صفحه 1:
موضوع تحقیق: تفکر انتقادی
" درس: اصول مدیریت در مامایی
صفحه 2:
مقدمه
به جرات می توان گفت تفکر انتقادی ضامن پیشرفت زندگی اجتماعی و فردی هر انسانی می باشد. و
و
Pern ey Le nee a en Ee aC ree eer ne ent scan
تفکر انتقادی و اهمیت آن پرداخته و تمرینی نیز بیان می کنیم.
صفحه 3:
مقدمه
تفکر انتقادی پا تفکر نقادانه (۲۳۱۱0۱۱۳9 اه ۲)) بر
خلاف تصور عموم به معنی انتقاد یا عیب جویی کردن
و ۱
حيات فيلسوفان يونان قديم نظير افلاتون و سقراط بوده
Oe Roel ل ا ل لك
صفحه 4:
تفكر انتقادى
نب
بركيرنده مهارت و توانايى هايى است. در صورتى كه بتوانيم اين توانايى ها را كسب كنيم و البته از آنها
استفادة كن فى توان كفت داراى تفكر انتقادى عست در ادامة يه ميمترين آنهايا ذكر مثال اشارة
می کنیم:
صفحه 5:
-١ تجزيه و تحليل كردن
1 ا ا ا RES ce
#من مطالب را جزء به جزء می خواندم.
#من همه جيز رأ دسته بندى مى كردم.
ر ل eR
#قضاوت کردن بر اساس قوانین و شاخص های شخصی, حرفه ای و اجتماعی مصوب.
CS ae es اال
صفحه 6:
۳ تمایز قایل شدن
#تشخیص شباهت ها و تفاوت های بین اشیا یا موقعیت ها و داشتن دقت بالا
برای دسته بندی و رتبه بندی آنها
۱ Ce ere ا
من اشيا مختلف را كروه بندى مى كنم.
۴ جستجوی اطلاعات
0 ES CSS ae nS NO ree Se Cee ا ا MT cee
میدانی از همان منابع.
امن می دانستم که باید از ..- مطالعه کنم.
امن به جستجو و یافتن داده اصرار داشتم.
صفحه 7:
ه. استدلال منطقى
ONY Cer Oa Soc ۱
نتيجه كيرى كردم.
0 0
2112
۶ پیش بینی کردن
پآ
۱ IC ا
#من براى ... آماده مى شده( در انتظار به وقوع ييوستن جنين اتفاقى بودم).
صفحه 8:
۷ تبدیل دانش
تغییر پا تبدیل جایگاه» ريشه و يا کاربرد مفاهیم در موضوعات مختلف.
ie eaad ال
تن he eer ریت وی لین ان سا هار تن ری Be
تفكر انتقادى باعث مى شود تا شما از توانليى هاى خود به منظور باسخكويى استفاده كنيد. اين اتفاق
موجب مى شود تا انسان به جاى اينكه يك دريافت كننده صرف در زمينه اطلاعات باشد. به يك
یادگیرنده فعال تبدیل شود.
صفحه 9:
۷ تبدیل دانش
متفكران انتقادى به صورت دقيق در مورد ايده ها و فرضيات سوال مطرح مىكنند و مطالب را به
عنوان ارزش نمى يذيرند.
آنها همواره تلاش مىكنند تا دريابند كه نظراتء مباحث و نتليج به دست آمده مبين تصوير كلى است
یا نه؟
متفكران انتقادى شناسايى و تجزيه وتحليل كرده و مشكلات رابه صورت سيستمى حل مىكنند و بر
eS Sal See
شحص دارای مهارت های نکر اتقادی می بواند:
ل م
صفحه 10:
رت
اهميت و مرتبط بودن بودن ايده ها و بحث هارا مشخص كند.
مباحث را تشخيص دهد. آنها را ايجاد كرده و اطلاع رسانى كند.
فا ات
ا ا ا ا ا OS ere
از فرضيات, عقايد و ارزش هاى خودش دفاع كند.
صفحه 11:
۷ تبدیل دانش
| lee RU coe eres Te ele a Sen Ne Caen o) aeere Tee ed
متفكر در آن قرار دارد» اتخاذ شود.
در زبان روزمره» اين روش فكرى به اين معنا است كه اكر جيزى ذهن شما را مشغول كرد, بتوانيد
بهترين تصميم ممكن را اتخاذ كنيد.
بخش هليى كه بليد عموما در نظر كرفته شوهند. بسيار متنوع وبى شمار هستند. در اكثر شرايط. لحاظ
کردن یکی از این بخش ها می تواند خطرات بالقوه در هنگام تصمیم گیری را آشکار سازد.
صفحه 12:
چرا تفکر انتقادی مهم است؟
ا 1
در عصر اخبار جعلی. دادههای متضاد و حجم زیاد اطلاعات برای پردازش هر روزه. تفکر انتقادی تنها
ل ا اا ا ا ا ا م ا ا ل ا ا
نظر داشته باشيم.
Re eS) Ree ne Soe
yen إستفاده ار مهارت هاى تفكر انتقادى به صورت كام ابه كام
صفحه 13:
چرا تفکر انتقادی مهم است؟
COC OSS er re NU CNC ECS epee os eee eves eee
يبشنهادات شغلى بيشتر.
ابزارها و ایدههایی برای بهبود سریع مهارتهای تفکر انتقادی شما.
مهارتهاى تفكر انتقادى جيست و جرا به آنها نياز داريد؟
صفحه 14:
pee yey lcs لك
«تفکر نقادلنه مپلی است شدید به جستجوگری. کنار آمدن با عدم قطعیت. لنس گرفتن به اندیشیدن.
م ا Weare NUS AI |
های جدید. احتیاط در تعمیم دادن و نظم ساختگی برقرار کردن میان پدیده ها و دوری جستن از
|
GONG IAS Spall 5 eA MSA ارت راز سیب دبک
Bete Wa eS CHUL cma ا oe
صفحه 15:
pee yey lcs لك
واقعيت اين است كه متن ييش رو نه درباره فلسفه و نه قرار است مهارت تفکر نقدانه
(Critical Thinking) را آموزش دهد.
eyes | ای ار ۱ ای را رک و
مهارت داشتن در تفکر نقادلنه یکی از مهم ترین ویژگی ها و پیش نیازها در روش علمی است اما
See Re ee aes ter ences ee tone ern c oe ل 0
داريم.
صفحه 16:
ee TOS Sa tees
00 0 Some rel ا ا ا ا ل ال ا ا ov م الا UES WORN oe)
ذهن مان خطور کند که معنای منفی آن عیب جویی کردن و معنای مثبت آن جدا کردن سره از
را تا ار ار ی
تعریف خیلی مختصرش این است که تفکر نقادلنه مهارتی است برای اندیشیدن به شیوه ای شفاف و
عاقلانه به منظور انجام عملى يا بررسى عقيده اى يا اتخاذ تصميمى.
صفحه 17:
ees er at esos
SSB aie Sec terete koe S\ Nes Ie keen Relic)
تفكر نقادلنه ابزارى است براى درست فكر كردن. در واقع تفكر نقادلنه با تاكيد بر استدلال كرايى به
دنبال بالا بردن سطح عقلانیت در جامعه است.
کی که مها ت دنک تقاداه را آموحته و تعرس کرده ات درآمور زیر وتا
-با ساختار استدلال آشناست و می تولند اجزای مختلف استدلال اعم از پیش فرض پا مقدمه و نتایج
را تشخيص دهد.
صفحه 18:
ees er at esos
مى تواند نقاط قوت و ضعف يك استدلال را ارزيابى كند. -
- خطاهاى استدلال و مطالعات را مى شناسد.
1
- می تواند بخش های اصلی» کلیدی و مرتبط با نظره ادعا پا یک باور را
- می تواند باورهاء ارزش ها و تصمیماتش را داوری کند.
صفحه 19:
ees er at esos
از نكاه هاى سياه و سفيد و يا صفر و يكى رهايى مى يابد و مى تواند نقاط ضعف و قوت يك ديدكاه -
يا بخش هاى درست و نادرست يك نظر يا يك باور را از هم تفكيك كند.
og وان ران مسائل باسح هاى AS ts pay Fry ارانة كذ
- تفاوت بين امور واقع (301). تحليل و توضيح دليل؛ تعريف و ييش فرض را تشخيص مى دهد.
- خطاهاى شناختى ذهن انسان را مى شناسد و تلاش مى كند با اين آشناليىء خطاهاى شناختى
0
صفحه 20:
ees er at esos
به طور خلاصه تفکر نقادلنه به مجموعه ای از نگرش ها و مهارت های فکری اطلاق می شود که برای
Eee ae NPN Car Coe PIN Sree orn Ty ا 6
پا استدلالی پیش از
از يذيرفته شدن با استفاده. از معيارهاى معينى .محك زده شود تا بتوان درياره
ا ا ۱
صفحه 21:
* این یک مهارت است
بليد توجه كرد تفكر نقادلنه مهارت است. مهارت امرى است كه براى يادكيرى آن به تمرين نياز است.
ee) ال ال 0
با خواندن كتاب آيين نامه رانندكى يا حتى خواندن ٠٠١ كتاب و مقلله درباره رانندكى؛ راننده
ا
براى راننده شدن اكرجه بايد اطلاعاتى از طريق كتاب يا يك معلم كسب كرد., اما اصل كارء نشستن
يشت فرمان و تمرين كردن است.
صفحه 22:
* این یک مهارت است
Tee SSO ete sk te kOe nee oo es
۱ oe Let tie Ss Neer mo sce
دارد.
چه بسا فردی ده ها کتاب در حوزه تفکر نقادلنه خوانده باشد یا حتی آموزگار این مهارت باشد و در
لين عرصه بنويسد وبا جزييات نظرى آن آشنا باشد اما نتولند لين شيوه از انديشيدن را در زندكى اش
عملی کند.
صفحه 23:
* این یک مهارت است
| ee peC EE TEC ا ل ا Cey]
شليد براى بهره مند شدن از لين مهارت بليد در سراسر طول عمرمان تمرين كنيم و سعى كنيم مدام
Pe Gee eed
صفحه 24:
فقدان آموزش تفكر نقادانه در نظام آموزشى ايران و عوارض آن
در فضاى كسب و كار ايران اكثر كارفرمايان و مديران از لين شكليت دارند كه دانشكاه هاى ايران فارغ
التحصيلانى كه توانايى حل مسائل جارى شركت ها و صنايع را داشته باشند و بتوانند نقاط كليدى
امور ييجيده را تشخيص دهندء. به جامعه تحويل نمى دهند در حللى كه كشور ما با بحران نيروى
تحصیلکرده بیکار مواجه است» اکثر سازمان ها از کمبود نیروی انسانی کاربله گله مندند.
صفحه 25:
ان آموزش تفكر نقادانه در نظام آموزشى ايران و عوارض آن
البته اين مشكل ابعاد گوناگینی دارد اما قطعا یکی از مهم ترین دلایل این ناکارآمدی فقدان آموزش
تفكر نقادانه در نظام آموزشى كشورمان است.
امروزه ميزان كسترش مهارت تفكر نقادانه ميان شهروندانء از معيارهاى توسعه يافتكى كشورها
محسوب مى شود و در كشورهاى توسعه يافته اين مهارت به طور سيستماتيك در نظام آموزشى
لدريس و تمرين عمى شود.
صفحه 26:
فقدان آموزش تفكر نقادانه در نظام آموزشى ايران و عوارض آن
به عنوان نمونه مى توان به امتحان ]0018 در كشور آمريكا اشاره كرد. ]01 آزمونى عمومى است كه
در آمريكا و كانادا و بعضى از دانشكاه هاى اروياليى: متقاضيان ورود به تحصيلات تكميلى (كارشناسى
ارشد و دكترى) بايد در آن شركت كرده و نمره اى خاص كسب كنند.
یکی از مهارت های اصلی که در این آزمون ارزیلبی می شود. مهارت تفکر نقادانه است. به عنوان
ليط و بيش نيازهاى
ثللى ديكر. مى توان به تخدام در شركت هاى بزرك و معتبر جهان نكاهى
صفحه 27:
فقدان آموزش تفكر نقادانه در نظام آموزشى ايران و عوارض آن
معمولا يكى از مهارت هاى (1!5أ516) ثابتى كه سازمان ها انتظار دارند فرد متقاضى از لَن بهره مند
Recaro Eee ا |
۱ ا Ty
صفحه 28: