صفحه 1:
صفحه 2:
علم در لغت نامه ی دهخدا
[ع ](ع مص ) دانستن .
|| یقین کردن . (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد) (از ناظم الاطباء).
|| دریافتن . (منتهی الارب ). ادراک . (اقرب الموارد).
|| استوار کردن . (از منتهی الارب ). اتقان . (از آقرب الموارد).
|| (امص )٠١ يقين . || فضل . (ناظم الاطباء). || معرفت دقيق و با دليل بر كيفيات
معينة و يا حضور معلوم در نزد عالم . (ناظم الاطباء). دانست . (منتهى الارب ).
معرفت و هر چیز دانسته . دانش و آگاهی و معرفت و شناسایی . (ناظم الاطباء). ج ؛
علوم : ما را از علم خویش بهره دادی و هیچ چیز دریغ نداشتی تا دانا شدیم .
(تاريخ بيهقى ج اديب ص ۳۳۸).
صفحه 3:
ple در فرهنگ های دیگر
(ع )[ع ۰ ۱ -(مص م .) دانستن ۲ - یقین داشتن ۰ ۳ - (امص .) دانش , آگاهی .
۱- دانش, ۲- آگاهی, اطلاع, ۳- (در تصوف) معرفت. ۴- (فلسفة قدیم) ادراک پدیده ها و حقایق و علل
اشیا از طریق عقل.
فرهنگ فارسی امروز (غلامحسین صدری افشار)
۶- حالت دانستن, دانایی, در برابر نادانی یا آگاهی نادرست. ۲- بخشی از آگاهی های نظام یافته مانند
رشتة تحصیلی, ۳- آنچه بتوان آن را به صورت آگاهی نظام یافته ای فراگرفت . ۴- آن نوع آگاهی که
دربر گیرا ت های کلی یا کار کرد قانون های عمومی است. ۵- مجموعة آگاهی های دارای نظامی
یگانه که اجزایش قابل مشاهده, یررسی, سنجش, آزمایش, رده بندی, انتقال و تعمیم است
صفحه 4:
ESO
صفحه 5:
ايران من
بوم
معمارى علم رر ايران
تیم
مر
04
صفحه 6:
مفهوم علم
صفحه 7:
چهار مفهوم واژةً علم در فارسی
۱. علوم دینی سنتی که در حوزهها تدریس میشود:
۲. علوم طبیعی سنتی که بههنگام تأسیس دارالفنون هنوز زنده بود و
هماکنون مردم ما کمابیش ویژگیهای آن راء که با فرهنگمان
عجین شده است. همان ویژگیهای علوم جدید تصور میکنند؛
صفحه 8:
چهار مفهوم علم
۳. علم. یا دانش, بهمعنای مجموعهای از دانستههای روز اروپا که با تأسیس
دانشگاه تهران بخشی از آن به ایران منتقل شد. در اين مفهوم. نقل یک برش
تاریخی از فرآیند علم عین علم تلقی میشود. هماكنون نيز اين مفهوم در ایران
کمابیش رایج است؛
۴ علم در مفهوم مدرن آن یک فرآیند است. نتيجة آن دانش است. مشار کت در
این فر آیند امری است بسیار پیچیده که آشنایی ما ایرانیان با آن بسیار کوتاه است
. مردم ما با اين مفهوم بیگانهاند و دانشگاهها و پژوهشگاههای ما نیز هنوز در فکر
ادارة خود بر این مبنا نیستند.
صفحه 9:
علم بدون شک یکی از پایه های اصلی موتور
پیشرفت در جهان توسعه یافته است
ما بدون درک بنیان های آن و تمایز آن از مفهوم علم
سنتی موتوری را نمی توانیم روشن کنیم
7
صفحه 10:
aon
درک شرایط کنونی مستلزم درک دینامیک
صفحه 11:
تحولات تاریخی پس از تاسیس نظامیه ها
الف) دوره ی انحطاط
*عصر نادیده انگاری
*عصر بهت
ب) دوره ی آگاهی
؟عصر خودیافت: گذار به آگاهی
*عصر آگاهی
صفحه 12:
عصر گذار به انحطاط:]دلار ol
* من از استادان عربم آموخته ام که عقل را راهنمای خودم قرار دهم. حال AST
شما بدین خرسندید که اسیر زنخیر یک ماجع اخلاقی را بگردن داشته باشید.
قرن ششم /دوازدهم
هم عصر غزالی
صفحه 13:
عصر انحطاط
۰۰«پس ثلبت شد که اصلاً به تعلم علوم فلاسفه. سوای آنچه علمای
شریعت آن را داخل علوم خود ساخته اند اشتغال ضروری نیست. بنابر
لين بر شيخ الاسلام واجب باشد که ازتعلم آن منع کند و اصلاً نگذارد
که کسی به درس و افاده ی آن مشغول گردد.
سلوک الملوک, فضل اه روزبهان
اوائل صفویه / همزمان با عصر گالیله
صفحه 14:
خاطرات مرحوم مجتهدی در تأسیس دانشگاه شریف حکایت از نبود یک تفکر بنیادی و راهبردی
در تأسیس این دانشگاه دارد. محمدرضا شاه از او میخواهد
یک دانشگاه بسیار بزرگی از لحاظ علمی و صنعتی در تهران
تشکیل بدهید و دانشگاه تهران را از خواب بیهوشی بیدار کنید.
صفحه 15:
عصر گذار به آگاهی ۱۱
* ...ولی در سال ۱۳۴۴ بالاخره یک تعدادی احساس می کردند که دیگران
پژوهش می کنند پس ما هم باید پژوهش بکنیم؛ انگیزه هم درست همین بود.
که دیگران می کنند ما هم باید بکنیم....
...اولین صحبت هایی که از آنجا به خاطرم مانده.... گفتم اگر بخواهیم
پژوهش کنیم از جایی اقتباس کنیم....توصیه من این بود....جو کافه تریا
هاروارد را ببینید جگونه است. آن را بیاورید.
یوسف ثبوتی
جالشهاى فيزيك كشور: هم انديشى انجمن ها و پزوهشکده هاء ص ١ ١"
فرهتكستان علوم
0
صفحه 16:
History of science in Iran from a physicist’s
perspective
Wwwrmansourlir ۰۵ دوم. فصل casa معماری علم: رضامتصوری GAS 4 ترجمه ى فارسى مقاله در فصل دوم این کتاب ررک, lye
صفحه 17:
ايران
كشورى در حال كذار به مدرنيت
9
در دوره ی نقل علم
توجه به شرایط گذار و آسیب های OF
صفحه 18:
تامل؟
در دوران بهت و خودیافت فرصت تامل نداشته ایم:
وام گیری و کپی برداری هر آنچه از مظاهر غرب که توانسته ایم. از جمله علم و
دانشگاه و انجمن داری!
7
صفحه 19:
توجه به تفکر و خردگرایی نوین
صفحه 20:
ابداع مفاهیم - تحول در ساختار ذهنی
۴ هیچیک از اين مفاهیم را خودمان خلق نکردهایم؛ حتی مفهوم
بنیاد گرایی. که ظاهراً یکی از مصداقهای عمدة آن در دنیا خود ما
هستیم؛ ابداع ما نیست. متفکران جهان صنعتی Lol ابداع کردهاند.
اما چون این ابزارهای ذهنی در کلمه متجلی میشود تصور می کنیم
ابداع آن سادهتر از ابداع يا اختراع مثلاً اسکوئید با رایانه است.
ابداع این مفهوم ها مترادف است با تحول در ساختار دهنی.
صفحه 21:
تغییرپذیری ساختار دهنی
تغییر ساختار ذهنی احتیاج به زمانی بسیار طولانی تر دارد بخصوص
برای ملتی مثل ما ایرانیان که فرهنگی طولانی متنوع و سخت جان
دارد!
صفحه 22:
»5
23 >
دی
صفحه 23:
Gateano Kanizsa(1913 -
1993)
£..... Triangle
مثلث کانیتسا
صفحه 24:
تفکر کلامی است
کلام» واژگان» زبان کلامی؛ ز
aie 00 زبان ریاضی؛
صفحه 25:
چارچوب تفکر: دو مفهوم کلیدی در علم مدرن
* اجتماع علمی
* گفتمان علم
خرد مدرن و تفکر در این چارچوب معنی پیدا می کند