صفحه 1:
تهویه ماشین های الکتریکی ۲-۵- انواع ضمایم ماشین ۲ پایه های یاطاقان ۱ ۱ قرارگرفتن رتور روی یاطاقان و تماس آزاد انتهای ماشین با هواى آزاد سپرهای باز : قرارگرفتن رتور روی یاطاقان هایی که قسمتی از سپر هستند مجاری تهویه : داخل و خارج شدن هوا جهت خنک کردن ماشین از طریق مجاری هوا ” ماشين كاملاً بسته : جلوگیری از ارباط هوای داخل و خارج ماشین 34 ۲ ماشین ضد آتش ۰ ساخت ماشین با ويذكى ضد حريق قابل كاربرد در معادن الا ‎Jon‏ 57 1 5 5 ماشین ضد آب : جلوكيرى از ورود آب بداخل ماشين ماشين غوطه ور: امكان غوطه ورشدن ماشين در آب براى شرايط خاصى از فشار

صفحه 2:
۲-۶- روش های خنک کردن 7 افزایش درجه حرارت به عنوان عامل تعیین کننده ابعاد ماشین ۷ خنک شدن به روش طبیعی در ماشین های با توان کوچک ۲ خنک سازی ماشینها با جریان هوا در اغلب موارد (تهویه) ۲ خنک سازی با استفاده از هیدروژن یا آب در ماشینهای پرسرعت ۲-۷- روشهای تهویه : ماشیرباتهویه طبیعی-|کخنک سازی با جریان طبیعی هوا : ماشیرپا تسهویه دلخلی(خودی -8 وزش هوا به سطوح داخلی توسط بادبزنی که از اجزاء ماشین است

صفحه 3:
۳- ماشین با تهوبه خارجی (خودی) : وزش هوا به سطوح خارجی توسط بادبزنی که از اجزاء ماشین است ۴- ماشین با تهویه جداگانه : خنک سازی به وسیله مایع یا گاز خنک کننده که توسط وسیله خارجی مانند بادبزن یا پمپ به گردش در می آید دسته بندی دیگری برای تهویه : تهویه واکنشی و تهویه کنشی تهویه واکنشی : * مکش هوای خنک به داخل ماشین بدلیل افت فشار داخلی بخاطر وجود بادبزن " رانده شدن هوای گرم شده به محیط توسط بادبزن

صفحه 4:
هوای حروحی

صفحه 5:
مکش هوا از محیط توسط بادیزن و فرستادن آن به داخل ماشین و از آنجا به خارج حروجی هوای ورودی

صفحه 6:
بالارفتن درجه حرارت هوای سرد در نیاز به حجم هوای بیشتر تهویه کنشی به خاطر لفات بادبزن برای خنک سازی 2۳-۱ جهت جریان هوا : روشهای تهویه شعاعی . محوری ‏ ترکیب شعاعی و محوری الف- تهویه شعاعی : معمولی ترین روش تهویه به خاطر سهولت چرخش هوا به علت نیروی گریز از مرکز ناشی از حرکت رتور

صفحه 7:
۲ لزوم تعبیه مجاری هوای شعاعی در ماشین با طول هسته زیاد تهويه شعاعى با تعبيه ره ان ‎i‏ له مجارى شعاعى مض عم روني 4 | ۳ ۸۸ 7/۱ ۷ تقسیم هسته به تکه هایی با ضخامت ۸-۴ با مجارى هوا بين آنها به عرض ۰۸ ۱ 77 مزاياى تهويه شعاعى : سا تلف حداقل انرژی برای تهویه لس یکنواخت بودن افزایش درجه حرات در جهت محوری

صفحه 8:
استفاده از قاب محدودکننده برای جلوگیری از ایجاد محدودیت در ساخت تنشهای گریز از مرکز در سرعت های زیاد مجاری تهوبه شعاعی ب- تهویه محوری : QO کاربرد در ماشینهای با قدرت خروجی متوسط و سرعت زیاد تهوبه محوری ساده : تعبیه مجاری تهویه فقط در رتور تهویه محوری دوگانه : تعبیه مجاری تهویه فقط در استاتور و رتور تهویه محوری

صفحه 9:
معایب تهویه محوری : ۱- انتقال حرارت غیریکنواخت (بیشتر بودن درجه حرارت محل ورود هوا) ۲- کاهش مقدار آهن زیر شیار استاتور به خاطر تعبیه مجاری تهویه ۳۳۳0 افزایش چگالی شار و بیشتر شدن تلفات آهن = بالارفتن درجه حرارت ماشین ج- تهویه شعاعی و محوری :

صفحه 10:
۳-۸- خنک کردن ماشینهای کاملاً بسته ۲ استفاده از ماشینهای کاملاً بسته به دلیل وجود ناخالصی های مضر مانند گازهای انفجاری و بخارات اسیدی ‎Y‏ انتقال حرارت تماماً از سطح خارجی بدنه به دلیل قطع جریان هوا بین داخل و خارج ماشین ۱- ماشین با تهویه از بدنه وزش باد روی سطح بدنه ماشین حاوی مجاری هوا

صفحه 11:
۲ تعبیه بادیزن در ماشین های بزرگ برای گردش داخلی هوا علاوه بر وزش باد روی بدنه ۲- ماشین با رادیاتور ” سرد كردن هواى گرم شده با نصب یک رادیاتور روی بدنه 2۳-۹ مدار خنک کردن ‎ :‏ للا مدار تهویه باز مدار تهویه بسته ۳ خروج هوای گرم شده از ماشین در نوع تهویه باز ” عبور هوا از صافی های مناسب به خاطر گرفتن گرد و غبار و رطوبت " تميز كردن مرتب صافى ها " افزايش قدرت بادبزن در حضور صافى ها

صفحه 12:
سس پر هزینه بودن استفاده از تهویه باز در ماشین های بزرگ (نیاز به جند تن هوای خنک در ساعت) مناسب بودن استفاده از تهویه مدار بسته ۷ خنک شدن هوای گرم خروجی توسط خنک کننده های آبی و ارسال دوباره آن به داخل ماشین

صفحه 13:
۳-۰- خنک کردن مولدهای توربینی ” طول زياد هسته و قطر کم به خاطر سرعت زياد اين ماشين ها در مقايسه با مولدهاى توربين ‎cs‏ ‎CG‏ پیچیده بودن مستله خنک کردن مولدهای توربینی ۲-۱۰-۱- خنک کردن با هوا 7 کاربرد در ماشینهای کوچک ” استفاده در توربين هاى كازى بعنوان واحد اضطراری نيروكاه با قدرتهاى ‎١1.5‏ 0000 ۰9 (20) و ۲۵ ‎DO‏ روش های مختلف : ۱- تهویه محوری یک طرفه کاربرد در ماشین های با قدرت خروجی کم تا ۳ 400

صفحه 14:
۲- تهویه محوری دوطرفه * دمیدن هوا از هردو طرف 5 هم دما بودن اتصالات پیشانی " قابل استفاده تا قدرت ۱۲ ‎OO‏ ‏۳- تهویه با چند ورودی “” عدم کارایی روش های تهویه محوری در مولدهای توربینی با طول هسته زیاد (برای قسمتهای مرکزی) ‎v‏ هدایت هوا بطور شعاعی به سمت داخل از طریق محفظه های ورودی و خروج آن از طریق محفظه های خروجی ۲ ارسال هوای گرم به خنک کن و فرستادن دوباره آن تحت فشار به داخل استاتور

صفحه 15:
eet Ce ( 7-۳-۰-۲ خنک کردن با هیدروژن ۲ عدم کارایی روش خنک سازی با هوا هنگام افزایش قدرت مولدها (بالاتر از ٠ه‏ 0000 )

صفحه 16:
۲ نیاز به بادبزنی با قدرت ۱۰۰ 60) برای تامین ۱۵۰ تن هوا در ساعت برای خنک سازی یک ماشین ۶۰ 00 با تلفات ۱۰۰۰ ‎KD‏ ۱ v ‏مسايل مهم : * مقدار زیاد هوای خنک کننده‎ ‏توان بالای بادبزن‎ " ‏هیدروژن به عنوان جایگزین مناسب در مولدهای با قدرت بالا‎ ۳ : ‏برای خنک سازی‎ لسا افزایش بازده افزایش قدرت افزايش عمر رفع خطر آتش سوزی ابعاد کوچک خنک کننده کاهش سروصدا تا نا نا نا لا

صفحه 17:
۱- افزایش بازده ۲ چگالی هیدروژن ۰.۰۲ برابر چگالی هوا ۲ تا قاط مرن وی 9 0 افزايش بازده ‎SRL plank‏ زیر ماف ی وس % افزایش ۰۸ / بازده براى مولد ‎٠٠١‏ 000 در بار كامل ۲- افزایش قدرت * ضریب انتقال حرارت هیدروژن۱.۵ برابر هوا ۴ هدایت مخصوص حرارتی هیدروژن ۷ برابر هوا ‎Ca‏ انتقال حرارت بهتر = استفاده موثرتر از مواد بکاررفته و افزایش قدرت خروجی

صفحه 18:
۲ افزایش ضریب انتقال حرارت با بیشترشدن فشار هیدروژن با فشار ۳۵ گرم بر سانتیمتر مربع افزایش 1۲۵-۲۰ قدرت خروجی بیدروژن با فشار ۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع افزايش ۸۲۵ قدرت خروجی ۳- افزایش عمر ۲ نفوذ هیدروژن درون حفره های عایق و ازدیاد استقامت الکتریکی عایق (هدایت مخصوص حرارتی هیدروژن ۷ برابر هوا و نزدیک عایق) 7 افزایش عمر ماشین ” وجود اكسيزن و ازت درون هوا به عنوان سیال خنک کننده ۳ آسیب رساندن به عایق سیم پیچی فشار قوی به علت تخلیه كرونا (شکل گرفتن اوزن واسیدنیتریک در هنگام کرونا)

صفحه 19:
۴- رفع خطر آتش سوزی غير قابل اشتعال بودن هیدروژن ۵ ابعاد کوچک خنک کننده ۶ کاهش سروصدا ۷ چرخش رتور در محیط با چگالی کمتر روش ‎SS‏ كردن : ۲ قابل اشتعال بودن مخلوط هیدروژن و هوا ‎CO‏ لزوم جلوگیری از نشت گاز در تمام اتصالات مدار خنک کننده ‏کاهش احتمال وقوع انفجار با قرردادن فشار هیدروژن بالاتر از فشار جو ‎ ‏تخلیه سریع هیدروژن با وقوع نشتی

صفحه 20:
7 بگردش درآوردن هیدروژن در مجاری خنک کننده های داخلی با استفاده از بادبزنهای نصب شده روى رتور ۳-۱۰-۳- خنک کردن مستقیم ۲ انتقال حرارت ناشی از تلفات آرمیچر و سیم پیچی میدان به ماده خنک کننده در اطراف عایق سیم پٍ دلایل پذیرفتن خنک کردن مستقیم : v بیشتر نشدن قدرت نامی از یک حدی با افزایش فشار هیدروژن در روش خنک كردن معمولى 400} 300 *, 500 i 3

صفحه 21:
حرارت رتور بعنوان یک محدودیت جدی در مورد خروجی مولد خنک شونده بطور طبیعی ‎al‏ قابل ملاحظه درجه حرارت بین هادی های سیم پیچی ‏و ماده خنک شونده در روش معمولی ‏درجه حرارت‌هادی ‎! 4 ‎i 4‏ 0 و2" لامرج ةط زط درهيان | | 0 ‏2 | | ا 40 4 رت ‎tints‏ 4 پین هیدرژن و سطوح ماشین_ رز ‎SES GK a 5‏ ل سس ياك ‏افزايش درجه حرارت هبدرژن 8 ‎FSS a‏ 6 ‏تفار هیدرژن 1/602 ‎

صفحه 22:
۷ حذف گرادیان درجه حرارت روی ‎Glad dole‏ دندانه ها و حصار در خنک کردن مستقیم بدلیل ارتباط مستقیم ماده خنک کننده با هادی درصد افزایش درجه حواوت درجه حرارت روی حصارجد ۰ ات بوك ارچ حت د وري وش درجه حرارت اللو رجه حرارت همدرژن 6 5 4 3 2 ‎om i‏ فشارهیدرژن 1۲2/602 مواد خنک کننده : هیدروژن » آب و روغن

صفحه 23:
۱- هیدروژن : ۲ پمپ شدن هیدروژن از طرفی به طرف دیگر هادی با سوراخ کردن آن % امکان ساخت ماشین تا ۳۰۰ 260) با خنک کردن مستقیم با هیدروژن هادی مسی وشته‌ای لوله‌های فولادی ضد. زنگ. i Eg ‏شیار استاتور مولد. توربینی با خنگ گردن مستقیم‎ هادیهای سورا خدار نان شیار رتور مولد توربینی با خنک کردن مستقیم

صفحه 24:
۲ آب ۲ دلایل جایگزینی آب بجای هیدروژن : لكأ نیاز به فضای بیشتری برای هادی ها جهت عبور گاز با افزایش قدرت نامی مولد لا : نیاز به فشار ابتدایی بالا برای بگردش درآوردن هیدروژن از هادی های خیلی بلند ۷ مناسب بودن آب بدلیل ظرفیت انتقال حرارت بهتر و ویسکوزیته خیلی کوچک ۷ امکان ساخت مولدی با قدرت ۶۰۰ (00) با روش خنک کردن آبی

صفحه 25:
روش خنک کردن : ‎v‏ خنک سازی سیم پیچی رتور با هیدروژن در مولدهایی که استاتورشان با آب خنک می شود ‏۲ بستگی مقأومت مخصوص خزارتی آب به درجه غلوض ۳۳ فرآهم کردن تاسیساتی برای تهیه آب مقطر ‎ ‏* درجه حرارت آب ۷۰-۶۰ 2" در خروجی * درجه حرارت آب ورودی کمتر از ۴۰ ©" * سرعت آب کمتر از ۱.۵ < ‏قيار اسناتور مولد. وربینی که با آب خنک فیشود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
۳- روفن ابتتفاقه از روخ مرغوت تراتسفورماتور بعتوان ماقم خنک کنتنه موثر در آمریکا برای خنک کردن هادی های استاتور ” ترجیح دادن آب بجای روغن در انگلستان برای خنک سازی بدلیل قابل اشتعال بودن روغن آب ۴۲۵/۵0 5 0 1 ۱/۲۵ ۲۵/۰ ‏آب‎ ‎400 Saas خنک کردن مستفیم با هیدرژن } / ‎kg/em? ot‏ ¥ > 0 و ‎2001 ‎ ‎ ‎poeta tel ‏خنک‌کردن مععولی‎ eR ‏تور‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان