صفحه 1:
" تغییركمي و كيفي در جهت بهبود سطح زندگی و نه فقط رشد اقتصادی كاركاء أموزشى تتورى بايكاههاى تحقيقات جمعیتیدکترمجد ده رهمکارا مه موه

صفحه 2:
ضرورت تحقیق در امر توسعه * يك ابزار قدرتمند برای ایجاد تحولات اجتماعی "" براي تهیه و با سنجش شواهد و مدارك بر ادعاهاي واردشده ۴ بنیان گذاردن توان و ظرفيتهاي تحقيقي. در جامعه

صفحه 3:
دلایل انجام تحقیق ‎a‏ براي فراهم کردن اطلاعات جهت برنامهريزي ۴ آگاهي یافتن از موارد بیشتر با دیدگاه تاثيرگذاري بر

صفحه 4:
در چه شرایطی تحقیق می تواند موثر باشد زمانیکه هیچ کس اطلاعات بيشتري در مورد آن موقعیت بخصوص ندا اشد ۴ زمانیکه تنها اخبار «نامعتبر» از يك مشکل «پنهان» وجود باشد ۴ زمانیکه افراد گروهي که با آنها فعالیت مي کنید براین باورند كه فظرباتشان شنیده نشفه است: زمانیکه سیاستگذاران. مثلا در دولت. درصد ایجاد تحول در سیاستها هستند و مي خواهند تاثیر احتمالي آنرا مورد بررسي قرار دهند. ۴ در شرايطي که ضروري به نظر مي رسد که شما ديدگاههاي افراد را و به وضوح منعکس کنید. . ۱ ۴ زمانیکه بدانید تلاشهاي انجام گرفته درگذشته. براي توجه به این مورد از طریق برنامه ريزي ها. با اشتباهاتي همراه بوده اند.

صفحه 5:
مه . شه 1 مب هه زماني كه انجام تحقيق نمي تواند روثى 2 موثري باشد زمانیکه نیازها و اولویتها مشخص اند. اما هیچ کس در مورد آنها دست به کار نشده است. زماني که مي خواهید تصمیم بگیرید اجراي برنامه ريزي خود را درمحیطی شناخته شده از کجا شروع کنید. زمانیکه درگيري هاي سياسي و فشار دولت فوق العاده شدید است. زمانیکه در مورد جامعه مورد نظر تاکنون تحقیقات زيادي انجام گرفته باشد. زمانیکه هیچ منبع و يا امکانات مالي براي حمایت و ادامه دادن تحقیق دز اختیاز ناشن 1 براي اجتناب از اتخاذ تصمیم

صفحه 6:
چه كسي باید مجري انجام تحقیق درامر توسعه باشد ۴ تمرکز دانش و مهارت ها تنها در سطح بالاي اجتماع و نزد نخبگان وجود داشت. 9 براي افراد سطوح پایین و یا غیر دانشگاهیان فرصت و امكانات جنداني براي بادكيري تحقيق وجودندارد. = اطلاعات ممکن است. هرگز به منطقه اي که به آن مربوط مى شدند. بازكردانده نشود. ‎١‏ ۴ تصوري ایجاد شده بود که پاسخها تنها نزد کارشناسان و افراد خارج آز منطقه است و نه نزد کسانی که مستقیماً درگیر مشکلات

صفحه 7:
بهبود مهارت هاي تحقیق در ذی نفعان ۴ هرجا که ممکن بود. سعي کنید از جامعه. محقق بگیرید. ۴ براي دست اندر کاران محلي امکانات آموزشي فراهم کرده و آنها را با گونه هاي مختلف روشهاي تحقیق و انواع فرآيندهاي پژوهشی آشنا کنید. ۳ به دنبال آن باشید که ایده هاى د که متعلق به منطقه است (در آنجا ایجاد شده است) را گسترش داده و فراموش نکنید که این اطلاعات حتی اگر توسط افراد خارج از منطقه به دست آمده باشند. باید در اختیار مردم منطقه قرار گیرند.

صفحه 8:
© اطمینان حاصل کنید که فرآیند انجام تحقیق به روشي آشکار انجام كيرد و براي تمامي شرکت کنندگان؛ مسایل مربوطه توضیح داده شده و ابهام زدابي انجام شود. 7 سعي کنید به عنوان بخشي از سیر اقدامات توسعه. توسط کارکنان براي آنها كارگاههاي آموزشي برپا کرده و مهارتهاي تحقیق را به آنان آموزش دهید. ۴ دقت کنید در چه جايگاههايي محققان غیر حرفه اي مشغول به كار هستند و سعي كنيد از أفراد باتجربه تر براي رهبري و نظارت بر کار محققان تازه کار استفاده کنید.

صفحه 9:
انواع تحقیق در امر توسعه تحقیق متمرکز بر برنامه ریزی ‎M‏ تحقیق متمرکز بر موضوع(سیاست ها) ‎

صفحه 10:
ويژگي هاي اصلي تحقیق متمر کز بر برنامه "ا بايد سريعا” در جهت ایجاد تحول در منطقه موردنظر اقداماتي ایجاد" * تمرکز مناسب بر موضوع باید از طریق جنبه هاي مختلف عملي برنامه و نه بر اساس تثوري ایجاد شود * همكاري با آژانس ها و سازمانهاي درگیر مي تواند بسیار مفید باشد ‎ES Line !"‏ آزمودنیها در تحقیق منجر به افزوني احساس مالکیت بر یافتهها و همكاري بیشتر در عمل مي شود ‏"ا فرآيند تحقيق بايد همكام با برنامه پيشروي داشته باشد. ‏* محققان باید درك و تجربه مناسبي از موضوعات موردنظر متخصصان داشته باشند. ‎

صفحه 11:
برای ۳ 7 سیاست ‏ باید سریعا در جهت ایجاد تحول فراتر از منطقه موردنظر اقداماتي ایجاد هرچقدر سوالات مربوط به تحقیق بهتر توضیح داده شوند تحقیق موثرتر خواهد بود. بايد به مخاطبان و اینکه چه چيزهايي مي تواند بر آنها تاثیر بگذارد توجه شود. مي تواند مشارکت مستقیم افراد تحت مطالعه را ایجاد کند و با براي حمایت از يك فرآیند مشارکتی انجام گیرد. محققان لازم است اطلاعا ري درباره ابعاد وسیع موضوع پیدا کنند. مثلا" بداند درحال حاضر چه اطلاعات ديگري خارج از منطقه راجع به موضوع وجود دارد 4

صفحه 12:
‎MGT WE st»‏ تن تحقيق بر سياست ها ‎aa Val ‏کیفیت تحقيق‎ * ‏"" با پیش فرضهاي موجود چالش داشته و ديدگاهي جدیدارائه دهد ‏"! مفهوم آن براي اقدام واضح باشد. ‏"ا با مخاطب مر تبط باشد. ‏"ا به موقع (از نظر زماني) باشد ‏"" به طور واضح بيان شده و به خوبي انجام شود. "" آزمودنيها را در اظهار نظر مشاركت دهد. ‏* سیاست گذاران را در فرآیند تحقیق دخیل کند. ‎

صفحه 13:
تحقیق مشاركتي در امر توسعه ۴ هدف این نوع تحقیق قادر ساختن افراد - که به طور سنتي تنها موضوعات مورد مطالعه تلقي میشوند - براي اینکه نقش فعال در رسانیدن صدا و نظریات خود داشته باشند. مي باشد. تحقيق مشاركتي مي تواند آنچنان در فرآیند امر توسعه تثبیت شود. درحالي كه تحقيق سنتي هركز نمي تواند تااين درجه مفيد واقع شود.

صفحه 14:
هسته اصلي فعالیت. دادن امکان به شرکت کنندگان براي ابراز تصوراتشان از يك مشکل بخصوص. پیدا کردن دلایل مشترك و سپس درگیر کردن گروهي از افراد براي تشخیص و آزمایش برخي از راه حلهاي احتمالي است. در این روش فرآيندي وجود دارد که تمامي افراد درگیر و مربوط به اين تحقیق را نسبت به اطلاعات موجود آگاه میسازد. این امر به طور اخص در شرايطى که متخصصین محلی . قدرت لازم را برای انجام اقدامات . ۰ ضروري نداشته باشند. مفید خواهد بود.

صفحه 15:
‎Ee.‏ م.م م ‏اصول تحقيق مشاركتى "" در قلب اين روش ناييد صحت آكاهي و دانش مردم عادي قرار ‏دارد ‏#اتحقیق و يادگيري لزوما با یکدیگر پیوند یافته و توجه به فرآيندهابي متمركز است كه در طي ن افراد به واقع چيزي بياموزند. نه اينكه تنها به ايده ها و حقايقي پرداخته شود که مفهومى انتزاعى داشته باشند. #اويژگي مهم كليدي دیگر همراه بودن با عمل است. يك تحقيق مشاركتي براي منجر شدن به راه حلهاي مشکلات. فرصت و شانس تري دارد. چرا که مستقیما افرادي را درگیر مي کند که بیشترین درك و سهم را از شرایط موجود دارند ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
#خود فرآیند تحقیق - از نظر تهیه گزارش و سایر موارد دیگر - شاید از نتایج و پيامدهاي آن پراهمیتتر باشد. #انحقیق مشاركتي رويكردي است که مي تواند پیشرفت افرادجامعه را تسهیل کند. نه اينکه تنها هدف آن استخراج اطلاعات از آنها باشد

صفحه 17:
#امحققان باید نسبت به تاثیر نگرش, رفتارها و احساسات خود هوشيار بوده و نسبت به واكذارى كردن قدرت به كزان : بيشخام ملترم ومتعهن باشند. #اهدف قادر ساختن افراد براي درك موقعيت خود و انجام اقدامات به نفع خودشان است. "اتحقيقات مشاركتي به عنوان يكي از انواع روشهاي استفاده شده براي تسهيل مشاركت اعضا جامعه در تصميم

صفحه 18:
399 مشارکت براي * هدف تحقیق مشاركتي به طور ضمني ایجاد تحول و تغییر در جامعه است. اما طریقی که در طی آن این تحول صورت می گیرد متفاوت است؛ ۱ ۱ "ذا سطح آموزش واعتماد به نفس افراد اجتماع در قادر ساختن آنها براي اقدام موثر در جهت منافعشان امري است ضروري و تعیین کننده "ا نتايج كليدي اينكونه تحقيق مي تواند ببشتر با قادرسازي این افراد مرتبط باشد تا تهيه كزارشهاي رسمي و ايجادتحولات در سطوح بالا

صفحه 19:
تحقیق متمر کز بر برنامه ريزي/ تعیین نبازها غیر مشارکتی: مشارکتی: دستور کار توسط دستور کار توسط سازمانهاتعيين و جامعه تعيين تنظيم مى شود سك تحقیق متمر کز بر سياستگذاري /موارد (موضوعات)

صفحه 20:
از آنجايسي که هدف اصلي توانمندسازي افراد جامعسه اسست» حقیقتاً در کار تحقیسق مشار كتي جستجوی پیوند بین جولمع محلي و چهارچوب سياسگذاري ها از ضروربات کار است.

صفحه 21:
..... مشارکت توسط 7" افراد جامعه افراد سازمانهاي مرتبط ۴ گروههاي آسیب پذیرشامل : زنان. کودکان و افراد معلول .فقیر و محروم

صفحه 22:
مشارکت در 3 "!ا طراحي كردن تحقیق "!ا روشن سازي تمركز دقيق تحقيق "" ارتباط با افراد تحت مطالعه از طريق روشهاي دوسويه برقرارکردن. كارميداني - مصاحبه ها. بحثهاي كروهي * تحليل داده ها. معنى كردن يافته ها * ترویج يافته ها * مدیربت تحقیق. مثلا عضوگيري از گروههاي مشاوره اي * جلب حمایت ها با استفاده از نتایج تحقیق

صفحه 23:
تا جه مقدار مشار کت مناسب است؟ jb aed Ge Guna) Sho rae antes pee © ee ‏تمایل افراد جامعه براي شرکت کردن در این فرآیند - سطح قبول‎ H ‏مسوولیت‎ * مقوله اي که سازمان می خواهد در مورد آن تفحص انجام دهد و انطباق آن با مشکلات وموضوعات محلی "" وجود ارتباط با ذینفعان - آیا سازمان و بنيادي که در اين زمینه فعالیت کند در آنجا وجود دارد؟ 1 # مدت زماني که در اختیار است. (هم زمان روز به روز و هم مهلت اتمام کامل پروژه) * سطح حمایت هاي موجود * مهارتهاي افرادي که با اعضاء جامعه کار مي کنند ۰ مهارتها و تجارب فعلي افراد جامعه

صفحه 24:
طرح ريزي نحوه مشارکت افراد اجتماع در تحقیق مراحل موجود در فرآیند تحقیة آغاز تحقیق تعیین بودجه تصميم براى موضوع تحقيق تعيين اهداف و مقاصد ساير مراحل - سطح مشارکت * هيج در حد اطلاع يافتن * ابراز يك ديدكاه * مشاركت در تصميم كيرى holed ps esa * جهكسي امور و وظايف محولهراانجام خواهد داد؟ افراد جامعه * کارکنان * سازمانهاي ؟ همکار

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان