صفحه 1:
تفکر استراتژیک
Strategic thinking
0
MGt@ls
صفحه 2:
عنوان
نوع
مراحل استفاده
موضوع
سطح
پیچیدگی
صفحه 3:
تفکر استراتژیک عبارت است از ابزاری برای معرفی مفاهیم و رویکردها. از دید هنری مینتزبرگ:
تفکر استراتژیک یک نمای یکپارچه از کسب و کار در ذهن می باشد. گری هامل آن را معماری
هنرمندانه استراتژی برمینای خلاقیت و فهم کسب و کار توصیف می کند. رالف استیسی آن را
طرح ریزی برمینای یادگیری می شناسد. هریک از al تعابير تمايق أل اين رويكرد را آزاثة من.
کنند, بدون آنکه هیچ یک مدعی بیان تمامی این رویکرد باشند. هامل و پراهالاد تفکر استراتژیک را
شیوه خاصی برا ی اندیشیدن می دانند که میتوان Ul را مهارت معمارى استرانتٍی دانست. مینتز
برگ تفکر استراتژیک را مبنایی برای خلق استراتری قاعده شکن کاری که فرایندهای برنامه ریزی
قادر مه انجام أن تيستئد: دکر می کند تفکر امترانزیک را مى توان به عنوان منایی رای خلق
استراتژی های نو دانست که قادر است قواعد رقابت راتغییر دهد و چشم اندازی کاملا متفاوت از
وضع موجود را ارایه دهد. در تعریفی دیگر, تفکر استراتژیک را فرآیندی دانسته اند که به افراد
کمک می کند در مورد آینده خود و دیگران تفکر کنند. آن را ارزیابی کنند و ایجاد کنند.
از دیدگاه ماهوی تفکر استراتتیک یک بصیرت و قهم است. این بصیرت کمک می کند تا در شرایظ
پیچیده کسب و کار : i
واقعیت های بازار و قواعد آن به درستی شناخته شود.
ویژگی های جدید بازار زودتر از دیگران کشف شود.
جهش های(ناپیوستگی های) کسب و کار درک شود. .
برای پاسخگویی به اين شرایط راهکارهای بدیع و ارزش آفرینی خلق شود.
این بصیرت نسبت به عوامل تأثیرگذار در خلق ارزش, قدرت تشخیص ایجاد می کند. بدون این
تشخیص(صرف منابع مادی و معنوی), سازمان برای دستیابی به موفقیت بی حاصل خواهد بود.
oS ایجی اومی(۷.۵۱۱/۵۶ ) در کناب معتبر خود با عنوان «تفکر یک استراتژیست» چنین اظهار
می دارد که: اگر موضوعات اساسی را تشخیص ندهید, هر قدر به خود و کارمندانتان فشار روحی
و فیزیکی وارد کنید. سرانجام نتیجه ای جز سردرگمی و شکست حاصل نخواهد شد.تفکر
انستراتزیک ی ای بت لك ape, Cac ععو عبات میدان رقاب و ادن فريك
هایی است که رقبا نسبت به آن غافل هستند.
تفکر استراتژیک از طریق تشخیص و تقویت فعالیت هایی که ارزش های منحصر به فردی براه
مشتری ایجاد می کند. مزیت رقابتی می آفربند. اين کار از طریق قهم قواعد بازار و پاسخگوبی
حلاقانه به آن انجام می شود وااين امر در محیط ناپایداز و متحول کسب و کار , یک رویکرد پینظیز
صفحه 4:
ویژگی های تفکر استراتژیک
لیدکا برای تفکر استراتژیک پنج ویژگی قائل است که به شرح ذیل می باشد.
تكرش سيستماديى :
تفكر استراتزيك بر مبناى تكرش سيستميق شعل می کیرد یی متفکراستراتوی باد یک
کامل از ارزشها را در ذهن خود ایجاد کرده و ارتباط بین اجزای آن را به خوبی درک کند . پورتر در
اين خصوص معتقد است که استرانژی یک نگرش تمام نگ ویکپارچه است, هر چند فعالیت های
مجزا و متنوع زیادی در آن وجود دارد .بدون نگرش سیستمی, بهینه سازی امکان پذیر نمی باشد .
زیرا بیشینه کردن یک بخش, ممکن است به از دست رفتن خصوصیات مهم و حیاتی بخش دیگری
از سیستم منجر شود.
تمرکز بر هدف ۲
تفکر استراتژیک جهت گیری سازمان رامشخص می سازد و آن را در کانون توجه سازمان قرار
می دهد .ین تمرکزبه سازمان و افیا جازه می دهد نا تمامی انزیی خودرا در ین چهت صرف
فرصت جویی هوشمندانه :
در تفگر استراتزیک, کشف فرصتها و بهره گیری از آنها یک اصل مهم محسوب می شود ابن
ویژگی یه مفهوم استقبال از تجارب و موضوعات جدید است و سازمان را برای اتخاذ استراتژی
های تازه در جهت فرصتهای جدید آماده می سازد. تفکر استراتژیک برای درک فرصت های جدید
به صدای ناموزون افزاد عاصی در سازمان گوش می سپارد و توان دزی شرایظ مناسب برای
تغيير استراتزى را دارا مى باشد.
تفکر در زمان :
تفکر استراتژیک, تفکری در طول سازمان اب ء حال و آینده رابه هم پیوند می دهد.
استراتزى نيز بلى بين حال (وضع موجود) و آينده و
آینده تام بر مینای توانمندی های امروز (که دستاوردهای گذشته سازمان است) خلق کرد.
فرضیه سازی :
فرضیه سازی, حلقه واصل بین خصوصیات خلاقانه و تحلیلی تفکر استراتژیک است.تفکر
استرانژیک هم خلاق است و هم ازابزارتحلیلی بهره می جوید.ین تلفبق از طریق فرضیه سازی
(خلاقیت) و آزمون فرضیه (تحلیل) صورت می پذیرد.فرضیه سازی یک سوال بدیع را مطرح می
سالد اجه میا وه آگر ٩ *وسپس باس از ری ازمون قرشه به طریق تعلیلی Bea Ga
صفحه 5:
رابطه بین برنامه ریزی استراتژیک و Sai استراتژیک
فکر و برنامه ریزی استراتزیک می توانشد در کتار هم نقش مکمل داشته باشند در آين روگرد.
تفکر استراتژیک چشم انداز می آفریند و برای تببین و پیاده سازی آن از ابزار برنامه ریزی
استراتژیک استفاده می شود.
در تفکر استراتژیک تصویر بزرگ و یکپارچه و در عین حال کلی و فاقد دقت از محیط کسب و کار
شکل می گیرد: این شیوه نگرش لازمه کشف قواعد انزبخش و به کار گیری لن ها در راستای:
پاسخ به مشتری است. در حالی که برنامه ریزی استراتژیک با تمرکز بر روی چشم انداز و جزئیات
استراتژی خلق شده. داده های دقیق برای پیاده سازی اس تراتژٍی را فراهم می سازد. تفکر
استراتزیک جهت گیری مناسب سازمان را مشخص می سازد و برنامه ریزی استرانزیک سازمان
را در جهت مشخص شده به پیش می بید. تفکر استراتژیک با سنتز عوامل موٍثر محیطی و درونی
تصوير يكبارجه اى از فضاى كسب و کار را در ذهن ایجاد کرده و زمینه را برای خلق پاسخ های
خلاقانه و بدیع به نیازهای بازار فراهم می سازد و برنامه ریزی استراتژیک با با روش های تجلیلی:
اهداف استراتژیک را به برنامه ها و اهداف سالیانه و کوتاه مدت تبدیل کرده و گام های لازم برای
پیاده سازی استراتژی خلق را فرموله می کند.
از يك ديدكاه, تفکر استراتژیک و برنامه ریزی استراتزیک دو مفهوم جدا از هم هستند و برنامه
ریزی استراتژیک فرایندی است که بعداز تفکر استراتژیک اتفاق می افتد.
صفحه 6:
ابزارهای مرتبط
> تجزیه و تحلیل استراتژی
Strategy
Analysis
Chief مدیر ارشد استراتژی لوعاه5 ۲
Officer
تفکر استراتژیک مزایای شخصی و حرفهای ارزشمندی دارد. مثلا اعتماد و همکاری همکاران با Ube
هم, مدیران و افراد تحت سرپرستی. یا موارد دیگری مثل هماهنگی. هارمونی برای انسان
لذتبخش است و هماهنگی نیز از جنس هارمونی است. هماهنگی لذتبخش است. همسویی و
آیندهنگری. هیچ کس از ساز مخالف خوشش نمیآید. تعهد. بهبود عملکرد. و مهمتر از همه اين
كه در اثر تفکر استراتژیک فرهنگی متولد میشود که در آن تفکرٍ ناب آرزش پیدا میکند. ذهن
ما پر است از تاریخ تفکر و خالی از خود تفکر. حالا وقت بالا زدن آستینهاست
0) [(
کاربردها تفکر استراتژیک مدیر را قادر می سازد تا بفهمد چه عواملی در دستیابی به اهداف مورد نظر
ws ig و کدام یک موعثر نیست و چرا و چگونه عوامل موعثر برای مشتری ارزش می
آفریند.
صفحه 7:
للا
00
00
صفحه 8:
برای کسب اطلاعات بیشتر به
وبسایت 9۲00۱5.۱۳ مراجعه
تمایید...
©
۱۸۵۲۵5