صفحه 1:
صفحه 2:
توانمندسازي کارمندان
(صفهوم شناسي سياستها. قولنینو مقررلتحاکم بر ی
صفحه 3:
آموزش منابع انسانی
Arua Rescue Praises
ارفك اي برنامه ريزي شده يك سازمان جهت تسه يادگيري
شايستگيهاي شغلي وسازماني كاركنان
نکات:
1- کوشش برنامهريزي شده
2-تسهیل ياد گيري
3- شايستگي شغلي وسازماني
شايستگي شامل:دانشمهارت ونگرش رصح ومموو)
صفحه 4:
توسعه منابع انسانی
Orvelbppwect حوو() مورا
يك رشته فعاليتهاي برنامهريزي شده وسيستماتيك است که توسط سازمان
طراحي ميشود تا فرصتهاي بادگيري لازم براي کسب توانمنديهاي لازم جهت
انجام وظایف فعلي وآینده شغلي وسآزماني فراهم کردد.
ابعاد توسعه منابع انسانی:
آموزش
توسعه مسیر شغلی
توسعه سازمان
صفحه 5:
توانمندسازي کارمندان
Employees Empowerment
« واگذاري مسئولیت به پایین ترین سطوح سازمان بگونهاي که بتوان از
دانايي. مهارت .نجربه و انگیزه آنان براي پیشرفت اهداف سازمان مدد
گرفت»
صفحه 6:
عوامل موّثر در ایجاد توانمندي
نالل
تحصيلات ا اهمیت گروه (تیم) | اهداف وماموريت هاي سازمان
دانش. مهارت | | اعتماددرون كروهي 2 | | نقش وانتظار
نگرش درك افراد نسبت به تأثير | | چرخه اطلاعات در سازمان و
تجربه آنان در گروه دسترسي به منابع
كانون كنترل ظرفيت برقراري روابط حيطه نظارت
عزت نفس متقابل || نظام پاداش دهي
ابتکارونوآوری چرخه ایتباطاتک ایمننلن نظام مشارکت در فرآیند
و عملیات
| نظام بهره وري
9
سس
صفحه 7:
جایگاه توانمند سازي کارمندان درسياستهاي كلي نظام اداري ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري
موضوعات سیاستها
توانمندسازي کارمندان و مدیران(سرمایه انساني) * a) ور 64)
* ورود به خدمت و استخدام -* Ae) 7(
* حقوق و مزایا * )0.70(
**تامين اجتماعي
** ساختار نظام اداري
699
* فناوري انجام وظایف نو آوزي و خلا )6.40 عم
* قوانین و مقررات )49 60(
نکرش راهبردي و OT Gain
** مشاركت مردم (as) ١
** تکریم ارباب رجوع (وعر 06)
** سلامت اداري
<< مر جع
صفحه 8:
سياستهاي كلي نظام اداري ابلاغي از سوي
مقام معظم رهبري
1- نهادینه سازي فرهنگ سازماني مبتني بر ارزش هاي اسلامي و کرامت انساني و ارج نهادن
به سرمایه هاي انساني و اجتماعي.
4- دانش گرايي و شایسته سالاري مبتني بر اخلاق اسلامي در نصب و ارتقاي مدیران .
wit, dine} oly! -5 معنوي منلبع انساني و بهسازي و ارتقاي سطح دلنش. تخصص و
مهار تهاي آنان.
21- نهادینه سازي وجدان کاري. انضباط اجتماعي, فرهنگ خودكنتيلي, املنت داري. صرفه
جوبي. ساده زيستي و حفظ بيت المال
صفحه 9:
۱-استقرار دولت الکترونیک
۲-عدالت استخدامی و نظام پرداخت
ا دی بر اس
4- تمرکز زدایی
خی ی رب
اك
۷- اصلاح ساختارها و فرایندها
Tae eae ese ed da
Oe co ale LD eda MY) et tale alas
-خدمات رسانی به مردم ۰
صفحه 10:
مواد و تبصره هاي
مرتبط با توانمندسازي کارمندان
باتاکیدبر کار كردهاي آموزش در قانون
مدیریت خدمات كشوري
صفحه 11:
فصل هفتم استخدام )
بند ((ب» ماده (45)
ماده 46 «کسانی که شرایط ورود به خدمت رسمی را کسب مینمایند ۰.. در
صورت احراز شرایط ذیل از بدو خدمت جنء مستخدمان رسمی منظور خواهند
tab
الف) ...
ب)طى دورءهاى آموزشى و كسب امتياز لازم
صفحه 12:
)4٩( ماده
(تمدید قرارداد کارمندان پیمانی منوط به تحقق شایط ذیل است:
ارتقاء سطح علمی و تخصصی در زمینه شغل مورد تصدی»
صفحه 13:
فصل هشتم (انتصاب وارتقاءث شغلي)
ماده (۵7)
((سازمان موظف است بررنامهها و سامانههای اجرایسی موشری را بای آموزش
مدییران متتاسب با وظایف و ... تنظیم نماید و هگونه انتصاب و ارتقاء مدیرران
منوط به طی دورههای ذیربط میباشد.»
صفحه 14:
آموزش وتوانمندسازی کارمندان ومدیران در قانون مدیریت خدمات كشوري
انتصاب مدیران منوط به طي دوره هاي آموزشي
آموزش و توسعه مدیران با دو رویکرد:
یت مور
- سیاست هاي اصل 44
-چشم انداز و برنامه هاي توسعه
- قانون مدبریت خدمات كشوري
- هدفمند کردن یارانه ها
- آموزشهاي فوهنگي
بهوو و5 ] طراحي سامانه و برنامه اجرايي
آموزش مدیران
صفحه 15:
فصل نیم (مواد 6۸ ۸۲۰,0۹ ۸۷۱ 7۲ و 1۳ و تبصسههای آنن) موضوعهای
مطرروحه دراين فصل خلاصه به شررح زیس است.
الف ) النرام به بازطمراحی نظام آموزش کاررمندان و مدیرران.
(ماده 58)
ب)برقرارى رابطه بين ارتقاء كا رمندان و مديران و آموزش.
(ماده 58)
ج) الترام دسستگاهها بسه بررنامهریزری آموزش کارمندان و مدیرران ببراسساس نام
بازطراحى شده.
صفحه 16:
(تبصره ماده ©©)
د ) بس كيسرى از توان دانشكاءها و مؤسسات آموزشى و يززوهشى دولتى و حخصوصى تعيين
صلاحیت شده در حوزههای نیازسنجی آموزشی؛ طبراحی آموزشی» اجمرا و ارزشیاییء
(تبصره ماده 59)
ه( پورسهای آموزشی کوتاه مدت خارجي-
(ماده 60)
و) بورسهای آموزشی بلندمدت آموزش.
(تبصره ماده 61)
صفحه 17:
5( ممنوعیت اعطاي مأموربت آموزشي وهزینه تحصيليبراي دوره
های بلندمدت.
ح) النراع کارمتدان به توانمندسازی و افرایش مهارتها و تواناییهای شظی.
(ماده 62)
ط) النزام تدويسن شيوءهاو الكوهاى لازم ببرای افنرایش توان و توانمسنجی مداوم
کارمندان توسط سازمان,
(ماده 62)
صفحه 18:
ماده 58- سازمان موظف است به منظور ارتقاء سطح کارايي و
اثربخشي دستگاه هاي اجرليي. نظام آموزش کارمندان دستگاه هاي
اجرايي را به گونه اي طراحي نملید كه همراه با متناسب ساختن دانش:
مهارت و نگرش کارمندانبا شغل مورد نظر. انگیزه هاي لازم را جهت
مشارکت مستمر کارمندان در فرآیند آموزش تأمین نملیسبه نحوي که
رابطه اي بین ارتقاء کارمندان و مدبران و آموزش برقرار گردد و از
حداقل سرانه ساعت آموزشي براساس مقررات مربوط در هر سال
برخوردار گردند.
صفحه 19:
آموزش وتوانمندسازی کارمندان ومدیران در قانون مدیریت خدمات كشوري
-کاربرد رویکرد راهبردي در آموزش و
تواتمندسازي
- افزایش دانش. مهارت و نگرش معنوي
777 کارمندا
مادم و5 | نظام آموزش کارمندان و Hilt
- تعامل با دیگر نظام هاي منابع انساني
- افزایش انگیزش دروني
- رعایت استانداردهاي آموزش
- ارزشيابي اثربخش برنامه هاي آموزش
صفحه 20:
ماده 59- دستگاه هاي اجرلیی مکلفندبا رعلیت مقررات این قانون و نظام آموزش
کارمندان دولت. برنامه هاي آموزشی کارمندان خود را تدوین نمایند.
تبصره- دستگاه هاي اجرايي مي توانند در قالب برنامه هاي آموزشي مصوب براي
اجراء دوره هاي آموزشي موردنیاز خود با دانشگاهها و مسسات آموزش عالي
انعتاد قرارداد نمایند همچنین دستگاه هاي مزبور حي توانند کلیه مراحل طراحي.
اجراء و ارزشيلبي دوره ها و فعالیت هاي آموزشي و پژوهشي خود رابه موسسات
و مراکز آموزشي و پژوهشي دولتي و غيردولتي که صلاحیت فني و تخصصي آنها
به تأييد سازمان رسیده باشد. واگذار نمایند.
صفحه 21:
ماده 60- کلیه بورسهاي آموزشی که منجربه اخذ مدرك تحصیلی دانشگاهي نمي
گردد و از سوي دولت هاي خارجي با از طرف موسسات بين المللي در اختیار دولت
قرار عي گیرد از طریق سازمان. متناسببا وظلیف دستگاه هاي اجرليي توزیع مي
گردد. دوره هليي که طبق قرارداد دوجانبه برگزار مي شود توسط دستگاه اجرابي
مربوط اقدام خواهد شد.
تبصره- بورسها و دوره هاي آموزشي که منجربه اخذ مدرك دانشگاهي مي شود
با نظر وزارت بهداشت. درمان و آموزش پزشكي و علوم. تحقیقات و فنآوري
حسب مورد توزیع مي گردد.
صفحه 22:
ماده 61- اعزام کارمندان دستگاههاي اجرليي از زمان تصویب اين
قانون براي طي دوره هاي آموزشي که منجر به اخذ مدرك
دانشگاهي و پا معادل لّن مي گردد در داخل و خارج از کشور با
هزینه دستگاه هاي مربوطه و استفاده از مأموریت آموزشي ممنوع
مي باشد.
تبصره- ایثارگران مشمول مقررات خاص خود مي باشند.
صفحه 23:
ماده 62- کارمندان موظفند همواره نسبتبه توانمندسازي و افزایش
مهارتها و تواناييهاي شغلي خود اقدام نمایند. دستگاه هاي اجرايي
شیوه ها و الگوهاي لازم براي افزایش توان و توان سنجي مداوم
کارمندان خود را که توسط سازمان تهیه و ابلاغ مي شود به مورد
اجراء خواهند گذارد.
ماده 63- آیین نلمه اجرليي لین فصلبه پیشنهاد سازمان وبه تصویب
هیأت وزیران مي رسد.
صفحه 24:
آموزش وتوانمندسازی کارمندان ومدیران در قانون مدیریت خدمات كشوري
- جانشین پروري
- کار تيمي و گروهي
الگوها و شیوه هاي افزایش توان
و توان سنجي مداوم کارمندان
eee - تفویض اختیار به افراد و زبردستان
جرخش شفليا
- مربيگري و توسعه فردي
صفحه 25:
آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون مدیریت خدمات کنسوری
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ
۸ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
رییس جمهور و به استناد ماده (1۳) قانون مدیریت خدمات کشوری- مصوب
۲و با رعایت جزء (ط) بند (۱) تصویب نامه شماره
۱۵ ۳۸۸۵ه مورخ ۱/۱۰/۱۳۸۲ آیین نامه اجرایی فصل نهم قانون
یادشده را به شرح ذیل تصویب نمودند:
صفحه 26:
ماده 1- نظام آموزش كارضدان دستكاههاي اجرلبي يا رعليت اصول و ويزكهاي زيرء حداكثز
لتك لل از ابلاغ ن نامهء توسط معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني
HOF طراحی و به دستگاههاي اجرايي ابلاغ خواهد شد:
هدایت دستگاه هاي اجرايي جهت کاربست رویکرد راهبردي در آموزش و توانمندسازي
سرمایه انساني.
١ 5 دلنش, مهارت و نگرش معنوي کارمندان متناسب با مشاغل و نقشهاي محوله به
* برقراري تعامل با دیگر نظام هاي منلیع انساني مانند ارتقاء و انتصاب » جبران خدمات,
طبقه بندي مشاغل, ارزيابي عملکرد کارمندان و ...
فزایش انگیزش دروني کارمندان و مدیران جهت مشارکت فعال تر در فرآیند آموزش و
ایجادانگیزه هاي بيروتي براي ترقیب آنان به آمر آموزش و توانمندسازي!
تدوین و کاربست استانداردهاي آموزشي از قبیل سرانه سرمایه گذاري و ساعت آموزشي
کارمندان و مدیران.
شيابي اثربخشي برنامه ها و فعالیت هاي آموزشي و توانمندسازي در سطوح مختلذ
صفحه 27:
ماده ۲- دستگاه های اجرایی موظفند در چارچوب نظام آموزش
کارمندان و بر اساس دستورالعملی که معاونت توسعه مدیریت و
سرمایه انسانی رییس جمپور ابلاغ خواهد نمود. اهداف راهبردها و
پرنامه های آموزشی خود درسه سطح راهبردی, ميان مدت (براى
دوره های پنج ساله) وکوتاه مدت (برای دوره های یکساله) طراحیء
gas gal ارزشیابی نماید؛
صفحه 28:
ماده ۳- دستگاه های اجرایی موظفند اعتبارات آموزش و
توانمندسازی کارمندان خود را براساس سرانه ساعت آموزش
کارکنان و مدیران که توسط معاونت توسعه مدیریت و
سرمایه انسانی رییس جمهور تعیین خواهد شد, در بودجه
سنواتی دستگاه پیش بینی و به تصویب برسانند.
صفحه 29:
ماده - دستگاههای اجرلیی می توانند به منظور برنامه ریزی» اجرا و
آرزشیابی برنامه های آموزش و توانمندسازی کارکنان. ومدیران»
علاوه بر بهره گیری از ظرفیت درون دستگاهی و توان Bye
آموزش و پژوهش مدیریت دولتىء از امکانات دانشگاهها و موسسات
آموزش عللی و مراکز و موسسات غیردولتی تایید صلاحیت شده؛
استفاده نمایند.
دستورالعمل نحوه تعیین صلاحیت و اعتبارسنجی مراکز و مقسبات آموزتنی و دما
مشاوره آموزش و نحوه بهره مندی از خدمات آنهاه توسط معاوئت توسمه مدیریت و سرمایه
bio bie ae eed و 4ع خواجد مد
صفحه 30:
ماده ۵- کلیه دوره های آموزشی که با هدف افزايش مهارت و
توانمندی کارکنان برگزار می شود به عنوان شرط نظام ارتقاء و
]طسوب خواهد شد
تبصره:دوره های ضمن خدمت منجر به اخذ مدرک
دانشگاهی نخواهد شد.
صفحه 31:
ماده 1- نحوه توزیع بورسهای آموزشی که منجر به اخذ مدرک
دانشگاهی نمی گردد و ازطرف موسسات بین المللی در اختیار
دیلت قرار می گیرد بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط
معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تدوین و
ابلاغ خواهد شد.
صفحه 32:
ماده ۷- دستگاه های اجرایی موظفند عملکرد آموزش و توانمندسازی
]ماران خود را براساس سامانه ای که توساطا ارگ
توسعه مدیریت تهیه می گردد به معاونت مذکور گزارش نمایند.
ماده ۸- معاینت های توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و
برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور بر عملکرد دستگاه های
اجرایی نظارت می نمایند.
صفحه 33:
نظام آموزش کارمندان و مدیران دولت
صفحه 34:
ماده يك: تعاریف و اصطلاحات
قانون: منظور قانون مدیریت خدمات كشوري است
دستگاه اجرایي: دستگاه هاي اجرايي موضوع ماده 5 قانون با رعایت مستننیات ماده 117 آن
معاونت توسعه مدیریت: معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انساني ریس جمهور
صفحه 35:
آموزش کارمندان
تمامي برنامه ها و فعالیت هاي آموزشي است که در چارچوب نظام آموزش کارمندان و مدیران در
راستاي افزایش و بهبود سطح شايستگي و توانمندي کارمندان رسمي بيماني و يا انجام كار معين به
منظور ارتقاء بهره وري و کار آمدي دستگاه هاي اجرايي طراحي و اجرا مي گردد.
صفحه 36:
توانمندسازي کارمندان
به تمامي فعالیت هاي آموزشي و توسعه اي اطلاق مي شود که از يك سو عوامل ار تباطي مانند
قدرت نفوذ در دیگران» توان پذیرش تفویض اختیار و خود راهبري را در کارمندان و مدیران ارتقاء
مي بخشد و از سوي دیگر عوامل انگيزشي مانند انگیزه و توان انجام وظایف و نقشهاي محوله را در
آنان افزایش مي دهد.
صفحه 37:
راهبرد آموزش
به رویکردها و راه كارهاي كلي آموزش اطلاق مي گردد که چگونگي تحقق اهداف آموزشي يك
دستگاه اجرايي را تعریف مي نماید.
صفحه 38:
بورس آموزشي
فرصت و امكاني است كه يك دولت خارجي و يا مؤسسه بين المللي در اختیار دولت جمهوري
اسلامي ابران قرار مي دهد و کارمندان و مدیران دستگاه هاي اجرايي مي توانند با استفاده از آن
در يك یا چند دوره آموزشي کوتاه مدت خارج از کشور که با شغل و وظایف جاري با آینده آنان
ارتباط داشته و موجب افزایش دانش و مهارتهاي شغلي آنان مي گردد؛ شرکت نمایند.
صفحه 39:
برنامه عملياتي آموزش
مجموعه اقدامات و فعالیت هاي آموزشي هدفمند است که براساس اهداف و راهبردهاي آموزشي
دستگاه اجرايي در بازه هاي زماني یکساله» پنجساله و بلندمدت طراحي و مبناي حرکت آن دستگاه
در زمینه ي آموزش کارمندان است.
صفحه 40:
آموزش مدیران
تمامي برنامه ها و فعالیت هاي آموزشي که به منظور ایجاد و بهبود مهارتهاي فني؛ انساني و ادراكي
مدیران حرفه اي و مقامات» در چارچوب نظام آموزش کارمندان و مدیران با عنایت به سامانه و
برنامه هاي اجرايي آموزش مدیران طراحي و اجرا مي گردد.
صفحه 41:
آموزش پودماني
شكلي از آموزش هاي شغلي است که تخصصهاي شغلي در قالب مهارتهاي مستقل و جدا از هم به
کارمندان آموزش داده شد و هريك از پودمانهاء مهارت و پاداش خاصي را ایجاد مي کند و در عين
حال در كنار ساير پودمانها منجر به ایجاد يك مهارت و یا دانش جدید و جامع تر مي گردد.
صفحه 42:
ماده دو: اصولء اهداف و راهبردهاي آموزش کارمندان
دو لت
صفحه 43:
الف) اصول حاکم بر آموزش کارمندان دولت
نگرش راهبردي
حاکمیت نگرش سيستمي
اصل جامعیت
نگرش مستمر بر تحولات و پيشرفتهاي علمي و فن آوري
اصل مشارکت
صفحه 44:
حاکمیت نگرش سیستمی: |
توجه به ارتباط درونی اجزاء نظام آموزش به ارتباط بیرونی نظام با سایر نظامهای مدیریت منابع
انسانی
اصل جامعیت:
تمامی نیازهای جامع آموزشی مشاغل عمومی و اختصاصی در جنبههای عمومی, شغلی, فتآوری اطلاعات
و مدیریتی در ساختار دورهها مدنظر قرار گرفته است.
at مستمر بر تحولات و پیشیفتهای علمی و فنآوری:
نی دورههای نوآموزی استمرار آموزش مبتنی بر تحولات و پیشرفتهای علمی و فنآوری روز
شده است.
نگرش راهبیدی:
توجه به اهداف چشم اندازها و خطی مشی های کلان توسعه کشوری و سازمانی در بینامه های
Sele و توسعه منابع انسانی و هم گرایی آموزش با راهبردهای سازمانی
دستگاه های اجایی و همچنین مراکز و مزسسات آموزشی و پژوهشی
دولتی و غیردولتی در فرآیند آموزش و توانمندسازی کارمندان دولت
صفحه 45:
ب) اهداف راهبردي آموزش کارمندان دولت
۱- افزایش کارائی و اثربخشسی در ارنه خدمات دولتی از طریق توسعه دانش و مهارتهای متصدیان مشاغل
۲- ارتقاء سطلح کیفی سرمایه انسانی بخش دولتی از طریق افزايش سطح تونایی دانش و مهارت کارمندان دولت
1
توسعه آگاهیهای عمومی کارمندان دولت از ابعاد مختلف بمنظور افزايش كيفيت ارائه خدمات
6 توانمندسازی و توسعه مدیران جهت ایفای موثر نقش ها وظایف مدیریتی
۵- آماده سازی کارمندان دولت از بعد دانش مهارت و شایستگی های شغلی برای ار:
7- رسد فضائل اخلاقی, فرهنگ سازمانی و بهبود روابط انسانی کارکنان دولت
۷- روزآمدسازی و ارتقاء سطح دانش, مهارتها و نگرش کارمندان
۸- گسترش ظرفیتها و قابلیت های ذهنی و روانی کارمندان جهت ایفای موٍثر نقش های شغلی و مدیریتی
صفحه 46:
ج) راهبردهاي آموزش کارمندان دولت
ایجاد نگرش راهبردی همسو سازی برنامه های توانمندسازی و توسعه منابع انسانی با اهداف
استراتژیک سازمانی (راهبردی)
- ایجاد یکپارچگی و تعامل بین عناصر فرآیند آموزش بعنوان رویکرد فیآیندی- تعاملی (سیستمی)
- ایجاد تناسب بین برنامه ها و فرصتهای آموزشی و یادگیری با نیازهای آموزشی شغلی و سازمانی و
اجتناب از آموزشهای غیرضرور (نیازسنجی واقعی)
صفحه 47:
«افزایش اثربخشی برنامه ها و فرصتهای آموزشی و یادگیری در سطوح مختلف (اثربخشی آموزش)
استفاده از منابع و ظرفیتهای درون و برون سازمانی در تعیین و تأمین خدمات آموزشی (برون سپاری)
- کاربرد استانداردهای ملی و بین المللی در مدیریت و راهبری فرآیند آموزش
- استفاده از رویکردهاه مدل ها و روشها و فنآوری های نوین مدیریت اجراء و ارزشیابی ارایه آموزش
(کاربرد فنآوری های نوین)
- تفویض اختیار مدیریت آموزش به دستگاه های اجرایی براساس توانمندی اجرایی آنها
- تمرکز بر رویکرد آموزش های کوتاه مدت و کاربردی
صفحه 48:
ماده سه: ساختار مدیربت و راهبري آموزش کارمندان دولت
خط مشي گذاري آموزشي برنامه ريزي آموزشي؛ مدیریت اجرايي و نظارت و ارزشيابي آموزشي»
جهار فرآيند اصلي جرخه آموزش کارمندان در دستگاه هاي اجرايي است که مجموعه آنها ساختار
مدیریت و راهبري آموزش کارمندان را تشکیل مي دهند.
صفحه 49:
۱-۳) دستگاه های اجیایی موظفند براساس استاندارد مدییبت و راهبری آموزش کارمندان در دستگاه
های اجرایی, فرآیند چهارگانه آموزش شامل خط مشی گذاری آموزشی, برنامه ریزی آموزشی,
مدیریت اجرایی و نظارت و ارزشیابی آموزشی را طراحی و مستند سازی نمایند.
تبصره: استاندارد مدیریت و راهبری آموزش کارمندان دستگاه های اجرایی متعاقباً توسط این معاونتث
طراحی و پس از تصویب به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.
۲-۳) دستگاه های اجرایی موظفند به منظور مدیریت و هدایت امور برنامه ریزی: نیازسنجی: طراحی؛
اجراء نظارت و ارزشیابی فعالیت های آموزشی و توانمندسازی کارمندان و مدیران خود. کمیته ای را
تحت عنوان " کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی " در ستاد دستگاه و کمیته ای را با عنوان "
کمیته اجرایی آموزش و توانمندسازی " در استانها با ترکیب و وظایف زیر تشکیل دهند:
صفحه 50:
الف) اعضاي کمیته هاي راهبري و اجرايي آموزش و توانمندسازي
- بالاترین مقام مسئول آموزش یا توسعه منابع انسانی دستگاه یا عناوین مشابه آن يا نماینده تام الاختیار وی به
AN sas eae ان
- معاون ادارى و مالى يا يشتيبانى دستكاه يا عناوين مشابه آن يا نماینده ذیصلاح و تام الاختیر وی در صورتی که
وظیفه آموزش کارکنان در حوزه وظایف وی نباشد. (ملی- استانی),
نماینده معاونت توسعه مدیریت.
- مدیر یا مسئول آموزش دستگاه به عنوان دبیر (ملی- استانی),
- یک نفر کارشناس آموزش و توسعه منابع انسانی ترجیحاً با تحصیلات در حوزه های برنامه ریزی. و مدیریت
آموزشی و درسی به انتخاب بالاترین مقام مسنول آموزش يا توسعه منابع انسانی.
- یک نفر کارشناس امور اداری یا کارگزینی به انتخاب معاون اداری و مالی يا پشتیبانی دستگاه (ملی- استانی).
- یک نفر مجرب در زمینه هر رشته شغلی حسب موارد مطروحه در کمیته.
صفحه 51:
ب) وظایف کمیته راهبري آموزش و توانمندسازي
- بررسی و پیشنهاد اعتبارات مورد نیاز آموزش و توانمندسازی کارمندان و مدیران
- بررسی و پی گیری هزینه کرد اعتبارات آموزشی پیش بینی شده در بودجه سنواتی دستگاه
- بررسی و تصویب برنامه های آموزشی و توانمندسازی کارمندان و مدیران دستگاه.
- بررسی و تصویب پروژه ها و طرح های مطالعاتی و کاربردی آموزش و توانمندسازی.
= بررسی و تعیین اختیارات ستاد دستگاه و واحدهای استانی برای برنامه ریزی و اجرای برنامه های
آموزشی و توانمندسازی کارمندان.
صفحه 52:
- تصمیم گیری درخصوص دوره های آموزشی دستگاه
- بررسی و انتخاب مسسات مجری و يا مشاور در حوزه نیازسنجی, طراحی اجرا و ارزشیابی آموزشی
- تعیین سیاست های برخورداری از سازوکارهای انگیزشی درچارچوب نظام آموزش
- بررسی و تأیید نهایی نیازهای آموزشی دستگاه
- نظارت بر عملکرد و فعالیت های آموزش و توانمندسازی.
- انجام سایر وظایفی که براساس نظام آموزش کارمندان و مدیران مشخص می شود
صفحه 53:
ماده چهار: فرآيندهاي آموزش کارمندان و مدیران دولت
صفحه 54:
الف : خط مشي گذاري آموزشي
تعیین اهداف راهبیدها و برنامه های کلان آموزش و توسعه کارمندان دولت در این فرآیند صورت می
پذیید.
۱- الف) اهداف و راهبردهای کلان آموزش کارمندان دولت براساس قانون برنامه های توسعه کشور و
همچنین راهبردهای دولت در حوزه منابع انسانی توسط معاونت توسعه مدیریت, تعریف تدوین و جهت
اجراء به دستگاه های اجرایی ابلاغ می گردد.
۲-لف) دستگاه های اجرایی موظفند براساس اهداف و راهبردهای کلان آموزش ابلاغ شده توسط
معاونت توسعه مدیریت» اهداف و راهبردهای آموزش دستگاه خود را طراحی و يس از تصويب در كميته
ی راهبری آموزش, عملیاتی نمایند.
تبصره: دستورالعمل نحوه طراحی و تدوین راهبردهای آموزش دستگاه توسط معاونت توسعه مدیریت
تهيه و متعاقبً ابلاغ خواهد شد.
صفحه 55:
ب: طراحي و برنامه ريزي آموزشي
فرآیند برنامه ریزی آموزشی کارمندان شامل دو فعالیت اصلی است:
۱- نیازسنجی آموزشی و طراحی آموزشها
۲- طواحی و تدوین برنامه های عملیاتی آموزش
صفحه 56:
1-ب) نيازسنجي آموزشي و طراحي آموزشها
دستگاه های اجرایی موظفند براساس اهداف و استراتژیهای آموزش, نیازهای آموزشی؛ شغلی» سازمانی
و فردی کارمندان و مدییان را شناسایی و برای مرتفع نمودن آنها دوره ها و پودمانهای آموزشی متناسب
طراحی نموده و به طور مستمر نیازها و دوره ها را بروزآوری نمایند.
تبصره: دستورالعمل نیازسنجی و طراحی آموزشها (موضوع بخشنامه شماره ۱۱۲۰۵۸/۱۸۰۳ مورخ
۸ توسط معاونت توسعه مدیریت مورد بازنگری و ابلاغ خواهد شد.
صفحه 57:
2-ب) طراحي و تدوین برنامه هاي عملياتي آموزش
دومین مرحله فرآیند طواحی و تدوین برنامه های عملیاتی آموزشی دستگاه است که مستمرً در دستگاه
اجرایی بایستی انجام گیرد. برنامه عملیاتی آموزش دستگاه اجرایی در سه بازه زمانی یکساله, پنجساله
و بلندمدت بایستی طراحی گودد.
- برنامه های عملیاتی آموزش دستگاه اجوایی بایستی به تصویب کمیته ی راهبری آموزش دستگاه قرار
گرفته و جهت اجرا به واحد آموزش ابلاغ گردد.
تبصره: دستورالعمل نحوه طراحی برنامه های عملیاتی آموزش کارمندان و مدیران دستگاه توسط
معاونت توسعه مدیویت تهیه و ابلاغ خواهد شد.
صفحه 58:
ج: مدیریت اجرايي آموزشها
مدیریت و راهبری برنامه های عملیاتی و چگونگی فراهم نمودن امکانات و منابع کافی برای اجرای دوره
های آموزشی
واحد سازمانی متولی آموزش دستگاه اجرایی مسئولیت مدیریت اجرایی برنامه های عملیاتی آموزش را
تحت نظارت کمیته ی راهبری آموزش دستگاه برعهده خواهد داشت.
صفحه 59:
هس : نظارت و ارزشيابي آموزش
بررسی و نظارت بر فرآیندهای آموزش کارکنان به ویژه ارزشیابی اثرات و اثربخشی برنامه های
عملیاتی آموزش اجراء شده در این مرحله از فرآیند آموزش کارمندان دستگاه اجرایی انجام می گیرد.
صفحه 60:
نظارت و ارزشيابي آموزش در نظام آموزش کارمندان دولت به شكل زیر صورت مي گيرد:
رت و ارزشیابی کلان بر فعالیت های آموزشی دستگاه های اجرایی توسط معاونت توسعه
هددري
ارت و ارزشیابی کلان بر فرآیندهای آموزش کارمندان و مديران دستكاه توسط كميته راهبری
آموزشی
۳- نظارت و ارزشیابی بر کیفیت آموزش دستگاه ها توسط معاونت توسعه مدیریت
ارت و ارزسيابى بر اموزس 37 tbat وب
ارت و ارزشیابی فرآیندهای آموزش توسط واحد آموزش دستگاه
و ارزشیابی اثربخشی برنامه های عملیاتی توسط واحد آموزش دستگاه
تبصره: دستورالعمل نظارت و ارزشیابی آموزش کارمندان دولت متعاقباً توسط معاونت توسعه مدیریت
رید سور ارت و ارزسیایی اموزس ارسدان دو با و 9 يرك
تهیه و ابلاغ خواهد شد.
صفحه 61:
ماده بنج - برون سپاري فعالیت هاي آموزشي
الف: انعقاد قرارداد با
دانشگاهها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی»
موّسسه آموزش و پژوهش مدیریت دولتی»
واحدهای آموزش و پژوهش استانداریهای سیاسر کشور
مراکز آموزش جهاد دانشگاهی در حوزه تخصصی
فعالیت آنها و سایر شرکتها و مژسسات آموزشی دولتی و غیردولتی
كه صلاحيت فنى و تخصصى آنان به تأييد معاونت توسعه مدیریت می رسد برای انجام امور
نیازسنجی, طراحی» اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش و توانمندسازی کارکنان و مدیوان.
صفحه 62:
ب: انعقاد قرارداد با مقسسات پژوهشی که با مجوز شورای گسترش آموزش عالی فعالیت می نمایند
برای انجام امور نیازسنجی؛ طراحی و ارزشیابی برنامه های آموزش و توانمندسازی کار
مديران.
یران.
دستورالعمل نحوه تعیین صلاحیت و اعتبارسنجی مراکز و موسسات آموزشی و خدمات مشاوره
آموزش موضوع این ماده و نحوه بهره مندی ازخدمات آنهاء توسط معاونت توسعه مدیریت
تدوین و ابلاغ خواهد شد.
صفحه 63:
ماده شش - بورس آموزشي کوتاه مدت خارج کشور
بورسهای آموزشی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی نمی شود و از سوی دولتهای خارجی يا از
طرف سازمانها و یا موسسات و مراکز آموزشی بین المللی در اختيار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار
مى كيرد توسط معاونت توسعه مدیریت بررسی و متناسب با موضوع و ماهیت دوره های آموزشی و
ارتباط آن با وظایف دستگاه های اجرایی؛ بین آنها توزیع خواهد شد.
صفحه 64:
تبصره- برنامه ریزی و اعزام کارمندان دستگاه های اجرایی به دوره های کوتاه مدت آموزشی که طبق
قراردادهای دوجانبه یا به منظور انتقال دانش فنی بین دستگاه های اجرایی و مراکز و موسسات آموزشی
خارجی یا سازمانهای بین المللی مرتبط با وظایف دستگاه اجرایی برگزار می شود از حکم ماده (7)
مستثنى بوده و رأساً توسط دستگاه اجوایی انجام خواهد شد.
دستورالعمل نحوه استفاده از بورسهای آموزشی خارج از کشور توسط معاونت توسعه مدیریت تدوین و
به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خواهد رسید.
صفحه 65:
ماده هفت: انواع آموزشهاي کارمندان و مدیران
دوره های آموزشی کارمندان و مدیران دولت با عنایت به ماهیت و محتوای آنها در زیر گروههای زیر
طبقه بندی میگردد:
۱- آموزش های توجیهی
۳- آموزش های شغلی
۳- آموزش های ویژه کارمندان استخدام آزمایشی
> آموزش های ارتقاء شغلی
۵- آموزش های سازمانی
7- آموزش های عمومی
۷- آموزش های بهبود مدیریت
صفحه 66:
7) آموزشي هاي توجيهي
به آموزشهایی اطلاق میگردد که در بدو خدمت به افراد جدیدالاستخدام ارائه میگردد. هدف آشنا ساختن کارمندان
جدید با اهداف و وظایف دستگاه اجرایی محل خدمت آنها: قوا
ن و مقررات استخدامی, کلیات قانون مدیریت
خدمات کشوری , حقوق فردی وشغلی محیط کار قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام اداری است.
,گذاری ارتباط سالم کارمند با نظام اداری و سازمانی که فرد کار خود را در آن آغاز میکند.
محتوای دوره: آگاهیهای عمومی در زمینه نظام جمهوری اسلامی ایران, قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛
» نظام اداری و اصول, راهبردها و اهداف حاکم بر آن؛قوانین و مقررات
مدیریت خدمات کشوری , آشنایی با برنمههای توسعه و اصول وسیاستهای حاکم بر آن؛ آشنایی با وظایف»
مسئولیتها, حقوق و محیطی که کارمند قرار است در آن مشفول به کار شود. اخلاق کارگزاری و روابط انسانی در
محیط کار.
استخدامیء آشنایی با قانون
مسئول نی و طراحی دوره : معاونت توسعه مدیریت
صفحه 67:
2/7( آموزشهاي شغلي
آموزشهای شغلی به دو دسته تقسیم می شوند:
۱- ویژه کارمندان استخدام آزمایشی
۲- آموزشهای ارتقاء شغلی
صفحه 68:
1- ویژه کارمندان استخدام آزمايشي:
به آموزش هایی اطلاق می شود که به منظور ایجاد دانش, مهارت و نگرش شغلی کارکنان آزمایشی
درطول دوران استخدام آزمایشی ارایه می گودد.
هدف: ایجاد و توسعه دانش, مهارت و نگرش شغلی و شناخت تحلیلی کارمندان از ماموریت ها و وظایف
سازمانی و شغلی به منظور جهت گیری راهبردی در رابطه با توسعه عملکرد شغلی
محتوای دوره : مهارت ها و دانش مورد نياز شغل
مسئول نیازسنجی و طراحی دوره: دستگاههای اجرایی براساس ماموریتها و وظایف تخصصی سازمانی و
مشاغل کارمندان استخدام آزمایشی مسئول نیازسنجی و طراحی این دوره ها هستند.
صفحه 69:
2- آموزشهاي ارتقاء شغلي:
به آموزشهایی اطلاق میگردد که توانایی های شغلی (دانش, مهارت و نگرش) مورد نیاز متصدیان
مشاغل را بهمنظور نام صحیح وظایف شغل و ارتقء در طول مسیر شغلی فراهم می نماید.
هدف : ایجاد و توسعه دانش, مهارت و نگرش شغلی در متصدیان مشاغل عمومی و اختصاصی و روز آمد
كردن توانایی های آنان با توجه به تغیبرات علمی و فنآوری در زمینه شغل مورد تصدی در طول مسیر
شغلی کارمندان.
محتوای دوره : براساس مهارت و دانش شغلی طراحی و تدوین می گردد.
مسئول نیازسنجی و طراحی دوره :
۱-طراحی آموزشهای هریک از طبقات و رتبه های شغلی مشاغل عمومی توسط معاونت توسعه مدیریت
۲- طراحی دوره های آموزشی هریک از طبقات و رتبه های شغلی مشاغل اختصاصی. آموزشهای توسط
صفحه 70:
7 آموزشهاي سازماني
به آموزشهایی اطلاق می گردد که به منظور توسعه دانش و توانمندی سازمانی کارکنان براساس
نیازهای سازمانی و توسعه ای و يا برنامه خاص برای عموم کارکنان یا بخش خاصی از آنها طراحی و
اجرا می گودد.
هدف: ایجاد و يا ارتقاء سطح دانش و توانمندی سازمانی کارکنان در راستای نیازهای سازمانی و توسعه
ای دستگاه اجرایی
مسئول نیازسنجی و طراحی دوره ها: دوره های آموزشی سازمانی براساس نیازسنجی در سطح سازمان
و یا برنامه راهبردی و عملیاتی؛ توسط دستگاه های اجرایی طراحی و پس از تصویب در کمیته ی
راهبری آموزش اجرا می گردد.
صفحه 71:
7 آموزشهاي عمومي
آموزشهای فرهنگی و اجتماعی
آموزشهای توانمندیهای عمومی
آموزشهای عمومی فناوری اطلاعات
صفحه 72:
7 )آموزشهاي فرهنگي و اجتماعي
به آموزشهایی اطلاق میگردد که به منظور رشد فضایل اخلاقی فرهنگ پذیری سازمانی و
بهینه سازی روابط انسانی کارمندان در نظام اداری ارائه میگردد.
هدف: آگاهی دادن به کارمندان در زمینههای فرهنگ اسلامی و سازمانی به منظور رشد فضایل اخلاقی؛
فرهنگ و روابط سازمانی, و بهبود روابط انسانی در نظام اداری کشور.
مسئول نیازسنجی و طیاحی دوره : معا
توسعه مدیویت با همکاری و مشارکت مراجع ذیربط و
۱ يبد معاونت توسعه مدیریت
نظارت و کنترل کیفیت دوره : نظارت و کنترل کیفیت دوره بمنظور اطمینان از حسن اجرا و کیفیت دوره
1 ري دمح جر ری رو و زار ول درا
سرمایهانسانی می باشد.
صفحه 73:
7 آموزشهاي توانمنديهاي عمومي
به آموزشهايى اطلاق میگردد که به منظور افزایش دانش» مهارت و نگرش عمومی مرتبط با مأموریت و
وظایف عمومی دولت و دستگاه اجرایی و يا توانمندیهای فردی طراحی و اجرا می گردد.
هدف: افزایش توانمندی عمومی کارمندان دولت در حوزه مأموریت و وظایف عمومی دولت و نیازهای
فردی و محیطی
محتوی دوره: براساس نیازسنجی در سطح مأموریت و وظایف عمومی دولت نیازهای فردی و محیطی
طراحی می گردد.
مسئول نیازسنجی و طراحی دوره : معاونت توسعه مدیویت و سرمایه انسانی
نظارت و ارزشیابی دوره: معاونت توسعه مدیویت و سرمایه انسانی
صفحه 74:
67 - آموزشهاي عمومي فناوري اطلاعات
به آموزشهایی اطلاق می گردد که توانمندیهای کارکنان را در حوزه فنآوری اطلاعات عمومی ارتقاء می
دهد.
هدف: ایجاد و ارتقاء دانش و مهارتهای عمومی فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای تحقق دولت
الکترونیک و استفاده موثو و مدیریت رایانه و نرم افزارهای مربوط در نظام اداری.
مسئول ei و طراحی دوره : معاونت توسعه مدیریت
نظارت و کنترل کیفیت دوره : معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی
صفحه 75:
67 آموزشهاي مدیران
به آموزشهایی اطلاق میگردد که در راستای توانمندسازی مدیران حرفه ای در زمینههای بهبود وظایف؛
و نقش های مدیریتی و توسعه توانائيهاى انسانى؛ ادراکی و فنی در چارچوب « سامانه آموزش مدیران
در سطوح مختلف مدیریت حرفه ای» طراحی شده و ارائه میگردد.
هدف:
الف) ارتقاء مهارتهای فنی, انسانی و ادراکی مدیران حرفه ای و متناسب ساختن اطلاعات و توانائیهای
آنان با پیشرفتهای دانش و فنآوری در زمینههای برنامهریزی, سازماندهی» نظارت , هدایت و ارزشیابی.
اس
ب) آماده ساختن مدیران حرفه ای برای پذیرش مسئولیتهای جدید و یا کارمندان براى يذ
مسئولیت در آینده.
صفحه 76:
67 آموزشهاي مدیران
مسئول نیازسنجی و طراحی دورهها : مرکز آموزش مدیریت دولتی
تبصره: دستگاه های اجرایی می توانند آموزشهای تخصصی مدیریت حرفه ای موردنیاز را طراحی و پس
از تصویب در کمیته راهبری آموزش اجوا نمایند.
مجری دوره: موسسه آموزش و پژوهش مدیریت دولتی است و برای مدییان حرفه ای, موسسه آموزش
و پژوهش مدیریت دولتی و مراکز و مژسسات آموزشی مورد تأیید معاونت توسعه مدیریت و سهمایه
انسانی
نظارت و کنترل کیفیت
های آموزشی به عهده معاونت توسعه مدیریت و موسسه آموزش و پژوهش مدیریت دولتی می باشد.
ت و کنترل کیفیت دوره های بهبود مدیریت به منظور اصلاح و بهبود برنامه
صفحه 77:
ماده هشت: کواهينامههاي آموزشي
دو نوع گواهینامه آموزشی در نظام آموزشی کارمندان دولت پیش بینی شده است:
گواهینامه هایی که در يايان هر يك از دوردها يا يودمانهاى آموزشى كوتاه مدت به شرکت کنندگان
اعطا میگرده که تحت عنوان گواهینامه نوع اول می باشد.
گواهینامه هایی که از نظر استخدامی با یکی از مقاطع تحصیلی همتراز میگردد که تحت عنوان
گواهینامه نوع دوم می باشد.
صفحه 78:
گواهینامه نوع اول:
به كواهينامه هابي اطلاق مي كردد که پس از اتمام هر دوره یا پودمان آموزشي به شرکت کنندگاني
كه در آزمون آن دوره يا بودمان موفق شدهاند اعطا م يكردد. اين كواهينامه توسط مراکز آموزشي
معتبر و مورد تاييد كه دوره يا بودمان آموزشي را بركزار مي كند به فراكيران اعطا مي كردد.
صفحه 79:
كواهينامه نوع دوم:
به كواهينامه هايي اطلاق ميگردد که فرد بس از طي مجموعهاي از دورهها یا پودمانهاي آموزشي
مرتبط با شغل مورد تصدي با درنظر گرفتن حدنصاب ساعت آموزشي مورد نیاز و پس از تائید مراجع
ذبربط به فراگیران اعطا ميگردد » این گواهینامه ها عبارتند از :
گواهینامه مهارتی (معادل مدرک تحصیلی فوق دیپلم)
گواهینامه تخصصی (معادل مدرک تحصیلی لیسانس)
گواهینمه تخصصی - پژوهشسی (معادل مدرک تحصیلی فوق لیسانس)
صفحه 80:
- کواهینامهمهارتي
این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق میگیرد که عمدتاً معطوف به فعالیتهای علمی - عملی بوده و
به منظور ارتقاء سطح توانمندیهای حرفهای کارمندان ارایه میشود.
شرایط لازم برای اخذ گواهینامه مهارتی:
الف) دارابودن مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه
ب) طی ۱۲۰۰ ساعت آموزش مصوب با شرایط زیر:
حداقل ۲/۲ آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی باشد.
۰ ساعت آموزش حداقل در ۱۰ سال طی شود.
هر فرد مجاز به طی حداکثر ۱۲۰ ساعت آموزش در طول یک سال است.
ج) شرکت در آزمون جامع اخذ گواهینامه مهارتی و کسب حد نصاب امتیاز آزمون
صفحه 81:
گواهینامه تخصصي
آینگواهینمهبهآن دسته از أموزشهابى تعلق مىكيرد كه عمدتاً معطوف به اصول و مبائى نظرى و تخصصى شفل بوده و نیازهای
تخصصی و نظاری مشاغل را برآورده میسازد.
شرایط لازم برای اخذ گواهینامه تخصصی:
الف) دارابودن مدرک تحصیلی فوق دیپلم
ب) طی ۱۰۰۰ ساعت آموزش مصوب با شرایط زیر:
حداقل 6/۳ آموزشها در زمینه آموزشهای شغلی یا بهبود مدیریت باشد.
۰ ساعت آموزش حداقل در ۸ سال طی شود.
هر فرد مجاز به طی حداکثر, ۱۲۵ ساعت آموزش در طول یک سال است.
ج) شرکت در آزمون جامع اخذ گواهینامه تخصصی و کسب حد نصاب امتیاز آزمون
تذکر: ار ادات جدید. ابتکارات و تألیف و ترجمه کتب و مقالاتی که موجب افزایش بهرهوری کار و
بهبود عملکرد فردی و سازمانی گرده حداکتر میتواند تا معادل ۲۰۰ ساعت آموزش برای فرد در نظر گرفته
صفحه 82:
کواهینامه تخصصي - پژوهشي
این گواهینامه به آن دسته از آموزشهایی تعلق میگیرد که علاوه بر توجه به اصول و مبانی نظری و عملی
مشاغل, اصول و مبانی پژوهش در مشاغل را ن
شرايط لازم براى اخذ كواهينامه تخصصى - پژوهشی:
الف) دارابودن مدرك تحصيلى ليسانس
ب) طی ۸۰۰ ساعت آموزش مصوب با شرایط زیر:
حداقل 15/5 آموزشها در زمينه آموزشهاى شغلى اختصاصى يا بهبود مدیریت باشد
۸۰۰ساعت آموزش حداقل در ۷ سال طی شود
ج) شرکت در آزمون جامع اخذ و کسب حد نصاب ا"
به فراگیران آموزش میدهد.
زمون
د) تهیه و اجرای یک طرح تحقیقی در زمینه شغل مورد تصدی معادل ۱۰۰ ساعت
تذ کر: ارائه پیشنهادات جدید. ابتکارات و تألیف و ترجمه کتب و مقالاتی که موجب افزایش بهره وری کار و بهبود عملکرد فردی و
سازمانی گردد حداکثر متواند تا معاال ۲۰۰ ساعت آموزش برای فرد در نظر گرفته شود.
صفحه 83:
اده نه: نحوه احتساب آموزش هاي کار کنان و مدیران
۹) آموزش هایی که از شرایط ذیل برخوردار باشند در چارچوب نظام آموزش کارمندان و
مدیران دولت قابل احتساب می باشند. در این صورت کارکنان و مدیران رسمی و پیمانی شرکت
کننده در این گونه ad gol می توانند از کاربردهای آن در نظام های مختلف منابع انسانی طبق
قانون مدیریت خدمات کشوری بهره مند شوند.
0599-1 های آموزشی بایستی براساس ماده پنج این نظام طراحی و توسط مراجع تعیین شده
تصویب شده باشند.
۲- دوره های آموزشی در برنامه عملیاتی آموزش سالانه دستگاه اجرایی پیش بینی و به تصویب
کمیته راهبری آموزش رسیده باشد.
۳- دوره های آموزشی در شناسنامه آموزشی کارکنان و مدیران درج شده باشد.
لازم را از سیستم ارزشیابی دوره کسب کوده باشد.
- کارکنان امتی
صفحه 84:
٩ دستگاه های اجرایی موظفند براساس شرایط بند ۱/۷ و جدول نحوه احتساب آموزش های
کارمندان و مدیران دولت (جدول شماره یک)» دوره های آموزشی کارکنان و مدیران را بررسی و
يس از احراز شرايط؛ نسبت به اعطای امتیازات اقدام نمایند.
صفحه 85:
جدول شماره یک: نحوه احتساب آموزش های کارمندان و مدیران دولت
امتیاز حق تمديد | تبدیل وضع
شاغل قرارداد | استخدام
نی .| ازمایشی ب .| انوع آموزشها
رسمى
03 * ا 4 * آموزش توجيهى
os * * * 1 * تفت ار
استخدام آزمایث
* 0 0 * 4 آموزشهای ارتقاه شغلی
* 3 1 1 * و آموزشهای سازمانی
* * 5 1 4 1 آموزشهای عمومی
ES * * * * 4 آموزشهای بهبود مدمريت
صفحه 86:
ماده ده: شناسنامه آموزشي کارمندان
دستگاه های اجرایی موظفند برای هریک از کارکنان و مدیران (پیمانی و رسمی) شناسنامه آموزشی
طبق کاربرگ شناسنامه آموزشی کارمندان» تهیه نموده و اطلاعات آموزشی آنها را به طور مستمر مورد
بازنگری و بروز نمایند. اطلاعات مندرج در شناسنامه آموزشی پس از تأیید واحد آموزش دستگاه
اجرایی» مبنای محاسبه کاربردهای آموزش در نظام های منابع انسانی (حقوق و دستمزد؛ ارتقاء شغلی؛
ارزشیابی عملکرد و ...) خواهد بود.
صفحه 87:
ماده یازده: مدیریت اطلاعات آموزش کارمندان دولت
۱ دستگاه های اجرایی موظفند تمامی داده ها و اطلاعات آموزش را در قالب یک برنامه نرم افزاری
تحت عنوان «مدیریت اطلاعات آموزش کارمندان» ذخیره » پردازش, نگهداری و بروز نمایند.
صفحه 88:
۱ ین برنامه بایستی به گونه ای طراحی و استقرار یابد که مبنای برنامه ریزی های دستگاه در
زمینه آموزش کارمندان باشد و حداقل دربردارنده فیلدهای اطلاعاتی زیر باشد:
شناسنامه آموزش کارکنان و مدیران
مشاغل و پست های دستگاه اجرایی
اطلاعات کامل منابع انسانی دستگاه
دوره های آموزشی به تفكيك شغلى؛ عمومی. مدیریتی, سازمانی و ... و ارتباط آن با مشاغل
برنامه های عملیاتی سالانه (تقویم آموزشی) و پنج ساله توسعه کشور
بودجه آموزش دستگاه
گزارش گیری های متنوع و مختلف از فیلدهای مختلف
صفحه 89:
۱ معاونت توسعه مدیریت براساس بونامه مدیریت اطلاعات آموزش کارمندان, سالانه گزارشات
مختلفی را از عملکرد آموزش دستگاه اجرایی را اخذ و حسب برنامه ریزی های کلان دولت در زمینه
آموزش و ارزیابی عملکرد آنها مورد استفاده قرار خواهد داد.
صفحه 90: