مدیریت و رهبری

تولید ناب Lean Manufacturing

Lean-Manufacturing

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تولید ناب Lean Manufacturing”

تولید ناب Lean Manufacturing

اسلاید 1: تولید نابLean Manufacturing

اسلاید 2: عنوانتولید نابنوعابزارمراحل استفادهاجرا / طراحیموضوعبازاریابی، فروش و تبلیغاتسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: شیوه ساخت یا تولید ناب “ (Lean) یک متد سیستماتیک بهبود مداوم بر پایه بررسی فرآیندهای کسب و کار و حذف زوائد از فرآیند است. تمرکز این شیوه، بر کاهش هزینه های اضافی، کاهش زوائد و بهینه سازی روال های ناکارآمد است.اصطلاحات ناب: تعریف مصرف کننده نهایی: فردی که عملا محصول یا خدمت نهایی را مورد استفاده قرار می دهد. به عبارتی دیگر، مفهومی در برابر مشتریان میانی مثل واسطه های فروش، بازاریابی، پخش، تهیه کننده و ... است. تعریف ارزش :(Value) هرگونه کنش یا فعالیت که به محصول یا سرویس نهایی ارزشی افزوده می کند.تعریف اتلاف :(Waste) براساس این تعریف، هرگونه کنش یا فعالیتی که به محصول نهایی ارزشی افزوده نمی کند، شکلی از اتلاف است.فکر ناب:تفکر ناب، دیدگاهی بود که اولین بار هنری فورد آن را در کارخانه خودروسازی فورد پیاده سازی نمود. پس از آن تای‌ایچی اونو (Taiichi Ohno) و کیشیرو تویودا (Kiichiro Toyoda) این نظریه را در خودروسازی تویوتا پیاده سازی کردند. اما همه گیر شدن این تفکر اولین بار در کتاب بسیارموفق تفکر ناب، ماشینی که جهان را دگرگون میکند و راهکارهای ناب نوشته ی جیمز ومک (James P. Womack) مطرح شد. کتاب دوم این نویسنده و دنییل جونز Daniel T. Jones) ،( حذف زوائد و ایجاد ثروت در شرکت شما منتشر شده در سال ۱۹۹۶ در نیویورک نیز تکمیل کننده این دیدگاه بود. هر دو این کتاب ها سبب انقلاب و موفقیت های چشم گیری در تولید سیستم های تویوتای ژاپن شد. این شیوه تولید سیستم ناب نامیده شد و در برابر شیوه سنتی تولید انبوه قرار گرفت. نویسنده در این کتاب ها دیدگاه ناب را چنین بیان می کند: راهکار ناب به شرکتها فرصت تعیین ارزش ها، ایجاد فعالیت ها با بهترین ترتیب، هدایت فعالیت ها بدون وقفه و انجام هرچه کارآمدتر فعالیت ها را می دهد. این عبارت همان اجرای ۵ اصل تفکر ناب است قطه شروع موثر در تفکر ناب، ارزش است و تعریف ارزش تنها توسط مصرف کننده نهایی خدمت یا محصول قابل قبول است.

اسلاید 4: جریان ارزش مجموعه فعالیت هایی مورد نیاز طراحی، سفارش و ارائه یک محصول، از زمان ارائه راهکار تا راه اندازی آن، سفارش تا تحویل، مواد خام تا ارائه محصول در دست مشتری نهایی است. در جریان ارزش از طراحی تا سفارش، از محصول خام تا آماده در دست مشتری سه نوع فعالیت وجود دارد که تنها یکی از آنها ارزشی افزوده می کند و دو مورد دیگر، در اصطلاح مودا (Muda)“ هستند. مودا معادل ژاپنی اتلاف است. در ادامه این سه مورد تعریف می گردد:مودای نوع اول: فعالیت هایی که ارزشی ایجاد نمی کنند ولی با توجه به تکنولوژی های در دسترس یا دارایی های موجود غیر قابل اجتناب هستند.مودای نوع دوم: فعالیت هایی که ارزشی ایجاد نمی کنند و فورا قابل اجتناب هستند.مثال هایی از این موارد می تواند: اشتباهات حین کار باشد که نیازمند تصحیح اند، یا افرادی که برای ادامه فعالیت بعدی منتظر فعالیت قبل هستند، یا تولید کالاهایی که مشتری به آن نیاز ندارد.۵ اصل جریان ناب عبارتند از:تعیین ارزش (Identify Value)ترسیم جریان ارزش (Map Value Stream)ایجاد جریان (Create Flow) کشش) (Establish Pullجستجوی تکامل Pursuit Perfectionبراساس این اصول، از طراحی تا راه اندازی، سفارش تا تحویل، ماده خام تا محصول نهایی در دست مصرف کننده، جریان ارزش، باید جریانی بدون هرگونه توقف، ضایعات یا روند تکراری و بازگشتی باشد.

اسلاید 5: یکی از ابزار کلیدی برای تشخیص زوائد نقشه جریان ارزش است که نشان می دهد چگونه مواد اولیه و فرآیندها در سازمان شما به گردش در می آیند تا در نهایت محصول یا خدمتی تولید و به مشتری ارائه می شود. در این روند، نحوه تعامل دپارتمان ها و فعالیتها مشخص می شود و زوائد فرآیند، مشخص خواهند شد. با استفاده از این تحلیل می توانید VSM ای برای آینده بسازید، که حتی الامکان فعالیت هایی که ارزشی افزوده نمی کنند از آن حذف شده باشد.به نظر می رسد در مورد اصول اول تا سوم به اندازه ی کفایت صحبت شده باشد اما اصل چهارم ناب یا کشش این چنین بیان می شود: یک سیستم تولید آبشاری و دستورالعمل تحویل از پایین دست به بالا دست که چیزی توسط تولید کننده بالا دست تولید نمی شود، مگر آنکه از سمت مشتری تقاضایی باشد این اصل روبروی مفهوم تلنبار شدگی محصول، توسط سیستم تولید است که مشتری تمایلی به خرید آن ندارد و به ناچار در انبارها ذخیره می شود.اصل پنجم و پایانی ناب: تکامل است، حذف کامل مودا یا (اتلاف) تا جایی که تمام فعالیت های جریان ارزش، ارزش آفرین باشند. این اصل، چرخه تولید ناب را به فرآیندی بی نهایت بدل می سازد، چون همیشه فعالیت هایی با جریان ارزش مودا وجود دارند و حذف کامل ضایعات بیشتر از آنکه هدفی دست یافتنی باشد، یک وضعیت دلخواه است.فرآیند ناب:در تولید ناب هدف حذف هرچه بیشتر زوائد، در جهت بهبود فرآیندهاست. این فرآیند ۳ مرحله کلیدی دارد:مرحله اول - تشخیص زواید براساس فلسفه Lean، مهم نیست فرآیند موجود چقدر مطلوب باشد، زواید همیشه وجود دارد و همیشه جای بهبود هست. این التزام، به بهبود مداوم Kaizen لقب داده شده است. لغت Kaizen معادل ژاپنی بهبود یا تغییر جهت بهبود است و به معنای تغییرات مستمر کوچک جهت بهبود است.مرحله دوم - تحلیل زوائد و تشخیص علل ریشه ایبرای هر مورد زائد که در مرحله اول تشخیص داده اید، علت ریشه ای رخداد را تحلیل کنید. اگر یک ماشین مرتبا آسیب می بیند، شاید تصمیم اولیه این باشد که آن را تعویض کرده و یک نمونه جدید خریداری کنید ولی تحلیل علل ریشه ای نشان می دهد مشکل واقعی استفاده کاربران ماشین است که آموزش مناسبی برای استفاده ی ماشین ندیده اند. ابزارهای دیگر دریافت علل ریشه ای بارش فکری و نمودارهای علت و معلول (Cause and Effect Diagram) است.مرحله سوم - حل علل ریشه ای و تکرار چرخهاین مرحله شامل استفاده از فرآیند مناسب حل مسئله و تصمیم شما برای حل مشکل و بهبود بهره وری خواهد بود.

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطتولید به هنگامJust-in-time مزایا تشخیص حوزه های مشکل و گلوگاه ها افزایش کارایی کسب و کار اطمینان از صرف زمان کارکنان به فعالیت هایی که ارزش افزوده ایجاد می کنند ذخیره هزینه (کاهش سربار روالها) ساده سازی فرآیندها اجرا مطابق قانون و مقررات و کدها – استاندارد سازی فرآیندها با استفاده از اصول نابکاربردهاتکنیکهای تولید ناب نه تنها در تولید قابل استفاده می باشند بلکه در صنایع خدماتی و محیطهای خدماتی نیز کاربرد دارند. همانطوری که می دانیم هر سیستمی شامل ضایعات و اتلاف هایی می باشد، یعنی فعالیت هایی که هیچ گونه ارزش افزوده ایی برای مشتریان به همراه نخواهند داشت.معایبممکن است زمانبر باشد.

اسلاید 7: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 8: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت Mgtools.ir مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان