صفحه 1:
صفحه 2:
حافظه
استاد ارجمند:
جناب آقای دکتر یمینی
دانشجو:
فرخنده کچرانلویی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی
صفحه 3:
توجهء حافظه و یادگیری:
به طوری که ماسارو و کوان (1۹۹۳) خاطرنشان می سازند. توجه. حافظه. و یادگیری به طور
جدایی ناپذیری با هم ارتباط دارند. یادگیری تغییر در رفتار است که از تجربه حاصل می شود.
حافظه تأثیر تجربه است. و توجه هر دوی آنها را تسهیل مى کند.در واقع. بررسی حافظه. راه
دیگری برای بررسی یادگیری است.
حافظه: مفاهیم و تعریفهای اساسی:
گاهی گفته می شود که دو نوع حافظة خوب و بد وجود دارد و اغلب افرادعادی از دو مى
برخوردارند وقتی افراد به حافظة «خوب» اشاره می کنند. معمولاً از آدمهای حرفه ای نام می
برند که می توانند بدون اشتباه. دهها موضوعی را که برای آنها فهرست شده. به یاد آورند.
عمد ةآنجه را که یادگرفته اند. فراموش می کنند.
صفحه 4:
تعریف حافظه:
در زبان روزمره اصلاح حافظه به در دسترسی بودن اطلاعات و توانایی بازیابی مهار تها یا اطلاعاتی
که قبلاً فراگیری شده اند اشاره دارد. اين تعریف. آشکارا یادگیری را بدیهی فرض می کند؛ یعنی
اینکه, حافظه تغییر پذیر است استعارة کامپیوتر به طور طبیعی به اين عقيده منجر
می شود که به یاد آوردن. یعنی. توانایی بازیابی از اندوزش هینزمن(۱۹۹۰) می گوید. اگر قرا باشد
حافظه بر رفتار تأثیر بگذارد. باید قابلیت بازیابی داشته باشد.
یادآوری و دانستن:
تالوینگ (1۹۸۹) معتقد است. یادآوری با دانستن فرق دارد. او می گوید. درختها با حلقه های
رشدشان. درست مانند ضبط های موسیقی و پرونده های بایگانی. حافظه دارند؛ به تعبیری آنها
چیزهایی را می دانند. اما آنها هیچ چیزی را به یاد نمی آورند.
صفحه 5:
تالوینگ برای روشن کردن لین مفاهیم. معتقد است که روان شناسان بلید.به دو جنبة مجزای
حافظه توجه داشته باشند: اندوزش و بازیلبی آنچه درختها و پرونده های بایگلنی دارند. اندوزش
تأثیرات خاصی است: آنچه انسانها دایند. اندوزش و بازیابی است توانایی بازیابی کردن به اندوزش
اشاره دارد. زیرا چیزهلیی که یاد گرفته نشده لند. نمی توانند یادآوری شهندبا لین حال. همه
چیزهایی که اندوخته شده اند نمی توانند بازیابی شوند.
استعاره های فعلی دربارٌ حافظه از سه نوع متفاومت اندوزش سخن می گویند: حسی, کوتاه
مدت. و بلند مدت آنها از حدلقل دو نوع مختلف بازیلبی از اندوزش نیز سخنبه میان می آویند:
رویدادی و معنایی.
فراموشی: ۱
اتكر سكة یادگیری دو رو داشته باشد. حافظهیک رو و فراموشی روی دیگر آن است فراموشی نيز
مانند حافظهبه اندوزش و بازیلبی مربوط عی شود. بنابرلین. فراموشی كمبه از دست رفتن حافظه
اشاره دارد. ممکن است ناتوانی در بازیابی یا تغیبر و یا از بین رفتن تأثیرات فیزیولوژیکی تجربه را
در بر داشته باشد.
صفحه 6:
پژوهش مقدماتی دربارة حفاظه:
مى توانيم بكوييم كه در صورتى جيزى را به ياد مى آوريم كه رفتار یا پاسخهای ما چیزی را که قبلاً
ياد كرفته ايم. نشان دهند؛ خواه اين يادكيرى را آكاهانه به ياد بياوريم يا نتوانيم آن را به ياد آوريم
اغلب تحقيقات مقدملتى در مورد حافظه فقط به بازيلبى آكاهلنه مى برداختند وبه توانليى يا
ناتولنى افراد در يادآورى اطلاعلقى توجه داشتند كه به آنها ارليه مى دادند. كاهى اين نوع
تحقیقات. در صورتی که فرد یادگیری قبلی داشته باشد. نتليج مبهمى به بار می آویند یک راه
برای برطرف کردن لین مشکل. استفاده از موادی است که کاملاً برای هم یادگیرنده ها تازگی
داشته باشند.پژوهشهای بعدی در مورد حافظه.با استفادةٌ گسترده از هجاهایبی معنی در انواع
موقعیتهای آزمایشی ادلمه دادند. گاهی لین هجاها رلبا هجاهای دیگری جقت عی کردند-یا کلمه
های معنی داری را با کلمات دیگر جفت می کردند- و آزمودنیها بايد به ياد مى آورند كه كدام كلمه
با کدام یک می آیدبه لین نوع یادگیری. جفتهای متداعی گفته می شود در مواقع دیگر. آز
آزمودنیها خواسته می شد زنجیره های محرکها را ياد بكيرند (كه به اين يادكيرى سريال يا ترتيبى
گفته می شود.
صفحه 7:
در تعداد زیادی از تحقیقات. آزمودنی ها دو مجموعة متفاوت مطللب را یاد ی گرفتند و بعد از
آنها خواسته می شود یکییا دیگری رالبه یاد آویند و از لين راه می خواستند مشخص کنند که
آیا در یادآوری تداخل ایجاد می شود و اغلب این اتفاق رویعی داد هنگامی که یادگیری قبلی با
یادآوری مطلبی که بعداً اد گرفته شده تداخل عی کند. گفته می شود که تداخل پیش گستر
روی داده است زملنی که یادگیری بعدی یادآوری مطلبی را که قبلاً باد گرفته شده. کاهش می
دهد. گفته می شود که تداخل پس گستر صورت گرفته است.
مدل وجهی حافظه:
معروفترین لین مدلها, گاهی مدل وجهی نامیده می شود(بدلی (VAY که اتکینسون و شیفرین
gl )1۹۶۸( را معرفی کردند لین مدل. بين حافظة كوتاه مدت و حافظة بلند مدت و همین طور
بين مولفة سومی که به احساس مربوط می شود و حافظة حسی ام دارد(ثبت حسی نیز نامیده
می شود). فرق می گذارد.
صفحه 8:
حافظاً حسی:
حافظة حسی اصطلاحی است برای تأثیرات فوری و ناهشیار محرکها لین نوع حافظه در آزمایشهای
کوکتل پارنتی نمایانگر می شود. و علت لین نام ن است که لین آزمایشها پدیده هلیی را بررسی
عی کنند که مشلبه پدیده هلیی هستند که گاهی در موقعیت های اجتماعی پرازدحام آشکار می
شهند. جلیی که مکالمات همزمان زیادی وجود دارند. پديدة کوکتل پارتی عبارت است از توانایی
افراد در انجام دادن مکالمات و در عين حالسبی توجه ماندنبه سایر مکالمات همزمان لما گر کسی
موضوعی را مطرح کند که مورد علاقة شخصی باشد. توجه او فوربه ّن جلب عی شود. این پدیده
نشان عی دهد که حتی آن دسته از برداشتهای حسی که فرد توجهیبه آن نمی کند. حدلقل تأثیر
گذرا دارند.شری(0۹۵۳از جمله اولین کسانی بود که مسئلة کوکتل پارتی را پررسی کرد.
برودبنت(۱۹۵۲) از آزمودنی ها خواست هر چیزی را که دریک گوش می شنیدند. بکیلر کنند او با
استفاده از لين روش. دریلفت که آزمودنیها آنچه را که در گوش دیگرحی گذشتبه یاد نمی آوردند؛
در ولقع, هنگامیکه زبان در گوشی که توجه نداشت. از انگلیسی به آلملنی تغییر میکرد. آزمودنی
کاملاً از آن بی خبر می ماند
صفحه 9:
موری (۱۹۵۹) دریلفت که حتی اگر وله یکسانی ۳۵ بار تکرار می شد. آزمودنی نمی توانست به
یادآورد که آن را شنیده است. لما لگر اسم آزمودنی میک بار گفته می شد.کلفی بودتا توجه او را
جلب کند. در ضمن. موری دریافت که اگر پژوهشگر نوار را قطع می کرد. آزمودنیها می توانستند
آنچه را که به تازگی در گوشبی توجه شنیده بودند..به یاد آویند ظاهر رویدادهای حسی.
حتی زملنی کهبه آنها توجه نمی شود. مقداری تأثیر موقتی دایند لین تأثیرات. حافظة حسی را
توصیف می کنند.
حافظة حسی در تحقیقات اسپرلینگ(1۹۶۳) نیز نشان داده شده است که طی تن از دستگاه
محرک نما برای نملیش دادن سه ردیف چهار حرفی استفاده کرد. آزمودنی ها بلافاصله بعد از
ارلية لین حروف. سه صوت مجزلیی را عی شنیدند که علامت عی داد کدام یک از سه ردیف را
بلید سعی عی کردند یادآوری کنند تحت لین شرلیط اغلب آزمودنی ها توانستند تقریباً هميشه
همة چهار حرف را در ردیف مشخص شده. یادآوری کنند(دقت یادآوری بیش از ٩۰ درصد بود)
صفحه 10:
لما اگر از آزمودنیها خواسته می شد همه ۱۲ حرف را یادآوری کنند.به طور متوسط فقط ۵/۴ حرف
رابه یاد می آویند و هر چه فاصلة بین ارلية حروف و درخواست یادآوری بیشتر بود. آزمودنی ها
کمتر موفق بودند. آنچه لین آزملیش نشان می دهد لین است که تعداد محدودی از محرکها برای -
مدت کوتاهی بعد از ارلية آنها یاد آوری می شوند. حتی در صورتی که توجهیبه آنها نشده باشد.
اين نوع حافظة حسی خیلی شبیه انعکاس صدا یا تصوير است که نیسر (1۹۷۶) ّن را حافظة صوتی
(برای محرکهای شنیداری)یا تصویری (برای محرک های دیداری) نامید.
حافظة كوتاه مدت:
روش دیگر برای در نظر گرفتن حافظة حسی لین است که بگوبیم قبل از توجه ولقع می شود. وقتی
کسیبه محرکی توجه می کند(نسبتبه آن آگاه می شود). لین محرک وارد حافظة کوتاه مدت
(17۷1) عی شود. حافظة حسیبه پدیده ای اشاره دارد که چند دهم انیه دوام عی آورد؛ حافظه
کوتاه مدتبه پدیده ای اشاره دارد که چند ثانیه نه چند ساعت با حتی چند دقیقه. دوام دارد
حافظة کوتاه مدت مشخصاً به آگاهی و بادآوری موادی اشاره دارد که به محض اینکه مرور آنها را در
ذهن متوقف می کنیم. دیگر در دسترسمان قرار ندارند.
صفحه 11:
STM SWS ow 5
رایجترین روش قدیسی برای بررسی حافظة کوتاه مدت. روشی بود که پیترسون و
پیترسون(۱۹۵۹) آن را ابداع کردند آنهایک هجایبی معنی رابه آزمودنی ارلیه می دادند و از او
می خواستند آن را یادآوری کند. معمولاً یادآوری فوری نزدیک به ۱۰ درصد است
اما تأخیر زیاد بین ارلية کلمه و یادآوری نبه یادآوری کمتر می انجامد و میزان آنبه فعالیت
هلیی بستگی دارد که آزمودنی در لین بین انجام می دهد آزمودنی هلیی که لازم نیست کاری
انجام دهند وی دانند که از آنها خواسته می شود هجا را به یاد آورند. برای اطمینان از اینکه می
توانند یادآوری کنند. معمولا آن را مرور عی نمایند لما لگر از آزمودنیها خواسته شود بلاقاصله بعد
از اراية هجاهای بی معنی فعالیت نامربوطی انجام دهند(مثلاً شمارش معکوس کنند). یادداری آنها
دشوار می شود.
صفحه 12:
کنجایش محدود:
حافظة کوتاه مدت تعداد کمی اطلاعات را در خود جای می دهد و اگر این اطلاعات مرور نشوند.
ظرف ۲۰ ثانیه کاملاً از بین ی روند. حافظة کوتاه مدت آن چیزی است که در هر لحظة معین,
هشیار است.به قول کالفی (۱۹۸۱. حافظة کوتاه مدت نوعی «دسته کاغذ یاد داشت» برای
تفکر است. به همین دلیل معمولاً حافظة فعال نامیده می شود.
جی. آ. میلر. (۱۹۵۶) بعد از تحقیقات خود در مورد حافظة کوتاه مدت. نتیجه گرفت که
كنجليش حافظة کوتاه مدت میک فرد بزرگسالبه طور متوسط هفتبه علاوهیا منهای دو قلم
است.به عقيدة میلر.به نظر عی رسد که گهیی تقریباً هفت مکان در 811۷1 وجود دارد وقتی
لین مکانها بر عی شوند. جلیی برای اطلاعات بیشتر وجود نداردتا اینکه یک یا چندتا از این
مکان ها خالی شوند. که با توجه GTM cuales این اتفاق ظرف چند ثانیه روی می دهد.
صفحه 13:
تقطيسع:
ميلر(198) مى كويد. كنجليش محدود حافظة كوتاه مدت مشکل زیادی برای اغلب افراد
نيست. زيرا اقلامى كه هريك از لين مكانها راجّر مى ALS لزوماً يكدست نيستند. در عوض.
آنها مى توانند از چند قلم دیگری تشکیل شده باشند که به آن تقطيع اقلام مى كويند بنابراين.
مکانهای حافظة کوتاه مدت ممکن استبا هفت حرف یا هفت کلمه پر شده باشند. هفت كلمه
بیانگر قطعه های اطلاعات هستند که از هفت حرف نامربوط بسیار اقتصادی ترند.
بدلی و هیتچ (1۹۷۴) مدلی را در مورد 11۷1 ٩ معرفی کردند که آن را حافظة فعال می خوانند و
معتقدند که لین حافظه دو فرایند یا عنصر مجزا دارد: سیستم کنترل کننده و سیستم های
فرملنبر که این خود دو نوع است سیستم کنترل کننده. سیستم مجری مرکزی نامیده می شود؛
دو سیستم فرملنبر. حلقه واجی و طرح دیداری- فضلیی هستند. وظلیف اصلی سیستم مجری
مرکزی عبارتند از از:
تنظیم کردن جریان اطلاعات از اندوزش حسی(یعنی انتقال دادن اطلاعات به توجه هشیار)
۲) پردازش اطلاعات برای اندوزش بلند مدت تر.
۳ بازیابی اطلاعات از اندوزش بلند مدت.
صفحه 14:
وظلیف اصلی سیستم های فرملنبر نگهداشتن اطلاعات استا در دسترس حافظة فعال باشند
بنابریین. حلقة واجی اطلاعات کلامی مانند کلمات یا اعداد را نگه می دارد و در یادگیری
چیزهلیی نظیر کلمه های جدید. اهمیت دارد(پاپاکنو, 1۹9۶) همین طور. طرح دیداری. فضایی به
پردازش موادی مربوط می شود که عمدتاً دیداری یا فضایی هستند (گاترکول و بدلی؛ ARK
پارکین (۹۹۷) می گهید. وظيفة سیستم های فرملنبر مستقیمأّبه گنجلیش حافظة کوتاه مدت
(فعال) مربوط می شود ( قلم) انگار که دو نوع متفاوت و مستقل پردازش در حافظة فعال وجود
دارد که بدلی و همکارانش آن را الگوی تکلیف دو گانه می خوانند.
سطوح پردازش:
چند نظرية مختلف توضیح ی دهند که چرا حافظة کوتاه مدت فقط به چند قلم محدود می شود
و چرا فراموشی روی می دهد نظرية تباهی معتقد است که ردهای حافظه با گذشت زمان به
سرعت از بین عی روند(در غیاب مرور ذهنی مستمر) نظریجابه جاییمی گوید. در حافظة کوتاه
مدت. مکانهای محدودی وجود دایند که پر عی شهند و اطلاعات وارده جانشین اطلاعات قدیمی
می شود.
صفحه 15:
نظرية تداخل كه شباهت زيادى به نظرية جلبه جلیی دارد. مى كويد. یادگیری قبلی (به جای
اطلاعات بعدى) به كونه اى با حافظة كوتاه مدت تداخل مى كند.
كربك و لاكهارت معتقدند كه از دست رفته اطلاعات از حافظة كوتاه مدت صرفابه خاطر سطوح
بردازش است. به اعتقاد آنها. تفاوت اصلى بين حافظة كوتاه مدت و بلند مدت در نحوه اى است كه
درون داد بردازش مى شود. براى مثال. محرك ساده اى مانند يك كلمه ممكن است بر حسب ظاهر
كن بردازش شود سطح بردازش نسبتاً بايينى كه املايى ناميده عى شودديا اينكه.يك كلمه ممكن
است بر حسب صداى آن يردازش شود.
كريك متذكر عى شود كه در ثبت حسىء هيج بردازشى روى نمى دهد در سطح 5:11311. پردازش
«سطحی» روی می دهد و عمدتاً شامل بازشناسی محرکها از طرح تحلیل ادراکی است و سطح
پردازش عمیق(که فعالیتهلیی نظیر تحلیل. سازمان بندی. و تشخیص معنی را شامل می شود).
مطللب به حافظة بلند مدت انتقال عى يابند. و از لين رو. فوراً از بين نمى روند بنابرلين. فرض می
شود که فراموشی در حافظة کوتاه مدت در نتيجة پردازش اکافی صورت می گیرد(کریک و
سرماک. 1۹۷۹)
صفحه 16:
هیچ یک از لین توجیهات ly فراموشی در ]8 مورد قبول همگان نیست در واقع.
گروگر(۱۹۹۷) خاطر نشان می سازد که اغلب پژوهشگران فراموشی را در حافظة کوتاه مدت
بررسی نکرده اند. در مجموع. وظيفة حافظة کوتاه مدت لین است که اطلاعات را فقط برای
مدتی که مفید است. نگهدارد و بعد.ن را دوری ریزد. لگر انسان ها اين گونه عمل نمی کردند.
حافظة بلند مدت آنهاپر از انواع اطلاعات بهبود می شد و خیلی سخت تر از حال ی توانستند
اطلاعات را از 1:11 بازیلبی کنند.از بین رفتن مطللب در مخازن حافظة کوتاه مدت در کسانی
مشکل ساز می شود که بیماری. صدمه. یا پیری. 51۷1 رانتا بدانجا ضعیف کرده باشد که
وظیفة جاری ّن مختل شود. لین حللت زملنی اتفاق می افتد که افراد بعد از اينكه شروع به
گفتن مطلبی می کنند. فراموش می کنند جه مى خواستند بگویند