tafsir-sureh-tin

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفسیر سوره تین”

تفسیر سوره تین

اسلاید 1: ابسبسم الله الرحمن الرحیمتفسیرسوره تیناستادگرامی:تهیه کننده:

اسلاید 2: بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِوَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿١﴾سوگند به [كوه‌] تين و زيتون،وَطُورِ سِينِينَ ﴿٢﴾و طور سينا،وَهَٰذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿٣﴾و اين شهر امن [و امان‌]،لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿٤﴾[كه‌] براستى انسان را در نيكوترين اعتدال آفريديم.ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿٥﴾سپس او را به پست‌ترين [مراتب‌] پستى بازگردانيديم؛إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾مگر كسانى را كه ایمان آوردندو كارهاى شايسته كرده‌اند، كه پاداشى بى‌منّت خواهند داشت.فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿٧﴾پس بعد از این، چه چیز سبب مى‏شود قیامت را تکذیب کنى؟أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿٨﴾ آيا خدا نيكوترين داوران نيست؟

اسلاید 3: شناسنامه سوره تینسوره التین : نود و پنجمین سورهترتیب نزول : 28محل نزول : مکه مکرمهتعداد آیات : 8تعداد کلمات : 34تعداد حروف : 162تعداد لفظ . الله : 2معانی سوره:تین یعنی انجیر.نامهای دیگر سوره:زیتون.ویژگی سوره : آثار و منافع دو میوه مفید و ملین و محلل یعنی انجیر و زیتون که برای انسان مفید میباشد را بیان میکند.موضوعات کلی سوره : سوگند به چهار چیز مفید ( انجیر – زیتون – کوه سینین – شهر امن مکه ) – بیان عظمت و قداست شهر مکه – خلقت ممتاز انسان – سرنوشت و جایگاه نهایی انسان – تاثیر اعمال و عمل صالح.فضیلت قرائت این سوره : امام صادق :هر کس سوره تین را در نماز‌های واجب یا مستحب خود بخواند، به اندازه‌ای از نعمت‌ها و بهره‌های بهشتی به او داده خواهد شد تا راضی شود.

اسلاید 4: نامگذاری این سوره را به این دلیل «تین» می‌نامند که خداوند در آیه اول به آن سوگند خورده است. تین به معنای انجیر است.[۱] سوره تین را گاهی «زیتون» یا «تین و زیتون» می‌نامند.[۲] مفسران درباره معنای کلمه «تین» و «زیتون» چند احتمال داده‌اند: ۱- انجیر و زیتون خوراکی مراد است. ۲. به مسجد دمشق اشاره دارد. ۳. مراد از زیتون مسجد بیت المقدس است. ۴. این دو کلمه به دو کوه در سرزمین شام و بیت المقدس اشاره دارند که به زبان سُریانی آنها را طور تینا و طور زیتا گویند.[۳] ۵. برخی نیز مراد از «والتین والزیتون» را امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دانسته‌اند. محتوا سوره تین درباره برانگیخته‌شدن در قیامت، حسابرسی خداوند و پاداش اُخرَوی سخن می‌گوید. ابتدا به خلقت انسان بر شایسته‌ترین شکل، اشاره می‌کند و سپس به این می‌پردازد که برخی از افراد، بر فطرت اولیه‌شان باقی می‌مانند؛ اما برخی به پست‌ترین مقام می‌رسند. در آخر هم نشان می‌دهد حکمت خداوند بر این است که بین این دو دسته در پاداش، تفاوت بگذارد.

اسلاید 5: و التين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامينبعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه (تين ) (انجير) و (زيتون ) دو ميوه معروف است، كه خداى تعالى به آنها سوگند ياد كرده، به خاطر اينكه در آنها فوايد بسيار زيادى و خواص و منافعى سراغ داشته.ولى بعضى ديگر گفته اند: منظور از تين، كوهستانى است كه دمشق بر بلندى آن واقع شده، و منظور از زيتون كوهستانى است كه بيت المقدس بر بالاى يكى از كوه هايش بنا شده، و اطلاق نام دو ميوه انجير و زيتون بر اين دو كوه شايد براى اين بوده كه اين دو ميوه در اين دو منطقه مى رويد، و سوگند خوردن به اين دو منطقه هم شايد به خاطر اين بوده كه عده بسيارى از انبيا در اين دو نقطه مبعوث شده اند. و بعضى ديگر احتمال هايى ديگر داده اند و مراد از (طور سينين )، كوهى است كه در آن خداى تعالى با موسى بن عمران تكلم كرد، كه طور سيناء هم ناميده مى شود، و مراد از (هذا البلد الامين ) مكه مشرفه است، و بلد امينش خواند، چون امنيت يكى از خواصى است كه براى حرم تشريع شده، و هيچ جاى ديگر دنيا چنين حكمى برايش تشريع نشده، و اين حرم سرزمينى است كه خانه كعبه در آن واقع است، و خداى تعالى درباره آن فرموده : (او لم يروا انا جعلنا حرما امنا)، و نيز در دعايى كه قرآن كريم از ابراهيم خليل (عليه السلام) حكايت كرده آمده : (رب اجعل هذا بلدا امنا) و در دعاى ديگرش آمده : (رب اجعل هذا البلد امنا).  و يا به خاطر اين است كه فعيل در اينجا به معناى مفعول است، يعنى شهرى كه مردم در آن ايمن هستند، و كسى از اهالى آن اين ترس را ندارد كه بر سرش بريزند و آسيبش برسانند، پس نسبت امن به خود شهر دادن نوعى مجازگويى است.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید