تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۱ اسلاید

alrza

صفحه 1:

صفحه 2:
مقدمه * آسنالت بطور کلی مخلوطی است از مصالح سنگی با دانه بندی بيوسته و يك ماده . جسباننده كه معمولا قير است. آسفالت با توجه ۶ به کاربرد آن‌به صورتهای گوناکون ساخته می شود. آشناترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است. مصالح سنگی معمولا بیش از ‎٩۰‏ درصد مخلوط آسفالت را تشکیل می‌دهند. از اینرو مصالح سنگی تاثیر بسزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد. * آسفالت ماده‌ای سیاه. چسبناک و شبه جامد می‌باشد. آسفالت ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط كردن ماسه و شن و قير ساخته مى شود ودر ساخت جاده. بلند فرودكاه و يشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.-

صفحه 3:
انواع آسفالت و مصالح سنگی ۶ - آسفالت گرم * آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت‌هابی اطلاق می‌گردد. که در آن‌ها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند. * آسفالت گرم دارای انواع زیر می‌باشد: ۶ بتون آسفالتی * رلد آسفالت * _ آسفالت ماستیک

صفحه 4:
آسنللهای‌حناظتی-2 پخش قیر (قیرهای خالص . قیرهای محلول . امولوسیون) در راههای خاکی ۰ شنی ۰ آسفالتی و بلافاصله پخش سنگدانه برروی آن » یا قیر پاشی بدون سنگدانه و يا استفاده از مخلوطهای آسفالتی پیش ساخته از انواع دوغاب قیری و... آسفالت حفاظتی نامیده می شود. کاربرد: برای غیر قلبل نفوذ کردن بستر راه . افزلیش تاب سایش و لغزش راه و نیز ‎eee ee‏ (سعات موجود. مزايا: سهولت اجرا تن نسبت به ساير آسفالتها و مقرون به صرفه بودن آن

صفحه 5:
* محدومیت کاربرد: انواع آسفالتهای حفاظتی به ترافیک سبک و متوسط محدود می گردد. انواع: © آسفالت سطحی یک لایه و چند لایه * سیل کت ها یا اندود های آب بندی * مخلوطهای آسفالت قیرابه ای یا دوغاب قیری * مخلوطهای آسفالت متخلخل

صفحه 6:
Road oiling ‏غبار نشانی‎ * از مشخصات بارز اینگونه آسفالتها یکی نوع قبر است که غالبا از قیر های مخلوط استفاده می شود و دیگری مصالح سنگی است که معمولا مصالح شکسته یک اندازه در تهیه آنها بکار گرفته می شود و چون اکثر لین آسفالت ها بطور سرد پخش ی شوند لذا گاهی آنها را آسفالت سرد نیز می نامند . در برخی از انواع آسفالت های حفاظتی حتی مصالح سنگی بکار نمی رود یعنی فقط به پخش یک پا دو قشر قیر اکتفا می شود ولی باز چون به منظور حفظ و نگهداری راه بکار می روند جزء آسفالت های حفاظتی طبقه شده اند .

صفحه 7:
* به طور کلی هدف از پخش همه آسفالتهای حفاظتی همان تقوبت و حفظ راه در مقابل نفوذ عوامل جوی و نیز جلوگیری از تخریب و فرسایش بدنه راه می باشد . * آسفالت های حفاظتی به میزان وسیعی در سراسر دنیا رواج دارد که قیمت ارزان و تیز امكان كاربرد مصالح محلى در لين كهنه آسنالت ها سبب شده الت كه راه سازان اهميت خاصى براى اسفالت هاى حفاظتى قلئل شوند و در ساختمان راههاى فرعى و استانى كه حجم ترافیک آنها کم وا متوسط باشد خيلى زياد استفاده نمايند .

صفحه 8:
۴ در راههای اصلی جدید الحداث نیز بجای پخش آسفالت گرم معمولا روی قشر اساس را با آسفالتهای حفاظتی دو للیه ای می پوشانند و برای ۵ - ۳ سال زیر ترافیک قرار می دهند تا نشست ها و تغییر شکلهای اولیه ظاهر شوند سپس با پخش دو و ییا سه قشر آسفالت گرم پروه ساختمان راه راتکمیل می نمایند .

صفحه 9:
آسفللسرد -3 * تعریف: از اختلاط سنگدانه هابا قیرهای محلولیا امولسیون قب و تراکم در همین دما * توضیح : مخلوطهای آسفالت سرد که‌با فیرهای محلول غلیظ تهیه می شوند دردمای ‎٩۵‏ ‏درجه سانتیگراد و بالاتر مخلوط . پخش و کوبیده می شوند. * کاربرد: درقشرهای رویه . آستر واساس قیری برای ترافیک سبک و متوسط و در قشر اساس برای ترافیک سنگین استفاده می شود.

صفحه 10:
آسفللسرد -3 * آسفالت سرد (۱3 ۵0) به مخلوطی ‎Ss‏ ‏از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا 5۲ امولسیون قیر گفته می‌شود که مواد اولیه ‎gl‏ در دمای محیط مخلوط شوند. در برخی انواع آسفالت سرد. ممکن است قیر بر حسب ضرورت گرم شود. اما سایر مصالح بدون گرم شدن با قیر مخلوط می‌شوند. ‏ آسفالت سردبه دو دسته زیر تقسیم‌بندی مى شودة 5213120 ‏آسفالت سرد بيش ساخته‎ .١ * (Mixed cold mix (Road Mix) ‏ردمیکس‎ ۲

صفحه 11:
ویژگیهای آسفالت در قسمتهای مختلف راه * معمولا قشرها از رییه و آستر تشکیل می‌شود. للیه ریبی که تحت تاثير عولمل جوی و چرخ وسایل نقلیه است. بلید از جنس ممتاز ساخته شود. یکی از وظلیف اصلی لایه زیرین که در روی ی (زیرسازی( راه قرار می‌گیرد و ممکن است خود از یک یا چند لابه درست شده باشد. انتقال بار از رویه به زیرسازی راه است. قشر آستر معمولابا دلنه بندی درشت تر و قیر کمتر و قشر رویه با دانه بندی ریزتر و قیر بیشتر ساخته می‌شود. * در زمان تهیه آسفالت . علاوه بر نوع مصرفی که خواهد داشت به حمل مصرف آن توجه می‌شود. از آن جمله است: آفتلبییا سایه بودن محل . روباز بودن يا قرار گرفتن درون تینل . خشکی و نمناکی معل کار . تغييرات دمليى كه بايد تحمل کند. فصل ساختن راه و مانند آن.

صفحه 12:
روشهاى متداول طرح مخلوطهاى آسفالتى * در دنیا روشهای مختلفی جهت طرح آسفالت وجود دارد که سه روش عمده آن عبارتند از : * الف : روش مارشال * ب : روش هابردفیلد * ج : روش ویم ( ژبراتوری )

صفحه 13:
آزمیشگاهکترلکیفیت. از آنجلیی که هنگام تهیه آسفالت عوامل زیادی در کارخلنه موجب تغییر و انحراف مشخصات مصالح. سنگی و قیر از حدود تعیین شده میگردد لذا ضمن تهیه آسفالت بلیدبا آزمایشهلیی که مرتبا وهر روز به عمل می آید ترکیب مخلوط آسفالت را کنترل نمود ودر صورت لزوم اصلاحات لازم به عمل آید. آزمایشهایی که مرتباباید انجام پذیرد شامل : ۱- آزمایشهایی که بر روی مصالح آسفالت یعنی شن وماسه انجام میشود (درصد شکستگی-درصد جذب آب-دانه بندی )56 وزن مخصوص مصالح سنگی - زش ماسه ای ۲- آزمایشهایی بر روی قیر مصرفی برای تولید آسفالت. ۳- آزمایشهلیی بر روی آسفالت تولید شده . از قبیل :تعیین درصد قیربهینه در آسفالت(استراکشن) ۰ آزمایشات دلنه بندی مصالح سنگی : تعیین درصد شکستگی , آزمایشات مارشال که شامل وزن مخصوص نمونه مارشال-استحکام نمونه مارشال - رولنی نمونه-درصد فضای خالی نمونه-درصد فضای خالی مصالح سنگی - درصد فضای خللی پر شده و نیز انواع آزمایشات دیگر در راستای بهبود کنترل کیفیت آسفا تولید شده بايد انجام يذيرد.

صفحه 14:
تجمیزات مورد نباز آزمايشكاه هاى توليد آسفالت ‎-١‏ دماسنج آسفالت ‏۲- فلاکس انتقال نمونه آسفالت ‏۳- سانتریفوژ آسفالت ‏۴- وسایل آزمایش دانه بندی - ارزش ماسه ‏ای- سایش لس آنجلس و... جهت انجام طرح اختلاط آسفالت ‏)8 چکش مارشال ۶- حمام آسفالت ۷- دستگاه مارشال ‏۸- آزمایشات قیر در صورت نیاز ‎

صفحه 15:
كد يسيك آسفالت كرم * کد آیسیک این مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن ۲۶۹۹۱۴۸۰ با واحد سنجش تن می باشد. فرایند تولید آسنالت گرم © مصالح سنگی لازم برای پختن آسفالت به صورت اندازه های مجزا در سيلو های هرمی شکل انبار می شوند. سیلوهای مصالح سرد دارای دریچه های مخصوصی هستند که با تنظیم انها می توان مقدار و دانه بندی مصالح سنگی خارج شده از آنها را کنترل کرد.

صفحه 16:
قير دود و كاز و غبار | أ مخلوط كن جه توزين نسبت به مواد + کوره خشک کن جس سيلو های سرد ب رررى شکن | أ محصول مواد اوليه ستكى

صفحه 17:
مصالح سنگی خارج شده توسط تسمه نقلله و بالابرنده هابه داخل کوره خشک کن هدلیت عی شوند. خشک کن دو عمل مهم یعنی خشک کردن مصالح سنگی و گرم کردن آن را انجام می دهد . هر اندازه رطیبت مصالح بیشتر و درجه حرارت محیط پایین تر باشد مدت زمان بیشتری طول می کشد تا مصالح سنگی کاملا خشک و گرم شود و در دمای آن به حدود ۱۳۰- ۰ درجه سانتی گراد برسد.

صفحه 18:
* خشک کن کارخلنه اسفالت از یک استوانه فولادی‌به طول ۵ا ۱۲ متر وبه قطر اتا ۲ متر که محور آن‌با لفق زاویه کوچکی می سازد تشکیل می شود. در جدار داخلی استوانه تعدادی پره طول تعبیه شده است که‌با دوران استوانه حول محورش این پره ها مصالح سنگی موجود در ان را بالا برده و در میان شعله های آتش و جریان هوای داغ که از انتهای خروجی خشک کن دوار به داخل ان دمیده می شود رها می کند. مصالح سنگی در اثر حرکت دورانی خشک کن و شیب ان از دهلنه ورودی خشک کن جه طرف دهلنه خروجی حرکت کرده و در ضمن این حرکت خشک و گرم می شوند. * لين سرند ها دلنه های رییز و درشت مصالح سنگی را از یکدیگر جدا کرده و انها را به طور جداگلنه در سیلو های مصالح سنگی گرم که تعداد ان معمولا بین ۲ تا ۴ عدد است ذخیره می کند.

صفحه 19:
* در انتههای خروجی خشک کن وسیله مکنده ای است که گرد و غبار ناشی از حرکت مصالح را مکیده و به برج غبارگیر هدایت مى کند. در داخل غبارگیر که اغلب از نوع سیلکون است ذرات گرد و غبار در اثر نیروی گریز از مرکز از گازهای سوخته شده جدا و درقه برج جمع حی شوند. در صورتیکه گرد سنگی که به لین ترتیب بدست می اید از نقطه نظر کیفیت مناسب باشدبه مخزن فیلر تکمیلی هدایت می شود تا بعدا مورد استفاده قرار * فیلر لازم برای تهیه بتن آسفالتی به میزان لازم و بدون گرم کردن توسط بالابرنده ها از مخزن فیلر مستقیمابه مخلوط کن هدایت می شود نا مورد استفاده قرار گیرد.

صفحه 20:
* عمل اختلاط مصالح سنگی .فیلر و قیر در مخلوط کن صورت می گیرد. لین موادبا نسب قیر مذاب بطور مداوم توسط تلمبه ای با دبی قلبل تنظیم وارد مخلوط کن می شود مخلوط کن آسفالت از دو نیم استوانه فلزی متصل به یکدیگر تشکیل می شود که هر یک مجهزبه محوری هستند که در خلاف جهت یکدیگر ی چرخند وبه کمک پرده هلیی که در طول این دو محور قرار دارند مصالح سنكى و قير را مخلوط مى كند. * درچه حرارت اختلاط بستگی‌به درجه نفوذ قیر مصرفی دارد و مقدار آن بین ۱۱۵ و ۱۷۰ درجه سانتی گراد متغیر است در لین دما کندولنی قیر مذاب بین ۱۵۰ ۳۰۰ سانتی استوکس می باشد.

صفحه 21:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان