مدیریت و رهبری

تفکر جانبی – Lateral Thinking

126-Lateral-Thinking

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تفکر جانبی – Lateral Thinking”

تفکر جانبی – Lateral Thinking

اسلاید 1: تفکر جانبیLateral ThinkingMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانتفکر جانبینوعمدلمراحل استفادهتجزیه و تحلیل/طراحیموضوعتصمیم گیری و حل مسالهسطحفردی / گروهیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: تفکر جانبی روشی است که به فرارفتن از روش خطی و ارسطویی برای یافتن نظرات نو، می‌اندیشد و به شکلی آگاهانه، در جهت تغییر و تحول روش حل مساله، تلاش می‌کند و کاربرد آن مستلزم پذیرش دیدگاه‌های مختلف نسبت به موضوع است. در تفکّر جانبی، ما فروضی را در نظر می‌­آوریم که ظرفیت­های موجود در خود مسأله در اختیار ما می‌­گذارد. ما سعی می‌­کنیم تا می‌­توانیم آنها را در نظر آوریم، اما در نهایت، فروض معقول و درست را پیشنهاد کنیم. در تفکّر عمودی، ما این­ کار را نمی‌کنیم. روش‌های مختلف تفکر جانبی برای یافتن راه‌های جدید و متفاوت به کار می‌روند و حتی گاهی به طرح نظرات کاملاً غیرمنطقی منجر می‌شود، با این حال جستجوی راه‌های جدید و متعدد، نشانه تمایل به خلاقیت بوده و باعث برانگیختن و رشد فکر می‌شود. تفکر جانبی یعنی حل مسائل از طریق غیرمستقیم و خلاقانه. تفکر منطقی سنتی بر اساس استدلال مرحله به مرحله است و به صورت تدریجی جواب را پیدا می‌کند اما تفکر جانبی به دنبال دریافت یکباره جواب است. تفکر منطقی به دنبال این است که علت بوجود آورنده مسئله را یافته و به دنبال یافتن راه‌حلی برای رفع علت است. تفکر منطقی به دنبال پاسخ این چیست؟ است در صورتی که تفکر جانبی به دنبال پاسخ این چه می‌تواند باشد؟ است. بنابراین تفکر جانبی به دنبال قضاوت و بررسی نیست، زیرا یک پدیده میتواند تفاسیر و توضیح‌های متعدد و گوناگونی داشته باشد و همه آنها هم نادرست نباشد. تفکر جانبی به دنبال این است که مفاهیم و درک از مسایل را تغییر دهد. بر اساس این تفکر، مشکلات ناشی از درک ماست. بنابراین تا زمانی که درک خود را تغییر ندهیم، مشکل کماکان باقی می‌ماند. با درک غلط از یک مسئله، هر راه‌حلی هم که به ذهن برسد، مقطعی و زودگذر است.

اسلاید 4: ابزارهای مرتبطتفکر یکپارچهIntegrative Thinking تفکر سیستمی/ پویایی‌های سیستمSystems Thinking / Dynamics Forrester مزایااز فواید تفکر جانبی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت: فکر کردن به شیوه‌ای خلاق تبدیل مسائل دشوار به فرصت‌های قطعی کمک به افزایش تعداد ایده‌ها و دورنمای جدید با استفاده و انطباق تکنیک‌های تفکر غیرمتعارف و روشها استفاده از استعدادها و مهارت‌های پنهان بمنظور پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مسائلکاربردهاتفكر جانبي مجموعه‌‏اي از گرايش‏ها، اصطلاحات، فنون و روش‌هاست كه به ما امكان مي‌‏دهد از یک مکانیزم تغییر الگو استفاده کرده و از مسير هميشگي الگوها خارج شویم، و با بکارگیری تکنیک‏های مربوطه خلاقيت ذهن را در حل مشکلات و ارائه ايده‌‏هاي متعدد و متفاوت پرورش دهیم. تفکر جانبی، مهارتی است که با بکارگیری تکنیک‏ها و ابزارها و با وجود محدودیت‏های بسیار، باعث بالارفتن خلاقیت ذهن شده و در ارائه راه‌حل‏های متعدد و متفاوت در هنگام حل مشکلات مورد استفاده قرار می‌‏گیرد. فكر جانبي پروسه‌‏اي سيستماتيك، به منظور رسيدن به ايده‌‏اي خلاق و جديد است، اين روش از تكنيك‏هاي تفكر غيرمرسوم و غيرمنطقي كه معمولاً روش تفكر رايج ما، مانع آن مي‌‏شود، استفاده مي‌‏كند.معایببرخلاف مدلهای دیگر، مدل De Bono تاکید کمی بر جنبه‌های مختلف یا مراحل در حل مساله دارد. محدودیت دیگر کار De Bono، طبیعت غیرمتصل و قطع آنست. در حالیکه De Bono چارچوبی فراگیر درمورد اینکه چرا خلاقیت مورد نیاز است ایجاد می‌کند، وی زمان کمی در حال توسعه نظری اتصال بین تکنیک‌های مختلف و مدل سپری کرده است. همچنین در این مدل ممکن است در دراز مدت باعث دلسردی محققان در خصوص روش‌های آموزشی افزایش خلاقیت شوند و از کافی نبودن خلاقیت ناراضی باشند.

اسلاید 5: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 6: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان