صفحه 1:
يسم الله الرحمن الرحیم

صفحه 2:
تمر کز حواس مقدمه ° تعریف قم رکز حواس: به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی و حفظ و نگهداری توجه. * منشأ عوامل حواس پرتی: - درونى و ذهنى (مثل خاطرات و تخيلات) - بيرونى و محيطى (مثل سروصدا و شلوغى) " مطالعات زيادی نشان داده است که یک انسان می تواند در محل پر سروصدا با تم رکز و توجه کافی مطالعه کند"

صفحه 3:
| انواع تمركز * تمركز غير ارادى: - تمركزدرونى بدون آكاهى و براساس تمايل و اشتياق درونى - تمركز هنكام هيجانات * تمركز ارادى: تمرکز ارادی فکر و کنار زدن افکار مزاحم برای تمرکز بر موضوع مورد نظر

صفحه 4:
روش های تقویت تم رکز حواس * ۱- آمادگی برای مطالعه: برای شروع مطالعه باید خود را از جهات مختلف آماده کرد. * ۲- آماد گیی بدئی: به رشد و تکامل طبیعی بدن, تندرستی و نداشتن نقص های بدنی مربوط می شود. * ۳- آمادگی ذهنی: خصوصیاتی نظیر رشد گوبایی سالم» قدرت تعبیر و تفسیر اشکال درک همانندی و ناهمانندی ها میان کلمات و ... * 6- آمادگی روانی: خستگی؛ بی قراری؛ ‎a‏ واکنش های منفی به خود و دیگران, ضعف اعتماد به نفس و غیره نشانه نبودن آمادگی روانی است. ۵- داشتن علاقه به موضوع مورد مطالعه: داشتن علاقه نست به موضوع مورد مطالعه و کاربرد ماهرانه فنون مطالعه باعث به خاطر سپردن و یادآوری راحت مطالب می شود. - تعیین هدف: بدون داشتن هدف. یادگیری کاری بس دشوار و غیر ممکن است و مطالعه بدون هدف یکی از عادات غلط مطالعه است.

صفحه 5:
© ۷- تعیین زمان و مکان مطالعه: تعبین زمان و مکان و مقدار مطالعه باعث برقراری تم رکز حواس, سرد رگمی؛ انرژی و فهم بهتر مطالب می شود. ۸- ت رکت افکار منفی و داشتن افکار مثبت: خود پنداره مثبت و اعتماد به خود مهم ترین کمک برای تمرکز و یاد گیری است لذا "نمی دانم» نمی توانم ان کار محال است" را از دفتر زندگی تان پاک کنید. ‎-٩ *‏ طرح سئوال: طرح سئوال پیش از مطالعه و هنگام مطالعه. خواننده را فعال و بطور عمقی در گیر مطالعه مى كند و طرح سئوال پس از مطالعه باعث ارزشیابی فرد از میزان ياد كيرى خود می شود. ‏* ۱۰- استفاده از راهنما: استفاده از یک راهنما مثل انگشت سبابه مداد و ... به هنكام مطالعه باعث تمرکز حواس بهتره افزایش سرعت مطالعه و ... می شود. ‏* ۱۱- خط کشیدن زیر مطالب مهم: این کار باعث برقراری تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی می شود. ‏& ۱۲- یادداشت برداری هنگام مطالعه: اين کار به فهم یاد گیری؛ یا آوری مطالب» درک بهتر نقاط قوت و ضعف مباحث. تم رکز روی مطالب. و افزایش سرعت یادگیری کمک می کند. ‎

صفحه 6:
انجام چند تمرین برای تمر کز بهتر ۴ ۱- پرورش ذهن آشفته: اجازه ندهید افکار منفی وارد ذهن تان شده و شما را به هم بریزد. برای این کار از تکنیک های زیر استفاده کنید: - حواست را جمع کن (الان اینجا باش): در مواقع حواس پرتی؛ با تکرار این جمله به خودتان هشدار دهید. - روش عنکبوتی: اگر با تحریک تار عنکبوت باعث تکان خوردن ‎OT‏ شوید عنکبوت وا کنش نشان می دهد ولی اگر این کار را تکرار کنید عنکبوت دیگر واکنش نشان نمی دهد چون می فهمد که حشره ای در دام نیفتاده است. اين روش را ياد بگیرید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. - فرصتی برای افکار مزاحم: زمان ویژه ای را در روز برای پرداختن به افکار مزاحم اختصاص دهید (استفاده از این روش کاهش ۳۵/ افکار مزاحم را در طول ۴ هفته نشان داده است).

صفحه 7:
* ۲- اندازه گیری میزان حواس پرتی: کارت های کوچکی تهیه و آنها را به سه قسمت (برای صبح؛ بعد از ظهر و شب) تقسیم کنید و در ازای هر حواس پرتی خطی روی قسمت مربوطه بکشید. این کار باعث می شود روز به روز حواس پرتی کاهش پیدا کند. © ۳- زمان استراحت: استراحت کوتاهی برای خود در نظر بگیرید و برای تأمین اکسیژن مورد نیاز مغز بلند شوید و چند دقیقه قدم بزنید. * 6- عوض كردن موضوع: گامی عوض کردن موضوع و عنوان مورد مطالعه به تم رکز حواس کمک می کند. ؟ ۵- جایزه و پاداش: هنگامی که کاری را بطور کامل انجام دادید متناسب با بزرگی آن کار به خودتان جایزه دهید.

صفحه 8:
حافظه تعریف حافظه حافظه عبارت است از به خاطر سپاری رویدادها و اطلاعات و همچنین یادآوری آنها " حافظه قابلیت رشد. تقویت و پرورش را داشته و نیاز به تمرین دارد" " حافظه و یاد گیری ارتباط نزدیکی با هم دارند*

صفحه 9:
انواع حافظه ‎١ ©‏ حافظه حسی: وقتی مح رک های محیطی (نور: صدا و...) از طریق گيرنده های حسی وارد حافظه می شوند. این مرحله؛ نخستین مرحله یاد گیری و به خاطر سپاری بوده و مدت زمان ذخیره سازس اطلاعات بسیار کوتاه و از یک انیه تجاوز نمی کند. ۶ ۲- حافظه کوتاه مدت: اطلاعات وارد شده به حافظه حسی بعد از مورد دقت و توجه قرار گرفتن و تبدیل به الكوهائ صيوتى دا تطتويزى وار د حافظه .كوت مرت فى شوند و بضورت رمز در می ايند و پس از ۳ ثانیه فراموش می شوند (مكر آن كه تكرار شوند). © - حافظه بلند مدت: اطلاعات تكرار شده در حافظه كوتاه مدت وارد حافظه بلند مدت مى شوند كه اين كار نياز به زمان وتلاش زيادى دارد و حفظ اطلاعات از اين طريق تا آخر عمر شخص را شامل مى شوند: ‎

صفحه 10:
حافظه و مرور مرورهایی که بدون فاصله مانی انجام گیرد مطالب را به حافظه کوتاه مدت می فرستد و گاه فقط مقدار بسیار کمی از آن در حافظه بلند مدت جاى مى كيرد و مابقى مطالب يس از مدت كوتاهى و احياناً بس از كذراندن امتحان فراموش مى شوند. بارها از اول تا آخر خوندن مطالب و حفظ كردن مكرر و كلمه كلمه مطالب روشى اشتباه بوده و يادكيرى را كارى سخت مى سازد و باعث انتلاف وقت مى شود. مرورهاى تنظيم شده کوتاه مدت با فاصله های زمانی؛ باعث صرفه جویی در وقت و انتقال یاد گیری جدید به حافظه دراز مدت می شود. در اولین مرون به خصوص اگر یاد برداری شده باشد. باید نسبتاً مرور کاملی از یادداشت ها بصورت بگیرد و یادداشت های قبلی پررسی؛ اصلاح و مورد تجدید نظر قرار گیرد. در مرورهای بعدی بدون مراجعه به بادداشت هاء هرچه را که به خاطر می آورید یادداشت کرده و با آخرینیادداشت های تجدید نظرشدة خود مقايسة و اصلاسات لازم ‎aga ply‏ در زمینه یادگیری و حفظ و نگهداری مطالب, "دقت؛ تکرار و تداعی معافی" قوائین سه گانه حافظه هستند.

صفحه 11:
برای سلامتی و جل و گیری از فرسود گی زودرس حافظه موارد بهداشتی زیر را باید رعایت کرد: © زيب - تأثير تغذيه مناسب بر حافظه (اعم ازاكسيز استفاده از من بع كلسيم و من وففر (جواه گدم؛ ات جگر بادام و گرد فندق. سبزیجات و تخم ۳ های کروه ۰60 اکسیژن کافی ( نفس عمیق, ورزش صحیح ) در افزايش حافظه مزثر است. ۲- تأثیر استرس بر حافظه: استرس باعث اخلال در ثبت اطلاعات و باد آوری حافظه می شود. خيره شدن به پایین در موقع امتحان کاراب بى حافظه را در اد آوری اطلاعاتپایین می آورد اون گریستن به گوشه با و پ» یا نالا و واست بعك همکاری نیمکره های مغز و یا آوری بهتر می شود. ۳- تأثیر استراحت بر حافظه: هنگام مطالعهنباید خسته باشید چون کار آیی ذهن خسته * ع- تأثیر آرامش بر حافظه: داشتن آرامش در همگام مطالعه. باعث انتشار امواج آلفا در مغز و تسهيل در به خأطر سبارى مى شود و حفظ آرامش كا ركرد طبيعى منز و اعضاب را

صفحه 12:
.#2 با آرزوی موفقیت برای شما ‎at‏ داریوش يور قاسم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان