صفحه 1:
سخنران: دکتر مریم بهنودی
صفحه 2:
#برنامه ریزان آموزشی برنامه واحدی را برای
سراسر کشور و تمامی جنسیت ها طراحی وبه
اجرا می گذارند بدون آنکه برای تفاوت های
فراگیران جایی در برنامه ها در نظر بگیرند در
این برنامه همه فراگیران باید در طی مدتی uate
با حضور درکلاسهای درس و پیروی از روش
سنتی و لد کليشه ای معلم تعداد مشخصى درس ويا
ee ee SS eee ا
صفحه 3:
مدرسه کارخانه صنعتی نیست که دارای
تولیدات یکسان و هم شکل باشد . دانش
اموزان در علایق , استعدادها هوش ,
خلاقیت , تجارب و نیازهای خاص
تشابه حرکتی , غیر خلاق و ملال آور است
دن حالی که جوهره یادگیری بر اساس
ارزش دادن as تفاوت هاست.
رسالت مهم وزارت اموزش و پرورش و
a باید , كشف ادك های
صفحه 4:
©افلاطون معتقد بود كه بين افراد بشر تفاوت
eee يه بايد بر حسب
©افراد در سطوح مختلف هوشی, متفاوت از
©برخى داراى هوش عملى بالايى هستند و
برخى از لحاظ هوش كلامى بالاتر هستند
صفحه 5:
ee (غم,شادی, ترس عصبانیت
7 با نی
رف Sy! (برتوقع. ضعف : 4
پرخاشگری. محافظه
صفحه 6:
صفحه 7:
صفحه 8:
سس
داشت یک ارتباط صحیح با افراد.
مستلزم آشنا شدن با ويزكىهاى
رفتاری انهاست.
#داشت. slo Les مناسب با افراد در
گروه. شناخت صحیح از آنان است.
#وقتی شناخت کلی از افراد پیدا کردیم
قادر خواهیم بود سازگاری مناسبی با
آنها بيدا کنیم.
صفحه 9:
سر
es
واقع گرا
جسنجو
هنری
اجتماعی
قراردادی
Ss se nas eee Se Lacs ae
بهنجار - مضر - اقل عمل - خود معور - انعملاف نايذير compl
صرفه جو - غير شهودى - بى بيرايه -
تحلیل گر - هشیار - منتقد - پیچیده - کنجکاو - مستقل -
روشنفکر - درونگرا - بد بین - دقیق - منطقی - خود دار -
کناره گیر - فروتن - غیر محبوب
مبهم - بی نظم - عاطفی - ابرازگر - آرمانگرا- خیالپرداز -
عملی حور الكيكتة - مسستظل - دروكرا نهددی شار
نايذير - مبتكر - حساس - آزادمنش
مسلط - اهل همكارى - صبور - رفيق - سخاوتمند - امدادكر -
آرمانگرا _ تلقینی - مهربان - مشوق - مسئول - معاشرتى -
مبادى آداب - فقهميده - صميمى
1 ey
انرزى- خود نما - هيجان طلب - برون نكر - عشوه كر - خوش
بين - مطمئن به خود - معاشرتى - ير حرف
محتاط - همرنك - وظيفه شناس - مدافع - كار آمد - انعطاف
نايذير- خود دار - اصولى - مطيع - منظم - بيكير - اهل عمل -
صفحه 10:
تیپ واقع گرا
© سروكار داشتن با اشياء ١ ١
زار ماشتها و حيوانات
© اجتناب از فعاليتهاى آموزشى ويا درمانى است .
© اكتساب صلاحيتهاى عملى , مكانيكى . كشاورزى , الكتريكى و فنى
© كمبود صلاحيتهاى اجتماعى
©1- مشاغلى مانند مهندسى برق كه در آن موقعيتها بتواند فعاليتهاى ترجيحى
خود را انخام دهد ء از فعالیتهایی که مقتضی متفاعل اجتماعی انست , ذوری
کند
2 برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای
واقع گرایانه استفاده می کند .
3- خود را فردی دارای تواناییهای ورزشی و مکانیکی و فاقد توانایی در
ارتباط انسالت می پندارد
4- برای اشیای عینی و خصوصیات شخصی قابل لمس مانند پول , قدرت ,
مقام. ارزش زیادی قایل می شود .
#غیر اجتماعی - مادی - خودمحور - انعطاف ناپذیر - رک - بهنجار - صرفه جو
- اصیل - مصر - غیر شهودی - سرسخت - اهل عمل - بی پیرایه
صفحه 11:
تیپ جستجو گر
بررسی خلاق مشاهده ای , نمادی و منظم پدیده های فیزیکی , زیست شناختی
و فرهنگی به منظور فهم و کنترل اين پدیده ها , و اجتناب از فعالیتهای ترغیبی ؛
اجتماعی و تکراری است .این تنایلات رفتاری به توبه خود متتهی به اکتساب
صلاحیتهای علمی و محاسباتی و کمبودی در قابلیتهای ترغیب کننده می شود .
1- مشاغلی که در آن موقعیتها بتواند به فعالیتهای مرجح میادرت ورزد و از
فعالیتهایی که مقتضی مشاغل متهوراته است دوزی کتد .
2- برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای
جستجوگرانه استفاده می کند .
3 خود را فردی محقق بروشتفکر دارای تواتاپیهای غلمن و فاقد توانایی
رهبری می پندارد .
4 برای علم ارزش قائل می شود .
۰
تحلیل گر - مستقل - منطقی - هشیار - روشنفکر - خوددار - منتقد - درون نگر
- کناره گیر - پیچیده - بدیین - فروتن - کنجکاو - دقیق - غیر محبوب -
صفحه 12:
لوو سس
تیپ هنری
, فعالیتهای پیچیده , آزاد و غیر منظم که شامل سر و کار داشتن با مواد فیزیکی ٩
کلامی یا انسانی برای خلق اشکال یا محصولات هنری و نوع بیزاری از فعالیتهای
اشکار , تغازمان یافته و مرت است . این تمابلات رفتاری به نویه خود منتهی به
تويستدكى و كفيودى دن ٠ تفايش ٠ اكتساب صلاحيتهاف هنرى:: زيان ::موسيقى
. صلاحيتهاى نظام تجارى يا ادارى مى شود
1 مشاغل با موفعیتهای هبریی را تزجیج من دهد كه در آن:موقعيتها عواتد به
فعالیتهای مرجع مبادرت ورزد و از فعالیتهایی ه مقتضی مشاغل یا موقعیتهای
گراردادی است دوری
8 برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای هنری
استفاده می کند .
*3. خود را فردی مبتکر , ابراز گر , شهودی , سازش ناپذیر , درون نگر , مستقل ,
با , داراى توانايى در زمينه هاى هترى ٠ موسيقى , بازيكرى ؛ نوسندگی و
گویندگی می پندارد .
برای کیفیات مربوط به زیباشناسی ارزش قائل می شود .
© مبهم - خیالپرداز - شهودی - بی نظم - غیر عملی - سازش ناپذیر - عاطفی - خود
اك كن د Sa lee Je ees درون گر رادم
صفحه 13:
تیپ اجتماعی
#اداره کردن دیگران به منظور آگاهاندن , تعلیم , رشد , درمان یا راهنمایی
آنان. اجتناب از فعالیتهای صریح , مرتب و سازمان یافته که به مواد , ابزار
یا ماشینها مربوط باشد . این تمایلات رفتاری به نوبه خود منتهی به اکتساب
صلاحیتهای روابط انسانی مانند صلاحيتهای میان فردی و اموزشی و کمبودی
در صلاحیتهای دستی و فنی شود .
انجام فعالیتقایی که ترجیح می,دهد میادرت هرزد و از فعالیتهای که
مَقتضی مشاغل واتع گراباتم است دورف كيد ١
2° برای حل مشکلاتی که در کار و محیطهای دیگر وجود دارد از صلاحیتهای
متهورانه استفاده می کند .
6. خود را فردی پرخاشگر , محبوب , مطمئن به خود , معاشرتی , دارای
توانایی رهبری , سخن گفتن می پندارد .
#. برای پیشرفت اقتصادی و سیاسی ارزش قائل می شود .
® مسلط - امدادگر - مسئول - اهل همکاری - آرمان گرا- معاشرتی - صبور -
مبادی آداب - رفیق -مهربان - فهمیده - سخاوتمند - مشوق - صمیمی -
صفحه 14:
تیپ متهور
©اداره كردن ديكران براى تحصیل اهداف
سازمان يا به دست آوردن درآمد اقتصادى
#بیزار نسبت به فعالیتهای مشاهده ای , نمادی و
سازمان یافته
© رهبرى ميان فردى , تشویق در پیشبرد برطرف
نمودن كمبودهاى علمى
#زیاده طلب - با انرژی - عشوه گر - ماجراجو -
خودنما - خوش بین - خوشخو - پرهیجان -
مطمئن به ۳ ار ب - طلب - معاشرتی
és mae ek
۱ ort age rian Peg از
صفحه 15:
تفاوتهای فردی ۰ اموری مهم هستند که نادیده
گرفتن آنها نقصانی جبران ناپذیر در ساختار پرورشی
و اموزشی مدارس ایجاد میکند.
#معاينه بيش از ثبت نام نبايد سرسرى و بدون توجه
صورت كيرد. بعد از فهميدن مشكلات كودك نبايد
تسليم خواهش يدر و مادر كودك مبنى بر ثبت نام
كودك شده ء ابتدا بايد اقدامات درمانى يا بيشكيرى بر
روى كودك انجام شود و بعد ثبت نام صورت US
صفحه 16:
ال سح و
علل فردی افت تحصیلی
©1) هوش
© 2) رابطه معلم و دانض 1 >
© 3) ميل و انكيزه ۲
© 4) آشفتكيهاى عاطفى و ل
© 5) بلوغ
© 6) نارساييهاى جسمى
© 7) فراموشى
صفحه 17:
انو اع دانش آموز زان
#دانش آموزان بدون دردسر 5
#دانش آموزان پر جنب و جوش و کمی خود مرکزبین
#دانش آموزان پر دردسر
صفحه 18:
سح کت SS
ا «ls ۰
دانش آموزان بدون دردسر
درس خوانند
© وقتشناسند
©بىآزارند
#دارای دوستانی معدود و مانند خودشانند
سر بزیرند
#سوا ال نمیپرسند
#تکالیفشان را انجام میدهند
#برای امتحان دلشوره زیادی دارند
8 هیچ رقابت قابل ملاحظهای بین آنها دیده نمیشود
#در هیچ گروهی عضو نمیشوند
اوقات فراغت را درس میخوانند تا عقب ماندگی ایی را که به رغم خود دارند»
جبران کنند.
صفحه 19:
دانش آموزان پر جنب و جوش
© هنكام ورود به كلاس سر و صدا راه میاندازند © بيث,
#در طول درس معلم را يارى مىدهند
© غير از كتابهاى درسى مجلات و داستانهم
می خوانند
® حفط کردن مطالب کقابهای درسی را سول
نمی دانند
#دوستان بسیار زیادی دارند
© جسور و سر زباندار هستند
سر جلسه امتحان افراد ضعیف را یاری می
دهند.
آنها دوست دارند نماینده کلاس بشوند
© تخته را قبل از معلم ياك مى كنند
در ردیفهای اول مینشیند
سر و وضع آراسته ؛ تمیز و مرتبی دارند
از شروع کلاس درس را مرور می کنند
نمراتشان متوسط است هوشیار و زیرک
5
© آنها به نمرات شاگردان آرام و درس خوان
حسادت میکنند زیرا معتقدند که آنها درس
نمیخوانند بلکه همه چیز را حفظ میکنند
این افراد اهل ریسک کردن هستند
#بچهها چنین افرادی را دوست دارند
#به تقليد از بزرگترها اخبار هم گوش می کنند
#در گروههای نمایشی و سرود شرکت میکنند
دوست دارند قبل از همه انشانشان را بخوانن
موقع معمولی صحبت کردن هم صدایشان بلند
است
© تعداد اين افراد در كلاس زياد نيست.
صفحه 20:
دانش آموزآن پر تردسر . .
#ردیفهای آخر کلاس با چنین افرادی آشناست.
۳۳ دوستان بخصوصی دارند. کسانی که برخلاف مقررات مدرسه
لباس میپوشند و وضع و ظاهر خود را درست میکنند.
#ظاهرا کلاس درس , معلم و نمره برای این افراد اهمیتی ندارد.
*آنها موضع قدرت خود را جای دیگری یافتهاند.
#درس خواندن آنها اجباری است که از سوی والدین و شاید هم
اجتماع بر آنها تحمیل شده است.
#مردود شدن و تجدید شدن نه تنها برای آنها خیلی عادی مینماید.
#آنها به عنوان افرادی ناهنجار شناخته میشوند و رفته رفته خود
آنان نیز می پذیرند
#به پرخاشگری و آزار و اذیت همکلاسیها و هم مدرسهایهای خود
میپردازند و به این ترتیب هميشه عدهای از آنها شاکی میباشند.
clu ul Le ترک تحصیل , فرار از مدرسه , گرایش به گروههای
صفحه 21:
ace
CBS
صفحه 22:
تحلیل گر قابل اعتماد 5 عمل قراء مطملن
و متکی به خود ی باه خود و ماهر
دورن قرا با احساس 0905 آسوده خاطر +
و متفكر مستقل و نامعلوم سرحال و باتشاط
صفحه 23:
۱7
تفاوتهای جسمانی دانش آموزان
©قدرت تكلم
0ضعف بینایی
©مشكل شنوایی
© تفاوت در قواى جسمانى
© 3 ‘
جب دست بودن
صفحه 24:
قدرت 3
#لکنت زبان
#صدای گرفته و تودماغی
#تندگویی
© كند تلفظ كردن
© صداى رسا و كيرا
يك فرد كه صداى خوبى نداردء يا موقع خواندن دجار مشكل مىشوده نبايد محكوم به سكوت شودء و
معلم نبايد در اين مورد تبعیض قاتل شود.
اگر صدای یک فرد دلنشین و زیباست؛ نحوه تلفظ که کلمات را میجود و تن
بیان میکند»
نیاز به اصلاح دارد.
معلم علاوه بر تشویق شاگردان در مورد
مشکلدار توسط سایرین جلوگیری کند.
ظ صحیح و فن بیان » باید از مسخره شدن شاگردان
صفحه 25:
7
این ضعف عموما بین افراد شایع است و گاه به علت بیتفاوتی
والدین » بسیاری اوقات ناراحتیهایی مانند تنبلی چشم » ضعف
دوربینی » نزدیک بینی » آستیگمات» انحراف چشم و ... را
باعث میشود. اما یک معلم باید با تیزبینی افراد مشکلدار را
تشخیص داده و موارد لازم را به خانوادهها هشدار دهد.
صفحه 26:
این نوع ضعف معمولا دیرتر از ضعف چشم احساس میشود. غالبا فردی
که مشکل شنوایی دارد» تصور میکند اطرافیان آرام صحبت مىكنند. اين
عامل به خاطر خجالتی که شاگرد از معلم دارد» به راحتی بیان نمیشود. و
به آسانی قابل تشخیص نیست. ولی میتوان با دقت در املا نویسی و
محاوره با او به اين مشکل پیبرد و مراتب درمان را پیگیری کرد.
صفحه 27:
تفاوت در قوای جسمانی:
#در یک کلاس همواره افراد بلند قد و قوی بنیه احساس قدرت میکنند. آنها
همکلاسیهای کوتاه قد و ضعیف خود را تحقیر میکنند و به زور در هر کجا
که دوست دارند مینشینند. به اين ترتیب دانشآموزانی که جثه ضعیفی
دارند و نمیتوانند با آنها مقابله کنند, به آخر کلاس رانده میشوند.
© معلم در این مورد باید برخورد منطقی و صحیحی داشته باشد. اول بايد به
همه اطمینان بدهد که ردیف اول و آخر کلاس در صورتی که آنها دانش
آموزان ساعی و خوبی باشند, تفاوتی با هم ندارند. و بعد باید آنها را با
ردیف کردن و نشان دادن تفاوتهای قدشان برای جایگزین شدن در جای
خود متقاعد کند. البته در صورتی که یک فرد بلند و یک فرد کوتاه قد
دوست باشند , جدا کردن آنها تاثیر عاطفی بدی , روی آنها میگذارد.
صفحه 28:
جب دست بودن:
© موضوعى كه متاسفانه جندان اهميت به آن داده نشده است»
چپ دست بودن عدهای از افراد است. تمام امكانات موجود در
کشورها برای افراد راست دست تدارک دیده شده است. در
يك كلاس درس ۰ معلم باید تعداد چپ دستها را شناسایی
کرده و صندلی مناسب برای این افراد سفارش دهد تا آنها نیز
با مشکل مواجه نشوند.
صفحه 29:
سس <<
پیامدهای مقایسه کودکان
#کودکان را نباید با هم مقایسه کرد. آنها دارای استعدادهای
متفاوتی هستند.
#موفقیت دیگران را به رخ فرزند کشیدن و انتظارات
غیرواقعبینانه از او داشتن و تفاوتهای فردی را نادیده
گرفتن خطاهای تربیتی مهمی هستند که ممکن است
منجر به موارد ذیل شود.
#افت تحصیلی
*ترک تحصیل
#بزهکاری های اجتماعی
صفحه 30: