tamarkoz_havas_va_hafeze

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [3 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تمرکز حواس و حافظه”

تمرکز حواس و حافظه

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیمتمرکز حواس و حافظه

اسلاید 2: تمرکز حواس مقدمهتعریف تمرکز حواس: به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی و حفظ و نگهداری توجه.منشأ عوامل حواس پرتی: - درونی و ذهنی (مثل خاطرات و تخیلات)- بیرونی و محیطی(مثل سروصدا و شلوغی) ” تمرکز حواس حاصل یادگیری و کسب تجربه های مختلف است نه یک امر ذاتی“ ” مطالعات زیادی نشان داده است که یک انسان می تواند در محل پر سروصدا با تمرکز و توجه کافی مطالعه کند“

اسلاید 3: انواع تمرکزتمرکز غیر ارادی: - تمرکزدرونی بدون آگاهی و براساس تمایل و اشتیاق درونی - تمرکز هنگام هیجانات تمرکز ارادی: تمرکز ارادی فکر و کنار زدن افکار مزاحم برای تمرکز بر موضوع مورد نظر

اسلاید 4: روش های تقویت تمرکز حواس1- آمادگی برای مطالعه: برای شروع مطالعه باید خود را از جهات مختلف آماده کرد. 2- آمادگی بدنی: به رشد و تکامل طبیعی بدن، تندرستی و نداشتن نقص های بدنی مربوط می شود.3- آمادگی ذهنی: خصوصیاتی نظیر رشد گویایی سالم، قدرت تعبیر و تفسیر اشکال، درک همانندی و ناهمانندی ها میان کلمات و ...4- آمادگی روانی: خستگی، بی قراری، بی تابی، واکنش های منفی به خود و دیگران، ضعف اعتماد به نفس و غیره نشانه نبودن آمادگی روانی است.5- داشتن علاقه به موضوع مورد مطالعه: داشتن علاقه نسبت به موضوع مورد مطالعه و کاربرد ماهرانه فنون مطالعه باعث به خاطر سپردن و یادآوری راحت مطالب می شود. 6- تعیین هدف: بدون داشتن هدف، یادگیری کاری بس دشوار و غیر ممکن است و مطالعه بدون هدف یکی از عادات غلط مطالعه است.

اسلاید 5: 7- تعیین زمان و مکان مطالعه: تعیین زمان و مکان و مقدار مطالعه باعث برقراری تمرکز حواس، سردرگمی، انرژی و فهم بهتر مطالب می شود.8- ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت: خود پنداره مثبت و اعتماد به خود مهم ترین کمک برای تمرکز و یادگیری است لذا ” نمی دانم، نمی توانم، این کار محال است“ را از دفتر زندگی تان پاک کنید.9- طرح سئوال: طرح سئوال پیش از مطالعه و هنگام مطالعه، خواننده را فعال و بطور عمقی درگیر مطالعه می کند و طرح سئوال پس از مطالعه باعث ارزشیابی فرد از میزان یادگیری خود می شود.10- استفاده از راهنما: استفاده از یک راهنما مثل انگشت سبابه، مداد و ... به هنگام مطالعه باعث تمرکز حواس بهتر، افزایش سرعت مطالعه و ... می شود.11- خط کشیدن زیر مطالب مهم: این کار باعث برقراری تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی می شود.12- یادداشت برداری هنگام مطالعه: این کار به فهم یادگیری، یادآوری مطالب، درک بهتر نقاط قوت و ضعف مباحث، تمرکز روی مطالب، و افزایش سرعت یادگیری کمک می کند.

اسلاید 6: انجام چند تمرین برای تمرکز بهتر1- پرورش ذهن آشفته: اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهن تان شده و شما را به هم بریزد. برای این کار از تکنیک های زیر استفاده کنید: - حواست را جمع کن (الان اینجا باش): در مواقع حواس پرتی، با تکرار این جمله به خودتان هشدار دهید. - روش عنکبوتی: اگر با تحریک تار عنکبوت باعث تکان خوردن آن شوید عنکبوت واکنش نشان می دهد، ولی اگر این کار را تکرار کنید عنکبوت دیگر واکنش نشان نمی دهد چون می فهمد که حشره ای در دام نیفتاده است. این روش را یاد بگیرید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. - فرصتی برای افکار مزاحم: زمان ویژه ای را در روز برای پرداختن به افکار مزاحم اختصاص دهید (استفاده از این روش کاهش 35% افکار مزاحم را در طول 4 هفته نشان داده است).

اسلاید 7: 2- اندازه گیری میزان حواس پرتی: کارت های کوچکی تهیه و آنها را به سه قسمت (برای صبح، بعد از ظهر، و شب) تقسیم کنید و در ازای هر حواس پرتی خطی روی قسمت مربوطه بکشید. این کار باعث می شود روز به روز حواس پرتی کاهش پیدا کند. 3- زمان استراحت: استراحت کوتاهی برای خود در نظر بگیرید و برای تأمین اکسیژن مورد نیاز مغز بلند شوید و چند دقیقه قدم بزنید. 4- عوض کردن موضوع: گاهی عوض کردن موضوع و عنوان مورد مطالعه به تمرکز حواس کمک می کند.5- جایزه و پاداش: هنگامی که کاری را بطور کامل انجام دادید متناسب با بزرگی آن کار به خودتان جایزه دهید.

اسلاید 8: حافظه تعریف حافظه حافظه عبارت است از به خاطر سپاری رویدادها و اطلاعات و همچنین یادآوری آنها ” حافظه قابلیت رشد، تقویت و پرورش را داشته و نیاز به تمرین دارد“ ” حافظه و یادگیری ارتباط نزدیکی با هم دارند“

اسلاید 9: انواع حافظه1- حافظه حسی: وقتی محرک های محیطی (نور، صدا و...) از طریق گیرنده های حسی وارد حافظه می شوند. این مرحله، نخستین مرحله یادگیری و به خاطر سپاری بوده و مدت زمان ذخیره سازس اطلاعات بسیار کوتاه و از یک ثانیه تجاوز نمی کند.2- حافظه کوتاه مدت: اطلاعات وارد شده به حافظه حسی بعد از مورد دقت و توجه قرار گرفتن و تبدیل به الگوهای صوتی یا تصویری وارد حافظه کوتاه مدت می شوند و بصورت رمز در می آیند و پس از 3 ثانیه فراموش می شوند (مگر آن که تکرار شوند).3- حافظه بلند مدت: اطلاعات تکرار شده در حافظه کوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت می شوند که این کار نیاز به زمان وتلاش زیادی دارد و حفظ اطلاعات از این طریق تا آخر عمر شخص را شامل می شوند.

اسلاید 10: حافظه و مرورمرورهایی که بدون فاصله زمانی انجام گیرد مطالب را به حافظه کوتاه مدت می فرستد و گاه فقط مقدار بسیار کمی از آن در حافظه بلند مدت جای می گیرد و مابقی مطالب پس از مدت کوتاهی و احیاناً پس از گذراندن امتحان فراموش می شوند.بارها از اول تا آخر خوندن مطالب و حفظ کردن مکرر و کلمه کلمه مطالب روشی اشتباه بوده و یادگیری را کاری سخت می سازد و باعث انتلاف وقت می شود.مرورهای تنظیم شده کوتاه مدت با فاصله های زمانی، باعث صرفه جویی در وقت و انتقال یادگیری جدید به حافظه دراز مدت می شود.در اولین مرور، به خصوص اگر یادداشت برداری شده باشد، باید نسبتاً مرور کاملی از یادداشت ها بصورت بگیرد و یادداشت های قبلی یررسی، اصلاح و مورد تجدید نظر قرار گیرد.در مرورهای بعدی بدون مراجعه به یادداشت ها، هرچه را که به خاطر می آورید یادداشت کرده و با آخرین یادداشت های تجدید نظرشده خود مقایسه و اصلاحات لازم را انجام دهید. در زمینه یادگیری و حفظ و نگهداری مطالب، ” دقت، تکرار و تداعی معانی“ قوانین سه گانه حافظه هستند.

اسلاید 11: عوامل مؤثر بر حافظه برای سلامتی و جلوگیری از فرسودگی زودرس حافظه موارد بهداشتی زیر را باید رعایت کرد:1- تأثیر تغذیه مناسب بر حافظه ( اعم از اکسیژن و غذا): استفاده از منابع کلسیم و منیزیم و فسفر ( جوانه گندم، لبنیات، جگر، بادام و گردو، فندق، سبزیجات و تخم مرغ) و ویتامین های گروه B ، اکسیژن کافی ( نفس عمیق، ورزش صحیح ) در افزایش حافظه مؤثر است.2- تأثیر استرس بر حافظه: استرس باعث اخلال در ثبت اطلاعات و یادآوری حافظه می شود. خیره شدن به پایین در موقع امتحان کارایی حافظه را در یادآوری اطلاعات پایین می آورد و نگریستن به گوشه بالا و چپ، یا بالاتر و راست، باعث همکاری نیمکره های مغز و یادآوری بهتر می شود.3- تأثیر استراحت بر حافظه: هنگام مطالعه نباید خسته باشید چون کارآیی ذهن خسته پایین است.4- تأثیر آرامش بر حافظه: داشتن آرامش در همگام مطالعه، باعث انتشار امواج آلفا در مغز و تسهیل در به خاطر سپاری می شود و حفظ آرامش کارکرد طبیعی مغز و اعصاب را تسهیل می کند.

اسلاید 12: با آرزوی موفقیت برای شما داریوش پور قاسمپایان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید