صفحه 1:
تهویه ماشین های الکتریکی
۲-۵- انواع ضمایم ماشین
۲ پایه های یاطاقان ۱ ۱
قرارگرفتن رتور روی یاطاقان و تماس آزاد انتهای ماشین با هواى آزاد
سپرهای باز :
قرارگرفتن رتور روی یاطاقان هایی که قسمتی از سپر هستند
مجاری تهویه :
داخل و خارج شدن هوا جهت خنک کردن ماشین از طریق مجاری هوا
” ماشين كاملاً بسته : جلوگیری از ارباط هوای داخل و خارج ماشین
34
۲ ماشین ضد آتش ۰ ساخت ماشین با ويذكى ضد حريق قابل كاربرد در معادن
الا Jon 57 1 5 5
ماشین ضد آب : جلوكيرى از ورود آب بداخل ماشين
ماشين غوطه ور: امكان غوطه ورشدن ماشين در آب براى شرايط خاصى از فشار
صفحه 2:
۲-۶- روش های خنک کردن
7 افزایش درجه حرارت به عنوان عامل تعیین کننده ابعاد ماشین
۷ خنک شدن به روش طبیعی در ماشین های با توان کوچک
۲ خنک سازی ماشینها با جریان هوا در اغلب موارد (تهویه)
۲ خنک سازی با استفاده از هیدروژن یا آب در ماشینهای پرسرعت
۲-۷- روشهای تهویه
: ماشیرباتهویه طبیعی-|کخنک سازی با جریان طبیعی هوا
: ماشیرپا تسهویه دلخلی(خودی -8
وزش هوا به سطوح داخلی توسط بادبزنی که از اجزاء ماشین است
صفحه 3:
۳- ماشین با تهوبه خارجی (خودی) :
وزش هوا به سطوح خارجی توسط بادبزنی که از اجزاء ماشین است
۴- ماشین با تهویه جداگانه :
خنک سازی به وسیله مایع یا گاز خنک کننده که توسط وسیله
خارجی مانند بادبزن یا پمپ به گردش در می آید
دسته بندی دیگری برای تهویه : تهویه واکنشی و تهویه کنشی
تهویه واکنشی :
* مکش هوای خنک به داخل ماشین بدلیل افت فشار داخلی
بخاطر وجود بادبزن
" رانده شدن هوای گرم شده به محیط توسط بادبزن
صفحه 4:
هوای حروحی
صفحه 5:
مکش هوا از محیط توسط بادیزن و فرستادن آن
به داخل ماشین و از آنجا به خارج
حروجی
هوای ورودی
صفحه 6:
بالارفتن درجه حرارت هوای سرد در نیاز به حجم هوای بیشتر
تهویه کنشی به خاطر لفات بادبزن برای خنک سازی
2۳-۱ جهت جریان هوا
: روشهای تهویه شعاعی . محوری ترکیب شعاعی و محوری
الف- تهویه شعاعی :
معمولی ترین روش تهویه به خاطر سهولت چرخش هوا
به علت نیروی گریز از مرکز ناشی از حرکت رتور
صفحه 7:
۲ لزوم تعبیه مجاری هوای شعاعی در ماشین با طول هسته زیاد
تهويه شعاعى با تعبيه ره ان
i له
مجارى شعاعى مض عم روني 4 |
۳
۸۸
7/۱
۷ تقسیم هسته به تکه هایی با ضخامت ۸-۴
با مجارى هوا بين آنها به عرض ۰۸ ۱ 77
مزاياى تهويه شعاعى :
سا تلف حداقل انرژی برای تهویه
لس یکنواخت بودن افزایش درجه حرات در جهت محوری
صفحه 8:
استفاده از قاب محدودکننده برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در ساخت
تنشهای گریز از مرکز در سرعت های زیاد مجاری تهوبه شعاعی
ب- تهویه محوری :
QO
کاربرد در ماشینهای با قدرت خروجی متوسط و سرعت زیاد
تهوبه محوری ساده : تعبیه مجاری تهویه فقط در رتور
تهویه محوری دوگانه : تعبیه مجاری تهویه فقط در استاتور و رتور
تهویه محوری
صفحه 9:
معایب تهویه محوری :
۱- انتقال حرارت غیریکنواخت (بیشتر بودن درجه حرارت محل ورود هوا)
۲- کاهش مقدار آهن زیر شیار استاتور به خاطر تعبیه مجاری تهویه
۳۳۳0 افزایش چگالی شار و بیشتر شدن تلفات آهن
= بالارفتن درجه حرارت ماشین
ج- تهویه شعاعی و محوری :
صفحه 10:
۳-۸- خنک کردن ماشینهای کاملاً بسته
۲ استفاده از ماشینهای کاملاً بسته به دلیل وجود ناخالصی های
مضر مانند گازهای انفجاری و بخارات اسیدی
Y انتقال حرارت تماماً از سطح خارجی بدنه به دلیل قطع
جریان هوا بین داخل و خارج ماشین
۱- ماشین با تهویه از بدنه
وزش باد روی سطح بدنه ماشین حاوی مجاری هوا
صفحه 11:
۲ تعبیه بادیزن در ماشین های بزرگ برای گردش داخلی هوا
علاوه بر وزش باد روی بدنه
۲- ماشین با رادیاتور
” سرد كردن هواى گرم شده با نصب یک رادیاتور روی بدنه
2۳-۹ مدار خنک کردن : للا مدار تهویه باز
مدار تهویه بسته
۳ خروج هوای گرم شده از ماشین در نوع تهویه باز
” عبور هوا از صافی های مناسب به خاطر گرفتن گرد و غبار و رطوبت
" تميز كردن مرتب صافى ها
" افزايش قدرت بادبزن در حضور صافى ها
صفحه 12:
سس پر هزینه بودن استفاده از تهویه باز در ماشین های بزرگ
(نیاز به جند تن هوای خنک در ساعت)
مناسب بودن استفاده از تهویه مدار بسته
۷ خنک شدن هوای گرم خروجی توسط خنک کننده های
آبی و ارسال دوباره آن به داخل ماشین
صفحه 13:
۳-۰- خنک کردن مولدهای توربینی
” طول زياد هسته و قطر کم به خاطر سرعت زياد اين ماشين ها
در مقايسه با مولدهاى توربين cs
CG پیچیده بودن مستله خنک کردن مولدهای توربینی
۲-۱۰-۱- خنک کردن با هوا
7 کاربرد در ماشینهای کوچک
” استفاده در توربين هاى كازى بعنوان واحد اضطراری نيروكاه
با قدرتهاى ١1.5 0000 ۰9 (20) و ۲۵ DO
روش های مختلف :
۱- تهویه محوری یک طرفه
کاربرد در ماشین های با قدرت خروجی کم تا ۳ 400
صفحه 14:
۲- تهویه محوری دوطرفه
* دمیدن هوا از هردو طرف
5 هم دما بودن اتصالات پیشانی
" قابل استفاده تا قدرت ۱۲ OO
۳- تهویه با چند ورودی
“” عدم کارایی روش های تهویه محوری در مولدهای توربینی
با طول هسته زیاد (برای قسمتهای مرکزی)
v هدایت هوا بطور شعاعی به سمت داخل از طریق محفظه های
ورودی و خروج آن از طریق محفظه های خروجی
۲ ارسال هوای گرم به خنک کن و فرستادن دوباره آن
تحت فشار به داخل استاتور
صفحه 15:
eet Ce (
7-۳-۰-۲ خنک کردن با هیدروژن
۲ عدم کارایی روش خنک سازی با هوا هنگام افزایش
قدرت مولدها (بالاتر از ٠ه 0000 )
صفحه 16:
۲ نیاز به بادبزنی با قدرت ۱۰۰ 60) برای تامین ۱۵۰ تن هوا در ساعت
برای خنک سازی یک ماشین ۶۰ 00 با تلفات ۱۰۰۰ KD
۱ v
مسايل مهم : * مقدار زیاد هوای خنک کننده
توان بالای بادبزن "
هیدروژن به عنوان جایگزین مناسب در مولدهای با قدرت بالا ۳
: برای خنک سازی
لسا افزایش بازده
افزایش قدرت
افزايش عمر
رفع خطر آتش سوزی
ابعاد کوچک خنک کننده
کاهش سروصدا
تا نا نا نا لا
صفحه 17:
۱- افزایش بازده
۲ چگالی هیدروژن ۰.۰۲ برابر چگالی هوا
۲ تا قاط مرن وی 9 0 افزايش بازده
SRL plank زیر ماف ی وس
% افزایش ۰۸ / بازده براى مولد ٠٠١ 000 در بار كامل
۲- افزایش قدرت
* ضریب انتقال حرارت هیدروژن۱.۵ برابر هوا
۴ هدایت مخصوص حرارتی هیدروژن ۷ برابر هوا
Ca انتقال حرارت بهتر
= استفاده موثرتر از مواد بکاررفته و افزایش قدرت خروجی
صفحه 18:
۲ افزایش ضریب انتقال حرارت با بیشترشدن فشار
هیدروژن با فشار ۳۵ گرم بر سانتیمتر مربع افزایش 1۲۵-۲۰ قدرت خروجی
بیدروژن با فشار ۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع افزايش ۸۲۵ قدرت خروجی
۳- افزایش عمر
۲ نفوذ هیدروژن درون حفره های عایق و ازدیاد استقامت الکتریکی عایق
(هدایت مخصوص حرارتی هیدروژن ۷ برابر هوا و نزدیک عایق)
7 افزایش عمر ماشین
” وجود اكسيزن و ازت درون هوا به عنوان سیال خنک کننده
۳ آسیب رساندن به عایق سیم پیچی فشار قوی به علت تخلیه كرونا
(شکل گرفتن اوزن واسیدنیتریک در هنگام کرونا)
صفحه 19:
۴- رفع خطر آتش سوزی
غير قابل اشتعال بودن هیدروژن
۵ ابعاد کوچک خنک کننده
۶ کاهش سروصدا
۷ چرخش رتور در محیط با چگالی کمتر
روش SS كردن :
۲ قابل اشتعال بودن مخلوط هیدروژن و هوا
CO لزوم جلوگیری از نشت گاز در تمام اتصالات مدار خنک کننده
کاهش احتمال وقوع انفجار با قرردادن فشار هیدروژن بالاتر از فشار جو
تخلیه سریع هیدروژن با وقوع نشتی
صفحه 20:
7 بگردش درآوردن هیدروژن در مجاری خنک کننده های
داخلی با استفاده از بادبزنهای نصب شده روى رتور
۳-۱۰-۳- خنک کردن مستقیم
۲ انتقال حرارت ناشی از تلفات آرمیچر و سیم پیچی میدان
به ماده خنک کننده در اطراف عایق سیم پٍ
دلایل پذیرفتن خنک کردن مستقیم :
v
بیشتر نشدن قدرت نامی از
یک حدی با افزایش فشار
هیدروژن در روش خنک
كردن معمولى
400}
300
*, 500
i
3
صفحه 21:
حرارت رتور بعنوان یک محدودیت جدی در مورد خروجی
مولد خنک شونده بطور طبیعی
al قابل ملاحظه درجه حرارت بین هادی های سیم پیچی
و ماده خنک شونده در روش معمولی
درجه حرارتهادی
! 4
i 4 0
و2" لامرج ةط زط درهيان | | 0
2 | | ا 40
4 رت tints 4
پین هیدرژن و سطوح ماشین_ رز
SES GK a 5 ل سس ياك
افزايش درجه حرارت هبدرژن 8 FSS a 6
تفار هیدرژن 1/602
صفحه 22:
۷ حذف گرادیان درجه حرارت روی Glad dole دندانه ها و حصار در
خنک کردن مستقیم بدلیل ارتباط مستقیم ماده خنک کننده با هادی
درصد افزایش درجه حواوت
درجه حرارت روی حصارجد ۰
ات بوك ارچ حت د وري
وش درجه حرارت
اللو رجه حرارت همدرژن 6 5 4 3 2 om i
فشارهیدرژن 1۲2/602
مواد خنک کننده :
هیدروژن » آب و روغن
صفحه 23:
۱- هیدروژن :
۲ پمپ شدن هیدروژن از طرفی به طرف دیگر هادی با سوراخ کردن آن
% امکان ساخت ماشین تا ۳۰۰ 260) با خنک کردن مستقیم با هیدروژن
هادی مسی وشتهای
لولههای فولادی ضد. زنگ.
i
Eg شیار استاتور مولد. توربینی با خنگ گردن مستقیم
هادیهای سورا خدار
نان
شیار رتور مولد توربینی با خنک کردن مستقیم
صفحه 24:
۲ آب
۲ دلایل جایگزینی آب بجای هیدروژن :
لكأ نیاز به فضای بیشتری برای هادی ها جهت عبور گاز با افزایش
قدرت نامی مولد
لا :
نیاز به فشار ابتدایی بالا برای بگردش درآوردن هیدروژن از
هادی های خیلی بلند
۷ مناسب بودن آب بدلیل ظرفیت انتقال حرارت بهتر و
ویسکوزیته خیلی کوچک
۷ امکان ساخت مولدی با قدرت ۶۰۰ (00) با روش خنک کردن آبی
صفحه 25:
روش خنک کردن :
v خنک سازی سیم پیچی رتور با هیدروژن در مولدهایی
که استاتورشان با آب خنک می شود
۲ بستگی مقأومت مخصوص خزارتی آب به درجه غلوض
۳۳ فرآهم کردن تاسیساتی برای تهیه آب مقطر
* درجه حرارت آب ۷۰-۶۰ 2" در خروجی
* درجه حرارت آب ورودی کمتر از ۴۰ ©"
* سرعت آب کمتر از ۱.۵ <
قيار اسناتور مولد. وربینی که با آب خنک فیشود.
صفحه 26:
۳- روفن
ابتتفاقه از روخ مرغوت تراتسفورماتور بعتوان ماقم خنک کنتنه
موثر در آمریکا برای خنک کردن هادی های استاتور
” ترجیح دادن آب بجای روغن در انگلستان برای خنک سازی
بدلیل قابل اشتعال بودن روغن
آب ۴۲۵/۵0 5
0
1 ۱/۲۵ ۲۵/۰ آب
400 Saas
خنک کردن مستفیم با هیدرژن }
/
kg/em? ot ¥ > 0 و
2001
poeta tel خنککردن مععولی
eR تور