علوم انسانی و علوم اجتماعی الهیات، دین و معنویت

تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت اول

tafsire-mozooi_quran_makarem

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت اول”

تفسیر موضوعی قرآن آیه الله مکارم شیرازی (گردآوری علیرضا کمالی) قسمت اول

اسلاید 1: تفسیر موضوعی قرآن کریمآیه الله مکارم شیرازیگردآوری: علیرضا کمالی

اسلاید 2: منبعتفسیر موضوعی قرآن (برگرفته از تفسیر نمونه)آیه الله مکارم شیرازیگردآوری :علیرضا کمالیدفتر نشر معارفچاپ53قم1396

اسلاید 3:

اسلاید 4: تفسیرتفسیر در لغت به معنای برگرفتن نقاب از چهره است. قرآن چهره های دیگر( بطون) خود را تنها به اندیشمندانی که تشنه حق و پوینده راه اند نشان می دهد.

اسلاید 5: جمله القرآن یفسّره الزمان از ابن عباس اشاره دارد به اینکه قرآن چهره هایی دارد که گذشت زمان و پرورش نبوغ و استعداد ها از آن پرده بر می دارد. تفسیر قرآن به معنای واقعی از زمان پیامبر (ص) و به هنگام نزول نخستین آیات بر قلب پاکش آغاز گشت اما به صورت یک علم مدون از زمان حضرت علی ع شروع شد و بزرگان این علم سلسله سندهای خود را به او که باب مدینه علم پیامبر (ص) بود – میرساندند.

اسلاید 6: تفسیر به رایخطرناک ترین روش در تفسیر قرآن این است که به جای استفاده از قرآن بکوشیم افکار خود را بر قرآن تحمیل کنیم و پیش داوری هایی که مولود محیط، تخصص علمی ، مذهب خاص و سلیقه شخصی ماست به نام قرآن و به شکل قرآن عرضه کنیم و در حقیقت تفسیر به رأی کنیم

اسلاید 7: محکم و متشابه قرآن کریم در سوره آل عمران، به آیات محکم و متشابه اشاره می کند و می فرماید: هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِها تٌ واژه محکم در اصل از احکام به معنای ممنوع ساختن گرفته شده و به همین دلیل به موجودات پایدار و استوار، محکم می گویند؛ زیرا عوامل انحرافی را می زدایند.

اسلاید 8: سخنان روشن و قاطع را که هر گونه احتمال خلاف را از خود دور می سازند محکم نامیده اند. مراد از محکمات آیاتی است که مفهوم آن به قدری روشن است که جای گفتگو و بحث در آن نیست؛ آیاتی همچون (قُل هُوَ اللهُ احَد بگو او است خدای یگانه) ؛ (لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَ یْءٌ هیچ چیز همانند او نیست) ؛( اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ خداوند آفرینده و آفریدگار همه چیز است)؛ (لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ سهم ارث پسر معادل سهم دو دختر است)

اسلاید 9: آیات محکمات در قرآن ( امّ الکتاب) نامیده شده؛ بدین معنا که اصل ، مرجع، مفسر و توضیح دهنده آیات دیگر است. واژه متشابه در اصل به معنای چیزی است که قسمت های مختلف آن شبیه یکدیگر باشد؛ از این رو به جمله ها و کلماتی که معنای آنها پیچیده است و گاه احتمالات مختلف درباره آن داده می شود، متشابه می گویند.

اسلاید 10: متشابهات قرآن آیاتی است که معانی آن در بدو نظر پیچیده است و در آغاز، احتمالات متعددی در آن می رود، اگر چه با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها روشن است. آیاتی همچون یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدیهِمْ دست خدا بالای دستهای آنها است اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ خداوند شنوا و دانا استالرَّحْمنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوی همان بخشنده‌ای که بر عرش مسلّط است.إِلی رَبِّها ناظِرَةٌ. به پروردگارش می‌نگرد. وَنَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ ترازو های عدالت را در روز رستاخیز قرار می دهیم.

اسلاید 11: آیات محکم از یک نظر همچون شاهراه های بزرگ و آیات متشابه همانند جاده های فرعی اند. از آیات قرآن کریم دسته متشابهات را می توان تفسیر به رأی کرد.

اسلاید 12: دلایل متشابه بودن برخی از آیات قرآن1. نارسایی کلمات و الفاظ ( محدود بودن الفاظ برای معانی بسیار) 2. نارسایی افکار انسانی و بلندی افق حقایق قرآن 3. به کار انداختن افکار و اندیشه ها و به وجود آوردن جنبش و نهضت فکری در مردم 4. نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی و پیامبر (ص) و اوصیای او

اسلاید 13: بخش اولاوصاف و ویژگی های قرآن

اسلاید 14: از قرآن کریم در آیات و روایات با اوصاف و نامهای زیر یاد شده است:فرقانذکرکلاممبینهادی

اسلاید 15: شفاهدیبیانبرهانبلاغ

اسلاید 16: روحعزیزبشیرمجیدکریممبارکعلی

اسلاید 17: رحمتبشری مثانیمتشابهعظیمتنزیل

اسلاید 18: عظمت قرآن در کتب پیشینوَإِنَّهُ لَتَنزِیلُ رَبِّ الْعَالَمِینَ نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ عَلَى قَلْبِکَ لِتَکُونَ مِنَ الْمُنذِرِینَ بِلِسَانٍ عَرَبِیٍّ مُّبِینٍ وَإِنَّهُ لَفِی زُبُرِ الْأَوَّلِینَ أَوَلَمْ یَکُن لَّهُمْ آیَةً أَن یَعْلَمَهُ عُلَمَاء بَنِی إِسْرَائِیلَشعرا 197-192

اسلاید 19: مسلّماً این (قرآن) از سوی پروردگار جهانیان نازل شده استروح الامین آن را نازل کرده استبر قلب (پاک) تو، تا از انذارکنندگان باشیآن را به زبان عربی آشکار (نازل کرد)و توصیف آن در کتابهای پیشینیان نیز آمده استآیا همین نشانه برای آنها کافی نیست که علمای بنی اسرائیل بخوبی از آن آگاهند؟

اسلاید 20: این آیات به عظمت قرآن و حقانیت کلام مبین الهی اشاره می کند. فرشته وحی در اینجا با دو عنوان توصیف شده: روح و امین؛ روحی که سرچشمه حیات و امانتی که شرط اصلی هدایت و رهبری است. براساس این آیه شریفه، نزول قرآن بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) به وسیله روح الامین با هدف انذار مردم بوده است.

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید