صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
لسادیدگاه اکثر صاحب نظران علوم اداری درباره مدیر
مد كا افراد و به وسیله افراد |
Il
مدیران بایستی کارهایی که قادر به انجام هستند را تفویض نمایند و خود در جستجوی دانستن و ایجاد سوال باشند
Pe eas ape eee
صفحه 4:
یا درجه ای که تصمیم گیری درنقطه خاصی از سازمان متم ركزاست.
اصل تمرکزاتنها درمورد اختبارات زسهی سازمان ها صفق می نها
لا سازمان غیرمتمرکز
سازمانهايى كه تصميمات در سطوح يايين سا د ل عير
سازمان متمرکز
سازمانهایی که مدیران ارشد همه تصمیمات را می گیرند.
و سطوح پایین سازمان تنها مجری دستورات هستند.
زندگی دریای متلاطمی است که قطب نمای آن محبت است.
صفحه 5:
© اد ای
i جغرافيايى
واحدها از نظر جغرافیایی پراکنده ترا عدم منمرکز جغرافیایی-
dl سياسى
برساخت قبرت درک ,کشور و تخوه اذازه آن کشور بر می گردد.
ا. اداری
در این نوع ۰ بحث مدیریت مطرح است .
و مفهوم آن با اختیار تصمیم گیری از ناحیه زیردستان قابل سنجش است
صفحه 6:
أ. تعداد بیشتر تصمیمات در سطوح پایین سازمان اتخاذ می شود .
i تعداد بیشتری از تصمیمات میم در سطوح پایین سازمان اتخاذ میشود.
أ بیشتروظایف وعملبات انجام یافته تحت تاثیر تصمیمات متخذه سطوح پایبن سازمان
می باشد .
۷._در عدم متمرکز مدیر کمترتصمیمات را با روسای بالاتر مطابقت می نماید و معمولا
تصمیمات کمتر دستخوش تغییرات مي شود.
بنابراين تمركز به تفويض محدود اختيارات و عدم تمرکز به تفویض اختیارات اشاره دارد
من كسى است كه عيب هايم را به من هديه كند
صفحه 7:
الا علوم ادارى تبه معنای حق تصمیم گیری است .
لأ بارنارد مى كويد : اختیار به پذیرش يا ارضای افراد بستگی دارد.
ابراین مشروعیت دستور خاص به وسیله دستور گیرنده تعیین ميشود نه دستور دهنده
الا سایمون می گوید : اختیار یعنی قدرت تصمیم گیری برای هدایت فعالیتها واعمال دیگران.
بتابراین اختیار با مقام و منصب سازمانی مرتبط است
نكته مهم اختیار مرتبط با انجام کار است واگر خشک و بی روح بكار برده شود از قابلیت پذیرش آن
كاسته می شود که به تب منجر به کاهش اثربخشی و کارابی می گردد.
Say shal تفت تاره میدق زا قارة زتوك ks lat at tas,
صفحه 8:
بی است که توسط آن مدیر یا سرپرست . بخشی از اختیار مشروع خود را بدون
انتقال مسئولیت نهایی خود به زیر دست واگذارآمی کند.
أ 22 ربل
تفویض اختیار به مديران كمك مى كند تا تمام هم خود را صرف اموری کنند که اهمیت دارد .
2 امكان بروز استعداد ها بيشتر مى شود
زندگی آب ثتی کردن در حوضچه اک
صفحه 9:
مقصود از تفویض اختیار به کارکنان این است که چهار عامل در اختیار این افراد قرار
داه شود تا وظيفه خود را بهتر انجام دهند
اطلاعاث
درباره عملکرد شرکت به کارکنان اطلاعات لازم داده شود
دانش وسهارت
كاركنان بايستى داراى دانش و مهارت لازم جهت تامين هدفهلى شرکت باشند.
Sys
برای گرفتن تصمیمات مهم کارکنان بایستی از قدرت کافی برخوردار باشند .
پاداش
پادلش کار کنان براساس عملکرد شرکت پرداخت شود
اقل وی و ای ی رم ی کات ی انیت
صفحه 10:
سا تفویفن اختيار اساسا در رابطه با بخشی از وظایف امکان پذیر است.
لا تفویض اختیار رافع مسئولیتهای تفویض کننده نیست .
O تفویض اختیار قابل برگشت است.
سا تفویض اختیار قائم به شخص است .
سا تفویض اختیار بای توام با تمرکز نظارت باشد.
صفحه 11:
فرآیند تفویض اختیار شامل چهار مرحله می باشد .
آ. واگذاری وظایف
مدير نيازمند به تجزيه و تحليل مسئوليتها و اهداف شغل مورد نظر است ۰ پس از آن او شفل را
به وظلیف مشخصی تقسیم بندی می نماید سپس قسمت هایی که خودش انجام می دهد و
قسمتهایی که باید به مرئوسین واگذار نماید مشخص می نماید .
تفویض اختیار
هدف توانا ساختن مرئوسین جهت انجام وظایف شغلی بطور موثرتر است ودر حقیقت به همان
میزانی که از او مسئولیت خواسته می شود می بایست به او اختیار داده شود .
,,در ادامه
امام علی (ع): دو گرسته هرگز سير نشوند . جوینده مال و جوینده
صفحه 12:
ener
فردی که وظیفه ای به عهده او واگذارشده است اخلاقا مسئولیت دارد وظیفه ای را که تقبل کرده
است به بهترین نحو ممکن انجام دهد .
۷. ایجاد یک سیستم کنترل
ایجاد سیستم کنترلی مناسب برای اطمینان از اینکه اختیارات تفویض شده بطور عاقلانه و مطلوبی
بهره برداری واقع شود و golds باعث پیشرفت ونائل شده به اهداف سا:ما.- گ دد.
صفحه 13:
۱ اختیار صفی حه اختیارانی که در قالب رئیس و مرئوس واگذار
می شود و برای هر رده سازمانی امکان پذیر است .
درهر سازمان سه نوع ۲. اختیار ستای + اختیاراتی که ماهیت مشورتی دارد و از ستاد
اختیار وجود دار ( به صف واگذار می شود
لختیار عملکردی دفتيزلتوكه به موجبانمچتینه .9
شغلی
و شرح وظیفه لیجاد و سپستفویضمیشود
پیشترین سختی های زندگی ازایتست که می کوشیم از حقیقت آن بگريزيم
صفحه 14:
۳ ee
لس اختیارات بایستی متناسب با مسئولیت فرد باشد .
ables! jobs باید به حداقل ممکن برسد.
ot Obl oh cad lila o op) یزاین at og
. داشته باشد
سا کنترل های مناسب ایجاد كر دد بدي:, معن , كه تفویض اختیار بايد توام با تمركز و
اختيار باشد .
Was
صفحه 15:
دا اخداف و مقاصد تفويض اختيار مى بايست از قبل مشخص باشد .
لس جهت اتخاذ تصميمات و هدايت آنها مى بايست ضوابط و معيارها و رويه هاي
تهیه شود .
سا انتقال اختیارات مسئولیت تفویض کننده را سلب نمی کند
صفحه 16:
به منظورتحقق اهداف سازمان . اختیارات مدیران سطح بالای سازمان باید به رده های پایین سازمان به
نحو تمربخش و اصول مشخصی تفویظ گردد که مواردی از آن عبارتند از :
سا در آغاز انجام کار انتظارات در مورد آنچه باید انجام دهند به وضوح گوشزد شود .
لسا حسی از تعهد و الزام در افراد ایجاد شود .
. در تفویض نباید صرفا به کارهای پیش پا افتاده اکتفا شود O
. انجام کار روی نتایج حاصله تمرکز شود clea ail لس به جای
Q
برای اطلاع از میزان پیشرفت کارها ارتباطات صحیح به کار گرفته شود
$5 ial 1): Sate ott
ae peeps oe
صفحه 17:
مدیر آماده باشد تا درمواقع ضروری خودش مداخله کند.
لأ برای بررسی کارهای زیردست وحدت فرماندهی ایجاد شود .
السآ کارها به مستولین بلافصل خود تفویض شوند واین کار بامنطق و دوستی انجام شود نه با
رور-
سا مسئولیت ها به کسانی که با آن کار مرتبط اند اعلام شود .
لسآ کسانی که خوب کار کرده اند در حضور جمع تشویق شوند .
اد سین تن ماک یط زا ای
صفحه 18:
موایای تفویض اختیار
6
با توجه به مطالب كفته شده مشخص كرديد كه تفويض اختيار يك ضرورت و نياز اساسى بوده و
مزایای قابل توجه زیر را دارا Ss باشد :
لا افزایش بازدهی
سا ازدیاد علاقه نسبت به انجام کار
لس تقویت همکاری دسته جمعی
لا تکامل انفرادی
جلوگیری از اتلاف وقت مدیران
ae) معتقد است که توسعه مسئولیت فردی ۰ هم برای کارکنان و هم برای
سازمان مثمر ثمر است .
امام علی (ع) : حق سنگیر
صفحه 19:
این موانع از ایماد مختلف از جمله موانع مربوط به تفویضی کننده (رئیس)» مرئوس, محیط و فرهنگ
سازمانی قابل بررسی می باشد
برخی از موانع تفویض اختیار عبار تند از :
تفویض کننده :
لا برخی مقامات تصور می کنند که خود بهتراز دیگران می توانن تصمیم گیری نمایند.
سا حضور افراد غير بورکراتیک در راس سازمانها
لا ندافتتن اعتمادانسبت به زیودستان:» ترس از قدرت یافتن: زیرستان-
oe WU gals | fay tl,
صفحه 20:
مرئوس :
بی علاقگی زیردستان به قبول اختیار با توجه به موارد زیر می باشد :
سا ترس از بازخواست و سرزنش به دلیل اخذ تصمیمات اشتباه .
لس نداشتن انگیزش کافی برای قبول مستولیت
. عدم اعتماد به توانایی خودشان O
صفحه 21:
Q
وجود ملاحظات سیاسی و سعی در مخفی نگه داشتن برخی از مسائل و اطلاعات .
لس انحصاری بودن اکثر فعالیتها درسازمانهای کشور و عدم وجود رقیبی قدرتمند .
نبود قوانین روشن در این زمینه و ناآگاهی از وجود چنین قوانینی .
لا فقدان کنترل .
که هست بپذیره نه آن گونه كه بايد باشد
صفحه 22:
۳20۳ د لد GF
لس تغيير تكرش مديران در این نکته که مدیریت کارگروهی است نه فردی
اغماض در مورد اشتباهات دیگران .
22,
سا ایجاد انگیزش کارکنان .
لس ایجاد اعتماد به نفس در کارکنان.
لس تاكيد بر ارباب رجوع محوری در نظام اداری .
لس تفویض اختیارباید واضح باشد و ابهامات از طریق مقررات و جلسات رفع گردد.
لآ استقرار سیستم کنترل کافی .
امام علی (ع) : عیب تو آنگه که
صفحه 23:
تفویض اختیار درحات متعددی دارد و حدود آن در سازمانهای مختلف متفاوت است
عوامل تعيين كننده درجه تفويض اختیار عبارتند از :
سا هزینه تصمیم گیری
هزینه تصمیم گیری یک مسئله زیادتر ح نیاز تصمیم در سطوح بالای مدیریت بيشتر.
سا تمایل به یکسانی خط مشی ها
هرچه نیاز به یکسانی خط مش ها بیشتر عصح اختیارات مربوطه متمرکز تر.
وسعت و بزرگی سازمان
سازمان بزرکتر ۳ مسائل [ سیم ب سلوح مخالش.
لفت غیر ممکن را زقاموس ها باید محو
صفحه 24:
هرجه محيط سازمان مشنج تر و رقابت شدیدتر ا واگذاری تصمیم به سطوح پایین تر
لافنون كنترل 1 ١
توسعه و بهبود تکنیک های کنترل تفویض اختیر پیشتر| 7
صفحه 25:
مینتزبرگ اظهارنظر می کند که هر سازمان از پنج بخش اصلی تشکیل شده است .
الف : هسته عملیاتی
کارکنانی که در رابطه با تولیدات و اهداف کارهای اصلی را انجام می دهند .
ت ارشد پا سطح استراتژیک
مدیرانی که در راس هرم قرار دارند و مسئول کل سازمان اند .
ج : مدیران رده میانی
مدیرانی که بین هنته عملیاتی و مدیریت ارشد ارتباط برقرار می نمایند .
د : متخصصین فنی یا ساختار فنی
تحلیلگرانی که عهده دلر اجرای استانداردها و نظارت بر رعایت آنها هستند
ه : نیروهای ستادی یا ستاد پشتیبانی
در رابطه با فعالیتهای سازمان خدمات کمکی ارائه می نمایند
تب مد
صفحه 26:
یک از ان |
هریک از اين پنج رکن می تواند سازمان را تحت سلطه خود در آورد
صفحه 27:
باتوجه به رکنی که سازمان را تحت کنترل خود می گیرد ساختار سازمان بگونه ای خاص در خواهد آمد.
با توجه به آن پنج نوع ساختار سازمانی وجود دار که عبارتند از
اكز كتول توسط هستة تفای ضورت کیرد #© تصميم كاير متم کر
اكر مديريت عالى بر سازمان حاكم شود 6# تصميمات متمركز.
اگر مدیریت میانی بر سازمان خاکم شود ##اتضميمات عدم تمركز مكدوة..
آگر متخصصین فنی و تحلیل گران فن سالار بر سازمان غلبه شوند ##تصمیمات متم رکز.
اگر نیروهای ستادی و پشتیبانی بر سازمان غالب شوند 4 تصمیمات غیرمتم رکز,
صفحه 28:
OL .272 ن
به عقيده ادیزس تفویض اختیار در دوره های مختلف عمر سازمان بدین صورت می باشد :
0
_ ao _ ایجاد
طفوليت ضایع کننده ضايع کننده . نباید وجود داشته باشد
رشد سريع ضایع کننده ضایع کننده نباید وجود داشته باشد.
بلوغ اطييمى ۳
كيل — a
oe طبیعی Pes
دخانه از عهده ی ماهی مرده هم بر می آید
.شنا كردن درجهت حركت
صفحه 29:
مسئله در راستاى رويكرد نوين به بیان مسائل و فضایایی که مدیران وسازمان ها در
عمل به آنها مواجه اند به بیان یک قضیه اداری در باب تفویض اختیار می پردازند .
2 تاریخ ۱۵ فروردین سعید زمان زده مدیر فروشگاه شعبه خیابان توحید شد.
* آقای صادقی مدیرعامل مجموعه فروشگاه های زنجییره ای در روز نخست گفت :آقای زمان زاده شما
نماینده تام اختیار من در اين فروشگاه هستید .
> کار نخست آقای زمان زاده :
استخدام معاون با سابقه جهت کارهای اداری با حقوق بیشتر از فروشندگان ارشد.
۶ پیام صادقی :
آقای زمان زاده فکر نمی کند از حدودش فراتر رفته است .
5
صفحه 30:
3 يه فته بعد
مصاحبه مطبوعاتی زمان زاده
پیام صادقی : باتوجه به خط مش فره
مصاحبه باید از طریق اداره مرکزی ترتیب یابد .
زمان زاده : نفروختن نسیه بیش از مبلغ تعیین شده طبق مقررات شعبه .
يام صادقى : جرا معامله نكرديد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زمان زاده بعد از اندیشیدن در مورد کارها . جلسه ای با صادقی ترتيب داد
> اتاق مدير عامل
زمان زاده برگه استعفا روی میز گذاشت
صادقی : بجای فرار از اشتباه از آن عبرت بگیر .
دنیا به حرف کسی گوش می دهد که دارای اراد
نفس قوی است . و می داند به کدا
می رود
صفحه 31:
>
بعد از مدتی بحث طبق نظر زمان زاده برای داوزي نزد مشاور مدیریتی رفتند
ويفير كار شاور
بعد از شنيدن موضوع مشاور كفت : شما به دليل كار زياد از دانش مديريت جا مانده ايد .
مشاور بعد از توضیحاتی در مورد تمرکز و عدم تمرکز .
Was CUS اقازة ee Auer 7+
سا دیدگاه صادقی : تمر 5
سا دیدگاه زمان زاده : عدم تمركز
ان ماو Sep AEE Gedy ANT ye AT زا حون واف
صفحه 32:
wey e ا
صادقی تمرکز هميشه بهتر است زیرا عدم تمرکز مشکلاتی ایجاد خواهد کرد از جمله :
۳ کاهش هماهنگی ميان بخش های مختلف سازمن .
”* _ افزایش میزان اتلاف منابع در اثر دوباره کاری و هزينه هاى زايد .
% کاهش وحلاتهدفن ورهم سومی درسازمان..
بروز برخی مشکلات تنش ها و رقابت مخرب.
افزایش هزینه های کنترل و نظارت
زمان زاده معتقد بود که حالت غیر متمرکز بهتر است تمرکز نیز معایبی, دارد به عنوان نموته
فشار کار بیش از حد مدیران
7 کندی و رکورد کارها ( لختی جریان کار )
۲ کاهش کیفیت تصمیمات
۴ عدم احساس مسئولیت در زیر دستان
کاهش امکان رشد . پرورش و تولید مدیران جدید
slaw هک تنج
وت ازیو
صفحه 33:
نکات مشاور
تمرکز و عدم تمرکز بستگی به شرایط شرکت و سازمان دارد و می تواند با زمان براساس شرایط
مختلف تغییر کند پس آمری فسبی می باشد:ء
7 یک سازمان در آن واحد می تواند متمرکز و غبر متمرکز باشد .
بر ای تغیر درجه تمرکز سازمان و رساندن به سطح مطلو:
تغییردر شرح وظایف کا
تغییر در ساختار سازمانی
a
تغییر در استراتژی ها
>
تغییر فناوری مورد استفاده در سازمان ( به ویژه فناوری اطلاعات و ارتباطات )
هلوت ميان شیک شیاین نیوج رد هرز ما
صفحه 34:
آقای صادقی شما تصضمیم گرفته بودید که شرکت را در ابعاد استراتژیک به ضورت متمرکز اداره کنید»
ولى در حوزه عملياتى لن را غير متمركز مديريت كنيد ولى اين سياستكذارى را به آقاى زمان زاده
تبين نکردید.در مقابل اقای زمان زاده از عبارت تام الاختیار تفویض کامل اختیارات را تعبیر و فهم
“كردم أست -
يقن تلزال وا یر ca es
صفحه 35:
لا کتان ته
ب تثوری های مدیریت دکتر حسین صفر زاد:
زاگ
۳2
2 es ays
تئوری سازمان. استیفن رابینز » ترجمه دكتر سيد الوان
ید مهدی الوانی - حسن دانایی فرد.
اینترنت.
براهی پیدا می کنم و اگر پیدا نشد «خو
اهی می
صفحه 36:
aul So
ay a
a, (ea لها
ae جير
ارسق فسا رس فى رازه كشو ان