با یا بدون مصرف مكمل های پروتئینی (حتی انواع با ارزش بیولوژیكی بالا) فرد را در معرض خطر آریتمی ناگهانی و كشنده قرار می دهد. این روش موردانتقاد بوده وکنار گذاشته شده است.

اسلاید 35: رژیم های Zen macrobiotic: این نوع رژیمها شامل ده سطح هستند. بالاترین سطح حاوی ١٠٠% غلات است وتوصیه شده كه همراه با مقدار خیلی كمی مایع مصرف گردد. دریافت این نوع رژیمها منجر به اسكوربوت، آسیب عملكرد كلیه، آنمی، كاهش سطح كلسیم خون و لاغری مفرط می گردد كه دربعضی موارد كشنده است. انجمن پزشكی آمریكا مصرف این نوع رژیمها را نامناسب می داند.انقلاب رژیم دكتر اتكینز (Atkins): در این نوع رژیم حداقل مقدار دریافت كربوهیدرات توصیه شده است. با مصرف این نوع رژیم، اجسام كتونی در بدن تشكیل شده و سطح چربی پلاسما افزایش می یابد. انجمن پزشكی آمریكا مصرف این نوع رژیم را نامناسب می داند ولی این كتاب هنوز دركتابفروشی ها یافت می شود و میلیونها نسخه از این كتاب به فروش رفته است.

اسلاید 36: رژیم Beverley Hills: در این رژیم كاهش دهنده وزن باید در ١٠ روز اول فقط میوه های خاصی را مصرف نمود و پس از آن مقداری نان، سالاد و گوشت به رژیم غذایی فرد اضافه كرد. این رژیم غیر علمی بوده و در ژورنال انجمن پزشكی آمریكا از آن انتقاد شده است. رژیم های گیاهخواری مطلق: گياهان حاوی ویتامین ١٢B و D نیستند. با در معرض تابش نورخورشید قرار گرفتن، ویتامین D در پوست سنتز می شود، ولی خطرناكترین عوارض تغذیه ای در رژیم های گیاهخواری صرف، ناشی از كمبود ویتامین ١٢B است. شیرمادران گیاهخوار، دارای مقادیر ناكافی ویتامین ١٢B است مگر این كه مكمل این ویتامین رادریافت نمایند. این ویتامین برای ساخته شدن میلین طبیعی لازم است و سیستمهای عصبی كودكان بویژه به كمبود این ویتامین حساس هستند.تكامل مغزی و حركات غیر ارادی كودكان می تواند آسیب ببیند و ممکنست دچار كومای ناشی ازكمبود ویتامین ١٢B و همچنین كم خونی مگالوبلاستیك شوند.درمان نوزاد باویتامین ١٢B منجر به رشد بالینی و بهبود هماتولوژیك گردیده ولی بهبودی نورولوژیك ندارد.

اسلاید 37: منافع روزه و نکات مورد توجهآیه مبارکه فلینظر الانسان الی طعامه نمایانگر این مطلب است که غذای انسان باید حلال و پاکیزه و مناسب باشد. روزه می تواند به تغذیه مناسب کمک شایانی کند. بدن همواره مقداری چربی بعنوان ذخیره انرژی در نقاط مختلف ذخیره می کند. این چربیها به مرور تغییر رنگ میدهند. در مدت طولانی این چربی ها فشرده شده و احتمال مورد استفاده قرار گرفتن آنها توسط بدن کم می شود. روزه داری به بدن فرصت می دهد تا بدن آنها این چربیهای زمانمند را بسوزاند و پس از پایان دوره روزه داری، بجای آنها چربی تازه و مناسبتری را جایگزین نماید. ضمنا احتمال اضافه وزن کاسته می شود.

اسلاید 38: روزه داری افرادی که شرایط ویژه دارندلا ضرر و لا ضرار فی الاسلام”: اگر فرد بسیار لاغر و یا دارای بیماری لطمه زننده و یا شرایط فیزیولوژیکی خاصی باشد که طبق نظر پزشک، روزه داری منجر به صدمه به بدن او می شود، نمی تواند روزه بگیرد. به تغذیه نوجوانان و تحرک آنها در طول روز باید توجه خاص شود چرا که دریافت ناکافی مواد غذایی می تواند به رشد و نمو آنها لطمات جبران ناپذیری وارد کند. فعالیت شدید منجر به مصرف انرژی زیاد و تعریق فراوان طی روز، می تواند به سوء تغذیه (خفیف تا شدید) منجر گردد.تمام بیماران و حتی افراد به ظاهر سالمی که روزه داری منجر به علائم شدید بدنی از جمله ضعف فراوان در آنها می شود بايد با مشورت با متخصص اقدام به روزه داری نمایند.

اسلاید 39: نکات تغذیه ای مورد توجهدر غذاها علاوه بر مواد سازنده بدن و مواد انرژی زا، مقادیری هم عناصر و همچنین ویتامین های مختلف وجود دارند که جهت فعالیت مناسب و حفظ سلامت بدن ضروری هستند. یک رژیم غذایی مناسب باید تمام مواد را بحد کافی به بدن برساند. یک فرد بزرگسال روزانه به 11-6 واحد غلات، 4-3 واحد سبزیجات، 3-2 واحد میوه ها، 3-2 واحد گوشتها و حبوبات و تخم مرغ، 3-2 واحد لبنیات و کمی از دیگر مواد غذایی متفرقه از قبیل شیرینی ها و تنقلات و نوشیدنی ها نیاز دارد. برای تامین نیاز های هر فرد مقداری از این مواد غذایی بطور روزانه باید دریافت شوند. اگر روزه داری در برخی افراد منجر به کاهش دریافت سبزیجات و یا لبنیات گردد، و یا اگر منتهی به اضافه دریافت شیرینی ها (مثلا زولبیا و بامیه) گردد، تاثیر نامطلوبی بر وضع تغذیه فرد خواهد داشت.

اسلاید 40: کم خواری مفرط در روزه داریبدن انسان علاوه بر نیاز به انرژی برای زنده ماندن و انجام فعالیت های روزمره، به پروتئین ها نیز برای ساخت سلولهای جدید (جایگزین سلولهای مرده و نیز سلولهای اضافه در زمان رشد و نمو) نیاز دارد. اگر مقدار انرژی که از کربوئیدرات ها و چربیها به بدن می رسد کافی نباشد، بدن به ناچار به سوزاندن پروتئین های با ارزش بدن روی می آورد.افرادی که در اثر داشتن رژیم های غذایی نادرست وزن زیادی را در مدتی کوتاه از دست می دهند، در واقع تاحدودی گوشتهای خود را از دست می دهند. لازم به ذکر است که پروتئینی که در بدن از بین برود ممکنست مدتها وقت و غذای مناسب لازم باشد تا بتواند دوباره جایگزین شود.

اسلاید 41: پرخوری در روزه داریبرخی از افراد در شرایط معمول روزه داری به هنگام افطار و تا وقت سحر اقدام به خوردن مقدار بیش از نیاز مواد غذایی و بویژه غذاهای چرب و شیرین و شيرينی ها می نمایند. به این گروه توصیه می شود که در حد مناسب غذا مصرف کنند.دیگرانی نیز هستند که به دلیل اقدام به رژیم های نامناسب قبلی، بدنشان به حالت قحطی عادت کرده و بنابراین مقدار انرژی پایه مورد نیاز خود را کاهش داده است. این افراد غذای خورده شده را بیشتر و بهتر جذب می کنند و نیازشان به انرژی نیز کمتر است و در نتیجه با خوردن غذا در ماه مبارک دچار چاقی می شوند. به این افراد توصیه می شود برای اصلاح وضعیت بدنی خود با متخصصین تغذیه مشورت کنند.

اسلاید 42: ترتیب و دفعات غذاخوردن در روزه داریدر روزهای غیر روزه داری غذای پرحجم و گوشتی ظهر میل شود و صبحانه و شام از غذاهای سبک استفاده شود. داشتن دو میان وعده کمک به کنترل اشتها و متابولیسم کرده و از اشتهای کاذب می کاهد. در روزهای گرم و طولانی سال، توصیه به داشتن دو وعده غذای اصلی (در قالب افطار و سحری) و میان وعده (تا زمان قبل از خواب) در قالب میوه ها و نوشیدنی ها می شود. در ماههای سرد شروع افطار با غذایی سبک مثل نان و پنیر و گردو و سبزی و خرما و شیر مناسب است. شب هنگام، خوردن شامی شبیه به ناهار روزهای غیر روزه داری مناسب خواهد بود. بین این شام و سحری هم میان وعده توصیه می شود.مصرف سحری در همه اوقات بسیار ضروری است که می تواند شامل غذاهای دارای قندهای پیچیده و غیر سرخ کرده و حاوی غلات، لبنیات، کمی سبزیجات و حبوبات باشد.

اسلاید 43: روش افطارشروع افطار با آب گرم و خرما و عدم نوشیدن مایعات سرد و عدم مصرف غذاهای سنگینی مثل برخی آش ها و سرخ کردنی ها توصیه می شوند. اگر غذا بسیار آبکی باشد و نان هم در آن تیلیت شود، و یا نوشیدن مایعات فراوان در طول غذا خوردن موجب کاهش دسترسی آنزیمهای گوارشی به غذاها شده به برخی بیماریها و نارسائیهای گوارشی منجر می شوند. آهسته غذا خوردن و جویدن کافی غذا و لذت بردن از غذا و دست کشیدن از صرف غذا هنگامی که سیری به حداکثر نرسیده، همگی از توصیه های قابل توجه دین مبین و علم تغذیه هستند. مصرف ادویه فراوان علاوه بر ناراحتی های دستگاه گوارش، به تشنگی در طول روز هم دامن می زند. نوشیدن نوشابه های گازدار به سوء تغذیه، افزایش احتمال چاقی و افزایش بیماریهای گوارشی منجر می شود. مصرف غذاهایی از قبیل کله پاچه و سیراب و شیردان هم با وارد کردن مقدار معتنابهی چربی و اسیدهای نوکلئیک به بدن، منجر به مشکلات گوارشی و سلامتی و همچنین تشنگی شدید در طول روز می گردند.

اسلاید 44: خواب، مایعات ویبوست در روزه داریخواب دیر هنگام و نامنظم بویژه در کودکان و نوجوانان می تواند منجر به کاهش قد، چاقی و یا لاغری مفرط و لطمه به سلامتی گردد. برای کودکان حداقل 8 ساعت و برای نوجوانان حداقل 7 ساعت خواب در طول شب (که از اوایل شب شروع شود) توصیه شده است. مصرف بسیار کم و همپنین مصرف فراوان سبزیها تشنگی در طول روز را افزایش می دهند. عدم نوشیدن مایعات کافی، نوشیدن چای و قهوه و کاکائوی فراوان و غلیظ، عدم مصرف و یا مصرف ناکافی میوه ها و سبزیجات، علاوه بر ایجاد تشنگی، ممکنست منجر به یبوست شوند که با مصرف آنها در حد مناسب، این مشکل از بین خواهد رفت. در زمان یبوست علاوه بر مصرف میوه ها و سبزیجات و مایعات کافی، مصرف خیسانده آلو بخارا، انجیر خشک و توت خشک مناسب است.

اسلاید 45: هوشیاری روزه دار ناشی از تغذیه متفاوتهنگام تغذیه خون فراوانی به دستگاه گوارش سرازیر می گردد که به همین دلیل بی حالی و کاهش توان فعالیت فکری اتفاق می افتد. روزه داری با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافی به سراسر بدن بویژه به دستگاه مغزی-عصبی به سلامت بدن و ایجاد فرصت کافی برای فعالیت مناسب و کافی فکری و همچنین عبادات سازنده، به سلامت بدن می تواند کمک شایانی بنماید. نباید تصور کرد که روزه نباید منجر به اندکی بی حالی و احساس گرسنگی شود بلکه این حالات بطور طبیعی در روزه داری در افراد سالم نیز حادث می شوند که باید آنها را تحمل نمود؛ ولی در حالات غیر عادی و یا فشارهای غیر طبیعی ایجاد شده بر بدن، مشاوه با متخصص ضروری است.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید