صفحه 1:
تفکر استراتژیک و مدیریت تحول
كسب و كار واخلاق
استاد محترم: دكتر رحيم يورا
سميه رضازاده دشتى
صفحه 2:
مدیریت راهبردی یا مدیریت استراتژیک
*_ مدیریت استراتژیک ابتدا با تحلیل مسائل پیرامون محیط داخلی و خارجی سازمان» شکل
مى كيرد و يس از بيشنهاد استراتژیها و راهبردهای ممکن و تحلیل آنها: یک یا چند
راهبرد بهینه انتخاب میشود.
صفحه 3:
اخلاق
*_ اخلاقیات در دو زمینه به کار میروند.
اول: تشخيص فردی (خوب از بد)
دوم: روشهایر رفتاریر
مجموعه اشکال مختلف شلق و خوی یک شخص, تعریف کننده یک رفتار, اخلاقیات اغلب به
ت که بین چیزی که هست و چیزی که باید باشده تمایز ایجاد می کند؛ در حالیکه
بنت مادى گرا است که تنها به دنبال پیشبرد واقعیتهای موجود برای دستیابی به
ا |
صفحه 4:
مفهوم اخلاق اداری
+ عوامل تایرگذار بر رفتار اخلاقى كاركنان را م توان در سه طبقه كلى جاى دادة
الف)سصع کلان
Vv
ب) سملح میانی.
جاسملع خرد
صفحه 5:
فاکتورهای سطح کلان اثر گذار بر رفتار اخلاقى
۳ فرهنگ
> اقتصاد
8
فاکتورهای سطح کلان اثر گذار بر رفتار اخلاقی <<
صفحه 6:
فاکتورهای سطح میانی اثر گذار بر رفتار اخلاقی
© © ©
© © ©
صفحه 7:
رابطه اخلاق با استراتزی
* رسیدن به اهداف سازمان مننتلزم تصمیم گیری براساس مسائل اخلاقی و نگرشهاء
فلسفی میباشد.
رابطه اخلاق با کسب و کار
صفحه 8:
اخلاق خوب و بد-کسب و کار خوب و بد
* هنگلمی که بین خواسته های شخصی و جمعی در هر سطحی اختلاف به وجود آید مشکلات سازمانی
به وجود می آیند و اختلاف رباره ی مفاهیم بنيادین خوب و بد به نتیجه ای مشابه منتهی می شود.
ye
ما
2
بد
صفحه 9:
منشور تفکر اخلاقی
عمومی ساختن اخلاق سازمانی
معرقى اصول اخلاقى
بازرسی اجرای آصول اغلاقی
مدیریت فرایند تصمیم گیری احلاقی
پاسخ به بررسی های ویژه ی اخلاقی
تطایق با نص صریح قانون
بررسى وضعيت ۳
BEI Spel كاركاههاى آموزشى GS
برگزاری کارگاههای آموزشی اصوا
يواست نظريات اخلاقى
صفحه 10:
قواعد و اخلاق کسب و کار
كه تحا 3 3
لین نظریه که تجارت و کسب و کار. شیوهای برای بیان کاری است که افراد باید
انجام دهند. در تقایل با تجربه مشترک ما قرار دارد
م ر تقابل با تجربه مشتر ک ما قرار دارد.
صفحه 11:
وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان
وظایف مدیران در اخلاقی کردن سازمان:
* _ الف) ارزشیابی عملکردهای اخلاقی کارکنان؛
*؟ ب) اخلاقی کردن هدفهای سازمان؛
*_ ج) اشاعه ارزشها و مسائل اخلاقی در سازمان؛
د) اخلاق ورزی در زندگی شخصی؛
ذ) اهمیت دادن به اخلاق حرفهای در شغل؛
رخورد عقلانی و روشمند در مواجهه با مشکلات اخلاقی پیش آمده در سازمان و اقدام براى برطرف كردن
زش اخلاق حرفهای
Ly به سازمان با مشارکت همه اعضای سازمان
صفحه 12:
غفلت از عوامل تأثیر گذار بر اخلاق حرفهای
صفحه 13:
عوامل تأثیر گذار بر اخلاق حرفهای
* _ 4جلیه قودعا: یعنی ویژگیها و خصوصیات فردی: ارزشهای مذهبی؛ ملاکهای شخصی: عوامل خانواد
باورها و اعتقادات و شخصیت از جمله عوامل تأثیر گذار بر اخلاق حرفهای از جنباٌ فردی هستند.
Ph جلیه سازهالی: عراملی مثل رهبری, مدیریت ارتباط با همکاران؛ ارتباط با زیردستان و فرادستان؛ نظام
تشویق و تنبیه» انتظارات همکاران؛ قوانین و مقررات و رویهها؛ جو و فرهنگ سازمانی در این حیطه قرار
فى گیرند.
"ل جنبه محیهلی: عرامل اقتصادی. اجتماعی. فرهنگی و سیاسی و همچنین دیگر سازمانها و عوامل رقابتی
نوا از جمله عوامل تأثي ركذار بر اخلاق حرفهایست.
صفحه 14:
ضرورت ترویج اخلاق حرفهای در سازمان
* توسعة سازمانى تلاشى بى كيرء منسجم و کاملا برنامهریزی شده است که به منظور بهبود و نوسازی
نظام صورت میگیرد. هدف از توسعةٌ سازمانیء هم بهبود زندگی (شغلی) فرد و هم بهبود کار کرد
سازمان است..
۰ از آنجا که منشور اخلاقی در هر سازمان طی فرایند گفت وگو و مشارکت تمامی کار کنان و رئیسا
به وجود آمده است. به منزلهٌ یک میناق عمومیسازمان پذیرفته شده است. به تدریج سازمان
گسترش این اصول را جزو اهداف خود میپذ برد. i
صفحه 15:
:جمعبندی و نتیجه
همان گونه که اين پیش درآمد بر گفتمان در حال پیشرفت اخلاق کسب و کار در بخشهای گوناگون جهان
نشان میدهده اخلاق کسب و کار با چالشهای عملی و نظری متعددی روبه رو است و با پیشرفت جهانی شدن
در آینده این چالشها پیچیدهتر خواهند شد؛ بنابراین: مبارزه کردن و تحت کنترل درآوردن این چالشها:
ین pe درک بسیار غنیتری از اخلاق کسب و کار پدید میآید که به پیچیدگی کسب
نزدیک تر است و بهتر میتواند رهنمودهای اخلاقی را برای انجام عملی کار تجاری تدارک ببیند
»
ألم
صفحه 16:
منابع
اخلاق حرفهای؛ ضرورتی برای سازمان - نگارش: علی نقی امیری؛ محمد همتى»
مهدی مبینی.
* اخلاق در کسب و کار - نگارش: جوجز اندرل مترجم: محمداسماعیل توسلی.
* قواعد و اخلاق کسب و کار -برگرفته از سایت تبیان.
* سایت ویکیپدیا.